رواية حياة جهاد الحلقة الثانية والعشرون بقلم وفاء الغرباوى

نقدم اليوم احداث رواية حياة جهاد الحلقة الثانيه والعشرون من روايات وفاء الغرباوى . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، والتى نالت اعجاباً شديداً بين القراء سواء واتباد أو فيس بوك  . نرحب بكم فى موقع مجنونة  عشاق روايات موقعنا ، هنا سوف تجد كل رواياتك : روايات رومانسية ، روايات رومانسية مصرية ، قصص عشق ، قصص قصيرة ، قصص حب ، روايات pdf ، روايات واتباد ، قصص رعب ، روايات رومانسية كوميدية .


رواية حياة جهاد الحلقة 22 بقلم وفاء الغرباوى

 حياة جهاد الحلقة الثانية والعشرون


تعد رواية حياة جهاد  واحدة من اجمل روايات رومانسية  والتى نالت شهرة كبيرة على صفحتنا على الفيس بوك وعلى الموقع وهى من روايات وفاء الغرباوى  ، نتمنى لكم قراءة ممتعة ، كما يمكنكم تنزيل رواية حياة جهاد pdf كاملة  من خلال موقعنا .

يمكنكم قراءة احداث رواية حياة جهاد كاملة بقلم وفاء الغرباوى من خلال موقعكم مجنونة رواية من خلال اللينك السابق ....

