رواية جريمة عشق الجزء الخامس الفصل الثامن 8 | روايات مريم نصار

  نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس مملكة ميراث العشق الفصل 8 من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية جريمة عشق الجزء الخامس الحلقة 8 | روايات مريم نصار



رواية مملكة ميراث العشق الفصل الثامن



فصل ٤ ج 2
رواية جريمة عشق 5
(مملكةميراث العشق)

تَنام ع كسرـــ‏وتُصبح ع جبر
‏ وبين حالٍ وحال؛ ﴿يُدَبِّرُ الْأَمْرَ﴾
================================

بسم الله نبدأ.

أسم الكاتبة الحقيقي : شريهان ابراهيم.
الإسم الحركي للكاتبة : مريم نصار.

آدم : فتح عينيه.واخد نفس بشهقه..وقال بهمس أميرتي..!!!

مريم : قلبها دق بقوه..وقامت من مكانها بسرعه..وهمست برجفه آدم..!!

محمد : طالع بيجري بسرعه..

كل العيله شافوه..وقامو بسرعه وقلبهم حرفياً كان هيقف..

ميرو : مسكت ايد تيم بقوه وقالت برعشه..ف ايه ياتيم؟ بابا آدم ماله..!!

تيم : ضغطت ع ايدها..وبلع ريقه بتوتر..وغمض عينيه بتعب ودعى ربنا يستر..

ليليان : قعدت بيأس وخافت وحطت وشها بين ايديها وعيطت بصوت عالى...

مراد وزين وقفو قدام الباب بخوف كبير..

محمد : بيجري..وقال بصوت عالى ابعتي الدكتور إبراهيم بسرعه...ودخل الغرفه وقفل الباب بلهفه كبيره.ومردش ع حد.وقرب من آدم..

آدم : بيتنفس وبيفتح ويغمض ببطء..

محمد : ضحك بدموع..ورفع ايدو للاجهزه.واول مره ايدو تترعش كدا..وقلبه بيدق بفرحه كبيره..وقال بصوت مهزوز ودموع وفرحه.. أخيرا يا آدم..اخيرا هنشوف النور من تاني..

آدم : بهمس وتعب..مريم..وبلع ريقه بصعوبه..مريم فين..!!

محمد : بسعاده..أميرتك موجوده وبخير..بس انت استريح..ومسح دموعه بسرعه..

الدكتور إبراهيم : جه بسرعه..ودخل شاف آدم..وشال من عليه الأجهزة..وقال ل محمد كل حاجه طبيعيه جدآ..وهيخرج بعد شويه لغرفه عاديه..

آدم : بتعب انا فين..؟ وايه ال حصل؟

د/إبراهيم : بدأ يحكي ل آدم ال حصل معاه بطريقه سهله..وخرج يشرف ع الاوضه ال بتتجهز ل آدم..

محمد : خرج بسرعه يطمن العيله..ويدوب بيفتح الباب شاف العيله كلها واقفه وخايفين من النتيجه.ومتوترين.

محمد : مسح وشه بايديه وضحك بصمت..وقال حمدالله ع سلامة الامبراطور ياجماعه..
الامبراطور فاق ورجع لينا من تاني..

الكل قلبه دق بأمل جديد وفرحه كبيره..

مراد : قلبه دق بسعاده طاغيه..ومن فرحته الكبيرة جري بسرعه ودخل الاوضه..لكن وقف مكانه..ومش مصدق أبوه رجع...رجع للحياه من تاني..!!

آدم : بيحاول يستوعب كل حاجه.. وافتكر آخر حاجه وهو خارج من الشركه..وفتح عينيه وشاف مراد..

آدم : ابتسم بتعب..وقال هتفضل واقف عندك كدا كتير ياسيادة العقيد ميمو..!! وكح..

مراد : الروح دبت فيه من تاني..وقرب بسرعه..وحضن ابوه بكل اشتياق العالم.. وعيط بإحتياج كبير وقال..بصوت مبحوح..قولها تاني ياحج..سمعني صوتك من تاني..

آدم : ابتسم..ورفع ايدو وضم إبنه. وقال بهدوء..ولاد آدم العدوي مايعيطوش أبدا.. ولاد آدم العدوي رجاله..فاهم ياجبله..

مراد : ضحك بدموع وباس كتف ابوه..وخرج من حضنه وباس ع ايديه..وبص ل ملامحه وقال..انا مش مصدق..انا حاسس اني اتولدت من جديد..

