رواية جريمة عشق الجزء الخامس الفصل الواحد والثمانون 81 | روايات مريم نصار

  نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس مملكة ميراث العشق الفصل 81 من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية جريمة عشق الجزء الخامس الحلقة 81 | روايات مريم نصار



 مملكة ميراث العشق الفصل 41 ج2


فصل ٤١ ج 2

رواية جريمة عشق 5

(مملكة ميراث العشق)

الحمد لله وحده.

وظيفة شهر رجب الحرام: المبالغة في التوبة والتحرُّزِ من المعاصي وغلقِ مداخلِ الهوى.

راقب رجبَك، واعزم على نفسك أن تترك العصيان، احسب لنفسك واكتب لها وعدَّ عليها عدًّا.
جاهدها وإن تأبَّت عليك وتمنَّعت.
سوف تتصنَّع لك، وتسوَّف، وتقول: العمر مديد.
حايلها، وتصنَّع لها، وعِظْها.لا تصدِّقها،

وقل لها: كم خدعتِني، فلا والله؛ لا أدعك إلى أن تتمكّني، فتأمني.

وابدأ من الآن في التصالح مع القرآن، قبل حلول شعبان، ثم رمضان.

================================

بسم الله نبدأ.

اسم الكاتبة الحقيقي/ شريهان ابراهيم
وإسم الشهره... مريم نصار.

بعد يومين فيلا الديزل.

آدم مراد : نايم...!

آرين : نايمه جمبه..وفاجأة فتحت عينيها.. واتعدلت وحطت أيدها ع بوقها.. وقامت بسرعه..جريت على الحمام ترجع من الحمل..!!

بعد لحظات..

آدم مراد : فتح عينيه..وقام بسرعه.. وخبط عليها. وقال بقلق.. آرين في إيه؟ و افتحي الباب ده..!!

آرين : فتحت الباب..وبتنهج ووشها أصفر جداً ودايخه. وسندت عليه.

آدم مراد : خاف عليها..وسندها.. مالك يا آرين..!! حاسه بإيه؟
وقعدها ع طرف السرير وقعد جنبها..بيدلك أيديها.

آرين : همست بتعب..وقالت. كنت فاكره إن الحمل أسهل من كدا..بجد مش قادرة استحمل إحساس دلوقتي..حقيقي صعب..حسيت إني روحي بتتسحب مني.

آدم مراد : مسح وشها.. وقال. أنا هحجزلك انهردا عند الدكتورة.. وأكيد في حل.
وحاول يبتسم يطمنها وقال.. وبعدين أنتي ديما أقوى من أي حاجه.وبتحبي تخوضي أي تجريه..وف الآخر بتنجحي. والمرادي أهم تجربه في حياتنا.
أنتي شايله حتة مني ومنك يعني دمج روحنا في ولاد آرين القوية.. إللي أنا واثق أنها هتكون أحسن وأجمل أم..
وكمل بغمزه..وأنا هكون ابوهم المرعب ولا ايه؟

آرين : بلعت ريقها بتعب.. وأبتسمت..وقالت عندك حق. أنا لازم أكون أقوى من كدا..
وأنت فعلاً أبوهم المرعب..

آدم مراد : ضحك بصمت وضمها لقلبه وباس راسها وقال..سلامتك يا روحي..!

آرين : بتنهيدة حب..ميرسي ياحبيبي.. ورفعت وشها ليه وقالت بتمثيل البراءة..
أنا مش عايزه أروح الجامعه انهردا. بجد مش قادره.

آدم مراد : رجع شعرها ورا ودنها وقال بابتسامه.. خلاص أجازه انهردا.وخصوصا إن بابا طارق خرج بالسلامه .وايه رأيك نفطر مع العيله.!!!

آرين : جاتلها فكره..وقالت بمكر..ياريت ياحبيبي.. يلا قوم نصلي وننزل..!!

------------------بقلمي مريم نصار.

بعد فترة كبيرة في الجهاز.

آركان أتصل ع باري.

باري : ردت بسرعه وحماس..هاي آركان.طمني ع جدو طارق..

آركان : الحمد لله تمام..زي الفل وكل حاجه تمام.. دلوقتي بس الواحد قدر يتنفس..

باري : بأريحية.. كويس الحمدلله.. حمدالله على سلامته.

آركان : بإبتسامة.. الله يسلمك. قوليلي انتي عامله ايه يا بيري..!

باري : كشرت عينيها وأبتسمت وقالت بتعجب..بيري؟

آركان : بتأكيد.. طبعا بيري..!! إيه يابت محدش كان بيدلعك ولا إيه؟

باري : حطت ايدها ف جمبها وقالت بنرفزه.. بص بقى علشان نكون حلوين مع بعض.. أولا كدا أنا مش بت اوكي..!!

آركان : بمكر.. وثانيا اعسل أنت..!!

باري : اتوترت لكن قالت.. عادي بابي ومامي وسفيان وكل أصحابي بيدلعوني..!!

آركان : كشر عينيه وقال بإستفهام..لحظه بس..!! صحابك إللي هما مين بيدلعوكي.. كلهم بنات مش كدا..؟!

باري : ضحكت بخبث وقالت..نو موش بنات وبس.!!!

آركان : قام وقف وقال بغيرة..وحيات أمك..!!

باري : فتحت بقها وعينيها..وقالت..وات..!!

