رواية امتلكني قلبا لا يراني البارت الرابع والعشرون
الفصل الرابع والعشرون
رواية:امتلكنى قلبا لا يرانى
بقلم:سهيلة خليل(سونسون)
وقرا محتواها واغمض عينه بحسرة والم
خلى بالك من نفسك انا صحيح مشيت بس بعيدة قريبة منك هتابعك وانا واثقة ومتاكدة انك مش هترجع لطريق الهلاك ... الصلاة ياحاتم متنسهاش انا عملتلك ملوخية بالارانب اللى بتحبها سخن الاكل واتغذى وافتح البوتاجاز براحة زى ما علمتك عشان متتحرقش وكل ورجع الاطباق مكانها ان منتظرك لم احس انك اتغييرت بجد صدقنى هرجع لوحدى من غير ما تدور على
صاح باعلى صوته مثل الطفل تائه غابت عنه امه فى اعز احتياجه لها وقال
كارما ارجعلى تانى والله انتى خلتنى انسان تانى والله مش هعرف اعمل حاجة من غيرك مش عايز ملوخية عايزك انتى ياكرمتى روحتى فين وسبتنى لوحدى ليه ليه
عاد الى غرفته كالتائه استلقى على فراشه يحملق فى الفراغ..يبكى بصمت على فراق من جعلته انسانا صالحا متقرب الى الله ومازال غير مصدقا انى كرمته ليست لها وجود فى حياته اغمض عينه بالم ونهض من فراشه يدور كالمجنون وكانه فى الحلم ....يشعر بصوتها تناديه قال بالم
كرمتى انتى فين حاتم اهووووووه ليه ليه حرام والله كلهم سبونى لما صدقت ربنا عوضنى بيكى مش هعمل حاجة تضيقك بس ارجعلى تانى سبتنى ليه ها
اتجه نحو الاريكة القى بنفسه من كثرة التفكير مغمض العينين فى كرمته التى تركته ورحلت وهو لا يعلم شئيا سوى اسمها فقط ظل هكذا على جلسته حتى اذن العشاء نهض من الاريكة متجها الى المرحاض حتى يتوضأ ويادى فريضته...حتى تعود اليه محبوبته مرة اخرى وتعلم انه لا يعود الى طرق الهلاك مرة اخرى ..
===================================
حدقت بشرى فى زامل معاتبة اياه وقالت بنبرة حزينة
ضربت اختك ليه ياحبيبى معاها حق اكيد الف سؤال وسؤال بيدور فى دماغها ومحتاجة ليه اجابة يازامل انت عمرك ماكنت قاسى ياقلب امك
زامل بخجل
مينفعش تكلم حضرتك كدة انفعلت عليها من غضبى بس انها تقولك كلمة زى دا.. ماما بنات محتاجلنك اوى وخصوصا اية خلى بالك منها اوى اوعى تحسسها انى امها ماتت ياامى..نحتويهم نرجعلهم ثقتهم تانى ياامى لحد مانسلموهم لشركاء حياتهم يلا نروحلهم دلوقتى
بشرى بزعل
يعنى انا هفرق اية منكم يازامل اخس عليك ومن امتى وانا كدة اصلا
قد امسك بيدها وقبلها وقال بحنو
هو انتى فيه زيك يابشرى ياابو قلب حنين انت ياجامد
قد قهقهقت بشرى على طريقة ابنها وقالت
ربنا يخليكم ليا وميحرمنش منكم ياررررب كلكم انا كنت عايشة بمووووووت
اتجهوا سويا نحو غرفة اية اولا طرقوا الباب اذنت بالدخول...دلفوا للداخل اقتربت بشرى نحو اية وجدتها منكمشة وثنية ركبتيها ووضعت وجهها عليه...احتضنت اياها مربتة على ظهرها وقالت
حبيبتى انا امك انتى كمان زى ماانا ام اخواتك وانتى عندك مكانة غالية اوى
اية بالم
يعنى حضرتك عمرك ماهتفرقى بينى وبين اخواتى ابدا
بشرى بحزن
عمرى مااقسو عليكى ابدا ياقلب امك انتى بنتى زى ماهما ولادى بضبط وهعوضكم قسوة اختى الله يرحمها