آدم : رفع ايدو بتعب..ومسح دمعة إبنه.. وقال. لسه ف الحديث بقيه يابن العدوي..!!!

الكل بره العنايه.. حضنو بعض بفرحه كبيره..وباركو وهنو لبعض.. والدموع هي التعبير الوحيد عن الفرحه..

آريان : سجد مكانه وقلبه بيرقص من الفرحه..

ميرو وليليان قاعدين متنحين ومش مستوعبين..وهمسو بابا آدم فاق..!!؟

زياد : الضحكه ع وشه..وبدء يعمل كل اتصالاته ويبلغ باقي العيله..

زين : دخل بسرعه وجسمه كله بيترجف..وجري واترمي ف حضن أبوه بإشتياق وجنون ولهفه..

آدم : ضمه بسعاده..وقال وحشني يازين ياعدوي..

زين : ضحك بدموع لانه اخيرا سمع الصوت ال اتحرم منه..

------------------بقلمي مريم نصار.

الكل عايز يدخل من فرحتهم يطمنو عليه.
لكن محمد نبه عليهم إن كدا غلط.ومحدش هيدخل تاني .عشان صحة آدم.. وهننقله غرفه خاصه وبعد كده الكل يطمن عليه..

واتصل ع نور وفرحها..

ونور سابت الكشف وجريت بسرعه كبيره وضحكتها ع وشها عشان هتشوف سندها..

محمد : دخل ل مريم ولسه هيتكلم..لكن شاف مريم واقفه وبتترجف..

مريم : بصت ل محمد وقالت بتوهان. آدم يامحمد..!!

محمد : قرب منها وباس أيدها وابتسم..وقال بحب.. قلبك ديما حاسس بيه يامريم..وايوه آدم رجعلك. امبراطور قلبك رجع ليكي من تاني..!!

ليليان : جريت ودخلت وحضنت آدم وبتعيط..

آدم : بهدوء..بس ليليان..متعيطيش يالمضه..انا بخير..

ليليان : باست ع ايدو وقالت بشهقات وفرح اء..ا.انا مش مصدقه نفسي يابابا..
آدم : باس جبينها..انا معاكي ياروحي..ومتعيطيش..

ميرو : جريت ووقفت عند الباب.وبصت عليه بأمل جديد..وقلبها بيدق بقوه كبيره..

آدم : ربت ع ايد ليليان..اهدي ياروحي..ورفع عينيه وشاف ميرو عند الباب..وابتسم بحب كبير..وهز راسه ليها..تعالى.

ميرو : كأنها كانت مستنيه الكلمه دى..وجريت عليه..واترمت ف حضنه وساكته خالص. ودموعها هي التعبير الوحيد..

آدم : ضمها لقلبه بحنان كبير..وقال بهدوء.. حبيبت جدك..!!

ميرو : عيطت وقالت بإشتياق. لأ انت مش جدو انت بابا آدم وبس..وضمته اكتر .

آدم : غمض عينيه وابتسم.وقال وحشتيني ياروحي..

ميرو : خرجت من حضنه وباست جبينه وايديه..وحطت ايدو ع خدها..وقالت نورت حياتنا من تاني يابابا..

آدم : بص حواليه لل قلبه بينادي عليها..

مراد : فهم وقال بفرحه وسعاده..ماما جوه ف الأوضه وديما كانت جمبك ياحج..

آدم : بهمس واشتياق كبير..قال أميرتي..!! وبص ع الأوضه..

الباب اتفتح..ومحمد ساند مريم واتحركت خطوتين ببطء..ووقفت مكانها وقلبها بدء يتنفس من تاني..

آدم : قلبه دق وبدء بالنبض من جديد..وعشقه لاميرته زاد عن الضعف أضعاف..واول ما شافها لا إراديا..اتحرك من مكانه..

مراد وزين بقلق خليك يابابا انت لسه تعبان..

آدم : مردش عليهم..وحاول يقوم..

مراد : لانه عارف إن أبوه مش هيستسلم..وساعدو هو وزين ف النزول من السرير..

آدم : اتحرك بتعب..وبيقرب منها..والقلب مشتاق لقوة اللقاء..

مريم : حست بقربه منها...وغمضت عينيها.. وقلبها دقاته كفيله انها تداوي اي جرح ف قلب ال آدم..!!

آدم : قرب منها..ووقف قدامها..

