رواية احببت ملتحي الحلقة الحادية عشر 11 - روايات أم فاطمة ( شيماء سعيد )

نقدم اليوم احداث رواية احببت ملتحي الحلقة 11 من روايات أم فاطمة . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية احببت ملتحي كاملة بقلم ام فاطمة من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية احببت ملتحي pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية احببت ملتحي الحلقة 11 - روايات أم فاطمة ( شيماء سعيد )



احببت ملتحي الفصل الحادي عشر


الحلقة الحادية عشر 🏩🏩
أحببت ملتحى 🌹🌹🌹
جويرية تطرق باب شقة عملها الجديد ويكاد قلبها يقف قلقا وتوترا فهذه اول مرة تعمل فى مكان مغلق فهى تعودت على مكان مفتوح والتعامل مع اشكال مختلفة من الناس
فتح باب الشقة على اثر طرق الباب : شاب طويل فى الثلاثين من عمره خمرى البشرة ويحمل بين يديه طفلة صغيرة جميلة
الشاب ويدعى ...ادم ..ايوه مين حضرتك ؟؟؟

الشاب ويدعى ...ادم ..ايوه مين حضرتك
جويرية بحرج ..انا كلمت حضرتك امبارح بخصوص الشغل ال معلن عنه
أدم بتذكر....اه اه ..اتفضلى بس كنت اعتقد غير كده
جويرية بحزن ...حضرتك لو مش موافق عشان نقابى انا ممكن انصرف
شعر ادم باحتياج جويرية للعمل وانها انسانة حساسة فردف قائلا
..لا لا مش قصدى بالعكس والدتى انسانة بتحب ذكر الله ديما وهتفرح لما تعرف ان الانسانة ال هتتعامل معاها زى حضرتك
جويرية بسعادة...وانا يشرفنى خدمتها
ادم وهو يشير اليها بالدخول...طيب اتفضلى حضرتك جوه عشان تقابلى والدتى وتتعرفى عليها هى وزوجتى تالين
جويرية بخجل...تمام
ودخلت جويرية بخطوات بطيئة وتتصبب عرقا من الحرج
ورات والداة ادم على السرير فهى سيدة مسنة قعيدة لا تستطيع التحرك .ولكن وجهها بشوش
ورآت ايضا تالين زوجة ادم ..ولكن لا تعلم لماذا شعرت نحوها بشعور غريب فهى لم ترتاح لها من اول وهلة نظرت اليها.
جويرية بصوت منخفض ..السلام عليكم
والدة ادم ...وعليكم السلام يا بنتى
ايه الجمال ده .ماشاءالله عليكى ربنا يثبتك
ومعلش هتعبك معايا شوية ..يا ترى هتستحملينى
وتعتبرينى زى والدتك
تالين تقطب حجابيها ...محدثة نفسها هو فيه حد يستحملك لما نشوف الخيمة دى يمكن تستحملك وتريحنا بس يارب متطلعش زى ال قبلها تهرب ومتكملش الشهر
جويرية بشفقة ..وتنحنى اليها فى السرير وقد رآفت لحالها وضعفها وهى لا حول لها ولا قوة
ثم تقبلها بين عينيها ...لا تقلقى أمى سأكون بإذن الله مثل إبنتك وسأراعيكى بكل ما أتانى الله من صحة وقوة وشفاكى الله وعافاكى انتى وامى وجميع مرضى المسلمين
أدم ينظر لجويرية ويبتسم وشعر انها فعلا مختلفة عن باقى البنات اللائى حضرن من قبل لمرعاة والدته ثم لاذوا بالفرار من مشقة العمل
لاحظت تالين نظرات أدم لجويرية ودأبت الغيرة فى قلبها منها ..محدثة نفسها ..امال لو كنت شايف وشها كنت عملت ايه
عمال مسبلها وتبتسم عشان كلمتين ..ان شاءالله تحصل ال قبلها قريب
ادم بأبتسامة..نورتينا اخت ؟؟
جويرية بحرج ...اسمى جويرية
