عشق وانتقام الفصل السادس عشر
{رواية عِشْقْ وانْتِقَامْ}
🌷🌷🌷((اللهم انت الرجاء،ومنك العطاء،وإليكَ الدعاء،أسالك ياجواد ياكريم ان تحفظنى من أُناسٍ أحبُهمْ فيك،اللهم فى الجنة اسكني واسكنهم،وعن النار أبعدني وأبعدهم،ومن رزقك الحلال أرزقني وأرزقهم،ومن العافية زدنى وزدهم،وبمغفرتك ورحمتك أشملني وأشملهم ياسامع الدعاء،ياواسع العطاء،اللهم اميين))🌷🌷🌷
"ياااغائبينَ لَيْتَ الزماااانَ يعودَ بكُمْ يوماااً😔.....فهلْ لنَا مِنْ بَعْدِ الغِيابِ لِقااااء✊.....إشْتَقْنَا لكُمْ بِشِده وياااليتنا لمْ نفترقْ🥀.....ففي البُعدِ مَذلةٍ وشِقَاءْ👌......لا تَقْطَعُوا سُبُلْ المَودةِ بيننا🤙......فإنَ القَلْبَ يَفْرَحُ بِاللقاااااء🥰......عهداً علينا سَتَبْقونَ دائِماً في ذِكْرانا💏.....وعهدْ الحُرّ يَتْبَعهُ الوفااااااء✊.."
(بيرووووووو)✍️👑♥️
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
🔥"البارت السادس عشر"🔥
((فى سيارة ملك))
مليكة بقلق؛:لا اا انا اا انا لازم اكلم آسر...هو اكيد عارف آدم فين...
ملك بقلق؛:مليكة اهدى انتى مش فى وعيك دلوقتى....
مليكة بعصبيه؛:اسكتى ياملك اسكتى.....وأخرجت الهاتف وطلبت آسر وبعد دقائق رد عليها.....
مليكة بدموع؛:آسر ارجووك قولى آدم وياسين فين؟!
آسر بقلق؛:مليكة مالك حصل حاجه!!
مليكة بدموع؛:انا عارفه انك عارف مكانهم ارجوووك قولى فهد ودَّاهم فييين ياآسر😭
-ادرك آسر انها علمت بكل شىء؛:انا مليكة انتى انتى فين فى صوت عربيات جنمبك ؟!!
مليكة بعصبيه؛:ماشى ياااآسر...انا رايحه لفهد البيت لازم اعرف اخويا فييين😠
آسر بقلق؛:مليكة بلاش وارجعى البيت وانا هجيلك حالاً ونتفاهم فى البيت....
مليكة بعصبية؛:انت مابتفهمش بقولك اخويا معرفش فين وانا متأكدة ان هو فى خطر ياآسر😠.....
آسر بحزم؛:مليكة ارجعى البيت وانا عشر دقايق وهكون عندك....
مليكة بغضب؛:لااا انا مش راجعه البيت عشان ماما كانت عارفه وما قالتليش وانا هروح لفهددد...وأغلقت الهاتف بوجهه....
-قلق آسر كثيراً فلملم حاجاته اللازمة وأخذ سيارته وانطلق مسرعاً لقصر الصياد،......
**********************
((فى إنجلترا))
-ولكن لاحظ ظهور شخص آخر معه فأصبحوا اثنان أمامه...فأطلق الرجل الرصاص فأصااااب.....
-عندما رأى آدم الشخص يخرج من چيبه سلاح ويوصوبه ناحيه إياد...أسرع الى إياد ووقف أمامه فى ثانيه أدرك إياد انه مستهدف وكاد ان يُزيح آدم من أمامه ليأخذ هو الرصاصة.....ولكن هيهاااات فقد اصابت الرصاصة آدم وانتهى الأمر واستقر آدم أرضاً......
-نظر إياد لآدم بصدمه....وياسين يحاول ان يهجم على واحداً منهم من الخلف وبالفعل قضى عليه ياسين....
-رفع الرجل سلاحه مره ثانيه عندما رأى شخصٌ منهم مازال واقفاً واستعد لإطلاق النار عليه...
-رأه ياسين فذهب ناحيته من الخلف وضربه على رأسه فخرجت الرصاصة آثر ضربه ياسين له فاستقرت فى كتف إياد الأيمن....
-بعد ان قضى عليه ياسين ذهب مُسرعاً لآدم وإياد فوجد آدم مُلقى على الارض ولا يتكلم فدب الرعب فى قلبه ونظر لإياد المصاب والجالس أرضاً يتألم فجسد إياد ليس بقوى مثل جسد آدم وياسين فأثرت فيه الرصاصة بشدة......