مراد وزين سابوه واتحركو خطوتين..

آدم : بيتأمل فيها..وقال بعتاب...
ملامحك دبلانه ليه ياحورية آدم..وليه ف لقاءك ليا عتاب كبير ولوم أكبر.ليه كل الوجع ده مسيطر ع ملامحك..!!

مريم : بتسمع صوت آدامها.وبتغذي روحها من تاني.
.ورفعت عينيها ليه.واتملت بالدموع.
واخيرا خرجت عن الصمت وقالت.بعتاب..
اكتر حاجه سمعتها صح ف حياتى لو اتحضنت من ال بتحبه مره هتفضل مريض بيه طول العمر..
اتأخرت ع أميرتك أوي يا آدم. واستسلمت للانهيار وغمضت عينيها بأمان واغمى عليها بين ايدين آدامها..

آدم : لحقها..ونزل بيها ع الأرض.وقلبه دق بخوف..

الكل اتوتر وخاف..مراد اتحرك بسرعه..

محمد : شاور ل مراد..وكمان خايف ع آدم..وقال بهدوء..
انا مش عايز حد يقلق..ده المتوقع أنه يحصل..
كلنا عارفين إن مريم اجهدت نفسها الفتره ال فاتت. وكانت ف حاله اشبه بالصدمه.. ودلوقتي جوزها رجع ليها بخير..ف اكيد هي اطمنت.ولازم يحصل كدا..

آدم : مسد ع خدها بحنان..وساكت..

مراد : بخوف حقيقي.. قرب من مريم وشالها بين ايديه..ودخلها الأوضه..

الدكتوره علقت ليها محلول مغذي..وطمنتهم ع حالة مريم..

------------------بقلمي مريم نصار.Автор: Меріам Насар

بعد لحظات نقلو آدم ل غرفه خاصه.. وكل الموجودين سلمو واطمنو عليه..

نور : دخلت جري عليه..وقالت بصوت عالى..باااابي وعيطت ف حضنه..

آدم : قلبه مشغول ع اميرته..وسلم ع نور..وابتسم يطمنها واخدها ف حضنه..

فهد رينو طالعين ف الاسانسير..

رينو : فونها رن وكان تيم..وردت بتعب..ايوه ياتيم.احنا ف الاسانسير اهو..

تيم : بسعادة العالم..ايوه يارينو ياحبيبتى..

رينو : كشرت عينيها بعدم فهم..مالك ياتيم صوتك مبسوط لعله خير إن شاء الله..

تيم : بضحكه كلها فرح..وقال..اجمل خير ف الدنيا يارينو امسكي نفسك كدا..واستعدي لسماع اجمل خبر ف الدنيا..

رينو : مسكت ايد فهد بقوه..وقالت بدقات قلب..بابي فاق صح ياتيم..!!؟

فهد : انتبه ليها.وضغط ع أيدها يطمنها..واخد الفون من رينو..وقال بلهفه..اتكلم ياتيم..

تيم : بسعاده ايوه يافهد بابا آدم فاق.اطلع الدور السادس غرفه ١١٠
فهد : ضحك بسعاده..وقال الحمدلله..الف حمد وشكر ليك يارب..

رينو : عينيها متعلقه ع فهد..وهمست بابي فاق؟

فهد : شدها لحضنه وقال بضحكه..ايوه ياروحي .عمي آدم رجع لحياتنا من تاني..

رينو : جسمها بترجف وضحكت بدموع..وقالت بعدم تصديق..بابي..بابي فاق يافهد..

محمد : جمب آدم وشايف قلقه ع مريم..وقال..انا عارف انك قلقان ع مريم..بس صدقني هيا بخير..

آدم : مسح وشه بايديه..وهز راسه إن شاء الله.

محمد : صدقني يا آدم.. مريم عاشت فتره صعبه ف غيابك..لكن كانت قويه جدا.. وبقوتها دي خلت العيله كلها تستمد قوتها منها.ووقفنا ع رجلينا بسببها..
ف من البديهي أنها لما تلاقي آمانها رجع من تاني.هتستلم وتبين ضعفها قدامك.

آدم : بتنهيده..وقال جواه..هعوضك عن كل لحظة الم ووحده عشتيها لوحدك يا مريم.. واتنهد بتعب وقال..طارق وبيتر فين؟

محمد : بضحكه طارق وبيتر جايين ف الطريق..ومش مصدقين انك رجعت ليهم..تخيل طارق بيقولى لو طلعت بتكدب عليا هقفلك المستشفى دي.هههه.