أدم بتعجب..جويرية اسم جميل بس اول مرة اسمعه
جويرية ...ده اسم زوجة الرسول صل الله عليه وسلم
أدم وهو يهز رآسه بخجل ..ازاى مسلم ومش عارف ان ده اسم زوجة الرسول
فكتير مننا مسلمين ولا يعلمون أبسط المعلومات گاسماء ابناء وبنات الرسول ولا اسماء زوجاته او حتى غزواته ..ولكن يعلمون جيدا اسماء المغنيين والممثليين ولاعيب الكورة للاسف
تالين بصوت يظهر فيه الغضب ..مش يلا بقه هنتأخر عن شغلنا ولا وصلة التعارف دى مش هتنتهى
أدم بغيظ...حاضر يا ستى يلا بينا
جويرية بحرج ...معلش بستأذن بس حضرتك ساعة وحدة بعد العصر عندى مشوار مهم وهرجع على طول بإذن الله
تالين بنرفزة...من اولها كده عايزة تزوغى
ادم وقد استشاط غضبا من طريقة كلام تالين ..
وبعدين معاكى يا تالين ..مش كده الكلام
جويرية بحزن..اسفة يا هانم هى مرة بس ومش هتكرر
ام ادم بنظرة ضيق وغضب من تالين...برحتك يا بنتى انا كده بنام بعد العصر شوية فتقدرى تروح وتيجى
جويرية بفرحة..باذن الله هكون عندك قبل متصحى من النوم
ادم بغضب ...يلا بينا احنا يا ست هانم للشغل
وودع والدته بقبلة حانية ...اما تالين فأشاحت بوجهها غيظا ..ثم خرجت منفعلة ....
......
والدة أدم بحنان ..معلشى يبنتى متخديش فى بالك من كلامها .هى كده ديما معندهاش ريحة الزوق
انا مش عرفة عجبته ازاى .ده انا من اول يوم مرتحلتهاش ولا هى ولا اهلها وكان عندى حق وكل يوم بيثبتله كده بس يعينى بيقاوح ويكمل معاها عشان خاطر بنتهم
جويرية برفق ..معلش ربنا يصلح ما بينهما ويبارك فى البنوتة هى اسمها ايه
أم ادم بأبتسامة ..ايسل وقربت تتم السنتين وهى الحاجة الوحيدة ال مصبرانى ومصبراه عليها
جويرية....هى فعلا زى العسل .
جويرية بحنان..طيب يا ست الكل تأمرى بإيه الاول اعملهولك ...احضرلك الفطار ولا تحبى أسندك للحمام وأوضيكى تصلى ركعتين الضحى
ام أدم بفرحة دمعت لها عينها..توضينى ياريت نفسى من زمان بس محدش كان بيكلف خاطره ويساعدنى وكنت بتيمم من الحيطة وأصلى غصب عنى
انتى ايه يا بنتى ملاك ولا رحمة بعتهالى الله من السما .ربنا يبرلكى فيكى ..وتبكى ام ادم
جويرية برفق ..تمسح دموعها ..متشليش هم شىء تانى طول منه موجودة وكل ال يقدرنى عليه ربنا هعملهولك بس مشفش دموعك تانى يا أمى
ام ادم بفرحة...الله طلعه من بقك زى السكر (امى)
....وفعلا جويرية ساعدتنا وقعدتها على الكرسى ودخلتها الحمام قضت حجتها وشطفتها ووضتها
ثم توجهت للصلاة أم ادم لاول مرة بوضوء بعد فترة مرض طويلة أقعدتها واخذت تدعو الله
وكانت اول دعوة كانت من نصيب جويرية فدمعت عين جويرية ..وتذكرت خالد محدثة نفسها ان يجعل اجر ما تفعله مع هذه السيدة المسنة القعيدة دخرا لخالد لعل الله يفك كربه ويخرج ويجمع الله شتاتهما من جديد
وعدى الوقت ..وفعلا بعد صلاة العصر استسلمت ام ادم للنوم ...
فأهلت جويرية نفسها للخروج ..حيث بيت قرة العين خالد لعلها تجد عندهم خبر يحيها من جديد
فهى من غير خالد كالاموات ولكن بقلب مازال ينبض

