نقدم اليوم احداث رواية عشق القاسي الفصل السابع عشر من روايات قطره حياة . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية عشق القاسي كاملة بقلم قطرة حياه من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية عشق القاسى pdf كاملة من خلال موقعنا .
عشق القاسى الفصل السابع عشر
عشق القاسي
الفصل السابع عشر
عائشة اخدت بالها ان ايد مرام مفيهاش الدبلة وبعصبية : انتي مش لابسة الدبلة ليه
ياسين سمعها واعصابه اللي هديت بقت نار تاني " وكمان قالعة الدبلة " صبرني يااااااارب
مرام بتوتر: نسيتها
قبل ما ترد عائشة نادي ياسين: يا طنط
عائشة: تعالي يا حبيبي اتفضل
مرام نزلت النقاب بسرعة
عائشة: اقعد يا حبيبي اقعدي يا مرام مع ياسين تشرب ايه يا حبيبي
ياسين بهدؤ: ولا حاجة يا طنط تسلمي
عائشة: لا يا حبيبي ميصحش
ياسين بابتسامة: خلاص شاي تقيل يا ست الكل
عائشة: من عنيا يا ابني
ياسين : تسلمي
وفضل ساكت يهدي نفسه شويه ولفت نظره لبسها
ياسين بعصبية: انتي ايه اللي انتي لبساه ده
مرام بإستغراب من عصبيته: ماله لبسي ماهو عادي اهو
ياسين بعصبية من بىودعا: انتي هتستهبلي ده عادي
مرام بحدة : من فضلك اتكلم بادب انا مش عيلة صغيرة
ياسين بضحكة عصبية : انتي سبتي رأس الموضوع ومسكتي ديله ايه اللي انتي لبساه ده يا محترمة
مرام بإستغراب فعلي من عصبيته وتنظر الي ما ترتديه جيبة جينز صك من اللون الكحلي وبادي نفس اللون وفوقه كارديجان طويل جدا يصل الارض يري ياسين انه مفصل جدا لجسدها من اللون السيمون ذات كنار من الورود الكحلي البسيطة وحجاب ونقاب باللون الكحلي في نظر ياسين قصير جدا ولا يعد حجاب
مرام: فعلا لبسي عادي مشكلتك بقي مش مشكلتي انا شايفة انه جميل ولا ضيق ولا شفاف
ياسين بسخرية: لا والنبي صح عندك حق مش ضيق طيب مش ضيق وميتلبسش تاني سيادتك
مرام: افندم وايه بقي اللي هيخليني ملبسوش تاني
ياسين بعصبية : ورب الكعبة يا مرام ان شفت الطقم ده عليكي تاني وخارجة بيه لكون مطين عيشتك وانا مبهددش انتي سامعة ولو جدعة ابقي كسري كلمتي والبسيه تاني وقد اعذر من انذر يا بنت عمي
مرام بعصبية من اسلوبه : يا سلام هو امر وفرض وخلاص مش ملاحظ انك عايش اوي في دور سي السيد والزمن ده فات وولي من زمان يا ابيه
ياسين وقد افقدته السيطرة علي اعصابه من اسلوبها الوقح : مرااااااااام اتكلمي بادب واالا قسما عظما هيبقي ليا تصرف تاني معاكي تندمي عليه طول عمرك انتي فاهمة وكلمة زفت ابيه دي ان سمعتها منك تاني هوريكي الوش التاني ووالله يا مرام لاخر مرة هلفت نظرك لاسلوبك معايا وانا مبحبش اعيد كلامي كتير
مرام انخرست مش عارفة ترد وفي نفس الوقت عاوزة ترد عشان ميعرفش انها خافت فسكتت
انقذها دخول عائشة
عائشة : مرام خدي يا حبيبتي الشاي
مرام قامت اخدته وراحت تحطه قدامه فافتكر انه سمع انها مش لابسة الدبلة وبص لايدها وشافها فعلا مش لبساهاواعصابه فارت تاني " البت دي هتجبلي الضغط وتشلني"
ياسين بكبح لغضبه: فين دبلتك يا محترمة .
