رواية امتلكني قلبا لا يراني البارت الاول
الفصل الخامس
رواية امتلكتى قلبا لا يرانى
بقلم:سهيلة خليل
••••••••••••••••••••••••••○•○••••••••••••••••••••••••
عندما استمتعت لضجيجا بالخارج قد خرجت الى الشؤفة قد وجدت عراك بين موسى الابهة مع شاب عريض المنكبين انهال على موسى ورجاله بضرب حتى اسقطهم جميعهم ارضا وبصق فى اوجههم وقال بصوت كالفحيح الافعى
قسما برب العزة ياكلب انت وهو لو مدت ايدك على غسان تانى لهقطعلهالك انت فاهم اوعى تفتكتر انه لوحده
كانت تتابع الموقف من الشرفة على وجههها ابتسامة مشرقة لمعرفتها باسم من طير النوم من عينيها وتشفت فى موسى انه نال جزاءه على جراء تلك التى فعله مع صاحب العيون الزرقتين
اعتدل صفى من هيئته واتجه نحو منزل غسان والشر يتطاير من وجههه قرع الجرس همت والدة غسان بالفتح احتضنت صفى وقالت بحب
حبيبى وحشتنى اوى تهون عليك امك ماتجيش تشوفها انا زعلانة منك اوى
امسك بيدها وقبلها وبحنو قائلا
معلش ياماما حقك على حبيبتى فين غسان وازاى اللى حصل دا ومش تقوللى ياامى
داليدا بعدم فهم
مالك حبيبى بتتكلم عن ايه مش فاهمك اللى حصل وبعدين مال هدومك متبهدلة كدا ليه ياصفى كنت بتتخانق ولا ايه
صفى بهروب
لا ياامى مفيش حاجة اعمللى قهوة ياحبيبتى
داليلدا بطاعة
انا مالى ومالك انا خلى خطيببتك تعملهلك داخلة اصلى ياحبيبى سلام
صفى باصرار
اعملها انتى عايزاها من ايدكى ياامى بقالك كثير مشربتهش من ايدك
داليلدا بهروب
مليش دعوة مرة تانى انت وغسان مسئولية جانا انا بعمل الاكل بس صحتى مبقتاش زى الاول خالص سلام يااخويا
اتجه صفى الى حيث غرفتها طرق طرقات متتالية لم تستمع لنداته قرر ان يذهب الى حيث المطبخ يعديها لنفسه واثناء ذهابه الى المطبخ قد لحقت بيه منخفضة الراس وقالت بخجل
انا اسفة معلش كنت بصلى ومردتش عليك هدخل اعملك قهوتك حالا اعملك معاها شندوش جبنة بالزيتون اللى بتحبها
لم يجيبها على حديثها وظل يحدق بيها بمقدار شوقه اليها واتجه نحو الردهة جلس على مقعد الانتريه وضعا ساقا فوق الاخرى شاردا فى صغيرته التى لم يعشقها سوى وابتسم رغم عنه على تذكرها الاشياء التى يحبها اتت بعد قليل بصينية بيها القهوة وشندوشات الجبنة التقط فنجان القهوة تاركا اياها لم يعيرها اهتماما واتجه الى غسان دلف الغرفة وجده جالس على الفراش جلس بجواره وبغتته بصرامة قائلا
ازاى متقوليش الكلب دا مد ايده عليك ياغسان
لم يجيبه غسان وظل صامتا يشعر بالالم فى روحه لا يدرى كيف يجيب على صفى ادر وجههه الناحية الاخرى وقال بحسرة
اقولك ايه انى عاجز واستغل انى اعمى ومعرفتش ادافع عن نفسى ولا ايه
جذب صفى غسان بين احضانه مخففا عن المه مربتا على ظهره بخوف على صديق عمره الذى كان معاه منذ طفولتهم على الحلوة والمرة
○○○○○○○○●●●○○○○●●●●●
كانت يوكا تجلس فى غرفتها مع صديقتها المقربة رزان تتهرب من اسالتها على حالها لا تدرى لها كيف ان تجيب ولكن رزان بالالحاح اردفت
قولى مالك يايويكا ياحبيبتى
قبل ان تجيبها علا رنين هاتفها قد فزعت عندما رات هوية المتصل تجاهلته والقت بالهاتف باهمال تشعر بالالم عاد الهاتف لرنين مرة استاذنت رزان وابتعدت قليلا
المتصل:............
