رواية هكذا يكون الحب الحلقة العشرون 20 - روايات ايمان جمال

 نقدم اليوم احداث رواية هكذا يكون الحب الحلقة العشرون من روايات ايمان جمال . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية لقاء الروح كاملة بقلم يمني الباسل من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية لقاء الروح pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية هكذا يكون الحب الحلقة 20 - روايات ايمان جمال



روايه هكذا يكون الحب الفصل العشرون

الحلقة_العشرون
رواية_هكذا_يكون_الحب❤
بقلم_ايمان_جمال
_________________________

مهاب انصدم لما سمع طلب صفوت ووقف ادامه: انت عارف اللي جاي تتقدم ليها دي تبقى مين؟
صفوت: ايوا
مهاب: مين؟
صفوت: امل وتكون قريبة مستر عبدالحميد
مهاب بص على جده عبدالحميد: ماتقوله ياجدو
عبدالحميد بتوتر: لا ازاي انت تقوله
باسم ضحك اوي على جده وسابهم وخرج يضحك بارة
مهاب بص لصفوت: اللي حضرتك جاي تتقدم ليها دي مراتي
صفوت: نعم؟!
مهاب: اللي حضرتك سمعته وكمان ما اسمهاش أمل اسمها فيروز
صفوت بصدمة: كمان؟!
مهاب: ايوا...وشال حور: والعسل اللي انت قاعد تلاعبها دي تبقى بنتي
صفوت معتش عارف يرد يقول ايه ومهاب خرج لباسم: انت ياللي ضحكت وطلعت
باسم ضحك: عاوزني اعمل ايه وانا شايف جدي خايف من رد فعلك
مهاب ضحك وباس حور ونزلها تلعب وقرب لباسم وقعد جمبه: انا كنت ماسك نفسي من الضحك والله
باسم: قولتله ايه؟
مهاب: قولتله انها مراتي وقولت ان مش اسمها أمل
باسم: اه صحيح ايه حكاية أمل دي؟
مهاب: مش عارف بس تلاقي جدك عمل كدا عشان مش اعرف اوصلها
باسم: ممكن باردوا
وهما قاعدين شافوا صفوت خارج وباين على وشه انه مضايق اوي وشوية وضياء وسلمى وبنتهم نجمة وصلوا وسلمى دخلت جوا وضياء قعد مع باسم ومهاب
باسم: لو كنت جيت بدري عشر دقايق كنت حضرت موقف انما ايه فلة
ضياء: خير يارب
باسم: كان جاي عريس لفيروز
ضياء بص لمهاب وضحك اوي: ومين دا اللي امه داعية عليه
مهاب: صفوت اللي شغال في فرع الشركة في دبي
ضياء: وحضرتك عملت ايه؟
مهاب: قولتله انها مراتي طبعا
ضياء: ايه حنينا؟
باسم ضحك: شكله كدا
مهاب بصلهم: بقولكم ايه لو انتوا مستغنيين عن نفسكم زودوا في رخامتكم كمان
باسم وضياء سكتوا بس كل واحد فيهم بيضحك جامد

جوا عند البنات كلهم متجمعين وسلمى اخدت عليهم وفرحانة ان بقى عندها اصحاب وهما قاعدين مهاب دخل وطلع اوضته وفيروز طلعت وراه عشان لو احتاج حاجة لان دراعه مكسور، مهاب دخل الاوضة وعاوز يغير هدومه لانه هيخرج مع باسم وضياء وبص شافها: ممكن تيجي تساعديني عشان هخرج
فيروز قربت منه وبتساعده انه يقلع التيشرت: هو الدكتور قالك هتفك الجبس امتى؟