مرام بتةتر: نسيت البسها لسه متعودتش عليها
ياسين: امال انا منستش ليه
مرام سكتت
ياسين بهدؤ : استغفرك ربي واتوب اليك انتي الكلام معاكي ضايع لكن هقولك كلمتين الدبلة مش تقلعيها من ايدك يا انسة يا متربية انتي كده بتبقي بتحترمي نفسك انتي قبلي انا يلا انا خلصت اللي عندي مع السلامة
ياسين مشي وهي طلعت اوضتها
ياسين" يارب صبرني يارب"
///////////////
في منزل بسيط جدا
سيدة في منتصف الخمسينات اخذ منها المرض ما اخذ
عليا فتاه في 24 من عمرها بنت شخصيتها قوية جدا في الحق خريجة كليه الحقوق ولا تعمل طويلة نوعا ما ذات عيون بنية وشعر اسود قصير بقوام ممشوق اقرب للتخن ذو بشرة بيضاء وخدود حمراء "
عليا: عاملة ايه يا ماما
امها : الحمد لله يا بنتي خلاص مبقاش في العمر قد اللي مضي
عليا : ليه بتقولي كده بس يا ماما ربنا يخليكي ليا يارب ويعطيكي الصحة وطولة العمر
امها: مهما يطول مسيره يخلص يا بنتي هي مني متصلتش
عليا : لا يا ماما تلاقي جوزها ربنا ياخده ويريحها منه مانعها اكيد
امها : متدعيش يا بنتي علي حد ربنا يتصرف فيه
عليا: يارب يا ماما ربنا ينتقم منه علي حرمنا منه
////////////////////
في اوضة مني
سمعت مني فتح الباب فمثلت استغراقها في النوم حتي لا تتصادم معه في معركة ستخرج منها خاسرة بالتاكيد
دخل سمير وشافها نايمة فضل يملس علي شعرها وقبل جبهتها قبلة طويلة اودع بها جزء بسيط من حبه الكبير لها
سمير بهمس: ياريتك ما كنتي عرفتي حاجة كان زمانا اسعد اتنين في الدنيا
/////////////////////////
الصباح في قسم الشرطة
ياسين للعسكري: هو كريم باشا مجاش النهاردة
العسكري: لا لسه يا باشا
ياسين: طيب اول ما يوصل اديني خبر
العسكري : حاضر يا فندم
ياسين دخل مكتبه وطلب قهوة وسرح في مشكلته الجديدة مرام وبيلعب في دبلتها
مراد جه
مراد: ايه مالك شكلك تعبان
ياسين: اه منمتش كويس بس
مراد: الف سلامة
ياسين : الله يسلمك
العسكري جه : كريم باشا جه يا فندم
ياسين : طيب خلاص روح انت
عن اذنك يا مراد هوصل لكريم عاوزه في موضوع
مراد: خد راحتك يا بوس
في مكتب كريم
ياسين يطل براسه من الباب : ممكن ادخل
كريم: اكيد اتفضل
ياسين بهدؤ: قلتلك عاوزك في موضوع وامبارح خرجت ومجتنيش
كريم: معلش كان ورايا حاجة مهمة
ياسين: طيب يلا نروح الكوفي اللي قصادنا ده عاوز اتكلم معاك شوية بره جو الشغل ده
كريم بتردد: معلش مش فاضي دلوقتي
ياسين: مش هعطلك ربع ساعة وهنرجع
كريم بتردد : اوك
///////////////////////
في المستشفي
داليا: ليه يعني ماله الطقم كان حلو وشيك اوي
مرام بعصبية : ما ده اللي هيجنني هو عاوز يفرض سيطرته وكل حاجة بامر وتتنفذ كاوامر غير قابلة للنقاش وانا بقي مستحيل اكون مجرد شئ ملوش اي راي ولا يعترض علي اوامر حضرته
داليا: معلش ما هو برده مش كل حاجة قفش حاول وانتي بتتكلمي معاه متعليش صوتك وانتو بتتكلموا خديه علي قد عقله
مرام: انا يا داليا زهقت وتعبت واحنا مكملناش اسبوع امال لو طولنا شوية هيبقي عامل ازاي عرفتي بقي ايه حلاوة الانسان يرتبط بحد قريب من سنه عشان يفهموا بعض
داليا: لا معلش انا مش معاكي في ده لان ممكن يحصل حتي لو انتو قريبين من بعض السن ملوش دخل ده تفاوت في الشخصيات ملوش علاقة بالسن