احببت ملتحى 😍
وهذا اليوم الذى خرجت فيه جويرية لتزور أهل خالد كان قد مر
.... شهر على حادثة تفجير الكنيسة على يد الجماعة الارهابية والتى تناقلت وسائل الاعلام والصحف تفاصيل الحادث الاليم الذى ادى بوفاه أكثر من خمسين شخص واصابة العشرات بأصابات خطيرة
وذكرت وسائل الاعلام انه تم القبض على عدد من المشتركين فى العملية
ومنهم صهيب وأشجان وخالد
...وعندما علم الناس المحطين بخالد انه كان احد افراد الجماعة ..فمنهم كان غير مصدق للخبر لانهم يعلمون تماما اخلاقه وانه طوال عمره يتبنى مبادىء هادفة ثابتة وليست هادمة والتزامه مبنى على الوسطية الجميلة ليس بالمتشدد القاسى ولا المتسيب الهالك
.ومنهم من كن يكن له بالغيرة والحقد والحسد وده طبيعى لاى شخص أنعم الله عليه بخيرات ورزق فكل ذى نعمة محسود
فهؤلاء فرحوا فى اعتقاله وصدقوا انه منهم وانهالوا عليه باللعنات والشتائم
فى اليوم الذى ذهبت فيه جويرية لبيت خالد لم تكن تعى وقتها لما حبس فهى لا تتابع وسائل الاعلام ولا الصحف فلذا كانت لا تدرك صعوبة الموقف الذى وقع فيه خالد

جويرية تطرق الباب بحذر وقلبها يدق بعنف وخوف .....
ابوخالد بتساؤل ..مين بيخبط
جويرية بحرج...انا جويرية يا عمى
ابو خالد وهو يضرب جبينه بيده...اخ جويرية..استغفر الله العظيم. ..ربنا يسامحنا اننا نسيناها .دى مرات الغالى وكانت روحه فيها وملحقش يتهنى معاها..يا ترى قالت ايه علينا الفترة ال فاتت وكمان ربنا يكرمها وهى ال جاية تسئل مفروض احنا ال كنا نسئل
ويفتح الباب مبتسما ابتسامة حرج....اتفضلى يبنتى نورتينا
جويرية بخجل...ازيك يا عمى وازى امى الحجة
ابو خالد وهو يفرك يديه بحرج ..الحمد لله يبنتى .
سامحينا يبنتى أننا مسئلناش عليكى الفترة ال فاتت ده كان من زعلنا على خالد فتلهينا
جويرية بتسامح...ولا يهمك يا عمى انا مقدرة الظروف
المهم مفيش اخبار عن خالد وانهمرت الدموع من عينها
ابو خالد بحنان الاب ...قام يربت على كتفها ...
قولى ربنا يكشف عنا البلاء ال احنا فيه يا بنتى
أنا عارف قد ايه انتى بتحبيه وهو كمان عمره محب ولا ارتبط الا بيكى
جويرية...بحزن وترفع رأسها للسماء..يارب افرجها من عندك
جويرية برجاء..طيب يا عمى نفسى حتى اشوفه بس واطمن عليه .
واعرف ليه سجنوه وفين هو فى اى سجن نطلب زيارته عشان يعرف انى معاه بقلبى وعمرى فى لحظة نسيته
أبو خالد بحزن وحرج....يا بنتى...خالد على حسب مقلى المحامى وسمعت من التلفزيون بس ده اكيد كدب وافترا عشان عارفين أبننا كويس وعارفين اتربى ازاى
جويرية تسمع لكلامه وقلبها ينبض خوف
ثم أسترسل قائلا
ممسوك فى قضية امن دولة ..
جويرية ..باستغراب..يعنى ايه
ابو خالد بحزن...انا هفهمك يبنتى براحة ...انتى عرفة الكنيسة ال جمب محلنا بتاع العطارة
جويرية...اه طبعا عرفاها كويس مهى كانت جمب المحل ال كنت بشتغل فيه قبل مربنا يكرمه ويفك كربه خالد يخطبنى
ابو خالد بحزن...مهو يبنتى خالد متهم انه كان مع جماعة وسبب فى تفجير الكنيسة وناس ماتت واتصابت كتير
جويرية بصدمة....لا طبعا لا يمكن خالد يكون اشترك فى حاجة زى دى
انا عرفة ومتأكدة من كده كويس ..ده أحن الناس ومستحيل حتى يأذى حيوان ..امال هيأذى انسان ازاى ..ده أكيد ظلم ..ظلم..وافترا كمان
وانفجرت مرة اخرى بالبكاء
...وخرجت على صوتها والدة خالد وهى تبكى ايضا ثم تضمها الى صدرها بحنان ...
والدة خالد بحب...حبيبتى يا بنتى
حسه وأنا فى .حضنك كأنى حضنت خالد عشان انا عرفة انكم روح وحدة
...ابو خالد بحزن...وبعدهالكم الدموع دى مش هتقدم ولا تأخر
ام خالد بحزن...واحنا فى ايدينا ايه الا الدموع .واحنا مش عارفين ولا نشوفه ولا نطمن عليه ولا نقف جمبه فى محنته حتى ..
ابو خالد وهو يهز رأسه ....لا حول ولا قوة الا بالله
المحامى .قال لما تحدد جلسة محاكمة هيقول وساعتها هنقدر نروح ونشوفه
أم خالد بفرحة...بجد يا حج هنشوفه قريب
ابو خالد..بإذن الله
جويرية بين دموع الحزن والفرح .....يارب نشوفه ونطمن انه بخير
واطمنه انى على العهد وانى مستنياه ..وان شاءالله ربنا يظهر الحق ويخرج للدنيا رافع رآسه
جويرية بصت للساعة حست ان الوقت جرى ولازم ترجع لشغلها من تانى بس اتكسفت تقول انها رجعت تانى تشتغل عشان ميحسوش انها جية تستعطفهم يصرفوا عليها
جويرية بقلق...معلش يا عمى هستأذن عشان الوقت ميتأخرش
بس بالله عليك كلمنى لو عرفت اى جديد عن خالد او اتحدد موعد الجلسة
أم خالد بحب ..ملسه بدرى يا بنتى متخليكى تقضى معانا اليوم .
جويرية بخجل..معلش يا امى سامحينى هضطر أستاذن
ابو خالد برفق...طيب يا بنتى اتفضلى بس خلى بالك من نفسك ..
وان شاءالله هطمنك لو فيه جديد
وخرجت جويرية بخطوات سريعة لتحلق بعملها قبل أن تستيقظ ام ادم من النوم