يوكا:لالا ابعد عنى بقى حرام عليك هموت ارحمنى
المتصل:..............
يوكا:انت بتحلم اكيد ابعد عنى حرام عليك بقى عايز منى ايه
المتصل:............
يوكا:اعمل اللى انت عايزاه وانا هغير تليفونى
المتصل:.............
يوكا:طيب خلاص خلاص هحاول هقفل دلوقتى وبعدين لينا كلام تانى
المتصل:..................
يوكا:معايا ناس دلوقتى هكلمك تانى
المتصل:...........
يوكا:خلاص ساعة واحدة بس سلام
اغلقت الهاتف وعادت مرة اخرى الى رزان بوجه شاحب خائفا ضائعا حاولت ان تهدا قليلا حتى لا تشعر رزان وبطريقة مرحة
هروح اجبيبلنا اثنين عصير مش هتاخر عليكى
بعد انا غادرت اية ظلت رزان حائرة تفكر فى تلك السر الذى وراء ايه وقررت ان تعمل كالمفتش كرومبو لمعرفة الحقيقية حاولت ان تفتح هاتف يوكا ولكن كان مغلقا برمز القته باهمال مرة اخرى تقضك اضافيرها بغيظ محاولة تهدئة روحها من عناء التفكير
عادت يوكا بعد قليل وبيدها صينيه يوجد بيها اثنين عصير اناناس الذى تعشقه رزان عندما وجدته هاتفت بسعادة والتهمته بنهم شديد
●●●●●●●●●□□□□□□○●●●●
كانت جلينار تستعد لذهاب من العمل حيث اليوم قد طلب منهم الانصراف قبل انتهاء العمل بساعة تنفست الصعداء وتبأطت بذراع سيارا خارجا الى حيث موقف الحافلات حتى تذهب كل منهم الى حيث واجههتا واثناء سيرهم فى قارعة الطريق اتت سيارة مسرعة بجانب الطريق قد اصتطدمت بيهم سقطت الفتاتان ارضا مغشيا عليهم ترجل الشاب من السيارة قد فزع مما راى قد اخرج هاتفه من سترته وطلب الاسعاف التى اتت بعد القليل تم نقلهم على المشفى بحالة حرجة.....ذهب خلف سيارة الاسعاف الى المشفى
قد وصلان الى المشفى بعد وقت كبير حملوه الفتاتان على ترولى اتت الدكاترة مهرولين من الداخل كى يروا حالة الفتيات ....فى ذلك الحين كان ذلك الشاب الذى صدمهم بالخارج فى حالة من التراقب خائفا على ذلك الفتاتان ظل على قلقه هذا حتى خرج الطبيب من الداخل ووجههه لا ينذر بالخير.......
□□□□□□□□□□□□■■■■■■■■
كانت شيزا تنتظر خطيبها زامل امام مسجد ......حتى يتقابلان ويذهبوا الى المعرض لرؤية الاثاث واعطاء المعرض دفعة تحت الحساب.....ظلت شيزا تحدق فى هاتفها بين الحين والاخر فى انتظاره حتى ياتى فى اثناء وقفتها هذه اتى شابين كالحائظ البشرى يستعرضون خفة دمائهم وقائلين
الشاب الاول
ماتجى ياقمر اللى مستنياه شكله مش جاى بس انا جاهز
الشاب الثانى
يخربيبتبك صاروخ ارض جو هو فيه كدا دا انتى متفجرة الانثوثة حاول جذبها بالقوة حتى تستقل السيارة بالقوة
قد وصل زامل فى الوقت المناسب قد ابعد ذلك الشابين عن شيزا بعد ذلك سدد اليهم عدات لكمات على وجههم وجذب شيزا من معصمها برفق .....التى كانت فى حالة من الصدمة والزهول فى ان واحد ابتعدوا قليلا محاولا تهدئتها اقترب من احدى المتاجر وجلب لها مياه وعصير
شيزا ببكاء