مرام: لالالا والسن اهم عامل
داليا لا يا مرام مش عامل دي كان هت
داليا لا يا مرام مش عامل دي كان هتبقي شخصيته حتي لو صغير
هسالك سؤال يعني ياسين مكنش كده زمان
مرام : لا بصراحة طول عمره كده
داليا : بابتسامة : شفتي يعني الموضوع ملوش علاقة بالسن اهو
مرام سكتت مردتش
///////////////////////
في الكافيه
ياسين: في الاول كده لازم تكون عارف انك لو مش غالي عليا وبعزك وبعتبرك اخويا مستحيل كنت هقعد اتكلم معاك كده عادي في موضوع حساس زي اللي هنتكلم فيه ولو حد غيرك ابسط حاجة هقولها ده نصيب وقدر ومش لازم ابررله اي حاجة لانه متقدمش رسمي
كريم : وانا مطلبتش انك تبررلي اي حاجة
ياسين بتوتر: عارف وده من اخلاقك لكن من حقك تعرف السبب ومن حق العشرة عليا اني لازم اقولك
واكمل كلامه : وقت انت ما كلمتني فعلا قولتلك مش مخطوبة وربنا يعلم فرحت ازاي لانك اخويا وهي كنت بعتبرها زي اختي بالظبط
كريم مستمع باستغراب من كلام ياسين
ياسين : بس بالتحديد يوم ما انت كلمتني فوجئت بوالدتي بتقولي انا خطبتلك بنت عمك ومامتها موافقة وكانت فرحانة بطريقة غير طبيعية ووالدتي كلامها وامنيتها سيف علي رقبتي وانت عارف ومستحيل ارفض لها طلب او اكسر كلمتها وابينها صغيرة قدام اي حد
كريم بهدؤ: حصل خير يا ياسين موضوع وعدي وهي مكتوب تبقي نصيبك وربنا يسعدك والموضوع كان مجرد اقتراح مش اكتر من كده
واكمل بإبتسامة حزينة: وهي دلوقتي اختي مراة اخويا
" رغم ان كريم فعلا كان شايل جدا من ياسين بس ملقيش رد ينفع يتقال في الموقف ده غير كده خاصة بعد ما ياسين اتجرا وشرح موقفه وهو مش ملزم يعمل كده"
عدي باقي اليوم عادي جدا خالي من الاحداث
////////////////////////
تاني يوم الظهر في بيت عائشة
منال: خطوبة واتخطبوا ايه رايك نجوزهم بقي ونفرح بيهم عشان نشيل عيالهم
عائشة : ههههههههههههه هما لسه كملوا اسبوع يا منال اصبري شوية
منال: ما احنا لازم ندبر ونخطط الاول زي الخطوبة يعني الموضوع هيطول وبعدين دول لحد دلوقتي لا اتكلموا في التليفون ولا قعدوا مع بعض هيوافقوا يتجوزوا بسهولة مظنش
عائشة : لا قعدوا شوية امبارح لما ياسين وصلني
منال: لا والله شوفي الواد مقليش
عائشة : هههههههههههههههه ماهو يدوب اتخانقوا ومشي علطول
منال بإستغراب: انتي بتضحكي عشان اتخانقوا وبعدين اتخانقوا ليه
عائشة بإبتسامة: عشان لبس مرام معجبوش مع انه محتشم جدا ومفيهوش اي حاجة
منال بإستغراب: وده يخليكي تضحكي وفجأة ضحكت ": قصدك انه غار
عائشة بغمزة: عليكي نور
منال: والله والموضوع هيحلو ان شاء الله ربنا يالف بين قولبهم يا رب
عائشة : يارب
//////////////////////////
في مكتب ياسين
ياسين: ادخل
العسكري: في واحد برة بيقول اسمه خالد امين عاوز حضرتك
ياسين : خليه يدخل
خالد: مساء الخير
ياسين بابتسامة : اهلاااا مساء النور ازيك يا خالد
خالد بإبتسامة : تمام الحمد لله اخبارك ايه
ياسين: الحمد لله ايه فينك من زمان مشفتكش
خالد: الشغل والله واخد كل وقتي
ياسين: ربنا يقويك
خالد: تسلم قولي هو مراد مجاش النهاردة اصلي سالت عليه قالوا محدش شافوا
ياسين: لا جه بس طلع عمليه خير في حاجة
خالد : لا ابدا .....
