رواية غرامى منتقبة البارت الثانى عشر للكاتبة نورهان احمد

   نقدم اليوم احداث رواية غرامى منتقبة البارت الثانى عشر من روايات نورهان احمد . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، والتى نالت اعجاباً شديداً بين القراء سواء واتباد أو فيس بوك  . نرحب بكم فى موقع مجنونة  عشاق روايات موقعنا ، هنا سوف تجد كل رواياتك : روايات رومانسية ، روايات رومانسية مصرية ، قصص عشق ، قصص قصيرة ، قصص حب ، روايات pdf ، روايات واتباد ، قصص رعب ، روايات رومانسية كوميدية .

رواية غرامى منتقبة البارت 12 للكاتبة نورهان احمد

غرامى منتقبة البارت 12


تعد رواية غرامى منتقبه واحدة من اجمل روايات رومانسية  والتى نالت شهرة كبيرة على صفحتنا على الفيس بوك وعلى الموقع وهى من روايات نورهان احمد  ، نتمنى لكم قراءة ممتعة ، كما يمكنكم تنزيل رواية غرامى منتقبة pdf كاملة  من خلال موقعنا .

يمكنكم قراءة احداث رواية غرامى منتقبة كاملة بقلم نورهان احمد من خلال موقعكم مجنونة رواية من خلال اللينك السابق ....



روايه غرامى منتقبه الفصل الثانى عشر


الباررررررت الثاني عشر💜

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا كل سنة وانتم طيبين ❤️❤️قلوبي وحشتوني كتير والله بالله عليكم محدش يزعل مني لأنه بجد غصب عني التأخير وبإذن الله مفيش تأخير تاني والرواية هتنزل بانتظام يوم ويوم لا الساعة١٢ بليل معادنا علطول
***************************

في قصر المالكي

دخل باسل القصر تفاجأت شمس بشدة من وجوده وأول من وقعت عينيه عليها هي شمسه فالتقت الأعين لأول مرة من سنوات رأي في عينيها نظرة شوق ووجع وعتاب كأن عينيها هي التي تحكي له عما بداخلها هبطت دموعها تلقائيا دون وعي منها سرعان ما ازايتها بقوة وكأنها تعاتب عينيها على هذه الدموع رأي دموعها التي تكاد تقطع قلبه أشلاء... دقات قلبهما تتسارع اقسم بأن دقات قلبه تكاد تسمع شعر بأن روحه اعيدت له من جديد عند رؤيتها تمنى لو أن ياخذها بين أحضانه يدخلها بين ضلوعه يعتذر لها يقول لها بأني عدت من أجلك فأنتي الشمس التي تنير حياتي أعلم بأني أخطأت في حقك ولكن ها أنا يا شمسي عدت من جديد ولكن كان لسانه عقد عن الحديث عند رؤيتها شعرت شمس بأن قلبها يكاد يقفز من صدرها من شدة فرحته اغمضت عينيها بألم كأنها في صراع بين شوقها إليه وبين وجعها منه لعنت قلبها هذا الذي مازال ينبض له وكأنه عاد لينبض من أجله ظل كلاهما في صراع مع نفسه لم يفق إلى على صوت سلمي

سلمي:حمدلله على سلامتك يا بشمهندس

باسل:الله يسلمك يا سلمى

نادين:اي يا جماعة انتو هتفضلوا واقفين كدا

سلمي:لا يا نادين تعالى وريني اوضتي لاني تعبانة من السفر وعايزة انام

نادين:اشطا تعالى... ونظرت لشمس... هوصل سلمي وارجعلك

وصعدت كل من سلمي ونادين

باسل بعشق:عاملة اي يا شمسي

شمس بجمود:حمدلله على سلامتك يا بشمهندس

باسل:الله يسلمك وأكمل بشوق..... وحشتيني يا شمسي

شمس بهدوء عكس ما بداخلها:اسمي الدكتورة شمس يا بشمهندس باسل وميصحش ال حضرتك بتقوله ده