....خالد فى محبسه حزينا ويتلوى ألما من جراء تعذيبه ..فقد كسر ذراعه ولا يستطيع تحريكه ..
بجانب حروق بسبب تطفئة السجائر فى جسده
خالد بحزن...ياربى انت حسبى ووكيلى نجنى من الظالمين ..فأنت تعلم حالى ولا يخفى عليك شىء وانت تعلم انى مظلوم ..فافرجها يا كريم
ثم جرت على وجهه ابتسامة عابرة عندما تذكر جويرية.
خالد محدثا نفسه..وحشتينى اوى يا قرة عينى
وحشتنى ابتسامتك وحشنى كلامك وحشنى خجلك
يا ترى عاملة ايه ..اوعى تكونى نستينى ونسيتى فرحتنا ده كان خلاص فاضل دقايق ويجمعنا بيت واحد يضم فرحتنا يا فرحة عمرى .لو تعرفى قد ايه محتاجلك ونفسى أشوفك ...ياااااه يا جويرية. ثم بكى ....
ثم تذكر قوله تعاله ،(ولنبلونكم حتى نعلم المجاهدين منكم ونعلم الصابرين )
ثم استرسل فى قراءة بضع أيات من القران الحكيم بصوت عالى وعذب وجميل
فلفت بصوته العذب زملائه فى المعتقل وأخذوا يستمعون اليه بتركيز من حلاوة صوته الشجى حتى ان كثير منهم تساقطت دموعهم تأثرا بتلاوته
وبعد ان انتهى خالد من التلاوة وكأنه ارتاح لما تلى كتاب الله حيث ذهب فى نوم عميق
....كان مع خالد شاب صغير مازال يدرس فى الجامعة ولكنه اعتقل لاشتراكه فى مظاهرات بدون تصريح ..
اسم الشاب هو عمرو .
تأثر عمرو بصوت خالد واحبه كثيرا فقرر ان يذهب اليه ليحادثه فيقضيا بعض من الوقت الذى يمر بصعوبة وملل ولكنه وجده نائما وتحسس بشرته فوجده شديد الحرارة ..ويتصبب عرقا وسمعه يلهوث بكلمات ..
فخاف عمرو على خالد ليقضى نحبه فنادى على الحارس لينقذه
ولكن الحارس رد باستهزاء....الهى يولع كمان وكمان خلينا نخلص من اشكالكم
فلم يجد عمرو سبيل سوا الماء حيث خلع عنه قميصه وبله بالماء واخذ يمسح وجه خالد ويديه ورجله واخذ يدعوا الله أن ينجيه مما هو فيه ..

