رواية ملتزمة تزوجت من رجل أعمال الخاتمة 42 - روايات جهاد سعيد

  نقدم اليوم احداث رواية ملتزمة تزوجت من رجل أعمال الحلقة الاخيرة من روايات جهاد سعيد . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية ملتزمة تزوجت من رجل أعمال كاملة بقلم الكاتبة جهاد سعيد من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية سمائي الزرقاء pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية ملتزمة تزوجت من رجل أعمال الخاتمة - روايات جهاد سعيد



ملتزمة تزوجت من رجل أعمال الفصل الاخير


الخاتمه


خديجه. هي اينعم شخصيه خياليه. بس مش معني كده انها مش موجوده. ممكن تكوني انتي خديجه. ايووه انتي. وليه لا. خديجه مراحتشي مسكت سيف وراحت حربت. خديجه تمسكت بالقران والسنه. وانتي كمان تمسكي بالقران والسنه.

اوعي تفكري وتقولي ياااه انا فين وخديجه فين. قولي. انا من النهارده باذن الله قررت اكون خديجه بس مش خديجه بتاعت الروايه لا خديجة ام المؤمنين زوجة النبي صل الله عليه وسلم.

عارفين يابنات انا من حوالي كام سنه. يعني قولي من اربع سنوات بالظبط. او عشان الدقه تلت سنوات ونص. لما قرات رواية انا انت وعرفت حيات الملتزمين بجد وازاي عايشين الكاتبه كانت واقعيه جدا في الروايه بس كنت بقول. يااااه. انا فين وهدير وحبيبة بطالات الروايه فين. بس قلت انا هستعين بالله وامشي في الطريق. ودعوت الله عز وجل وصليت ركعتين توبه. والله ركعتين بس. بعدهم قد فتح الله عليا فتح. لااعلم من اين.

والله بقول الكلام ده ليس رياءا ولا سمعه. ولكن بقول وكان فضل الله عليا عظيمه. عمري ماكنت اتخيل اني اقف. واخطب بين النساء في المسجد. عمري ماكنت اتخيل ابدا. اني. اصوم او اقوم او اغطي عيوني تحت بيشه. والله الذي غيره. بتمني من الله حسن الخاتمه. وان يرزقني الاخلاص في القول والعمل كنت متردده اكتب الكلمات دي. لاني خايفه علي نفسي من الرياء. بس. يشهد الله اني كتباها. عشان اذكر نعمة ربي عليا.

فعلا. انتي. ممكن تكوني افضل من بطلة الروايه. بس استعيني بالله وحددي هدفك وافضلي حاربي لحد ماتوصلي

باسم مش خيالي. لا دي شخصيات كتير جدا. خديجه لما وافقت علي باسم. مش عشان انو غني ولا عشان شيك وجميل. زي للاسف بنات كتير. والدليل علي كده انها مشيت بالضوابط اللي ربنا امرها بيها ومخافتشي اني واحد زي باسم يضيع من ايديها. هي وافقت عليه ثقة في الله عارفه وواثقه اني ربنا مش هيضيعها. وفعلا. الحمد لله باسم. اشتغل في الدعوه وبقي حاجه اللهم بارك.

كنت سامعه قصه زمان. واكيد اكثر الناس تعرفها بس هي مش بتطلع من ذهني. قصة مسلم كان في دوله اوربيه فاتح سوبر ماركت . المهم ولد يهودي كان كل يوم. يشتري طلبات لبيتهم ويسرق شيكولاته والراجل. بيجهز ليه الحاجه. كل يوم الولد ده يعمل كده. وفي يوم نسي الواد يسرق الشيكولاته. واخد الحاجه وماشي. لقي. الراجل بينادي عليه. رجع ليه تاني

المسلم ابتسم وقال نسيت الشيكولاته

الولد اتصدم وسالو انت كنت عارف اني بسرق.

المسلم بابتسامه ايووه. وممكن اطلب منك طلب.

الولد باحراج من الراجل قال اتفضل

المسلم. قال ليه بعد كده متاخدشي الشيكولاته انا هادهالك بنفسي بس اوعدني متسرقشي ابدا مهمان حصل.

الولد اليهودي وعد المسلم. واتصاحب عليه وبقي كل يوم ينزل ياخد الطلبات وياخد الشيكولاته

الولد كبر والراجل كبر. في السن وكان لما يحصل اي مشكله مع الولد ده ييجي يحكي لراجل المسلم. يفتح كتاب ويقرء. فيه ويقول ليه الحل.

