رواية جريمة عشق الجزء الخامس الفصل السادس والستون 66 | روايات مريم نصار

   نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس مملكة ميراث العشق الفصل 66 من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية جريمة عشق الجزء الخامس الحلقة 66 | روايات مريم نصار



 مملكة ميراث العشق الفصل السادس والستون


فصل ٣٤ ج 1

رواية جريمة عشق 5

(مملكة ميراث العشق)

أحيانًا تكون بداخلك مكسور من شيء ، ابتلاء أو مرض أو غيره ، أو ينقصك شيء في حياتك ..

فيُلقي الشيطان الحُزن في قلبك ..

ثم أثناء دعوتك إلى الله وحديثك عن رب العالمين يُجري الله تبارك وتعالى على لسانك كلامًا تسمعه أُذُنك أنت أولًا قبل المستمعين لك ..

ويشعر به قلبك أنت أولًا قبل قلوب المستمعين إليك ...

فيهدأ قلبك وتطمئن نفسك ويذهب عنك حزنك .. فيكون ذلك جبرًا لقلبك من الجبار سبحانه وتعالى ...

================================

بسم الله نبدأ.

اسم الكاتبة الحقيقي/ شريهان ابراهيم
وإسم الشهره... مريم نصار.

ف الفندق.

مريم : يعني آدم حفيدك قرر يتجوز في الإجازة؟

آدم : إن شاء الله ياحبيبتى..

مريم : بتنهيدة أمل..ربنا يقدم إللي فيه الخير.
.ويهديكوا ياولادي للخير علشان نفرح بأحفادنا..

آدم : بابتسامه.. إن شاء الله هتفرحي ياروحي..ولحد فرح آيان حفيدك كمان..

مريم : شهقت.. لأ حرام عليك يا آدم..هعيش كل ده؟

آدم : بتمني..قال.. ربنا يديمك في حياتنا ويبارك ف عمرك.. وبعدين انتى لسه صغيره يا أميرتي..يعني آيان لما يكبر هتكوني انتي حوالي ٨٠ سنه إن شاء الله.

مريم : بضحكه..يااااه. إحنا عشنا أجمل سنين حياتنا يا آدم مش هنطمع..
وكمان انا مش ندمانه غير على كل ثانيه عشتها بعيد عنك.. بس تعرف. أنا كل امنيتي أشوف تالين عروسه.

آدم : إن شاء الله هتشوفيها وتسليمها لعريسها كمان..

مريم : بتمني..يااااه لو آركان وتالين.يكو........!!!

آدم : قاطعها وقال. لأ..!! حرام عليكى..الواد آركان ده دماغه طاقه.. عايزاه يجنن توتا حبيبت جدها معاه.

مريم : كشرت عينيها..وقالت بِشك..مدام قولت كدا يبقى أنت عارف آركان بيحب حد تاني صح؟ ما أنا اتعودت عليك تقرا لغة العيون..
فاكر لما سألتك تيم بيحب مين؟ وأنت قولت بشوف ف عيونه حب لميرو..لكن هو ساكت..وكلامك كان صح..قولي بقى آركان بيحب مين؟

آدم : ضحك بصمت.. وقال. أبدا والله ياروحي.وانا لو اعرف حاجه زي كده..هخبي عليكي؟ وبعدين حقيقي آركان دماغه طاقه. ومن جهة تانيه مركز في دراسته وعايز يثبت نفسه..وديما بشوف معاملته مع تالين عاديه جدا..وبعدين تالين لسه صغيره.

مريم : بتنهيده. يعني ايه يا آدم؟ بجد عايزه اطمن عليها..دي الوحيده اللي ف حالها يانور عيني. وخايفة عليها تتجوز حد ميقدرش قيمتها.. و هى بالنسبة لآركان من لحمه ودمه.عمره مايأذيها أبدا.. ويحافظ عليها..

آدم : ربت ع أيدها وقال..ماهو ماينفعش نجبر حد يامريم.. إحنا عودنا ولادنا واحفادنا على الحب.. وبعدين صدقيني آركان وتالين مش حاسس أنهم بيكلموا بعض. لأن آركان عايز واحده تتحمل جنانه..زي طارق والمجنون مصطفى.. ده ممكن يحول ويجنن تالين حرام عليكى بجد..
لكن لو ليهم نصيب مع بعض..هتكون من نصيبه أكيد. وربك يقدم إللي فيه الخير.

مريم : هزت راسها ونعم بالله..اللهم ارزقنا الخير حيث كان.. واحفظ أحفادي من كل شر وسوء.

آدم : آمين..المهم بقى الاكل عجبك ياروحي..

مريم : أبتسمت..جميل اوى ياحبيبي.منحرمش منك ابدا..

آدم : بابتسامه جميله..ولا منك ياحورية آدم..

Автор: Меріам Насар

وفون آدم رن وكان تيم.وقال ثواني ..ورد عليه وقفل..!!

مريم : ها يا آدم. تيم حفيدك قالك إيه طمني؟

آدم : أبتسم وحط الفون قدامه وقال.اطمني ياروحي. فريحه ورينو رجعوا البيت خلاص.. وكل حاجه تمام.

مريم : اتنفست الصعداء وقالت.. الحمدلله.. كنت قلقانه جدآ.ربنا يطمن قلبك زي ما طمنتني..
وبعدها كشرت عينيها وقالت..ثواني بس.. أنت لحقت عرفت إزاي إن كل حاجه تمام؟ مش يمكن رجعوا ولسه زعلانين أو بيتخانقوا؟

آدم : أنا معرفتش. لكن انا بقولك كل حاجه تمام.. بما إن كل واحد من ولادك قدر يرجع مراته لبيته في نفس اليوم..وماسمحوش أنهم يبعدوا عن بيتهم يوم واحد.؟
ده ف حد ذاته شيء جميل جدا..وكل حاجه بعد كده تهون مش مهم..