آركان : بغيرة وزعق..بلا وات بلا زفت ع دماغك..!! ولاد مين دول اللي بيدلعوكي.. دانتي نهارك مش هيعدي ع خير.. دانا هسود عيشتك..

باري : شالت الفون واتنطتت بفرحه كبيره من غيرته عليها.. وقالت بفرحه يس يس..!!!

آركان : زعق.. أنتي يابنتي روحتي فين هو انا مش بكلمك..؟!

باري : وقفت وحطت الفون..وقالت بتوتر. أحم. أيوه أيوه معاك..خير ف حاجه..؟!

آركان : صك ع أسنانه بتوعد وقال..ده في سواد جاي عليكي. أقسم بالله لو منطقتي وقولتيلي من اللي بيدلعوكي..!! هعمل من وشك عينات بني ادمين..!!
وزعق اخلصي..!!!

باري : فتحت عينيها بصدمه وحطت أيدها ع وشها. وهمست وقال.. عينات بني ادمين..؟!
وقالت بتوتر..اء.. أنا مقولتش ولاد.. أنت إللي بتستنج من دماغك..
وكملت بجدية مصطنعه..لما انت مش واثق فيا ارتبط بيا ليه؟

آركان : أيوه يابت اعمليهم عليا واقلبي عليا التربيزه.. لأ أنا مصحصحلك أوي..
وخلي بالك مش عايز كل حوار تحطي فيه حتة الثقه دي..
وبعدين انتي قولتي إن مش بنات بس اللي بتدلعك.. ف من البديهي إن الجنس التاني ولاد.. ولا في جنس تالت وأنا معرفش..؟!

باري : بنرفزه..الله.. أنت صوتك عالي ليه؟ وبتتنرفز عليا ليه؟

آركان : بغيظ..يابت أنتي لو قدامي كنت كحت وشك في الأسفلت علشان تخليني أغير حلو..

باري : لحظة واحدة..
هى كحت وشك في الأسفلت دي حاجه حلوه؟

آركان : غصب عنه ضحك وقال. طبعاً ده أحلى حاجة.. وهمسيكي واصبحك بيها..

باري : أبتسمت بحرج وقالت..ميرسي آركان..

آركان : بضحكه..دانتي لقطه.. وبعدها كشر عينيه وقال بغيرة.. باري مفيش حد بيدلعك صح؟ واتكلمي بجد علشان متغباش.

باري : بفرحه لغيرته..قالت. نو عيلتي بس وصحباتي..

آركان : بعد كده مافيش غيري وبس اللي هيدلعك يابيري..!!

باري : بلعت ريقها بتوتر وقالت.. أنا لازم أقفل دلوقتي..

آركان : باري..

باري : بتنهيدة حب..نعم آركان..!

آركان : كلها كام يوم وتبقى حرمي المصون..!!!

------------------بقلمي مريم نصار.

مساءا..

فيلا العدوي..

آريان داخل وماسك أيد محمد.. وتمارا شايله راتيل..

ريتال : بفرحه. أهلا أهلا.. راتيل قلب ناناه..وشالتها من تمارا..

تمارا : أبتسمت..مساء الخير..

كلهم مساء الخير..

محمد : جري ع زين..وقال. بابا جدو.

زين : شاله ع رجله. وقال. مساء الورد ع عيون محمد باشا..
وبص ل تمارا وقال.. عامله ايه دلوقتى ياتيما يابنتي..!

تمارا : سلمت ع الكل وقعدت جمب مريم وقالت بإبتسامة.. الحمدلله يابابا..

ريتال : بضحكه..يخلاثي أنا ياناس..شوفت يازين..بص راتيل جميله اوي وهى بتتاوب إزاي؟..قمر اللهم بارك..

زين : باس جبين راتيل وقال.. ماشاء الله.قلب جدو يا راتيل.. يلا اكبري بسرعه..وليكي عليا كل يوم هتبقى معايا في الشركه. وهعملك مكتب مخصوص ف قلب مكتبي..
وبص ع أبوه وقال بإبتسامة.. دلوقتي بس فهمت إحساسك يابابا لما كنت بتهتم بمكتب ليليان ف الشركه..

آدم : أبتسم وقال بهدوء.. الأحفاد دول اجمل نعمه.. ربنا يديمها عليكم..

كلهم آمين..

تيم : رجع من الشغل..وقال السلام عليكم.وسلم ع الكل..وقعد جمب ميرو.وقال.
ـ فين جنى والولاد يامريم..!!

ميرو : جنى و آيان ومحمد بيلعبوا في اوضة اللعب ومعاهم دعاء.
ويزن ويامن نايمين..

تيم : تمام..وبص ل تمارا وقال. عامله ايه دلوقتى ياحبيبتى.

تمارا : بإبتسامة.. الحمد لله ياحبيبي..

آدم : روحت لعمك طارق ياتيم.؟

تيم : طبعاً..طلعت من الشغل واطمنت عليه..وقالي إن حضرتك لسه كنت عندو ومشيت بعد المغرب.

آدم : هز راسه فعلاً.. والحمد لله هو دلوقتي أحسن.

تيم : بكتير الحمد لله..وچواد ومصطفى وچود قاعدين معاه.

مريم : ميرو يانور عيني..

ميرو : نعم يا ماما..

مريم : قولي ل عزه تجهز الغدا ل تيم و آريان.

ميرو : أبتسمت..حاضر ياحبيبتى.وقامت..