اية بسعادة
انا فعلا حسيت بحضن حضرتك بالامان ياخالتو
بشرى بزعل
بتقولى ايه خالتو ماشى كثر خيرك يايويو
اية بحب
خلاص ماما مش تزعلى بقى منى الله يخليكى عمرى ماحسيت بالامان كدة حتى عمرى ماجربت حضن امى عامل ازاى عايزين ننام فى حضن حضرتك النهاردة انا وجلينار تعوضنا قسوة امى علينا
ظل زامل يتابع الموقف بتاثر من منظر شقيقته الصغرى وقال بنبرة يغلفها المرح
يلا يابشرى سيبكم من الدراما وخلينا نشوف المجنونة جلينار كدة
كانت جلينار تبكى بهستيريا وجالسة ارضا حتى اقتربت منها بشرى وبحنو قالت
والله العظيم كان غصبان عنى هحكلكم كل حاجة بس فى وقت المناسب يابنتى بلاش دموعك دا بتقتلنى عشت طول عمرى وانا محرومة منكم متحرمنيش منك تانى انتى واخواتك
ارتمت جلينار فى احضانها باكية واعتذرت له على مابدر منها من اهانة قبل قلبل وقالت بخجل
ماما سامحينى انا غلطانة خلاص مش عايزة اعرف الماضى يكفينى انى لقيت الحضن الحنين وانك مش هتسيبنى تانى صح ياماما
كففت بشرى دموعها باناملها وقالت بحنو
طبعا ياقلب امك عمرى ماهسبكم تانى ابدا الا لو انتوا سبتونى ورحتوا ببت ازواجكم يابنات
انفجروا الفتاتان ضاحكين وارتموا فى احضان بشرى مرة اخرى وقالوا فى ان واحد
على قلبك ياماما احنا وعيالنا وتبقى احلى ام وجدة مع اننا نشك فى جدة دا انتى لسة صغيرة
قهقهت بشرى على طريقتهم وقالت بمزاح
يلا نقوم نعمل اكل ونتغذى كلنا شكلكم هفتان كدة بلاش غلبة
اية بفرح
خليكى انتى ياماما واحنا هنروح انا واية نعمل استريحى شوية
بشرى بحزم
قولت ورايا هنعمل كلنا اشارك بناتى الحلويين الفرح واعرفهم عن قرب عندكم مانع
الاثنين فى ان واحد فلتحيا احلى ام فى الدنيا
زامل بسعادة
يلا يابنات اوعى تزعلوا ماما لسة زعلانة ياجلينار منى
هرعت اليها محتضنة اياه كادت ان تسقط عليه وقالت بخجل
انا اسفة يازامل انا عارفة انك زعلان منى
زامل بحنو
لا ياحبيبتى يلا روحوا اعملوا الغذاء مع ماما يابنات ومش تتعبوها انتوا فاهمين
بشرى بصرامة
اسكت انت ملكش دعوة بيا انا وبناتى
زامل بزعل مصتطنع
انا زعلان يابشرى من لقى احبابه نسى اصحابه عمتا انا رايح اقابل تشيزتى واحتمال اجيبها تكونوا حضرتوا الغذاء سلام
===================================
كان غسان مازال لا يعى لم يدور حواله الاجهزة محاوطة جميع جسده وهو لا حولة بيه ولا قوة وجسمه ساكنا تحت تاثير الاجهزة حيث دلف حاتم بوجه شاحب وذقن غير مهندمة وجلس بقرب منه وامسك بيده ودموعه مازالت غارقة وجهه وقال
حقك رجع ياغسان واتحرق قلبى زى ماحرقت قلبك زمان على سلمى حبيبتك وخذتها منك غصب زى كل حاجة خذتها منك غصب بموووووت ارجع تانى للحياة ارتمى تحت رجلك واقولك انى مبقتاش قادر انا بقت بصلى ياغسان بقت حاتم النظيف هى اللى عملت كدة خلتنى انسان تانى والله والله سبتنى ليه هونت عليها كنت هتجوزها ليه بعدت عنى مشيت وسبتنى
محدش اهتم بيا غيرها هى اللى علمتنى النظام وبقت واخذ بالى من الاشياء الصغيرة؟!
