رواية جريمة عشق الجزء الخامس الفصل السبعون 70 | روايات مريم نصار

    نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس مملكة ميراث العشق الفصل 70 من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية جريمة عشق الجزء الخامس الحلقة 70 | روايات مريم نصار



 مملكة ميراث العشق الفصل السبعون


فصل ٣٦ ج 1

رواية جريمة عشق 5

(مملكة ميراث العشق)

اللهُمَّ إليكَ أشكو ضعفَ قوَّتي وقلةَ حيلتي وهواني على الناسِ، أرحمُ الراحمينَ أنتَ ؛ ارحمْني، إلى منْ تكلُني ؟ إلى عدوٍ يتجَهَّمُني، أمْ إلى قريبٍ ملَّكتَهُ أمري ؟ إن لمْ تكنْ غضبانًا عليَّ فلا أُبالي، غيرَ أنَّ عافيتَكَ هي أوسعُ لي، أعوذُ بنورِ وجهِكَ الذي أشرقتْ لهُ الظُّلُماتُ وصلُحَ عليهِ أمرُ الدنيا والآخرةِ أن تُنزلَ بيَ غضبَكَ أو تُحلَّ عليَّ سخطَكَ، لكَ العُتْبى حتى تَرضَى ولا حولَ ولا قوةَ إلا بكِ".

================================

بسم الله نبدأ.

اسم الكاتبة الحقيقي/ شريهان ابراهيم
وإسم الشهره... مريم نصار.

الفصل اللي جاي إن شاء الله يوم الأحد المقبل بإذن الله تعالى.

عند فهد..

رينو قامت من النوم..ومالقتش فهد جمبها.. وقالت بتنهيده..
أكيد في اوضة آرين.. وخرجت تطمن عليه.. وشافت باب الأوضه متوارب.. وبصت عليه. وشافته قاعد ع السرير وماسك الغطا بتاع آرين وعروستها.. وشارد. وزعلت علشانه..

رينو : دخلت وقالت بثبات..صباح الخير يا حبيبي..

فهد : أنتبه..واخد نفس عميق وقال. صباح الخير..

رينو : قعدت جمبه وقالت بنبرة خاصه.. أنت هنا من امتى؟

فهد : مسح وشه بأيديه وقال.. من شويه.

رينو : بصت حواليها وشافت ألبوم الصور بتاع آرين ع المكتب..وفنجال قهوة..وعرفت إن فهد موجود هنا من وقت كبير.. وبصت لكل أغراض آرين وقلبها دق بإشتياق لبنتها..وعيونها لمعت..
وبصت ليه وقالت بزعل.. أنت مش لوحدك اللي مفتقد ل آرين يافهد..
وخبطته في كتفه وقالت بإحتياج..ع فكره أنا محتجالك أوي. محتاجه إنك تقويني ع بُعد آرين.انا بتوجع أوي لما بشوفك مضايق وزعلان كدا يافهد..

فهد : مسك أيدها..وقال..حبيبتي غصب عني آسف..لكن مع الايام هتعود. وباس جبينها وقال حقك عليا بجد الفتره دي كانت أصعب فترة في حياتي.

رينو : بتفهم..طيب عايزه اشوف ضحكتك بليز يا فهد..
وانا دلوقتي هروح اعملك احلى فطار من أيد مراتك حبيبتك ونجمتك.. وننزل نطمن على آرين قبل ما تسافر..

فهد : أبتسم وقام وقف.. وبص من الشباك.. وقال بتنهيده..
للاسف يا لارين.. آرين سافرت من بدري.

رينو : بدهشه مش معقول سافرت؟ طيب إزاي من غير ما أشوفها.؟

فهد : بص قدامه وقال بشرود.. وأنا قاعد سمعت صوت آدم وشوفته نازل الصبح بدري واخد آرين في العربيه ومشيوا..و هو مفكر اني مش هعرف هو اخد بنتي وراح بيها ع فين..!!

رينو :بعدم فهم.. هيروح فين يعني يا فهد؟ ما أنت عارف انهم هيسافروا على أوروبا..

فهد : قال.مستحيل..لانه اخد العربيه بتاعتة وساقها بنفسه وكمان شوفت مراد ماسك تذاكر السفر وبيسال هارون عن آدم.

رينو : بإستغراب.. فعلاً شيء غريب بس ياترى هيكون اخدها وراحوا ع فين؟

فهد : هز راسه وقال بتوعد.. مسيري هعرف..!!!

رينو : شافت غيره في عيون فهد..وهى أكتر واحده عارفه النظرة دي..وقربت منه تهديه..ومسكت أيديه وقالت..
حبيبي.انا عارفه إنك مضايق من الموقف ده.. بس لو فكرت كويس..هتشوف إن ده حب يافهد.. أنا شايفه إن درجة حب آدم ل آرين.. زي درجة حبك ليا..
انت ديما بتعافر علشان تخليني مبسوطه..وبتعمل أي حاجه حتى لو كانت صعبه..لكن المهم تشوفني فرحانه..وده إللي آدم هيعمله لبنتك..هو ودعدني.. أيوه صدقني..وعدني بأنه هيخلي آرين أسعد بنت ف الدنيا..هنحتاج لايه تاني يافهد.. أرجوك علشان خاطري حاول تتأقلم ع الوضع ده..
وكملت بتمثيل غيره ممزوجه بزعل.. أنا شايفه إنك مهتم ب آرين أكتر مني..وده زاعجني جدآ ومضايقني.. لدرجة أني اتمنيت أكون أنا بنتك..مش هى..

فهد : أبتسم..وبيرتب شعرها بحنان وقال.. عشقك حاجه وحبي لبنتي حاجه تانيه خالص يا رينو..
أنتي وأنا روح واحده في جسدين..
لكن آرين نبض الحياه وحجات كتيره مالهاش تفسير..لكن الأهم أنها منك وتشبهك..
أنتي روحي وعقلي ليلي ونهاري.. لكن آرين و آركان و آيان دول ثروتي الحقيقيه منك يانجمتي..
أنا عمري لا عشقت ولا هعشق حد غيرك..