مريم : بتعجب.!! سبحان الله ف طبعك..عشت معاك على قد ما عشت..لكن مقدرتش أوصل للغموض عندك..

آدم : بإبتسامة.. ياروحي ولا غموض ولا حاجه.. كل الحكايه إني ديما بركز على نص الكوباية المليان.. وبعدين شوفي أنتي عايزه إيه وأنا تحت امر أميرتي فيه..

مريم : ربنا يباركلي فيك يا أمبراطور قلبي.. بس بقى عايزه اعرف. هما وصلوا لايه.؟ وأتمنى إنهم يوافقوا على قرار البنات ويسيبوا الشغل.ونرتاح من القلق والتوتر ده..

آدم : والله ياروحي أنا مع أي قرار..واللي يريحهم طبعآ..
لكن مظنش إن مراد هيوافق وخصوصاً فهد. لأن حياتهم عباره عن مغامرات مع بعض..ف مستحيل يتنازلوا بسهوله كدا..

مريم : طيب ليه بتقول كدا؟ أنت ناسي لما قولتلك زمان على أمنيتي في إنك تبعد عن المجال ده؟ وأنت سبت شغلك واتجهت لإدارة الأعمال.؟

آدم : لأ مش ناسي طبعاً.. وأنتي قولتي بنفسك أهو.. (أمنيتك).مش فرض قرارك عليا.وتجبريني وتحطيني قدام الأمر الواقع..!؟
وبعدين وقتها الوضع والظروف كانت تختلف..

مريم : الخطر والخوف والقلق واحد..!! تختلف في ايه بقى؟

آدم : بتنهيده..زمان ظروفي كانت غير ظروف مراد وفهد..
مراد وفهد اتربوا وكبروا في وسط عيلة بتحبهم وقدرت بفضل الله تحتويهم..وكبروا في بيئه كلها حب وود وتقدير واحترام. وبنحاول نراعي حدود الله فيهم. ونقرب بيهم لربنا. متحرموش من حاجه. لا حنان أم ولا رعاية أب..ولا احتواء ودعم العيله.. فا مفيش السبب إللي يخليهم يخسروا حلمهم علشانه..

أما أنا اتنازلت وقتها.. لأن عيلتي اتشتت في أهم فترة احتياجي ليهم.. والدتي اتوفت..وبابا أخد اختى ملك ومراته التانيه وسافروا. جدي اتوفى.. ناناه نهاد اختفت.. كانت حياة مفككة و معقده جدا.
وماهونش عليا شوية غير وجود طارق معايا وبعدها بيتر.
كنت عايش ديما ف احساس الوحده..دفنت أمي بأيديا كنت كل يوم أشوف كابوس مخيف.. حياتي كلها كانت عباره عن فراغ داخلي..كياني كله كان فاضي وهش زي بيت العنكبوت بالظبط..اي موجه تمحي أثره..
وعشت وحده كبيرة وحرمان..حرمان العيله..حرمان الأمان. أي مشكله كانت تسيب أثر كبير جوايا.
لكن بعد ما شوفت طيفك. وعشقك نور العتمه اللي جوايا..وبفضلك رجعتي ليا عيلتي من تاني.وبانيتي جوايا أساس متين..حبيت أبدا من جديد..اتمنيت أعمل عيله صغيره وتكبر مع الأيام..ولما أنتي قولتي أمنيتك ليا.؟
أنا وقتها كنت لسه صغير وفكرت. ليه لأ..بما أني اقدر. فلازم أحاول احققلك كل أمنياتك ونقف ع أرض صلبة.ونحقق اللي اتحرمنا منه..
عارفه يامريم في حاجه انتي لحد دلوقتي متعرفيهاش. وهي إني كنت كل يوم في سجودي أدعي ربنا أنه يعوضني بعيله.صالحه.بذرة طيبه تكبر وأكبر بيها. وربنا استجاب لدعائي..
وكل إللي أنا فيه دلوقتي ده..بفضل الله ثم أنتي.. انتي وبس يا أميرتي..مش حد تاني..

مريم : عيونها لمعت وقالت.. أنت لسه منستش الماضي يا آدم.. حبيبي فات على الماضي سنين طويلة أوي..لازم تنسى اي حاجه تضايقك. وده من الماضي خلاص..

آدم : أبتسم وقال.. أنا فعلاً نسيته يا أميرتي..كل الماضي حطيته في صندوق وقفلت عليه.. وطلعت معاكي للنور..طلعت مع جنة آدم على الأرض..

مريم : أبتسمت وقالت..هتخليني اعيط ليه بقى.. إحنا مش في البيت..

آدم : أبتسم..نفسي تفرحي من غير دموع..

مريم : يبقى بتطلب المستحيل.. لأن دي حاجه مش بأيدي..الفرح والسرور حلو اوى يا آدم..وبلاقي نفسي من فرحتي قلبي مبسوط وعينيا بتدمع.. كأنها هي كمان مبسوطه وبتعبر عن فرحتها..

آدم : من هنا ورايح مفيش غير الفرح يا أميرتي..

------------------بقلمي مريم نصار.

في المطعم..

آدم مراد : قاعد وآرين قصاده..

الويتر جه ونزل العشا قدامهم..ومشي.

آرين : متوتره ومكسوفه..

آدم مراد : عجبك المكان؟

آرين : هزت راسها بتوتر. أيوه جميل وهادي..