تنهد باسل بألم

باسل:شمس انا رجعت علشانك

شمس بسخرية:لا كتر خيرك بصراحة يا بشمهندس بس احب اطمنك أن رجوعك معدش يفرق خلاص

باسل بامل:انا عارف اني مهما اقول بردو غلطان يا شمس بس خلينا ننسى الماضي يا شمس ونبدأ من جديد

شمس ببرود:الماضي ده انا نسيته من زمان يا بشمهندس زي بالظبط ما نسيتك والفضل يرجع ليك وأكملت بألم ووجع...... بصراحة خت بنصيحتك ليا وعيشت حياتي ونسيتك

باسل بالم: شمس ارجوكي انسى شمس انا لسا بحبك

شمس بأنفعال وعصبية:بس متقولش بحبك متجيبش سيرة الحب على لسانك انت مش بتحب غير نفسك وبس اكتر انسان اناني شوفته في حياتي هو انت يا بشمهندس مبتفكرش غير في نفسك وبس

باسل:شمس انتي متعرفيش انا مريت بايه وانتي بعيد عني انا كنت بموت كل يوم من غيرك بس والله مكنش ينفع اقعد كانت الحياة بالنسبالي هنا مستحيلة بس انا اتكادت اني مقدرش اعيش من غيرك ارجوكي انسى والله العظيم بحبك زي مانا متأكد انك لسا بتحبيني بلاش تعذبيني وتعذبي نفسك

شمس بدموع لم تقدر على منعها أكثر من ذلك وبصريخ:ولما انت عارف اني بحبك سبتني ليه ومشيت هونت عليك ليه هان عليك وجع قلبي وعذابي السنين دي كلها ليه هونت عليك وانا بترجاك متمشيش علشاني لي عارف انا بكره قلبي ال لسا متعلق بيك ده بكره نفسي كل اما دموعي تنزل علشانك بكره ضعفي قدامك بكره حبي ليك يا باسل... رجعت ليه ياخي رجعت ليه حرام عليك انا مش حمل وجع تاني والله العظيم ما متحملة وجع تاني يا باسل ابعد عني ارجوك لو بتحبني زي مابتقول ابعد

وانهارت من كثرة البكاء

كان باسل ينظر إليها والي دموعها ووجعها ويلعن نفسه الف مرة بأنه السبب في دموعها.. هبططت دموعه هو الآخر عليها

باسل بدموع:مقدرش صدقيني والله مهقدر عاقبيني بأي طريقة يا شمس الا انك تبعدي عني

شمس بضياع ودموع:انت ال اخترت البعد من الاول يا باسل.....

باسل:وندمت يا شمس ورجعت علشانك

شمس وهي تمسح دموعها بقوة:معدش ينفع يا بشمهندس انا خلاص خطوبتي الأسبوع ال جاي

باسل بغضب:انتي بتقولي ايه انتي اتجننتي مش كده

شمس ببرود:قصدك انا عقلت

باسل بعصبية وغضب جارف:طيب اسمعي بقاا يا شمس انتي ليا لوحدي بتعتي انا سواء كان برضاكي أو غصب عنك ولو حد فكر بس انه يقرب منك صدقيني همحي من على وش الأرض وانتي عارفاني كويس لما اقول كلمة بنفذها يا دكتورة

وتركها وذهب بينما هي أخذت تلعن نفسها وقلبها الذي مازال يعشقه... أقنعت نفسها بأنها بخطوبتها من آخر تعاقبه على ما اقترفه في حقها ولكن لم تعرف انها تعاقب نفسها
_____________________________