الشاب ده كان بيندهش ايه الكتاب السحري ده اللي في حل لكل المشاكل. وكل مشكله. برده الراجل يدخل يجيب الكتاب ويفتحه. ويقول ليه الحل.

والشاب يقول هو الكتاب ده سحر. الراجل يضحك.

وجه اليوم اللي يموت فيه الراجل ده. الشاب اليهودي حزن حزن شديد علي وفاة المسلم. واولاد الراجل جابو ليه صندوق وقالو ابي موصي انو ده ليك انت

الشاب اخد الصندوق وعانه وفي يوم. الشاب ده حصل معاه مشكله. وطبعا الراجل مش موجود. افتكر الصندوق. لقي في الكتاب السحري اللي كان بيقول عليه وهو القران الكريم. طبعا مش عارف يقرء فيه حاجه. لانو لايفهم اللغه العربيه. راح لواحد صاحبه. وهو عرفه اني ده كتاب الله. وفضل يكلمه ويشرح ليه. ودخل الاسلام الشاب اليهودي. واسلم علي ايديه. مئات لا الاف الغير مسلمين. وكان منطلق في الدعوه. في كل مكان. ولحد يومنا هذا. ناس بتدخل الاسلام بسببه لانه عمل مراكز لدعوه. ودعي الاف. الناس واعلنو اسلامهم واشتغلو في الدعوه وهو بيحتضر وخلاص هيموت. امه فرحت قلبه ودخلت في الاسلام لما شافت ثبات ابنها. وده كله في ميزان حسنات الراجل صاحب الشيكولاته.
يوم القيامه الراجل ده هيلاقي الاف المسلمين وراه. وهيلاقي جبال من الحسنات بسبب شيكولاته.

الدعوه الي الله العمل. اللي كسبان من كل الاتجاهات.

كونو دعااه. اوعي تقولي. انا مين. يعني كلمتي هي اللي هتهديهم.

ياحبيبة قلبي واختي في الله بقلك شيكولاته. وابتسامه كانت سبب في هداية الالاف من اليهود. انتي متخيله. كام واحد ربنا نجاه من النار بسبب الشاب جاد ده.

انا لو فضلت احكي. مش هخلص. وبصراحه انتو زهقتو مني.

عشان كده. استعيني بالله وابداي اوعي تقولي من بكرة في ناس كتيره بكرة بييجي وهي مش موجوده. قولي دلوقتي حالا هبدا التغير.

قولي بفضل الله قررت. ومش هتنازل ابدا ابدا.

وانتي ياجميله. شوفتي خديجه كانت السبب في التزام. سميه وياسمين ازاي. شوفتي سميه كانت السبب في التزام اصحابها. شوفتي ياسمين لما اشتغلت في الدعوه الي الله.

طب شوفتي باسم. وكمان ماجد صاحبه. هي ماعملتش المستحيل. بس هي كانت صادقه مع الله.

وانتي اصدقي مع ربك وابداي.

اسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يجعل هذه الروايه سبب فتح لي. اللهم ارزقني الاخلاص في القول والعمل. واستعملني في نصرة دينك ولا تستبدلني. واغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات. اللهم اهدي شباب وبنات المسلمين.

عايزه رايكو في الروايه. طبعا مفيش مرة قلت عايزه فولو ولا تعليقات. لاني دي حاجه. بصراحه متهمنيش. لاني كده كده كنت هكتب الروايه. لاني متاكده ان الله لايضيع اجر من احسن عملا. وهو مش هيضيع تعبي. بس انا بطلب منكو فضلا وليس امرا.

عايزه رايكو بقا في الروايه وكل الناس اللي بتقرء في صمت تقول رايها.

ثانيا انا بعتذر اني مكنتش برد كتير علي تعليقاتكو بس كنت بقرءها الصراحه. بس مكنشي عندي. وقت ارد علي كل تعليق.

كفايه عليكم كده. جزاكم الله الفردوس الاعلي من غير حساب ولا سابق عذاب.



موعد الحلقة الجديدة الساعة  6 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية ملتزمة تزوجت من رجل أعمال الفصل الاخير ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية عندما تتنفس الكتب الفصل الاول  أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية ملتزمة تزوجت من رجل أعمال، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-