رواية الشهد والدموع الفصل السادس 6 روايات ديدا احمد

    نقدم اليوم احداث رواية الشهد والدموع الفصل 6 من روايات ديدا أحمد . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية نور الآسر كاملة بقلم ديدا احمد من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية الشهد والدموع  pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية الشهد والدموع الفصل السادس 6 روايات ديدا احمد


الشهد والدموع الفصل السادس


روايه الشهد والدموع
الفصل ٦
نروح بقي في بؤره الاحداث
في المستشفي
في مكتب زين .ادهم يفتح الباب فجاه ويدخل
زين .وهو مش واخد باله ايه يا حيوان ده مش في .ب
وميكملش الكلمه
ويقف فجاه .ادهم ...
ايه يبني خير جاي ليه . اتفضل اقعد
ادهم .واحد جاي المستشفي هيكون جاي يعمل ايه
تعبان وجاي اكشف
زين بخضه .مالك يلا مانا سايبك في البيت زي الطور
ادهم طور الله يعزك
زين وانت بقا بتشتكي من ايه .
ادهم .اه وبتردد اه .عندي صداع ودوخه وزغلله
زين .نعم يا اخويا صداع ودوخه وزغغلله مانت واقف زي الحيطه اهو
ادهم هتكشف عليا ولا اطلب دكتور غيرك
زين بتريقه .اطلبلك يوسف يكشف عليك
ادهم .واداله بوكس في وشه اتلم يا جزار
بس زين اتفاداه
والباب يخبط ويدخل يوسف
زين هو ورق الاجهزه ...... وينتبه لادهم
ادهم باشا عندنا اي ريح ..... اتت بك
ادهم .ايه يا ظريف انت كمان .ايه هو الواحد لو تعبان مش بييجي هنا ولا بيروح فين
يوسف بخضه .ايه مالك بتشتكي من ايه ورد تلقائي من يوسف تعالا اكشف عليك
ادهم برق عينه وبصوت عالي نعم يا روح الحاجه
هي هبت منك يلا ولا ايه يا دكتور النسوان انت
زين .ضحك لدرجت ان وشه احمر مش عارف ياخد نفسه
ويوسف فهم قصد .ادهم وزين وفضل يضحك هو كمان
ادهم . خلاص يا خفه منك له
زين .خلاص يا سياده الرائد اهدي شويه وتعالا اكشف عليك واعملك شويه تحليل بالمره
ادهم .لا مش عاوز انا هروح استنا مراد في مكتبه.
زين .والله ما يحصل .تعالا والله لاكشف عليك .دي حاجه تضاف لسجل انجزاتي
وفعلا ادهم ينام علي سرير الكشف
زين .متقوم يا عم تقلع هضومك ولا هكشف علي الجاكت . انا ما صدقت .دا انا هروقك هههههههه
وفعلا زين يكشف عليه ويقيس له الضغط والسكر كمان وطلب المعمل وطلب منو شويه تحاليل
وطمن عليه
ادهم .ايه يابني انت فاضي ولاقتني فرصه ولا ايه
بعد شويه
جت ممرضه استاذنت ت ودخلت
الممرضه. انا الي دكتر عبد الرحمن بعتني
زين .تمام .اتفضلي شوفي شعلك وشاور علي ادهم
الممرضه تجهز الادوات وادهم يقعد قدامها وهي اول ما شافت ادهم اتسطلت فمسكه الابره وعماله تدخلها غلط ادهم اتنرفز
ادهم انجزي يا ماما مش هنقعد سنه
فجاه الباب يخبط وتدخل .........................
مريم في العربيه رنت علي شهد واتفقو انهم يتقابلو في الطريق
مريم .شهد انا داخله عليكي اهو
شهد.شوفتك خلاص
وتركب معاها ويسلمو علي بعض
مريم .انا خايفه من الخطوه دي اوي
شهد. ليه يعني اوعي تكوني فاكره انك هتشتغلي دكتوره .يا بنتي احنا اخرنا هنشتغل مساعدين للدكاتره
يعني تمريض بشكل شيك
احنا قدامنا كتير علي ما نوصل
مريم .لا خلاص عشر دقايق
شهد .هسالك سوال يا مريومه هو انتو مش بتمشو غير بعربيه الحرس الي وراكو
مريم .بابا عاوز كده بس قالهم ميدخلوش في حاجه الالما تحصل مشكله علشان كده احنا مش بنحس بيهم

في البيت عند حمزه
حمزه .صباح الفل علي اجمد عيون
احمد من وراه ضربه علي قفاه اتلم يلا بدل ما اعمل معاك الواجب
ويكمل صباح الفل علي اجمل عيون يا املي
امال .صباح النور عليكو اقعدو افطرو
احمد . فين حنين
امال .راحت هي ومليكه يفطرو مع مريم وبعد كده هيروحو الجامعه سوا
انت رايح فين عالصبح كده يا حمزه .
حمزه .هروح الشركه معاعم اساعد بدل القعده اللمله دي
احمد .لا راجل يا د
وخلصو فطار وراحو علي الشركه

