رواية أبناء الصبا البارت الخامس عشر 15 بقلم سمية رشاد

                                             

رواية أبناء الصبا البارت 15 بقلم سمية رشاد

أبناء الصبا الفصل الخامس عشر

الفصل الخامس عشر
اجتمع الجميع على صوت صراخها وكانت أول من وصلت إليها فجر فقالت بقلق :عائشة فى اية مالك اية اللى حصل
عائشة ببكاء:وقعت من على السلم آااه مش قادرة
وصل إياس على صوت صراخها فوجدها تفترش الأرض وتصرخ من الألم فنظر إليها بقلق شديد
فقالت صبا:اية اللى بيوجعك
عائشة ببكاء :آه رجلى بتوجعنى أوي
فجر:طب حاولى تقفى عليها
إياس :لأ لأ متقفيش عشان متعمليش حركه غلط استنى الأول اما أشوف دكتورة تشوفك
مصعب :طيب شيلها دخلها اى أوضة هتفضل كدا
نظر إياس إليها بحرج ثم هم بحملها برفق حتى لا يؤذيها
ذهب بها إلى الغرفة القريبة منهم وكان الجميع خلفه وكان ينظر أمامه بحياء أما هى فكانت تبكى بشدة من شدة وجعها فنظر إليها قائلا :معلش استحملى بس على ما الدكتورة تيجى
ظلت تبكى بشدة لا تقدر على التحمل نظر إليها بشفقه ثم وضعها على سريرها برفق وحمل هاتفه واتصل على عبدالرحمن صديقه
عبد الرحمن :السلام عليكم
إياس:عليكم السلام عبد الرحمن أختك دكتورة صح
عبد الرحمن :أيوة فى حاجه
إياس:معلش هاتها هنا بس محتاجين دكتورة فى البيت
عبدالرحمن متفهما:طيب هتصل بيها وأجيبها فى حاجه ولا اية
إياس:ماشى بسرعه لا متقلقش خير ان شاء الله سلام

بعد عدة دقائق هاتفة عبد الرحمن وأخبرة أن أختة سيرافقها زوجها ويأتى بها إليهم
ثم ذهب إلى غرفتة وظل يبحث بها عن شيئ حتى أتى إليها ببعض الحبوب قائلا:خدي دي مسكن خديها على ما الدكتورة تيجى
أخذتها منة بسرعة فهى تريد أى شيئ يذهب هذا الوجع الذي تشعر به
ناولها كوبا من الماء فأخذتة وظلت تتألم فى صمت
صبا :معلشى يا حبيبتى استحملى بس
أحمد :مش تاخدي بالك يا بنتى
عائشة ببكاء :اتزحلقت بسرعة والله مش عارفه حصل ازاى
فجر:طيب بس اهدي معلش استحملى بس على ما الدكتورة تيجى
دقائق وأخبرتهم الخادمة أن الطبيبة فى الاسفل بانتظارهم فأسرع إياس إلى الخارج حتى وجد رجل ملتحى وامرأة منتقبة يبدو أنها الطبيبة
إياس:اتفصلوا
الطبيبة:في إية
أخبرها إياس بما حدث بإيجاز ناظرا إلى زوجها فأومأت الطبيبة بتفهم قائلة:طيب هى فين
إياس:جوة اتفضلى ثم أشار إلى الحجرة التى تمكث بها عائشة
دلفت الطبيبة إلى الحجرة ووقف إياس بالخارج مع زوجها
كان إياس يجلس بقلق فنظر إلية زوج الطبيبة بابتسامة قائلا:متقلقش ان شاء الله خير
إياس:إن شاء الله فاكرنى
محمد :أيوة مش انت اللى كنت موجود مع عبد الرحمن فى الفرح بتاعى انت وتوأمك
اياس:أيوة أنا
محمد :وانت مين فيهم
إياس:أنا إياس
محمد:أها
بعد فترة خرجت الطبيبة من عند عائشة فأسرع إياس قائلا:خير يا دكتورة
الدكتورة رشا وهى تنظر إلى الأرض :للأسف فى كسر فى رجليها الشمال ولازم تتجبس لو ينفع ناخدها المستشفى
اياس:طيب حضرتك هتحتاجى اية نجيبة هنا
الطبيبة:طيب ثوانى هكتب لحضرتك الحاجات اللى هحتاجها
كتبت له الطبيبة ما تحتاج وأخذ إياس منها الورقة وأعطاها لاوس الذي وصل لتوة من الخارج فأخبرة بأن يسرع ويأتى للطبيبة بما أرادت
الطبيبة :عائشة قالت لى انك ادتها برشامه ممكن أعرف اية دا
أخبرها إياس عن نوع المسكن الذي أعطاه لها فأومأت له الطبيبة بإيجاب ثم ذهبت إلى الغرفة تفعل اللازم حتى يأتى أوس بما أرادت

