رواية الشهد والدموع الفصل التاسع 9 روايات ديدا احمد

     نقدم اليوم احداث رواية الشهد والدموع الفصل 9 من روايات ديدا أحمد . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية نور الآسر كاملة بقلم ديدا احمد من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية الشهد والدموع  pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية الشهد والدموع الفصل السادس 9 روايات ديدا احمد


الشهد والدموع الفصل التاسع


روايه الشهد والدموع
الفصل ٩
وتشرق شمس يوم جديد محمله بالخير من رب العباد
في قصر الهواري في اوضه مريم
تطلع زينب علشان تصحي مريم تلاقيها فرشه سجاده الصلاه وساجده عليها وبتدعي ربنا
استنتها لحد ما خلصت
زينب .يا دكتوره الست الهام بتقولك تعالي افطري
مريم .حاضر يا زينب بلغيهم اني هنزل
ونقول بكده مر اسبوع علي ابطالنا
ونقول الاحداث الي حصلت
مراد خرج من غرفت مريم وطمنهم وقالهم ان عندها ضعف عام واجهاد مع خبر الجواز اعصابها مستحملتش فضغطها وطي وانا ادتلها حقنه هتظبط الضغط وعلقتلها محاليل وهتبقي زي الفل
والامهات خرجو هم كمان وسابو بس البنات مع مريم
وعاصم سال الهام علي الي حصل وحكتلو علي كل حاجه وكان يوسف ومراد مع زعلهم علي مريم بس كانو طيرين من الفرح
وادهم سمع كلام مراد وزعل من نفسو وزعل علي مريم لكن فرح اوي انها وفقت حتي لو اجبار هو مش شايف غير انها هتبقي له وبس
وقرر انو لا زم يسيب البيت شويه علشان مريم لما تفوق ميحصلهاش حاجه تاني وتريح اعصابها شويه
حامد .امر الكل ان كل واحد يروح دلوقتي والبنات هيفضلو مع مريم ومراد هيبقي يطمن عليها .
الهام .انا مش هسيب بنتي روحو انتو انا هفضل مع البنات حتي علشان لما مراد ييجي يطمن عليها مينفعش يكون مع البنات لو حدهم وفعلا الكل استاذن ومشي ودعو لمريم بالسلامه
يسرا وماجده .لالهام .لو عوزتي حاجه ابعتلنا بس احنا هنفضل صحيين
الشباب بركو لبعض علي موافقه البنات والكل مشي ماعدا الهام .دخلت لمريم والبنات
وادهم .كلم مدير الجهاز انو عاوز يروح مركز تدريب اسبوع بس طلب منة ميقولش لحد ان ده طلبو
عاوزها تكون رسمي
وطبعا المدير نفذ طلبو فورا
وطلبو هو وحمزه رسمي
وتاني يوم مراد اطمن علي مريم انها كويسه وادهم اطمن عليها منهم واستاذن ومشي هو وحمزه .
نروح المستشفي عند زين
زين قاعد في مكتبو مدايق وحاسس ان في حاجه كبيره نقصاه وفحت نفسو في الشغل والعمليات وفصل الفون بتاعو بعد ما كلم بباه وقالو انه عنده عمليات كتير
وفي اخر اليوم بيسال علي يوسف ومراد الممرضه بتاعه يوسف قالتلو ان ديوسف عندو عمليات طول النهار وسال علي حضرتك بس حضرتك كنت في عمليه
ود مراد انهارده بيروح الجامعه
زين .طيب تمام انا هروح ولما د.يوسف يخلص قليله اني روحت
الممرضه تحت امرك
ومشي راح علي الفلا ويسرا استقبلتو هي وماجده وحكوا له علي كل الي حصل واستغرب من ادهم وفرح جدا ليوسف ومراد ودعا من قلبو ان ربنا ييسر الامور له
ومسك نفسو علشان يسرا متخدش بالها من حاجه ولما سالتو انو متغير قالها ارهاق من الشغل
واستاذن وطلع يطمن علي مريم وبعد كده يرتاح في اوضتو
وفعلا دخل اطمن علي مريم
وسال الهام
زين .اخر مره مراد قاس الضغط امته
الهام. الصبح قبل ما يمشي
وقال هييجي علي المغرب يديها علاجها علشان هيطلع من الجامعه علي المستشفي عنده عمليه
زين .حاول يبقي كويس وقال بهزار
مراد مش موجود زين في الخدمه احنا كلنا تحت امر دكتورتنا
الكل ضحك حتي مريم
وزين قاس الضغط وكان نوعا ما مظبوط
وسال مليكه علي العلاج ومليكه اخدته من الدرج وادتهوله
زبن طلع الحقنه وجهزها وقال لمريم يلا يا مريوم
مريم .بتعيط وهتموت من الخوف والكسوف ان زين هو الي هيديها الحقنه
وزين .مش واخد بالو ان الحقنه عضل ولاان مريم ممكن تتكسف وكده
مريم بصت لمامتها تتصرف علشان هي مش قادره تتكلم
الهام فهمت مريم .وقالت لزين
خلاص يا زين خليها لما مراد ييجي وخلاص
هي عاوزه تلفت نظره بس هو من بنها
زين .يا ماما والله دا انا ايدي اخف منه متخافيش و يلا بلاش دلع في دكتوره محترمه تخاف من حقنه
مريم .بصت لمامتها وساكته
وحنين ومليكه هلكانين ضحك علي شكل مريم وزين الي مش عاوز يفهم
الهام ملقتش حل غير انا تقول بوضوح
يازين يا حبيبي مريم مش خايفه بس
زين بصلها باستغراب انها تكمل كلام
الهام كملت هي مكسوفه كمان
زين .كان لسه هيكمل وسكت وافتكر ان الحقنه عضل وبص علي البنات لقاهم هلكانين من الضحك هرش وفي قفاه وقال احم اخص عليكو مش تقولو وضحك
وكمل مش مشكله يا مريم هديهالك في دراعك يا ستي .مريم فهمت بس الهام والبنات مستغربين
ومريم رفعت كم الدرس الي كانت لبساه وزين ادها الحقنه
زين بالشفا
مريم بالم شكرا
وزين استاذن وخرج راح اوضتو يهرب بالنوم
والهام نزلت هي كمان بعد ما اطمنت علي مريم
والبنات فضلو يضحكو علي مريم لحد ما مريم ضحكت معاهم
وبعد شويه البنات نزلت وسابو مريم
ومريم كلمت شهد وشهد سيطرت علي نفسها وقالتلها ان مامتها محتجاها فهي هتروح تكمل الاجازه في البلد
ومريم حكت لشهد علي الي حصل بس مقلتلهاش علي التهديد بتاع ادهم
قالتلها انو اتقدم لها وهي خايفه منه
شهد نصحتها انها طالما بتحبه تتوكل علي ربنا وتصلي صلاه استخاره كتير ولازم تقوي شخصيتها قدامه
شهد .واكيد يا مريم بباكي واخوكي وعيلتك مش هيخلو اي حد ياذيكي حتي لو ابنهم وشهد قالتها بحسره وكسره علي حالها بس مريم منتبهتش
ومريم شكرت شهد علي كلامها ودعمها
شهد هتموت وتطمن علي زين وخايفه تسالها
بس جمعت قوتها وسالتها بطريقه غير مباشره
ومريم حكتلها علي موقف الحقنه وضحكه
شهد اطمنت عليه انو كويس وبيضحك والموضوع شكله كان بدايه واتقفل
هي كانت بتتمني انو يتمسك بيها بس عارفه ان الواقع غير الامنيات
واتكلمت شويه مع مريم وبعد كده قفلت ومريم قامت تصلي واقتنعت بكلام شهد انها تتوكل علي ربنا وان شاء الله ربنا يكتب الخير.

