رواية الشهد والدموع الفصل الرابع والثلاثون 34 روايات ديدا احمد

  نقدم اليوم احداث رواية الشهد والدموع الفصل 33 من روايات ديدا أحمد . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية نور الآسر كاملة بقلم ديدا احمد من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية الشهد والدموع  pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية الشهد والدموع الفصل السادس 33 روايات ديدا احمد


الشهد والدموع الفصل الثالث والثلاثين



الفصل ٣٤
سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم صلي علي سيدنا محمد في الاولين والاخرين وفي الملا الاعلي الي يوم الدين
بسم الله نبدا
النهار طلع علي ابطالنا كلهم وكل واحد فيهم في عالمه
وكل واحد مشغول بحكايته وشغله ومراته وبيته
سواء من الكبار او الشباب وكمان الامهات والبنات

في المستشفي عند مريم في الاوضه

مربم صحيت لقت ادهم جنبها قالت بهمس ادهم

ادهم .صباح الخير يا عيوني

مريم بفرحه علي كسوف .صباح النور

ادهم .عامله ايه دلوقتي

مريم انا تمام الحمد لله بس عاوزه اروح البيت

ادهم .بتوهان وتوتر حاول يخفيه حاضر انت تؤمر يا جميل

مريم .مالك يا ادهم شكلك متغير في حاجه

ادهم لا يا قلبي بس معلش هترجعي من هنا علي القصر

مريم .ليه مش هروح علي شقتنا

ادهم .للاسف عاوزني في الشغل ضروري واحتمال اغيب كام يوم

مريم بزعل .هتسبني لوحدي

ادهم اخدها في حضنه وباس جبنها .غصب عني والله وانشاء الله هكلمك علطول كل ما الظروف تسمح

مريم .ربنا معاك ويرجعك ليا بالسلامه

ادهم .خطف بوسه سريعه كده من مريم وهمس لها اه لو مكنتيش تعبانه

مريم .ببراءه متناهيه كنت هتعمل ايه

ادهم بصلها وكشر دا انا كنت هعمل عمايل واخد بوسه من مريم بس طويله حبتين تلاته حط فيها كل الشوق الي عنده لمريم ومسبهاش الا لما الباب خبط وكان زين وشهد

شهد كان لسه اثار التعب باينه عليها بس حاولت تخفيها علشان زين ميزعلش لانه هو اصلا مدايق من نفسه وبيلوم نفسه بما فيه الكفايه فهي مش عاوزه تزود عليه
علشان كده قررت انها تحاول تبقي طبعيه علي قد ما تقدر

زين .صباح الخير ازيك يا مريم عامله ايه النهارده

مريم .الحمد لله يا ابيه ازيك يا شهد والله وحشتيني

شهد بهزار .وانت اكتر يا مريومه عامله ايه انهارده
اخت دواكي ولا لسه

مريم الحمد لله احسن بس لسه والله ماختش العلاج

شهد طيب تعالي ادهولك قبل ما نمشي وننشغل مع العيله

ادهم ساب البنات مع بعض واخد زين وبعدو شويه وكلم زين بصوت ضعيف .عامل ايه وشهد عامله ايه

زين بزعل واضح .الحمد لله يا ادهم انا كويس وشهد كمان تمام فضلت جنبها لحد ما فاقت والحمد لله مفيش اثار للصدمه او هي بتبين كده علشان متزعلنيش مش عارف بس الحمد لله عدت علي خير ولما ارتاحت هي الي طلبت تيجي لمريم علشان يروحو سوا
انما صحيح انت هتاخد مريم في اسعاف ولا تيجو معايا في العربيه

ادهم .لا هنيجي في العربيه بس انت هتروح ولا هترجع بعد ما توصلنا

زين ..لا يا عم همشي يوسف زمانه جاي ومراد كمان هييجي بعد الجامعه ........ اروح ارتاح انا

وهنا الباب خبط وكان يوسف ومراد ويسرا والهام وامال
ادهم فتح الباب والكل دخل و اطمن علي مريم

ومراد هادي علي غير عادته راح اطمن علي زين ومريم واستاذن علشان يلحق الجامعه .............

