رواية عندما تتنفس الكتب الحلقة الاخيرة 35 من روايات ندى محسن

 نقدم اليوم احداث رواية عندما تتنفس الكتب الحلقة الاخيرة من روايات ندى محسن . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية عندما تتنفس الكتب كاملة بقلم الكاتبة جهاد سعيد من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية عندما تتنفس الكتب pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية عندما تتنفس الكتب الحلقة 35 - روايات ندى محسن



عندما تتنفس الكتب الفصل الخامس والثلاثون


الحلقة 35 والأخيرة
للكاتبة/ندى محسن عوض الله ♕Noody♕

جميلة بقلق
-في ايه يا چو ايه اللي حصل
يوسف وقف وهز راسه بقلق
-لويس لما كانوا بينقلوه في عربية الترحيلات جم شوية زبالة من اللي كان بيشتغل معاهم اكيد ضربوا نار على العربية والغربية كانت هتتقلب موتوا كل الظباط وخدوا لويس... محدش قدر يقف قدامهم لويس محروق دلوقتي وممكن يعمل اي حاجة غلطنا لما افتكرنا انه انتهى يا جميلة هو لسة في ناس وراه الخبث والشر مبينتهوش بالبساطة دي.... مبينتهوش... مازن مستحيل يحصله حاجة...نامي يا جميلتي دلوقتي متشغليش بالك...
جميلة هزت رأسها بنفي
-مش عايزة انام
يوسف ضمها بحنان
-نامي يا حبيبتي متخافيش انا كمان هنام
ظل معها يفكر لويس سيصل اليهم لن يدع صديقه الى اين ستصل الأمور وما الذي يخبأه القدر لهم....