رينو : قلبها دق وضحكت بسعاده وقالت. ايوه بقى شوفت إزاي بكلامك الحلو ده أنا صغرت يجي سنه.. ههههه.. حبيبي يا فهد ربنا مايحرمنيش منك. أنا بحبك..بحبك اوى يافهد..واترمت في حضنه وغمضت عينيها..

فهد : قلبه دق ليها. وزاد من حضنها..وقال وأنا ماليش غيرك يا قلب فهد..

رينو : خطفت بوسه رقيقه..وقالت. طيب بمناسبة الانتعاش الحلو ده.؟ أنا هعزمك انهردا ع عشا خاص في شقتنا الاولى. موافق؟ وغمزت..

فهد : بضحكه.. أبقى غبي لو رفضت..هههه موافق طبعاً..

آيان : صاحي من النوم ودخل عندهم. وجري علي رينو وقال.. ماما ماما الين فين؟

رينو :شالت آيان وقالت بضحكه.. يا روحي أنت...
أكتر واحد هتفتقدوا آرين هو انت ياروحي.. وضحكت وقالت.. وبابي فهد طبعاً.

فهد : شال آيان من رينو ورفعه علي كتفه وقال.. مين هيشرب اللبن عشان يكون بطل قوي..؟

آيان : بحماس قال.. آيان القوي.. عشان اضلب آكان لما يضلب آلين.

وضحكوا على آيان..

رينو : قالت انا هاروح أجهز الفطار.. لو سمحت يا فهد.. صحي آركان علشان نفطر مع بعض لأنه عايز يروح ل آسر الشركه..

فهد : أبتسم وقال ماشي ياحبيبتى..

رينو : باست آيان وفهد وراحت ع المطبخ تجهز احلى فطار بطريقه رومانسيه علشان تهون على جوزها فراق بنته الوحيده.
ورينو بتفكر انها تجهز عشا رومانسي لفهد وتروح لشقتهم القديمه يقضوا شوية وقت رومانسي مع بعض.

وفهد صحى آركان.. وصلوا الضحى..

وبعد كدا ع الفطار آركان و آيان خلو الوقت حلو ما بينهم وبعد كده فطرو ونزله للعيله..

------------------بقلمي مريم نصار.

فيلا رعد الجوهري..

على الفطار

رعد : قاعد بيفطر وهيلينا جمبه وبيتكلموا عن فخامة الفرح وجمال عيلة العدوي والسيوفي.. وشخصية آدم مراد وبراءة آرين..

باري : بتاكل بنرفزه وغيظ كبير..

رعد : شافها وقال..مش معقول كده يا باري.. انتي من امبارح مش عجباني.. كل ده علشان الفون؟

باري : بغيظ.. لأ طبعا يا بابي الموضوع مش كده خالص..
لكن الآيفون كان عزيز عليا جداً.. وكمان موجود عليه كل صوري انا وسفيان وحضرتك ومامي.. والايفون هديه من سفيان..
والشخص اللي خبط فيا كان همجي جدا..وكنت هنادي لحضرتك علشان تعرفو مقامه..

رعد : بتعجب قال.. يا بنتي أنتي مش قولتي إن الشاب أعتذر منك؟

باري : بغضب.. هو أعتذر بطريقه همجيه جداً.. وكان اسلوبه مش كويس بالمرة..
ولو شفته قدامي دلوقت هضربه بكل قوتي.. انا اتعلمت كونغ فو وكاراتيه وانا صغيره.. كنت هاطبق كل حاجه اتعلمتها عليه.. انا متغاظه منه قوي يا بابي.

رعد : ضحك وقال.. شريره البت دي ههههه..طيب وحدي الله واهدي كده..
وإن كان على الآيفون يا ستي سفيان يجيبلك غيره وكبري دماغك.. ياباري أنتي أكبر من كده بكتير ياحبيبتي..
انتي من امبارح وأنتي متضايقه بالطريقه دي مش معقول بجد..

هيلينا : قالت عندك حق رعد.. انا امبارح كلمت باري كتير وهى مش راضيه تسمع مني..ولا راضيه تنسى إللي حصل..

باري : قالت بنرفزه.. مامي..حضرتك لو كنتي موجوده معايا وشفتي أسلوبه الهمجي ده.. كنتي أنتي بنفسك هتتصرفي تصرف غير كده خالص..

هيلينا : أوكي ريلاكس بيبي.. طيب هو مين الشاب ده أنتي تعرفيه؟ يعني أقصد شوفتيه ف الزفاف؟

باري : قالت من بين أسنانها..معرفوش ومش عايزه اعرفه.. لكن لو شوفته تاني أنا متأكدة اني هرتكب جريمه..

رعد وهيلينا ضحكوا على غضبها الغير مبرر..

باري : بنرفزه انتم بتضحكوا عليا.؟ انا هطلع اتصل على سفيان.. هو اللي هيقدر يفهم احساسي ايه..

هيلينا : بتفهم..سوري باري احنا مش قصدنا نقلل منك حبيبتي.. احنا بنضحك على طريقتك اللي مامي حبتها قوي.. أنتي جميله قوي لما تتعصبي..

رعد : قال بنفي.. لأ بنتي بتبقى اجمل لما تكون هاديه وكيوت وجميله.. وياستي حقك علينا. وعلشان متزعليش أنا هاخدك بنفسي المول و نعمل شوبنج وتختاري احسن آيفون موجود في المول.. وكل اللي يعجبك المهم ان بنتي الوحيده تضحك وتكون مبسوطه..

هيلينا : مثلت الغيره وقالت.. وانا كمان رجلي على رجلكم.

رعد : قال موافق بس بشرط باري توافق إنك تيجي معايا..وغمز ل باري..

هيلينا : بدهشه..والله؟ أوكي أوكي..لما يرجعلي أبني حبيبي بالسلامه هو اللي هيقف جمبي..