ويوسف سلم علي ادهم وزين ومريم واستاذن علشان عنده عياده ....

ادهم .يوسف هات عربيتك بما ان ماما وعمتو هنا وهيرجعو معانا

يوسف .مش زين مروح

ادهم .يابني انا جاي في الاسعاف مش بعربيتي

يوسف .اه تمام طيب خد وابقي ابعتهالي مع حد من الحرس

ادهم .تمام

يسرا سلمت علي شهد وكلهم اطمنو علي مريم وشهد فونها رن وكان جلال

شهد .السلام عليكم ازيك يابابا

( في الوقت ده .زين انتبه لشهد واتوتر وحس بنغزه في قلبه)

جلال .......

شهد .لا ياحبيبي احنا هنرجع دلوقتي مع مربم

جلال ............

( شهد .انا ومريم وزين وادهم وطنت يسرا والهام وامال

جلال ..........

شهد .حاضر يا حبيبي يوصل يلا سلام

شهد بصت علي مريم .بابا بيسلم عليكم

الكل الله يسلمه

زين وادهم .طيب احنا هننزل نجهز العربيات لحد ما تجهزو

زين .هبعتلك حد من التمريض بالكرسي ينزلك الجراش يا مريم اوك

وزين وادهم فعلا نزلو والكل جهز والممرضه جت واخدت مريم ونزلو تحت للجراج

زين وشهد ويسرا وامال في عربيه

وادهم والهام ومريم في عربيه

والكل اتجه الي القصر
..................... .........................
نرجع شويه كده بالوقت

في شقه مراد ومليكه

مليكه صحيت وملقتش مراد جنبها افتكرت انه صحي قبلها راحت اتوضت وصلت وقررت تتعامل مع مراد ببرود وتخليه هو الي يندم علي الي قاله في حقها
وخرجت تجهز له الفطار بس لقت مراد نايم علي الكنبه بره .
فدمعه نزلت من عنيها لما شافته ومسحتها بسرعه ودخلت جهزت الفطار
بعد ما خلصت دخلت اوضتها وقعدت علي المكتب ومسكت الكتب تذاكر شويه

مراد بره قام ورقبته وظهره كانو وجعينه من النومه علي الكنبه وهو للحظه مش مستوعب لا زمان ولا مكان
لكن بعد فتره فهم واستوعب

لم الورق ودخل الحمام الخارجي اخد دش وخرج يصلي علشان عاوز يروح الاول لزين قبل الجامعه
مراد دخل علي مليكه الي مفكر انها لسه نايمه
بس اتفاجي انها صاح
يه
مراد راح وقف قدام المكتب احم
مراد صباح الخير .

مليكه .ببرود صباح الخير

مراد .مليكه انا كنت عاوز اعتزر علي الكلام الي قلته

مليكه .بنبره سخريه .كلام ههه لا ولا يهمك محصلش حاجه عادي

مراد .مدايق من رد مليكه .هو ايه الي عادي متكلميني زي ما بكلمك

مليكه .بنفس البرود .مانا بكلمك اهو
الفطار عندك عالسفره لو عاوز تاكل قبل ما تنزل

مراد مش هتروحي الكليه .

مليكه .لا

مراد .طيب تعالي افطري معايا

مليكه .مليش نفس

مراد .يابنتي تعالي كلي حاجه انت مكلتيش من امبارح

مليكه بنفس البرود الي مجنن مراد .ياه كويس انك اخت بالك بس كتر خيرك اكلت كتير امبارح لحد ما اكتفيت

مراد حس بزعلها وحس الدموع في عنيها بتحاول تخفيها

راح ناحيتها وقرب منها بس هي بعدت بسرعه

مراد باستغراب .ياه للدرجادي يا مليكه زعلانه

طيب انا عارف اني غلط وجاي اعتزر اهو متكبريش الحكايه بقا

عند الكلمه دي ومليكه مقدرتش تمسك نفسها وعلت صوتها لاول مره

مليكه اكبر الحكايه لما تتهمني في اخلاقي وتسمعني كلام زي السم وتسبني وتمشي من غير حتي متسمع مني ولا كلمه
يبق فعلا بكبر الحكايه