ياسين بخوف؛:آدم آادم رد عليا ياصاحبى...فتح عينك وكلمنى ياآدم...ماتغمضش ارجووك....
إياد بألم؛:ياسين لازم تطلب فهد دلوقتى بسرعه....
ياسين بقلق؛:انا انا خايف على آدم قوووى مش بيرد عليا....
إياد بألم؛:بسرعه ياياسين اطلب فهد هو هيتصرف خد الموبايل اهوو....
-أخذ ياسين الهاتف بتوتر وتحرك من جانبهم ليكون بمكانٍ به تغطيه حتى يمكنه التحدث مع الفهد.....
***************************
((فى قصر الصياد))
-وصلت مليكة وشقيقتها ورفيقتيها ولم يعترض طريقهم الحرس فهذه أوامر من الفهد نفسه......
-دخلوا للقصر من الداخل.....
مليكة بزعييق؛:فهههددددد
-كان ينزل على الدرج بعد علمه بوجودهم بالأسفل......
فهد بابتسامه؛:اهلاً يامليكة اتفضلى🙂
مليكة بغضب؛:انا مش جاية أضايف انا عايزه اعرف اخويا فييين.....
فهد بهدوء؛:اخوكى؟!وبتسألينى انا ليه!!.....
مليكة بعصبيه؛:انا عارفه انك عارف مكانه قولى اخويا فييين يافهدد...
-نزل أصدقاءه من الأعلى وتبعتهم عبير هى الاخرى......
عبير بقلق؛:مليكة فى ايه وجاية فى الوقت دا ليه!؟.....
مليكة بغضب؛:قولى لاخوكى يقولى آدم اخويا فين😠
-دبَّ الرُعبْ فى قلبهاااا...فماذا تقول هذه المليكة....أين اخيهاااا...ماذا تقصد هذه الفتاة.... يااااإلهى ماذااا حدث....
عبير بخوف؛:يعنى ايه يامليكة...
مليكة بدموع ورجاء؛:ارجوكى ياعبير ارجوكى قولى لفهد يقولى آدم فين وبيعمل ايه ارجوووكى😭
عبير برعب؛:يعنى ايه آدم فين...انتى تقصدى ايه....
مليكة بغضب؛:انتى لسه هتسألينى...اسألى اخوكى ودَّا آدم وياسين وإياد لندن ليه😠
نادر باستغراب؛:لندن!!ليه يافهد؟!
سعد بتعجب؛:اه يافهد ليه واحنا لسه جايين اصلاً!؟...
أدهم بتعجب؛:فهد فهمنا فى ايه....
فهد بهدوء؛:مافيش حاجه مليكة من فضلك تهدى....
مليكة بغضب؛:انت عارف لو آدم حصله حاجه انا هعمل فيك ايييييه😠
فهد بنفاذ صبر؛:ممكن تهدى شويه...آدم فى أمان لو حصل حاجه انا هعرف فوراً.....
مليكة بعصبية؛:قولى آدم فيييين😠
فهد بثبات؛:ماينفعش اقولك آدم فين.....
مى بخوف؛:لوسمحت قولى آدم وإياد فين😔
-كاد ان يرد عليهم ولكن قاطعه رنين هاتفه برقم دولى هو بانتظاره من فترة......
فهد بقلق؛:هااا طمنى...
ياسين برعب؛:فهد ضربو علينا نار....
فهد بصدمه؛:ضرب نار....
-صرخت كلاً منهما صرخات متتالية معاً....
فهد بخوف؛:طيب ماتعرفش مين فيهم.....
ياسين بألم؛:آدم اتصاب ومغمى عليه ومش بيرد وإياد اتصاب فى دراعه اليمين....
فهد بخوف؛:طيب طيب انا هتصرف حاول تطلعهم من مكانهم وانا هبعتلكم رجاله فوراً تساعدكم هناك وهخلى الطيارة تجهز عشان تجيبهم هنا على مصر....
-سمع ارتطام جسدٌ مااا بالأرض فاستدار وصرخ بصوتٍ عالٍ؛:عبيييييرررررر....
فهد بخوف؛:ياسين خلاص روح خليك معاهم وانا هبعتلك فارس هو موجود عندك هناك فى إنجلترا....
واغلق معه الهاتف وطلب فارس فوراً.....
فارس بهدوء؛:الوو ايوه يافهد باشا..
فهد بجديه؛:فارس نفذ اللى طلبته منك فوراً....
فارس بعملية؛:تمام ياافندم...