فى ذلك الوقت قد دلف صفى وجد حاتم يبكى وفى حالة مرزيه اقترب منه محتضنا اياه وقال
مالك ياحاتم هيكون كويس اتمسك شوية اجمد
حاتم بحزن
ان تعبان اوى خايف افقد غسان زى ماكارما سبتنى هى كمان سامحنى ياصفى
صفى بالم
مالك بس فيه راجل بيعيط دا انت طول عمرك جبل محدش بياثر فيك ياعم حاتم
حاتم بالم
الجبل انهد خلاص ياصفى حاتم بتاع زمان راح على ايد كرمتى سبتنى ومشيت
صفى بتساؤل
مين كرمتك دا ان شاء الله
===================================
كانت كارما تجلس على مكتبها بشرود حيث تملك مكتب للمحاماة هى وصديقتها المقربة وعد صديقة طفولتها حيث دلفت اليها وعد واقتربت منها وجلست قبلتها وقالت بحزن
وبعدين معاكى ياكوكى هتفضلى لحد امتى كدة ياحبيبتى سبته ليه طيب ومشيتى طالما متعذبة كدة اوى
كارما ببكاء ممزوج بالم
كان طفل يادودى كنت عايزة اخليه يعتمد على نفسه بقى طول الوقت بيخاف يعمل حاجة تزعلنى وبقى بيصلى افرضى حصتللى حاجة وانتى عارفة عندى ايه اتعلق بيه واعلقه بيا واسيبه فى الدنيا لوحده كان لازم اكسر قلبى عشان اطمئن انه اعتمد على نفسه ومبقاش محتاجنى افهمنى بقى انا بموووووت حرام عليكى
وعد بحزن
انتى اللى حرام عليكى ليه تفترضى حاجة ممكن تحصل وممكن لا فوقى بقى
كارما بصياح
كان لازم ابعد افهمنى بقى كان فيه حد فينا هيبقى ضحية وهو ميستهلش انى يموووووت اتغير وبقى حلووووووو اوى حرام عليكى انتى جلادة كدة ليه لو حد هيدفع الثمن فهو انا يكفينى انه بخير
دودى بحدة
انتى انانية مفكرتش غير فى نفسك وبس اما هو فيولع يموووووووت المهم انتى تبعدى وتحرقى قلبه وخلاص انتى عمرك ماكنتى كدة ياخسارة والف خسارة ياصاحبتى اتغيرتى اوى كان ممكن تكملى تتحدوا الدنيا سوا عن اذانك
تركتها وغادرت ظلت كارما جالسة على مكتبها ممدة راسها بالم على ذلك المكتب الذى شهد جميع حالاته حتى غفت ظننا منها انها الاخيرة حتى تستريح من ذلك العذاب وخصوصا بعد دلوف حاتم فى حياتها وجعلها غير قادرة على العيش بدونه ولكن هيهات للقدر راى اخر؟!
استقاقت على صدح رنين هاتفها اجابته دون ان تعلم هوية المتصل واجابته وقالت
مين معايا
قد تجهمت ملامحها عندما اتها الرد من الطرف الاخر وقالت بطريقة محتدة
مش هعمل ايه حاجة مين اللى قوللتها اعلى مافى خيلك اركبه
المتصل:هههههههههة دا حبنه بقى شكلنا وقعنا ولا هواء اللى رمكى يابت
كارما بغيظ
اللى عندى قوللته متتصلش بالرقم دا تانى انت فاهم ولالا
المتصل:الايام بيننا يابنت الجبالى سلام ياقطة
كارما ببكاء
الله لا يسلمك ياشيح اووف
===================================
كان يجلس فى البهو كلا من ماجد ومربربة واصال وشيزا وزامل يشاهدون مسرحية سك على بناتك حتى شعر زامل انى الوقت مرؤ دون ان يشعر استاذن وهم بالرحيل اوقفته شيزا وقالت بحب
خليك معايا شوية لسة بدرى ياحبيبى ملحقتش اشبع منك ياعمرى
زامل بعشق
خلاص هجلك بكرة نخرج سوا عايز اكلم عمى عشان مبفتاش اقادر اعيش من غيرك ياحبيبتى بس عايز اقولك على حاجة مش هينفع اسيب ماما لوحدها لو موافقة تعيشى معانا فى شقة لحد مانطمئن على البنات وناخذها تعيش معانا فى شقتنا ايه رايك