مهاب بسخرية: معلش تعبناكي
فيروز بصتله بغضب: على فكرة انا بسألك عادي مش عشان مضايقة
مهاب: ماشي
فيروز قلعته التيشرت وجابتله قميص وبتلبسهوله وقفلت الزرار اللي فوق
مهاب: سبيه مفتوح
فيروز بغضب: لا
مهاب بتحدي: لا هفتحه
فيروز بغضب: لا هيفضل مقفول عشان جسمك مش يبان
مهاب من جواه فرحان انها لسة بتغيير عليه: على فكرة انا راجل مش بنت عشان اخاف ان حاجة تبان
فيروز بغضب مسكت القميص: والله لو هتفتحه هقلعهولك والبسك تيشرت
مهاب بتحدي فتح الزرار وفيروز قفلته تاني وبغضب: مهاب ماتعصبنيش
مهاب: واعصبك ليه؟ وبعدين عاوزة تفهيني انك لسة بتغييري عليا؟
فيروز بصتله وبصت للارض: كمل لبسك لوحدك
فيروز سابته وخرجت بلكونة الاوضة ومهاب رغم وجعه منها بس زعلان انه زعلها وخرج وراها: طب ممكن بقى تيجي تسرحيلي شعري
فيروز بصتله بإستغراب: على فكرة هو دراع واحد بس اللي مكسور مش الاتنين
مهاب بصلها بغضب وسابها ونزل وهي ضحكت على منظره: صبرك عليا يامهاب

مهاب نزل وباردوا جده عبدالحميد بيرخم عليه: انت استحليت ان كل شوية تغير هدومك ولا ايه؟
مهاب بصله: مركز اوي انت ياجدو
عبدالحميد ضحك: دا انت حبيبي
مهاب: ماشي ياجدو
حور جريت على مهاب وبتعيط، مهاب بقلق: في ايه؟
حور: مروان ضربني يابابي
مهاب بغضب: باااااااسم
باسم جه من بارة: في ايه ياعم انت بتزعق ليه؟
مهاب: ابعد ابنك عن بنتي
باسم قرب من حور: في ايه ياحبيبتي؟
حور بعياط: مروان ضربني ياعمو باثم(باسم)
باسم قرب من مروان: في ايه يامروان؟
مروان: عثان(عشان) مث(مش) بتلعب معايا
مهاب بغضب: ماتكررش تاني
باسم شال مروان: وحياة ابوك ياشيخ اتلم وماتلعبش مع بنت مهاب
مهاب غصب عنه ضحك: طب يالا يا استاذ عشان نخرج
حور: رايح فين يابابي
مهاب: خارج مع عمو باسم وعمو ضياء
حور: طب انا عايزة اروح بيتنا
فيروز نزلت وسمعت كلام بنتها وقربت منها: ما احنا هنا في بيتنا
حور: لا بيت بابي احلى
مهاب: لما اجي هنروح
فيروز بصتله وهو قرب منها: انا لو قولتلها لا مش هتسيبني اخرج اصلا
مهاب سابهم وخرج وفيروز صحكت على تصرفات مهاب بسبب بنته وعبدالحميد قرب منها: قربوا من بعض تاني بقى
فيروز بصتله: سيبك انت من اننا نقرب تاني خلينا في تركيزك معانا
عبدالحميد ضحك: هو انا ليا غيركم
فيروز: ماشي ياجدو

في المساء، فيروز قاعدة مع بنتها في الاوضة وبتقرأها قرآن
فيروز: يالا ياحور قولي ورايا
حور: حاضر يامامي
فيروز: بسم الله الرحمن الرحيم
حور: بثم(بسم) الله الرحمن الرحيم
فيروز: الحمدلله رب العالمين
حور: براحة يامامي مش عارفة اقول
فيروز ضحكت: ماشي، الحمدلله
حور: الحمدلله
مهاب كان واقف على باب الاوضة ومبسوط من اختياره لفيروز وحور شافته جريت عليه وهو قعد على الكرسي وقعدت جمبه..مهاب: شاطرة ياحبيبة بابي