تيم : قال..رينو. اومال آدم وآرين فين؟

رينو : راحوا للدكتورة يطمنوا...! وهيروحوا ل بابا طارق. ومعاهم تالين.

تيم : بتفهم..ربنا معاهم..

رينو : أبتسمت حبيبي تسلملي.. هى نور هتتاخر..!!

تيم : بضحكه..والله هى كانت عايزه ترجع معايا. لكن الدكتور محمد بقى..قالي أتكل ع الله أنت..ومالكش دعوة بينا.. اتاااري بقى الحج محمد عازم الدكتورة ع العشا..

الكل ضحك ع ريأكشن تيم..

رينو : بضحكه.. وأنت زعلان علشان مروحتش معاهم..هههه.

تيم : ومن امتى الدكتور بيسمح لحد يروح معاه. دي الدكتورة نور بردو مش أي حد..

مريم : بإبتسامة حب قالت..ربنا يسعد ايامكم كلها يارب..

بعد شوية..

مراد : بهمس.. إيه يافريحتي عامله ايه دلوقتى؟

فريحه : أبتسمت وقالت..لا أنا دلوقتي كويسه أوي بعد ما اطمنت ع بابي الحمد لله..

مراد : متخافيش ع الأسد ده مش أي حد يابت.. المهم قوليلي.. كتبتي كل حاجه تالين هتحتاجها في الجهاز..!

فريحه : ابتسمت وقالت.. بابا آدم وبابي. قالوا مالناش دعوة بجهاز تالين..

مراد : كشر عينيه وقال يعني ايه؟

فريحه : يعني بابا آدم وبابي هيجهزوا تالين. وأنا بصراحه مقدرتش أتكلم أو أقول أي حاجه..!!

مراد : بحيرة..وكمان فارس أتصل عليا وقالي. إن فستان كتب الكتاب هو إللي هيجيبه هدية لتوتا..

فريحه : بضحكه قالت..ونور كمان قالت تصميم الحفله عليها هى وخالو محمد..

مراد : سبحان الله..البت تالين دي رزقها واسع..

فريحه : بتنهيدة حب.. الحمدلله..ربنا يرضى عليها. وكمان آدم أخوها قالي مفكرش في أي حاجه تخص تالين.

مراد : بتفهم..طيب تمام..فلوس جهازها.هحطها باسمها في البنك.

فريحه : بس تالين ليها طلب..!

مراد : بتركيز..خير عايزه إيه؟

فريحه : تالين قالت إنها عايزه قبل الفرح إن شاء الله. تعمل عُمرة.

مراد : أبتسم بحب وقال..ومالوا. نطلع أنا وأنتي وهى.. وعمرة مقبوله إن شاء الله..!!

فريحه : بدقة قلب..ربنا مايحرمنيش منك يامراد يارب..

مراد : بغمزه.. لأ وحياة أمك ماهتضحكي عليا.. أنا عايز اخدك ونطلع شقتنا يومين كدا..

فريحه : ضحكت وقالت.. أنت أحسن واحد يفاجىء إللي قدامه..

زين : أنتبه وقال.. ماتضحكونا معاكم..

فريحه : اتكسفت..واتوترت..

مراد : بثبات..ماتضحك وأنت حد ماسك بقك..؟!

فهد : معلش يازين..هو لو مستظرفش يولع كدا وهو قاعد..

مراد : رفع حاجبه وقال..والله تلاقيك هتفرقع وتعرف بنضحك ليه؟

فهد : بمكر..غمز أنت ناسي إني بقرأ حركة الشفايف ولا ايه يا مراد..!!!

فريحه : تنحت..

مراد : كشر عينيه بغيظ مكبت..

تيم : بضحكه.. يااااه أول مرة فهد يضرب ولا يبالي..

آريان : بهمس لتيم.. خالى فهد طير الجبهة..

آركان : بهمس..هات الدكتور يخيط..!!

مراد : استحلف لفهد.. وقال عادي يافهد..طول عمرك فضولي.. وبعدين بنضحك عادي محدش قالك ركز..

فهد : أختي ولازم أركز معاها..مش يمكن بتضايقها..!!

مراد : ياشيخ اتنيل..وبعدين إحنا بنضحك عادي ع فستان البت راتيل..صح يافريحه..!!

فريحه : اء.. أحم أيوة فعلاً..ثواني هطلع اجيبه..علشان الكل يشوفوا.. وطلعت بسرعه..

مريم : بقلب أم.. آدم.. أتصل ع حفيدك شوفو اتأخر ليه؟

آدم : حاضر يا روحي..واتصل عليهم وقاله دقايق ونوصل.

فريحه : نزلت..وجابت الفستان وقالت.. ايه رأيكم. أنا إللي عملاه بأيديا ل راتيل..!

الكل انبهر لأنه فستان جميل اوى..

تمارا : بفرحه..بجد بجد تحفه أوي ويجنن..ميرسي جداً يا أبلة فريحه.

فريحه : الحمد لله أنو عجبكم.. وبصوا بقى فستان جنى..!!!

ميرو : بإنبهار.. ماشاء الله..بجد روعه جداً يامامي..

تيم : أبتسم وقال..جميل جداً..

مريم : بإبتسامة جميله..تسلم ايديكي وعينيكي يافريحة يابنتي..

فريحه : ربنا يباركلنا فيكي يا ماما..

آدم مراد و آرين وتالين دخلوا وسلموا على الكل..