شيزا بحب
طبعا ياعمرى انت بتسال مامتك فى عيونى والله وانا اتحرمت من ماما هى امى الثانية
زامل بفرح
ربنا يخليكى ليا ياملاكى كنت عارف انك هتقوللى كدة لانك اصيلة اوى ياعمرى
شيزا برضا
هقولك حاجة ايه رايك نخلنا مع ماما فى شقتكم وشقتنا تعملها مكتب المحاسبة اللى كان نفسك فيه تبقى الصبح فى شركة وبالليل تباشر مكتبك وتكبره
قد حدق بيه زامل غير مصدق انها مازالت تتذكر حلمه انه يفتح مكتب للمحاسبة وقال بحب يفيض من عينه
ربنا يخليكى ليا وميحرمنش منك ابدا انتى لسة فاكرة حلمى دا
تشيزا بسعادة
لانك حبيبى وابويا وسندى وكل دنياتى مكنتش افتكر كلامك انت افنكر كلام مين ياعمرى انت بحبك اوى اوى وعمرى ماحبيبت حد غيرك ياحبيبى ربنا مايحرمنش منك ابدا ويقدرنى على اسعادك
===================================
كانت جانا تباشر الشركة مع صفى تذهب معاه صباحا وتعود معاه مساءا وقد تقربان لبعضهم البعض وبات صفى لا يتعصب حتى قد فهمت جانا الاشياء التى تعصبه وتبتعد عنها حتى لا يغضب ....دلفت جانا المكتب فى خطى واثقة وقالت
موردين ياصفى اللى خلتنى اكلموهم ميعادهم النهاردة الساعة ٨ بعد ميعاد مؤسسة
صفى بغرام
ماشى ياباشا مهندسة جانا وطبعا حضرتك قاعدة عشان نروح سوا ونقابل موردين
جانا بمضض
هروح لغسان ياصفى خليك اقابلهم انت وانا هركب تاكسى واروح
صفى بهدوء وهو مازال يتفحص الاوراق التى امامه وقال بصرامة
انتى سمعتى انا قولت ايه ولا اعيد كلامى تانى
جانا بحنق
سمعت ياافندم عن اذانك
صفى بحزم
انا قوللت امشى ياباشا مهندسة ولا ايه
جانا بضجر
نعم خلاص مش همشى ياافندم على مكتبى لحد مايجوا
صفى بعشق
برافووووووو عليكى ياقلب صفى بس رسميات اللى بينا فى الشغل مطلوبة ياباشا مهندسة وخصوصا قدام المؤظفين اتفضلى على مكتبك وابعتلى قهوتى
انصرفت جانا وارجع صفى ظهره للوراء يشعر بارهاق شديد واكمل عمله على الحاسوب الخاص بيه يعمل بانهماك حتى ينتهى من الاعمال المتاخرة وخصوصا انى غسان مازال فى غيبوبة وغير معروف متى سوف يفيق
وعلى الجانب الاخر كانت جانا تجلس على مكتبها تود ان تصرخ فى وجهه على منعها ان تذهب الى شقيقها كانت تبكى حتى اعتدلت جالسة وذهبت نحو صفى مرة اخرى بخطى متمهلة وقالت
عايزة اشوف غسان ياصفى هروح انا قلبى قلقان والله
صفى بصرامة
كلامك بقى كثير ياجانا وانا قولت مش هتروحى هتشاركنى
جانا برجاء
عشان خاطرى ودانى قلبى واكلنى عليه والله
صفى بحزم
جانا متخرجنيش عن شعورى قولت لا يعنى لا اتفضلى على مكتبك ومتجيش تانى
===================================
استفاقت بشرى صباحا من نومها كانت كلا من جلينار واية محوطينها واحدة من اليمين والاخرى من اليسار اعتدلتهم برفق على وسادة وقبلت جبنيهم واتجهت للخارج ذهبت الى المرحاض اغتسلت وتؤضات وادت فريضتها ...وارتدت ملابسها على عجالة حتى تذهب مشوارا اخيرا حتى ترتاح من ذلك العذاب ..اتجهت نحو غرفة ابنها دلفت وجدته نائما سابحا فى احلامه عارى الصدر ومرتديا شورت اقتربت منه ونادت بخفوت وقالت