حور: بابي
مهاب: نحم
فيروز ضحكت وهو بصلها وهي اتكسفت وبصت للأرض
حور: يالا نروح بيتنا
مهاب: حاضر بكرة الصبح
حور بزعل طفولي: لا انت قولت لما تيجي
مهاب: بابي تعبان ونروح بكرة
حور: لا انت بتقولي كدا وبتضحك عليا
فيروز بقلق: تعبان مالك؟
مهاب بصلها: وربنا بنتك طلعت اذكى منك
فيروز ضحكت: طالعالك
مهاب بصلها اوي: بس واخدة ملامحك حتى غمازاتك
فيروز اتكسفت من كلام مهاب وهو كأنه ما أخدش باله من كلامه وحس بنفسه وسابها ودخل الحمام وهي قعدت على سريرها سرحانة في اللي جاي، فيروز كانت لابسة اسدال صلاة عشان كانت بتصلي وبتقرأ قرآن وقلعته وكانت لابسة برمودا حمرا لحد فوق الركبة بشوية وبعد شوية مهاب خرج من الحمام ووقف مكانه لما شافها وفضل سرحان في جمالها اللي اتحرم منه اربع سنين، مهاب فاق من سرحانه على صوت بنته وهي بتعيط وراح عندها: في ايه؟
حور بعياط: زحلانة منك ومش تكلمني
مهاب بحنان: حد يزعل من بابي
حور: اه
مهاب ابتسم: طب عاوزة ايه؟
حور: نروح بيتنا
فيروز قربت منها: الصبح هنروح ياحور عشان بابي تعبان
حور قعدت تعيط جامد ومهاب مش عارف يعمل ايه وبص لفيروز: هنتصرف ازاي؟
فيروز قربت منه وهمستله: احضنها وهي هتسكت
مهاب بصلها: طب ماتحضنيها انتي
فيروز ابتسمت: لا هي عاوزة حضنك انت
مهاب: طب ساعديني اشيلها
فيروز شالت حور ومهاب شالها على دراعه السليم وحور حضنت عليه وسكتت وفيروز بصتله وسكتت وهو ضحك: انا عاوز افهم انتي بتتعاملي معاها ازاي
فيروز: عادي خالص هي بنت مش ولد ولازم تكون واخدة حقها في الدلع بس طبعا مش زيادة
مهاب: اهو الدلع دا هيطلع فوق دماغنا احنا
فيروز ضحك: في دي بقى انت معاك حق
مهاب نيم حور على السرير وقاعد حاسس بتعب في دراعه وفيروز قربت منه: مالك
مهاب بتعب: دراعي واجعني
فيروز: طب ارتاح
مهاب: مش جايلي نوم
فيروز: طب اقعد بس على السرير
مهاب: لا هقعد في البلكونة شوية
مهاب خرج البلكونة وفيروز خرجت وراه وقعدت جمبه.....وهو اتكلم: ليه العقاب دا؟
فيروز اتفاجأت بسؤاله: وانت ليه عملت كدا فيا؟
مهاب بصلها: انتي عارفة اني ماكنتش في وعيي والرسالة اللي وصلتلي هي السبب
فيروز بدموع: بس انت محاولتش تسمعني يامهاب ولا خلتني اقولك ايه حصل معايا كان ممكن ساعتها تعرف انه مكانش ذنبي
مهاب بحزن: وانا كان غصب عني
فيروز وقفت بغضب: غصب عنك ازاي؟ انك توجعني وتقول غصب عنك وانك تجرحي وتيجي عليا عشان حقير حاول يوقع مابنا
مهاب بغضب: دا على اساس انك كنتي حكيالي عن اللي حصل
فيروز بصت في الارض وسكتت ودموعها نزلت وسابته ودخلت ونامت على السرير ومهاب دخل بعدها ونام على السرير وزعلان انهم زعلانين، مهاب مسك ايدين فيروز وناموا

