رواية امتلكني قلبا لا يراني البارت العاشر
الفصل العاشر
رواية:امتلكنى قلبا لا يرانى
بقلم:سهيلة خليل(سونسون)
<<<<<<<<<><<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
عاد سلامة شر من تلك الزيارة وجهه سعيدا للغاية وبيده شنط بداخلها كل ماطاب ولذ من المأكولات ودلف الزنزانة جلس على ذلك المرتبة التى يستلقى عليها يوميا والتهم الاكل بنهم شديد حتى انتهى من تناول طعامه واستلقى يشعر بالتخمة الشديدة بعد وقت ليس بقليل قد هرعوا الى حاتم الذى مزق شريان يده....اتجه احداهم نحو الباب مناديا للامين الذى بالخارج الذى فتح ودلف اليهم بخطوات مسرعة وقال
الله يخربيبتكم عملتوا فيه ايه يامصيبة انت وهو
تركهم وغادر متجها الى حيث مكتب المقدم مازن حتى يبلغه الذى حدث دلف دون ان يطرق الباب مما اثر ذلك ازعاج مازن الذى كان يتحدث بالهاتف مع زوجته رمقه بغضب قائلا
اللى دخلك بالشكل دا ياامين
سعيد بخوف
والله ياباشا انا اسف فيه متهم فى التخشيبة قطع شريانه
اغلق مازن هاتفه دون ان يستاذن زوجته وهرع نحو الزنزانة لكى يلحق بتلك المصيبة
قد وصل وجد حاتم دمائه متناثرة من حواله نادى على احدى الافراد حتى حملوه واتجه نحو سياراته حتى يصلان الى المشفى ويتم انقاذه حتى لا يصل الموضوع للاعلى الجهات
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡◇◇◇◇◇
استفاقت جانا من نومها ونهضت بتثاقل من فراشها حيث يوجد عندها اليوم امتحان اتجهت الى المرحاض تؤضات وادت فريضة الصباح وارتدات ملابسها عبارة عن فستان باللون الازرق وحجاب وكاشمير وحذاء بنفس اللون والتقتطت حقيبتها صدح رنين هاتفها ابتسمت عندما راته صفى وقالت بلهفة
حبيبى صباح الخير وحشتنى اوى انت فين
صفى بعشق
انا ياحبيبتى تحت العمارة مستنيكى هوديكى الامتحان
هتفت بسعادة وهرعت نحو الباب فتحته وهبطت الدرج فى خطوات متسارعة حتى وصلت القت التحية واستقلت بجانبه فى المقدمة وقبل راحة يدها وقال
اميرتى المدللة احلى صباح دا ولا ايه احب اقولك انى هوصلك وهرجعك لو جيت ولقيت حاجة معجبتنيش كدة ولا كدة متلؤميش الا نفسك بلاش ولاد ياجانا عشان حظك وقعك فى واحد مجنون ياحبيبة قلبى
جانا بخوف
لالا مش هكلم حد هخرج من الامتحان استنك لحد ماتجى ياحبيبى
صفى بحزم
انا قولت ياجانا ياحبيبتى اللى عندى عشان انتى ملك صفى الدين بس ماشى
جانا بطاعة
حاضر حاضر ياحبيبى والله
قد وصلوا اخيرا ترجلت من السيارة والقت نظرة اخيرة حتى اختفت من امامه دلفت داخلا واثناء سيرها قد تقابلت مع ليندا صديقتها عانقتها بحرارة واتجهان نحو قاعة الامتحانات جلس كل منهم فى مقعده المخصص وابتدا الامتحان اخرجت كل شئ فى ورقة الاجابة
وعلى الجانب الاخر اتجه صفى نحو الشركة حتى يباشر اعماله المتاخرة وصفها فى الجراج الخاص بالشركة وترجل منها بخطئ واثقة حتى وصل مكتبه القى التحية على المؤظفين الذى كان يتحدثون من قبل صمتوا عندما اتى صفى دلف الى مكتبه وجلس وبعد فترة كبيرة قد طلب من السكرتارية قهوته التى اتت بعد قليل وضعت امامه القهوة وغادرت واستدرات قائلة