رينو : بقلق ها يا آرين طمنيني عليكي ياحبيبتى..

فهد : الدكتورة قالتلك ايه؟

آرين : مثلت التعب وقعدت بين آدم ومريم..وقالت. أنا كويسه يابابي.. بس مش عارفه..حاسه اني قرفانه من كل حاجه..

آدم مراد : الدكتورة كتبت ليها علاج علشان معدتها متقلبش عليها.. وحقن فيتامين..

فهد : بتفهم.. إن شاء الله خير..

آدم : ربت ع ضهرها وقال..سلامتك ياحبيبت جدك..

آرين : حطت راسها في حضنه وقالت.. الله يسلمك يابابا..
وقالت ل آدم.. لو سمحت يا آدم عايزه أشرب..!!

آدم مراد : ل تالين..قولي ل عزه تجيب مايه..!!

آرين : بمكر.. لأ لأ يا آدم.. أنا بقولك قرفانه من كل حاجه.. لوسمحت قوم أنت جيبهالي..

الكل بص لبعض.. و تيم وآريان وتمارا وميرو تنحوا..

آدم مراد : بصلها....!! وكل العيله متجمعه..

آرين : مثلت التعب..وقالت يلا يا آدم عطشانه..!

الكل مترقب تصرف آدم.. إللي مابيجبش كوباية مايه لنفسه..!!هيعمل ايه..؟!

آدم مراد : هز راسه وقام..وراح ع المطبخ..

آريان : فتح بقه..وقال ببلاها..شايفين إللي أنا شايفه.؟!

تيم : بإبتسامة..ومن الحب ما قتل يصحبي..!!

آدم مراد : دخل المطبخ..

عزه : اتخضت..وسابت كل حاجه في أيديها..

زينب : شهقت وقالت..يحوستي.. أستر يارب..وراحت عندو..وقالت بتوتر.
..خير ياسي آدم..!! أنت جاي بنفسك المطبخ..!!

آدم مراد : هز راسه وقال.. بجدية أيوه يادادة.. أحم.. وجاب ازازة مايه وكوبايه.. وخرج ف صمت..

آرين : كشرت عينيها وأبتسمت بنصر..وقالت جواها.. أصبر عليا.. دانا هنفخك..
وخافت وقالت.. لأ لأ يا آرين متقوليش كدا لايسمعك أنتي ناسيه أنه مشعوذ.. بس بردوا انتقمي بذكاء..متبقيش غبيه..!!!
وانبهت ع صوت ادامها..

آدم مراد : مد أيدو بكوباية المايه..وقال. خلصتي يا آرين..؟!

آرين : بلعت ريقها بتوتر وهزت راسها..اء.. أيوة أحم لأ مفيش حاجه..
ومثلت التعب وقالت.. أنت عارف إني تعبانه اوي.

آدم مراد : هز راسه وقال بجدية..طيب اشربي واهدي وهتبقي كويسه..!!

تمارا : لميرو..هو أنا شايفه بجد ولا ده مدبلج ولا تأثير البنج من الولاده..؟!

ميرو : كتمت الضحكه وقالت.. لأ بجد.. آدم أخويا هيقلب سوما العاشق.. ههههه أوبس..وحطت أيدها ع بوقها..

آرين : أخدت الكوباية وشربت..وقالت ميرسي يا آدم..

آدم مراد : قعد وهز راسه ليها من غير ما يتكلم..

بعد شوية الكل بيتكلم في أمان الله..

آرين : مسكت راسها وقالت.. أنا مصدعه. وده علشان جعانه..

مريم : بلهفه..طيب يانور عيني ف ثواني عزه تجبلك اكل..

آرين : بمكر.. لأ لأ ميرسي يا ماما.. انا بس عايزه فاكهه.. لكن المشكله بجد قرفانه أوي. وكدا هتعب آدم معايا..!!

آدم مراد : رفع عينيه ليها..

الكل اندهش.. وأتوقع رد فعل جد من آدم..

آدم مراد : أبتسم بغيظ مكبت وقال.. طيب نروح ع بيتنا؟

آرين : هزت راسها لأ بليز خلينا قاعدين شوية.. وياريت لو تجبلي طبق فاكهه.. أنا دايخه اوي..!!

فهد : ورينو كاتمين الضحكه..! وفهد كان شمتان في مراد وابنه..

آدم مراد : من بين أسنانه..طبق فاكهه..؟!

آرين : في حضن جدها وقالت..بسرعه بليز.. وياريت بالله عليك تغسل الفاكهة بنفسك..

آدم مراد : بصلها بنظرة ناريه..وقام وقف وراح المطبخ..

آدم : ضحك بصمت وقال بهمس.. أنتي مجرمه..!! ومش هتجبيها لبر..

آرين : بهمس..خلينا ناخد فرصتنا بقى يابابا..ده مطلع عيني.. طيب عارف حضرتك انهردا كان هيتخانق في العياده.؟

آدم : رفع حاجبه وقال..بجد ليه كدا؟

آرين : بغيظ.. أنا قاعده مع تالين في الإنتظار..وهو راح يدفع الكشف..
وجه شاب سألني سؤال عادي..لو سمحتي هى الساعه كام؟ ولسه ببص في الساعه..؟!
جه دراكولا المرعب..وبص بصه بعينيه بس للشاب ده..خلاه يتبخر.. وبعدها زعقله..وبهدله في قلب العياده.. ويقولوا في رجاله تسألهم..وكان هيضرب الشاب لو اتجادل معاه..