بعد يوم طويل من العمل رجع ادم وتالين وقد احضرت تالين بنتها من والداتها التى تتركها لها كل يوم لتذهب لعملها ...
دخل ادم البيت ...وقد استشعر فيه بنوع من التغيير حتى ان رائحته معطرة بعد ان كانت له رائحة ليست بالجيدة جراء عدم التهوية وملازمة امه الفراش .
حتى ان تالين لاحظت هذا التغيير ولكنها استشاطت غيرة اكثر
على عكس أدم الذى حدث نفسه ...ايه قدرت تعمل كل التغيير ده فى يوم واحد
ماشاءالله انسانة مرتبة ونظيفة ومخلصة ..وباين على صوتها ومظهرها انها شابة صغيرة
دخل ادم مصدرا صوتا عند دخوله....لانه يعلم انها منتقبة حتى تعلم انه اتى فتستعد وترتدى نقابها ولا تخجل لو دخل فجأة

..وفعلا عندما سمعت صوته ..ارتدت جويرية على الفور نقابها .
ادم بابتسامة...السلام عليكم
أم ادم...وعليكم السلام يا حبيبى
ربنا يبارك فيك على الكنز ال انت جبتهولى النهردة ده
ادم باستغراب.....كنز ايه يا أمى
ام ادم ..قصدى جويرية دى كنز يبنى ربنا بعتهولى.
شرد أدم فى جويرية...كل ده فى الانسانة دى ال مش ظاهر منها حاجة
اما تالين فاستغاظت وأسرعت الى غرفتها واغلقت الباب بقوة فأصدر صوتا اخاف أيسل الصغيرة فبكت
فأسرعت اليها جويرية لتحملها كما اسرع اليها ادم
فجاء ادم ليحملها منها فلمس يد جويرية بالخطأ
فارتعدت جويرية..وأحس ادم بها
فحدث نفسه...ايه الحنية والخجل ده كله ال فى البنت دى فزاد اعجابه بها كثيرا
.....جويرية بحرج....استأذن حضرتك يا استاذ ادم عشان الوقت أتاخر ..اروح وان شاءالله بدرى بكرة هكون فى ميعادى
أدم بنظرة.. اعجاب ....تمام انسه جويرية.
وانا متشكر جدا لاهتمامك بوالدتى والبيت كمان وده مكنش مطلوب منك
جويرية بحرج ...لا شكر على واجب
واطبعت جويرية قبلة حانية على وجه ام ادم ثم أسرعت بالانصراف
وعيون ادم عليها حتى خرجت
ام أدم ...هات ايسل شوية اشلها وحشتنى
ادم سرحان فى جويرية ومش واخد باله من كلام والدته
وهى لحظت كده
فعلت صوتها ...مالك فيه ايه يا حبيبى
ادم وهو يهز رأسه. ..مفيش يا أمى
ام أدم بحزن...والله كان نفسى تاخد وحدة بنت حلال تهنيك وتسعدك زى البنت جويرية دى مفيش زيها بتعرف ربنا وايه كمان جمال ايه وادب ايه
ادم بحسرة على حاله ....نصيب يا امى ..كله نصيب
وسمع تالين بتنادى عليه بغضب
..تالين بغضب...انت يا أستاذ يلى بره ..مش ناوى تيجى تغير هدومك ولا مشبعتش كلام ولسه هتحكى للصبح .
ام ادم تنظر لابنها بحزن....ادخل يبنى غير هدومك وارتاح حبتين وسبلى ايسل جمبى تلعب
ادم يقبل والدته فى راسها ....معلش يا امى
ام ادم بحب ..مسمحاك يا ضنايا ..ربنا يصلحلك الحال يا حبيبى

على النحو اخر
يحضر ابو جهاد الايرانى مع الشنقيطى خطة اخرى
للقضاء على اشجان وصهيب او تهريبه ؟؟؟
بتمنى تكون حلقتنا عجبتكم
متنسوووش لايك وكومنت
ام فاطمة 



موعد البارت الجديد الساعة ( 4 م ) يوميا ان شاء الله 

هنا تنتهى احداث رواية احببت ملتحي الحلقة الحادية عشر ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية احببت ملتحي الحلقة الثانية عشر  أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية احببت ملتحى ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-