فى اجتماع بعد ساعتين ياصفى بيه
صفى بتافف
لالا الغى ايه مواعيد النهاردة ان تعبان ايه تانى يابسمة عندنا غير الاجتماع
بسمة بتذكر
اه ياافندم النهارة فيه حد اسمه ياسين بيه اللى طلبتنى احددله ميعاد جاى النهاردة
صفى باستياء
لالا اتصلى بيه وغيرى الميعاد بعد يومين النهاردة عندى ميعاد برة الشركة
انتهت جانا من الامتحان واتجهت خارج قاعة انتظرت ليندا حتى اتت وجلسوا فى احدى المقاعد فى انتظار صفى تحاول ان تبتعد عن زميلائها حتى لا يراها ويفتعل مشكلة صدح رنين اجابته وقالت
انا خلصت انت فين ياصفى
صفى بهدوء
اطلعى انا فى انتظارك قدام الجامعة متتاخريش
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
كانت داليلدا تبكى بشدة عندما علمت الذى حدث لحاتم وانتظرت حتى ياتى غسان من الخارج واثناء توترها قد قرع الجرس اتجهت نحوه بخطوات متسارعة وجدت جانا وصفى .....قد حدقوا كلاهما فى بعضهم والاثنين فى ان واحد قائلين
مالك بتعيطى ليه
قد سردت داليلدا الذى حدث حينها قد اخذها صفى متجهين الى مشفى حاول تهدئتها قدر المستطاع حتى يذهبان الى المشفى للاطمئنان على حاتم ....هدات قليلا حتى وصلان ترجلت بخطى متنرحة لا تقوى على مواجهة هذا الابن العاق ظلت تجر قدميها جرا حتى وصلت الى المكان المحتجز فيه وجدت الامين واقفا امام الباب حاول ان تدلف مانعا اياها ان تدخل توسلاته
ومن الداخل كان مقدم مازن قد استمع لضجيجا ياتى من الخارج اتجه صوب الباب وادخلها حتى ترى ابنها الذى كان يهذى بكلمات غير مفهومة وكان فاقدا للوعى نتيجة الدماء التى نزفها ......حينها قد خرج مازن قليلا حتى تبقى بحريتها مع ابنها.....امسكت بيده وتقبلها وقالت بالم
ليه ياابنى فضلت طول عمرك تعند وعنادك وصلك لمكان دا وعايز بعد دا كله تموت كافر ياحبيبى كان نفسى تتراجع عن اللى بتعملوه دا
فلاش باك
كان كلا من حاتم وغسان وجانا والديهم بنتزهون قليلا فى العطلة الصيفية وكان والدهم قد وعدهم بان الذى يحصل على درجات عالية سوف يسافر الى تركيا لقضاء شهرا كاملا وكان غسان قد حصل على درجات عالية وحجز والده الرحلة قبل السفر يومين قد تعارك حاتم مع غسان وقد انتهى ذلك العراك بكسر قدميه مما اضطر والده ان ياجل السفر شهرا اخر لحين شفائه ولكن الذى حدث انى الكسر لم يلتم بعد اضطروا لتركيب مسامير فى القدم حتى يتماثل الشفاء
عادت من رحلة المها تشعر بغصة فى قلبها واضافت قائلة
طول عمرك انانى وبتسخسر على اخواتك الفرحة مع انى كانت المفاجاة انك هتسافر معاه لانى غسان راح لابوك واتحيل عليه عشان تسافروا سوا بس نقول ايه غبى وهتفضل طول عمرك غبى
عاد مازن بعد قليل حتى تذهب داليلدا شكرته ورحلت وهى تشعر بالحزن والاسى على ماوصل اليه فلذات كبدها كانت تسير فى الرواق بذهن شارد تتمنى ان يعيد الزمن وتحميه من شر نفسه ولكن هيهات لقد وقعت الجريمة لم تشعر بشئ وعادت لم تقوى على الحراك اكثر من هذا وقعت مغشيا عليها