فهد بجديه؛:روح انت واللى معاك طلعوا آدم وياسين وإياد من الشركه وودوهم فوراً عالطيارة وهى فى انتظاركم...
فارس بعملية؛:حاضر ياافندم...
-واغلق الفهد الهاتف واسرع راكضاً لشقيقته.....
فهد بخوف؛:عبير...ملاكى...ردى عليا...عبيييررر...
دادة سعاد؛:انا جيبت مياه اهو انا هفوقها يافهد....
مليكة بدموع؛:ارجووك قولى اخويا حصله ايه😭
فهد بعصبيه؛:اسكتى بقا انا مش عارف اعمل ايه.....
-وصلت رسالة للفهد على فونه ففتحها....
؛(مبروووك عليك الشركة المحروقة اللى انتهت وموظفينك كمان زمانهم دلوقتى فى عالم الأموات..استنى دقايق وهتوصلك الاخبار السارة يا ياااافهد ياصياد..عشان تفكر تتحدانى وتوقف قصادى تانى).....
فهد بغضب؛:اااااه انا هندمك يااااعمى😠
سعد بصدمه؛:عمك حازم....
نادر بذهووول؛:فهدد فهمنا فيه ايه...
فهد بضحكه شر؛:بس لااا اناااا فهد الصياد ....واتصل على رقم حازم الشخصى....
حازم ببرود؛:الوو ايه احتاجتنى دلوقتى يافهد ياصياد....
فهد بهدوء تااام؛:لااا انا عمرى مااتشرف أنى احتاج لواحد زيك...
حازم باستفزاز؛:حتى وانت مهزوم فيك نبرة الفخر والغرور دى....
فهد بفخر؛:الفهد عمره مابينهزم ياحازم ياصياااد😎
حازم بخبث؛:بس على إيدى اناا انهزم الفهد..وشركتك زمانها بقت تُراب دلوقتى وموظفينك فى عالم الأموات كلهم.....
فهد بضحك استفزاز؛:لا لا انت فاهم غلط انا شركتى لسه زى ماهى ومش تراب ولا حاجه..وموظفينى كلهم بخير..انت اللى خسرت ياعمى.....
حازم باستهزاء؛:انا مابخسرش ابداً ومش منك انت هخسر...شويه وهتسمع اخبار حلوه....
فهد بحزم؛:اسمعى انت ياحازم ماتستاهلش اصلاً أنى اقولك ياعمى...شويه الكلاب اللى انت بعتهم انا بإتنين من عندى قضيت عليهم لانى أقوى منك ومن رجالتك.....والموظفين اللى اتصابوا مش موظفين ابداً...دا إياد ابنك وواحد انا اعرفه يعنى إياد ابنك هو اللى اتصاب دلوقتى والتانى هو كمان اتصاب يعنى انت اللى خسرت دلوقتى ياحازم ياصياد.....
حازم بصدمه؛:إياااددد😧
فهد بضحكة انتصار؛:ايوووه إياد..وسلام بقا عشان انا مش فاضى...
-واغلق الهاتف فى وجهه ونظر خلفه وجد الصدمه محاطه بوجوه الجمييع من كلامه الذى قاله فى الهاتف،....
مليكة بصرييخ؛:يعنى اييييه آدم اتصااااب....
-وذهبت ناحية الفهد تضربه فى صدره بكل قوتها؛:انا هقتلك هقتلك ياافهددد اااااه آدم قولى اخويا حصله اييييه...وشعرت بدوار هى الاخرى وفقدت توازنها وكادت ان تسقط فلحقتها يد الفهد سريعاً وتعلقت العينان ببعضها ولأول مره....وكانت آخر كلماتها؛:بكرهك يافهددد✊......
-ربما انتهت قصه عِشْقْ من قبل ان تبدأ.....او ربما للفهد وتخطيطه رأىٌ آخرررر.......
***********************
((فى ڤيلا حازم الصياد))
-كان يثور فى جميع أنحاء غرفة مكتبه كالوحش الثائر لااا بل كالأسد الذى فقد فريسته....ويدفش ما يأتي امامه بيديه بغضبٍ ويصرخ بإسم؛: إيااااددددد....
-وذهب لهاتفه والتقطه وطلب الشخص التابع له....
حازم بغضب؛:انت فييين ياااكلب😠
الشخص؛:ايه ياباشا لسه ماكلمونيش ياباشا من هناك زمانهم قربوا يخلصوا ياباشا....
حازم بغضب؛:دا انااا اللى هخلص عليك😠
الشخص؛:ليه بس ياباشا....