استفاقوا ومازن ابتسم وقبل جبين صغيره
-صقري صبح القمر
نسرين وهي تعدل حجابها
-انت كنت تعبان يا مازن كنت محتاج تنام
مازن ابتسم وهز راسه بإيجاب ابتسم بشرود
-تعرفي يا نسرين اسم مازن دا لذيذ اوي بجد حلو اوي... بيحسسني بالراحة
نسرين ابتسمت وحاوطت رقبته بزراعها
-علشان لطيف ايه كاسر دا بس وجتلك الفكرة منين
مازن ضحك
-جاتلي الفكرة اه يلا بقى ننزل نقعد معاهم
نسرين هزت رأسها بإيجاب واقتربت من صقر قبلت وجنتيه
-الله على المسكرة الصغيرة
مازن بغيظ
-ابني انا مسكرة
نسرين ضحكت بمناغشة
-زي ابوه بالظبط كدا
مازن ضحك كثيرآ وضمها
-يا حياتي انتي
نسرين ابتسمت بحب وهبطوا من غرفتهم وجدوا يوسف على وشك الخروج
مازن اسرع بمسكه
-على فين استنى
يوسف نظر له ونظر لنسرين
مازن نظر للسلاح بجيب يوسف
-هو في حاجة حصلت ولا اي؟
خديجة خرجت من المطبخ عندما سمعت صوت مازن
يوسف هز رأسه بإيجاب
-في يا مازن لويس هرب ومتسألنيش ازاي مفيش وقت لازم انزل واجيب قوات لازم اعمل احتياطاتي
مازن بغضب
-هو لو جه هيبقى اعلن موته خلاص انا سيبته بس هو اللي مصمم ميسيبنيش
مازن اخذ السلاح من جيب يوسف
-محدش هيقتله غيري يا يوسف
يوسف بغضب
-انت خلاص انت استقلت مش من حقك يا مازن هات السلاح دا لويس انا هخلص من موضوعه هو مش لوحده هتعمل ايه انت هتدور عليه علشان يلقوك هما ويصفوك ايه يا اخي متفكر...
مازن بغضب صرخ به
-مش كاسر العميري اللي هيستخبى كاسر العميري بيقف قدام الموت ومبيتهزش ليه شعره فاهم
نسرين نظرت له وامسكت بيده
-ايه الجنون دا انت مش هتروح في حتة....يوسف معاه حق كفاية بقى مش لازم تدخل تاني في الموضوع دا
مازن بإنفعال تحدث
-دول شوية اغبية ازاي قدر يهرب منهم ازاااااي يا ريتني كنت قتلته يا ريتني مكنتش فكرت فيكي قبل مخلص انتقامي يا نسرين وجودي معاكي كان غلط...
نسرين نظرت له بدموع وصعدت لغرفتهم
يوسف بإنفعال
-هتفضل غبي يا كاسر هتفضل غ...
قاطعهم ضرب نار على البيت من جميع الجهات
الجميع اختبأو مكة وسجدة هبطوا اسفل النافذة وهو فزعين
نسرين وجدت الرصاص يأتي من النافذة شعرت بالخوف ضمت صغيرها وانحنت وبسرعة هبطت بقيت على السلم وهي تشعر بالخوف ونادت
-مااااازن....ماااازن انت كويس...
مازن شعر بالقلق على كل من بالبيت واصبح يقف ويقتل بعض الرجال ويهبط للأسفل وجد والدته تختبأ وتبكي بخوف اقترب منها ضمها
-متخافيش.....مفيش حاجة هتحصلكوا...انا اسف متخافيش
خديجة ضمته بقوة
-خليك يا مازن متتحركش انا خايفة عليك انت
يوسف وجد ضرب النار توقف وفجأة الباب كسر ركض ناحية جميلة وسحبها وهي تبكي بخوف وفزع جعلها تصعد وعندما وجد نسرين تركها معها
مازن ابتعد عن والدته وضربهم وهم لا يرونه لويس رأه وامسك السلام واصبح يطلق الرصاص عليه
مازن كان يتفاداه نعم هو ابتعد عن كل شيئ ولكن مازال يحتفظ بمهاراته...
مازن رصاصه نفذ ولويس علم بهذا من صوت السلاح ابتسم واقترب
-متطلع يا سيادة المقدم ايه فاكرني مش هقدر اوصلك انا مستعد اموت بس اخلص عليه اخلص عليك انت والتافهه اللي وراك
يوسف بغضب وغل
-التافهه دا اللي هيخليك تعفن في السجن
مازن خرج ونظر له بغضب وغل
-الخوف مكنش من سماتي يا قذر وانت عارف كدا هااه عمري مخوفت من سلاحك لأني مبقتش الطفل الصغير اللي بتتحكم فيه