في منزل ايلن وفي غرفتها يدق الباب فيدخل والدها

الاب:حبيبتي قاعدة لوحدها ليه

ايلن بابتسامة:وحشتني القاعدة معاك يابوحميد

الأب وهو يجلس بجانبها على الفراش:قلب ابو حميد انتي

ايلن بتردد:بابا هو انا ممكن اسالك سؤال

الاب:اه طبعا قولي

ايلن:هي مين ميسة دي انا شوفت صورتها مع ماما وتشبهني اووي حتى لون عنيها انا لما شوفت الصورة اتصدمت والله حسيت اني ببص في المرايا وحسيت بشعور غريب اوي بس لما سألت ماما حسيت. إنها بتتهرب مني لي يابابا

أحمد وهو يبتلع ريقه:مم ميسة دي تبقاا تبقا صحبة والدتك زي ما قالتلك وهو هتتهرب منك لي انتي بس ال بتشغلي دماغك

ايلن:بابا حضرتك عمرك ماكذبت عليا وربتني على الصراحة وانا حسه أن في حاجة مش عارفة لي

الأب بتعلثم:حبيبتي واحنا هنكذب عليكي ليه.. وبهروب من الموقف... ها بقا قوليلي مين دي ال سرقت قلب محمود ووقعته... أصله قلي انهرده انه هيروح يقابل اخوها

أيقنت ايلن بأن هناك أمر يخفوه عليها

ايلن:دي نادين صحبتي في الجامعة بس بنت طيبة اووي يا بابا وبجد هي ومحمود يستاهله بعض ربنا يجعلها من نصيبه

الاب:أمم يا رب يابنتي بس هو بيقول انها من عيلة كبيرة اوي ومعروفة قالي ان اخوها من أشهر. رجال الأعمال

ايلن:اه يا بابا فعلا بس مش قادرة اقولك انسان مغرور اد ايه اول مرة اشوف واحد كده انا اتكلمت معاه مرة واحدة بس شايف نفسه اووي علشان كده بقول ربنا يستر ويوافق

الاب:لي يعني هو فاكر نفسه يبقاا مين ده حتى يابنتي من تواضع لله رفعه بعدين هو يرفض محمود ليه محمود الف بنت تتمناه... قوليلي هو اسمه اي ده يعني انتو بتقولوا معروف يبقاا اكيد سمعت عنه

ايلن:انا عرفت من محمود أن اسمه صهيب المالكي

الأب بزهول وصدمة:انتي بتقولي ايه صهيب المالكي

ايلن باستغراب:ايوه يا بابا هو انت تعرفه

الأب بتعلثم:هاا لا لا ووو وانا اعرفه منين يلا انا هقوم بقاا علشان عايز استريح شوية

ايلن بابتسامة:مااشي يا حبيبي اتفضل

وبعد ماخرج والدها أمسكت هاتفها

ايلن لنفسها:اما اشوف الجزمة اروي ال مبتسالش ديه

وهاتفت صديقتها

اروي:لولي وحشتيني يا قلبي

ايلن:اه صح بإمارة انك مسالتيش عليا والا مرة من يومين مش كده

اروي:والله يابت من يوم ماخلصت امتحانات وانا مقضياها نوم مفيش غير اليوم ال خرجت فيه مع علي

ايلن:اروي انتي بتخرجي مع علي

اروي باستغراب:اه بخرج ليه في حاجة

ايلن:اه طبعا فيه يا أستاذة مينفعش تخرجي معاه يا ماما غير انا يبقاا جوزك لأنه مازال اجنبي عنك يا اروي

اروي:ايوه يا ايلن بس ده بقاا خطيبي وكلها كام شهر وهيبقاا جوزي

ايلن:اديكي قولتيها خطيبك ولسا هيبقاا جوزك حبيبتي انا عايزاكي تفهمي أن الخطوبة ماهي إلا وعد بالزواج يعني مينفعش تخرجي معاه والا تقعدي معاه لوحدوكوا الا اما يبقاا جوزك دينا ال بيفرض علينا كده صدقيني مينفعش تبداي حياتك الجديدة بحاجة تغضب ربنا عليكي يا قلبي