قد التفوا الاشخاص حوالها يحاولوا افاقتها مما جعل صفى يلاحظ تجمهور حوالين شخص اقترب بخطى مضطربة وجدها داليلدا قد حملوها داخلا لفحص عليها كان صفى واقف حائرا امام تلك العيلة التى تدمرت بسبب انانية وغباء ذلك الوغد
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
كان صفوت ينتظر امام غرفة العمليات يجوب ايابا وذهابا فى انتظار خروج ابنته.....فى حين حاولت اية تهدئته حتى يطمئنوا على جلينار وتباطت ذراعه حتى يجلس قليلا امتثل لاوامرها وجلس قليلا لشعورها بالارهاق....فى حين ذهبت اية الى كافتيريا المشفى لتجلب لوالدها عصيرا ......وقف صفوت امام الغرفة مرة اخرى تاعب للغاية من وجود ابنته للداخل بعد وقت ليس بقليل هرولت الممرضة بالخارج لاحتياجهم لدم لمريضة نزفت كثيرا اتسعت اعين صفوت وقال بخوف
طيب تعالى يابنتى خذى منى مشى صفوت مع الممرضة سحبت العينة طلعت غير متطابقة
عادت اية من الكافتيريا تبحث بعينها عن والدها لم تجدوه وجدت احدى الممرضة تسير فى الرواق اوقفتها وقالت بقلق
لو سمحت مشوفتيش راجل كبير كان قاعد هنا
الممرضة بتهذيب
اه ماشى هناك فى معمل التحليل مع الممرضة
لم تمهلهلها ان تكمل حديثها واتجهت الى حيث اشارت خائفة ان تكون اصاب والدها مكروه دلفت الى المعمل وعندما رات والدها امامها تنفست الصعداء عندما راته بخير اقتربت منه وقالت بخوف
مالك يابابا انت بخير ياحبيبى
صفوت بالم
مفيش حاجة يايوكا ياحبيبتى بندور على حد يدى دم لاختك محتاجة دم وانا فصلتى مش متطابقة طلبت اية من الممرضة ان تاخذ منها ولكن للاسف غير متطابقة
عادوا كلاهما الى حيث غرفة العمليات يجرون اذيال الخيبة .....حينها كانت يوكا قد اقترحت على والدها ان تذهب الى بنك الدم تشترى دماءا ولكن قبل رحيلها وجدوا الاثنين المدعو اشهب القى التحية وجد التوتر بالغ على محيهم وسال بهدوء قائلا
مالك يااستاذ صفوت ان شاء الله هتكون بخير قولت ابقى معاك فى وقت زى دا
صفوت بحزن
جلينار ياابنى محتاجة نقل دم ومش عارف اعمل ايه والله ولا انا ولا اية متطابقين
لم يتردد ثانية واتجه الى الممرضة التى اخذت عينات الدم وجدتها متطابقة تهلهلت اساريرها فى حين قد ابتسم اشهب وقال
كدة بقى يامزتى دمى بيجرى فى دمك حبيبتى انا
عاد اشهب الى صفوت والابتسامة على ثغره قد شكره صفوت وقال بامتنان
مش عارف اقولك ايه بضبط والله ياابنى متشكرين اوى
اشهب بخبث
والله لو قولت الكلام دا تانى هزعل منك اوى يااستاذ صفوت انا مش زى ابنك ولا ايه واحد
جلسوا على المقاعد التى امام العمليات حتى تخرج جلينار كانت ايه تتابع والدها وذلك الوغد ولكن بداخلها تشكره على وقوفه بجانبهم حتى تبرع لشقيقتها بالدم حتى لا تفقد روحها ....ظلت شاردة فى ذلك الضياء ايعقل ان اكون رهان لصديقين فاشلين ليس لديهم احساس بالمسئولية ابتسمت مرارة ولكن حمدت الله انها لم تطيعه حتى لا تقع فى مصيبة
كان اشهب يرثاثار مع صفوت يخلق مواضيع حتى يتقرب من والد حبيبته ظلوا يتحدثان سويا حتى دلفوا الممرضات من الداخل ........