لويس وهو يستفزه
-اممم صح بس ايه رأيك مش عملتلك معروف لما خليتك كل يوم مع واحدة شكل مش عجبك الموضوع من وانت عيل زي مبتقول لحد مكبرت وبقيت انت اللي تطلبهم بذمتك مش دلعتك
كان لويس ينظر تجاه نسرين وكاسر يعلم ما يحاول فعله ولويس تابع
-بس يوم متجوزت روحت لواحدة مختلفة تمامآ التغيير حلو بردو يا حبيبي بس عارف انت خليت عندي فضول اني اقضي وقت حلو معاها و
لم يكمل حديثه حتى ضربه احدهم بالرصاص ثلاثة رصاصات اخترقوه ليضع يده على بطنه ويقع السلاح من يده وينظر لمازن بصدمه وفمه اصبح ينزف وقع بالأرض ومازن والجميع التفتوا وجدوا صقر وماهر واسلام يحملون كل واحد بندقية وابتسموا ليتحدث اسلام
-انت فاكر انك انت اللي ضربت الرجالة اللي كانوا برا ولا ايه يا سي مازن
ماهر ابتسم بتأكيد
-اومال وراك رجالة
صقر بحزم وجدية
-بس لو سمعتك بتعترف بكاسر العميري دا مرة تانية صدقني مش هيحصلك طيب انت لسة متعرفش مين هما عيلت
يوسف بذهول ابتسم وصفق
-الله على عيلة السوهاجي
مازن كان بحالة صدمه لم يتخيل ان الذي سيقتل لويس وينهي حياته هو والده واخوته الحقيقيين لم يتخيل ان هذا سيحدث
ركض وضم والده بقوة كطفل يهرب من كل شيئ بحضن سنده الحقيقي اجل فهو لم يعش معهم طفولته....ولكن امامه الكثير ليعيشه معهم
تجمعوا حوله وضمته خديجة تطمأنه وكأنه طفل صغير جميلة اقتربت ضمت يوسف
-انت كويس؟
يوسف ابتسم وهز رأسه بإيجاب
-كويس متقلقيش يا روحي
جميلة بخوف
-هما هيعملوا ايه في الناس دي يا چو
يوسف بتعجب
-القوات اللي كلمتها زمانهم جايين وبعدين هما كانوا بيدافعوا عن نفسهم وانا معاهم
نسرين رأت فرحة مازن بوجود عائلته صعدت للغرفة بقلق واغلقت النافذة قبلت صغيرها وضمته بحنان
-عارف ماما بتحبك اوي...تعرف ولا لا انت كل حياتي يا صغير انت
قبلته ليقاطعها صوت مازن
-امممم بقى هو كل حياتك وانا ايه بقى اروح ارمي نفسي في الزبالة
نسرين نظرت له ونظرت لصقر ابنها وقبلت جبينه
مازن اقترب جلس جوارها بقلق
-بتفكري في ايه....كلام لويس ضايقك صح...انتي اتضايقتي علشان كلامه انا اسف انا اسف...انا فعلآ كنت على علاقة ب
نسرين قاطعته بضيق
-لويس كلامه مفرقش معايا انا عارفة كويس هو بيعمل ايه وعايز ايه انا مش صغيرة وكل اللي حصل دا مفرقش معايا انا ليا من اول مدخلت حياتك...واللي واثقة منه اني من ساعة مدخلت حياتك ومفيش غيري فيها....
مازن هز رأسه بإيجاب وسألها بتعجب
-طيب ليه متضايقة كدا....
نسرين نظرت له.....

#رواية_عندما_تتنفس_الكتب
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen

راجو اتى له هاتف اجاب وفجأة وقف بصدمه
-ايه....دا امتى....بجد...طيب ماشي انا هاجي
ناتاشا اقتربت منه
-مالك يا راجو
راجو بضيق
-لويس مات....قتلوه لما هرب وراح لأهل كاسر علشان يموته
ناتاشا تنهدت وصمتت
راجو نظر لها ونظر امامه
-مش قادر احزن عليه....
ناتاشا نظرت له
-هو مكنش بيحزن علينا وهو بيدمرنا فمظنش انه يستاهل اننا نحزن عليه...
راجو وهو يخرج تحدث بصوت مهزوز
-الله لا يرحمه...
ناتاشا نظرت له بحزن
والدتها اقتربت وضمتها دون كلمة تحاول التخفيف عنها....
ناتاشا بشرود
-انا كوبسة يا ماما
والدتها ابتسمت براحة اخيرآ قد اختفى من حياتهم.....