اروي:عارفة يا ايلن والله اول مرة اسمع الكلام ده منك بجد انتي كل يوم بتعملي في نظري عن ال قبله انا محظوظة انك صحبتي وفي حياتي والله.... ثم أكملت.. بس والله من هنا ورايح لطلع عين على علشان هو مقليش حاجة زي كده

ايلن بضحك:والله انتي مجنونة وكويس انه مستحمل اصلا ده هياخد فيكي ثواب😂😂

اروي بهيام:مجنونة بس بحبه يخربيت حلوته يا شيخة

ايلن:مش بقولك مجنونة... المهم قوليلي مكلمتيش إيمان والا اي

اروي:لا والله كنت لسا هسالك عليها مش عارفة حاسة إيمان فيها حاجة او متغيرة وإيمان من النوع ال بيكتم جواه زي مانتي عارفة

ايلن:ااه فعلا عندك حق ده نفس احساسي... طيب اي رايك نتقابل يا بت واهو نغير جو

اروي:خلاص اشطا نظبط ونخرج ونقول كمان لنادين تخرج معانا

ايلن:خلاص تمام اتفقنا هكلمهم واقولك يلا السلام عليكم يا جميل

اروي:وعليكم السلام


في شركة جاسم الشيمي

جاسم بعصبية:ازاي المخازن اتحرقت ازاي والكلاب دول نايمين على ودانهم انا كده بيتي اتخرب دي مصيبة وحطت على دماغي انت فاهم يعني اي كل المخازن تتحرق

شريف:والله يا باشا منعرف حصل ازاي بس انا متأكد انها بفعل فاعل..

بينما في الخارج عند سكرتيرة جاسم الشيمي يدخل عليها صهيب المالكي بهيبته المعتاده

صهيب:انتي ياا

السكرتيرة:ايوه يا فندم مين حضرتك

صهيب بغرور:بلغي جاسم أن صهيب المالكي براا وعايز يقابله

انتفضت السكرتيرة عند سماع اسمه فهي تعرفه ولكن لم تراه شخصيا واسرعت لتبليغ جاسم

السكرتيرة باحترام:اتفضل يا باشا هو مستنيك جوه

دخل صهيب بهيبته مكتب جاسم ليرتعب كل من شريف وجاسم عند رؤيته.. جلس اما مكتبه ووضع قدم فوق الآخر بغرور كبير

جاسم برعب:صص صهيب باشا نورت

صهيب ببرود: لما تحب تلعب العب على ادك يا جاسم ال حصل المخازن بتعتك دي قرصة ودن صغيرة كده لكن المرة الجاية بموتك ال اوعدك انه قرب اووي

جاسم:يا برودك يا شيخ انت جي تقولي انك انت ال حرقت المخازن

صهيب لم يهتم له ولكن نظر إلى شريف

صهيب بنفس بروده:اما انت بقاا اوعدك أن نهايتك قربت

شريف:يا يا باشا..

هم صهيب بالوقوف ونظر إلى جاسم مرة اخري:اه صحيح يا جاسم بلغ ال بيدفعلك وال انت شغال عنده ان الفهد لما يقول كلمة مبيرجعش فيها

وتركهم يرتعبون خوفا

شريف:هو يقصدك اي يا باشا انا بدأت اقلق ده الفهد

جاسم:صهيب بدأ يلعب على المكشوف يا شريف وشكلي انا ال هضيع في الرجلين

شريف:احنا لازم نبلغهم يا باشا ده مش بيهدد ده بينفذ ده الفهد قولتلك بلاش اخته

جاسم: وهو انا كت اعرف انك جايب واحد غبي ذيك يا شريف اخلص بس الصفقة الكبيرة ال داخلها لاني هحتاج مساعدتهم وبعدين هسبلهم البلد بال فيها
_____________________________

بعد عودة صهيب وجد نادين تجلس بمفردها في حديقة القصر فهي كانت تنتظره حتى تعتذر منه تجاهلها وأكمل طريقه للداخل