آدم مراد : أنا جبتك هنا لأني بحب الهدوء..وطبعاً انتي مابتحبيش حاجه إسمها هدوء.؟

آرين : بعفويه.. مبحبوش خالص والله..الهدوء ده بيجيب توحد.. وتنحت وسكتت..

آدم مراد : رفع حاجبه بتعجب وقال.. إيه؟! الهدوء بيعمل ايه يا آرين؟!

آرين : هزت راسها بالنفي.. لأ لأ مش قصدي إنك عندك توحد.. أء.. أنا..
ونفخت بخنقة.يووووه بقى..مقصدش أنا قصدي يعني الهدوء بيخلي الشخص هادي زياده عن اللزوم.

آدم مراد : باصص في عينيها..وقال. أنا اتفقت مع بابا آدم على ميعاد الفرح..وهيتفق مع خالي فهد والعيله.

آرين : اتحرجت جدآ..وهزت راسها بالقبول من غير ما ترد.

آدم مراد : معلقش..وشال الشوكه بأيدو الشمال..
وحطها قدامها وقال بجدية..أكليني..

آرين : فتحت عينيها بزهول. وقالت إيه؟

آدم مراد : بتوعد.. إيه انتي مش قولتي من هنا ورايح إنك أنتي إللي هتأكليني.؟

آرين : بلعت ريقها بتوتر وقالت بحرج..اء.. أيوه فعلاً قولت كدا..لكن إحنا بره البيت..و.......!!!

آدم مراد : قاطعها وشاور بعينيه ليها تبص حواليها..

آرين : شافت أنها ع ترابيزه خاصه ومفيش حد حواليهم.. وقالت جواها.. وبعدين بقى في الورطه دي..هأكله إزاي أنا؟
ااه ماهو دراعه متعلق.وهيعلقني معاه..اوووف أنا مكسوفه..وبعدين بقى الله يخربيت كدا. لو اعترضت ممكن يرعبني أكتر من كدا..
هو كدا ديما حتى ف الروايات البطل قاسي وعنيد..بس المرعب كاريزما برضو. آه والله.. شوفتي يا آرين وهو بيقولك أتفضلي ياحبيبتي المطعم كله تحت أمرك.وااووو بجد حبيت أوي.. ولا بقى لما.........!!!

آدم مراد : قطع حبل أفكارها وقال..ممكن تأجلي السيناريو لحد ما ترجعي البيت؟

آرين : كحت..ها..؟! احم لأ أبدا ولا سيناريو ولا حاجه. أنا بس كنت شارده شويه..

آدم مراد : أخد الشوكه من قدامها. وقال تمام. يلا كلي..
وحاول ياكل بأيدو الشمال ومثل أنه مش عارف ياكل..

آرين : اتنهدت بزعل علشانه. وقالت. آدم مش عارف ياكل خالص. وكدا حرام..

بنت من الويتر جت.ولابسه ينيفورم چيب قصير وبلوزه.وقالت لأدم..برقه تحب أي مساعده يافندم؟

آدم مراد : رفع طرف عينيه ل آرين اللي شاف عينيها بتطلع شرار من الغيره..وظهرت شبح ابتسامه. ومردش.

آرين : بغيره واضحه.. إزاي يعني مساعده مش فاهمه.ممكن تفهميني؟

الويتر : سوري يافندم. حضرتك أنا شوفت أنه مش عارف ياكل خالص. وكمان أيد حضرته التانيه فيها مشكله. وأنا بقدم المساعده..

آرين : اتنفست غيظ..وقالت .اااه وانتي بقى هتأكليه مش كدا؟

الويتر : بصت لادم بإعجاب..وقالت..وليه لأ. فيها إيه حضرتك؟ده شغلي؟

آرين : بغيظ واضح..والله؟ بجد شغلك تأكلي اي حد عندو مشكله؟
وبصت لأدم وقالت بشرز..أول مرة أعرف بالوظيفة دي؟!

آدم مراد :...........!!! ومستمتع بخربشة قطته..

الويتر : سوري حضرتك لو ضايقتك.. أنا كان غرضي أقدم المساعده لما شوفته بالشكل ده..

آرين : نفخت بخنقه وقالت..وبعدين بقى.. أستغفر الله العظيم يارب..وقامت وقفت وقالت بحزم.. يخربيت التركيز...
بصي يا حبيبتي نصيحه ليكي. لما تشوفي واحد ومراته قاعدين ياريت متجربيش تحطي نفسك في موقف وحش. وتتخطي حدودك.
وبعدين جوزي ياكل لوحدو أو أنا أأكله بتهيألي دي مش مشكلتك اوكي؟

الويتر : اضايقت وقالت بغيظ.. اوكي ومشيت.

آرين : واقفه تبص لأدم بغيظ..

آدم مراد : رفع حاجبه ومبتسم.. وساكت..

آرين : اتغاظت أكتر.وصكت ع أسنانها..وراحت تقعد على الكرسي اللي جمبه..وقالت بغيره.. إيه عجبتك مش كدا؟

آدم مراد : ببرود..غيرتك؟ أكيد عجبتني..

آرين : اتنفست غيظ..وقالت.غيرتي؟ وهغير ليه ومن إيه؟

آدم مراد : بمكر. يعني مغرتيش من البنت دي؟

آرين : بتمثيل الكبرياء.. لأ طبعاً وهغير منها ليه؟

آدم مراد : بمكر.. متأكدة..؟

آرين : هزت راسها بنفاذ صبر.. أيوه متاكده..

آدم مراد : ببرود.. تمام.ومثل أنه هينادي على البنت..

آرين : بنرفزه.. أنت هتعمل ايه؟

آدم مراد : زي ما أنتي شايفه. هنادي البنت تأكلني..