رواية جهاد وحازم الحلقة 22

البارت الثانى والعشرون......بداية الرحلة

أغلب طرق الحياة ، قد تكون صعبة وأكثر تجارب العمر ، قد تولد قاسية ومعظم الأقدار ، قد تأتي بما لا تشتهيه أنفسنا فما من أحد إلا وقد ذاق رشفة من الألم أو تلقى صفعة من الموت أو أضعفه مرض ، أو أعياه فراق أو خدشه رحيل ..لذا عود نفسك على ركوب أمواج الحياة العاتية وعلم نفسك كيف تسبح مع تياراتها المعاكسة وإن صادفك غريق أنقذه وخذ بيده.. فهناك من هو بحاجة الى نبراس صغير ليضئ عتمة الطريق ..! وسلامٌ لكل قلبٍ يحب الخير ..لكل نفسٍ تسعى في الخير ولعيون تحب أن ترى كل شيء بخير ..!!
#######
حازم:ماما!!!!!
لم يتوقع حازم قدوم والداته خاصة وانه يعرف انها غير راضيه عن زواجه بعشقه الكامن جهاد
يتطلع اليها بنظرة خاطفه وتارة اخرى ينظر الى الداخل لاخويه وزوجته وأخيها
زاد القلق فى قلبه من نظرتها اليه الى ان سمعها تقول
عفاف:مش هتقولى اتفضلى يا ماما
رد سريعا حازم:ازاى ياست الكل اتفضلى طبعا.....نورتينا
دخلت حنان الى الشقه تتهاوى فى مشيتها تنظر الى اثاثها وكانها تقيمه
الى ان وصلت الى الصالون
راتها جهاد وهى تدخل قامت سريعا لترحب بيها الا ان حنان سلمت عليها بتحفظ ومن اعلى انفها
شهرت جهاد بالغضب والالم من معاملة ام زوجها ولكن يد حازم كانت الاسرع فى ضهما والترتيب على كتفها هامسا
حازم:انا جنبك متقلقيش وقبل جبينها لتنظر جهاد له بحب واضح
لارين :مامى عامله ايه ....مقلتيش انك هتيجى
جلست عفاف ووضعت احدى ساقيها فوق الاخرى
عفاف:مين يقول ل مين انه جاى
تلجلأت لارين فى الرد الا ان قال عاصم وهو ينظر لوالدته بقوة فهو يعرف نوايها
عاصم:انا جبتها معايا وانا جاى
عفاف :اها
ساد الصمت جلستهم حتى انها لم توجه اى كلام الى خالد فالجميع يعرف موقفها من هذة الزيجه
تطلعت حنان اليهم ثم قالت
عفاف:ايه يا عروسة مش هتقدمى حاجه لضيوفك
حرب النظرات وليس الكلمات فقط تسود بينهم
جهاد:حضرتك مش ضيفه ياطنط حضرتك صاحبه البيت .
وكان رد جهاد صادما لها فهى تتوقع منها الضعف والإنحناء ولاتعرف انها تمتلك القوة فى وجود اخيها دوما وحاليا ذادت قوتها اضعاف بوجود زوجها حازم
مجرد ضمه لها يعطيها احساس القوة والامان خاصه ان كانت على حق .
لتقف جهاد :حضرتك تحبى تشربى ايه
تنظر لها عفاف بكره :اى حاجه
ليقف حازم :خليكى ياجين انا هاعمل انا ......انت العروسه وينظر ناحيه والدته ......يعنى ملكه وكلنا تحت امرك
ابتسمت له بحب وقالت
جهاد:هاجى معاك
نظرت عفاف لها بكره وغضب ووعيد
بينما خالد هدا قلبه من ناحيه اخته وعرف انها فى ايد امينة
لكن هناك معركه اخرى يجب عليه القيام بها من اجل الحفاظ على حبه وعلم ان القادم صعب لا محال
حضر حازم ومعه العصير قامت جهاد بتوزيع كاسات العصير اليهم .نظرت حنان بتعالى الى الكاسات
عفاف:زوقك مش حلو خالص وكمان بلدى
خيم الحزن على جهاد ولكن كيف لها ان تحزن فى وجود اخيها وزوجها .اذاكان خالد يمثل لها زراعها الايمن ف حازم اصبح الايسر فهما سندها الحقيقى
رد خالد سريعا بنبرة هادئة:بس اكيد ابن حضرتك زوقة حلو .....ونظر الى جهاد وعشان كده اختار جين
كادت ان تموت غيظا من غضبها الا ان وقف عاصم
عاصم:يالا نمشى ونسيب العرسان ترتاح ....كنا جاين نبارك وخلاص
وضع الكاس من يدة ثم قال
عاصم:لما اجى تانى يا جين ابقى اعمليلى عصير فيهم اصل زوقهم حلو
ووضع يده على كتف اخيه قائلا:انسى وافرح يا حازم
انا جنبك ....ولو عوزت حاجه كلمنى .خلى بالك من نفسك
مجرد كلمات بسيطة قالها عاصم ل حازم جعلت منه مطمنا بوجود اخيه
خرج الجميع ونزلوا الى الاسفل ثم قال عاصم
عاصم:روحى يا ماما انتى ولارين وانا هاروح مشوار مع خالد الاول
عفاف:لارين يالا معايا
ذهبت لارين مع والداتها ولكن نظرها معلق ب خالد وتدعو الله ان تمر المقابله على خير
*********
فى شقه حسن المالكى
يجلس نبيل واسرته مع حسن واسرته
حسن:شرفتنا يا استاذ نبيل .وتشرفنا بمعرفتك يا حامد بيه
حامد:الشرف لينا يااستاذ حسن ويشرفنا نطلب ايد بنتك ل نبيل ابنى
حسن:دا شى يشرفنا ويسعدنا واحنا هنلاقى احسن من نسبكم
نبيل :عمى انا عايز يكون فرحنا مع دكتور مالك
حسن:علطول كده يابنى ادينى فرصة
نبيل:اللى حضرتك تقول عليه بس كنت حابب نعمل الفرح علطول ولا ايه يا دكتورمالك
يكتم مالك ضحكته:يابابا نبيل كويس وشارى سها وعايزها ياريت توافق
حسن:مالك لو انت موافق على بركة الله
ليعم المنزل فرحة اخرى اكبر من سابقتها لانها بنيت على اساس صالح
قلوب اجتمعت على حب الله ونويت الخير .ادام الله فرحتها وكللها بالزواج
*********
فى غرفه سها
تدخل والداتها وتقول:مبروك ياسها وتحتضن ابنتها بحب لاول مره تحسه سها باتجاة والداتها
ساميه والدة سها:متبصليش كدة انا فرحانه علشانك
سها:بس انتى كنتى
ساميه:يابنتى انا كان نفسى اجوزك تعيشى مرتاحه مع جوزك ومتشليش هم ولا تعيشى حياتك زى
تنظر سها لوالدتها باستفهام من كلامها لتكمل
ساميه:يابنتى احنا حالنا زمان غير دلوقت واتبهدلت مع ابوكى يمكن عشان مكنتش بحبه واتغصبت على الجواز منه بس صدقينى دا فى الاول بس
كنت بكرة مرات عمك عشان كانوا اقل مننا بس كنت بحسها مبسوطه وبتحب جوزها وهو كمان
متستغربيش كده يمكن مكنش بحب جهاد عشان كده
تنظر سها لوالدتها بصدمة لاعترافها بكلام لاول مرة تفصح عنه
بس النهاردة بعد كلام مالك الصبح خلانى اعرف قد ايه غلطت فى حقكم ولما شفت نبيل ونظرة الحب فى عنيه ليكى قلت اكيد هيسعدك
تبكى سها ووالدتها ويحتضنوا بعض
"سبحان مقلب القلوب"
*******
فى مكان اخر يجلس رفقاء السوء حسام و وائل
حسام:هو صحيح فلت منها المرة دى بس متقلقش احنا وراة
وائل:بس الظابط دا شكله مش سهل
حسام :خليه يقدر يثبت عليك حاجة
وائل:مش هسيبه
*******
تجلس فريدة مع سعيد السيوفى فى شقتهم الخاصه
فريدة:انا عرفت انا فادى بيخطط مع عاليا لحاجه مهمة
سعيد:انا خايف على عاصم
فريدة:اول مرة اشوفك بتتكلم عن الخوف على ولادك
سعيد:العمر مبقاش فيه كتير عايز احس ان مطمن عليهم الشغل اخد كتير من حياتنا
فريدة:متقلقش هيكونوا بخير
سهيد:حبيبتى هامشى انا عشان متاخرش واشوفك الصبح فى الشركه
يودعها ويخرج من الشقه وينزل ليستقل سيارته ولكن هناك من ينتظره للخروج من هذا العقار
******
على الهاتف يتحدث مالك وحنين ككل ليله
مالك:اخيرا يا حنين الفرح كمان ١٠ ايام والله لو كنت لقيت حجز قاعات بدرى كان هيكون قبل كده
حنين:قدر الله وماشاء فعل متزعلش نفسك يامالك
مالك بغيظ:وانت يهمك ايه زمانك فرحانه
حنين :وهى تكتم ضحكتها انا لا خاااالص يا حبيبى
مالك: انت هتقوليلى يا حبيبتى
بس عشان تعرفى انى بحبك وحجزت قاعتين للفرح عشان حبيبتى تبقى براحتها
حنين انتى مضايقه ان فرح سها هيكون معانا فى نفس اليوم
حنين:لا ابدا بس مش يمكن هى تحب تكون لوحدها
مالك:لا هى قالتلى عايزة زى حنين فرح اسلامى
حنين:بجد يا مالك قالت كده
مالك :اه والله سها اتغيرت خالص بس معلش بقى هتلبسى النقاب لما يجى نبيل يدخل القاعه
لو مضايقة يا حنين اخليهم يعملوا قبلنا بيوم
حنين:لا يامالك ربنا يفرحنا ويفرحكم.وبعدين كفايه ابقى معاك
مالك:ايوا بقا
حنين:ايوا اي
مالك:وحشتينى يا حنين وبعدين اول مرة اسمع منك كلمه حلوة دا انا زى جوزك
حنين:حبيبى
مالك:انت قلتى ايه
حنين:ولا حاجه
مالك:انتى قلتى حبيبى صح ...اتكلمى يا حنين نشفتى ريقى
حنين :مالك انت عارف انى بتكسف خلاص بقا
مالم:تصبحى على خير يا حنين ويغلق الخط دون سماع ردها
******