حازم بعصبية؛:ابنى كان هناااك ياااكلب...إياد هناك واتصاب...ابنى هو اللى اتصاب ياااعززز...
عز بصدمه؛:ازاى ياباشا....
حازم بغضب؛:زى الناااس ياااكلب انت آخرتك على ايدى😠
عز بخوف؛:ياباشا دى أوامرك انت قولت ماادورش عليه...وأمرت كمان إننا نخلص على اى حد هناك من الموظفين....
حازم بانهزام؛:عرف يلعبها صح فهدد الصياااد عرف يغلبنى لتااانى مره وحطنى قدام الامر الواقع ااااه😩
عز بخوف؛:دا طلع مش سهل ياباشا.....
حازم بغضب؛:غوور انت دلوقتى ولو كلموك قولهم يوقفوا اى حاجه.. لحد مااعرف ابنى جراله ايييه😠
عز بخوف؛:حاضر ياباشا سلام....
-واغلق حازم معه الهاتف وخرج واستقل سيارته مع الحرس فى طريقه لقصر الصياد ليرى ماذا هناااااك.....
*********************
((فى إنجلترا))
-بعد دقائق من مكالمه فهد لفارس وصل هو والحرس الخاصه بفهد لمكان آدم وياسين وإياد.....
"فلاااااش بااااااك"
-بعدما أعطى الفهد الورقه لسارة السكرتيرة وأمرها بأن تعطيها لفارس...بالفعل اخذها فارس وكانت يوجد بها عنوان مكان يوجد به حراسه سرية خاصه بالفهد لم يكن يعلم بها احد ابداً....ويوجد بالورقه التعليمات التى يجب عليهم تنفيذها....فذهب لهم فارس واتفق معهم على ما سيفعلوه معاً فى الغد....ورجع فارس بعدها لفهد مره اخرى وأخبره انه فعل ما أمره به.... وقال له الفهد؛:ماشى يافارس روح انت دلوقتى وخليك جاهز لما احتاجلك فى اى وقت هكلمك.... وبعدها غادر فارس وفى نفس اليوم اتصل به فهد وأمره بان يكون جاهزاً للسفر غداً لإنجلترا هو وهؤلاء الحرس السري فى طيارة الصياد... وبالفعل وصلوا قبل مجىء آدم وإياد للمطار واستقروا فى الطائرة....ولم يلاحظ وجودهم آدم ولا إياد لانهم كانوا متخفيين فى زي موظفين وموضيفيين بالطائرة....ووصلوا إنجلترا ونزلوا فى نفس الفندق الذى يوجد به آدم وإياد وكانو على علم بكل تحركاتهم....والآن طلب منهم الفهد تنفيذ ما امرهم به....فهل لهم من تأخيييررر...... "بااااااك"
-وصل فارس للداخل عند آدم وياسين وإياد وبالفعل أخذوهم فى سياراتهم وتحركوا متجهين للمطار ليستقلوا الطائرة....وكان قد سبقهم طبيب يعرف فادى واطسون جيداً فذهب بعد مكالمته له بذهابه فكان الفهد قد اخبره بانه بحاجه له فى هذان اليومان فلم يرفض ألمساعده....كان معهم يحاول إسعافهم لحين وصولهم مصر... وآدم وإياد فاقدين الوعى....وياسين يبكى على صديقه....ربما حان وقت الفراااق....
*************************
((فى قصر الصياد))
-فاقت عبير بعد محاولات كثيرة من دادة سعاد...
وبجانبها على الكنبة توجدمليكة بعد اصرار رفيقتيها بعدم أخذها للأعلى فهم غُرباااء.... ودكتورة هالة تفحصها بعد ان طلبها الفهد فأتت على الفور.....
د/هالة بهدوء؛:هى لازم ترتاح كويس جداً....
مى بخوف؛:هى كويسه😨
د/هالة بأسف؛:للأسف جالها انهيار عصبى....
-حلت الصدمة وجوه الجميع...
وخاصة الفهد...فماذا فعل لهااا....
فهد بصدمه؛:انهيار عصبى...ط طب ه هى يعنى هتفوق امته....
د/هالة بهدوء؛:انا عطيتلها حقنه مهدئة دلوقتى سيبوها هتقوم برحتها كمان كام ساعة...وياريت ترتاح الفترة دى....
فهد بهدوء؛:طيب يادكتورة شكراً...اتفضلى انتى....وذهبت الطبيبة على الفور.....
تُقَي بغضب؛:انت بنأدم معندكش دم ولا رحمه ولا قلب....