آرين : غرزت الشوكه ف التربيزه بشر..وقالت. طيب نادي عليها وخليها تقرب منك.. والشوكه دي هتكون في عينيها..

آدم مراد : ضحك بصمت..وقال. طيب والعمل لازم البنت دي تيجي وتساعدني وتأكلني..

آرين : قربت من وشه وقالت بتهديد.. مفيش أي حد هيقرب منك يا آدم. واللي هتقرب منك ياويلها مني.

نصيحه ليك..خليني الطفله البريئه أحسن..بدل ما تشوف وش آرين الحقيقي..
والله يا آدم اللي هتقرب منك ممكن نار غيرتي عليك تحرقها بالكامل..!!!

------------------بقلمي مريم نصار.

فيلا السيوفي..

آيان : جري ع باب الفيلا الداخلي وطالع ع السلم..

رينو : ماشيه جمب فهد وقالت.. ع فكره يافهد. نسيت اقولك إن والد هيلينا توفى من يومين..

فهد : بدهشه..لا اله إلا الله.. انا لله وانا اليه راجعون.. هى مسافره طبعاً.

رينو : أيوه مامي قالتلي.. وأنا معرفتش أتصل عليها.. لكن شويه كدا هكلمها..واعزيها.. وأول ما ترجع هروح أنا ونور وفريحه وريتال نعزيها..

فهد : واجب بردو.. وأنا هتصل على رعد..علشان ميزعلش..وهبقى أروح ليه الشركه أنا ومراد وزين وزياد.

آيان : زق باب الفيلا ودخل..

طارق : أبتسم بسعاده.. أهلا أهلا تعالى ياواد يا آيان في حضن جدك..وفتح أيديه.

آيان : راح لعندو..وقال. بابا جدو.

طارق : شاله وقعدو ع رجله..وقال. أيوه بابا جدو. جبت الخلاصه ياض يا آيان..

فهد : سلم ع طارق ورنا..

رنا : بفرحه. حمدالله على السلامه ياحبيب قلبي..

فهد : الله يسلمك ياست الكل.. انتي عامله ايه؟

رنا : الحمد لله بخير ياضنايا.. كويس انكوا جيتو دلوقتي..العشا هيجهز حالا..

رينو : بإبتسامة..متتعبيش نفسك يا ماما.. فهد جاب عشا جاهز لينا كلنا واحنا في الطريق.

رنا : بعتاب بقى كدا يافهد؟ وده إسمه كلام بردو؟

فهد : كله من خيرك ياست الكل.

رنا : كشرت عينيها وقالت مالك ياحبيبى في حاجه مضايقاك؟ وبعدين آرين فين أنت مجبتهاش معاك ليه؟

رينو : كاتمه الضحكه..وقالت..ماهو ده اللي مضايقه ياماما.. لأن آدم أخد آرين وخرجوا يتعشوا بره..

طارق : بتعجب..الله؟! ودي فيها إيه دي كمان؟ واحد واخد مراته..مراااته..!!!
أنت ياض معقد ليه؟ وهتعقد البت والواد معاك ليه؟ عجايب والله..ماتسيب العيال تفرح..

فهد : بتنهيدة.. وأنا قولت حاجه ياحج ولا اتكلمت حتى؟

طارق : جدع ماتتكلمش. صوتك بيعمل مشاكل مع الناس..
وبعدين خلاص كلها كام شهر وتتجوز رسمي فهمي نظمي.

فهد : بلع ريقه بغصه..وقال بإستسلام.. ربنا يوفقها ياحج..

رينو : خرجت منها تنهيدة زعل علشانه.

رنا : قعدت جمبه وقالت.. فهد يابني. دي سنة الحياة. وافتكر إن رينو مراتك كانت بردو المفضله عند أبوها ولحد دلوقتي. بس محرمكش منها وشاف سعادته في سعادتها.. أنت بتحب آرين.. وآرين روحها فيك.. يبقى تفرح لفرحها. هو أنت مش يهمك سعادتها ولا ايه؟

فهد : أبتسم بحب وقال.. آرين فرحتي في سعادتها طبعاً يا أمي.
انا بحس بخنقه لأني حاسس إن كل حاجه بتيجي بسرعه..لكن في الأول وف الآخر. مسيرها لبيت جوزها..

طارق : يخربيت أم نكدك يالا. انتي مستحملاه إزاي ده يابت يارينو؟

رينو : بضحكه..طيب والله انتوا ظالمين فهد. ده الحاجه الحلوه اللي في حياتي. مفيش حد في حنيته ولا خوفه علينا..

فهد : ربت ع أيدها وابتسم..

طارق : أيوه يابت.. شاطره في التثبيت طالعه لابوكي.. إلا هو مخفي فين متصلش عليا انهردا..

رينو : ههههه. بابي عازم مامي ع الغدا برة البيت..

طارق : كشر عينيه وقال.. اه يانمس..بتجدد أمجاد الماضي..طول عمرك حويط وسوسه..

رينو : فتحت عينيها بدهشه وضحكت..

فهد : هز راسه وضحك وقال.. مفيش فايده..

رنا : وحياتك عمره ما هيتغير.. طيب ده لسه قافل مع الاستاذ بيتر صاحبه..قعدوا يتكلموا يجي ساعه بحالها.. والمشكلة أنهم مابيقولوش حاجه مفيده. كله هلس وضحك..مش عارفه أنا بيصغرو ولا بيكبرو..

طارق : بغيظ. ماهي لو رودي هنا كانت ظبطت الكلام.معاكي.
وليا نكد صحيح زي خلفتك ما عدا البت فريحه حبيبت أبوها..