آدم : ابتسم..لكن قال..وفين..رينو وفهد؟

رينو : من ع الباب قالت بصوت كله احتياج..انا هنا يابابي..

آدم : ابتسم..وفتح ايديه ليها وقال نوتيلا قلب ابوكي..

رينو : نسيت التعب والحمل وجريت عليه واترمت ف حضنه وعيطت بوجع كبير. بااابي وحشتني اوي ليه تغيب عننا كل الفتره دي..بجد من غيرك مش عارفين نعيش..!!

آدم : هشش بس يارينو..انا مصدقت اختك نور عقلت وبطلت عياط..انا كويس ياروحي..

مراد : قدام الاوضه..اتصل ع فريحته بسرعه..وعيونه لمعت..وقال بفرحه كبيره..الو فريحتي.. فريحة قلبى وحياتي وعمري كله..

فريحه : فتحت عينيها بدهشه من أسلوب مراد..وقالت بدقة قلب.مراد..!!

مراد : بضحكه قلب مراد يابنت المستخبي..وحشتيني يابت يافريحه..

فريحه : حطت ايدها ع قلبها..وقالت..صوتك فرحان..يبقى أكيد بابا آدم..!!

مراد : ههههه ايوه يابت يافريحه آدم العدوي زي الفل وقام بالسلامه..

فريحه : ضحكت بسعاده ودموع..وقالت بجد يامراد بابا آدم فاق..!؟

زينب : سمعت فريحه..ومن فرحتها زغرطت بسعاده كبيره..اكتر من مره..

مراد : بضحكه ايوه يازينبو زغرطي..من هنا ورايح مفيش غير الافراح.برجوع الامبراطور.افراح وبس..!!

فهد : ضم آدم بفرحه كبيره..وقال الف حمدالله ع سلامة حضرتك ياعمي..

آدم : بابتسامه الله يسلمك يافهد..وربت ع كتفه.

ميرو وليليان : كل واحد قعد ع طرف السرير..

محمد : بقولك ايه يا آدم. سليم بدر الدين عارفه؟

آدم : اخد ميرو وليليان ف حضنه جمبه.وهز راسه..ايوه..

محمد : اهو سليم ومراته وخالد الشرقاوي ومراته بجد كانو واقفين معانا واقفة رجاله. مفيش يوم عدا غير لما يكونو موجودين معانا فيه..

آدم : ابتسم..سليم وخالد رجاله بجد..

محمد : قام..طيب تعالو يابنات عشان سليم وخالد عايزين يطمنو ع جدكم..

آدم : مسد ع خد ليليان وميرو..وقال طمنوني ع مريم..!!!

ميرو وليليان بفرحه..حاضر يا بابا. وخرجو مبسوطين وكأنهم ماشفوش هم وحزن ابدا والفرحه ع ملامحهم ووشهم نور من تاني..

آريان : نزل بسرعه وراح يجيب تمارا من الجامعه ويبلغها الخبر بنفسه..

سليم خبط ع الباب ودخل بابتسامه.وخالد معاه السلام عليكم ورحمة الله.

آدم : ابتسم وعليكم السلام..

سليم : بحب كبير سلم ع آدم..وقعد جمبه وقال بحب كبير..انا مش عارف أهني نفسي برجوعك لينا..ولا اشكرك أنك مخذلتش قلوبنا ورجعت بخير وسلامه..

آدم : ابتسم..انا ال بهني نفسي ع محبتكم ليا..

خالد : حمدالله ع سلامة حضرتك ياعمي.. بجد والله العظيم كانت فتره صعبه علينا كلنا..ولما حضرتك رجعت بخير..قلبنا فرح برجوعك لينا..الدنيا نورت من تاني..

آدم : بضحكه..تسلم يا خالد يابني.. طول عمرك راجل جدع.

------------------بقلمي مريم نصار.

بعد لحظات..
ملك دخلت وسلمت بحب كبير.وجاسر.واشرف وهنا ومالك ورنا والكل كان فرحان حقيقي بوجود آدم ف وسطهم..ومن جهه تانيه قلقانين ع مريم..لكن الدكتوره طمنتهم..

والكل بيحكي ل آدم كل دور شخص ف العيله.. وخصوصاً طارق وبيتر وفهد.وزياد.