آدم : بابتسامة..طيب كان في رجاله موجوده في العيادة غير آدم..؟!

آرين : هزت راسها أيوه موجودين مع مراتتهم..!!

آدم : بتأكيد..طيب ده يستاهل الضرب بجد.. يعني سايب الرجاله ورايح يسألك أنتي؟ ده كويس إن حفيدي معملوش عاهه مستديمه..

آرين : عوجت بوقها وقالت..ماهو عمل..ورعب الشاب.. وأكيد كل يوم هيجيلوا في الكوابيس..وتبقى مأساة حقيقية لحياته..

آدم : ضحك بصمت وقال..طيب حاولي متكتريش في طلباتك..علشان أنا حاسس إن حفيدي فاهم حركاتك دي..

آرين : شهقت بخوف وقالت.. إيه؟ بجد يابابا..؟!

آدم : مط شفايفه وقال.. أممم انا بقول حاسس مش متأكد.. عموماً خلي بالك..!!

آرين : هزت راسها وقالت جواها.. هو انا لسه عملت حاجه؟

زينب : بلعت ريقها بتوتر وقالت..قولي بس أنت عايز إيه يسي آدم وأنا هعملهولك من نيني عيني..

آدم مراد : حط ايدو ف جيبه..وبص قدامه.. وقال لنفسه..
بقى كدا يا آرين..؟! تمام أنتي إللي جبتيه لنفسك..!

وبص ل زينب وقال.. عايز طبق فاكهه يادادة لو سمحتي..

زينب : بس كدا.؟ من عينيا..روح انت أقعد معاهم وأنا هجبلك الفاكهة لحد عندك..

آدم مراد : لأ هاخدو بنفسي..بس بسرعه يادادة..

زينب : مستغربة ردة فعله..لكن قالت.حاضر يسي آدم..

آرين : شافت آدم جاي وشايل الفاكهة..وضحكت بنصر..

آدم مراد : بتوعد.. أتفضلي ياحبيبتي..

آرين : مسكت راسها وقالت..غسلتها كويس يا آدم؟

آدم مراد : من بين أسنانه.. طبعاً.. وأنا أقدر أشوفك تعبانه.ومهتمش بيكي..؟!

الكل بيضحك بهمس..

آرين : ميرسي جداً..بس بليز تقطعلي تفاحة..

آدم مراد : أبتسم بتوعد كبير..وقال. بس كدا؟ دانا هأكلك كمان..!!!

آرين : ابتسامتها أختفت..وقالت بحرج.. لأ.. أحم لأ ميرسي أنا هاكل بنفسي..

آدم مراد : بمكر.. لأ أنتي تعبانه..وقرفانه من كل حاجه.. ولازم أهتم بيكي..

وقعد ع الكرسي..وقطع تفاحه..وقال يلا ياروحي. كلي. ورفع أيدو ليها..

آرين : وشها بقى أحمر جداً..واتكسفت..

مريم : بهمس ل آدم قالت..حفيدك مابيهموش حد..مابيفكركش.بحد ده يا آدم..؟!

آدم : أبتسم وقال.. طبعاً ده الإمبراطور الصغير..

آرين : غصب عنها فتحت بقها واكلت قطعه صغيره..ومكسوفه جداً..

فهد : ل مراد.. أنا مشوفتش في بجاحة إبنك..

مراد : بسخريه..ماهى بنتك مبتعرفش تمثل بردو يافهودة..

آدم مراد : أبتسم ببرود وقال..حاجة تانية ياروحي..!

آرين : هزت راسها وهى مكسوفه..لأ.

آدم مراد : ضحك بصمت..وقدر بطريقته. أنه خلاها تبطل طلبات قدام العيله..

------------------بقلمي مريم نصار.

بعد شوية..

مريم : بتعجب.. آدم مالك سرحان ف إيه؟

آدم : أنتبه وقال. في حاجة بفكر فيها من فترة ياروحي.

مريم : كشرت عينيها وقالت..خير إن شاء الله..

آدم : ربت ع أيدها وقال..خير ياروحي..وجة الوقت إللي نشوف فيه تفكير الأحفاد لبعض..

مريم : بعدم فهم.. أنا مش فاهمه حاجه..

آدم : حاجه في نفس يعقوب..وهفهمك بعدين..
وبص ل فهد وقال..
أنت اتفقت مع رعد ع إيه يافهد..!!

فهد : أبتسم وقال.والله ياعمي. رعد متساهل معايا جداً.. وموافق ع أي حاجه..
حتى قولتله عايز باري تعيش في أنهي شقة..؟ قالي أنا عاوزها وسطكم في أي مكان..

آدم : بدهاء.. أممم تمام. إن كان ع الشقه موجودة.. وبص ل آركان وقال.
أختار يا آركان الشقه اللي تعجبك. عايز في العمارة تمام..عايز في أي مكان تاني. شاور بس..

مريم : كشرت عينيها بتعجب وقالت..هو غير كلامه ليه؟ والله منا فاهمه حاجه..

آركان : أبتسم..ربنا يبارك فيك يا بابا.. أي مكان مش هتفرق..

آدم : بطريقة غير مباشرة.قال..أممم.. أنت تستاهل أكتر من كدا ياحفيدي.. تستاهل فيلا مش شقه وبس..!!