تاني يوم، صحيوا على صوت حور بتصحيهم بدري اوي
مهاب بنوم: في ايه ياحور
حور: يالا نروح بيتنا
فيروز بتفوق: ياحور لسة بدري الساعة لسة ٧
حور عيطت جامد ومهاب حضنها: خلاص هنمشي.....وبص لحور: قومي ياختي عشان بنتك مش هتكست
فيروز ضحكت: لا في الحالة دي فهي بنتك انت وبس
مهاب خبطها بالمخدة: طب قومي بدل ما اخنقكم انتوا الاتنين
فيروز ضحكت اوي وقامت تلبس حور وتلبس هي كمان وتساعد مهاب في اللبس
حور لبست وخرجت وسابتهم وفيروز بتلبس مهاب وهو قرب عليها وهمسلها: انتي عارفة انك وحشتيني اوي
فيروز اتفاجأت بجملته وبصتله وبعدت عنه بس هو مسك ايديها: باردوا مش عاوزة تسامحي
فيروز بدموع: اكتر حاجة كنت خايفة منها اني اشوفك
فيروز قالت جملتها ونزلت وهو اضايق اوي انها كانت خايفة تشوفه وكمان انها تقرب ومش عارفة تسامحه، مهاب نزل وراهم وجده عبدالحميد كان صاحي وقاعد يشرب قهوته
عبدالحميد: ايه ياولاد اللي مصحيكم بدري كدا
حور اللي ردت: انا
عبدالحميد ضحك: ليه؟
مهاب بغضب: عشان نروح الڤيلا
عبدالحميد ضحك اوي: جدعة ياحور
فيروز بغضب: لا والله يعني عشان تصحينا من بدري كدا تقول جدعة ياجدو
عبدالحميد: ايوا عشان تقربكم من بعض
مهاب بصله وبص لفيروز: في ناس تانية اللي رافضة
عبدالحميد بص لفيروز اللي بصت للأرض: ربنا يهديكم
مهاب بغضب شال بنته: يالا
فيروز خرجت معاهم وركبوا العربية والسواق اتحرك بيهم للڤيلا
وطول الطريق حور نايمة على دراع مهاب: يعني تصحينا وتنام هي
فيروز ابتسمت: هي كدا
مهاب بغضب: انا يعني لحقت انام
فيروز: معلش يامهاب لما نوصل نام وانا هحاول انيمها
بعد شوية وصلوا الڤيلا وفيروز شالت حور عشان مهاب باين عليه التعب جدا وفيروز دخلت حور الاوضه الخاصة بيها ونيمتها وراحت اوضتها مع مهاب وبتفتح الشنط عشان تجيب هدوم
مهاب: عندك هدوم في الدولاب البسي منها
فيروز بإستغراب: هو انا ليا هدوم هنا؟!
مهاب قرب منها: ايوا انا كان لما بيعجبني حاجة بجيبها
فيروز فتحت الدولاب وفعلا كان فيه هدوم كتير وازواقهم حلوة جدا بس هدوم البيتي كانت قصيرة وكمان بكاط وهي مكسوفة تلبس
مهاب سابها ودخل الحمام وهي اختارت بيچامة من تلات قطع بلوزة بكاط وبنطلون ضيق وروب، مهاب خرج من الحمام ونام على السرير بتعب وهي قلقانة عليه: مالك انت لسة تعبان؟
مهاب بتعب: جسمي واجعني وخصوصا ان لسة في كدمات
فيروز: طب اجيبلك المرهم وادهن الكدمات
مهاب: ياريت
فيروز فتحت الشنطة وطلعت المرهم وبتدهنله وهو فعلا تعبان
فيروز بتسنده عشان ينام: ممكن تنام بقى
مهاب: بس بشرط
فيروز: ايه هو؟
مهاب: انام في حضنك
فيروز اتكسفت بس هي زعلانة منه: انا هنام جمب حور
مهاب بإستغراب: ليه؟!