#رواية_عندما_تتنفس_الكتب
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen

نغم تطعم مريم وجدت الباب يدق اقتربت بمريم وفتحت الباب ابتسم جمال
-صباح الخير
نغم بتعجب نظرت له
-رحيم مش هنا...
جمال بتعجب
-بجد
نغم هزت رأسها بإيجاب
-المفروض تكلمه وتقوله الأول قبل متيجي زي مهو اتفق معاك
جمال قرب يده ليأخذ مريم ابتعدت نغم بقلق
-لو سمحت اخرج والا انا هصوت
جمال بضيق
-عايزها هي مش بنتي ولا ايه
نغم بقلق
-كلامك مع رحيم...
جمال دخل
-طب انتي يرضيكي تبقى بنتي واخد الأذن منه
نغم بخفوت
-رحيم معرف الكل انها مش بنته وهيعرفها انها مش بنته وكمان مش هيخليها تورث فيه هو هيكتبلها جزء من فلوسه وهو عايش....هو مش غلط
جمال وهو يضغط على اعصابها
-مش غلط وهو واخد بنت غيره كاتبها على اسمه وابوها لسة عايش
نغم نظرت له
-انت عايز تسجلها على اسمك يعني هتسجلها على اسمك بجد
جمال هز رأسه بنفي
-مش دلوقتي....
نغم بغضب
-يبقى تطلع برة...
جمال اقترب
-بقولك عايزها
نغم ابتعدت
-لو مبعدتش هصوت
جمال بتهكم
-صوتي علشان اقول للكل الحقيقة
نغم نظرت له بغضب واستحقار
جمال قرب يده وكأنه سيحمل مريم ولكنه وضع يده على زراع نغم وقربها منه وهي نظرت ليده بصدمه ونظرت له
جمال بصوت خافت اقترب منها اراد تقبيلها برغبة
-انتي حلوة اوي
كان يتخيل انها ستلين له كان يتذكر ريم ولكنه نسى ان من امامه هي نغم وليست ريم
ضربته بقدمه بقوة وابتعدت شاهقة بفزع خرجت من الشقة وهي تحاول رسم القوة
-برا اطلع برا والا هصوت وهفضحك ومش هيفرق معايا حاجة يا جبان يا قذر انت فاكر نفسك بين علشان تتجرأ وتيجي بيت رحيم وهو مش موجود وفاكر ايه ان الكل قذر زيك برااا
جمال قلق ان تصرخ حقآ وخرج
-لينا لقاء تاني
نغم بقوة وغضب
-انسى انك ليك بنت رحيم كان كريم لما سمحلك انك تشوفها وتاخدها وقت متعوز لكن انت متستحقش انت الخيانة والغدر في دمك لو عايزها تقدر ترفع قضيه وتاخدها قدام الناس كلها....فاااهم دخلت واغلقت الباب وابتسمت قبلت مريم بشفقه
-ربنا يراضيكي...ربنا يجعلك ذرية صالحة يا جميلة...ذرية رحيم....

#رواية_عندما_تتنفس_الكتب
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen

نسرين بضيق
-انت ضايقتني كان نفسك مكونش في حياتك لحد متحقق انتقامك لحد امتى انتقامك دا هيفضل يسيطر عليك بقى ليك ابن بقى عندك عيلة بقى ليهم حق فيك يعني لازم تخاف على نفسك لأن اي اذية هتتأذاها هما هيتأذوا ضعفها يا مازن
مازن تنهد وسحبها بحضنه
-خلاص يا نسرين يا حبيبتي انا مقصدش انا بجد جوايا نار انتي مش متخيلة....وكدا احسن كان لازم يموت انا كان نفسي اعذبه العذاب اللي عذبهولي بس كل حاجة اتغيرت
نسرين نظرت له
-ربنا كريم وجبار وهيجبرك يا مازن ودلوقتي هو عند ربنا هو عارف كل حاجة وهو اللي هيحاسبوا مش احنا....
مازن هز راسه
نسرين بغيظ
-قوم صلي بقى انا شيفاك اليومين دول مش متظبط في الصلاة كدا وهتخليني اتخنق منك
مازن ضحك
-ماشي حاضر هو انا اقدر على خنقة الجميل القمر دا
سمع صوت بكاء بينهم ابتعد ونظر لصقر ابنه
-ينهار انا نسيت انه موجود اصلآ وحاضنك وانتي شيلاه زمانه فطس
نسرين ضحكت وضمت صقر قامت بتقبيل جبينه
-يا حبيب قلبي بس يا روحي
مازن قبل شفتيه وركض وهي صرخت به بإنفعال
-يا ماااازن بقولك هيريل يا اخي بقى