رينو : بضحكه..صح فين رودي يابابا؟

طارق : معزومه عند چود هي وچواد. وزمانها جايه..

رينو : توصل بالسلامه..

فهد : بص ف الساعه..وقال مش هنتعشى ولا ايه ياست الكل.

رنا : حالا يانور عيني..

طارق : أمسك ياواد يا آريان. خد البسكوته دي..

آيان : اخدها وقال. شوكلان بابا جدو..

طارق : لأ شوكلان على واجب ياحبيب جدك..عليا النعمه انت اللي فيهم..بس شبه أبوك.. قولي فين أخوك اركان؟

آيان : بغيظ.. آكان يولوح يضلب ألين. وأنا اضلبو. ( آركان يروح يضرب آرين وأنا اضربه)

الكل ضحك..

طارق : جدع ياض.حمش زي جدك.. اه طول عمري أسد في نفسي..

آيان : هز راسه لأ. انت بابا جدو بس.

رنا : ههههههه حتى العيل مش معترف بيك أسد..
يلهوي لو أبو مراد سمعك يا آيان هيحبك أكتر ههههه

طارق : بغيظ..ياوليا هتخليني اغلط فيكوا ليه ع المسا..

فهد : بضحكه..خلاص ياجماعه..حصل خير..
و آركان ياحج راح يسلم على مصطفى وهيروح ل آسر وجاي ع هنا علشان ماشي بعد بكره الصبح إن شاء الله..

كلهم بالسلامه.. إن شاء الله

Автор: Меріам Насар

فهد : وفي خبر هيفرحكوا..

طارق ورنا بتركيز خير يابني..

فهد : بفخر..ابنكو اترقى لرتبة عميد. وكمان مراد.
وحفلة التكريم بعد أسبوع. وحضرتك يابابا لازم تكون موجود..

رنا : ضحكت بدموع الفرح وقالت.. ألف مليون مبروك ياحبيب قلبي..

طارق : بسعاده كبيره وفخر.. ألف مبروك يافهد يابني..

فهد : بص ل رينو..وقال بإبتسامة حب..الله يبارك فيك ياحج..

رينو : أبتسمت بحب..وهمست مبروك ياحبيبي.

فهد : الله يبارك فيكي يانجمتي..!!!

------------------بقلمي مريم نصار.

بعد مرور شهرين..

فيلا مصطفى عزيز..

مريم : راجعه من الصيدليه..وقالت..مساء الخير يا ماما.
وضحكت وقالت..طنط ملك.؟! بجد مش معقول المفاجاه الجميله دي..وسلمت عليهم..

هنا : شايله عُمر..وقالت..مساء الخير يا حبيبتي.

ملك : بإبتسامة حب..ازيك يامريم يابنتي.؟

مريم : الحمدلله بخير..وحضرتك بجد منورانا. بس فين ساره مجتش معاكي؟

ملك : بنورك يقلبي.لأ مجتش..ساره زي ما أنتي عارفه. من الشركه للبيت ويدوبك تراجع مع كارما. أنتي عارفه فاضل شهر ع الامتحانات وكارما شهاده.

مريم : بتفهم..اه ياحبيبتى ربنا معاها يارب ويوفقها. ساره تستاهل كل خير..

ملك : تعيشي ياحبيبتي.. أنا بقى كنت قاعده في البيت أنا وعمك جاسر. ولاقيت فاجأه أخويا آدم داخل عليا بكل حاجه حلوه إلهي ربنا يراضيه ويستره دنيا وآخره..وقعد معايا شويه..وهو ماشي قولتلو وصلني في طريقك عند هنا..وحشاني وبقالي كتير مشوفتهاش..

هنا : بابتسامه.. حبيبتي والله ياملك وأنتي كمان وحشاني جداً. بس انتي عارفه مش حايشني عنك غير الظروف.. ليليان بتساعد كريم في الشركه. وعايزه تاخد عُمر معاها الشغل..بس أنا رفضت.. قولتلها الولد لسه صغير.. أنا ههتم بيه لحد ما ترجعي..

ملك : ربنا يقويكي ياحبيبتي وعذرك معاكي..

مريم : بجد انا مبسوطه اوى إن حضرتك شرفتينا.

ملك : تسلمي ياحبيبتي..

مريم : بصت حواليها وقالت..هو مفيش حد رجع ولا ايه ياماما؟ وقعدت جمبها وشالت عُمر

هنا : لأ أشرف معزوم عند واحد صاحبه بيفتتح مشروع وراح هو وعمك جاسر..
وكريم وليليان مع يوسف في الشركه.. ومصطفى وچود رجعوا من الجامعه..وقعدوا معانا شويه. وطلعوا يريحوا علشان چود تعبانه من الحمل والدراسه..

مريم : طيب مصطفى وجود مأكلوش حاجه؟

هنا : شربوا عصير. وقالوا هنتغدى مع بعض كلنا..

مريم : ماشي ياحبيبتى.. أنا هطلع اغير هدومي واصلي العصر وانزل..تحبي أخد عُمر معايا؟

هنا : أبتسمت وقالت. لأ سبيه معايا. من ساعة ما قالى تيتة وأنا فرحانه بيه أوي..

مريم : أبتسمت بحب وقالت..عقبال ما تسمعي ولاد مصطفى..

هنا وملك : إن شاله يارب.

------------------بقلمي مريم نصار.

فيلا الصاوي..

وقت الغدا.. مالك وساره و آسر وكارما..بيتغدوا..

مالك : الواحد متعود إن ماما وماما يكونوا موجودين ع الغدا..

ساره : أممم. بس عايز الصراحه. أنا مبسوطه أنها خرجت شويه..تغير جو.