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
كانت شيزا تجلس بغرفتها حائرة فى منزل خالتها لم تقوى على اتخاذ قرارا فى ذلك الحديث الذى القه على مسمعها من وثقت فيه ارجعت ظهرها للوراء وتذكرت حديثها قد القه على مسمعها من ذى قبل
فلاش باك
كانت كلا من شيزا وزامل يجلسون فى احدى الكافيهيات يحتسون مشروبا ويجلسون بالقرب من النيل يستمتعون بمنظره حتى استمع لحديث فتاة وشاب تبكى قهرا على خيانته لها وهو بدوره يحاول ان تجعلها تسامحه ولكن فى ذلك اليوم قد القت الدبلة امامه وقالت بمرارة
محمد ياريت نسيب بعض بهدوء وحياة كل حاجة حلوة بينا انا مش هقدر اكون فى حياتك اكثر من كدة وعارفة انك هتقدر اللى بينا اتمنالك السعادة من كل قلبى خلى بالك من نفسك وانا هبعتلك حاجاتك مع خالتى ام فيصل مع السلامة
بعد ان غادرت الفتاة كان زامل يشعر بالتوتر قليلا وقال بخفوت
هو انا لو خونتك فى يوم غصبان عنى هتسامحينى ياتشيزتى
شيزا بخوف
انت بتقول ايه انت تخونى معتقتدش ابدا ابدا حبيبى انك تعمل حاجة زى كدة والله انت قلبى انا
زامل بالحاح
جوابنى ياشيزا هتسامحينى ولالا ياحبيبتى
شيزا بمزح
انت ايه ناوى تخونى ولا ايه حبيبى ههههههههة
استفاقت من رحلة شروردها على جلوس خالتها بجوارها مربتا على يدها بحنان وقالت
حبيبتى حاولى تصتفى قلبك وطول ماانتى تعبانة وحيرانة عمرك ما هتاخذى قرار هحكلك حكاية مرة زمان كنت متجوزة عم مسعد كنا عريسان جداد وكنا انا وهو بنموت فى بعض المهم خذنى شهر العسل من المانيا لاسكندرية نقضى كم يوم فرحت اوى هسيب بلدى واروح لبحر اتجهزنا وركبنا القطار وكنت سعيدة اوى فضلنا ساعات فى القطار خلاص هموووووووت من كثر التعب سبنى فى الشقة وقالى هروح نجيب اكل يانوارة نمت على السرير كدة من التعب جرس الشقة ضرب روحت وانى نعسانة فتحت الباب ورجعت تانى اتارى كان صاحب الشقة وانا مخذتش بالى دخل ورايا وحاول يعتدى على وانا نصوت خلاص هموووووووت فى وقت دا مسعد جى حاول يكسر بس قبل مايفتح كان الكلب رش على وشى حاجة عشان لما يدخل يبان اللى حصل دا بمزاجى لما رشى على شئ دا بان انى مسترخية وعاجبنى الموضوع مسعد طبعا كله علقة تمام ولسة هحلف انى معملتش حاجة حط ايده على بوقى وقالى هش اهدى انا لو شكيت فى الدنيا كلها مش اشك فيكى لانى بثق فيكى ثقة عمياء وحضنى يومها عشان يهدنى شوية ونمت فى حضنه الليل كله كان واحد غيره كان قتلنى لكن هو حكم قلبه وقالى كلمة يومها عمرى ماهنساها قالى لو فى يوم خنتنى حقيقى هكذب عينى واصدق قلبى يعنى من الاخر خطيبك محتاج تسامحيه وبرده فى الاخر قلبك اللى هيدلك وسبتها ومشيت
ظلت شيزا تفكر فى حديث خالتها مترددة وقالت