والله ماعملت حاجة يازامل كنت مستنيك وفجاة لقيتهم وققين قدامى
زامل بحنان
اهدى ياشيزتى انا عارف انك معملتيش حاجة وطول ماانا موجود على وش الدنيا اللى بيبصلك بعين افقعله ياحبيبتى يلا اهدى اشربى عصيرك كله وامسحى دموعك عيون دا اتخلقت لضحك بس
شيزا كففت دموعها باناملها وحدقت بيه بنظرة ذات مغزى وقالت
ربنا يخليك ليا يازوملى يارررررررب انت سندى وظهرى وحبيبى وكل حاجة ليا فى الدنيا
زامل بفرح
المفروض بعد الكلام دا قبل مااتهور نكتب الكتاب والا هتلقينى خطفك ياحبيبتى
شيزا بحب
ياريت تخطفنى دا اتمنى المهم انى هكون معاك ودا يكفينى يازوملى
زامل حاول اغاظتها وقال
يالهوى ياشيزتى دا انتى واقعة بقى ههههههههههههههة
شيزا بزعل
ماشى ماشى انا واقعة انا مخاصمك متكلمنيش تانى بقى
زامل بحب
بهزر معاكى ياحبيبة وقلب ودنيا زوملتك يلا وقالها حاجة فى ودانها
شيزا بخجل
انت قليل الاداب يازوملة
زامل
هههههههههههة ماشى ياكيكة انا زعلان منك
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
ذهب كلا من جانا وغسان وصفى الى احدى المطاعم لتناول وجبة الغذاء جلسوا ثلاثتهم على الطاولة بقرب من قارعة الطريق حيث المطعم بجانب الطريق الذى يجلس بالداخل يرى سير السيارات بالخارج اشار صفى الى النادل الذى اتى بعد قليل قد طلب لجانا عصير برتقال وهو وغسان قهوة مضبوطة كادت ان تعترض اشار لها ان تصمت انصعت لاوامره وقالت بخفوت
مش بحب العصير ياصفى كنت كابتشينو
صفى بقرف
اللى اجبهلوك تشربيه وانتى ساكتة
جانا بطاعة
حاضر اللى تشوفوا صح هعمله
اتى النادل بعد قليل وضع الطلبات امامهم وغادر امسك صفى بالمج قهوة ووضعه فى يد غسان لعلمه انى غسان يحب ان يحتسى قهوته ساخنة بداوا فى تناول القهوة وهى بدورها حاولت احتساء عصيرها مما جعلها ارتشفت رشفة واحدة وركضت على المرحاض تتقئ قد شعر بغصة فى قلبه واتجه بقرابة من المرحاض حتى يطمئن عليها......حينها كانت جانا قد وقفت امام المراءة تنظر فى انعكاسها وانهمرت دموعها على وجنتيها تشعر بالالم يجتاحها كففت دموعها وخرجت وجدته امامها قد تقابلت اعينهم فى نظرة مطولة كل من الاخر يريد ان يخبر شئيا للاخر حتى بغتته فجاة وقالت
صفى انت بتحبنى صح وانا صغيرتك زى ماانت بتقول ليه بتعذبنى والله ان اتغيرت عشانك
صفى بالم
صغيرتى ماتت جوايا يوم ماكذبت على بعد ما واثقت فيها مبقاش فيه غير لورى صغيرتى بس بتسمع كلامى ومش بتزعلنى وقريب هتكون مراتى
ظلت جانا تلكمه فى صدره بالم وقالت من بين دموعها
لالا مفيش صغيرة غيرى انا حبيبتك وكل دنياتك صح متعذبينيش لو يرضيك مش هشيل تليفون بس متكلميش لورين تانى
صفى ببرود
بكرة ياصغيرتى ربنا يعوضك بواحد يعوضك دلوقتى تعالى نرجع وبرده هتكملى العصير بتاعك كله
جانا بطاعة
حاضر حاضر هعمل اللى انت عايزاه المهم مش تسيبنى مقدرش اعيش من غيرك
