رواية حكاية حياه البارت الخاتمة - روايات دينا دخيل

 احداث رواية حكاية حياه البارت الخاتمة من روايات دينا دخيل . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، والتى نالت اعجاباً شديداً بين القراء سواء واتباد أو فيس بوك  . نرحب بكم فى موقع مجنونة  عشاق روايات موقعنا ، هنا سوف تجد كل رواياتك : روايات رومانسية ، روايات رومانسية مصرية ، قصص عشق ، قصص قصيرة ، قصص حب ، روايات pdf ، روايات واتباد ، قصص رعب ، روايات رومانسية كوميدية .


رواية حكاية حياه البارت الخاتمة بقلم دينا دخيل

حكاية حياه الخاتمة


تعد رواية حكاية حياه  واحدة من اجمل روايات رومانسية  والتى نالت شهرة كبيرة على صفحتنا على الفيس بوك وعلى الموقع وهى من روايات دينا دخيل  ، نتمنى لكم قراءة ممتعة ، كما يمكنكم تنزيل رواية حكاية حياه pdf كاملة  من خلال موقعنا .

يمكنكم قراءة احداث رواية حكاية حياه كاملة بقلم دينا دخيل من خلال موقعكم مجنونة رواية من خلال اللينك السابق ....

رواية مريم ويوسف الفصل الخاتمة

الخاتمة

بعد مرور سنوات عديدة

كانت هناك فتاه جميله تعبر الطريق بخوف شديد فهي تهاب السيارات جدا حين اقترب أحدهم من اصطدامها بسبب عبورها العابث
ولكنه احكم فرامل السيارة في اخر لحظه
وصرخت هي بخوف ونزل الشاب من السيارة سريعا

ليليان بغضب : مش تفتح ... كنت هتموتني

عز : علي فكرا يا انسه انتي اللي بتجري قدام العربيه وقاعد اعملك كلاكس وانتي بردو مش شايفه وكنتي هتموتي بسبب غباءك

ليليان بغضب: غبااااائي
انت انسان مهزء علي فكرا

كاد عز أن يرد عليها سبابها حين تقدم أحدهم وأمسك بيد ليليان سريعا بخوف

مروان : لي لي ... انتي كويسه
في ايه

ليليان: الشاب دا كان هيخبطني يا مروان وبيشتمني كمان

نظر لها عز بغضب وقال
الانسه اللي مش عارفه تعدي أصلا ... طفله

نظرت له ليليان بغضب

مروان : مش قولتلك متعديش الطريق غير لما اخلص واجي
ونظر لعز وقال ... معلش يا كابتن ... هي بس بتخاف من العربيات ودي زي فوبيا كدا

نظر عز ل ليليان ولكنه رأى عينيها قد خيم عليهم الحزن وتعجب من نفسه وقال ببرود
حصل خير ... بس ياريت متمشيش لوحدها تاني

وصعد داخل سيارته مره اخري وغادر

مروان : يالا يا لي لي

وذهبوا للبيت

ليليان بمرح : بااابي

يوسف بابتسامة: قلب بابي
وحشتيني

ليليان: وحشتك ايه بس ... دا يدوب النهارده

يوسف بابتسامة وهو يجلسها بجانبها : انتي بتوحشيني علي طول يقلب ابوكي

حياه بغيرة : الله الله ... من ساعه ما خلفت بنتك وانت مدلعها وناسيني خاالص

ليليان بمرح : دي نفسنه ستات دي ولا ايه يا مامتي

نظرت لها حياه بغضب

ليليان ليوسف بخوف مصطنع : هي مراتك هتتحول ولا ايه

يوسف بضحك: بس ابت
وبعدين حياه قاعده في قلبي أصلا من قبلك

نظرت له حياه بحب

مروان بضحك : ايه يا خالتو القلوب اللي بتطلع من عينك دي

ضحكت ليليان كثيرا حين دخلت عليهم تقي والتي جعلت مروان يلتفت لها بكل حواسه وعيناه تتحدث بدلا من فمه بسبب رقتها وبرءاتها

تقي : بتضحكوا من غيري

ليليان: لا طبعا منقدرش
اومال فين مازن

مازن بمرح وهو يدخل من الباب بجانب والديه علا وحسام وقال : انا سامع اسمي

ليليان : بالخير يسطا متقلقش

مازن : طب الحمد لله

وقطع حديثهم دخول مريم وآدم ... واياد وشيماء
ومعهم عمر وفاطمه

عمر : انا بردو جيت في الاخر ... اوووف

فاطمه : اه والله يا عمورة بنيجي بعد المولد ما يتفض

مازن : لا لسه متخافوش
وسلم الجميع علي بعضهم فهذا يوم الجمعه حيث تتجمع كل العائله مع اولادهم في جو أسري مفرح جدا وهم يتحدثون ويضحكون مع بعضهم.