رعد : ههههه لما يرجع بقى يفرجها ربنا.. والقرار في أيد باري..ها موافقه؟

باري : بدات تهدا وقالت.. موافقه.

رعد : قال طيب تمام جداً ومتفقين..يلا بقى اقعدي افطري.. وانا هوصل الشركه ساعتين زمن..وابقى اعدي اخدك أنتي ومامي نعمل احلى شوبنج.. وكمان هنتغدى بره إيه رأيك بقى؟

باري : هزت راسها بتذمر.. أوكي داد..

هيلينا : ميرسي جدا رعد حبيبي..

------------------بقلمي مريم نصار.

بعد. فتره.

فيلا العدوي..

مراد : ببرود.شوفت ياض يا فهد علشان تعرف إن الايام دول..
فاكر برده لما سَفرت بنتي وتيم على المالديف.. واحنا ماعرفناش؟
اهو دلوقتي ربنا رد فيك اللي انت بتعمله فينا..

الكل ضحك.

فهد : قال بغيظ مكبت.. والله يا مراد انا كنت بعمل اللي جوز بنتك معرفش يعمله..بس انا مسيري اعرف ابنك اخد بنتي وراح على فين؟

مراد : بتريقه..و هتعرف ازاي بقى ياجاهبز..؟

فهد : بدهاء مفيش جريمه كامله يا صقر..

آدم : قاعد وجمبه أميرته بيضحكوا ع مرواغة مراد وفهد..

آريان : شاف تذاكر السفر على الترابيزه ومسكها وقال.. ايوه بقى احلى تذكرتين سفر دول ولا إيه؟؟

زين : بِشك قال.. أيوه أنا شايف في نظرتك شغل شحاته صح ولا انا غلطان؟

آريان : قال..والله يا بابا انت بتقول فيها؟ انا نفسي أخد أجازه..

زين : بتفهم..قال ياحبيب أبوك. انا عارف انت بتتعب قد ايه.. ووالله نفسي اريحك.. بس زي ما انت عارف الفتره دي شغل المصنع واخد كل وقتي وهانت كلها سنه وناخد براءة الاختراع إن شاء الله.. وانا معتمد عليك أنت وريتال بعد ربنا..

مراد : بتفكير قال..الله..؟ ما تسيب الواد يسافر يا زين..!! أنت هتربطه جنبك.. هو ذنبه إيه؟

آريان : بتمسكن..وقال.. اه والله يا عمي قول حاجه. أنا غلبان واستاهل كل خير والله..

زين : ضحك وقال.. بتبيع ابوك يا واطي...

آريان : قال العفو يا بابا دانا افديك بعمري..

مراد : قال وعلشان الكلمتين الجامدين دول ياض يا آريان.. خد أمسك التذكرتين دول وحلال عليك انت وتمارا..

آريان بص ل زين بدهشه وعدم فهم..

وزين بص لمراد بدهشه وقال.. اسكت يا مراد ما تثبتهاش في دماغه الله يكرمك احنا ورانا شغل كتير الفتره دي..

مراد : قال بثقه.. ياعم واحنا سدادين انا والحوت..

آدم : ابتسم وفهم نية مراد.

فهد : بص لمراد وقال. تقصد إيه؟

مراد : ياعم الواد آريان ده طالع عينه ما بين الشغل والبيت والجامعه..
وانا وانت شغلنا ما بقاش زي الأول.. وانت كنت بتقولي من فتره.. هنساعد عمي طارق في الشركه.. وانا قولتلك وانا كمان هساعد زين .
واهو جه الوقت..و انا وانت من بكره هنطلع على المجموعه مع زين وهناك بقى نخبط شويه ونشوف هنعمل ايه ونساعد شويه..

فهد : بتفهم..تمام أوي. أنا معاك في أي حاجه وأي مكان..

آريان : مندهش من اللي بيسمعو..

زين : بعدم تصديق.. انت بتتكلم جد يا مراد؟ انت بجد بتتكلم جد؟

مراد : بضحكه.. طبعا يا زينو.. وانا من امتى بتكلم جد هههههه..
وقال بص بقى بجد.. الواد آدم أبني. قبل كده كان بيفكر يساعد آريان وشايل همه حقيقي.. بس هو لسه شباب وشغله صعب ووقته ضيق غصب عنه..

واحنا دلوقتي ريحنا انا وفهد ومفيش مانع أننا نبدأ معاك واحده واحده يا زينو.. ده بعد اذن الحاج آدم طبعاً.

آدم : ابتسم وقال بفخر.. كلامك مظبوط يا مراد يابني.. وأنت لازم تقف جمب اخوك الفتره دي.. وأنا كمان هحاول من وقت للتاني اطُل ع الشركه بنفسي..

مريم : بدهشه.. إيه.؟! هترجع الشركه تاني يا آدم؟

آدم : ربت ع أيدها وقال.. لأ ياروحي مش بالمعنى ده.. أنا بس هروح اباشر شوية حجات بنفسي.. لأن المشروع بتاع إبنك زين مشروع كبير.ولازم كلنا نبقى معاه..

مريم : بقلب أم..ربنا يكرمك يازين يابني وينولك اللي في بالك..ويرزقك الخير حيث كان.. انت ومراد وفهد وولادي وأحفادي يارب..

كلهم أمين..

آريان : وقف بفرحه وقال.. يعني ايه يا جدعان انا كده أجازه؟ اعفا من الشركه فتره..

كلهم ضحكوا..

آدم : قال بهدوء.. اجري يا آريان خد التذاكر وخد مراتك وابنك.. واطلعوا على أوروبا.. قبل ما عمك مراد يرجع في كلامه..

آريان : باس ع أيد جدو..وقال أنا بحبك جدا يا بابا ربنا يخليك لينا ويديمك في حياتنا.. دي تمارا هتفرح أوي..

آدم : قال بحب.. وانا مبسوط علشان انت مبسوط يا حفيدي الغالي..