يجلس عاصم برفقه خالد
عاصم:اتكلم يا خالد قلقتنى فيه ايه
خالد:مفيش ياعاصم بيه اصل
عاصم:بقولك ايه من غير بيه وباشا اتكلم علطول حتى من غير مقدمات انا ورايا مصايب
خالد:انا عايز اتجوز لارين
ضحك عاصم عاليا:ياخى كل المواضيع مش بيحتاج مقدمات الا الموضوع دا بالذات لازم مقدمات
ويكمل ضاحكا عمى انا طالب القرب ....حاجات زى كده مش خبطت لازق كده
خالد: عاصم انا بتكلم بجد انا عارف انى مش من مستواكم ولسه قدامى مشوار طويل بس كمان مش عايز اخسرها على الاقل هى لسه قدامها جامعه سنتين .وهى تستاهل انى احارب عشانها
عاصم:اولا طلبك مفاجئ بس سيبك بقا مش من مستواكم والكلام الفاضى دا .انا عارفك كويس يا خالد ادب واخلاق واصل ومهندس شاطر وذكى بس على الاقل ادينى فرصه اكلمها
خالد:هى موافقه
عاصم مبتسما:اتكلمت معاها النهاردة
خالد:والله دى اول مرة بس كنت محتاج اعرف رايها واقولها ظروفى
عاصم:مصدقك بس كان الاولى نقعد القاعدة دى الاول بس اللى حصل حصل .انا بثق فيك وفى اختى بس بردوا ادينى فرصه اسمع منها
خالد:خد وقتك بس عرفنى رايك الاول
عاصم:انا موافق المهم هى توافق
خالد:عاصم ..... حنان هانم هترفض
عاصم:اكيد انت مش مستعجل سيب كل حاجه لوقتها
خالد:تمام
عاصم :نتكلم فى الشغل شويه عشان احتمال اسافر واسيب الشغل فى القريه كله عليك
حتى الشركه كمان هتحاول تبقى موجود مع بابا
خالد:خير فيه حاجه ولا ايه
عاصم:يشرد قليلا الى الامام:مشوار اهم من حياتى نفسها
خالد:ربنا معاك ومتقلقش احنا مع بعض على فون
*******