#رواية_عندما_تتنفس_الكتب
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen

رحيم عاد من عمله ابتسم وضم نغم بعد ان فتحت الباب له
-ايه يا قلبي عاملة ايه
نغم ابتسمت
-الحمد لله يا حبيبي انت ايه اخبارك والشغل عامل ايه
رحيم ابتسم
-الحمد لله كويس وكويس ان مفيش عيادة النهاردا هخرجك بقى ونروح بالمرة المستشفى نتطمن عليكي علشان الحمل
نغم ابتسمت وهزت رأسها بإيجاب ترددت كثيرآ ونظرت له
-رحيم....
رحيم نظر لها
-ايه يا نغمتي عايزة تقولي ايه
نغم ابتسم ولكنها اكملت
-هو...جمال جه هنا...
رحيم بتعجب
-جه هنا ليه؟؟
نغم بتردد
-هو كان عايز مريم....وكمان قال كلام يضايق فأنا طردته وقولتله انه مش هيشوفها تاني دا حقير اوي يا رحيم...
رحيم شعر بالغضب
-قالك ايه وازاي يجي وهو عارف اني مش هنا ومكلمنيش حتى
نغم نظرت له وارتجف صوتها
-هو....ضايقني وافتكرت اللي عمله مع ريم وكنت متعصبة منه
رحيم وهو يقرأ تعابير وجهها
-ضايقك ازاي؟
نغم نظرت له وترددت كثيرآ ولكنها لن تقل له لن تجعله يفعل شيئ كفاه مشاكل اجل سيشعر بالغضب فذلك الوغد قد تجرأ ووضع يده على زوجته...
-قال ان البنت دي بنته ودا حرام وانت ماشي غلط..
رحيم شعر بالضيق
نغم امسكت بيده
-بس انا قولتله انك عارف الصح والغلط وانت مش هتخليها تورث والكل عارف انها مش بنتك...
رحيم وهو يحاول ان يجعلها تضحك تحدث بغيظ
-تورث ايه معلش هو انا حيلتي حاجة تورثها؟وبعدين خلاص موتيني وخلتيها تورث
نغم ضحكت وضمته
-حبيبي بعد الشر عليك
رحيم ضمها وابتسم وهو سعيد ويشعر بالأطمئنان بقربها....

#رواية_عندما_تتنفس_الكتب
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen

مرت شهور وجميلة اجتازت الأمتحانات وهم بالأسكندرية معآ وبعد ان انتهت عادوا لبلد يوسف وينتظرون النتيجة بفارغ الصبر بينما مازن ونسرين لم يفارقوا اهله ونسرين دائمآ على تواصل مع والدها ووالدتها واليوم سيذهبون لأهل يوسف حتى يكونوا معآ
يوسف وهو تحت ضغط
-اتأخرت ليه النتبجة اتأخرت
جميلة وهي تطمأنه
-يا حبيبي اهدى هتظهر بعد شوية دا طبيعي الرابط عليه ضغط
يسري ضحك
-هي نتيجتك ولا نتيجتها دا انت حاجة غريبة يا اخي
بلال ضحك
-اه والله هي هادية وهو اللي مش على بعضه
يوسف بغيظ
-انا اللي كنت بزاكرلها بس بقى متعصبونيش
ليلى اقتربت
-خد يا حبيبي اشرب العصير دا وروق دمك
سمعوا طرقات الباب ولارا فتحت رأت مازن ابتسمت
-اتفضلوا
مازن ونسرين ومعهم صغيرهم ابتسموا ودلفوا
يوسف بإنشغال
-ازيك يا مازن ازيك يا نسرين والقمر الصغير عامل ايه اقعدو
مازن رفع احدى حاجبيه
-كنت بايت في حضنك يلة انت
يسري وقف ومازن نظر له ومد يده له وهو يرى تعابير وجهه ولكن يسري قام بضمه
-نورت يبني....
مازن ابتسم ونظر ليوسف فأبتسم....
ليلى ضمت نسرين
-عاملة ايه يا حبيبتي بسم الله ماشاء الله زي القمر
نسرين ابتسمت وصقر يضمها
-صقر
لارا ابتسمت
-عسل اوي بسم الله ماشاء الله
صقر نظر لهم وبكى
يسري بتعجب
-ماله
بلال اقترب من نسرين
-هاتيه هاتيه انا بعرف اتعامل مع العيال
صقر لم يريد الذهاب له وبكى
مازن اقترب وصقر ارتمى عليه ليضمه مازن
-بس حبيب بابا مفيش حاجة شوف حلوين ازاي بس يا روحي باس
قام بتقبيله ونسرين نظرت له بغيظ ليضحك
يوسف صاح
-ظههرررررت اهي...
جميلة بسرعة اقتربت منه
-هاااه
يوسف نظر لها بخيبة امل
-انتي عمالتي اللي عليكي واثقة؟
جميلة هزت راسها بإيجاب
-اه...انا اتلغبطت شوية...بس....هي كام يا يوسف
يوسف تنهد بضيق
مازن ضحك
-مبروك يا جميلة نجحتي يا حبيبتي بمجموع كويس
يوسف نظر له بغيظ
مازن بتهكم
-منا عارف حركاتك دي مش عليا
يوسف ضحك وضم جميلة وبصوت عالي تحدث
-98٪
جميلة بسعادة
-بجد
يوسف وهو سعيد-بجد وان شاء الله تكوني احلا دكتورة يا قلبي انتي
نسرين باركت لها وضمتها
-تستاهلي كل خير يا جميلة مبروووك
جميلة دموعها تساقطت وهي سعيده وضمت يوسف بقوة هامسة
-شكرآ...
يوسف تعجب
-على ايه
جميلة بخفوت
-على كل حاجة...انت خليت البني ادمة اللي قدامك دي ليها قيمة
يوسف شعر بالضيق ونظر لها
-البني ادمة اللي قدامي دي ليها قيمة من قبل معرفها وقيمتها غالية اوي عندي صدقيني....جميلة انا بحبك
جميلة ابتسمت
-وانا كمان بحبك...
مازن ابتسم
-طب والفرح امتى بقى مش كفاية كدا
يوسف وهو لا يريد الضغط عليها
-مش وقته يا مازن...هي لسة قدامها في الجامعة سنين
جميلة نظرت له بتعجب
-هو لازم اخلص علشان نتجوز؟
يوسف هز راسه بنفي
-مش لازم اللي انتي عابزاه واللي يريحك يا جميلتي..
جميلة ابتسمت
-عايزة ابقى معاك يا يوسف انت راحتي...
ليلى ابتسمت واصبحت تزغرط ويسري ضحك
بلال ابتسم برضى واخيرآ حددو موعد الزفاف واصبحوا يجهزوا له ويعزموا من يعرفوهم
زينب ابتسمت وهي تجهز الحقيبة
-جوز بنتك الله يخليه صمم قال هيبعتلنا عربية تاخدنا من هنا لحد باب البيت
عادل ابتسم وضمها
-الأول مكنتش متطمنله وكان شكله ميطمنش بس حاسس ان ربنا عمل كل دا وغيره بالشكل دا علشان بنتك هي تستاهل كل خير وحشاني والله
زينب ابتسمت وضمته
-هنشوفها ونقضي يومين معاها كمان ونشوف حفيدي القمر
عادل ابتسم وقبل جبينها