صفى بحزن
لما تبقى جانا هادية القطة الهادئة اللى حبتها ساعتها هفكر ياجانا
جانا بالم
قوللى ياصغيرتى طيب وانا مستعدية اعمل اللى تقولى عليه
صفى بعند
انتى جانا كذابة بس غير كدة ملكيش عندى متستحقيش اللقب دا صغيرين مش كذبين
جانا بغيظ
وانا هتخطب قريب لؤى بيحبنى مش قاسى زيك على فكرة
صفى بالسخرية
مبروك هروح اجيب البدلة الجديدة عشان احضر بيها فرح اختى كذابة
عادو الى غسان الذى تركوه كثيرا جلسوا قبالته وكل من الاخر شارد الذهن لا يدرون من حوالهم اشار صفى الى النادل الذى اتى بعد قليل وطلب الطعم لثلاثتهم ذهب مرة اخرى
حينها قد صدح رنين هاتفها تجاهلته خوفا من صفى واخيها فى المرة الثانية اجابته وقالت
هروح اكلمك ياليندا انا برة ياحبيبتى سلام
صفى قد اغتظ من حركاتها وجذب منها الهاتف حتى لا يشعر غسان واشار لها ان تفتح البصمة امتثلت من اوامره وبعد ان فتحه وجدها بالفعل ليندا وضع الهاتف مرة اخرى على المنضدة
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
عاد شمس السالف والد سلمى من سفره بعد غياب شهرا حيث كان فى المانيا ياتى بالبضاعة لمصنع صف السيارة امام البناية التى يقطن بيها القى التحية على الحارس وصعد الدرج حيث الطابق الثالث فتح الشقة بالمفتاح قد صعق مما راه....وجد ابنته سلمى مقتولة والدماء متناثرة من حوالها صاح باعلى صوته
قد اتت الجيران على صوته وجدوا ابنته مقتولة والدها فى حالة لا يراثى لها.....حاولوا ان يجلسوه على اقرب مقعد حتى اتصال احداهم بالشرطة التى اتت بعد قليل لتعيين مكان الجريمة ظلوا ياخذون اى شئ عليه بصمات حتى يراوها
ظل شمس على جلسته فى حالة من الصدمة والزهول حاول احدى الضباط سؤاله ولكن كان فى حالة لا يراثى لها اشار ضابط اخر لزميلاء ان يتم استجوابه حتى حالته تسمح بذلك.....اتى خبير البصمات وتم تعيين كافة شئ وحملوا سلمى وغادروا....ذهب والدها معاهم الذى رفض ان يترك ابنته متباطا ذراع احدى الجيران حتى وصلا للاسفل واستقل السيارة مع الحاج عزيزى جارهم
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
استفاقت جلينار تفتح عينها ببطئ شديد تشعر بصداع يكاد ان يفتك بيها وعندما حاولت ان تعتدل جالسة شعرت بالم فى ظهرها اتت الممرضة مهرولة تمنعها من الحركة نظرت الناحية الاخرى وجدت سيارا مغطاة راسها بالكامل ولم يظهر منها سوى اعينها وتنن من الالم حاولت جلينار التحدث ولم تقوى اشارت لها ان تجلب ورقة انصعت لها وجلبت لها ورقة وكتبت عليها الشى الذى تريد ان تقوله.....
وعلى الجانب على الاخر كان صفوت يجلس على مكتبه عندما اتاه اتصالا من رقم مجهولا اجابه
حضرتك والد الانسة جلينار
صفوت بقلق
اه ياابنى انت مين بنتى كويس التليفون اتسرق منها ولا ايه
مؤظف الاستقبال
لالا ياافندم بنت حضرتك عملت حادثة وهى فى مستشفى ........