عز الدين الدسوقي ابن اخو كريم الدسوقي

ليليان ابنه يوسف وحياه الوحيده

مروان ابن مريم وآدم الوحيد

تقي ومازن ابناء علا وحسام

عمر وفاطمه أبناء اياد وشيماء

واقدر اقولكم أن دي خاتمه روايه "حكايه حياه" ومقدمه رواية "غرام العز"الجزء الثاني من حكايه حياه انتظروووه
بس مش دلوقتي بقا 😂😂😂

الهدف من الروايه القمر دي بقا 😇💅

كانت بعض الناس زعلانه في الاول علي مريم لما احمد خدعها وسألوني ليه عملت كدا ..... اقولكم بقا
كنت عايزه اوصل رساله للبنات أن مهما حبيتي اوعي توصل بيكي انك تقابليه من وراء اهلك او تتجوزوا عرفي
اه تتجوزوا عرفي محدش يستغرب من كلامي
صدقوني في بنات كتير بتتخدع لحد دلوقتي بيبقوا فاهمين أن الشخص دا ببحبهم وهما بيبقوا مخدوعين
أقسم بالله ما هيتجوزك لو رخصتي من نفسك أو من كرامتك
انتي غاليه اووي خلي الجمله دي في بالك
وان مفيش حد يستاهل تكسري ثقه اهلك بسببه ولا يستاهل تغضبي ربك بسببه
لو بيحبك هيحافظ عليكي من نفسه قبل اي حد
لو بيحبك هيجي يتقدملك حتي لو معهوش فلوس
طالما شاريكي وبيحبك مش هتفرق معاه حاجه ... دا لو بيحبك ... غير كدا بيخدعك وهترجعي تعيطي .🙅
واستني اللي يدخل البيت من بابه .... زي ما ادم عمل كدا لما حب مريم اتقدملها وهي حست بالفرق الشاسع بينه وبين احمد وف الاخر ربنا عوضها بحب ادم
اللي بردو نتعلم منه العفو عند المقدرة
مريم كانت متأكده أن آدم مش هيبصلها تاني بعد ما عرفته ماضيها مع احمد
بس هو عشان بيحبها وعارف أنها كانت مخدوعه وكل دا كان قبل ما تعرفه أصلا سامحها واهوو عايشين حياه سعيده.
ربنا يهدينا ويحفظنا جميعا 😁

وشوفنا أن احمد زي ما ظلم مريم وبنات غيرها كتير ربنا انتقم منه
وماتت أخته بطريقة محزنه جدا ودا بسببه

اعرفوا أن ربنا يمهل ولا يهمل

بس برغم الوجع اللي داقه زي ما دوقه لغيره لما البلاء تزل عليه باللي حصل لأخته تاب ساعتها ورجع لربنا ومريم سامحته
في منكم ممكن يكون استغرب أن خليته يتوب وأنهم يسامحوه
بس كنت عايزه بس اوصلكم رساله أن الإنسان ممكن يتغير
الغالب مننا لو حد عمل حاجه غلط مهما تاب بعدها وصلح غلطته
بيفضلوا شيفينه مذنب وأنه سوري علي اللفظ
أن ديل الكلب عمره ما يتعدل
بس في ناس كتير بتوب ولازم نديها فرصه تانيه عشان تكفر اللي عملته
ولو فضلنا محسسنهم أنهم مهما عملوا مذنبين هما كدا هييأسوا ودا هيخليهم يرجعوا يغلطوا تاني بل أكثر من كدا .

حياه بقا اللي بتعشق يوسف من صغرها ... محاولتش تقلل من نفسها عشان تلفت انتباهه رغم حبها ليه
بس هي عندها اخلاقها ودينها وكرامتها فوق الكل ودي حاجه لازم كلنا نعملها

وبردو حياه شفنا دورها في إظهار الحق وهي صحفيه
رغم كل اللي حصلها بس دافعت عن الحق وهاجمت تجار المخدرات اللي شباب بلدنا بتدمر بسببهم
محاولتش حتي تاخد رشوة وتسكت
دا حتي بعد ما هددوها وخطفوها كانت مع الحق ولازم دا اللي نعمله كلنا

في مقوله بتقول
" الساكت عن الحق شيطان اخرس"
واكيد احنا منحبش نبقي كدا

يوسف بقااا بطلنا 💃
يوسف كان ممكن يخلع ويسيب حياه اول ما عرف بمرضها بس هو مش قليل الاصل وتاني يوم كان كاتب كتابه عليها

يوسف كان ممكن يزهق من نفسيتها اللي ادمرت فتره العلاج بس هو. سندها وفضل معاها

يوسف كان ممكن يمل من شكلها اللي اتغير ووزنها اللي قل وشعرها اللي وقع بس هو حسسها انها بنت في العالم

في المواقف دي بقا تعرفي مين بيحبك بجد ومين هيتجوزك عشان بس مجرد شكلك

هتعرفي مين اللي بيحبك من اللي واخدك شفقه
ساعات المواقف الصعبة دي بتكشفلك ناس علي حقيقتها وتظهرلك حب ناس تاني ليك مكنتش تتوقعه.

وطبعا دا غير أنه بردو ساند الحق مع حياه ومسبهاش .

وشوفنا منى اللي في الاخر اتقتلت بغلها وحقدها
عمر الانسان الحقود ما هيكسب حاجه في الاخر اعرفوا داااا كويس وارضي .

وشوفنا كريم اللي كانت آخرته اعداااام بسبب كم الجرائم اللي عملها
وان مهما طال الظلم ليك يوم يا ظالم.

تقريبا دي معظم أهدافي من الروايه
اتمني اكون عرفت اوصلكم رسالتي وأنكم تكونوا فهمتوني واستمتعتم بالرواية 😇💅❤️✨

رواية حكاية حياه بقلم الكاتبه دينا محمد دخيل "فراولاية 🍓"

حكاية_حياه
دينا_دخيل
فراولاية



موعد الحلقة الجديدة الساعة  8 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية حكاية حياه الخاتمة ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية ديفشا الفصل الاول  أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية حكاية حياه ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-