فهد بصدمه؛:ايه انااا😧
ملك بسخرية؛:دا ما يستاهلش اصلاً انك تكلميه ياتُقي....
تُقي بغضب؛:ملك يلا ناخد مليكة على البيت يلا يامى....
-دخل عليهم آسر فى هذا الوقت....
آسر برعب من منظر مليكة؛:مليييكة😨.....
فهد بهدوء؛:اطمن هى كويسه...
-نظرت له تُقي وملك بغضبٍ مكتوم.....
ذهبت مى ناحيته بدموع؛:أبيه آدم ضربوه بالنار ياأبيه😭
آسر بصدمه؛:ايييه آدم...فهدد صاحبى يافهدد....
فهد بثبات؛:معرفش ايه اللى حصل دا بس ما تقلقش هما دلوقتى فى الطيارة وجايين على مصر....
-دخل عليهم كمال وزوجته....
كمال بقلق؛:فهد فى ايه...
فهد باستغراب؛:اونكل انت عرفت منين!؟
كمال بقلق؛:دادة سعاد هى كلمت آمال وهى قالتلى وجينا علطول....
فهد بهدوء؛؛ماتقلقش يااونكل كل شىء هيكون تمام...
-ذهبت آمال ناحية عبير بقلق؛:عبير حبيبتى مالك يابنتى....
-عبير مصدومة ومش بتتكلم ولا بترد وعيناها تكفى لإجابه اى سؤال.....
ملك يإيجاز؛:آسر لو سمحت ممكن تشيل مليكة للعربية عشان تروح بيتها وترتاح هناك....
فهد بنفى؛:لااا مليكة مش هتمشى.. محدش هيمشى من هنا..ووالدت مليكة زمانها جايه فى الطريق بعتلها عربية تجيبها على هنا....
تُقي بزعييق؛:وانت تخلينا هنا ليه انت فاكر نفسك مييين هااا😠
نادر بغضب؛:انتى ازاى تعلى صوتك كدا 😠
تُقي ببرود؛:وانت مالك الكلام مش ليك اصلاً بتتدخل ليه😠
-كاد ان يتحرك نادر ناحيتها بغضب ولكن مسكه سعد وأوقفه وبنظرة من الفهد له هدأ ووقف.....
-رِن هاتف عبير فهو كان بيدها عندما نزلت للأسفل التقطه فهد ووجدها ريتاچ فأجاب عليها......
فهد بهدوء؛:الوو ايوه ياريتاچ....
ريتاچ بهدوء؛:الو ازيك ياأبيه..هى عبير فين؟!
فهد بهدوء؛:عبير تعبانه شويه....
ريتاچ بقلق؛: تعبانه ازاى يعنى!!
فهد بهدوء؛:تعبانه شويه فى ظروف هنا يعنى.....
ريتاچ بقلق؛:يعنى أجى ولا لا!!؟
فهد بهدوء؛:اه الأفضل انك تيجى ليها....
-رفرف قلبه فرحاً عندما سمع من الفهد انه يطلب مجيئها...فها هى من نبض لها القلب سوف تأتى وتراها ياقلبى......
-أغلق الفهد الهاتف وذهب ناحية شقيقته بحزن،......
فهد بحزن؛:عبير حبيبتى مالك...
عبير؛...........لا رد
فهد بقلق؛:طب ردى عليا بأى كلمه....
نظرت له عبير بدموع؛:آدم يافهد😭
فهد بحزن؛:ياحبيبتى آدم هيكون كويس وزمانه جاى مصر دلوقتى هو وإياد وياسين....
-إرتمت عبير بأحضانه ببكاء؛:لو حصله حاجه عمرى ما هسامحك يافهد عمرى😭
فهد بصدمه؛:انتى بتقولى ايييه...
سعد متسرعاً؛:فهد لا سيبها هى مش فى وعيها دلوقتى....
-نظر لها فهد وهى بأحضانه بصدمه....أيعقل هذاااا...أيعقل ان ملاكه الصغير وقعت بالعشق...ونظر لهذه الفاقدة لوعيها لااا بل الفاقدة لمذاق الحياة بأكملها بحزنٍ.... ربما بدأت ملحمة العشق.....
**************************
((فى منزل ريتاچ الصاوى))
-بعد ان أبدلت ريتاچ ملابسها واستعدت للخروج.....
ريتاچ بعجل؛:مامااا انا ماشيه....
ماجدة باستغراب؛:رايحه فين يابنتى فى الوقت دا...
ريتاچ بعجل؛:ماما حبيبتى نسيت اقولك الاول....بس عبير تعبانه وانا لازم أكون معاها وكلمت ساندى وقالتلى هتقابلنى على هناك....