مراد : روح ي آريان وانا هظبط في المطار وهشوف الطياره اللي بعدها وابلغك.. وخلي بالك من تمارا ومحمد..

آريان : بحماس.. أخد التذاكر..وراح فرح تمارا بالخبر ده..
وتمارا مكنتش مصدقه..وفرحت جدا.. وبتجهز الشنط..واتصلت على محمد ونور تبلغهم الخبر الجميل ده..

------------------بقلمي مريم نصار.

بيت المزرعه..

آدم مراد : دخل الجنينه..و نزل من العربيه..

آرين : نزلت وحاسه ببلاها وغيظ وقالت بهمس..جايبني اقضي شهر العسل في بيت المزرعه؟ ده مش بعيد تخليني أنام في الاسطبل..

منصور : جري يستقبلهم بفرحه..يا أهلا يا أهلا بالعرسان.. يادي النور يادي النور..حمدلله بالسلامه يا سي آدم باشا.. وشال الشنط.

آدم مراد : هز راسه..الله يسلمك يا منصور..

منصور : وصل الشنط البيت ورجع لادم..

آدم مراد : بص ل آرين وقالها اطلعي أنتي وانا هحصلك.

آرين : بصتله بغيظ مكبت..وماشيه تبرطم..وهتتشل من الغيظ..وقالت..
هى جوازه سوده من أولها.. وأنتي كمان ياچود؟ والله العظيم لاتشوفي هعمل فيكي إيه. ياكدابه ياغشاشه..

منصور : ألف مبروك يا سعادة الباشا..

آدم مراد : الله يبارك فيك يامنصور. المهم كله تمام؟

منصور : أيوه امال..كل حاجه سيادتك أمرت بيها اتنفذت بالحرف الواحد..وكمان مفيش حد موجود هنا خالص.
والبت سعديه مراتي هتكون عندكوا كل يوم من النجمه لحد الضهر. تهجز الفطور والغدا وتمشي زي ما سيادتك رايد..
وكمان الأمن والحرس ظبطوا كل حاجه..وكل واحد خد الاجازه بتاعته ومشيوا..ومفيش غيري هنا ياباشا..

آدم مراد : بتفهم.. تمام يا منصور.. وأنت أتفضل ع بيتك..

منصور : بعدم فهم..لامؤخذا في السؤال يابيه.. وأنا لما امشي مين هياخد باله من الاسطبل والمنحل والجنينه.؟

آدم مراد : هتيجي كل يوم مع مراتك وتشوف شغلك وتروح معاها..ومش عايز حد يرجع المزرعه من غير ما أقولك.ومرتباتكم زي ماهى.فاهم يا منصور..

منصور : بفرحه أنه هياخد أجازه..وقال.يسلام تحت امرك ياسي آدم بيه..تؤمرني بأيوتها حاجه؟

آدم مراد : متشكر..

منصور مشي و آدم دخل البيت وقفل البوابات اتوماتيك..ومسك فونه وبعت مسج. وراقب كل حاجه وشاف إن الدنيا أمان..

آرين : واقفه ف الليفنج.وبتهز رجليها بنرفزه..وهاين عليها تعيط..

آدم مراد : حط المفاتيح..وقال.مالك؟

آرين : بتذمر.. مالي؟ مالي إيه بس يا آدم؟ هى دي المفاجآة.. جايبني بيت المزرعه أقضي فيها شهر العسل..بجد انا مش قادره استوعب ولا أفهم حتى.. من أوروبا لبيت المزرعه؟ حرام بجد..

آدم مراد : شافها متنرفزه بجد.. وقعد ع الكرسي وشدها لحضنه..وقال.
طيب مش تسأليني الأول جبتك هنا ليه؟ وبعدين تشوفي هتضايقي ولا لأ؟

آرين : ربعت أيديها بزعل وقالت بتذمر.. أممم جايبني هنا ليه؟ معروفه أوي يا آدم.. مش بعيد تحبسني ف قبو البيت..لا هنخرج ولا نتفسح..ولا هتعزمني بره. ولا هنروح سينما مع بعض..هنفضل هنا في الصحرا دي..

آدم مراد : أبتسم. وباسها برقه وقال.. أولا هو مش شهر عسل.. لأن حياتنا أنا وانتي هتفضل حلوه ديما.. ثانياً هما ٤٥ يوم هنقضيهم هنا..مش شهر بس..

ثالثاً.. أنا جايبك هنا علشان تعيشي كل حاجه مجنونه كان نفسك تعمليها.. وهنخرج وهنتفسح وهنروح السينما وهاعيش معاكي أجمل سنين حياتي يا آري.

آرين : بصتله بدهشه وقالت إزاي؟ هعيش كل حاجه مجنونه؟..وازاي هنروح سينما وأحنا ع الطريق الصحراوي..؟

آدم مراد : شالها بين ايديه وطالع بيها..وقال. إزاي دي بقى؟ سيبيها عليا أنا..واسكندريه مش بعيده..

آرين : بطفوليه.تؤ بردو مش مقتنعه. دي أوروبا يا آدم..أووروووباااا. يعني كل حاجه مختلفه..

آدم مراد : مبتسم..و دخل بيها الاوضه وقال.. السعاده الحقيقيه في القلب يارينو ياصغيرة.مالهاش علاقه بالمكان والزمان.. ونزلها..

آرين : أنا عارفه طبعاً كل ده..لكن بما إننا عندنا فرصه نغير جو ونعيش زكريات مع بعض في أماكن مختلفة ليه لأ...؟

آدم مراد : باسها..وقال أنا هدخل أخد شاور.. وأنتى ظبطي الشنط دي تمام.

آرين : بإستسلام وتذمر.. اوكي..

آدم مراد : أبتسم ليها.وقال بتبقى اجمل لما بتكوني هاديه.. ورايح ع الحمام..

آرين : جريت عليه بسرعه..وقالت.. آدم آدم ثواني بس..