نور : جابت الاكل..وقاعده يلا يابابي ياقمر..عشان تاكل..

آدم : برفض.. لأ شويه كدا ياحبيبتي..

نور : كشرت عينيها بمكر.. امممم. منا لو أميرتك كنت اكلت من ايدي فورا..لكن لأ انا يدوبك بنتك..اتفضل حضرتك مش هيمشي معايا الكلام ده..وهتاكل من ايدي..

رينو : قعدت جنبها..وانا كمان هأكل بابي معاكي..ومش هيقول حاجه صح يابابي؟

ميرو : رجعت ليها البهجه من تاني..وشالت الصينيه من نور..وقالت لأ طبعا..بابا آدم هياكل من ايدي أنا..!!

نور ورينو بصو لبعض بتكشيره.. وبصو ل آدم بتوعد ممزوج بمرح.. وقالو ف صوت واحد..هتاكل من ايد مين يا امبراطور..!!!

آدم : غصب عنه ابتسم..وبص ليهم التلاته بحيره ومش عايز يزعل حد..

ميرو : كشرت عينيها..وهمست بابا آدم انا جيبالك هديه تحفه جدا..وافق بجد عشان مرجعش ف كلامي

نور ورينو.. بتحذير ..هاااا يابابي...!!

ملك : بضحكه..لا انتي ولا هي.. آدم هياكل من ايد أخته حبيبته..!!

آدم : مط شفايفه ليهم بأسف..وقال أختي ومينفعش ازعلها..

نور ورينو وميرو استسلمو..بتذمر..لكن ضحكو بعدها.

ملك : ضحكت واخدت الاكل..وبدأت تأكله..وقالت.. انقذتك من الضراير يا آدم..!!

آدم : بص عليهم وقال بهمس..جميل مش هنسهولك ياقلب اخوكي..

بعد شويه..الكل شاف طارق جاي بينهج هو وبيتر..

نور بتدي ل آدم العلاج..وسمعوا صوت دوشه

آدم : رفع عينيه ليها وقال عمك طارق جه..

طارق :مش مصدق أنه هيشوف آدم ويسمع صوته.ودخل بسرعه..وقلبه دق بأمل جديد..وملامح وشه مش عارفه تدي ريأكشن معين..

آدم : قلبه دق لصاحب عمره.. وقال بمزاح..ايه يا أسد..هتفضل واقف عندك كدا؟

طارق : بعدم تصديق..قال بلخبطه..اء.. آدم..اء.ا انت بتتكلم..!؟

آدم : هز راسه بيأس..وقال اه تخيل متقرب يابني تعالى..

بيتر : بنفاذ صبر..هو هيفضل واقف متنح كدا..ودخل بيتر بسرعه حضن آدم..ودمعه نزلت منه..وقال بحنين .ياااااه..ياااه يصحبي..كل دي غيبه يا آدم..!!!

آدم : ربت ع ضهرو..وقال وحشني يابيتر..

بيتر : بدموع ده انت ال وحشني ياجدع..حمدلله ع سلامتك يصحبي..!!

آدم : الله يسلمك ياحبيبى..وبص ل طارق ال واقف مكانه بيتأمل فيه..وعيون آدم لمعت..وقال بهزار..يارب اكون عجبتك؟

طارق : قرب منه واترمي بفراق السنين ف حضن اخوه.. وضمه.. وساكت..

آدم : غمض عينيه وكأنه بيغذي روحه من بعدو عن صاحبه وأخوه كل الفتره دي .

طارق : حاول يتكلم لكن صوته مش طالع.

آدم : بيكابر دموعه. وضحك بدموع..وقال ال يشوفك وانت ساكت دلوقتي..مايشوفكش وانت نازل هري جمبي ف الغيبوبه لما صدعتني..

الكل ضحك واتأثرو من موقف طارق..

هنا قالت ل رنا..بجد يارنا جوزك ع قد ما هو بيهزر..ع قد ماعندو حب غير طبيعي ل آدم..

رنا : مسحت دموعها وابتسمت بفخر.وقالت.طارق..!! مفيش حد بيحب حد زي حب طارق ل آدم..!!!

طارق : طلع من حضنه. وباس ع راسه..ومسك وش آدم بأيديه..وعيونه تايهه ف ملامحه..وقال بعتاب. كل ده يا آدم..كل ده سايبني تايه لوحدي..!!