في الجامعه
يظهر عمر في المدرج بيقفل اللاب بتاعو وبيبص للطلبه
في حد مش فاهم حاجه
منار. ودي بنت دلوعه جدا شكرا يا دكتر الواحد نفسو يبقي كل المحاضرات كده
عمر شكرا .ويبص علي حنين وتيجي عينو علي بنت ايه في الجمال قاعده جنب حنين يلاقي حنين مركزه معاه
فينزل عينو ويخرج من المدرج
حنين .في بالها .الله شكل الدكتور طب بس هو غلبان انا اروح اشوف المزه الي عينو منها وهو ناخد في ثواب
وتبص جنبها وتقول
حنين .السلام عليكم
هنا .عليكم السلام
حنين .انا حنين وانت شكلك جديده معانا صح ولا انا نظري ضعف
هنا بابتسامه .لا عندك حق انا جديده معاكو
حنين .والحلو جاي منين بقا اكيد من بره شكلك مش في مصر
هنا .عرفتي ازاي فعلا انا جايه من سوريا
حنين .لماحه يا بنتي بس انت مصريه
هنا .بابا سفير مصر في سوريا وكنا كلنا هناك ولسه راجعين لما بابا رجع الخارجيه هنا ........
حنين . في بالها وقعت واقف يا دكتور سفير والبنت بسكوته بالنوتلا بس دي ابيض خالص بتفكرني بمريومه
وانتبهت .
هنا .ايه سرحتي في ايه
حنين .انا مبسوطه اني اتعرفت عليكي ممكن نبقي صحاب
هنا .انا اكتر .طبعا نبقي صحاب انا ارتحت لكي اوي
كل ده تحت نظرات و عيون حاقده عماله تبص وتراقبهم
نرجع تاني المستشفي
الباب يخبط وياذا زين بالدخول
تدخل مريم وشهد.
مريم السلام عليكم
الكل .وعليكم السلام
وزين ويوسف .يبصو لادهم ويفهمو هو جه المستشفي ليه
زين .اهلا وسهلا استريحو بس اخلص ما الاستاذ ده
ويشاور علي ادهم
يوسف بمكر . ويبص للممرضه
سيبي الحاجه وروحي انت واناهكلمك لما نخلص
ويبص لزين ويغمزلو
زين يفهم يوسف ويقول
زين .مريم مش انت واخده دوره اسعافات اوليه
مريم ايوه
زين .طيب معلش تسحبي من ادهم عينه دم علشان تتحلل
مريم .بس انا .......
زين .مفيش بس اعتبريه اختبار علشان تتقبلي
شهد .قاعده ومنتبهه لكل حاجه وفهمه انهم بيغيظو ادهم ده
وادهم .لاقاها فرصه انها تقرب منو فسكت ومتكلمش
مريم خايفه جدا هي اصلا بتترعب منو هتقرب منو ازاي وتبص لشهد وشهد تشجهعا
وتقرب من ادهم والباقي واقف كانهم في عرض سينما
مريم .احم اتفضل استريح
ويقعد علي الكنبه ويريح ظهرو ويفرد لها دراعو ويرفع كم التيشرت ويقلها انا جاهز
مريم تلبس الجونتي وربطه الاستك علي دراعو وبدات في تجهيز الابره
وومريم تقريبا فاضل لحظات ويغمي عليها
وادهم في قمه الاستمتاع
وكل ما مريم تيجي تدخل الابره في العرق يمثل الالم ويعلي صوتو اه
ومريم تتخض لحدما خلصت وسحبت العينه وزين اتصل بالمعمل يبعت حد يستلمها ويطلع النتيجه بسرعه
زين .بص لادهم .وغمز هتروح ولا
ادهم ظبط هضومو وقعد علي الكنبه تاني وقال
ادهم .لا هستني نتيجه التحليل شوفو شغلكو
زين .تمام تعالو نشوف هتعملو ايه
ويبص لمريم .مش تعرفينا يا مريوم
مريم . دي شهد زملتي يا ابيه
زين .اهلا وسهلا وانتو بقي في حته معينه عوزين تدربو فيها ولا انقي انا
ادهم من غير ما يحس
مريم هتروح قسم الاطفال
مريم .لا انا عاوزه
ادهم .بصلها بقوه وهي خافت
هنا شهد حست بضعف مريم ومحبتش كده
شهد .لا مريم عاوزه باطنه او نسا يا هتبقي مع دكتر مراد او دكتر يوسف
الكل اتفاجئ من رد شهد ووقوفها بأدب مع مريم
زين عجبتو جدا شخصيه شهد القويه
وعرف انها دي الي ممكن تنفع معاه في القسم وتريحو من الاشكال الي بيتعامل معاهم
تمام هي عاوزه كده وانت عاوزه ايه
ادهم بغضب . اكيد عاوزه نفسيه وعصبيه
شهد .عرفت انو بيستفزها
ومالو بس اتمنا منتقبلش هناك وتحتجني في اي استشاره
زين ويوسف .ماتو علي نفسهم من الضحك ومعرفوش يكتمو الضحك
وبهمس الجبههةطارت
وبصو علي ادهم لاقوه بيطلع دخان من راسو
زين علشان يتدارك الموقف
زين .لا انا محتاج د.شهد معايا
ويبص لمريم ويقولها اختاري الي انت تستريحي فيه يا مريم
مريم .مش فارق .هروح مع ابيه يوسف انا حابه قسم النسا
ونوعا ما الموضوع عجب ادهم ان مش هيبقي في تعامل مع رجاله
ويوسف استاذن وراح علي شغلو وقال لمريم هستناكي يا مريوم خلصو مع د زين وتعلي ليا عالمكتب .
وادهم مشي هو كمان وقالهم انو هيستناهم في النادي بعد ما يخلصو يتغدو سوا . ومشي بعد ما اطمنو علي التحليل وطلع كل حاجه تمام




موعد الحلقة الجديدة الساعة  8 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية الشهد والدموع الفصل السادس ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية الشهد والدموع الفصل السابع أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية الشهد والدموع ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-