آدم مراد : لف ليها..نعم يا روحي..عايزه حاجه.؟

آرين : بإبتسامة جميله.. أحم..ايوه..كنت عايزه فونك أعمل مكالمه لأن فوني فاصل شحن من أمبارح..

آدم مراد : مط شفايفه اممم..هتكلمي مين؟

آرين : بغيظ مكبت.. عايزه اكلم چود لحاجه مهمه بليز..

آدم مراد : مسح ع شعرو وقال.. أممم تمام بس انا مش عايز حد يعرف إحنا فين.

آرين : كشرت عينيها بعدم فهم وقالت ليه؟

آدم مراد : بمكر..ابدا بس لو عرفوا مكانا.؟ تخيلي كدا..كل العيله ممكن تيجيلنا ع هنا..وبكدا يضيع عليكي البرنامج اللي انا عامله مخصوص علشانك..

آرين : بلهفه.. لأ لأ خلاص.. مش هاقول لحد صدقني..

آدم مراد : تمام..وفتح الشنطه..واخد لبس..ورايح على الحمام..

آرين : جابت الفون وقالت.. استنى بس انت مستعجل ليه؟
قولي باسورد الفون بتاعك ايه؟

آدم مراد : ضحك.. وقال.. babble girl
( الطفلة الثرثاره) وقفل باب الحمام وبيضحك..

آرين : ضحكتها أختفت.. وقالت الطفلة الثرثاره؟ يعني ايه ده؟ هو يقصد مين..؟ واتغاظت..وفتحت الباسورد بنرفزه.. واتصلت على چود..

------------------بقلمي مريم نصار.

ف نفس الوقت.

فيلا مصطفى عزيز

كلهم قاعدين في الليفنج..

وهنا ومريم بيضحكوا مع ليليان وچود..وبيتكلموا عن فرح أمبارح.

ليليان : بحماس..بجد الفرح كان روعه..و البت آرين كانت زي القمر..

هنا : الله أكبر عليها..هى هتجيبه من بره.. آرين كلها أمها..

چود : ههههه اه شبه مرات عمي..لكن مش واخده عقلها..البت دي في حته تانيه خالص..

مريم : بضحكه..طيب والله دي أحلا حاجه محليا آرين..بنوته بريئه كدا وتتاكل أكل بسكوته أوي..

ليليان : ههههه قولي كدا قدام آدم ينهار مش واضح.. ده كان لبسنا حزام ناسف وفجرنا..

مريم : بدهشه..ياستار يارب.. يعملها فعلاً..مش عارفه ع قد ما آدم طيب ومحترم فوق الوصف..لكن لما بيقلب بس..الله أكبر يجعل كلامنا خفيف عليهم..

هنا : بضحكه..ربنا يهنيهم ويصلح حالهم ويرزقهم السعاده..

كلهم آمين..

وفون مصطفى رن وكان سعيد وقام راح عند الشباك ورد عليه وقال..
الو ايوه ياض يا سعيد..

سعيد : ازيك يا مصطفى عامل إيه؟

مصطفى : انا ميت فل و14 ايه صحيت امتى؟

سعيد : لسه حالا مفيش دقايق.. أمي صحتني انزل أجيبلها طلبات.. ولما بصيت في الفون.. لقيتك باعتلي رساله.. اول ما تصحي كلمني على طول..
خير يادرش؟

مصطفى : بص ع چود.. وقال ابدا ياعم انت عارف إن عيد ميلاد مراتي قرب وكنت عايز منك تعزم صحابها البنات في الجامعه.. وأعملها مفاجأه. ونحتفل في اي كافيه تبقى حاجه على الضيق كده..بس تبقى مميزه.

سعيد : بتعجب انت كنت قايل انك هتقدم كوثر في عيد ميلاد مراتك؟ معقول هتقدملها كوثر في الكافيه يامصطفى؟

مصطفى : بضحكه انت مجنون يابني الكلام ده قبل ما يكون في عيال.. دلوقتي مراتي حامل ومش بعيد لو شافت كوثر نلبس كلنا في الحيط..ان شاء الله كوثر هتشوفها مع طارق الصغير..

سعيد : ضحك وقال.. يتربوا في عزك يا عم مصطفى..

مصطفى : بتريقه.. ماشي ياخويا المهم.. عزومة البنات عليك انت.. علشان انا لو عزمتهم.. أنت عارف ايه اللي هيحصل.. وممكن تقرا عليا الفاتحه..و العمليه مش ناقصه..

سعيد : ههههه يا صحبي انا تحت امرك في اي حاجه انت بس قولي عيد الميلاد امتى؟ وانا اعزم كل صحابها على جروب الواتس..

مصطفى : بمكر..كدا اشطا..وكمان بقى ممكن اخلي چود تجيب معاها دعاء..

سعيد : بدهشه انت بتتكلم جد يا مصطفى؟

مصطفى : طبعا يابني عيب عليك.. بس اهم حاجه يا سعيد انت فكرت في الكلام اللي انا قولتهولك على حياة دعاء؟

سعيد : بتنهيده ماكذبش عليك والله فكرت كتير وخايف بس غصب عني قلبي عايزها.. وده مش بايدي.

مصطفى : بتعجب انا مش عارف ايه التفكير المتخلف ده؟
يابني هي مالها وعيبها إيه أصلا؟ ولو كان أبوها حرامي وراجل غني كنت جريت وراها..
انما ده ابوها راجل محترم و بياكلها بالحلال.. انا مش فاهم دماغك فيها ايه بصراحه يا سعيد..على العموم لو صرفت نظر قولي عشان ماجبهاش معانا

سعيد : برفض.. لالا تصرف نظر ايه..!!! انا اصلا هموت واكلمها.. أنا بس بتكلم على العيله.. امي واخواتي..