ماجدة بقلق؛:ماشى حبيبتى طمنينى اول ما توصلى.....
ريتاچ بتسرعه وهى تتجه ناحية الباب؛:حاضر ياماما يلا انا ماشيه...
-ورحلت ريتاچ لترى ماتراااه....
-طلبت ماجدة زوجها بالهاتف وقالت له على خروج ريتاچ وأغلقت معه الهاتف...ومااازاالت السعاده بقلبها...تفاءل...ابتسامه...فرحة قلب...ربما ستتحول الى بُكاء وعذاب...او ستبقى كما هى......
************************
-وصلت فاطمة للقصر وصُدمتْ من منظر مليكة فلم تتخيلها هكذا....
-بعد دقائق عِدة وصلت كلاً من ريتاچ وساندى معاً فى نفس الوقت وصدموا من الذى أمامهم كثيراً وجلسوا بجانب رفيقتهم فى حزن....
-نظراته لها منذ دخولها لم تكن نظرات إعجاب...بل نظرات توحى بالكثير والكثير...شىء ما بداخله يدفعه للذهاب ناحيتها ولكن لا عليه...تشابه بينهم بالملامح رفض عقله ان يصدقه...يريد ان يواجهها ولكن أيضاً لا عليه...ماهذااا يااالله ماهذااا التشابه!؟أهى تُشبهُنى حقاً!...ام انه تفكير وهمِّى!...تبقى محله فى حيرته من أمرُه....ربما اقترب ميعاااد كشف المجهووول....
*************************
((فى قصر الصياد))
-سااعاات كثيرة مرت حتى طلع عليهم النهار وشقشق الصباح والحال كما هو عليه......
-الحزن والصمت سيد الموقف عند الجميع...مليكة لم تفق بعد والجميع فى قلقْ عليها وخوف من الاخبار الذى سمعوها من الفهد منذ قليل بإصابت آدم وإياد...وفاطمة تأبى الخضوع والبكاء وتحكمت فى دموعها ببراعة حتى لا تبكى أمامهم...وحال عبير الذى لا يُرثى لها من بُكائها فى صمت.....
-دخل عليهم حازم فقد أخذ وقتاً كافياً للوصول للقصر من الزمالك للقاهرة...
حازم بضجيج؛:فههدددد...ابنى فييين يافهههدددد....
فهد بثبات؛:ابنك انت اللى أذيته بنفسك ياعمى....
حازم بغضب؛:لاااا ابنى لسه عايش... اسمعع لو ابنى حراله حاجه هقتلك يافهدد هقتلك😠
فهد بهدوء؛:تعرف أنى مبسوط وانا شايفك مكسور قدامى كدا ياا ياااعمى....
حازم بغضب؛:هندمك وحياة ابنى لندمك على اللى عملته يافهدد😠
فهد بفخر؛:اه بس ماتنساش ان دى تانى مرة الفهد يهزمك فيها ياحازم ياصياد😎
حازم بشر؛:هخليك تتمنى الرحمة ومش هتطولها يافهدد😠...
-ونظر حازم لمليكة المُلقاة نظرة شر لاحظها فهد وعلم ما يقصده بكلامه ولكن لا عليه فهو الفهد.....
وخرج حازم من القصر بأكمله وهو يتوعد بالكثير والكثير للفهد وما يخصه...ربما بدأت ملحمة الانتقااااااام.....
*************************
-بعد ان رحل حازم...الخوف والقلق خيم على الجميع...
-نظر الفهد فى ساعته ثم نظر لأسد؛:أسد نفذ حالاً....
أسد بعملية؛:حاضر ياافندم...وذهب أسد لكى يذهب بسيارات من سيارات الحرس ليكون فى مقابله آدم ومن معه فى المطار ويأتى بهم لمشفى الصياد فوراً...فهذه أوامر الفهد وعليه التنفيذ دون نقاش.....
-سمعوا أنين ضعيف بجانبهم فأسرع لها أولهم.....
فهد بقلق؛:مليكة انتى كويسه...
-تصنموا محلهم حينما رأوه ذاهباً إليها أولهم فلم يستطيع أحداً منهم ان يقترب.....
-فتحت عيناها ببطء شديد وتتمتم بضعف؛:امممم..آ د م...
فهد بقلق؛:مليكة فتحى عيونك...
مليكة بضعف؛:ا ن ت انت.....
فهد بخوف؛:مليكة بلاش كلام...
