رواية الشهد والدموع الفصل الواحد والعشرون 21 روايات ديدا احمد

  نقدم اليوم احداث رواية الشهد والدموع الفصل 21 من روايات ديدا أحمد . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية نور الآسر كاملة بقلم ديدا احمد من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية الشهد والدموع  pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية الشهد والدموع الفصل السادس 21 روايات ديدا احمد


الشهد والدموع الفصل الحادي والعشرين


بسم الله الذي لايضر مع اسمه شي في الارض ولا في السماء وهو السميع العليم
روايه الشهد والدموع
الفصل ٢١
في مدريه الامن بتاعه بنها

ماهر والمحامي بتاعه وقفين بكل غرور وثقه
يدخل عليهم وهم واقفين سميره وشهد وزين وعادل وحمزه بكل عظمه لا تليق الا عليهم

شهد بصت ناحيه ماهر باحتقار ولو كانت النظره تقتل لكان اليوم داخل قبره
حمزه .خليكم هنا ثواني وراجع

الكل وقف مكانه ماعدا عادل خرج يعمل مكالمه

حمزه .راح ناحيه باب الظابط وطلع الكارت بتاعه واداه للعسكري انه يدخله للظابط
وحمزه راح ناحيه سميره وشهد يطمنهم
العسكري دخل وخرج بسرعه جدا وخرج وراه الظابط بستقبل حمزه

رامي وده الظابط المسول .راح ناحيه حمزه واستقبله بترحاب ولا كانه رئس الجمهوريه ودعاهم كلهم يدخلو المكتب

وماهر والمحامي وصلو لمرحله الجنون ومش فاهمين حاجه
جوه في المكتب .الظابط طلب قهوه للكل

رامي .اهلا وسهلا بالشبح انا مش مصدق بصراحه اني قابلتك تاني من بعد التخرح متقابلناش

حمزه .وانا والله مبسوط يا رامي مكنتش متخيل اني هلاقي حد اعرفه هنا

رامي يا باشا انت تؤمر

حمزه تسلم .وشاور لعادل يتكلم

عادل .كان في محضر ضد السيده سميره انها متهمه بغياب اختها مدام نور وطلع امر بالضبط
وهي جت هنا علشان تشوف المحضر وانا المحامي معاها

رامي .اه تمام حضرتك الي الاوامر جت بوقف تنفيذ القرار

عادل .تمام كده

رامي بص لحمزه . والمطلوب مني ايه

حمزه .بتفهم ولا حاجه امشي اجراءاتك رسمي بس عندي طلب

رامي اامرني

حمزه .انا والجماعه هنقعد هنا علي الكنبه دي والطرف التاني يدخل وتشوف شغلك

رامي . بس كده غالي والطلب رخيس
وفعلا تقعد شهد علي الكرسي وزين وحمزه علي الكنبه وكل واحد قدامه فنجال القهوه بتاعه
ورامي يامر العسكري انه يدخل ماهر والمحامي
وماهر يقعد قصاد سميره ..
ورامي يبدا ...........،.........
بقلمي ديدا احمد ..................

في الفلا الشباب بيستعدو للرجوع للقاهره
وادهم استاذن انه ياخد مريم معاه في العربيه ومراد ويوسف نفس الكلام
هيخرجو مع البنات ويقضو اليوم ويرجعوهم علي بليل
علشان البنات مش هترجع القاهره هيفضلو لحد الدراسه

وعاصم وابراهيم واحمد وافقو غصب بعد ما كل واحد راح اتحايل علي جدته وطبعا وافقو ولا كلمه بعد كلمتهم

عمر .واقف مضايق ومش عارف يبدا كلام ازاي

حامد بص عليه وضحك وكمل كلامه لراشد
اه يا حج .انا كلمت الاستاذ محسن علشان الانسه هنا
وهو قال يومين كده هيسالها ويبلغنا وربنا يكتب الخير

عمر .بجد يا بابا ربنا يخليك ليا

راشد .طيب استنا لحد ما توافق ممكن ترفض عادي

عمر بزعل .هي ممكن متوافقش

حنين جت جنب عمر .لا متقلقش يا هندسه القلوب عند بعضها

يسرا جت من وراها وحطت ايديها علي راسها وانتي عرفتي منين

حنين .عيب دانا مخابرات وراحت لماجد ووقفت وراه مش كدا يا سياده اللوا

ماجد بضحك كدا يا قلب اللوا

يوسف جه وسحبها من ورا بباه وهمس في ودنها والله ان ما عقلتي لاديلك بوسه تحولك وغمز لها