فيروز: عادي
مهاب بيقرب منها وهي بتبعد: بتبعدي ليه؟
فيروز: عشان مش قادرة انسى شكلك يومها
مهاب غمض عنيه بحزن: براحتك يافيروز روحي نامي جمب حور
فيروز سابته ودخلت اوضة بنتها ومهاب زعلان ونام من تعبه

بعد ساعتين في ڤيلا عبدالحميد، قاعد بيفكر في حاجة وعاوز ينفذها وباسم نزل قعد معاه: صباح الخير ياجدو
عبدالحميد: صباح الخير ياحبيبي
باسم: هو مهاب لسة نايم ولا ايه؟
عبدالحميد ضحك: مين دا اللي نايم دا حور صحتهم من الساعة ٧ ورجعوا الڤيلا
باسم ضحك اوي: وربنا البنت دي هتعلمهم الأدب
عبدالحميد: انا بفكر ليهم في حاجة
باسم: خير ياحجوج
عبدالحميد: عاوز اقربهم من بعض
باسم: ناوي على ايه
عبدالحميد: لسة مش عارف بس هحتاج مساعدتك
باسم ضحك: ماشي ياجدو

بعد شهر، مهاب خلاص فك الجبس وفيروز لسة بعيدة عنه، في يوم مهاب صحي ونزل الشركة وحور صحيت وبتسأل عليه
فيروز: ياحبيبتي بابي راح الشغل
حور بعياط: عاوزة اروحله
فيروز: طيب يالا نلبس ونروحله
فيروز لبست ولبست حور ونزلوا راحوا الشركة وفي الوقت دا كانت ريم عند مهاب في المكتب وكالعادة بتحاول تقرب منه، رغم السنين دي كلها بس باردوا مافيش فايده، السكرتيرة خبطت ودخلت: مستر مهاب زوجة حضرتك بارة
مهاب وقف: دخليها بسرعة ولما تيجي تاني تدخل من غير استئذان
السكرتيرة: حاضر يافندم
السكرتيرة خرجت وفيروز وحور دخلوا وحور جريت على مهاب وهو شالها: بابي
مهاب: قلب بابي
فيروز بتبص على ريم ومضايقة من وجودها ومهاب ملاحظ دا وعاوز يرخم: دي ريم شغالة هنا في الشركة وشاطرة في شغلها جداااا
فيروز بصتله بغضب وبص لريم: اهلا
ريم بدلع: اهلا بحضرتك
مهاب عاوز يضحك بس ماسك نفسه وبص لريم: تقدري تتفضلي انتي ياريم
ريم خرجت وفيروز قربت منه ومسكت قميصه بغضب: مش قولتلك الزرار دا مايتفتحش
مهاب نزل حور وهي بتلعب حواليهم: على فكرو بيخنقني
فيروز بتقفل الزرار: ماليش دعوة
مهاب قرب منها وباسها برقة في خدها: امال مين اللي له دعوة؟
فيروز اتكسفت من قربه وانه باسها: طب ماتتكررش تاني
مهاب: هي ايه؟
فيروز بصتله بغضب: انك تفتح الزرار
مهاب بهمس: يعني البوسة اكررها تاني؟
فيروز اتكسفت ومعرفتش تقول اي حاجة ومهاب باسها برقة اوي وحور شافتهم
حور: بابي بوثني(بوسني) ذي مامي
فيروز ضحكت ومهاب شال حور: عيوني لقلب بابي
عبدالحميد خبط ودخل واتفاجئ ان فيروز وحور هنا: حبايب قلبي
حور جريت عليه: جدو
عبدالحميد شالها: قلب جدو
حور: بابي بيبوث(بيبوس) مامي
فيروز اتكسفت وبصت في الأرض ومهاب هاين عليه يموت بنته وعبدالحميد ضحك اوي: طب مش عيب كدا
مهاب بغضب شال حور وزعقلها وهي عيطت وفيروز شالتها: على فكرة هي مش غلطانة انت اللي غلطان عشان عملت كدا ادامها
عبدالحميد: فيروز عندها حق
مهاب بيحاول يشيل حور وهي مش راضية وبتعيط وبس وفيروز بتحاول تهديها: خلاص ياحور
حور بعياط: بابي وحش
مهاب بغضب: عاجبك كدا فضلتي دلعيها
فيروز بغضب: انت اللي غلطان وبعدين بتزعقلها ليه، هي مش بتيجي بالطريقة دي خالص وانت مش عارف عنها حاجة
مهاب زعل من كلام فيروز: عندك حق