زامل قوم حبيبى يلا عايزة اقولك حاجة
قد فزع زامل من نومه يفرك فى عينه حتى يتاكد من الجالس بجواره اعتدل جالسا وقال بخوف
ماما انتى كويسة ياحبيبتى
بشرى برضا
كويسة ياحبيبى خذ البس تيشرت نايم على التكييف عريان هتاخذ برد ياعمرى
زامل بحنو
متخفيش ياحبيبتى واخذ على كدة ها كنتى عايزة حاجة
بشرى بتردد
كنت رايحة مشوار وعايزك تجى معايا
زامل بطاعة
حاضر ياامى هغير هدومى واجى معاكى
اتجهت للخارج عادت مرة اخرى الى غرفتها وجدت الفتيات مازالو نائمين حدقت بيهم لبراهة وقالت
ربنا يخليكم ليا يارررررب وميحرمنش منكم ابدا ..يارب يكمل سعادتى وفرحتى على طول وافضل شايفكم قدامى بالف خير وسعادة
انتهى زامل من ارتدى ملابسة وصاح على والدته
امى امى انتى فين
بشرى اشارت له ان يصمت حتى لا يستفيق الفتيات اتجهوا صوب الباب...فتحوه وذهبوا هبطوا الدرج حتى وصلان
استقلوا سيارة اجرة واعطته واجههتها حتى وصلان امام قسم الشرطة ترجلان واعطه زامل الحساب وغادروا دلفوا للداخل وزامل مازال لا يفهم شئيا حتى وصلان الى غرفة الزيارة ..اقتربوا نحو صفوت الذى كان موليهم ظهره حتى تفاجى زامل والجمته الصدمة طلبت بشرى ان يبتعد قليلا حتى تحدثه انفراديا
انصاع زامل للاوامرها وابتعد قليلا..ظلت بشرى على جلستها تحدق بيه حتى.......
===================================
استفاقت جلينار من نومها وجدت شقيقتها بجوارها ووالدتها لم تكن موجودة نهضت من فراشها حتى ذهبت للخارج صاحت باعلى صوتها ولم تجدها ...اتجهت نحو المرحاض اغتسلت وتؤضات وادت فريضة الصباح اتجهت نحو المطبخ احتست كوبا من اللبن البارد كالعادتها..وعادت الى غرفتها بدلت ملابسها حتى تذهب الى غسان المشفى؟!
اتجهت نحو خزانة ملابس وارتدت فستانا باللون الازرق ومغطى بمجموعة من الرسومات الخفيفة وارتدت حجاب باللون النبيذى وحذاء بنفس لون الفستان ولم تضع مساحيق تجميل وحدقت فى نفسها فى المراءة وارسلت لروحها قبلة على الهواء.....واتجهت للخارج فتحت الباب وهبطت الدرج....اشارت الى سيارة اجرة واستقلتها واعطته واجههتها حتى وصلت بعد وقت ليس ترجلت من السيارة واعطته حسابه ...ودلفت للداخل حتى وصلت الى العناية المركزة وقد شهقت من الصدمة......
===================================
الى اللقاء فى الخامس والعشرون
توقعاتكم تهمنى
فى انتظار ارائكم ومناقشتكم
حابة اخذ رايكم نعمل منها جزء تانى ولالا
ومعلش لو فصول بتنزل صغيرة هحاول اعاوضكم بالليل كل مااكتب اشعر بالنعاس وحر مسيح دماغى من الافكار
هههههههههههة
دومتم بخير وسعادة ومساكم معطر بذكر الله
ياترى جلينار اتصدمت ليه
وايه رد فعل زامل لما بعرف ابوه محبوس
ومين اللى وراء كارما ياترى هترجع لحاتم تانى ولا هتفضل البعد عشان تحميه.
"اشتركوا على قناتنا على تليجرام أو قناة واتساب ليصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"
"اشتركوا على قناتنا على تليجرام أو قناة واتساب ليصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"