يعنى انتى يانوارة خلتينى افكر تانى فى موضوع بعد ماكنت نسيت
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
كانت اميرة مستلقية على قدم حبيبها عابد تحاول ان تراه قبل اختفاءه مرة اخرى وقالت بخوف
عبودى حبيبى انا وانت مش هنتجوز بقى ولا ايه ياعمرى
عابد بشرود
ايه ياكيتى بتقول حاجة ياحبيبتى
اميرة بزعل
انت مبقتش تحب كيتى زى الاول ياعبودى خالص ببتهرب وقامت من على رجله
عابد بغضب
ارجعى مكانك ياكيتى بسرعة يلا مكانك فى قلبى ياكيتى
كيتى بحزن
مش بحبك متقوليش كيتى انا مخاصمك ومش هنام على رجليك
عابد بحنان
ارجعى ياكيتى مكانك يلا عشان مش تزعلى عبودى منك
كيتى بعند
انا ماشية وكيتى مش بتحب عبودى ها بس
عابد بحب
طيب خلاص بقى مش هقولك على مفاجاة يلا ملكيش فى الطيب نصيب ياكيتى وانتى مش حبيبة عبودى انت كمان
كيتى ببكاء
لالا انا حبيبة عبودى غصبان عنك
حاول تهدئتها وقال بحب
عندكم شاى ولا اجيب وانا جاى الخميس الجاى
كيتى بعدم فهم
شاى ايه ياحبيبى اللى هتجبوه وانت جاى
عابد بزعل مصتطنع
حبيبة غبية لازم اكشف عليكى والله
كيتى بتذمر طفولى
ماشى ماشى ياعبودى انا زعلانة منك على فكرة عندنا لبيتون ياسيدى هيعجبك اوى
عابد بمرح
لالا انا عايزاه العروسة لو سمحت
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
نهض غسان من فراشه توجه الى المرحاض وتؤضا وادى فريضة الظهر وارتدى ملابسه عبارة عن ستارة سوداء وحذاء باللون الاسود وارتدى نظارته التى تزيده وسامةعلى وسامته وكان صفى بانتظاره بالخارج حتى يقله الى المقابر توجه نحو الباب واتجهوا خارجا وهبطوا الدرج حتى وصلان الى سيارة صفى ساعده فى الجلوس بجانبه واستقل وتابع سيره نحو المقابر والد حبيبته ظلوا كلاهم صامتين حتى قطع ذلك الصمت صفى بمرح حتى يخرج غسان من حزنه
ايه ياغسان الجمال دا انا لو بنت انا مكنتش سبتك ياجدع والله عايز تتبس من بوقك
غسان باشمئزاز
ابتدات اشك فيك يلا انت شاذ ولا ايه متبقاش تجى تنام جنبى تانى مبقتاش مضمون
صفى بزعل مصتطنع
صدقنى ياسى غسان والنبى انا شاطرة ولهولبة يااخويا واعجبك
غسان باستياء
كتك ستين نيلة اخلص ياعم الخفيف قربنا ولا لسة
صفى بامتعاض
انت عيل غتيت غتاتة انا غلطان اصلا انى بتكلم معاكى قربنا يااخويا اسكت بقى عشان هشغل حليم
ياخلي القلب يا حبيبي لو في قلبك قد قلبي حب يا حبيبي
لو بتكوي النار نهارك لو بتسهر زي ليلي لو صحيح بتحب
كنا نحضن حبنا ونبعد بعيد عن عيون الدنيا عن كل العيون
لو في قلبك قد قلبى حب كنا نمشي الف ليلة وليلة ليل ونهار
لما نوصل نجمة ملهاش اي جار ولا نسكن لؤلؤة فى ابعد بحار ياحبيبى
القمر خدنا على موجه قمر فوق الصحاري والسما والبحر والليل والوجود