لما تسبني زي الكلبه ولا تسال عليا ولا تشوفني حصلي ايه بالساعات ابقي فعلا مكبره الحكايه

لما تيجي وتمشي حتي من غير ما تفتح الباب تطمن عليا يبقي فعلا مكبره الحكايه

لما ترجع بليل وبردو متعبرنيش وتسبني مقهوره وتخرج تنام بره ابقي فعلا مكبره الحكايه

يا اخي دا انا من كتر مانا مش مصدقه انك متتطمنش عليا وان الفكره ده مخي مش قادر يستوعبها خفت عليك وقلت اقوم اكلمك واطمن عليك ليكون لما ادايقت تعبت ولا لاقدر الله حصل حاجه
بس الحمد لله ماما كلمتني تطمن عليا وفي وسط الكلام بلغتني انك كنت عند مريم في المستشفي اه صح الف سلامه عليها
فعلا انا مكبره الحكايه بزياده
ده انت مهنش عليك حتي تبعت رساله تشوف الكلبه الي سبتها لوحدها دي من اول مشكله بنكم عامله ايه
محستش لما روحت المستشفي عند اختك ولاقيت جوزها والعيله حوليها وكل واحد ومراته
يوسف وحنين وعمر وهنا وزين وشهد ان ناقصك حد تفتكره
ومليكه انهارت وبدا صوت عياطها يعلا انت خلتني
نمت ودموعي علي خدي وكسرت فرحتي وخلتني افقد الثقه في حبك ليا
وفعلا انا الي مكبره الحكايه واه نسيت اقولك حاجه مهمه علشان بعد كده متقولش خبيت عليك وتنزل فيا جلد بكلامك الي زي السم وترجع تقولي خلاص متكبريش الحكايه

انا حامل وكنت ناويه اقلك في الغدا الي كنت هتعزمني عليه
ومتقلقش محدش هيعرف من العيله بالي حصل والكلام الي قلته لان انا متاكده ان لو حد عرف مش هيعدي بالساهل
علشان تعرف اني مش مكبره الحكايه ده انا مصغراها بزياده وسابت مراد واقف مزهول من كلامها واحساسه بالندم من الي عمله والدموع في عينه من كلام مليكه والكسره الي هي حاسه بيها
وكسرت فرحتها وفرحته لما عرف ان مراته حامل
ومعرفش يعمل اي رد فعل ولا يفرح ولا يفرحها
ولما استوعب وفاق من افكاره كانت مليكه دخلت الاوضه وقفلت عليها

مراد راح وراها وخبط علي الباب بس هي بتعيط جوه وصوتها كان سكاكين جواه ومش عارف يعمل ايه

مراد وقف علي الباب
مليكه حقك عليا والله معرف ان كل ده هيحصل متعيطيش انا مستهلش دمعه منك ومش هقولك عشان خاطري لا علشانك وعلشان البيبي
كان نفسي يوم ما اعرف انك حامل اخدك في حضني ونفرح سوا بس حقك عليا اني اذيتك بالشكل ده
انا بحبك والله والغيره عمتني ومتخيلتش اني عكيت اوي كده علشان خاطر البيبي يا مليكه انسي الي فات وخلينا نفرح ونعتبرها مشكله وعدت وناخد منها عبره للي جاي .......