يجلس حازم مع جهاد
جهاد: انا اسفه يا حازم انى رديت على مامتك بس صدقنى معرفش قلت كده ازاى
حازم:متتاسفيش يا جين انا عايزك قويه وتاخدى حقك بس وانتى صح ومتخافيش ابدا ومتقلقيش انا عارف طبع ماما
جين:انا نفسى تكون ليا أم وتحبني زى بنتها
حازم:هههههه مش لما تكون لينا ام احنا الاول نامى ياحبيبتى ورانا سفر الصبح
جين:احنا هنروح شارم
حازم:لالا بلاش شارم اخوكى وعاصم رايحين شغل ومش عايزهم فوق دماغى
لتضحك جين بصوتها كله :اومال هنروح فين
حازم:ضحكتك حلوة اوى ...ياريت تضحكى علطول
يكسو الخجل وجهها ليقول هنروح الغردقه
جين:لو مش عايز نسافر ونخلينا هنا عادى
حازم:بجد يا جين .انا بصراحه نفسى اقضى ايامى معاكى كلها هنا عايز يبقى لينا ذكريات فى كل مكان فى الشقه .مش عايز اشوف حد غيرك
عايزك ليا وبس
جهاد:بجد طبعا وانا كمان نفسى اكون معاك
حازم:بحبك
جهاد:بحبك
******
مر اسبوع سريعا على الجميع بفرح وسعادة على العروسين ومالك وحنين وسها ونبيل يقومون بعمل ترتيبات الزفاف
خالد وسليا واحمد وهيام فى قريه كريستاله بشرم الشيخ واكتشف خالد اولى موامرات فادى الشريف اولها اللعب بمتانه وجودة حديد التسليح المستخدم حتى لايطابق المواصفات القياسيه
وقرر اللعب معهم على صفيح ساخن بتوجيهات عاصم
وذكاء خالد فى تسخير مجهودات العمال من اجل العمل لصالح عاصم او لقمه العيش اصح واتقاء الله فى العمل
********
فى منزل جهاد وحازم
هاتف حمزة حازم
حمزة:حازم العمليه كمان اسبوع لازم نسافر بكرة عشان نعمل اشعات وتحليل جديدة
حازم:يعنى خلاص اكيد
حمزة:اهم حاجه انت حاليا كويس ولا بتحس بتعب ولو بسيط
حازم:لو اقولك انى حاسس انى عمرى ماتعبت ممكن متصدقنيش انا كويس اوى
حمزة .....انا خايف اموت بس انت عارف لو موت هاموت مرتاح على الاقل عشت طعم الفرحه والسعادة بس خايف على جهاد وخلاص
حمزة:هى لسه متعرفش بالعمليه
حازم:مقدرش اقولها ..انا ....اقولها انى خبيت عليكى تعبى وانى مريض ممكن اموت ....اقولها كنت انانى وفرحت على حساب حزنك وانك تتعلقى بيا واسيبك وامشى
حمزة:انت غلطان خلى ثقتك فى ربنا كبيرة
حازم:خليها على الله نتقابل بكرة فى المطار
اغلق الخط وقرر قضاء يوم بليلته مع زوجته وكانه يرسخ لها الحب السعادة الذكريات حتى لاتتانثر من بالها وذاكرتها واخبرها انه لديه موتمر هام وعليه السفر ضروريا
حازم:جين انا مسافر بكرة
جهاد:لوحدك!!!
حازم وتملك الالم اضعاف منه لنبرة صوتها:دا موتمر ٣ ايام وراجع واغمض عينه بشدة ان شاء الله
جهاد وهى تحتضنه بقوة:خلاص خدنى معاك ومتسبنيش هنا
حازم:الباسبور بتاعك مش جاهز وليكى عليا ارجع وان شاء الله وارتب لسفر تانى انا وانتى وهيكون كله فسحه وشهر عسل جديد سامحينى يا حبيبتى
جهاد:حازم متسينيش تتحدث بدموع تقتل حازم ليضمها اليه بشدة:عشان خاطرى بلاش تصعبى الموقف عليا يا جين انا على اخرى
جهاد:بحبك
حازم:قلب حبيبك والله بيدق ليكى انتى بس ٣ايام بالكتير اسبوع وارجعلك ان شاء الله
مع دعاء لله صامت داخلى من حازم بالعودة ثانيه
تعالى بقى عايزك فى موضوع مهم قبل مااسافر