مالك : عندك حق يا حبيبتي..وكمان بابا قال إنهم بليل هيروحوا عند عمي طارق وكمان خالي آدم هيروح ليهم على هناك مع مرات خالي ويقضوا السهره كلهم ف فيلا السيوفي.

آسر : بياكل.. أمم قاعدة العيله بصراحه متتعوضتش. بس الامتحانات بقى ع وشك..

ساره : بفرحه كبيره..ومش بس الإمتحانات..ده فرحك كمان قرب ياحبيبي..

آسر : أبتسم..

مالك : وطبعا مش هيبقى فرح عادي..

ساره : بنفي..فرح عادي؟ ده آسر فرحة قلبي إللي مستنياها من سنين.. وهنعمل ليه أكبر فرح في أفخم فندق في مصر كلها..

آسر : بضحكه.. حبيبتي ياست الكل. أنا فرحتي الكبيرة إني أشوفك مبسوطه أنتي وعيلتي..

ساره : بسعاده إلا مبسوطه..دانا بنام وبحلم باليوم ده ياحبيبى.

مالك : بضحكه.. طبعا ده آسر باشا الصاوي. ولازم يتعملوا فرح يليق بيه..

آسر : أبتسم بحب وقال..ربنا مايحرمنيش منكم ابدا..

ساره : شافت كارما شارده..وقالت بتعجب..الله. مالك ياكارو ياحبيبتي مبتاكليش ليه؟

كارما : انتبهت..وقالت..ها.. أهو باكل يامامي..

ساره : لا ياحبيبت مامي انتي مبتاكليش وسرحانه.. ممكن اعرف مالك؟

مالك : مسد ع شعرها بحنان وقال.. مالك ياكارو ياحبيبتي.. اتكلمي..

كارما : بحيره..بصراحه ديما ف سؤال بيجي على بالي..ولما بحاول أتكلم برجع عن قراري واسكت..

مالك : كشر عينيه وقال..ياترى ايه السؤال إللي محيرك كدا؟ممكن أعرف.

ساره : بتعجب..ويمكن جه الوقت المناسب إنك تسألي السؤال ده.. اتكلمي ياحبيبتي..والسؤال ده يخص مين؟

كارما : بعفوية..بصراحه يخص حضرتك يامامي..

الكل بص لبعض بعدم فهم..

ساره : يخصني أنا؟ طيب اسألي. وأنتي عارفه إني أنا وانتي أصدقاء ومش هخبي عنك أي حاجة..قولي يلا اهو أنا سمعاكي.. بس يارب ميكونش عن البورصه ههههه.

كارما : بعفوية..ليه مفيش ولا صورة واحده لجدو عاصم وتيتة سوزان..عمري ما شوفتهم ولا عارفه شكلهم ولا أي حاجة عنهم..!!

آسر : فتح عينيه بصدمه وبص لابوه..

مالك : بص ل ساره..

ساره : سابت الشوكه..والصدمة ملجماها ومش عارفه تتكلم..ورجعت بالذاكره لوقت طويل جداً.. وشريط زكرياتها السيء بيعدي قدامها..واللي كانت خايفه منه حصل.. وإن حد من ولادها يسألوا عن ماضي عيلتها.

كارما : شافت رد فعل ساره..وقالت.. مامي انا عمري ما سمعت حضرتك بتتكلمي عن باباكي ومامتك.غير أنهم كانوا شغالين في تجارة الأعمال وبس.. ولا حد في العيله كلها بيجيب سيرتهم.. أيوه هما ماتوا.. بس بردوا ناناه شيرين وجدو مصطفى ماتوا لكن لحد دلوقتي كل العيله بتذكرهم والخير كمان وأي حد يموت الكل بيفتكروا. ماعدا جدو وتيتة.. ممكن اعرف السبب؟

آسر : غمض عينيه بتعب.. لأنه عارف كل حاجه من أبوه. لأنه سأله نفس السؤال.. لكن آسر تفهم الموقف ووقف جمب أمه أكتر ودعمها لأنها تستاهل الدعم بعد كل اللي عاشته..

مالك : شاف ساره كأنها دخلت في عالم تاني ومش موجوده معاهم.. وساب الشوكه..وحاول يبتسم..
وبيفكر في مبرر يخرج بيه من السؤال إللي إجابته هتوجع قلب مراته من تاني..ويفتح جرح قديم..

آسر : بتفكير..فتح عينيه وقال بثبات. فعلاً وأنا مع كارما تماماً..لكن أنا بقى عارف كل حاجه..ولو كنتي سألتيني كنت قولتلك.. ههههه..

كارما : بفضول..بجد يا آسر.. طيب قولي بقى جدو وتيتة سوزان كانوا عاملين إزاي؟

مالك : بنظرة تحذير لأسر..

آسر : هز راسه لابوه..متقلقش.. وبدأ يسرد قصه من وحي خياله.. وقال..
جدو عاصم كان راجل عظيم ومتفاني في عمله. كان شغال مع جدو جاسر ورفع الشركه مع جدو وبعد كده شاف تيتة سوزان في حفله خيرية..كانت هى المسؤوله عنها.. وأعجب بيها واتجوزو بعد فترة قصيرة من التعارف..
وخلفوا أجمل وأحسن أم في العالم كله..ساره عاصم الصاوي.. وكانوا عايشين في سعاده..لحد ما ماما كبرت وسطهم..وكانت تيتة سوزان بتهتم بماما كتير جدا. وجدو علمها إزاي تقدر تتفوق على الكل..وهو اتوفى قبل تيتة سوزان بكتير. وعاشت في حالة حزن كبيرة وللأسف الشديد البيت إللي كانوا عايشين فيه. كانت ماما وتيتة وقتها.وحصل ماس كهربائي وكل حاجه اتحرقت كل صورة وكل زكرى اتحرقت.وده سبب عدم وجود صوره ليهم. ومالك الصاوي قدر ينقذ ساره. وبعد كده وقف جمبها لحد ما تخطت المرحله دي واتجوزا.. وتيتة أتوفت.. وفي حاجه كمان.جدك عاصم كان ديما بيفضل الوحده مبيكونش أصدقاء علشان كدا نادر لو حد أتكلم عنه..لكن اللي عايزك تتاكدي منه.. إن جدك عاصم وجدتك سوزان كانوا حاجه كبيره وعظيمه جدآ..