-حاولت مليكة ان تعتدل فى جلستها فمد يده ليساعدها فدفشته بعيداً عنها بغضب......
فهد بخوف؛:مليكة خلينى أساعدك....أهو ليس مُدرك من حوله!؟نعم ليس مدركهم بتاتاً....فالآن القلب هو سيد الموقف وهو من يفعل ذلك وحده دون موجهٍ له....ومااااا لنا على القلبِ برقييب.....
مليكة بغضب؛:ابعد عنى ما طلبتش مساعدتك😠
فهد بنفاذ صبر؛:طييب يامليكة ورينى هتعدلى نفسك ازاى لوحدك....وابتعد عنها قليلاً بحذر حتى يكون بجانبها....حاولت الاعتماد على نفسها ولكن هيهاااات للضعيف ان يَقْوي....
-كادت الوقوع من على( الكنبة) ولكن يده كانت الأسرع لها....
فهد بعصبية؛:مش قولتلك أساعدك....
-نظرت له بعينان يملأها الدمع والحزن فتقطع قلبه على رؤية هذه العينان السماوية بهذا الحزن الوفير......
مليكة بدموع وضعف لا مثيل له؛: ارجووك قولى آدم حصله ايه😭
-صُعقَ من كلماتها البسيطه هذه... أهذه هى القوية العنيدة...كيف لها ان تكون ضعيفة هكذا...لااااا وألف لاااا فقلبى لا يحتمل ضعفُكِ يااامليكتي....بحركة مفاجئه أخذها فى أحضانه بقوة لا مثيل لهاا...قوة احتفاظ لااا بل امتلاااااك....فهى مليكته وحده...أخذها بأحضانه غير عابىء للموجودين وصدماتهم المتتالية....نعم فلم تتخيل احدى رفيقتيها ضعفها هذا ابداً ولا حتى شقيقتها ولكن والدتها لااا فهى تفهم الامر جيداً وتعلم بكل ما يحدث....
-تجمدت الدموع فى عيناها بعد حركته المُفاجئه وأبت النزووول.... ظلت بأحضانه لثوانٍ...للحظات وليس لدقائق فهى دفشته بعيداً عنها بغضبٍ وصدمه ونظرت له بغضب....نظرات ناااارية تكاد ان تفتك به....فهل لقلبٍ مثل قلبها الخضوع مثلماً خضع قلب الفهد.... وهل فعلاً قد خضع قلب الفهد.... فلننظر ماذا سيحدث....
مليكة بغضب؛:انت ازاى تتجرأ تعمل كدا😠
فهد بذهووول؛:مليكة انا اا......
قاطعته مليكة بغضب؛:انت ايه!!انت معدوم الأخلاق ومعدوم الإنسانية والاحساس😠
فاطمة بحدة؛:مليييكة......
-نظرت لها مليكة بعينان دامعة وصمتت......
-دقائق ودق هاتف الفهد فأجاب على الفور .....
فهد بجدية؛:الوو...انتو فين...تمام انا شويه وهكون فى المستشفى.... اخبارهم ايه....طيب خلاص انا جاى علطول سلام......
-أسرعت عبير لفهد بدموع ولهفه؛: آدم خدنى معاك اشوفه يافهد😭
-دموعها شقت قلبه💔...فملاكه الصغير تبكى وتتراجاه....فهل له ان يرفض....
فهد بجدية؛:لااا الكل هيروح....يلا كلو عالعربيااات....
-وبالفعل تحرك الجميع لسياراتهم التى معهم واتجهوا فى طريقهم لمشفى الصياد....ربما للقدر رأى آخر فى لقااااء القلوب......
*************************
-جاءته مكالمة من أتباعه بأن سيارات الفهد ومن معه اتجهت لطريقها لمشفى الصياد...فأدرك ان ابنه هناك..بالفعل تحرك بسيارته وحراسته المعدودة لخوفه من الفهد.....
- بعد وقتٍ قليل مضى وصلت السيارات امام المشفى...قابلهم أسد بابتسامه وأخبرهم ان الجميع بالأعلى وتبقى هو مع الحرس بالأسفل ليكون بالخدمة....
-تنحوا عن السيارات منهم من أسرع للداخل ومنهم من لم تتحمل قدماه على حملهُ للداخل....فمنهم من لديه شعور بفقدان المعشوق... ومنهم من لديه شعور بفقدان السند وكلاهما أصعب وأمَرّ....كم هى مؤلمة حقاً تلك اللحظات الذى نمر بها من ضعف...عندما نرى من نبض لهم القلب بأشد المحن والحالات العصيبة....ومن هم لنا السند فى الدنيا على وشك الخسارة💔......