#رواية_عندما_تتنفس_الكتب
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen

نغم خرجت من الحمام بالم ذهبت لغرفتها هي ورحيم حركته
-رحيم...
رحيم جلس بسرعة
-ايه في ايه؟
نغم بألم
-مش عارفة الم فظيع
رحيم بقلق
-الدكتورة قالت انك هتولدي الأيام دي ممكن تكون ولادة هناخد الشنطة اللي مجهزينها ونروح المستشفى يلا
نغم بخوف
-ولادة....استنى مريم...
رحيم وهو ياتي بالحقيبة حمل مريم النائمة
-هنوديها عند ماما مش هناخدها هنزلها واوقف تاكسي واجيلك تعالي خليكي مع ماما
نغم بالم هزت راسها بإيجاب هبطت بصعوبة ومحمد شعر بهم وسمع صوت نغم فتح
-ايه خير
رحيم بقلق
-شكلها هتولد دلوقتي...
نسمة وضعت يدها على بطنها
-على خير يا رب
محمد ضحك ونظر لبطن نسمة
-انتي خللتي يا بنتي انتي في العاشر ايه هتخلليه
نسمة بغيظ
-اعمل ايه مهو هو اللي مش عايز يجي
رحيم ابتسم بغلب
-خليكي معاهم يا نغمي هوقف تاكسي بسرعة وجاي وبطل قر يا محمد نغم حامل في توأم
هبط واعطى مريم لوالدته ووقف تاكسي صعد لياتي بنغم فوجد نسمة تصرخ
محمد اسمكها بخوف
-في ايه مالك
نسمة بصراخ والم
-قريت يا محمد ااااه مش قادرة شكلي بولد
رحيم بقلق
-طيب بسرعة التاكسي تحت يلا هاتها ويلا
محمد ركض اخذ اسدالها وجعلها ترتديه واخدو الحقيبة المجهزة ليوم الولادة وهبطوا رحيم جلس بالخلف مع نغم وجوارها نسمة زمحمد بالأمام ولم يتوقفوا عن الصراخ ولكن نغم كانت متماسكة عن نسمة التي تصرخ بقوة وصلوا امام المستشفى وبسرعة صعدوا
رحيم بقلق كان يقف بالخارج هو محمد
محمد يدعي
-يا رب...يا رب....ربنا يسترها يا رب....
رحيم سمع صوت بكاء طفل فأطمأن قليلآ ووجد نفسه يدخل لها بتعجب نظر لهم
-دا واحد هي حامل في توأم...
الطبيبة نظرت لرحيم بحزن
-هو ميت....
نغم اغمضت عيناها وهي تبكي بألم وحزن
رحيم اقترب من المولود واخذه بين زراعه هز راسه بعدم تصديق
-ازاي ميت يعني
ضمه اليه وهو يحرك ظهره بلطف ويحاول ان يجري الدم بجسده قبله ودموعه على وشك الهبوط وهو يذكر الله وتفاجأو الجميع بالطفل يبكي ليغمض رحيم عينه ويبكي بسعادة ونغم ابتسمت بعدم تصديق والم..
اقترب منها وقربه منها فتقبل رأسه وهي تبكي اخذته الطبيبة وهي تبتسم بتعجب ونقلوا نغم لغرفة اخرى غير غرفة الولادة ومعها طفليها وهم سعداء بهم ولقد اتت رجاء وزهرة بمريم
الطبيبة ابتسمت
-تقدري ترضعيهم
نغم هزت راسها بإيجاب
رحيم نظر لنغم بتردد
-نغم...
نغم نظرت له
رحيم صمت وهز راسه بنفي وهو ينظر لمريم
-ولا حاجة...
نغم وقد فهمته قليلآ تحدثت بتعب ومفعول البنج مازال يؤثر عليها
-زهرة...هاتي مريم...
رحيم تعجب ونظر لها
اخذت مريم واخذت وشاح وضعته عليه حتى ترضعها ابت مريم في البداية ولكن نغم ظلت تحاول حتى ارضعتها ورجاء نظرت لرحيم بذهول
زهرة بتعجب
-ايه دا؟
نغم نظرت لرحيم الذي ابتسم لقد فهمته حقآ اقترب وقبل جبينها وضمها لصدره
-انا محبتش اضغط عليكي يا نغم بس انا عايزها تبقى اختهم...ولو حتى بالرضاعة مش عايزها تحل لحد فيهم...هي بنتي دلوقتي
نغم ابتسمت
-وبنتي
ابتسم رحيم وهي اخذت الولدان ارضعتهم واحد تلو الأخر واغمضت عيناها بتعب نتيجة زوال البنج
رحيم نظر لها
-هتسميهم ايه
نغم ابتسمت
-انا عايزة واحد سالم...
رحيم ابتسم وهز رأسه بإيجاب
-والتاني
نغم تعجبت انه لا يختار اسماءهم ولكنها ابتسمت وامسكت بيده
-وواحد زيدان.....
رحيم نظر لها هي تريد ان تسميه على اسم اباه...ابتسم ومسح دموعه التي تجتمع بعينه وكيف لا تجتمع الدموع بسهولة بأعين رحيم....
قبلت يده ورجاء ابتسمت بسعادة وتأثر ذهبت لترى نسمة لتسمع صوتها تصرخ بمحمد
-سيب يا محمد البنت وهاتلي حاجة اكولها جعاانة يا اخي الله
محمد بتعجب
- الله عبد الرحمن هيجيب خلاص الفرخة جهزت وجايين والله لو نزلت من المستشفى مش هوصل قبلهم يا بنتي انا اول مرة اشوف واحدة لسة والده وكل تفكيرها في الأكل
نسمة بغيظ
-متضايقنيش يا محمد
رجاء ضحكت
-يا بنتي خفي شوية خفي على جوزك
نسمة بضيق
-جوزي بطل يحبني خلاص جاتله البنوتة اللي عايزها
محمد ترك البنت واقترب ضمها
-ومين اللي جاب البنوتة هااه يا حبيبة قلبي انت كفاية بقى كلام غريب يلا بقى قوليلي هتسميها ايه
نسمة هزت رأيها بنفي
-انت اللي هتسميها يا حبيبي
محمد ابتسم
-ايه رأيك في فاطمة
نسمة هزت رأسها بنفي
-لا شوف واحد تانية
محمد بحيرة
-ايه رأيك في حورية
نسمة بغيظ
-عايزة اسم جديد يا محمد
محمد بحيرة
-خلاص اختاري انتي
نسمة هزت رأسها بنفي
-لا انا بعترض بس
محمد بغيظ
-والله الأسم اللي تقوله ماما انا راضي بيه
نظر لرجاء
-قولي اسم بقى...
رجاء ابتسمت
-فاطمة
محمد ابتسم
-شوفتي ماما العسل اللي دايمآ في صفي
نسمة ابتسمت بغيظ
-ماشي يا ماما فاطمة فاطمة
ابتسم محمد وضمها وهو بناغشها تركها وذهب ليطمأن على نغم وبقى معها قليلآ وتركها رحيم في هذا الوقت وذهب يطمأن على نسمة...
اتى عبد الرحمن بالطعام للجميع وبقوا معآ كان سالم ونادية في غاية السعادة وهم يرون احفادهم وعبد الله اتى وبقى معهم وحمل مريم يلعب معها وهو سعيد بفرحهم....

#رواية_عندما_تتنفس_الكتب
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
👈
#Nada_Mohsen

كان فرح جميلة ويوسف كبير حضروه كل من بالبلد تقريبآ الجميع سعداء والفرحة تجمعهم يوسف لم يتوقف عن الرقص مع مازن بجنونهم المعتاد ليغني كاسر للمرة الأولى وقد اشتغلت موسيقى صاخبة وبدأ كاسر بالغناء وهو ينذكر كل ما حدث بينه وبين يوسف وجعل يوسف يتذكر عندما تبرع له كاسر بكليته وكم المواقف الأكشن خاضوها معآ

~احنا واحد اتنين على قلب واحد جدعان والقلب جاحد لا متقفش قصدنا الله يهديك..
احنا التقايل لا لا ملناش بدايل اخوات لا مش زمايل...
اتنين بس احنا واحد كتف في كتف وقلب واحد حاصل ضرب اتنين في واحد يطلعلك في الضلمة عووووو..
طول محنا في كتف بعض هنلمح برق هنسمع رعد هتتاكل واعتبرو وعد اياك تأمن يوم لسو...
واد مجدع واد يتصاحب واد مرجل واد يتصاحب واد وقت الشدة في ضري صاحبي عمري مقوله لااا...واد جامد واد رجولة صاحب ايام الطفولة من وقت مكونا بكافولا عمرو عليا في يوم مضيق....