مهاب اخد چاكيت البدلة وخرج من المكتب ومن الشركة كلها
عبدالحميد بعتاب: كدا يافيروز؟
فيروز بدموع: مكانش قصدي والله ياجدو بس حضرتك شايف هو بيتصرف ازاي
عبدالحميد: طب تعالي معايا اوصلك للڤيلا
فيروز: هو حضرتك كنت جاي هنا ليه؟
عبدالحميد وهو ماشي جمبها: رحت ليكم الڤيلا وعرفت انكم هنا فجيت اشوفكم
فيروز زعلت من نفسها انها قالت لمهاب كدا ونزلت مع عبدالحميد ووصلها الڤيلا بس مادخلش معاها وطلب منها انها تصلح امورها مع جوزها
فيروز شايلة حور اللي نامت ودخلت الڤيلا ومهاب مكانش فيها اصلا، وبعد ساعة بالظبط مهاب وصل ومش بيتكلم معاها خالص وطلع غير هدومه وقعد على سريره فاتح اللاب وفيروز دخلت ومش عارفة تتكلم تقول ايه وقعدت جمبه: مهاب
مهاب فاتح اللاب ومش بيرد عليها واصلا متعصب
فيروز: على فكرة انا بكلمك
مهاب باردوا مابيردش عليها وساكت وبس
فيروز اخدت منه اللاب: رد عليا
مهاب بصلها: نعم
فيروز بصت في الأرض: انا اسفة
مهاب: على ايه؟ انتي شايفة انك عملتي حاجة تزعل؟
فيروز بصتله: ايوا
مهاب: تمام....اخد منها اللاب وقاعد فاتح نت ومش معبرها خالص
فيروز قامت من جمبه ولسة هتخرج من الاوضة حور دخلت ومهاب قام من السرير وقرب من بنته ونزل على ركبته: حور
حور ماسكة في هدوم فيروز ومخبيه وشها بعيد عن مهاب: مش نحم
مهاب غصب عنه ضحك: بصي لبابي
حور: لا
مهاب بيحاول يكون هادي ومسكها وهي رافضة وفيروز كانت عاوزة تاخدها بس من نظرة من مهاب سابتها: زعلانة من بابي ليه؟
حور: عشان انت زعقتلي
مهاب: عشان انا زعلت منك
حور: ليه
مهاب: عشان غلط انك تشوفي حاجة وتقوليها
حور: اثفة(اسفة) يابابي
مهاب حضنها: ماشي ياقلبي
فيروز سابتهم وخرجت من الاوضة ونزلت تحت وقعدت في الجنينة، وفجأة حست بوجع في جمبها اليمين وقعدت على كرسي وبتتألم
شوية ومهاب(الجد) وفايز وصلوا الڤيلا عند مهاب وفيروز
مهاب(الجد): مش ناويين تيجوا عندي يوم
مهاب(الصغير): حضرتك عارف اني مش بحب نيجي عشان ناني
فايز: خلاص يامهاب ماريماس اتجوزت وخلاص
مهاب(الصغير): باردوا يابابا
حور على رجلين جدها مهاب وبيبوسها وهي بتضحك وفيروز قاعدة وحاسة بتعب بس مش عارفة تسيبهم وتطلع ومهاب لاحظ انها تعبانة بس معلقش او قلقان ومش عاوز يتنازل ويطمن عليها رغم قلقه، شوية وضياء وسلمى وبنتهم وصلوا هو وباسم وخلود ومازن ومروان ولادهم، البنات قعدوا سوا فوق والشباب قعدوا تحت مع مهاب(الجد) وفايز والاطفال بيلعبوا سوا
فوق عند فيروز، قاعدة بتتوجع والوجع بيذيد
سلمى بقلق: في ايه مالك؟
فيروز بتعب: بقالي فترة بحس بتعب في جمبي اليمين بس النهاردة ذايد شوية
خلود: لازم تروحي للدكتور وتطمني
فيروز بتعب واضح: عادي ممكن يكون برد
سلمى: برد ازاي يابنتي واحنا في عز الصيف
فيروز وقفت عشان تجيب مسكن من الشنطة وفجأة اغمى عليها والبنات قلقوا عليها ومهاب طلع على صوتهم وانصدم لما شافها مغمي عليها: في ايه؟
سلمى: تعبت واغمى عليها