آدم : يتنهيده..غصب عني يصحبي..ولكن كل تدابير ربنا خير..يمكن ال حصل ده عرفني قميتي وقيمتكم ف قلبى..ربنا يديم المعروف بينا.

شاهين وصل آرين للمستشفي..بعد ماعرفت من فهد لما اتصل يطمن عليها..
ودخلت تجري بسرعه كبيره. وضغطت ع كل زارير الاسانسير..لكن مشغول.
ومش قادره تصبر..وطلعت تجري ع السلم..

فريحه : دخلت ووشها نور من تاني..وقالت بسعاده..بابا آدم..وسلمت عليه وباست ع ايديه.. وبعدها ريتال وعوض وزينب..

تالين : جريت عليه..واترمت ف حضنه وعيطت..وقالت شفاك الله وعفاك ياجدو..انا دعيتلك كتير اوى..وكل فرض وسجده استودعك عند الله..

آدم : باس جبينها بحب كبير..وقال بابتسامه..واستجاب ليكي ياروحي..وضمها لقلبه..

آدم : كان قلبه مبسوط إن كل العيله كانت حدو وجمبه..لكن الفرحه ناقصها اهم حاجه..وهي وجود اميرته جمبه..

آرين : بتجري ف الطرقه..وفهد شافها..وقابلها بسرعه..

فهد : بقلق ع مهلك يا آرين..

آرين : بتنهج وبتاخد نفسها بالعافيه..وبتتكلم بصوت متقطع.با..بابي..هو...با..بابا آد... بابا آدم ف..فاق..

فهد : بخنقه..تعالى اقعدي هنا..انتى ليه جايه تجري كدا..مطلعتيش ليه ف الاسانسير..كدا غلط يا آرين..

آرين : حست بدوخه..لكن تماسكت..وحاولت تتنفس بهدوء..

فهد : جاب ازازة ميا..امسكي ياحبيبتى اشربي واهدي..

آرين : شربت من سكات..وقالت.. آسفه يابابي.انا لما عرفت بالخبر..كنت فرحانه اوي..وكان الاسانسير مشغول.. وضحكت بدموع..بابي بجد بابا آدم فاق؟

فهد : مسد ع حجابها.وابتسم..وقال وحياة الضحكه القمر دي فاق..وعايزك تهدى كدا..وتدخلي تسلمي ع جدك بهدوء لانه لسه تعبان..اوكي ياروحي؟

آرين : هزت راسها بابتسامه. حاضر يابابي..

ريتال : اتفضل يا بابا ده عصير فريش..اشربه وهتبقى احسن إن شاء الله..

آدم : رفع ايدو.لا يابنتي.انا مش عايز اى حاجه دلوقتي..

آرين : من ع الباب قالت بروح مرحه..ولا حتى انا يابابا..!!

آدم : ابتسم..وقال كله الا انتي ياقلب جدك..

آرين : دخلت تجري كأنها رجعت فراشه من تاني...واترمت ف حضنه..وحست أخيرا بالأمان..وغصب عنها عيطت..وقالت ببراءه..الدنيا كلها من غيرك كانت وحشه اوي يابابا.. انا من غيرك ناقصني حجات كتير..انا عرفت يعني ايه زعل ووجع قلب ف بعدك يا بابا آدم..بالله عليك اوعى تسيبنا وتبعد عننا تاني.

آدم : اخد نفس عميق واتنهد..وربت ع ضهرها بحنان..وقال احفادي مايعيطوش أبدا.. وانا رجعتلك ياروحي..اومال مين ال هيكمل حكايتك يا آرين..!!!

آرين : خرجت من حضنه وباست ع ايديه الاتنين..وفضلت قاعده ف حضنه فتره..

آدم : بضحكه..مبسوطه وانتي ف حضن جدك..

آرين : بمرح..اوي اوي يابابا..طيب تعرف..عندي ليك اسئله كتير جدا جدا..وقولت اول ما بابا آدم يرجع بخير..انا هسأله كل ده .

آدم : بهمس..انا ال عندى سؤال ليكي.

آرين : كشرت عينيها وقالت.. اتفضل يا بابا .

آدم : بمكر..فين المرعب...!!!

آرين : قلبها بدء بالنبض من تاني..وقالت بتنهيده. آدم بقالي كتير جدا ماشفتوش يابابا..!! وال عرفته أنه سافر امبارح بليل..!!!

آدم : ابتسم..وربت ع كتفها..وقال كل حاجه هترجع لطبيعتها من تاني..