يوسف ابتسم بسعادة بل ضحك ومازن مستمر بالغناء والرقص معه بجنون غير معهود عليهم والجميع سعداء..

~قرص الطعمية على الطبلية مابينا مقسمينووو بعمله اللّي وهو تملي شيلني في نن عينه...
تعادينا براحتك مش من مصلحتك علم القسوة يا ناس ولا تسوى احنا اللي مأسسينه...
وجهين لعملة واحدة غلابة بس قلوبنا جاحدة اهدى بس وواحدة واحدة عروقك من وشك تنط احنا اجدع ناس في شعبك جنب بعض ودا اللي تعبك لو عايز تلعب نلاعبك ونقضيها فار وقط...
اصل احنا واحد اتنين على قلب واحد جدعان والقلب جاحد لا متقفش قصدنا الله يهديك..
احنا التقايل لا لا ملناش بدايل اخوات لا مش زمايل...
اتنين بس احنا واحد كتف في كتف وقلب واحد حاصل ضرب اتنين في واحد يطلعلك في الضلمة عووووو....

يوسف ضحك وضمه وهو يقفز بسعادة
-ايه الروقان اللي انت فيه دا
مازن ضحك
-تصدق وتؤمن بالله الأغنية الوحيدة اللي حافظها واديها عدت على خير حاسس اني عكيت اصلآ
يوسف ضحك ونسرين كانت تضحك مع عائلتها
يوسف نظر لمازن بخبث
-يعني احنا غلابة
مازن اكمل الأغنية
-بس قلوبنا جاحدة يا باشا
ضحكوا معآ وكان يوم مميز حقآ يوم ازالوا به جميع ضغوطاتهم وانتهى على خير مازن ونسرين وعائلتها صعدوا مع يوسف
-مبروووووك يا عريس
يوسف رفع احدى حاجبيه
-احنا صحاب وكل حاجة بس دا فرحي انت رايح فين
مازن ضحك بقوة
-يا واطي الدور اللي فوق احنا قعدين فيه جميلة لو الواد دا قل ادبه تعالي اطلعيلنا احنا سهرانين
ضحك الجميع وصقر والد مازن تحدث
-يا ابني سيبه بقى واطلع يلا الله
يوسف استأذن منه
-بعد اذنك يا عمي بعد اذنكوا
اغلق الباب ومازن ابتسم بخبث
-هنروح من بعض فين يا چو فوقيك
صعدوا ويوسف ضحك
-ملوش حل
جميلة ابتسمت وهي ترى اضواء شقتها كيف كانت جميلة يوسف اقترب وقف امامها وقبل جبينها ابتسمت وضمته وهو ابتسم
-ادخلي بقى غيري فستانك والبسي اللي يعجبك من الهدوم اللي جيبناها سوا وانا هاخد بجامة واغير برا ماشي
جميلة هزت رأسها بإيجاب وذهبت بدلت ملابسها اعجبت بفستان ابيض جميل ارتدته وهو ارتدى بجامته وانتظرها حتى تخرج ابتسم بحب
-زي القمر....
جميلة ابتسمت بإعجاب وهي ناظرة له
-وانت كمان
يوسف بخبث
-وانا كمان ايه؟
جميلة بخجل
-زي القمر
يوسف ضحك واقترب ضمها
-يا حياتي انتي انا بحبك اوي
تبدلت ملامحه للقلق همس لنفسه سرآ
-بحبها مش هقدر أاذيها لازم اراقب ردود افعالها لازم اشوف هل هي بتحبني هتتقبلني ولا....
اقترب منها يريد تقبيلها امسكت بيده وابتعدت بإحراج وابتسمت بخجل وهو ابتسم
-هنبتديها بقى مناغشة وقط وفار
حملها وهي شهقت ونظرت له
-چوو
يوسف بحب
-عيون وقلب وحياة چو
جميلة ابتسمت ودفنت وجهها به وهو قبلها وجد الباب يدق انزلها بتعجب وهي ابتعدت بسرعة
-افتح شوف مين
يوسف بتعجب
-مين البجح اللي هيخبط في الوقت دا وعلى عرسان جداد يعني
فتح يوسف الباب وجد مازن يستند على الباب ويبتسم بخبط وبصوت مضحك
-عندكوا شامبوو
يوسف وهو يمنع ضحكاته بصعوبة
-لا معندناش
مازن بنفس الصوت
-اومال عندكوا ايه
يوسف بغيظ
-شبشب عندنا شبشب
انحنى ليزيل الشبشب الخاص به ليركض مازن لفوق وهو يضحك
-يا مفتري حسبي الله ونعم الوكيل
يوسف اغلق الباب وما ان اغلق حتى انفجر في الضحك
-اقول ايه بس اقول اي
جميلة ضحكت بقوة لقد كانت تسمعهم ولم تتمالك ضحكاتها
نسرين تضحك بقوة هي وعائلتها وعائلة مازن
صقر وهو يضحك بهذا الشكل للمرة الأولى
-انتو مجانين والله مجانين
مازن ضحك
-ميجليش نوم لو مرخمتش عليه
نسرين كانت تضحك معه
وزينب حاملة صقر....