العسكري: ياسين باشا
ياسين: خير يا ابني
العسكري: الافراد رجعوا يا فندم وبيقولو مراد بيه اتصاب وخدوه المستشفي
ياسين بصدمة : ايه مستشفي وحالته ايه
العسكري: معرفش والله يا فندم
ياسين خرج جري
خالد : استني يا ياسين انا هوصلك مش هتقدر تسوق
ياسين بخوف: طيب يلا بسرعة
سليم قابلهم : ايه يا ابني في ايه
ياسين بهستيريا: مراد اتصاب وفي المستشفي
سليم: يا ستار يارب
سليم: ماشي يلا بينا نروحله
وركبوا وحرك خالد للمستشفي باقصي سرعة
//////////////////////
في المستشفي
داليا ومرام راجعين من الاستراحة لقيوا الريسبشن مليان ظباط والدنيا مقلوبة
مرام : ايه ده في ايه
الممرضة : ظابط جه متصاب وفي العمليات
مرام: يا ستار يارب ربنا يقومه بالسلامة
داليا: اللهم امين
وهما بيلفوا راجعين مرام شافت ياسين داخل جري ومشفهاش وهي قلبها انقبض لما شافته بالمنظر ده وفجأة سمعته وهو بيسال
ياسين بخوف : فين مراد يا محمد عامل ايه دلوقتي
محمد : متقلقش والله الحكاية بسيطة
مرام بصدمة : داليا هو قال مراد ولا انا مسمعتش قال مراد والله قال مراد
وطلعت جري لياسين في وسط الظباط
مرام بصراخ : ماله مراد يا ياسين ماله حصل ايه
ياسين فاق من صدمته علي صوتها : انتي بتعملي ايه هنا يا مجنونة امشي من هنا حالا انتي مش شايفة الرجالة
مرام وبتخبط رجلها في الارض : لا والله ما هنتقل من هنا الا لما اطمن عليه
وبدموع ورجاء : والنبي يا ياسين مراد ماله طمني عليه
ياسين : والله كويس مفيهوش اي حاجة ان شاء الله امشي من هنا بقي
مرام هزت راسها بعنف: لا لالا مستحيل عاوزة اشوفه
خالد مركز معاها اوي لما عرفها ولفتت نظر الظباط ليها
وياسين تفكيره اتشتت ليها وفار دمه لان كلهم رجالة وهي وصاحبتها وسطهم شكلهم غلط
ياسين : امشي بقي من هنا مش تخليني اتغابي عليكي
الدكتور خرج
مرام جريت عليه : دكتور فريد والنبي مراد عامل ايه دلوقتي حالته ايه
ياسين: طمنا يا دكتور اخباره ايه
الدكتور بإستغراب لانه عارفها : تمام الحمد لله مفيهوش اي حاجة ولما شاف دموع مرام: مرام اهدي هو كويس والله وحالته بسيطة جدا متقلقيش
انتي تقربيله؟
مرام بشوية ارتياح ولكن بدموع: اه حضرتك اخته
الدكتور بإبتسامة: متقلقيش يا ستي والله هو كويس مفيهوش اي حاجة وكلها ساعة وهيفوق وتقدري تشوفيه
مرام: متشكرة اوي يا دكتور ربنا يطمنك
د.فريد بإبتسامة : العفو يا دكتورة
ياسين راح يطمن صحابه وعينه عليها واعصابه فلتت جدا منها ومن وقفتها
راح لها لما الدكتور مشي: خلاص روحي بقي من هنا بلاش فضايح منظرك بقي زي الزفت
مرام بعصبية ودموع وهو مرعاش مشاعرها ولا خوفها علي اخوها: تصدق بالله انا ما لاقية كلام يوصفك
منظر ايه اللي بتقول عليه انا واقفة باحترامي يا استاذ وميهمنيش حد وانا همشي دلوقتي بس مش عشان قولتلي لا عشان اريح اعصابي شوية وهكون عنده من قبل ما يفوق وميهمنيش مين م