مصطفى : بسخريه..قال والله امك مش هتتجوزها.. اللي هيتجوزها انت.. فكر يابن الناس ورد عليا.. ولو عايزها بجد بلغني.. و لو شايف إن هيحصل عقبات في حياتك من ناحيه الست الوالده.. برده قولي
. علشان مانعلقش البنت معاك...
انت امبارح من كتر ما بتبصلها..؟ دعاء اخدت بالها وعندي احساس انها بتبادلك نفس الشعور..بس انجز عشان نخلص في الدور..

سعيده : بتنهيده.. ان شاء الله يا مصطفى ربنا يقدم اللي فيه الخير.. ويهدي امي عليا..

مصطفى سامع صوت رساله وقال..طيب أقفل بقى علشان جاتلي رسالة..وقبل عيد الميلاد هبلغك.. سلام..
وقفل وفتح الرساله على رقمه وكانت من المرعب وقال يا نهار مالهوش معالم... آدم بيستحلفلي علشان غيرت في قايمة الاغاني.. شكلي كدا لا هلحق اشوف طارق ابني ولا هالحق اعملك عيد ميلاد يا چود.. استرها معايا يارب دانا غلبان واستاهل كل خير..

هنا : بتضحك من قلبها وقالت والله ياچود..كل ما افتكر انك اتوحمتي على اخطبوط.. ألاقي نفسي بضحك ومش قادره ابطل ضحك..

چود : بهزار.. اعمل ايه بس يا ناناه ابنكم شكله هيطلع غواص.. وبيحب الحاجات النادره ههههه.

مريم : ضحكت وقالت.. الحمد لله أنها ماتوحمتش على حاجه اكبر من كده..

چود : ههههههه لا ما انا عملت حساب الحته دي ما تقلقيش يمريوم وقامت وقالت.انا هطلع البس بقى علشان منتأخرش ع مامي..

وطلعت فوق ومصطفى طلع وراها..

چود : شافت مصطفى وحاسه انه مش على طبيعته وقالت.. مالك يا درش لونك مخطوف كده ليه!؟

مصطفى : بتوتر ها.. أحم لا أبدا. مفيش اي حاجه وربنا يستر..

فون چود رن وقالت بتعجب ايه ده؟ آدم بيتصل عليا ليه؟

مصطفى : لونه اتخطف وقال.. يا نهار مالوش ملامح اكيد بيتصل علشان يطلع عيني في اللي انا عملته امبارح..

چود : ردت وقالت بتعجب.. الو..

آرين : بنرفزه..الو ايوه يا واطيه يا چود ياكدابه ياغشاشه..

چود : ضحكت من قلبها وقالت.. اهلا اهلا اهلا ازيك يا باربي عامله ايه ياعرووووسه ههههههخخخخ.

مصطفى : تنفس الصعداء.. أنها آرين. وخرج التراس..

آرين : بغيظ واضح..بتضحكي ياچود؟ ده انا هنتقم منك على اللي عملتيه معايا امبارح..بقى كده تستغفليني وتضحكي عليا؟

جود : ههههههه ااااخ يابطني...وانا مالي يا لمبي. أنتي مش بتقولي هنعمل ايه يعني؟ وطلعتي عارفه كل حاجه.. هههههههه..
وبعدين انا لو كنت قولتلك كنتي فضحتي الدنيا..

آرين : من بين أسنانها..تسبيني على عمايا وتقولي معرفش ايه؟ بسببك أنا اتحطيت في موقف وحش جدا..
وكملت بغيظ والله يا چود لما اشوفك..انا هنتقم منك بجد و هعمل فيكي مقلب يطلع من دماغك.. انا غلطانه إن انا صدقتك..

چود : ضحكت من قلبها وقالت طيب يا ستي حقك عليا.. المهم قوليلي بقى اخترتي الجناح ولا الاوضه هههههههه..

آرين : هيهيهيهي دمك تقيل ع فكره.. أنا مش عارفه اقول عليكي ايه؟ انا بس بتصل عليكي علشان أقولك انك ضحكتي عليا واستغليتي الموقف..
وانتي مش جدعه و عملتي فيا موقف مش كويس جدآ.

چود : بتفهم..يا بنتي انا مفكراكي عارفه كل حاجه.. لكن اتفاجأت إنك أبيض خالص.. وبعدين انا جيت اتكلم معاكي..قولت لنفسي لو اتكلمت انتي مش هتسكتي وفعلاً يا آرين أنتي مكنتيش هتسكتي..
وبعدين يا ستي المهم سيبك من كل ده طمنيني عليكي عملتي إيه؟

آرين : شهقت وقالت بذهول.. أنتي ازاي تسألي عن حاجه زي دي؟ غوري يا چود انا غلطانه اني اتصلت عليكي وقفلت الفون في وشها..

مصطفى : داخل..

چود : ضحكت من قلبها..ورقصت بسيط..وقالت والله وعملوها الرجاله ورفعوا راس مصر بلدنا الف مبروك للمنتخب يا مصطفى...

مصطفى : بعدم فهم.. انا مش فاهم حاجه في ايه؟

چود : قالت لا مفيش حاجه ده حوار بيني وبين آرين..كانت ناسيه ازازة برفان غاليه معايا في الشنطه..
المهم قولي انت مالك فيك ايه؟

مصطفى : لا يا ستي مفيش حاجه كبري دماغك..

چود : بدلع..طيب يلا بقى نلبس علشان نروح نقعد عند بابا طارق ونقضى اليوم مع بابي ومامي زمانهم في انتظارنا..

مصطفى : همس ربنا يستر منك يا آدم وبص لچود وقال.. تمام اجهزي ويلا بينا..

------------------بقلمي مريم نصار.

في بيت المزرعه

آرين : بعد ما قفلت مع چود.. رايحه جايه في الاوضه بنرفزه ومتغاظه وفكت الحجاب ورايحه على الشنطه علشان تطلع بيجاما تلبسها وقالت..
ايوه الشنطه دي بتاعتي مامي قالت هي حاطه فيها كل حاجتي..
وبتفتح الشنطه واتصدمت مين اللي شافته موجود فيها بيجامتين اتنين بس..والباقي كله اطقم لا تعليق عليها وبنطايل وتوبات واسدال للصلاه.. وكام فستان طقم خروج..
وميك اب وبرفان وكل حاجه خاصه آرين..