#رواية_عندما_تتنفس_الكتب
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen

تم عمل سبوع للتوأم سالم وزيدان ومعهم فاطمة ابنة محمد وهم سعداء للغاية بوجودهم....
كريم تم الحكم عليه بالسجن المؤبد والجميع اطمأنوا والده ووالدته حاولوا ان يخرجوه ولكن بدون جدوى واشرف وسالم علاقتهم اصبحت شبه منقطعه فأشرف لم يحتمل ما جرى لكريم وحمل اخطاءه لنغم ورحيم وهذا شيئ لم يتحمله سالم....
مريم اصبحت اخت لسالم ولزيدان بالرضاعة ورحيم يرسم بعقله مستقبلهم معآ هو سعيد بوجودها مريم لم تكن عبأ عليه او على عائلته وحمد ربه ان اعطاه نغم الفتاة الطيبة المتفهمه اجل هي تفهمه من نظرات عينه....انها العوض الأجمل له.....لا يعلم انه ايضآ عوضهآ......فلقد كان عوضها شخص رحيم بها لقد كان حقآ رحيم..

#رواية_عندما_تتنفس_الكتب
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen

مازن وجد نسرين تجلس على السرير ومازالوا ببيت عائلة يوسف
-بتعملي ايه مصدقتي نيمتي صقر
نسرين ابتسمت ومازال تقرأ بكتاب اقترب منها
-بتعملي ايه
نسرين ابتسمت
-بقرأه....عندما تتنفس الكتب...
مازن ابتسم
-واتنفستيها
نسرين ضحكت
-واي تنفس انا عشت معاك حياه مش موجودة في اي كتاب ولا اي رواية قاسي بس طيب حنين بس جامد ان كنت كل حاجة ونقيضها عمرك ممديت ايدك عليا ولا ضربتني ولا شتمتني رغم انك كنت قاسي انت كنت بتعصبني اوي يا مازن
مازن ضحك
-اممم انا اللي كنت بتضرب انا اللي كتفي وصدري نملوا من كتر لكمك وضريك والغريبة اني ساكت
نسرين رفعت احدى حاجبيها
-ليه تقدر تعمل ايه ان شاء الله
مازن سحبها بمناغشة
-بت انتي انتي متعرفنيش
نسرين حاوطت رقبته بزراعيها
-ولا انت تعرفني
مازن غمز لها
-بما انه نايم ميلا نتعرف
نسرين ضحكت وضمته وهو يضحك معها قاطعهم صوت الباب
-هو هادم اللذات ومفرق الجماعات هو
وقف وذهب فتح الباب ودخل يوسف ونسرين ارتدت اسدالها سريعآ وخرجت
يوسف نظر لمازن وهو يضحك وفجأة اصبح يرقص
-على الوحدة كله يرقص يلا
مازن ضحك بقوة
-دا اتجنن انت مكملتش شهر جواز لسة يا عيني عليك
نسرين ضربت كتفه
-لهو انت اتجننت
مازن غمز لها
-اتجننت بحبك يا قمر انت
نسرين
لكمت كتفه وادارت وجهها بخجل
-بطل
يوسف قاطعهم بصراخه المضحك
-باااااااس بطلوا بقى جميلة حامل جميلة حااااامل
اجتمعوا كل من بالبيت وباركوا له ومازن ضحك
-مجنون
ضمه بقوة
-الف مبروك يا حبيبي
يوسف ابتسم
-اول واحد تعرف على فكرآ بعدي انتو عرفتوا قبل جميلة اصلآ
نسرين ضحكت
-ازاي
جميلة بغيظ
-هو شاف الأختبار وانا مش فاهمه قام جري خلاني لبست وجريت وراه
يوسف ضحك وضمها
-يا روحي معلش بقى بس كان لازم اقول للواد دا دا صاحب حق وكلية مرة واحدة
مازن ضحك بقوة
-فكرتني بالكلية دي
ضحكوا جميعآ ونسرين اقترحت ان يصلوا جميعهم العشاء جماعة ويشكروا الله والجميع رحبوا صمموا ان يقيم بهم مازن وهي شجعته التفت ونظر لها وهو يقيم وهي ابتسمت له ليبتسم ويكمل
-استقيموا....
♡القدر غريب ولكنه جميل ليس كل مايحدث لك صدفه فموقف صغير يحزنك يكون خلفه الكثير من السعادة...احبائي اعلموا ان الله لا يفعل شيئ سيئ بكم هو فقط يجهز لكم كل ما هو جميل فأصبروا....واعلموا ايضآ ان القرب والبعد ليس بالمسافات فالروح برغم البعد تلتقي ثقوا بالله دائمآ..♡




موعد البارت الجديد الساعة ( 6 م ) يوميا ان شاء الله 

هنا تنتهى احداث رواية عندما تتنفس الكتب الحلقة الاخيرة ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية عشق القاسي الفصل الاول  أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية عندما تتنفس الكتب ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-