بعد كدا كل العيله اتجمعت عند آدم..وكان قلبهم مبسوط جدا..

ميرو : شافت تيم واقف بيتكلم ف الفون.وقربت منه وبصت ف عينيه..

تيم : خلص المكالمه..وبص ليها بابتسامه..

ميرو : بدقة قلب..وحشتني ياتيم..!!

-----------بقلمي مريم نصار.

عدت الليله بخير وسلام..والكل من فتره كبيره اول مره ينامو باسترخاء وبراحه كبيره..وابتسامتهم ع وشهم..

تاني يوم ف فيلا العدوي..

مريم : نايمه ف الجناح. وبدأت تفوق..وفتحت عينيها بوهن وتعب..وهمست ف اللاوعي.. آدم...

آدم : جمبها..شبك كف أيدها ف ايدو..وباس ع أيدها وقال..قلب آدم ياحورية آدم..!!

مريم : حست بوجوده جمبها..وقلبها دق..وفتحت عينيها...وبصت عليه بصمت كبير.. وعيونها لمعت وكأنها بتشيكله قد ايه هي زعلانه منه..

آدم : زعل ل نظرتها..ومسح دموعها..وقال وحشتيني يا أميرتي..!!

مريم : بتتنفس بسرعه..وقالت آد.. آدم انت هنا..؟ انت جمبي..!!؟

آدم : رفع ضهرها بحنان وضمها لقلبه بعشق كبير جدا.رغم تعبه..
.وغمض عينيه واتنهد وقال..انا طول عمري جمبك يامريم..

مريم : جسمها اتشد.. وقلبها بيدق بسرعه كبيره.. وبدأت تستوعب..كل حاجه..وشريط ال ٥٠ يوم بيمر قدامها..ولسه بتسمع صدى الصوت اغتيال آدم العدوي..
وشهقت بصوت عالى..ورفعت أيديها وحضنت آدم بحجم وجعها منه وعشقها ليه..وعيطت اخيرا بعد كل الوقت..وخرجت كل الوجع ال جواها ف حضن آدامها..

آدم : سابها..تطلع كل ال جواها..ويمسد ع ضهرها بحنان..

مريم أخيرا اتكلمت وقالت..بكل عتاب العالم..

انا عمري ما جاتلي الجرأة اني اوجع قلب حد وبعدين اديله ضهري واسيبه يتكسر وامشي..
معرفش ازاي انت قدرت تعمل فيا كدا يا آدم..
بس الاكيد ان شعورك وانت بتعمل فيا كده وتسيبني ف ناري ودوامتي وتمشي يبقى ف يوم محبتنيش أبدا...!!!
لو حبتني هتخاف عليا حتي ف لحظات الوادع..
هتخاف من الكلمة الاخيرة ال هتقسمني نصين وتدمرني. وتمشي..
انا قولتلك يومها..قولتلك خليك متخرجش وتسبني..بس انت ضحكت وقولت انتي بقيتي حساسة اوي يامريم.وخوفك وقلقك مش ف محله.

انت سبتني وبعدت عني..سبتني لوحدي..مع انك وعدتني إني هفضل تحت جناحك ومش هتغيب عني يوم واحد..
طول عمرك جمبي وضلي وسندي..مسنوده عليك بكل ما فيا.بواجه العالم ف وجودك..قوتي وصلابتي فيك أنت..راسي مرفوع بيك أنت..
أنا اتهديت ف بعدك يا آدم..قلبى كان ميت.. الزمن وقف عند آخر لمسة ايدك ل لايدى..روحي بقت سراب ف صمتك وسكوتك..ازاي هانت عليك مريم.. ازاي قدرت اني انام بعيد عنك وعن حضنك كل المده دي .
.انت محبتنيش أبدا يا آدم محبتنيش. وانت ازاي تخلف بالوعد..
أنا قولتلك قبل كدا.. إني أنا ال هتعب الاول..وانك انت ال هتوصل الامانه لمكانها الأول..
واني انا بدعي ليل ونهار اموت قبلك..ولا اعيش يوم بعدك وادوق مرارة الوجع..ازاي بتموتني بالبطيء يا آدم ازاااي؟
الموضوع ابدا مش هين..!! مش هين يا آدم..!!!

آدم : مغمض عينيه..وبيسمعها..ودموعها بتكوي ف قلبه..وبيمسد ع ضهرها..وبعد ما خلصت كل كلامها.