حنين .بقت هي والفراوله لون واحد وفقدت النطق
ويوسف علشان محدش يلاحظ استاذن وخدها وخرج
وكل واحد اخد مراته وخرجو يقضو اليوم مع بعض
وكل واحد محضر لمراته هديه ....... واخدوهم وراحو القاهره بتفسحو

وباقي الشباب استعدو للذهاب وسلمو علي الكل وودعوهم

علي وعمر وخالد في عربيه
علي وعمر عمالين يتكلمو في مواضيع كتير بس خالد فاتح الفون بتاعه وميكلمش حد وعمال يضحك مع نفسه علي الي بيقراه لدرجه انه مسمعش علي وهو بيساله الا بعد وقت

علي انا مش عارف يا خالد ايه الي يخليك ترجع معانا
كنت كملت الاجازه معاهم

خالد .انتبه علي صوت علي وهو بينادي عليه
عادي يا ابيه صحابي في النادي وحشوني وسكت

اما عند مازن وجاسر وحسام في عربيه متجهين الي القصر
كان الحوار بين التلاته مشترك ومحسوش بالوقت
وكلهم وصلو القصر وكل واحد راح يرتاح
.......بقلم ديدا احمد .................

عند سميره وشهد
رامي .انا قدامي بلاغ متقدم في الحاجه سميره انها المسوله عن غياب مدام نور اختها

محامي ماهر .ايوه يا فندم احنا بنتهمها انها عرضتها للازي

عادل اتدخل .يا فندم مدام نور عندها ٢٩سنه يعني من ٣سنين كانت ٢٦ يعني مش قاصر واخر لقاء بنها وبين مواكلتي سلمتها الورقه دي واداها لرامي وسابتها ومشيت واعتقد ان البواب شاهد علي كده وكمان صاحب الكشك الي تحت البيت شاهدين انهم شافوها واخده هضومها ووقفت تاكس وقالتله المطار
ومدام سميره متعرفش عنها اي حاجه الورقه الي معاك تثبت الطلاق ودي كمان ورقه موثقه من السجن ان العنوان الي كانت بتروح عليه الاخطارات بتاع ان استاذ ماهر ردها مش عنوان موكلتي ولا عنوان مدام نور الي موجود في الاوراق الرسميه
يعني يافندم انا عاوز اثبت دلوقتي ان مدام نور ليست علي علم بانها في عصمت استاذ ماهر
وكمان استاذ ماهر بيحاول يضغط علي موكلتي والدكتوره شهد وبيسبب لهم الفزع والخوف لانه فاكر ان مدام سميره لها علاقه باختفاء مدام نور واحنا معانا البواب وصاحب الكشك وكمان صاحب محل الموبايل لانها راحت اشترت خط دولي من عنده ولما البنت الي هناك في المحل سالتها قالتلها هسافر اكمل دراستي

ورامي دخل الشهود وكلهم اكدو كلام عادل
والمحامي وماهر هينجلطو ومشى عارفين يتصرفو ازاي وعمالين يسالو مين الي طلعلهم في البخت ده وقلب الدنيا علي دماغهم
لا وعادل مكتفاش بالي عمله وخلي رامي يمضي ماهر علي محضر عدم التعرض باي شكل لسميره او شهد
والكل خرج من المدريه فرحان ماعدا ماهر والمحامي
كان في ريحه شياط طالعه منهم

وحمزه راح ناحيه ماهر وقاله في ودنه ابعد عنهم احسن لك ولو اتعرضت لحد فيهم اعرف ان حمزه العربي الي هيقفلك واسال في الدخليه عني وانت تعرف بتلعب مع مين سلام

وزين وحمزه وعادل وصلو شهد وسميره بعد شكر كتير من سميره
ونظرات زين لشهد وقرب عليها وقالها هستناكي في المستشفي من الاسبوع الجاي

وشهد قالته تمام هكون موجوده
والشباب استاذنو ومشيو

في العربيه عند الشباب وهم راجعين اتصلو طمنو العيله
زين جبت الورقه منين يا عادل بتاعه السجن والشهود دول جم امته

عادل بفخر الورقه اتصلت بواحد حبيبي جهزها وبعتهالي فاكس وواحد من المدريه استلامها وجبهالي واحنا داخلين
والشهود دي جات صدفه لاقيت البواب بيتكلم عن سفر نور وانهم شافوها يوم ماسفرت اتفقت معاه يجيب الباقي وطلبت لهم اوبر وجابهم وجه عادي يعني
زين وهو دلوقتي مش هيقدر يعمل لهم حاجه ده شكله مش سهل