نادين:صهيب

صهيب ولم يلتف لها:اهلا شرفتي يا نادين هانم

نادين:انا اسفة يا صهيب متزعلش مني بالله عليك انا مقدرش على زعلك وحياة نادين عندك سامحني

صهيب:لا واضح فعلا أن زعلي يفرق معاكي علشان كده من اول رجوع باسل روحتي قعدتي معاه ااه مهو الصدر الحنين اما انا صهيب ال بيتعصب وال بقاا قاسي عليكي مش كده يا ست نادين

نادين:والله العظيم ابدا انت عارف مكانتك عندي كويس صهيب انت بالنسبة ليا ابويا مش بس اخويا الكبير بس والله انا كنت تعبانة وكنت مقدرة زعلك وعارفة أن ال انا عملته غلط كبير ولولاك كان زماني ضعت بس قولت ممكن لما ابعد شوية تهدي سامحني علشان خاطري وحياة بابا عندك

صهيب والتف لها بخبث:وانا معنديش مانع اني اسامحك بشرط

نادين بفرحة:موافقة عليه من قبل ما تقوله

صهيب:توافقي على العريس ال متقدملك

نادين باستغراب:عريس!!!!!!

صهيب:اه عريس..... الدكتور محمود

نادين بزهول:محمود اخو ايلن؟؟؟

صهيب:هو محمود يبقاا اخو ايلن

نادين:ايوه اخوها

صهيب:تمام.... هااا قولتي اي

نادين:صهيب انا...

صهيب بمقاطعة:ده شرطي لو عايزاني اسامحك وانتي حرة

وتركها ودخل
_____________________________

بينما في منزل ايمان

محمد:وهو يابنتي لازمته ايه بس الشغل ده هو انا قصرت معاكي في حاجة

ايمان:لا والله ابدا يا بابا ربنا يخليك ليا بس انا ال عايزة اشتغل انا أخدت الاجازة هقعد في البيت اعمل اي وانا كليتي ممكن تخليني اشتغل في مكان كويس

محمد:يابنتي الشغل بهدله عليكي

ايمان:والا بهدلة والا حاجة يابابا متقلقش عليا بنتك بميت راجل بس انت وافق

كوثر:خلاص يا محمد متزعلهاش وانا بنفسي ال هقعدها لو لقيتها بتتعب أو بتتبهدل في الشغل

محمد:خلاص براحتكوا بس انتي هتشتغلي فين

إيمان بفرحة:ليا واحدة صحبتي ممكن تشوفي شغل في مكان كويس ان شاء الله

محمد بطيبة:طيب يا بنتي ربنا يوفقك
_____________________________
بعد عودة محمود البيت كان الكل متجمع

محمود:السلام عليكم

الجميع:وعليكم السلام

ايلن بمرح:هاا يا عريس عملت اي

محمود:روحت لاخوها شركته وبصراحة طلع ذوق لأول مرة وقالي انه معندوش مانع بس الرأي الأول والأخير ليها يعني هياخد رأيها ويبلغني وربنا يستر بقاا

ايلن بضحك:مالك كده خايف يبني متبينش للبت انك مدلوق عليها اتقل يا واد ده انت قمر بعيونك الزرقة ديه والف واخدة تتمناك

محمود بضحك:مجنونة يا حبيبتي

الأب يتساؤل وقلق:هو يابني اخوها اسمه ايه بالكامل

محمود باستغراب:اسمه صهيب محمد عبد الخالق المالكي مهو انا المستشفى ال شغال فيها تبقاا بتعته

أحمد وبصدمة كبيرة:ايه!!!