مليكه جوه وسامعه صوت مراد والحزن الي فيه باين اوي وماثر فيها بس هي لسه زعلانه علي نفسها وزعلانه علي فرحتها الي ضاعت
بس صوته ندمان ومراد هو حب حياتها ومتقدرش تبعد عنه بس صعبان عليها نفسها

مراد من بره بوجع والله كانت لحظه شيطان ومهونتيش عليا ولا حاجه وجيت ليكي علشان اصالحك بس امي كلمتني وخضتني علي مريم وبعد كده زين تعب وفضلت معاه
انا عارف انه مش سبب بس حطيه انت عذر ليا واعتبريه سبب
مراد بتعب وزعل وخنقه . طمنيني عليكي ولو بكلمه
وبلاش تفتحي بس ردي عليا

ومليكه جوه مش عارفه تتصرف ازاي جواها صوت العقل وصوت القلب قصاد بعض
هيجننوها
العقل بيقولها متسامحش هو غلطه كبير
والقلب .بيقولها اخرجي اترمي في حضنه وسامحيه
هو ندم وراجعلك يصالحك

وفي الاخر القلب كسب وحبها لمرادها هو الي فاز

مليكه .بعياط من الاوضه روح يا مراد خلاص شويه وهبقي كويسه وان شاء الله لما تيجي ربنا يسهل ونتكلم

مراد .طيب افتحي اطمن عليكي وامشي علي طول
مليكه مقدرتش تزعل منه اكتر من كده وفتحت الباب واترمت في حضن مراد الي ضمها جامد وفضل يبوس في راسها واخدها وفطرو مع بعض و منزلش الا لما اتاكد انها خلاص سامحته و اطمن عليها ونامت وهو نزل راح المستشفي ...........
...............................

عوده للوقت الحاضر

العربيات كلها وصلت القصر والكل متجمع في قصر حامد
ايمن وعيلته واحمد وعيلته وابراهيم وعيلته غير حامد ويسرا والهام وعاصم وماجد وماجده وكمان وعمر وهنا الي منزلتش عنيها من علي عمر

وحنين كمان كانت موجوده

ومليكه الي صحيت من الدوشه بتاعه العربيات ونزلت تطمن علي مريم

وكل الشباب كانت موجوده ماعدا مراد ويوسف وحمزه الي سافر الفجر

وجلال وعادل ونور وسميره كمان كانو موجودين

وعلي جه لهم متاخر لانه كان بيجري حولين القصر
بس علي غير العاده زين استاذن علشان يطلع ينام لانه كان عنده شغل وعاوز يرتاح ولما يصحا هيبقي ياكل
لكن الحقيقه انه بيهرب من جلال ومش قادر يجادل قصاده
والكل اتجمع وسط فرحه بسلامه مريم وخبرحمل هنا وجهزو السفره وكل العيله اتجمعت علي الفطار
وكلمو الاجداد واطمنو عليهم وطمنوهم علي مريم
وبلغوهم بحمل هنا ودعو لباقي البنات
ومليكه كان نفسها تبلغهم بخبرحملها بس استنت لما مراد يشاركها الفرحه
وسط ضحك وهزار من الشباب والفرحه باينه علي الكل
ماعدا شهد الي قلقانه علي زين بس حاولت تندمج

وبعد الفطار كل واحد جهز علشان يروح علي شغله

عمر راح الجامعه

وماجد راح الجهاز وقال لادهم يطمن علي مريم ويحصله

وعادل هيروح علي المكتب بعد ما يوصل سميره ونور لشقه سميره القديمه لانها كانت عاوزه تروحها لان جوزها وحشها
وعادل ساب شاهين معاهم علشان يامنهم ويبقي يرجعوا معاه لما يخلصو

والشباب واباهتهم راحو علي الشركه
...............
في الشركه
علي داخل علي حامد المكتب بسرعه من غير ما يستاذن
علي مصيبه يا عمي

حامد بخضه مصيبه ايه يا علي . كفا الله الشر

علي .المركب الي عليها شحنه الاجهزه الطبيه الي جايه من ايطاليا ..... اتحرزت في المينا وقالو عليها انها غير صالحه للاستخدام واتحجزت وتعمل بيها محضر
....
حامد ..................



موعد الحلقة الجديدة الساعة  8 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية الشهد والدموع الفصل الرابع والثلاثون ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية الشهد والدموع الفصل الخامس والثلاثون أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية الشهد والدموع ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-