آرين : فتحت عينيها بصدمه وقالت..هي مامي اتلخبطت في الشنط ولا ايه؟ وايه الحاجات دي؟ وماسكه الطقم بايدها واتعدلت..وقالت بصدمه يا نهار اسو.... ايه ده ايه قلة الأدب دي؟ مش معقول وبصت قدامها بصدمه وقالت الحاجات دي ليا انا؟
اه الحاجات دي تبقى ليا انا.. وقفلت الشنطه بغيظ وقالت انا مستحيل البس الحاجات دي.

وقعدت على طرف السرير..بتفكر في أحداث امبارح..وقالت بتفكير أيوه كدا كل حاجه بقت واضحه جدآ..

يعني چود كانت بتضحك عليا..ومامي لما جت امبارح تكلمني ف موضوع مهم.. كانت تقصد. الموضوع اللي چود ضحكت عليا فيه..
امممم ومامي قالتلي انها حطت كل حاجه تخصني في الشنطه دي...
وفركت في أيديها ووشها بقى أحمر وقالت..وبعدين بقى..
أنا مش عارفه اتصرف.. انا هتصل على ميرو..يمكن تقولي أعمل أي.. مانا مش قادره اصدق إني هلبس الحجات دي..

آدم مراد : خرج من الحمام..

آرين : بصت ل آدم بتوتر وبصت ع الشنطه..ووشها أتغير..

آدم مراد : بينشف شعرو..وقال.ماغيرتيش ليه؟

آرين : بلعت ريقها بتوتر..ومردتش..

آدم مراد : قرب منها..مالك يا آرين؟

آرين : هزت راسها أبدا ولا حاجه مفيش حاجه..

آدم مراد : قعد ع طرف السرير وقعدها ع رجله.. وقال.. لأ في حاجه..وممكن اعرف ايه هى؟

آرين : حاولت تبتسم.صدقني مفيش حاجه..

آدم مراد : بيلاعب خصلات شعرها..وباسها برقه وضمها لقلبه بحنان وقال..لسه خايفه مني؟

آرين : غمضت عينيها ف حضنه وهزت راسها لأ..

آدم مراد : أبتسم..وقال..يعني خلاص أنا مبقتش المرعب..

آرين : اطمنت.. ورفعت أيديها ع ضهرو. وقالت. لأ أنت دلوقتي آدم.. آدم حبيبي..

آدم مراد : بدقة قلب.. انا إيه يا آري؟

آرين : بتنهيدة حب.. أنت حبيبي يا آدم..

آدم مراد : رفع دقنها..وقرب منها بحب كبير ممزوج بحنان واحتواء علشان يطمنها..واخدها لعالمه الخاص..بطريقته الخاصة..

------------------بقلمي مريم نصار.

فيلا العدوي.

بعد فتره من الوقت

مراد حجز لأريان وتمارا وودعوا الكل...وف طريقهم للمطار..
وتمارا كانت طايره من الفرحه ومش مصدقه ان هى هتقضي وقت مع جوزها وابنها ويقضوا شهر عسل من جديد..

وفهد قاعد بيفكر يوصل لبنته ازاي وواثق انه هيوصلها..
وفهد قاعد معاهم مبتسم وجواه حرب قايمه لكن بيمثل الهدوء علشان خاطر مراد مايمسكوش من ايده اللي بتوجعه.ويستفزه.

محمد ونور عازمين الإمبراطور و أميرتة و تيم وميرو. ع الغدا.

آدم : قال.. زين يابني.. هتنزلوا إعلان في الجرنال امتى عن توظيف الشباب ف المجموعه؟.

زين : على أخر الشهر الجاي إن شاء الله يا حج يكون آريان رجع بالسلامه..وينزل اعلان وريتال وآريان هيعملوا الانترفيو..

آدم : تمام.. وقام وقف وقال.. يلا بقى من غير مطرود..كل واحد ياخد مراته ويتكل..

مراد : قال هنسيبك لوحدك يا حج؟

آدم : قال..هو انا يعني لوحدي ولا صغير.؟ وأنا هروح أنا ومريم عند أختك نور..
يلا اسمعوا الكلام ومش عايز مناهده وسيب تالين هاخدها معانا..
وأنت خد مراتك اعزمها بره.. وكمان يا فهد خد مراتك وغيروا جو..

وأنت كمان يا زين كمان قضي وقت انت ومراتك. كله أجازه انهاردة..
ومن بكره ان شاء الله يبتدي الشغل اللي بجد..

مراد : خلاص تمام يا حج زي ماتحب..وبكره إن شاء الله هاطلع على الشركه انا وفهد..ونشوف ايه اللي مطلوب مننا..

زين : قام وقف وقال.. والله مش عارف اشكركم إزاي يا مراد انت وفهد..

مراد : ما تقولش كده يا زين أنا اللي مش عارف أشكرك ازاي؟انت اللي شايل الحمل كله. وانا عارف ان انا مقصر يحبيبي بس غصب عني..

زين : ما تقولش كده أنت اخويا الكبير وانا عارف لو كان بأيدك كنت وصلت الامبراطوريه للعالميه..

مراد : حبيبي يا زين ربنا يبارك فيك. وإن شاء الله هنوصلها للعالميه..

مريم : أبتسمت برضا وقالت..ربنا يديم بينكم الود والحب..ويبعد عنكم وساوس الشيطان.

كلهم أمين..

رينو : شافت فهد سرحان وقالت.. ايه رايك يا فهد لو نروح عند بابا طارق..نقعد معاه شويه.. وبعدين نروح ع بيتنا..؟

فهد : هز راسه بتفهم وقال زي ما تحبي يا حبيبتي..

وكل واحد قام واخد مراته وخرجوا..