******
صباح يوم السفر
ذهب حازم الى فيلا السيوفى ليسلم على اهله وتوديعهم ويترك جهاد فى الفيلا هذة الفترة لعدم وجود خالد
سلم حازم على لارين والدته والده وسال عن عاصم
حازم :عاصم فين
سعيد:نزل من بدرى عنده شغل
حازم:بابا انا هاسافر خلى بالك من جهاد كويس وينظر ناحيه والداته ....دى امانه عندكم لحد مارجع
يحتضن اهله بحب والم وشوق وكانه يودعهم
نظر الى اركان الفيلا وكانها الوداع الاخير
الى ان وصل الى من اخذت بقلبه للحياةمرة ثانيه والان يخشى فقدانها
احتضنها بقوة اذابت عظامها قبلها كثيرا واوصها بنفسها كثيرا وهمس اليها حازم وهو يضع يده على بطنها:جين اللى جايه دى تكتب
جين حازم السيوفى
نظرت له بتعجب ثم ابتسمت بخوف وقلق :ازاى عرفت
حازم:صدقينى هتيجى ان شاء الله وانت هتخلى بالك من السلسله
قبلها قبلة الوداع وغادر الى المطار
******
فى المطار
وجد حازم حمزة بانتظارة توجها اليه
حازم:يلا يا حمزة يتحدث بحزن بالغ واسى
حمزة وهو ينظر فى اتجاة حازم وعينه على شخص ما خلفه
نظر حازم الى الوراء وجد عاصم
حازم:عاصم!!!!
عاصم: مينفعش اسيب اخويا لوحده فى اصعب وقت هو محناجنى ويحتضن اخيه بقوة

بسم الله الرحمن الرحيم
قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ وَنَجْعَلُ لَكُمَا سُلْطَانًا فَلَا يَصِلُونَ إِلَيْكُمَا ۚ بِآيَاتِنَا أَنتُمَا وَمَنِ اتَّبَعَكُمَا الْغَالِبُونَ
صدق الله العظيم 


موعد الحلقة الجديدة الساعة  12 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية حياة جهاد الحلقة الثانية والعشرون ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية حياة جهاد الحلقة الثالثة والعشرون  أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية حياة جهاد ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-