محمود وايلن باستغراب:في ايه يا بابا مالك

أحمد:لا لا مفيش يا ولاد وبعدين اكمل.... محمود هو انا لو قلتلك مينفعش تتجوز البنت ديه هتعمل ايه

محمود بزهول:مينفعش اجوزها ازاي يعني

أحمد بغضب:كده وخلاص بس مينفعش تتجوزها شوف واحدة غيرها هي البنات خلصت يعني هي دي آخرة بنت في الدنيا ما البنات كتير

محمود:ايوه يا بابا بس انا بحبها وبعدين ليه رايك اتغير مرة واحدة كده حضرتك كنت موافق

أحمد بغضب:ورجعت رفضت يا سيدي ايه هتتجوزها غصب عني

ايلن:بابا في ايه حصل لكل ده مالها نادين انا متأكده ان كلكم هتحبوها اول ما تشوفوها

احمد:انا قلت ال عندي مش هتتجوز البنت ديه يعني مش هتتجوزها

وسابهم ودخل اوضته ودخلت وراه آيات التي صدمت من كلام محمود ولو تقدر حتى على إخراج الكلام من فمها

داخل غرفتهم

ايات:اهدي يا احمد مش ممكن يكونوا مش هما

أحمد بغضب:مش هما ازاي ده قالك الاسم بالكامل هستني ايه تاني يا آيات لحد ما بنتي تضيع مني لحد ما ياخدوها من حضني

آيات بدموع:لا طبعا محدش يقدر ياخدها مننا دي بنتي انا اموت لو بعدت عني

احمد:يبقاا لازم نبعد عن الموضوع ده خالص ومحمود يرجع عن ال في دماغه... وأكمل بخوف.. انا حاسس ان ال خبناه سنين هيظهر يا آيات وساعتها ايلن مش هتسامحنا انا عارفها كويس اكتره حاجة تكرها في حياتها الكذب انا لما سألتني عن ميسة انهرده مكنتش عارف اقول ايه ايلن مفيش غيرها هيدمر لو الحقيقة ظهرت

آيات بخوف هي الاخري:طيب هنقول لمحمود ايه محمود دماغه ناشفه وبعصبيتك وغضبك المفاجئ عليهم برا اكدلهم أن في حاجة

احمد:انا اول ما سمعت الاسم مش عارف حصلي ايه كل ال فكرت فيه ايلن

ايات بدموع وخوف:أحمد هي ايلن ممكن تسبنا لو عرفت اني مش امها
_____________________________

صباح يوم جديد في شركة الشافعي كان يجلس باسل يفكر في حبيبته ال وجعت قلبه أمس يفكر كيف يعودها إليه مرة أخرى كيف سيجعلها تسامحه على ما اقترفه في حقها قطع شروده دخول السكرتير

السكرتير:باسل باشا عدي بيه بره وعايز يقابلك

باسل:اه طبعا دخله فورا

ودخل عدي

عدي بمرح:حبيبي يا بوب

ابتسم باسل بحزن فهذا الاسم أطلقه عليه صهيب من صغره وهو يناديه بالبوب

عدي وقد علم ما يفكر به:بذمتك موحشكش الاسم منه

باسل بحزن:كل حاجة هنا وحشتني هنا يا عدي بس انت عارف انه غصب عني

عدي:انا عارف يا باسل بس صهيب ملوش ذنب في ال حصل صهيب كان خايف عليكو وانت عارف كده كويس

باسل:معدش ليه لأزمة الكلام ده يا عدي خلاص ال راح مش هيرجع وصهيب هو السبب

عدي:صهيب كان خوفه الأول والأخير عليك يا باسل واديك شوفت لما والد صهيب حاول يسيب الشغل ده كان التمن حياته

باسل:وعلشان كده ساب حقهم مش كده... بس انا بقاا مش هسيب حقهم حتى لو بموتي وصهيب هيرجع حتى لو غصب عنه زي مانا رجعت غصب عني

عدي بصدمة:انت تقصد ايه قصدك انك..

باسل:انا معايا أمر بقتل صهيب يا عدي



موعد البارت الجديد الساعة 12 م يوميا ان شاء الله .

الى هنا تنتهى احداث رواية غرامى منتقبة البارت الثانى عشر ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية غرامى منتقبة البارت الثالث عشر  من خلال الضغط على اللينك واكمال الرواية .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية غرامى منتقبة ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-