منظر ايه اللي بتقول عليه انا واقفة باحترامي يا استاذ وميهمنيش حد وانا همشي دلوقتي بس مش عشان قولتلي لا عشان اريح اعصابي شوية وهكون عنده من قبل ما يفوق وميهمنيش مين موجود ولا يهمني راي حد فيا وسابته ومشيت من حرقة اعصابها وهو واقف مزهول بيحاول يستوعب كلامها
الفصل السابع عشر
عائشة اخدت بالها ان ايد مرام مفيهاش الدبلة وبعصبية : انتي مش لابسة الدبلة ليه
ياسين سمعها واعصابه اللي هديت بقت نار تاني " وكمان قالعة الدبلة " صبرني يااااااارب
مرام بتوتر: نسيتها
قبل ما ترد عائشة نادي ياسين: يا طنط
عائشة: تعالي يا حبيبي اتفضل
مرام نزلت النقاب بسرعة
عائشة: اقعد يا حبيبي اقعدي يا مرام مع ياسين تشرب ايه يا حبيبي
ياسين بهدؤ: ولا حاجة يا طنط تسلمي
عائشة: لا يا حبيبي ميصحش
ياسين بابتسامة: خلاص شاي تقيل يا ست الكل
عائشة: من عنيا يا ابني
ياسين : تسلمي
وفضل ساكت يهدي نفسه شويه ولفت نظره لبسها
ياسين بعصبية: انتي ايه اللي انتي لبساه ده
مرام بإستغراب من عصبيته: ماله لبسي ماهو عادي اهو
ياسين بعصبية من بىودعا: انتي هتستهبلي ده عادي
مرام بحدة : من فضلك اتكلم بادب انا مش عيلة صغيرة
ياسين بضحكة عصبية : انتي سبتي رأس الموضوع ومسكتي ديله ايه اللي انتي لبساه ده يا محترمة
مرام بإستغراب فعلي من عصبيته وتنظر الي ما ترتديه جيبة جينز صك من اللون الكحلي وبادي نفس اللون وفوقه كارديجان طويل جدا يصل الارض يري ياسين انه مفصل جدا لجسدها من اللون السيمون ذات كنار من الورود الكحلي البسيطة وحجاب ونقاب باللون الكحلي في نظر ياسين قصير جدا ولا يعد حجاب
مرام: فعلا لبسي عادي مشكلتك بقي مش مشكلتي انا شايفة انه جميل ولا ضيق ولا شفاف
ياسين بسخرية: لا والنبي صح عندك حق مش ضيق طيب مش ضيق وميتلبسش تاني سيادتك
مرام: افندم وايه بقي اللي هيخليني ملبسوش تاني
ياسين بعصبية : ورب الكعبة يا مرام ان شفت الطقم ده عليكي تاني وخارجة بيه لكون مطين عيشتك وانا مبهددش انتي سامعة ولو جدعة ابقي كسري كلمتي والبسيه تاني وقد اعذر من انذر يا بنت عمي
مرام بعصبية من اسلوبه : يا سلام هو امر وفرض وخلاص مش ملاحظ انك عايش اوي في دور سي السيد والزمن ده فات وولي من زمان يا ابيه
ياسين وقد افقدته السيطرة علي اعصابه من اسلوبها الوقح : مرااااااااام اتكلمي بادب واالا قسما عظما هيبقي ليا تصرف تاني معاكي تندمي عليه طول عمرك انتي فاهمة وكلمة زفت ابيه دي ان سمعتها منك تاني هوريكي الوش التاني ووالله يا مرام لاخر مرة هلفت نظرك لاسلوبك معايا وانا مبحبش اعيد كلامي كتير
مرام انخرست مش عارفة ترد وفي نفس الوقت عاوزة ترد عشان ميعرفش انها خافت فسكتت
انقذها دخول عائشة
عائشة : مرام خدي يا حبيبتي الشاي
مرام قامت اخدته وراحت تحطه قدامه فافتكر انه سمع انها مش لابسة الدبلة وبص لايدها وشافها فعلا مش لبساهاواعصابه فارت تاني " البت دي هتجبلي الضغط وتشلني"
ياسين بكبح لغضبه: فين دبلتك يا محترمة .