آركان : بضحكه..في المستقبل إن شاء الله. نعمل قصر مش فيلا..!!

تيم : سرح في كلام جدو..

ميرو : تيم روحت فين انا بكلمك..!

تيم : انتبة وقال.ها..احم آسف ياحبيبتى سرحت شوية..

ميرو : ماشي ياحبيبي انا هطلع ا أكل الولاد ونازله..

تيم : أبتسم ماشي ياحبيبتي.. وبص للشباب..وقال.
آدم آريان تعالوا معايا في الجنينه ثواني.. بعد إذنك طبعاً يابابا..!

آدم : أبتسم..وقال وماله ياحفيدي الغالي..

تيم خرج ومعاه آدم و آريان..

آريان : خير يا دكتور..في حاجه ولا إيه؟

تيم : بتفكير.. عايز استشيركم في حاجة مهمة..كانت تايهة عننا..

آدم مراد : كشر عينيه وقال.. حاجة إيه؟

تيم : آركان..!!

آريان : بص ل آدم وتيم وقال.. ماله.؟!

تيم : دلوقتي. إحنا الأربعة. أنا وأنت وآدم كمان آركان أحفاد العدوي..
ولكل واحد فينا فيلا خاصه.. إلا آركان..!!

آريان : مط شفايفه وقال.. أممم معاك حق..!

تيم : وزي ما أنتوا عارفين.. إحنا اتربينا ومفيش فرق بينا. ومش عايزين نوصل لمرحلة اشمعنا أنا..!!
يعني زي ما احنا كل واحد عندو فيلا..من حق آركان كمان.

آدم مراد : بيفكر..وسابهم كام خطوه..وبص ع بوابة فيلتة هو وتيم و آريان والعماره..

آريان : بتفكير..عندك حق يا تيم..طيب إيه رأيك لو نتكلم مع بابا آدم..!!

تيم : أبتسم وقال..هو ده الكلام..

آريان بص لتيم وقال هو آدم ماله سابنا وبيبص هناك ليه..!

تيم : أكيد بيفكر في كلامنا..وقال ها يا آدم مقولتش رأيك في كلامي..موافق نطلب من بابا آدم فيلا ل آركان..!!

آدم مراد : بص قدامة وقال لأ..!!!

تيم و آريان استغربوا رد فعل آدم..وازاي يرفض..!!

آدم مراد : تعالوا ورايا..وسابهم وراح عند فيلا آريان..

تيم و آريان ماشيين ومش فاهمين حاجه.. وقالوا أنت جايبنا هنا ليه..!

آدم مراد : قال. فيلا تيم.وجمبها فيلتي. وعمارة العيلة. وجنبها فيلا آريان..

آريان : بنفاذ صبر قال. يعني إحنا مش عارفين الكلام ده..

تيم : استنى شويه يا آريان.. كمل يا آدم..

آدم مراد : لف ليهم وقال..في مساحه كبيره جمب فيلا آريان..
ودي إللي إحنا التلاته هنتشارك ونبنيها فيلا ل آركان.. وهتبقى عمارة العيلة.في النص بين الأربع فيلل.!!

تيم : بإعجاب من تفكير آدم قال. دي هتبقى مفاجأة جميله جدا..

آريان : بغيظ.. يعني مالقتوش غير آركان وتحطوه جمبي؟ ده عيل مشكله وهيصدعنا..

تيم : بضحكه.. لأ متخافش الجواز هيعقله..

آريان : ع رأيك..المهم بجد هى فكرة جامده.. وهتخلي بابا آدم وماما مريم مبسوطين مننا جداً.

تيم : أبتسم وقال.. أنا حسيت إن بابا آدم كان بيوجه لينا رسالة..

آدم مراد : بإبتسامة..كان إختبار لينا في تكاتف العيلة.. ونجحنا فيه..!!

آريان : طيب ماتفهموني بس علشان أبقى ف الصورة..

تيم : مخدتش بالك إن بابا آدم وهو بيتكلم..قال لأركان.. أنت تستاهل فيلا مش شقه وبس..

آدم مراد : ولو تلاحظ يا آريان.. إن في مساحة أرض فاضيه جمب منك.. يعني أكيد بابا آدم.. كان عامل حسابه لفيلا لحفيدو الرابع زيه زينا..علشان مايظلمش حد فينا..

تيم : ودلوقتي جه وقت نرد حتى لو جزء بسيط للعيله اللي دايما بتفرحنا..

آريان : أبتسم وقال.. أهم حاجة فرحة أميرة آدم.. دي عندنا بالدنيا..

آدم مراد : بص قدامه وقال..يعني اتفقنا إحنا التلاته هنكون أيد واحدة..؟!

تيم : هنكون أيد واحدة من دلوقتي لحد آخر العمر..

آدم مراد : أبتسم وقال.. تمام..!!!

------------------بقلمي مريم نصار.

بعد فتره كبيره..

في جناح آدم..

مريم : صلت القيام..وقعدت جمب آدم وبتبصله..

آدم : قال..صدق الله العظيم وقفل المصحف.. وبصلها وأبتسم..وقال.
إيه ياروحي عايزه تقولي إيه؟

مريم : بسعاده كبيره.. أنا مبسوطة أوي أوي يا آدم.. بجد حاسة إني طايرة من الفرحه..

آدم : أبتسم..ومسد على خدها وقال.. أنا كدا مش عايز حاجه تاني..غير فرحتك وبس..!!