آدم طلعها من حضنه..ومسح دموعها..وباس عينيها. وبص ليها كتير.. كأنه بيقولها..بتلومي عليا ف حاجه خارجه عن ارداتي..
لكن هو عارف إن كل ده حب وعشق ليه.. وإن فراقه مش هين ابدا بالنسبالها..ورفع ايدو ع خدها بحنان كبير.وقال بحنين..
آدم فعلا عمره ماحبك..لانه تخطى مرحلة الحب وكمان العشق من زمان جدا..
آدم لحد دلوقتي مش عارف ولا لاقي ف المعجم وصف للحاله ال مريم الجزار وصلتني ليها..

لكن كل ال اقدر اقولهولك..إن آدم زمان كان هش وضعيف..مش انتي.!!
.انا ال كنت بتقوى بيكي..وانا ال كنت بفتخر بيكي ف كل مكان.. لانك فخر وشرف امبراطورية العدوي.

انتي ال قدمتي آدم للعالم بوجه تاني..بشخصية آدم إبن نور الحقيقي..انتي الوحيده ال قدرتي تشيلي القناع المزيف ال ع وشي وظهرتي آدم الحقيقي..

أنا كل ال وصلت ليه ده .وال انا فيه ده..بفضل الله ثم انتي..انتي مش حد تاني..
أنا قولتلك زمان إن كتفك عادل كتفي.وانتي ال مخليه ضهري مستقيم.. مش حد تاني..
أنا من غيرك صفر ع الشمال..
وجودك جمبي ف الحياه زي الروح والميا والهوا..انتي حاجه مقدرش اعيش لحظه من غيرها..
عمري ما اقدر اخلف بوعدي معاكي..ولا يبعدني عنك غير الموت..الموت وبس..
ال حصل ده قدر ومكتوب..يمكن حصل عشان أشوف ولادي وسندي ف الدنيا هيتصرفو ازاي...وحياتهم هتمشي ازاي وانا مش معاهم؟

او حصل عشان اعرف غلاوتي عند باقي العيله. او حصل لحاجه ف علم الغيب..واكيد ربنا ليه حكمه ف كل ده..
بُعدك كان غصب عني..بس انا هعوض نفسي عن كل ثانيه اتنفستها وانتي مش جمبي..

أنا ال اعتب عليكي يا اميرتي..انك مقربتيش من قلب ادم وانعشتيه.انك مانمتيش ف حضني وكنت أكيد هفوق من قربك ليا.انتي لو كنتي بس ناديتي عليا.. كنت فتحت عينيا ال بتعشق عيونك..
ومسك وشها بايديه..وبص ف عينيها..وقال بشوق كبير..حرمتيني من جنتك ليه يا حورية آدم..!!!؟

مريم : غمضت عينيها ودموعها نازله بصمت كبير..

آدم : حط راسها ع صدرو وضمها لقلبه بحب كبير..وقال حقك عليا..ابوس ايدك بلاش دموعك.. صدقيني الدنيا كلها بتغيم لدموعك..

مريم : اتنهدت وخرجت منها شهقة وجع..وغمضت عينيها ف حضن أمانها..وقالت...
الدنيا كلها ف غيابك كانت عباره خسوف كلي لروحي..انا مكنتش عايشه من غيرك يا آدم..!!

آدم : بدقة قلب..يااااه..بقالي كتير اوي محستش اسمي غير دلوقتي منك يا أميرتي..

مريم : خرجت من حضنه..وباست ع ايديه..وقالت حمدالله ع سلامة روحي ل روحي..

آدم : ابتسم..ورجع شعرها ورا ودنها..وقال. حمدالله ع سلامتك ل آدم ياسلطانة أيامي وسنيني..!!

مريم : بصت ف عينيه وعيونها لمعت..وقالت بحنين ممزوج بعشق كبير..
وجودك بهجه. وجودك فرح ليا ولكل ال حوالينا.وجودك شجره اصيله دامت حباتها وتدي الخير للكل بدون مقابل. انت مش بس ونعم الزوج..انت رفيق رحيم .خفيف الروح .هيّن الطبع.. وجودك ل مريم جنه.

آدم : بابتسامة عاشق. انتي جنة آدم ع الأرض يامريم....!!!! ----


موعد الحلقة الجديدة الساعة  8 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 5 الفصل 8 ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس الفصل 9 أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق الجزء الخامس ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-