مهاب شال فيروز ونزل بسرعة على العربية والكل وراهم وحور مع خلود في عربية باسم، شوية ووصلوا المستشفى والدكتور دخل فيرز اوضة العمليات ومهاب هيموت من القلق عليها وبعد ساعة الدكتور خرج والكل جري عليه
مهاب بقلق: طمني يادكتور
الدكتور: دي انفجاز ذايدة وحالتها مش مستقرة
مهاب بقلق: يعني ايه؟
الدكتور: ادعي ان حالتها تكون مستقرة خلال الاربعة وعشرين ساعة دول
الدكتور سابهم ومشي ومهاب قاعد على الكرسي وحور قعدت على رجله بتعيط وبيحاول يهديها...وباسم قرب منه: ان شآء الله هتكون كويسة يامهاب
مهاب: يارب ياباسم.....مهاب بص على حور اللي بتعيط من غير صوت وبص لباسم: خدها الڤيلا عند جدي
باسم بيحاول يشيل حور وهي مش راضية ومهاب مش عارف يتعامل معاها خالص: روحي عند جدو عبدالحميد ياحور
حور محضنة على مهاب: لا
مهاب بص لباسم: خلاص سيبها
بعد نص ساعة، فيروز فاقت ومهاب قاعد جمبها وحور نايمة على دراعه، مهاب لاحظ ان فيروز بتفوق وقرب منها: حمدلله على السلامة
فيروز بتعب: الله يسلمك، هو ايه اللي حصل؟
مهاب: الذايدة انفجرت
فيروز بتتألم وكمان لان البنج بدأ مفعوله يروح: مهاب خليهم يجيبوا اي مسكن مش قادرة استحمل الوجع
مهاب خرج للمرضة وقالتله ان شوية وهتاخد مسكن ومهاب مضايق وعاوزها ترتاح: اتفضلي عرفي الدكتور اني عاوزه ويجي اوضة فيروز
الممرضة راحت للدكتور ومهاب دخل تاني لفيروز وهي لسة بتتألم وماسكة جمبها وشوية والدكتور دخل: حمدلله على السلامة
مهاب: لو سمحت يادكتور هي بتتألم اديلها مسكن
الدكتور بإبتسامة: حاضر يامستر مهاب ماتقلقش
مهاب بص لفيروز وبص للدكتور: مقلقش ازاي وهي بتتألم ادامي كدا وانا مش عارف اعمل حاجة
الدكتور كان معاه حقنة وعملها في المحلول اللي في ايد فيروز وبصلها وابتسم: انا اول مرة اشوف زوج بيحب زوجته اوي كدا....بص لمهاب: حضرتك فضلت جمبها ومانمتش ثانية واحدة ولا حاولت ترتاح
مهاب بصلها: انا راحتي هي راحتها يادكتور
الدكتور: ربنا يخليكم لبعض، انا دلوقتي ادتلها مسكن وهينيمها شوية
مهاب: ماشي يادكتور متشكر
الدكتور: دا واجبي عن اذنك
الدكتور خرج ومهاب قعد ادام فيروز وماسك ايديها وهي اصلا بتروح في النوم من تأثير المسكن
مهاب قاعد قلقان عليها وحور لسة نايمة وهو غصب عنه النوم غلبه ونام
في الفجر، فيروز فاقت وبتبص حواليها شافت مهاب نايم على الكرسي وحور نايمة على صدره ومهاب لسة ماسك ايدين فيروز
فيروز بتحاول تصحيه: مهاب
مهاب صحي مفزوع: في ايه مالك انتي كويسة؟
فيروز ابتسمت: ايوا الحمدلله
مهاب اتنفس براحة: عاملة ايه دلوقتي
فيروز: الحمدلله بقيت احسن شوية
مهاب باس ايديها: الحمدلله
فيروز: ممكم بقى تروح ترتاح وتيجي الصبح
مهاب: لا مش همشي من هنا غير لما تخرجي
فيروز بإبتسامة: طب عشان خاطري روح بس ارتاح ونام وتعالى الصبح انت وحور
مهاب بتصميم: انسي
فيروز ضحكت بس اتألمت ومهاب خرج للمرضة يطلب منها انها تجيب سرير تاني جمب سرير فيروز عشان ينام عليه
وبعد شوية الممرضة جابت سرير ومهاب نام عليه وحور جمبه وفيروز فضلت باصة عليهم شوية وضحكت لان حور مش راضية تنام جمب مهاب وعاوزة تنام على صدره 😍