مرام بتةتر: نسيت البسها لسه متعودتش عليها
ياسين: امال انا منستش ليه
مرام سكتت
ياسين بهدؤ : استغفرك ربي واتوب اليك انتي الكلام معاكي ضايع لكن هقولك كلمتين الدبلة مش تقلعيها من ايدك يا انسة يا متربية انتي كده بتبقي بتحترمي نفسك انتي قبلي انا يلا انا خلصت اللي عندي مع السلامة
ياسين مشي وهي طلعت اوضتها
ياسين" يارب صبرني يارب"
///////////////
في منزل بسيط جدا
سيدة في منتصف الخمسينات اخذ منها المرض ما اخذ
عليا فتاه في 24 من عمرها بنت شخصيتها قوية جدا في الحق خريجة كليه الحقوق ولا تعمل طويلة نوعا ما ذات عيون بنية وشعر اسود قصير بقوام ممشوق اقرب للتخن ذو بشرة بيضاء وخدود حمراء "
عليا: عاملة ايه يا ماما
امها : الحمد لله يا بنتي خلاص مبقاش في العمر قد اللي مضي
عليا : ليه بتقولي كده بس يا ماما ربنا يخليكي ليا يارب ويعطيكي الصحة وطولة العمر
امها: مهما يطول مسيره يخلص يا بنتي هي مني متصلتش
عليا : لا يا ماما تلاقي جوزها ربنا ياخده ويريحها منه مانعها اكيد
امها : متدعيش يا بنتي علي حد ربنا يتصرف فيه
عليا: يارب يا ماما ربنا ينتقم منه علي حرمنا منه
////////////////////
في اوضة مني
سمعت مني فتح الباب فمثلت استغراقها في النوم حتي لا تتصادم معه في معركة ستخرج منها خاسرة بالتاكيد
دخل سمير وشافها نايمة فضل يملس علي شعرها وقبل جبهتها قبلة طويلة اودع بها جزء بسيط من حبه الكبير لها
سمير بهمس: ياريتك ما كنتي عرفتي حاجة كان زمانا اسعد اتنين في الدنيا
/////////////////////////
الصباح في قسم الشرطة
ياسين للعسكري: هو كريم باشا مجاش النهاردة
العسكري: لا لسه يا باشا
ياسين: طيب اول ما يوصل اديني خبر
العسكري : حاضر يا فندم
ياسين دخل مكتبه وطلب قهوة وسرح في مشكلته الجديدة مرام وبيلعب في دبلتها
مراد جه
مراد: ايه مالك شكلك تعبان
ياسين: اه منمتش كويس بس
مراد: الف سلامة
ياسين : الله يسلمك
العسكري جه : كريم باشا جه يا فندم
ياسين : طيب خلاص روح انت
عن اذنك يا مراد هوصل لكريم عاوزه في موضوع
مراد: خد راحتك يا بوس
في مكتب كريم
ياسين يطل براسه من الباب : ممكن ادخل
كريم: اكيد اتفضل
ياسين بهدؤ: قلتلك عاوزك في موضوع وامبارح خرجت ومجتنيش
كريم: معلش كان ورايا حاجة مهمة
ياسين: طيب يلا نروح الكوفي اللي قصادنا ده عاوز اتكلم معاك شوية بره جو الشغل ده
كريم بتردد: معلش مش فاضي دلوقتي
ياسين: مش هعطلك ربع ساعة وهنرجع
كريم بتردد : اوك
///////////////////////
في المستشفي
داليا: ليه يعني ماله الطقم كان حلو وشيك اوي
مرام بعصبية : ما ده اللي هيجنني هو عاوز يفرض سيطرته وكل حاجة بامر وتتنفذ كاوامر غير قابلة للنقاش وانا بقي مستحيل اكون مجرد شئ ملوش اي راي ولا يعترض علي اوامر حضرته
داليا: معلش ما هو برده مش كل حاجة قفش حاول وانتي بتتكلمي معاه متعليش صوتك وانتو بتتكلموا خديه علي قد عقله
مرام: انا يا داليا زهقت وتعبت واحنا مكملناش اسبوع امال لو طولنا شوية هيبقي عامل ازاي عرفتي بقي ايه حلاوة الانسان يرتبط بحد قريب من سنه عشان يفهموا بعض
داليا: لا معلش انا مش معاكي في ده لان ممكن يحصل حتي لو انتو قريبين من بعض السن ملوش دخل ده تفاوت في الشخصيات ملوش علاقة بالسن