مريم : بسعادة.. شوفت أحفادك يا آدم.لما دخلوا وقالوا. آركان زيه زينا ولازم يكون ليه فيلا خاصه بيه..
وعيونها لمعت بدموع وكملت وقالت..
لأ وكمان دول هما إللي هايتكفلوا بيها هدية ل آركان.. أنا مش عاطية فرحتي لحد..
العيله خيرها ممتد يا آدم.. أنا كدا مش خايفه عليهم من حاجه..وهفضل ادعيلهم ديما.. إن ربنا يكفيهم شر الفتنة ويبعد عنهم الشيطان.. ويحفظهم..

آدم : بتنهيدة رضا.. الحمدلله يا أميرتي..تعبك مرحش هدر.. وكل ده بفضل الله ثم قلبك الطاهر..
ربنا بيرزق كل واحد ع حسب نيته.. وأنتي صافية من جوا وبرا.. أنتي نعمه كبيرة أوي يا أميرتي..

وحط راسها ع صدرو..

مريم : ضحكت بدموع الفرح وقالت.. ربنا كرمني بيك يا إمبراطور قلبي. ولولاك ساندني بعد ربنا.. انا كنت هميل وهقع..
ربنا يباركلي فيك..ويديمك تاج راسي دنيا و آخرة.

آدم : باس راسها وربت ع ضهرها بحنان وقال.. ويديمك جنتي يا أميرة آدم.

فيلا الديزل..

آرين : رغم فرحتها بخبر فيلا آركان..لكن خايفه من صمت آدم..

آدم مراد : أخد شاور.وخارج من الحمام.. وراح قعد ع الكنبه..وبيشرب مشروبه الخاص.

آرين : قعدت ع طرف السرير..وقالت.. آدم أنت قاعد على الكنبه ليه؟ أحم أنت مش هتنام..!!

آدم مراد : من بين أسنانه قال.. أنا هنام هنا..!!

آرين : فتحت عينيها بدهشه وقالت.. إيه؟ هتنام ع الكنبه طيب ليه؟

آدم مراد : رزع الكوباية ع التربيزه وقال بجدية.. أنتي قرفانه من كل حاجه..

وقام قفل الإضاءة..ونام ع الكنبه..

آرين : صعبت عليها نفسها..وزعلت.. لكن قالت بصوت مبحوح..
ع فكره انا قولت من كل حاجه غيرك أنت.. تصبح على خير..
ونامت وشدت الغطا.. ومتعرفش ليه بتعيط. ومخنوقه أوي..ومتعرفش أنها هرمونات الحمل.

آدم مراد : سمع صوت عياطها..

آرين : بتعيط بوجع..وقالت لنفسها.. أنا بعيط ليه؟ أنا مخنوقه اوي كدا ليه؟
وحست بقرب آدم منها.. وغمضت عينيها بشهقات.

آدم مراد : نام جنبها. وضهرها ليه..وشدها لحضنه أكتر..
وقال بهمس.. بتعيطي ليه؟

آرين : بعياط.. مش عارفه.. أنا مخنوقه اوي وأكيد أنت السبب..

آدم مراد : أبتسم وقال.. لأ مش أنا.. الدكتورة قالتلك إن دي حاجه طبيعيه..

آرين : بزعل طفولي ولما هى حاجة طبيعيه.. جاي ليه بقى..

آدم مراد : مسح دموعها وقال.. ع فكره أنتي لو مكنتيش حامل انا كنت اتصرفت معاكي تصرف مش هيعجبك..ع إللي أنتي عملتيه معايا.

آرين : لفت ليه..وقالت بدموع.. وأنا عملت ايه؟

آدم مراد : بتوعد.عملتي إيه؟

آرين : صكت ع أسنانها وقالت.. أيوة بقى اتحول عليا.. وشغل النور علشان عينيك بتقلب نور ف الضلمه..

آدم مراد : هز راسه بيأس..وقال بتحذير..حذاري يا آرين تختبري صبري..وانك تلعبي معايا وخصوصاً في وجود العيله..

آرين : بزعل طفولي.. أنت زعلت إني طلبت منك كام طلب صغير..

آدم مراد : بجدية..زعلت علشان طلباتك كانت بقصد منك ليا..
وكمل بمكر..وع فكره الكل كان عارف إنك بتمثلي..

آرين : شهقت وقالت..بجد..يعني كان باين عليا فعلاً اني بمثل زي ما بابا آدم قا.........!!! وسكتت وفتحت عينيها بدهشه أنها وقعت بالكلام..

آدم مراد : أبتسم وقال..ايووه..زي ما بابا آدم قالك..!!!

آرين : عاااا.. أسكت يا آدم.. أصل أنا زعلانه منك أوي كتير خالص اه والله..!!

آدم مراد : هز راسه بخبث وقال.. لأ لأ مايكلش معايا.. أنتي لازم تتعاقبي علشان متعمليش كدا تاني..

آرين : فتحت عينيها بصدمه..وجت تتحرك علشان تجري منه..لكن شتان..

آدم مراد : أبتسم وقال..رايحه فين..؟! أنتي وقعتي بين أيدين الديزل..
وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص..

------------------بقلمي مريم نصار.

عدا كام يوم..وجه وقت كتب الكتاب..

فيلا العدوي.. كل العيله متجمعه..

المأذون بيكتب الكتاب ل سفيان و آركان. وكل واحد فيهم قلبه طاير من الفرحه.