تاني يوم، الكل اتجمع وشروق وعاصم كمان ودخلوا اوضة فيروز ومهاب لسة نايم
فيروز: اهدوا وربنا انا بقيت كويسة بس اهدوا شوية عشان مهاب مايصحاش
وهي بتتكلم حور بدأت تصحى ومهاب صحي على حركتها وبيبص حواليه اتفاجئ ان الكل ادامه
مهاب ابتسم: صباح الخير عالجميع
باسم ضحك: صباحو فل
عبدالحميد بص لفيروز: كدا تقلقينا عليكي
فيروز بإبتسامة: ماكنتش اعرف ان كلكم بتحبوني اوي كدا
مهاب قام من سريره وقعد جمبها وباس دماغها: كلنا بنحبك بس انتي اللي ترضي عننا بس
فيروز بصتله وابتسمت وهو حاوطها بدراعه وفجأة أحمد دخل الأوضة والكل اتفاجئ بيه ومهاب اتكلم بعضب: انت ايه اللي جابك هنا
أحمد: انا جيت اطمن على فيروز
مهاب وقف ادامه وبغضب: ماتنطقش اسمها على لسانك
احمد: انا كل اللي عاوزه منها انها تسامحني وكفاية كدا
فيروز اتكلمت: خلاص يا أحمد انا مسامحاك
مهاب بصلها بغضب: نعم ازاي
فيروز بهدوء: خلاص يامهاب خلينا نكون كلنا عيلة واحدة ومافيش حد شايل حاجة من التاني
مهاب سكت بس مضايق انها سامحته والكل لاحظ دا واحمد وقف جمبه: انا مش هقولك تسامحني انا هسيبك براحتك يامهاب لحد ماتسامح لوحدك عشان انا عارف دماغك
احمد سابهم وخرج وشوية والكل سابهم ومشي بس شروق مستنية شوية مع فيروز ومهاب نزل ومعاه حور وعاصم ومكه للكافتيريا يجيبوا اي حاجة للفطار وطلبوا اكل من بارة رغم ان فيروز اكلها لسة هيكون اكل مستشفى بس عشان خاطر حور
شروق: مهاب شكله زعلان
فيروز: هو زعلان عشان انا سامحت احمد
شروق: طب هتعملي ايه؟
فيروز: مش عارفة بس ربنا يقدرني واعرف اصالحه عشان هو رخم اصلا
شروق غمزتلها: حنينا
فيروز ابتسمت: للأسف اه
شروق ضحكت: ايوا بقى بقولك ايه احنا عاوزين أخ لفيروز مالناش دعوة
فيروز ضحكت: يالا يارخمة
تحت في الكافتيريا، مهاب قاعد بيشرب قهوة وحور على رجله بتاكل ساندوتش وعاصم قاعد ادامه وبنته قاعدة على رجله
عاصم: ماتهدى بقى ياعم انت
مهاب بغضب: انا بجد مضايق منها ازاي تسامحه بالسهولة دي
عاصم: دا على اساس ان اللي عمله كان امبارح يامهاب
مهاب: باردوا ياعاصم
عاصم بهدوء: بس يامهاب انت عارف انه ابن عمي وكمان انا كنت زعلان منه ومخاصمه بسبب اللي هو عمله بس ماتزعلش مني هو حبها بجد
مهاب بغضب: عااصم
عاصم: ياعم اهدى بقى واسمعني، انا مش بقولك كدا عشان تتعصب انا بفهمك انه مشي ورا قلبه اللي وداه في داهية ونسى عقله خالص
مهاب: بقولك ايه قفل على الموضوع دا عشان انا متعصب لوحدي
عاصم: طيب
حور بصت لمهاب وعاوزة تأكله وهو ضحك: كلي انتي
حور: لا خد حتة وانا حتة
مهاب ضحك وسمع كلامها عشان هو عارف لو قال لا هتعيط وبعد شوية طلعوا لفيروز فوق

***************************

الحلقة خلصت



موعد الحلقة الجديدة الساعة  6 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية هكذا يكون الحب الحلقة العشرون ، يمكنكم قراءة احداث رواية هكذا يكون الحب الحلقة الاخيرة أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية هكذا يكون الحب ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-