كارما : بإنبهار..واو بجد..؟! بجد انا على قد مانا زعلانه من النهايه..لكن بجد مبسوطه اوى..

ساره : مسكت مفرش السفره بأيدها..وبتحارب دموعها والصراع إللي جواها لكن صعب..وقامت وقفت وقالت بصوت مبحوح..عندي شغل مهم على اللاب توب هطلع اكمله..بعد اذنكم..وماستنتش رد حد وطلعت بسرعه..

كارما : بحزن..بابي هى مامي مالها.. أنا قولت حاجه زعلتها؟

مالك : أبتسم.وقال..ابدا ياروحي.لكن هى أكيد افتكرت باباها ومامتها. وهتبقى كويسه.. يلا كملي اكلك..

كارما : بزعل.. أنا أسفه جداً مقصدش أنها تزعل..بس انا بجد كان نفسي أعرف مين جدو وتيتة..

مالك : وده حقك طبعاً..لكن مامتك كانت متعلقه بيهم جدآ..فلو بتحبيها بلاش تفكريها علشان متزعلش عليهم..

كارما : هزت راسها بالنفي.. أبدا أبدا مش هتكلم تاني في الموضوع ده خالص..

مالك : شاطره ياحبيبتي..يلا كملوا اكلكم.وانا هطلع اطمن عليها.. وسابهم وطلع..

آسر : حط ايدية تحت دقنه..ونفخ بخنقه..

ساره : قاعده ع السرير وحضنه ركبها ودموعها نازله بوجع وندم كبير.

مالك : دخل وقعد قدامها..

ساره : اتكلمت وقالت بعياط ووجع..كان نفسي يكون زي ما آسر قال بالظبط..كان نفسي يكون ليا أب وأم أفتخر بيهم..كنت أتمنى ولادي يتشرفوا بيهم ويتكلموا عليهم وهما فخورين بيهم..
لكن غصب عني..اء.. أنا مقدرش أغير المصير. لكن حاولت ابدأ من جديد..بس مهما اجازف واعدي. أبويا وأمي هيفضلوا وصمة عار في حياتي..

مالك : بتنهيدة تعب..حط راسها ع صدرو وقال.. ساره محدش بيختار مصيره. وبعدين انتى بتعيطي ليه دلوقتي.. الموضوع ده مات وادفن من سنين.
وبنتك متقصدش حاجه. هى من حقها تسأل وتعرف. كلنا من صغرنا بيبقى عندنا فضول لحكايات وأسرار الماضي.. و آسر أتصرف بحكمه..وكارما وعدتني أنها مش هتتناقش في الموضوع ده تاني..
الموضوع منتهي..وياريت متفكريش في الماضي..

آسر : خبط ودخل..وقعد جنبها..

ساره : رفعت راسها ومسحت دموعها بسرعه..

آسر : أبتسم..وقال. أنتي ماليكش ذنب في أي حاجه حصلت زمان.. لأ أنتي اختارتي مين والدك ولا والدتك.؟
ولو كان ليكي القدره على ده..ف أنا واثق إنك كنتي هتختاري صح..وبعدين أحنا فخورين بيكي أنتي..
الست إللي واجهت الظروف الصعبة..واللي اتحدت الخطر. واللي حاربت وسط عالم غير سوي. وخرجت للنور.وكافحت وأثبتت نفسها..يبقى لازم نكون فخورين بيها.. وأبدا مانشوفهاش بتعيط على ماضي ملهاش ف أيدها شيء من كل إللي حصل وقتها.. بصي لنفسك بثقه.. أنتي سيدة الأعمال ساره الصاوي حرم المستشار مالك الصاوي..و أم لأصغر رجل أعمال. يعني أنتي شرف وفخر لأي عيله..

ساره : أبتسمت بدموع.. وحضنت أبنها وقالت.. حبيبي يا آسر ربنا يباركلي فيك ياحبيبى.. أنا محظوظه إنك أبني..ربنا عوض تعبي فيك خير..

مالك : أبتسم وقال..طيب كويس جدا إن ربنا عوضك في المحروس إبنك وبس..يمكن أنا راجل ظالم وأنا معرفش..

ساره : مسحت دموعها وابتسمت بحب وقالت.. أنت.. أنت ونعم الزوج الصالح يا مالك..ربنا مايحرمنيش منك ولا من ولادنا أبدا..

------------------بقلمي مريم نصار.

تاني يوم..

في جناح مصطفى..

Автор: Меріам Насар

مصطفى : نايم وچود نايمه جمبه..

چود : بتتقلب في السرير. وصحيت من نومها علشان حست بالجوع.. واتعدلت.. وحطت أيدها ع بطنها وقالت.. الله أنا جعانه اوي اوي..

مصطفى : نايم..........!!!

چود ؛ بصت ع مصطفى وبتصحيه.. مصطفى..مصطفااااا .

مصطفى : نفخ بضجر.. واتحرك ع جمبه التاني..

چود : نفخت بخنقه..وقالت.. وبعدين بقى في الشعلاته السو....دي؟ ماتقوم ياعم انت. أنا شكلي بتوحم..