وآدم واميرته قاعدين في التراس يرجعوا ذكريات الماضي..
وآدم ماسك مدونه وبيكتب فيها مدونات خاصه لاحفاده.

ونور أتصلت عليهم وف انتظارهم..بحماس كبير.وعامله كل الأكلات اللي عيلتها بتحبها..

ومحمد : قاعد شايل جنى وبيلاعبها.. وميرو وتيم مع نور ف المطبخ..
والبيت مليان بالحب والدفا والسعاده..

------------------بقلمي مريم نصار.

ف بيت المزرعه
بعد فتره.

آرين : نايمه في حضن آدم وع نفس الوتيره والحرج..وعقلها مشغول..وحاسه أنها ناقصها حاجه..

آدم مراد : بإبتسامة..مش عايزه تعرفي إيه البرنامج اللي انا عامله مخصوص علشانك؟

آرين : انتبهت وقالت.. أكيد هنتمشى في الجنينه..صح؟ ماهو مش معقول هتقولي نخرج أنا عارفه إنك بتغير..

آدم مراد : باس كف أيدها وقال.. أول حاجه عايزك تعرفيها.. إن غيرتي عليكي دي من حبي ليكي..واللي بيحب حد يا آرين؟ أو بيحب حاجه غاليه أوي..ديما بيحب يحافظ عليها..
ولأن الألماس غالي جدآ.. ديما صاحب الألماس بيكون حريص أنه يخبيه في مكان محدش يقدر يوصله..

آرين : حطت دقنها ع صدرو وبصتله..وقالت عندي سؤال يا آدم؟

آدم مراد : حاوطها بأيديه.. اسألي ياضي آدم..

. آرين : بحيره.. أنت ليه عمرك ما طلبت مني إني البس نقاب زي مامي وخالتو وماما مريم.؟ أنا كنت متوقعه منك إنك هتجبرني عليه.

آدم مراد : أبتسم..وقال الحجات دي يا آرين بالتحديد ماينفعش فيها إجبار..
لأنك لازم تعمليها وهنا راضي عنها تماماً..وشاور ع قلبها..
وكمل وقال. أنا قادر دلوقتي أقولك البسي النقاب وقادر اقنعك بيه وهتلبسيه..
لكن اللي بعد كده إيه؟أهم حاجة تعملي الحاجه الصح وأنتي حباها وتعمليها علشان خاطر ربك ونفسك قبل مني..
النقاب مش قماشه هتغطى بيها وشك وخلاص.. لأ لازم تكون إللي لابساه تتصرف بعقل..يعني ماينفعش تجري في أي مكان. أو تتصرف زي الأطفال..

وده مش تعقيد ع فكره.. لأ ده وقار وهيبه وشموخ لذات النقاب..
عارفه يا آرين.. أنا بشبه النقاب بالصدفة الجميله..اللي بتحافظ ع اللؤلؤه في قلب البحر..

آرين : هزت راسها بتفهم..وقالت..يعني أنت عايزني انتقب لكن بإقتناع مني مش إجبار منك صح كدا؟

آدم مراد : شدها لحضنه وقال..صح كدا..

آرين : ضحكت وقالت..طيب قولي إيه بقى موضوع الالماس والغيره ده..وانك تجبني بيت المزرعه؟ مع أني عارفه إنك بتغير مش عايزه كلام يعني..

آدم مراد : أنا عارف إنك مجنونه شويه..وبتحبي تجازفي..
و أنا مش عايز احرمك من اي حاجه أنتي بتحبيها.. ففكرت إني اجيبك هنا لتحقيق شويه من أمنياتك..

آرين : بفضول.. قصدك إيه يا آدم..قولي بالله عليك..

آدم مراد : بص ل عينيها وقال..هتركبي ع الحصان زي ما أنتي عايزه..وهتنزلي البيسين..وهتجري في المزرعه بحريتك..

آرين : فتحت عينيها وبقها..ومش عارفه تعمل ريأكشن معين..ومش مصدقه..

آدم مراد : ضحك على شكلها وقال.يامجنونه.. قومي يلا بقى عايز أشرب قهوة..

آرين : بلهفه..لا لا لا لأ...استنى بس..وقولي أنا سمعت صح؟ ولا أنا تخيلاتي عدت ليڤل الوحش..

آدم مراد : بضحكه.. لأ سمعتي صح.. وكمان هتنزلي الجنينه بشعرك إللي جنني ده..

آرين : صرخت بفرحه عاااااا أنت بتتكلم بجد يا آدم.. بليييييز قول والله كدا..بليز بليز بليز بليز بليز بليز

آدم مراد : غمض عينيه وقال..بس يابنتي..واعقلي شويه.

آرين : حضنته بفرحه ومرح..وقالت..حبيباااااي.. أعقل إيه بس بعد إللي سمعته منك ده؟ والله ممصدقه اصلا.. أنت طلعت طبيعي جدا معندكش توحد ولا حاجه.. ههههه.. اوبس هههههه

آدم مراد : ضحك على شقاوتها..وشالها.وقال لو عايزه جنان ف أنا أجن منك..وغمز..

آرين : فهمت نظرته ليها..وقالت بصوت عالى لأ لأ خلاص والله هاكون عاقله خلاااااص..

آدم مراد : هز راسه بمكر..وقال خلاص مبقاش ينفع.. وقعتي بين أيدين الديزل..
وقدر يخترق حصونها بعشقه اللا متناهي..وعاش الفرحه والعشق اللي بجد ف وجود ضيه وضي عتمة حياته..و آرين زي ما هى فراشة حياة فهد..فهى فراشة الروح للأدم..
و آرين تاهت في عشق المرعب إللي معاها أحن عاشق..وتجاوبت معاه..وتاهوا في عشق الغرام..

عدا يومين وكل أبطالنا مبسوطين..-------------يتبع



موعد الحلقة الجديدة الساعة  8 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 5 الفصل 70 ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس الفصل 71 أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق الجزء الخامس ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-