-دخلوا جميعاً للمشفى بعد معاناة وتردد وصعدوا للطابق الذى أخبرتهم به الممرضة......
-وجدوا ياسين وفارس بالخارج وآدم وإياد بداخل الغرف....
-ذهبت مليكة بصعوبه وهى تستند على مى ناحية ياسين بخوف؛:قولى ان آدم كويس ياياسين.....
ياسين بحزن؛:ادعيله يامليكة ادعيله....
-اقترب عليهم فهد بهدوء؛:طمنى الدكتور قال ايه!؟
ياسين بضعف؛:آدم يافهد آدم لو حصله حاجه انت السبب....
فهد بزعييق؛:مش هيحصل حاجه لحد اهدوا كلكم بقااا....
تُقي باندفاع؛:انت بتزعق لييه...هو انت شارينا بفلوسك...انت السبب فعلاااً....
نادر بعصبية؛:انتى بتردى لييه...انتى المفروض صوتك ما يعلاش كدا😠
تُقي بغضب؛:هو انت حاااشر نفسك لييه...انا بكلمه هو مش انت😠
فهد بزعييق؛:باااااس مش عاايزز اسمع صووت حد فيييكم.....
-أمسكت ملك تُقي بصعوبة ومنعتها من الحديث....وتوقف نادر عن الحديث بنظرة من الفهد مرة اخرى....
مى بتردد؛:أبيه ياسين هو اا إياد عامل ايه!!!
ياسين بحزن؛:اتصاب برصاصة فى دراعه بس سطحية شويه وهيفوق....
-سمعوا صوته من خلفهم ....
حازم بصدمه؛:إيااااد اتصاب😨
-نظروا له جميعاً نظرات مختلفه.....
حازم بخوف؛:ابنى يافهد ابنى فيييين....
فهد ببرود؛:قولتلك انت اللى أذيته بنفسك...
حازم بترجى؛:لااا يافهدد كله الا ابنى ارجوووك كله الا ابنى....
فهد بعصبية؛:تقدر تقولى ليه كنت عاوز تولع فى الشركة وتنتقم منى....تقدر تقولى ليييه الكرهه دا كلووو من ناحيتى😠
حازم بخوف؛:ك كنت عاوز انتقم منك عشان ضيعتلى كل حاجه رسمت ان أخدها من زمان...وكمان اخدت منى ابنى....
فهد بإشمئزاز؛:طب وماسألتش نفسك ابنك جه فى صفي ليه... ياااخسااارة ياخسااارة كنت فاكرك نضييف ياعمى وهتتعدل لما انا ارجع....بس لااا دا كرهك زاد اكتر لما انا رجعت....
حازم بزعييق؛:لييييه كنت عاوز تاخد مكان ابوك تااانى ليييه...هو زمان كان أبويا بيحبه اكتر منى وورث قبلى ودلوقتى بعد ما مات جاى انت تاخد كل حاجه مكانه لااااا مستحييييل....
-اتفزعوا جميعاً من نبرته العالية... واستحقروه كثيراً على ما يقوله وما فعله...فكيف لعمٍ ان يكون بهذا الجحود على أبناء أخيه.....
كمال بندم؛:ياخسارةْ ياحازم انت فاهم كل حاجه غلط طول عمرك كدا وهتفضل كدا للاسف....
حازم بغضب؛:انت مالكش فيه خالص ماتتدخلش بينا انت فااااهم.....
فهد بجدية؛:بس اونكل كمال قالى على كل حاجه وفهمنى ايه اللى حصل زمان ياعمى....وعكس اللى انت بتقوله دا تماماً انت بإختصار مريض نفسى يااعمى....
حازم بتعجب وخوف من فهد؛:يعنى ايه...تقصد ايه بكلامك دا....
صوتٌ من خلفهم؛:انا هقولك هو يقصد ايه يابابا....
-حقااااً أيعقل هذاا!!....ربما بدأت كشف حقيقة خطه الفهد....ام انه تدبير مدروس بإتقان......
استووووووب✋✋✋
نكمل الحلقة القادمة😝😝😝
-ماهى خطة الفهد؟🤨
-ماذا سيفعل حازم؟🤨
-ماذا سيكون رد فعل الباقيين؟🤨
-كيف ستتلاقي القلوب؟🤨
-كيف سيتم كشف المجهوول؟🤨
-ما مجهووول المافيااا العالمية؟🤨
-يااااترى اييييه اللى هيحصل؟🤨
"اشتركوا الآن لتصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"
"اشتركوا الآن لتصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"