مصطفى : فتح عينيه وقفلها ونام...

چود : بنفاذ صبر. مصطفى أنا بتوحم يامصطفى..

مصطفى : فتح عينيه وبيتاوب وقال. امم طيب.

چود : اتعدلت وقالت بدهشه..طيب؟ ده إللي هو إزاي ده إن شاء الله.؟ اومال فين الحماس في أول شهر والورقة والقلم.وتقولي اختاري ما بين القوسين؟

مصطفى : اتعدل بملل..وقال يافتاح ياعليم يارزاق ياكريم..عايزه ايه ع الصبح ياچود..مصحياني ليه؟

چود : بتريقه.. مصحياني ليه ع الصبح.؟. صبح مين يابني ادم أنت؟احنا أربعه العصر..قووووم الأكل ريحته في مناخيري..

مصطفى : همم..قولي ياستي بتتوحمي ع إيه؟ وانا هبعت اجبهولك..

چود : غمضت عينيها وبتتخيل أنها بتاكل بنهم.. وقالت. أممم بتوحم على أخطبوط..

مصطفى : اتفزع واتحرك من جمبها..وقال.
اءخط...اخطبوط..؟!! أخطبوط.؟ اللهم إن كان هذا سحرا فاأبطله..

چود : يووه.مالك يامصطفى كشيت في نفسك كدا ليه؟ هو أنا قولت حاجه غريبه؟

مصطفى : بتلعثم..اء.. أبدا.. وأنتي عمرك ماتقولي حاجه غريبه أبدا.. بقى أنتي عايزه تأكلي أخطبوط؟

چود : حطت ايدها ع بطنها وقالت..ااااه ياض يامصطفى..بتخيل كدا وانا بفترس الاخطبوط وباكل فيه.. قوم بسرعه وحياة أبوك هات الاكل بسرعه.. هات مشوي وطاجن في الفرن. وكمان لو في متحمر يمشي..اي حاجه..بس عايزاها بحالها زي ما هو كدا.. ياااااه جوعت أوي..

مصطفى : أنا خايف.. انا مخوفتش في حياتي كدا قبل كده.. انا طلعت متجوز زومبي..نهار مش باين لأمه ملامح..

چود : مصطفااااا.. أنت بتكلم نفسك بقولك جعاااانه بتوووحم..

مصطفى : اتخض وقال بتلعثم..ح... حاضر.. حاضر ياحبيبتى..طيب مش عايزه الحوت الازرق؟ كلب البحر..؟ دوامه؟اعصار؟ أو أي أسطورة حية كدا؟

چود : ههههههه لأ هاتلي بس الاخطبوط وتعالى.. علشان تاكل معايه..

مصطفى : تنح أكل اخطبوط؟ أحم اسكتي مش انا صايم..

چود ؛ رفعت حاجبها وقالت..نعم؟ اومال مين إللي ضارب هامبرجر مع سعيد في قلب المحاضره..

مصطفى : اسكتي مش ده كان السحور..

چود : بنفاذ صبر أخلص يامصطفى..ولا عايز البت تطلع أم أربعه وأربعين؟

مصطفى : نهار اسود...هو التنمر اللي في حياتي هيطلع على خلفتي؟ ياسوادك يامصطفى.. هتخلف أشباح..

چود : هههههههه يلا يامجنون أشباح ايه؟ روح بس بسرعه وتعالى..

مصطفى : أنا ركبي سابت مش عارف ليه؟ أنا هطلب اوردر..

چود : أشطا. وقوله بقى يزود في السلطات. اه ويزود كانز والاوردر لأربع افراد انا وانا وانت والبت..

مصطفى : هز راسه بخوف. حاضر يامعلم..مش عايزه تحبسي بأي حاجه تاني

چود : اه ياحبيبتى ربنا يخليك ليا.. أطلب همبرجر وكمان بيتزايه صغيره كدا..يمكن نفسي تهفني عليها. ومتنساش الكاتشب يسترك..

مصطفى :......!!!

چود : الله.؟ مالك متنح ليه؟ أنت مستخسر فيا حتة اوردر زي ده؟

مصطفى : لأ لأ استخسر إيه؟ انا بس مستني يمكن نفسك تهفك ع حاجه تاني..شوفي فكري كدا قلبي ف معدتك شوفيها ناقصها إيه؟

چود : لأ كفايه كدا انهردا.. بكره إن شاء الله نطلب..

مصطفى : هز راسه وقال.. أكلتك قلت أوي ياحبيبتى..

چود : بزعل..اعمل ايه بس يادرش..الحمل والدراسه مش مخليني أفكر في الاكل خالص..

مصطفى : تنح..وقال.. لأ انا يدوبك ألحق احجز الوليمه دي.. وأتصل وطلب الأوردر..

جود : هيوصل أمتى؟

مصطفى : ساعه بالظبط يام أربعه وأربعين..

چود : بتقول ايه يامصطفى؟

مصطفى : بقولك ساعه ياروحي ويكون عندك..

چود : تسلم ياحبيبى.. يسلام الزوج الحنين رزق ياجدعان...

بعد شويه.

مصطفى أخد الاورود وطلع لچود.. وكانت بتاكل بنهم كبير..
ومصطفى كان خايف ع قلقان على متلخبط.. وقال بعدم أستعياب.. يوم ما تتوحمي.. تتوحمي على أخطبوط يابنت السيوفي...!!! سأخبر الله بكل شيء. -------------يتبع




موعد الحلقة الجديدة الساعة  8 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 5 الفصل 66 ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس الفصل 67 أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق الجزء الخامس ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .
admin
admin
تعليقات