مكان اول مره نروح هناك
عند شهد سفرت تاني يوم لبلدها واول
ما وصلت فضلت في حضن ممامتها
لحد ما مامتها بدات تسالها انت كويسه يا بنتي كانت لسه هتنهار وتعيط بس استجمعت قوتها وردت عليها
شهد .مفيش حاجه يا امي انت وحشاني اوي وكنت خايفه من المشاكل الي هنا
سميره .بشك مع اني مش مقتنعه بس هعديهالك ادخلي صلي وغيري هضومك وتعالي نتغدا وبعد كده نشوف مالك
وفعلا دخلت واخدت دش سريع وغيرت وخرجت لمامتها واتغدو سوا واتكلمو في حجات تخصهم بس مواضيع عاديه بعيد عن المشاكل وسهير مكنتش عاوزه تضغط كتير عليها بس بردو عاوزه تطمن علي بنتها
سهير سابتها وراحت تعمل الشاي وبعد ما خلصت رجعت لشهد لاقتها سرحانه وفي دموع في عيونها
سميره .مقدرتش تستحمل وقررت تعرف بنتها فيها ايه لان كده الموضوع كبير حطت الشاي قدامهم
سميره .راحت علي شهد واخدتها في حضنها خير يا حببتي فيكي ايه احكيلي وطمنيني عليكي متوجعيش قلبي اكتر مهو موجوع
شهد .بعياط حاولت تداريه مفيش يا ماما مش عاوزه اشيلك همي كفايه عليكي مشاكلك انت ونور
سميره .ليه يابنتي بتقولي كده انت ونور الهديه الي طلعت بيها من الدنيا دي واوعي في يوم تفرقي بينك وبين نور
انتو الاتنين غلاوتكم واحده
احكيلي يا بنتي وطلعي الي في قلبك يمكن ترتاحي
شهد .خايفه والله يا ماما احكي اتعب انا مبصدق اانسا الي حصلي في حياتي
سميره .احكي يا بنتي اوعي تكتمي في قلبك يمكن تلاقي عندي الحل
الدنيا علمتني كتيير اوي يا شهد
شهد .كلام مامتها شجعها اوي وبدات
احكي اقول ايه يا امي اقول اني فتحت عيني في الدنيا دي وانا مليش اهل ومرميه في دار للايتام
شفت فيها الذل اشكال والوان
ونزل من عنيا كاسات من الدموع وبدات شهد تحكي لسميره رحله الشهد مع الدموع والاسرار الي مخبياها اخيرا هتطلع من قلبها
شهد.....................................




موعد الحلقة الجديدة الساعة  8 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية الشهد والدموع الفصل التاسع ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية الشهد والدموع الفصل العاشر أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية الشهد والدموع ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-