مرام: لالالا والسن اهم عامل
داليا لا يا مرام مش عامل دي كان هت
داليا لا يا مرام مش عامل دي كان هتبقي شخصيته حتي لو صغير
هسالك سؤال يعني ياسين مكنش كده زمان
مرام : لا بصراحة طول عمره كده
داليا : بابتسامة : شفتي يعني الموضوع ملوش علاقة بالسن اهو
مرام سكتت مردتش
///////////////////////
في الكافيه
ياسين: في الاول كده لازم تكون عارف انك لو مش غالي عليا وبعزك وبعتبرك اخويا مستحيل كنت هقعد اتكلم معاك كده عادي في موضوع حساس زي اللي هنتكلم فيه ولو حد غيرك ابسط حاجة هقولها ده نصيب وقدر ومش لازم ابررله اي حاجة لانه متقدمش رسمي
كريم : وانا مطلبتش انك تبررلي اي حاجة
ياسين بتوتر: عارف وده من اخلاقك لكن من حقك تعرف السبب ومن حق العشرة عليا اني لازم اقولك
واكمل كلامه : وقت انت ما كلمتني فعلا قولتلك مش مخطوبة وربنا يعلم فرحت ازاي لانك اخويا وهي كنت بعتبرها زي اختي بالظبط
كريم مستمع باستغراب من كلام ياسين
ياسين : بس بالتحديد يوم ما انت كلمتني فوجئت بوالدتي بتقولي انا خطبتلك بنت عمك ومامتها موافقة وكانت فرحانة بطريقة غير طبيعية ووالدتي كلامها وامنيتها سيف علي رقبتي وانت عارف ومستحيل ارفض لها طلب او اكسر كلمتها وابينها صغيرة قدام اي حد
كريم بهدؤ: حصل خير يا ياسين موضوع وعدي وهي مكتوب تبقي نصيبك وربنا يسعدك والموضوع كان مجرد اقتراح مش اكتر من كده
واكمل بإبتسامة حزينة: وهي دلوقتي اختي مراة اخويا
" رغم ان كريم فعلا كان شايل جدا من ياسين بس ملقيش رد ينفع يتقال في الموقف ده غير كده خاصة بعد ما ياسين اتجرا وشرح موقفه وهو مش ملزم يعمل كده"
عدي باقي اليوم عادي جدا خالي من الاحداث
////////////////////////
تاني يوم الظهر في بيت عائشة
منال: خطوبة واتخطبوا ايه رايك نجوزهم بقي ونفرح بيهم عشان نشيل عيالهم
عائشة : ههههههههههههه هما لسه كملوا اسبوع يا منال اصبري شوية
منال: ما احنا لازم ندبر ونخطط الاول زي الخطوبة يعني الموضوع هيطول وبعدين دول لحد دلوقتي لا اتكلموا في التليفون ولا قعدوا مع بعض هيوافقوا يتجوزوا بسهولة مظنش
عائشة : لا قعدوا شوية امبارح لما ياسين وصلني
منال: لا والله شوفي الواد مقليش
عائشة : هههههههههههههههه ماهو يدوب اتخانقوا ومشي علطول
منال بإستغراب: انتي بتضحكي عشان اتخانقوا وبعدين اتخانقوا ليه
عائشة بإبتسامة: عشان لبس مرام معجبوش مع انه محتشم جدا ومفيهوش اي حاجة
منال بإستغراب: وده يخليكي تضحكي وفجأة ضحكت ": قصدك انه غار
عائشة بغمزة: عليكي نور
منال: والله والموضوع هيحلو ان شاء الله ربنا يالف بين قولبهم يا رب
عائشة : يارب
//////////////////////////
في مكتب ياسين
ياسين: ادخل
العسكري: في واحد برة بيقول اسمه خالد امين عاوز حضرتك
ياسين : خليه يدخل
خالد: مساء الخير
ياسين بابتسامة : اهلاااا مساء النور ازيك يا خالد
خالد بإبتسامة : تمام الحمد لله اخبارك ايه
ياسين: الحمد لله ايه فينك من زمان مشفتكش
خالد: الشغل والله واخد كل وقتي
ياسين: ربنا يقويك
خالد: تسلم قولي هو مراد مجاش النهاردة اصلي سالت عليه قالوا محدش شافوا
ياسين: لا جه بس طلع عمليه خير في حاجة
خالد : لا ابدا .....