فوق عيون الناس فوق جبال الخوف وفوق كل الحدود
القمر خدنا القمر لجزيرة ابعد من الخيال لا شافتها عين ولا مرت ببال
يا حبيبي وصلنا فوق بر الامان افتح البيبان لقلبك ولشبابك ولحبيبك
ابعد الخوف عن رموشك اوعى شيء فى الكون يحوشك
غني ارقص اجري اضحك قول بحبك وانسى كل الدنيا مهما تكون
غير عيوني عيون حبيبك ماتشوفكش عيون يا حبيبي
شوفت واخداني الاماني لحد فين شوفت بحلم قد ايه
يرضيك نحب الحب دة ونعيش بعاد بالشكل دة
عايز احس بحب مالي كل لمحة من وجودك
عايز احس اني ابتسامتك دمعتك فرحة شبابك لون خدودك
عايز احس اني حبيبك ولهيبى يصحي لهيبك يا حبيبي
يا حبيبي رجعنا فوق بر الامان افتح البيبان لقلبك ولشبابك ولحبيبك
ابعد الخوف عن رموشك اوعى شيء فى الكون يحوشك
غني ارقص اجري اضحك غير عيوني
عيون حبيبك ماتشوفكش عيون يا حبيبي
ظل صفى يدندن كلمات الاغنية باستمتاع حتى صاح غسان فى وجهه قائلا
لو شافك وانت بتغنى اغنتيه كان انتحار ارحم طبلة ودانى ياعم انت اعوذب بالله منك الله يكون فى عون جانا من صوتك المعفن
صفى باستياء
مفيش كلمة حلوة اخذه منك ياابن السوافجى على طول اريش ملحتى كدا اوووووف منك اتسد واسكت وصلنا
قد ساعد صفى غسان فى الوصول الى قبر والده وقف بقرب منه حتى يتركه يتحدث مع والده باريحيه وقف غسان والقى التحية وقال
انتم السابقون ونحن اللحقون
كنت محتاجلك اوى يابابا حاتم محبوس ومش قادر اعمله حاجة وانا تعبان جدا جدا حاسس انى عاجز ومتكتف اه هو صحيح ازنى كثير بس بالنهاية هيفضل حاتم المشاكس اخويا الصغير اللى انت وصتنى عليه قبل ماتموت انى احطه فى عيونى وهو وجانا ياترى بابابا استاذ عبد الحفيظ اتاخر ليه مستنيه بقالى كثير تعبان وحمل فوق كتفى ياحبيبى مش قادر اشيله لوحدى والله كنت دائما تقولى حاجة لو بعدت عنك متحاولش تدور عليها تبقى مش نصيبك بس مذكراتك فيها خفايا نفسى اعرفها على الاقل الفانز مش يقولوا لسونسون سر حاتم وغسان ايه ياترى المذكرات هتظهر امتى عشان هما فى الانتظار معرفة السر وانا قبلهم والله ياترى سونسون عارفة ولالا اكيد مش عارفة هى كمان ماانت معذب الكل بقالك فترة اتمنى فيظو يجى قريب لاحسن تعبت طيب هى عارفة اكيد مين قتل سلمى شكلها مش عارفة حاجة خالص
انتهى من حديث مع والده وعاد الى سيارة برفقة صفى حتى...............
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
الى اللقاء فى الفصل الحادى عشر.
"اشتركوا على قناتنا على تليجرام أو قناة واتساب ليصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"
"اشتركوا على قناتنا على تليجرام أو قناة واتساب ليصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"