اغلق صفوت الهاتف وعادت قدميه لا تحمله قد طلب من اشهب مساعده ان يوصله الى المشفى امتثل لاوامره وذهبوا الى السيارة استقل بالمقدمة بجواره
اشهب بحنو
مالك يااستاذ صفوت اهدى بس والله هتكون كويسة ادعيلها انت بس
صفوت بحزن
ان شاء الله تبقى كويسة ياابنى ادعيلها ينوبك ثواب
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
كان جاسم مستقلا سيارة اجرة حاول ان ينهر السائق حتى يسرع ويذهب لسيارا المشفى كان متوترا للغاية يخشى ان يفقد حبيبته ...كان السائق يسير بالسيارة على خطوة النملة حتى اغتاظ جاسم يود ان يقتله ويخلص البشرية من بروده احتمل على روحه حتى يوصل الى المشفى فى اقرب وقت بالفعل قد وصل وعندما وصل نطق الشهادتين من فرط سعادته اعطاه اجرته ودلف دخلا حيث الاستعلامات يسال عن سيارا قد اشار له على الدرج فى الطابق الثالث ركض الدرج فى خطوات متسرعة حتى وصل امام العناية المركزة قد دلف للداخل وجدها ملتفة راسها بالشاش كانت نائمة ولا تدرى بوجوده شئيا
اتجه نحو الممرضة وقد سالها على حالة خطيببته اجابته بجدية
الحمد لله بخير عاملنا رسم مخ مفيش اى حاجة الا جرح سطحى لازم تتحط تحت الملاحظة يومين للاطمئنان عليها مرة اخرى عشان ميحصلش اى مضاعفات لقدر الله
قد شكرها وعاد مرة اخرى الى سيارا يتاملها وهى نائمة تشبه الاطفال بوجه ملاكى استفاقت قد تهلهلت اساريره عندما فتحت اعينها ببطى شديد تنظر باعينها ورؤية مشوشة قد نادى الطبيب الذى اتى للاطمئنان عليها
وفى تلك اللحظة قد وصل صفوت واشه هو الاخر واتجهوا نحو العناية المركزة وجدت ابنته بجواره تنن من الالم ظل اشهب يحدق لتلك الملاك النائمة لا حولة لها ولا قوة ....امسك والدها يدها وقبل جبنيها وبحنو قائلا
حمد لله على السلامة ياحبيبة ابوكى حاسة بايه دلوقتى ياحبيبتى
جلينار بوهن
الحمد لله بس ظهرى بيوجعنى يابابا اوى
كان من يتابع حديثهم بعالم اخر من تلك الملاك التى خطفت قلبه وجعلته اسيرا استفاق على مناداه صفوت له
ايه يااشهب ياابنى روحت فين لو عايز تروح عشان معطلش اكثر من كدة
اشهب بهدوء
مفيش عطلة ولا حاجة يااستاذ صفوت هستناك ارجعك تانى البيت
اتى الطبيب اشار لهم ان يبتعدوا قليلا للاطمئنان عليها وقال
حاسة بايه ياجلينار
جلينار بالم
ظهرى يادكتور بيوجعنى اوى
الطبيب باطمئنان
لالا ان شاء الله هتبقى كويسة متقلقيش
قد طلب الطبيب والدها انفراديا ودلفوا بالخارج وقد قال له بهدوء
للاسف مش هكذب عليك بنتك محتاجة تدخل جراحى لانهااحنمال تعيش عاجزة طول عمرها ومش تمشى تانى لانى الضربة قصرت على ظهرها
صفوت بحزن
لا حولة ولا قوة الا بالله العلى العظيم
الطبيب بتهذيب
شوف حضرتك هتعمل ايه وانا تحت امرك عن اذانك حمد لله على سلامتها
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
قد انتهاء زامل وشيزا من اختيار الاثاث ودفع العربون واتجهوا خارجا استقلوا سيارة الاجرة لكى يوصلها الى منزلها قد وصلان وترجل كل منهم من السيارة واعطاه السائق اجرته وانتظار حتى دلفت الى منزلها وتشار له من الشرفة ويطمئن عليها ويغادر
قد اتجه نحو منزل خالته بشرى طرق الباب خرجت اليها فتاة عشرينيه قد سالته بتهذيب
حضرتك عايز مين
زامل بصدمة
دا بيت امى انتى اللى مين
الفتاة بتافف
احنا اشترينا الشقة من صاحبتها وهى عزلت من هنا
لم يمهلهلها ان تكمل حديثها حتى ذهب للخارج يمسح على شعره بحركات دائرية يشعر بالخوف يدور فى راسه الف سيناريو
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡◇◇♡◇◇♡◇◇
عاد حاتم الى منزله منهمكا ظل يدور عليها فى الاماكن التى يعرفها ولم يجدها وضع الحقائب التى بيده فى الارض جالسا على الاريكة فارحا للغاية للتخلص من ذلك المصنع المتهالك مبتسما بشر ....حمل الحقائب الى حيث غرفته يضعهم فى الخزنة الخاصة وعندما........
الى اللقاء فى الفصل السادس.
"اشتركوا على قناتنا على تليجرام أو قناة واتساب ليصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"
"اشتركوا على قناتنا على تليجرام أو قناة واتساب ليصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"