العسكري: ياسين باشا
ياسين: خير يا ابني
العسكري: الافراد رجعوا يا فندم وبيقولو مراد بيه اتصاب وخدوه المستشفي
ياسين بصدمة : ايه مستشفي وحالته ايه
العسكري: معرفش والله يا فندم
ياسين خرج جري
خالد : استني يا ياسين انا هوصلك مش هتقدر تسوق
ياسين بخوف: طيب يلا بسرعة
سليم قابلهم : ايه يا ابني في ايه
ياسين بهستيريا: مراد اتصاب وفي المستشفي
سليم: يا ستار يارب
سليم: ماشي يلا بينا نروحله
وركبوا وحرك خالد للمستشفي باقصي سرعة
//////////////////////
في المستشفي
داليا ومرام راجعين من الاستراحة لقيوا الريسبشن مليان ظباط والدنيا مقلوبة
مرام : ايه ده في ايه
الممرضة : ظابط جه متصاب وفي العمليات
مرام: يا ستار يارب ربنا يقومه بالسلامة
داليا: اللهم امين
وهما بيلفوا راجعين مرام شافت ياسين داخل جري ومشفهاش وهي قلبها انقبض لما شافته بالمنظر ده وفجأة سمعته وهو بيسال
ياسين بخوف : فين مراد يا محمد عامل ايه دلوقتي
محمد : متقلقش والله الحكاية بسيطة
مرام بصدمة : داليا هو قال مراد ولا انا مسمعتش قال مراد والله قال مراد
وطلعت جري لياسين في وسط الظباط
مرام بصراخ : ماله مراد يا ياسين ماله حصل ايه
ياسين فاق من صدمته علي صوتها : انتي بتعملي ايه هنا يا مجنونة امشي من هنا حالا انتي مش شايفة الرجالة
مرام وبتخبط رجلها في الارض : لا والله ما هنتقل من هنا الا لما اطمن عليه
وبدموع ورجاء : والنبي يا ياسين مراد ماله طمني عليه
ياسين : والله كويس مفيهوش اي حاجة ان شاء الله امشي من هنا بقي
مرام هزت راسها بعنف: لا لالا مستحيل عاوزة اشوفه
خالد مركز معاها اوي لما عرفها ولفتت نظر الظباط ليها
وياسين تفكيره اتشتت ليها وفار دمه لان كلهم رجالة وهي وصاحبتها وسطهم شكلهم غلط
ياسين : امشي بقي من هنا مش تخليني اتغابي عليكي
الدكتور خرج
مرام جريت عليه : دكتور فريد والنبي مراد عامل ايه دلوقتي حالته ايه
ياسين: طمنا يا دكتور اخباره ايه
الدكتور بإستغراب لانه عارفها : تمام الحمد لله مفيهوش اي حاجة ولما شاف دموع مرام: مرام اهدي هو كويس والله وحالته بسيطة جدا متقلقيش
انتي تقربيله؟
مرام بشوية ارتياح ولكن بدموع: اه حضرتك اخته
الدكتور بإبتسامة: متقلقيش يا ستي والله هو كويس مفيهوش اي حاجة وكلها ساعة وهيفوق وتقدري تشوفيه
مرام: متشكرة اوي يا دكتور ربنا يطمنك
د.فريد بإبتسامة : العفو يا دكتورة
ياسين راح يطمن صحابه وعينه عليها واعصابه فلتت جدا منها ومن وقفتها
راح لها لما الدكتور مشي: خلاص روحي بقي من هنا بلاش فضايح منظرك بقي زي الزفت
مرام بعصبية ودموع وهو مرعاش مشاعرها ولا خوفها علي اخوها: تصدق بالله انا ما لاقية كلام يوصفك
منظر ايه اللي بتقول عليه انا واقفة باحترامي يا استاذ وميهمنيش حد وانا همشي دلوقتي بس مش عشان قولتلي لا عشان اريح اعصابي شوية وهكون عنده من قبل ما يفوق وميهمنيش مين م
منظر ايه اللي بتقول عليه انا واقفة باحترامي يا استاذ وميهمنيش حد وانا همشي دلوقتي بس مش عشان قولتلي لا عشان اريح اعصابي شوية وهكون عنده من قبل ما يفوق وميهمنيش مين موجود ولا يهمني راي حد فيا وسابته ومشيت من حرقة اعصابها وهو واقف مزهول بيحاول يستوعب كلامها
الاكثر قراءة هذا الشهر :
موعد البارت الجديد الساعة ( 6 م ) يوميا ان شاء الله
هنا تنتهى احداث رواية عشق القاسي الفصل السابع عشر ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية عشق القاسي الفصل الثامن عشر أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية عشق القاسى ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .