عشق وانتقام الفصل الرابع
{رواية عِشْقْ وانتقام}


((اللهم تقبل دُعاءنا واجيبه يا مجُيب الدعوات واحفظ لى أحبتي يا حافظ المُحبين ورُدَنى اليكَ رداً جميلا))


"البارت الرابع"
وووو فجاءه؛:،......
رِن تليفون آمال وكان الطارق كمال أجابت له،....
آمال بهدوء؛:الو ايوه ياكمال فى حاجه؟؟
كمال؛:،...............
آمال بفرحة؛:بجد!طيب حاضر انا هجهز كل حاجه ما تقلقش

كمال؛:................
آمال بابتسامه؛:طيب ماشى خلاص!! اكيد هقولها!!طيب مع السلامة:)
وقفلت مع كمال ونظرت للفتيات واستغرابهم لفرحتها الغريبه هذه؟؟
آمال بابتسامه؛:تعالى ياعبير يابنتى معايا عايزاكى،،ذهبت معها لغرفه آمال بالقصر وجلسوا سوياً،.......
آمال بابتسامه؛:انا كدا عرفت البنات ليه زعلانين منك

عبير بهدوء؛:ايه دا هو أنكل قالك ولا ايه
آمال بابتسامه؛:اهاااا!طبعاً قالى دلوقتى وقالى حاجه كمان هتفرحك قوى

عبير بفرحه؛:اييييه ياطنط قولى نفسى افرح بقااا

آمال بفرحه؛:قالى اجهز الجناح الخاص باخوكى(فهد)علشان هو هيكون بكره بالليل بالكتير هنا وقالى اخليكى تجهزيها معايا علشان تبقا على زوقك انتى!!هااا ايه رايك؟
عبير بفرحه كبيره؛:بجد يا طنط!طيب يلااا بسرعه عشان نلحق

آمال بفرحه؛:يلا ياحبيبتى ربنا يجمعكم دايماً يارب

عبير بسعادة؛:ياااااارب ياطنط ياااااارب

وخرجوا من الغرفه وذهبوا للخارج ووجدوا الفتيات جالسين بغيظهم الكامل
ضحكوا عليهم الاثنين
وجلست معهم (عبير)وتركتهم (آمال)وذهبت للخارج لكى تدبر أمور تجهيز الجناح الخاص ب(فهد الصياد)

((عند الفتيات))
ساندى بغيظ جامح؛:شوفتى ياريتاچ دا الأسرار بقت بين اونكل كمال وطنط امال مراته كمان واحنا لا

ريتاچ بهدوء يعكس ما بداخلها من غضب؛:عادى ياساندى براحتها هى حره ماتقولش عادى يعنى

عبير وتحاول ان تكتم ضحكتها عليهم؛:اممممم!!اا قولولى يابنانيت الخدمه هنا فى القصر عجباكم ولا لا انا تحت امركم يعنى

ساندى بغضب؛:وانتى مالك انتى؟!بت انتى مالكيش دعوه بينا خالص


عبير بابتسامه؛:حاضر يااوختى!بس حابة اطمن عليكم بس


ريتاچ بغضب؛:عبيررر أخر مره هسألك فيه ايه ولازم نعرف؟؟

عبير بابتسامه هاديه؛:فيه ايه؟لا ابداً مافيش حاجه خالص صدقينى

ساندى بعصبيه؛:اووووووف!لاااا بقى كدا كتييير بصراحه!بقولك ايه يابت انتى احنا هنمشى من هنا مش هنقعد معاكى اكتر من كدا!!علشان يمكن الشخص اللى واحشك دا يجى فى اى وقت واحنا مش عايزين نبقا عزول بينكم يااختى



عبير وقد انفجرت من الضحك؛:هههههههههههه!لااااا!انتو مكبرين الموضوع قوى كدا ليه بس!!كلها النهارده وبكره بالليل هتعرفوا كل حاجه



ريتاچ بسخرية؛:اااه!بكره؟وبالليل كمان؟!طيييب ياعبير نستنا ونشوف


ساندى باستغراب؛:اشمعنا بكره بالليل يعنى!؟اممم طيييب ماااشى هنستنا ونشوووف

ضحكت عبير على رفيقتيهاوفضولهم الزائد
وهم كلما ضحكت هى زاااد غيظهم منها اكثر وأكثر ولكنهم تمالكوا أنفسهم حتى لا يمسكوها من شعرها ويعلموها الأدب على حق 

(الغيرة القاتلة)


مضى اليوم بكل ما فيه وقد جهزت (آمال)كل شىء خاص بتجهيز الجناح الخاص ب(فهد الصياد)لكى يبدأو فى تحضير كل شىء غداً هى وعبير كما اتفقا
وكانت عبير مبسوطه وهى ترى رفيقتيها يشتعلان غضباً منها ومن تصرفاتها

(كمال) قد أنهى الشغل فى الإمبراطورية وعاد للقصر

(إياد)عاد للقصر ولكنه تجاهل عبير حتى لا يتم الصدام بينهما

وجاااء المسااء على الجميع وميعاد النوم والراحة قد أتى وذهب كل واحدٍ منهم الى غرفته وفى قلب كلاً منهم(فرحة-اشتياااق-غيظ وغيره وغضب-انتقام)حتى ناااام الجميع نوماً عميقاااً





جااااء صباح يوم اللقاااء المشهود
لقاء الإخوة(فهد وعبير)
استيقظت الفتيات وجهزوا كعادتهم ونزلوا للأسفل وفطروا الجميع،، وكاد (إياد)ان يرحل ولكن أستوقفه صوت (عبير)

عبير بهدوء؛:انت خارج دلوقتى وهترجع امته؟؟

إياد ببرود؛:حاجه متخصكيش!(وقال بمكر)ولا انتى هتهتمى بيا عشان هنتجوز قريب مش كدا صح؟

عبير ببرود؛:وانت تهمنى فى ايه اصلاً!علشان اهتم بيك ماتروح فى ستين داهيه ولا يهمنى!انا بسأل بس علشان فى ضيف جاى النهارده ومش عايزاك تتأخر بره البيت للفجر زى كل يوم علشان تستقبله معانا برده ولا اييييه؟؟


كمال باستغراب؛:ايييه ياعبير يابنتى ماتسيبى (إياد)براحته مش لازم يكون موجود يعنى؟!

عبير بهدوء؛:لا يااونكل ازااى دا لازم يكون موجود طبعاً!!


إياد ببرود؛:والله هشوف نفسى!لانى بصراحه مش عايز أكون معاكى فى مكان لوقت طويل وماسك نفسى عنك بالعافيه

عبير بنفس البرود؛:يعنى انا اللى هموت عليك!!ولا انا كمان طيقاك اصلاً ومستحملاك غصب عنى للاسف



إياد بغضب؛:طيييب ياعبير ماااشى!انا هخرج وهرجع وقت ماانا عايز براحتى يعنى فاهمه


عبير بابتسامه؛:فى ستيين الف داهيه روح وياريت ما ترجعش تانى يكون احسن


إياد بغضب شديد؛:احترمى نفسك يابت انتى! وانا همشى احسن ماارتكب جريمه هنا دلوقتى وترك القصر بأكمله



كمال بعصبيه؛:ليه كدا ياعبير ماكنش ليه لازمه اللى عملتيه دا
عبير بهدوء؛:لا ابداً يااونكل!انا بكون مبسوطه لما بستفزه بيكون عندى راحه نفسيه كدا

كمال بنفاذ صبر؛:ماشى يابنتى براحتك انتى حره انا رايح الشركه دلوقتى وهتابع اخبار نزول فه،. واكمل بهدوء قصدى نزول الضيف اللى جاى يلا مع السلامه

وغادر كمال من القصر الى الإمبراطورية

ساندى باستغراب؛:مش فاهمه يعنى!انتى ازاى تكلمى ابن عمك على الشخص اللى جاى دا لا وكمان عايزاه يستقبله انتى مجنونه يابت انتى ولا ايه اللى جراالك

عبير بضحكه خفيفه؛:لا اصله شخص غالى عليا قوى ولااازم( إياد ابن عمى)يكون فى استقباله لااازم يا سوسووو

ريتاچ بهدوء؛:انا حاسه انك بتخططى لحاجه وحاجه سوده كمان

آمال بضحك على الفتيات وغيرتهم من عبير؛:يا حبايبى انتو شاغلين تفكيركم ليه كلها ساعات ويوصل الشخص وتعرفوا كل حاجه مافيش داعى للعصبية دى كلها اهدوا شويه

عبير بمكر؛:ااه قوليلهم ياطنط والنبى لحسن هيولعوا من امبارح مش قادرين يصبروا كمان كام ساعه مش عارفه ليه


ساندى بغيظ؛:واحنا هنولع ليه يعنى عادى!واكملت فى نفسها ماشى ياعبير الكلب دانا هموت واعرف مش هولع بس ماااشى داانا هولع فيكى بس استنى لما نشوف مين



ريتاچ بهدوء مستطنع؛:لا عادى ياطنط احنا مستنيين اهو

عبير بتكتم ضحكتها على رفيقتيها وغيرتهم منها وقالت فى نفسها والله وطلعتوا بتغيروا بكره نشوف لما تحبوا هتعملوا ايه
احمممم دااحنا هنتسلى قوووى هههه

وبدأو فى تجهيز الجناح الخاص بأخيها هى وآمال بفرحه عارمه وعلى رزقها هى
والبنات كانوا بيراقبوهم من بعيد والاستغراب مخيم عليهم لماذا صديقتهم مهتمه بهذا الشخص الآتى هذا
ماذا بينها وبينه
(الغيرة وماادراك من غيرة البنات وتفكيرهم بقا)هيولعوا يعنى







انتهت عبير وآمال من تجهيز الجناح ب (الفهد)وحرصت عبير على وضع اللمسات الاخيرة بيديها فى غرفه اخيها بنفسها وانتهوا من تجهز الاكل أيضاً



((وجاااء الليل بترحاااب))
أعلن مطار القاهرة الدولى عن وصول الطيارة الخاصه بعائلة (الصياد)والتي بها(فهد الصياد)وكان بانتظاره أسطول من السيارات والحراسة الخاصة ب(فهد الصياد)؛، هبطت الطائرة لأرض مصر الحبية بمطار القاهرة الدولى


هبط(فهد الصياد)بطالته الطاغية من الطائرة به،وألقى نظره على المكان وأحس بسعاده بداخله بالغة واتجه نحو السيارة الخاصة به وقابله رئيس الحرس الخاص به(فارس المهدى)



فارس بسعادة؛:حمدالله على سلامة حضرتك ياافندم
نورت مصر يا(فهد)باشا

فهد بابتسامه؛:الله يسلمك
دا نورك يااا؟؟؟!
فارس بهدوء؛:فارس ياافندم!إسمى (فارس المهدى)رئيس الحرس المخصصين لسيادت ياافندم

فهد بابتسامه؛:اهلاً بيك يافارس شكلى كدا حبيتك وحبيت شخصيتك من اول لقاء بينا شكلنا هنبقا اصدقاء

فارس بابتسامه؛:دا شرف ليا ياافندم!اتفضل حضرتك

واستقر (فهد الصياد)فى سيرته الخاصه به وتحركت به السيارة وخلفها الأسطول الخاص بحراسة وسيارات(فهد الصياد)



((فى قصر أمجد الصياد))
-وصل الخبر لكل من فى القصر بقدوم (فهد الصياد)

وكانت الفرحة والابتسامة لا يفارقان وجهه(عبير الصياد)

وكان (كمال) مبتسم وفرحان لصغيرته وإعادة الفرحه لقلبها
ورفيقتيها فى حالة استغراب تام من فرحتها وسعادتها الكبيرة هذه

وظل (إياد)خارج القصر ويفكر فى هذا الشخص الآتى وعزم على ان يذهب للقصر بعد وقت قليل

-وصلت سيارات (فهد الصياد)لقصر (أمجد الصياد)وكان الجميع فى الانتظار؛نزل (الفهد)من السيارة الخاصه به وألقى نظره على هذا القصر الفخم الأشبه بقصر السلطان
لانه تركه منذ زمن وتذكر زكرياته فى هذا القصر وهذه الجنينة الخضراء المليئة بالزهور الجميلة
فاق من شروده واتجه لداخل القصر ووجد الجميع بانتظاره،.............
دخل (فهد)من باب القصر ونظر للجميع وظلت عيناه تتنقل بين الجميع حتى استقرت عينيه على شقيقته (عبير)
كانت تظن انه لن يتعرف عليها ولكنه ظل ينظر لها يعيون مشتاقه ومليئة بالدمع على وشك السقوط ولكن لااا فهو (الفهد)الذى لن يسمح لدموعه ان تغلبه ابداً،ظلت عيناه متعلقه بها وهى الأخرى عيناها البُنيتيين تزرف الدموع المشتاقة له ومتعلقة بعيناه العسليه المحاطه بجيش من الرموش وتدقق فى ملامحه جيداً فهو نسخه مُصغرة من أبيها وظلت تنظر له لعدة دقائق توقفت فيهم حركه هذا الزمان وكأنهم موجودين وحدهم فى هذا الكون حتى أسرعت بالركض اليه وارتمت بين أحضانه وظلت تبكى بحرقه وهو شدد من احتضانها وتماسك على ان تنزل دموعه واظهر الفرحه فقط






ساندى بذهول وبصوت منخفض لريتاچ؛:اووووه؛يخرااااابى اييييه دا!الحقى يابت ياريتاچ عبير بتحضن شاب؟بس ايه مززز قووى بصراحه!بس مين دا؟؟


ريتاچ بصدمه؛:مش عارفه مين دا؟!بس ازاى عبير تعمل كدا قدامنا وقدام اونكل كمال كمان؟ياانهاارررر اسووووح عليكى ياعبير!يا سافله


ساندى بهيام؛:بس وقعت عليه ازاى بس؟دا ايييه الحلاوة دى انا اول مره أُعجب بشاب كدا!!وبسرعه غضت بصرها عنه واعادت لوعيها مره اخرى واستغفرت ربها

ريتاچ بهدوء؛:طيب اسكتى حراام عليكى كدا!اللى بتقوليه دا اصلاً عييب ياساندى عييب وغضت بصرها هى الأخرى وتوعدت لعبير بالكثير والكثير


كمال بفرحه فى نفسه؛:والله وجه اليوم اللى اتجمعتوا فيه مع بعض ياولاد (أمجد الصياد)فينك ياأمجد تشوف ولادك الاتنين مع بعض تانى الله يرحمك ياصاحبى واوعدك أنى هحافظ عليهم زى عينيا

آمال بفرحه؛:هااا ياولاد!مش كفايه دموع بقا ونعرف (فهد)على أصحابك ياعبير،...


عبير وقد ادركت الوضع فخرجت من احضان اخيها بسعادة لاتوصف من شدتها ودموع وغير مصدقه للواقع وتنظر له بهيام وسعادة ولا تقوى على الحديث من شدة اشتياقها له

فهد بفرحة؛:وحشتينى يااا ملاكى


عبير بابتسامه؛:اا فهد حبيبى
انا مش مصدقة نفسى أنى شوفتك اخيررراً انا مبسوطه قوووى

فهد بابتسامه؛:وانا كمان ياحبيبتى
مبسوط قوى أنى شوفتك وحشانى قووووى


واحتضنها مرة اخرى


ونظر للجميع وقال بابتسامه؛:ايه يابيرو مش هتعرفينا ولا ايه

عبير وخرجت من احضانه مره اخرى وقالت بسعادة؛:اه طبعاً هعرفك عليهم واعرفهم عليك

عبير ونظرت للفتيات وقالت بسعاده؛:أعرفكم بالغالى اخويا الكبير (فهد أمجد الصياد)


صدمة حلت على الفتيات وفتحوا اعينهم بشدة وزهووول!!أيعقل هذا؟؟







فهد بابتسامه جذابه؛:أهلاً بيكم يابنات انتو اصحاب عبير الغالين مش كدا


ساندى وريتاچ مصدومين ومفيش رد؛:،...........





عبير وقد ادركت صدمهم؛:فهد حبيبى
هما حالياً فى حالة صدمة وعدم تصديق شاملة تعالى معايا
وذهبت به ووقفت أمامهم وقالت بابتسامه؛:هو دا الشخص اللى واحشنى قووووى واللى بحبه قوووى برده هااااا ايه رايكم!؟

ريتاچ وقد ادركت الوضع فتحمحمت؛:اححمممم!ااا فهد اخوكى؟اااه! اهلاً بيك يااستاذ (فهد)
نورتنا والله ازيك عامل ايه يارب تكون بخير

(معلش الصدمة لخبطتها)




عبير وفهد ضحكوا على منظر ريتاچ المُضحك





ريتاچ هزت ساندى اللى لسه مصدومه فتحمحمت ساندى؛:احححمممم!اا!اوووه اسفه بس ازاى يعنى اخوكى انتى عمرك ما حبيبتى سيره ان ليكى اخوات!طلع منين دا بقا؟؟


عبير بابتسامه؛:فهد حبيبى دى ريتاچ الصاوى
ودى ساندى المالكي
معايا فى هندسه واحنا اصحاب وأخوات من زماااان قوووى


فهد بابتسامه؛:اهلاً اتعرفت بيكم
عبير بابتسامه؛:يلا تعالوا بقا احكيلكم طلع منين دا وقصَّت عليهم عبير ما حدث منذ زمن حتى هذه اللحظه ومر عليهم بعض الوقت فى صدمه الفتيات وفرحه (عبير وفهد)




عاد إياد من الخارج ودخل القصر باستغراب من هذه السيارات والحراسة التى بالخارج وعندما دخل صُدِمَ من ما رآه
فقد رأى عبير تجلس وبجانبها شاب ويحتضنها وهى تضع رأسها على صدره بفرحه ويتحدثون ويضحكون فغلى الدم فى عروقه وحل عليه الغضب فمهما كان فهى ابنه عمه ويغار عليها من اى احد مهما حدث


إياد بعصبيه؛:ايييه المهزلة وقلة الادب دى!؟انت مين انت؟؟

فهد بهدوء؛:إنت اللى مين يااستاذ انت؟!وازاى تدخل هنا؟؟

إياد بغضب؛:،...................
استووووووووب


ونكمل الحلقه القادمة
-ياترى إياد هيقول ايه لما يعرف هو مين؟؟

-ياترى ودفعا حازم الصياد ايه؟

-ياترى ايه المستخبي لفهد الصياد؟






"البارت الرابع"
وووو فجاءه؛:،......
رِن تليفون آمال وكان الطارق كمال أجابت له،....
آمال بهدوء؛:الو ايوه ياكمال فى حاجه؟؟

كمال؛:،...............

آمال بفرحة؛:بجد!طيب حاضر انا هجهز كل حاجه ما تقلقش


كمال؛:................

آمال بابتسامه؛:طيب ماشى خلاص!! اكيد هقولها!!طيب مع السلامة:)
وقفلت مع كمال ونظرت للفتيات واستغرابهم لفرحتها الغريبه هذه؟؟
آمال بابتسامه؛:تعالى ياعبير يابنتى معايا عايزاكى،،ذهبت معها لغرفه آمال بالقصر وجلسوا سوياً،.......
آمال بابتسامه؛:انا كدا عرفت البنات ليه زعلانين منك


عبير بهدوء؛:ايه دا هو أنكل قالك ولا ايه

آمال بابتسامه؛:اهاااا!طبعاً قالى دلوقتى وقالى حاجه كمان هتفرحك قوى


عبير بفرحه؛:اييييه ياطنط قولى نفسى افرح بقااا


آمال بفرحه؛:قالى اجهز الجناح الخاص باخوكى(فهد)علشان هو هيكون بكره بالليل بالكتير هنا وقالى اخليكى تجهزيها معايا علشان تبقا على زوقك انتى!!هااا ايه رايك؟

عبير بفرحه كبيره؛:بجد يا طنط!طيب يلااا بسرعه عشان نلحق


آمال بفرحه؛:يلا ياحبيبتى ربنا يجمعكم دايماً يارب


عبير بسعادة؛:ياااااارب ياطنط ياااااارب


وخرجوا من الغرفه وذهبوا للخارج ووجدوا الفتيات جالسين بغيظهم الكامل




((عند الفتيات))
ساندى بغيظ جامح؛:شوفتى ياريتاچ دا الأسرار بقت بين اونكل كمال وطنط امال مراته كمان واحنا لا


ريتاچ بهدوء يعكس ما بداخلها من غضب؛:عادى ياساندى براحتها هى حره ماتقولش عادى يعنى


عبير وتحاول ان تكتم ضحكتها عليهم؛:اممممم!!اا قولولى يابنانيت الخدمه هنا فى القصر عجباكم ولا لا انا تحت امركم يعنى


ساندى بغضب؛:وانتى مالك انتى؟!بت انتى مالكيش دعوه بينا خالص



عبير بابتسامه؛:حاضر يااوختى!بس حابة اطمن عليكم بس



ريتاچ بغضب؛:عبيررر أخر مره هسألك فيه ايه ولازم نعرف؟؟


عبير بابتسامه هاديه؛:فيه ايه؟لا ابداً مافيش حاجه خالص صدقينى


ساندى بعصبيه؛:اووووووف!لاااا بقى كدا كتييير بصراحه!بقولك ايه يابت انتى احنا هنمشى من هنا مش هنقعد معاكى اكتر من كدا!!علشان يمكن الشخص اللى واحشك دا يجى فى اى وقت واحنا مش عايزين نبقا عزول بينكم يااختى




عبير وقد انفجرت من الضحك؛:هههههههههههه!لااااا!انتو مكبرين الموضوع قوى كدا ليه بس!!كلها النهارده وبكره بالليل هتعرفوا كل حاجه




ريتاچ بسخرية؛:اااه!بكره؟وبالليل كمان؟!طيييب ياعبير نستنا ونشوف



ساندى باستغراب؛:اشمعنا بكره بالليل يعنى!؟اممم طيييب ماااشى هنستنا ونشوووف


ضحكت عبير على رفيقتيهاوفضولهم الزائد








مضى اليوم بكل ما فيه وقد جهزت (آمال)كل شىء خاص بتجهيز الجناح الخاص ب(فهد الصياد)لكى يبدأو فى تحضير كل شىء غداً هى وعبير كما اتفقا



(كمال) قد أنهى الشغل فى الإمبراطورية وعاد للقصر


(إياد)عاد للقصر ولكنه تجاهل عبير حتى لا يتم الصدام بينهما


وجاااء المسااء على الجميع وميعاد النوم والراحة قد أتى وذهب كل واحدٍ منهم الى غرفته وفى قلب كلاً منهم(فرحة-اشتياااق-غيظ وغيره وغضب-انتقام)حتى ناااام الجميع نوماً عميقاااً






جااااء صباح يوم اللقاااء المشهود


استيقظت الفتيات وجهزوا كعادتهم ونزلوا للأسفل وفطروا الجميع،، وكاد (إياد)ان يرحل ولكن أستوقفه صوت (عبير)


عبير بهدوء؛:انت خارج دلوقتى وهترجع امته؟؟


إياد ببرود؛:حاجه متخصكيش!(وقال بمكر)ولا انتى هتهتمى بيا عشان هنتجوز قريب مش كدا صح؟


عبير ببرود؛:وانت تهمنى فى ايه اصلاً!علشان اهتم بيك ماتروح فى ستين داهيه ولا يهمنى!انا بسأل بس علشان فى ضيف جاى النهارده ومش عايزاك تتأخر بره البيت للفجر زى كل يوم علشان تستقبله معانا برده ولا اييييه؟؟



كمال باستغراب؛:ايييه ياعبير يابنتى ماتسيبى (إياد)براحته مش لازم يكون موجود يعنى؟!


عبير بهدوء؛:لا يااونكل ازااى دا لازم يكون موجود طبعاً!!



إياد ببرود؛:والله هشوف نفسى!لانى بصراحه مش عايز أكون معاكى فى مكان لوقت طويل وماسك نفسى عنك بالعافيه


عبير بنفس البرود؛:يعنى انا اللى هموت عليك!!ولا انا كمان طيقاك اصلاً ومستحملاك غصب عنى للاسف




إياد بغضب؛:طيييب ياعبير ماااشى!انا هخرج وهرجع وقت ماانا عايز براحتى يعنى فاهمه



عبير بابتسامه؛:فى ستيين الف داهيه روح وياريت ما ترجعش تانى يكون احسن



إياد بغضب شديد؛:احترمى نفسك يابت انتى! وانا همشى احسن ماارتكب جريمه هنا دلوقتى وترك القصر بأكمله




كمال بعصبيه؛:ليه كدا ياعبير ماكنش ليه لازمه اللى عملتيه دا

عبير بهدوء؛:لا ابداً يااونكل!انا بكون مبسوطه لما بستفزه بيكون عندى راحه نفسيه كدا


كمال بنفاذ صبر؛:ماشى يابنتى براحتك انتى حره انا رايح الشركه دلوقتى وهتابع اخبار نزول فه،. واكمل بهدوء قصدى نزول الضيف اللى جاى يلا مع السلامه


وغادر كمال من القصر الى الإمبراطورية


ساندى باستغراب؛:مش فاهمه يعنى!انتى ازاى تكلمى ابن عمك على الشخص اللى جاى دا لا وكمان عايزاه يستقبله انتى مجنونه يابت انتى ولا ايه اللى جراالك


عبير بضحكه خفيفه؛:لا اصله شخص غالى عليا قوى ولااازم( إياد ابن عمى)يكون فى استقباله لااازم يا سوسووو


ريتاچ بهدوء؛:انا حاسه انك بتخططى لحاجه وحاجه سوده كمان


آمال بضحك على الفتيات وغيرتهم من عبير؛:يا حبايبى انتو شاغلين تفكيركم ليه كلها ساعات ويوصل الشخص وتعرفوا كل حاجه مافيش داعى للعصبية دى كلها اهدوا شويه


عبير بمكر؛:ااه قوليلهم ياطنط والنبى لحسن هيولعوا من امبارح مش قادرين يصبروا كمان كام ساعه مش عارفه ليه



ساندى بغيظ؛:واحنا هنولع ليه يعنى عادى!واكملت فى نفسها ماشى ياعبير الكلب دانا هموت واعرف مش هولع بس ماااشى داانا هولع فيكى بس استنى لما نشوف مين




ريتاچ بهدوء مستطنع؛:لا عادى ياطنط احنا مستنيين اهو


عبير بتكتم ضحكتها على رفيقتيها وغيرتهم منها وقالت فى نفسها والله وطلعتوا بتغيروا بكره نشوف لما تحبوا هتعملوا ايه



وبدأو فى تجهيز الجناح الخاص بأخيها هى وآمال بفرحه عارمه وعلى رزقها هى












انتهت عبير وآمال من تجهيز الجناح ب (الفهد)وحرصت عبير على وضع اللمسات الاخيرة بيديها فى غرفه اخيها بنفسها وانتهوا من تجهز الاكل أيضاً




((وجاااء الليل بترحاااب))
أعلن مطار القاهرة الدولى عن وصول الطيارة الخاصه بعائلة (الصياد)والتي بها(فهد الصياد)وكان بانتظاره أسطول من السيارات والحراسة الخاصة ب(فهد الصياد)؛، هبطت الطائرة لأرض مصر الحبية بمطار القاهرة الدولى



هبط(فهد الصياد)بطالته الطاغية من الطائرة به،وألقى نظره على المكان وأحس بسعاده بداخله بالغة واتجه نحو السيارة الخاصة به وقابله رئيس الحرس الخاص به(فارس المهدى)




فارس بسعادة؛:حمدالله على سلامة حضرتك ياافندم



فهد بابتسامه؛:الله يسلمك


فارس بهدوء؛:فارس ياافندم!إسمى (فارس المهدى)رئيس الحرس المخصصين لسيادت ياافندم


فهد بابتسامه؛:اهلاً بيك يافارس شكلى كدا حبيتك وحبيت شخصيتك من اول لقاء بينا شكلنا هنبقا اصدقاء


فارس بابتسامه؛:دا شرف ليا ياافندم!اتفضل حضرتك


واستقر (فهد الصياد)فى سيرته الخاصه به وتحركت به السيارة وخلفها الأسطول الخاص بحراسة وسيارات(فهد الصياد)




((فى قصر أمجد الصياد))
-وصل الخبر لكل من فى القصر بقدوم (فهد الصياد)


وكانت الفرحة والابتسامة لا يفارقان وجهه(عبير الصياد)


وكان (كمال) مبتسم وفرحان لصغيرته وإعادة الفرحه لقلبها

ورفيقتيها فى حالة استغراب تام من فرحتها وسعادتها الكبيرة هذه


وظل (إياد)خارج القصر ويفكر فى هذا الشخص الآتى وعزم على ان يذهب للقصر بعد وقت قليل


-وصلت سيارات (فهد الصياد)لقصر (أمجد الصياد)وكان الجميع فى الانتظار؛نزل (الفهد)من السيارة الخاصه به وألقى نظره على هذا القصر الفخم الأشبه بقصر السلطان


فاق من شروده واتجه لداخل القصر ووجد الجميع بانتظاره،.............
دخل (فهد)من باب القصر ونظر للجميع وظلت عيناه تتنقل بين الجميع حتى استقرت عينيه على شقيقته (عبير)

كانت تظن انه لن يتعرف عليها ولكنه ظل ينظر لها يعيون مشتاقه ومليئة بالدمع على وشك السقوط ولكن لااا فهو (الفهد)الذى لن يسمح لدموعه ان تغلبه ابداً،ظلت عيناه متعلقه بها وهى الأخرى عيناها البُنيتيين تزرف الدموع المشتاقة له ومتعلقة بعيناه العسليه المحاطه بجيش من الرموش وتدقق فى ملامحه جيداً فهو نسخه مُصغرة من أبيها وظلت تنظر له لعدة دقائق توقفت فيهم حركه هذا الزمان وكأنهم موجودين وحدهم فى هذا الكون حتى أسرعت بالركض اليه وارتمت بين أحضانه وظلت تبكى بحرقه وهو شدد من احتضانها وتماسك على ان تنزل دموعه واظهر الفرحه فقط







ساندى بذهول وبصوت منخفض لريتاچ؛:اووووه؛يخرااااابى اييييه دا!الحقى يابت ياريتاچ عبير بتحضن شاب؟بس ايه مززز قووى بصراحه!بس مين دا؟؟



ريتاچ بصدمه؛:مش عارفه مين دا؟!بس ازاى عبير تعمل كدا قدامنا وقدام اونكل كمال كمان؟ياانهاارررر اسووووح عليكى ياعبير!يا سافله



ساندى بهيام؛:بس وقعت عليه ازاى بس؟دا ايييه الحلاوة دى انا اول مره أُعجب بشاب كدا!!وبسرعه غضت بصرها عنه واعادت لوعيها مره اخرى واستغفرت ربها


ريتاچ بهدوء؛:طيب اسكتى حراام عليكى كدا!اللى بتقوليه دا اصلاً عييب ياساندى عييب وغضت بصرها هى الأخرى وتوعدت لعبير بالكثير والكثير



كمال بفرحه فى نفسه؛:والله وجه اليوم اللى اتجمعتوا فيه مع بعض ياولاد (أمجد الصياد)فينك ياأمجد تشوف ولادك الاتنين مع بعض تانى الله يرحمك ياصاحبى واوعدك أنى هحافظ عليهم زى عينيا


آمال بفرحه؛:هااا ياولاد!مش كفايه دموع بقا ونعرف (فهد)على أصحابك ياعبير،...



عبير وقد ادركت الوضع فخرجت من احضان اخيها بسعادة لاتوصف من شدتها ودموع وغير مصدقه للواقع وتنظر له بهيام وسعادة ولا تقوى على الحديث من شدة اشتياقها له


فهد بفرحة؛:وحشتينى يااا ملاكى



عبير بابتسامه؛:اا فهد حبيبى



فهد بابتسامه؛:وانا كمان ياحبيبتى




واحتضنها مرة اخرى



ونظر للجميع وقال بابتسامه؛:ايه يابيرو مش هتعرفينا ولا ايه


عبير وخرجت من احضانه مره اخرى وقالت بسعادة؛:اه طبعاً هعرفك عليهم واعرفهم عليك


عبير ونظرت للفتيات وقالت بسعاده؛:أعرفكم بالغالى اخويا الكبير (فهد أمجد الصياد)



صدمة حلت على الفتيات وفتحوا اعينهم بشدة وزهووول!!أيعقل هذا؟؟








فهد بابتسامه جذابه؛:أهلاً بيكم يابنات انتو اصحاب عبير الغالين مش كدا



ساندى وريتاچ مصدومين ومفيش رد؛:،...........






عبير وقد ادركت صدمهم؛:فهد حبيبى


وذهبت به ووقفت أمامهم وقالت بابتسامه؛:هو دا الشخص اللى واحشنى قووووى واللى بحبه قوووى برده هااااا ايه رايكم!؟


ريتاچ وقد ادركت الوضع فتحمحمت؛:اححمممم!ااا فهد اخوكى؟اااه! اهلاً بيك يااستاذ (فهد)









عبير وفهد ضحكوا على منظر ريتاچ المُضحك






ريتاچ هزت ساندى اللى لسه مصدومه فتحمحمت ساندى؛:احححمممم!اا!اوووه اسفه بس ازاى يعنى اخوكى انتى عمرك ما حبيبتى سيره ان ليكى اخوات!طلع منين دا بقا؟؟



عبير بابتسامه؛:فهد حبيبى دى ريتاچ الصاوى





فهد بابتسامه؛:اهلاً اتعرفت بيكم

عبير بابتسامه؛:يلا تعالوا بقا احكيلكم طلع منين دا وقصَّت عليهم عبير ما حدث منذ زمن حتى هذه اللحظه ومر عليهم بعض الوقت فى صدمه الفتيات وفرحه (عبير وفهد)





عاد إياد من الخارج ودخل القصر باستغراب من هذه السيارات والحراسة التى بالخارج وعندما دخل صُدِمَ من ما رآه




إياد بعصبيه؛:ايييه المهزلة وقلة الادب دى!؟انت مين انت؟؟


فهد بهدوء؛:إنت اللى مين يااستاذ انت؟!وازاى تدخل هنا؟؟


إياد بغضب؛:،...................

استووووووووب



ونكمل الحلقه القادمة

-ياترى إياد هيقول ايه لما يعرف هو مين؟؟


-ياترى ودفعا حازم الصياد ايه؟


-ياترى ايه المستخبي لفهد الصياد؟
"اشتركوا الآن لتصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"
"اشتركوا الآن لتصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"