في اوضة تالين..

تالين : لابسه فستان أبيض وحجاب أبيض. وكانت ملاك..

باري : لابسه فستان باللون الفيروزي لون عينيها..وكانت جميلة جدا..

الباب خبط..ومراد دخل ومعاه رعد.. وقلبه بيدق من فرحتة لآخر العنقود..
وقال لتالين..أمضي ياحبيبتى..

تالين : برجفه مسكت القلم ومضت..

مراد : عيونه لمعت..ومسح دمعه نزلت منه بسرعه.. وضحك واخدها في حضنه.. وقال.
الواد آدم هو إللي كان عايز يطلع علشان تمضي.. بس انا قولت لأ.. تالين بالذات لازم أنا إللي امضيها بنفسي..
ألف مبروك ياروحي.

تالين : بدموع..الله يبارك ف حضرتك يا بابا..

رعد : بنفس الإحساس..ومسد ع خد باري..وقال أمضي ياحبيبتى..

باري : بفرحه كبيره..مسكت القلم ومضت بقلبها قبل عقلها..

رعد : ضمها لحضنه وقال..مبروك يا باري.. ألف مبروك يابنتي..وباس جبينها..

باري : بسعادة ودقة قلب..ميرسي يا بابي..

رعد : راح عند تالين..وباس جبينها وقال.. ألف مبروك ياتالين ياحبيبتي..

تالين : بحرج..الله يبارك ف حضرتك ياعمو..

مراد : لأ ياتوتا..رعد ف مقام أبوكي.. وأنا متأكد أنه هيحافظ على بنت مراد العدوي..

رعد : ربت ع كتفه وقال.. تالين مش بس مرات سفيان أبني يامراد..!!
وضحك وكمل وقال.. أنا هقولك زي ما سفيان ديما يقول عليها..
تالين دي هتبقى مُشكاة عيلة الجوهري..!!

تالين : نزلت وشها بحرج..لكن قلبها دق بقوه..من زكر إسم سفيان..

مراد : بتنهيدة حب.. تالين تستاهل كل خير..

فهد : دخل.. وبارك ل تالين.. وبص ل باري وقال. ماشاء الله.. ألف مبروك ياباري ياحبيبتي.. وباس جبينها..

باري : بإبتسامة جميله..ميرسي.. الله يبارك ف حضرتك يا بابا..

فهد : أبتسم.وربت ع حجابها وقال.. نورتي عيلة السيوفي.. ومتقلقيش أنتي في عينيا قبل آركان.

باري : أبتسمت بحرج وقالت..ميرسي جداً..

چود : طلعت وقالت..يلا ياعرايس. العرسان تحت عايزين يعينوا الجثث..قصدي الموزز.. الله أكبر في عينيا..
ماشاءالله إيه الجمال ده..وسلمت عليهم وباركت ليهم..

ورعد أخد باري وخرج و مراد أخد تالين..

چود : استنى ياعمو فهد..خدني ف دراعك..

فهد : ضحك وقال. تعالي يامجنونه. واخدها ونزل.

آركان : لابس بنطلون وقميص..وكل شوية يبص ع السلم ونفسه يطلع ليها..

تيم : بشماته..مبروك ياريكو..عارف انا اللهفه دي..

آركان : حاول بثبات. ياعم ولا لهفه ولا حاجه..عادي يعني..

تيم : كشر عينيه وقال..نمس أنت يالا بردو مش سهل.

سفيان : لابس بدلة..وواقف بثبات..لكن قلبه بيدور عليها بلهفة غير طبيعية..وخلاص هيتجنن ويتكلم معاها..

آدم مراد : قرب منه.. وأبتسم وقال..مبروك ياسفيان..

سفيان : أبتسم..الله يبارك فيك يا آدم..

آدم مراد : رفع عينيه وشاف تالين نازله..وبص ل سفيان وقال بطريقة غير مباشرة..
تالين خلي بالك منها كويس جدا.. وانا متأكد إنك مش هتحاول تزعلها..
تالين دي بنتي قبل ما تكون أختي..ومتعرفش هى عندي إيه؟ واللي يجرحها يجرحني.. واللي يسعدها يسعدني..

سفيان : شاف أخيراً ملاكه وقال بدقة قلب.. تالين وصية الرسول يا آدم..وعايز اطمنك واقولك إللي يجرحها يدمرني مش يجرحني وبس..!!

آركان : وقف قدام باري..وبيتأمل فيها.. وقد إيه جميله..

الزغاريد اتملت في المكان والفرحه فرحتين والعلتين بيباركوا لبعض..

مصطفى : خبطه ف دراعه وقال.. اصحى..

باري : واقفه مكسوفة.. وقلبها بيدق بسرعه..

آركان : أنتبه.. وباس جبينها لأول مرة مع دقة قلب.. وقال.. مبروك يا باري..

باري : وشها بقى أحمر جداً وقالت بتوتر..ميرسي.

آركان : لبسها الخاتم وهى لبسته الدبله.

تالين : واقفه متوتره جداً وقلبها بيدق بسرعه..

سفيان : قرب منها وباس جبينها مع دقات قلبه وقلبها وبص ف عينيها وقال..
أنتِ الفؤاد وما يحتويه.. -------------يتبع



موعد الحلقة الجديدة الساعة  8 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 5 الفصل 81 ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس الفصل 82 أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق الجزء الخامس ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-