حمزه .لا علشان المحضر وهو مصدق يخرج من السجن اكيد مش هيرجع بسرعه ده هو الي هيحميهم علشان ميتشدش.....
....................................... .......
عند ادهم ومريم
ادهم اخدها وراح فسحها في مركب في النيل وكانت مريم فرحانه جدا بتغيير ادهم وكلامه وقررت تبدا معاه من جديد بس بشخصيتها الجديده وادهم قام غني لمريم قدام الناس ومريم كانت فرحانه جدا وبعد كده اخدها وراحو يتغدو علي النيل واشترا لها ورد وشوكولاته كان بنته الصغيره معاه ومريم بدات تتكلم معاه باريحيه والفرحه بدات تبان علي وشها
مريم قاعده مع ادهم بيتغدو وادهم بيحكلها عن مغامراته الي تضحك وهي البسمه مش مفارقه وشها
بس مريم فجاه اتخضت وسكنتت وبصه لنقطه معينه
ادهم لاحظ تغيرها وبص علي مكان بصتها لقاها بصه علي ترابيزه فيها بنت وشاب
ادهم حاول يسيطر علي اعصابه ويتحكم في كلامه
تعرافيهم
مريم ساكته ومبتردشة
ادهم بحده بسيطه مريم تعرافيهم
مريم اتخضت وجاوبت بخوف
مريم .دي البنت الي اتهمتني اني سرقت الفون بتاعها في الجامعه وده الولد الي كان هيضربني لولا شهد
ادهم اتغاظ جدا وقام بسرعه مسك الولد ده واداله العلقه التمام وقالو بهمس علشان بعد كده تحترم اسيادك وندي تصوت وامن المحل جه بس مقدروش يعملو حاجه مع ادهم لما عرفو هو مين
وبعد كده راح حاسب علي الاكل واخد مريم ومشي
ومريم كانت خايفه بس هو اتكلم بهدوؤ وعزمها علي السنما وطمنها بعد ما كانت خايفه وقالها بكل حب الي هيقرب منك بضرر انا هنسفه واوعي تخافي وانا جنبك
انا بقيت سندك وقال بهزار ديل با حببيبي
مريم بفرح وكسوف ديل وخلصو الفيلم واخدها روحها عليى البلد بعد ما جبلها بلالين وورد ودباديب وقلوب
ادهم بعد ما وصل مريم وسلم علي الكل راجع في العربيه وكان مستغرب نفسه من تغييره من معاملته لمريم وندم علي ما سبق
....... ........ .. .............. .........
عند مليكه ومراد بردو مراد سهرها سهره تحفه واتغدو وجبلها هدايا كتير وفي الاخر روحو مبسوطين
وسلم علي الكل ورجع تاني سافر

وعند يوسف وحنين نفس الكلام لكن مع حنين المتعه تختلف حنين حكمت علي يوسف يا خدها الملاهي
ويوسف كان مدايق في الاول لكن بعد كده بدا يتمتع بالوقت مع حبيبه وحبيبه شافت دبدوب كبير كان في لعبه النشان ويوسف لعب وكسبه لها وهي كانت مسكاه وفرحانه زي الطفل الصغير
وحنين اخدت يوسف علي بيت المرايات وفضلو يتصورو ويضحكو علي نفسهم
وحنين بعفويتها وطيبتها رجعت يوسف لطفل عاوز يلعب بس وبعد ماخلصو لعب اتغدو وبعد كده اخدها وروحو وسلم علي الكل وبعد كده سافر هو كمان
...............................
عند شهد
سميره .د زين واهلو طلعو ناس قمه في الزوق والحترام

شهد فعلا يا ماما مرضيوش ابدا اجي لوحدي واصرو انهم ييجو معايا

وشهد حكت لسميره علي الي حصل كله في الخطوبه
وكمان قالتلها علي موقفهم لما شفوها من غير النقاب
وسميره استغربت جدا علي الشبه الي بيقولو عليه وجت علي بالها فكره بس مبيننتش حاجه لشهد وبعد كده الكل دخل ينام

شهد في اوضتها بتفكر في زين واستريحت انه شال فكره الرتباط وفرحت انها هتفضل جنبه .......... ونامت بعد فتره من التفكير

اما عند سميره .قاعده بتفكر في نور وجت علي بلها موضوع شبه شهد بهدي دي و..............ولما تعبت من التفكير استغفرت ونامت من التعب

وبدات تحلم

جت في دماغها لمحات كان وحي بيقولها هدي مامه شهد ....
وكان واقف بعيد واحده شبه شهد بس ملامحه اكبر في السن بتشاور علي شهد وتقولها انا ماما هدي
تعالي في حضني وحشنيني
وسميره تصحا من النوم فجاه على اذان الفجر...............
بقلمي هدير احمد







موعد الحلقة الجديدة الساعة  8 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية الشهد والدموع الفصل الواحد والعشرون ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية الشهد والدموع الفصل الثاني والعشرون أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية الشهد والدموع ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-