نظر إياس إلى محمد فوجد وجهه منزعجا فقال لة باستغراب:فى حاجه
محمد :لأ ابدا
بعد فترة قليلة أتى أوس بالمستلزمات الطبيبة وأعطاها لإياس الذي طرق الغرفة ثم ناولها للطبيبة وخرج مرة أخري
أوس :فى إيه يا إياس اية اللى حصل
اخبرة أوس بما حدث فأومأ لو متفهما وقال:الف سلامه عليها
إياس :الله يسلمك
بعد عدة دقائق خرجت الطبيبة من الغرفة بعدما كان الجميع يسمع تأوهات عائشة
إياس :كدا خلاص يا دكتور
الدكتورة:اه هكتب لها علاج تاخده كل اتناشر ساعة وان شاء الله تشرفنى فى المستشفى بعد أسبوعين
أخذ منها إياس الورقة ثم شكرها ورفض زوجها أن يأخذ منه أي أموال فهو صديق عبدالرحمن
خرجت الطبيبة مع زوجها وجلست فى السيارة الخاصة بزوجها فأغلق الباب بعنف وجلس على مقود السيارة
نظرت إلية باستغراب قائلة :اية فى اية
محمد :مفيش حاجه
رشا :بجد انت شايف انه مفيش فى اية
محمد ماسحا وجهه بغضب :عمالة تتكلمى معاه براحتك ولا اكنى واقف
ابتسمت بعدما فهمت السبب فزوجها غيور للغاية تعلم أنة يحاول دائما أن يسيطر على غيرتة حتى لا يخنقها بها ولكن أحيانا لا يستطيع إخفاء غيرتة عليها من أتفه الأسباب
رشا :طيب ممكن تهدي
محمد بغيظ:بتضحكى كمان لأ وكمان اسمة على اسم بطل الرواية اللى بتحبيها أنا ناقص
رشا بهيام:الله هو اسمه إياس
محمد بغضب :لا والله انتى بتستفزينى
رشا بابتسامه:خلاص خلاص بهزر والله ما بصيت فى وشه ولا أعرف شكلة كنت ببص فى الأرض
محمد:ما دا اللى مصبرنى
رشا :خلاص بقا متزعلش والله انت عارف شغلى غصب عنى لازم اتعامل مع رجال خلاص متزعلش مش كفاية مانعنى اكشف على رجالة
محمد:دا اللى ناقصنى
رشا بمرح:ما تهدي يا عم بقا الله يختى على العسل
ابتسم على جملتها هكذا استطاعت أن تسيطر على غضبة دون أن تفتعل أى مشاكل فهذه هى صفة النساء الاذكياء

فى فيلا الهادي
دخل إياس إلى الغرفة بعدما خرجت الطبيبة فوجد عائشة بقدمها التى تحيطها الجبيرة فتنحنح قائلا :ألف سلامه
عائشة بضعف:الله يسلمك
صبا:روح انت شغلك يا إياس واحنا قاعدين معاها
إياس:ماشى أنا رايح الصيدلية عايزين حاجه
صبا :لأ شكرا فى رعاية الله
التفت إليها قائلا :عايزة حاجه
اومأت إلية بالنفى بضعف
فتوجه الى صبا وقبل يدها وخرج من الغرفة فهذه عادته هو واخواته دائما ما يقبل يدها هى وأبية قبل خروجه من البيت

كان جالسا فى مكتبة فى الساعة الواحدة ظهرا فشعر بذلك الألم الذي ينتابة منذ فترة فأخذ هاتفه ومفاتيح سيارتة وتوجه إلى خارج الشركه
كان فى طريقة إلى المشفى حتى يعلم سبب الألم الذي يصيبه فدق علية شقيقة ونصفة الآخر فأجاب علية بضعف قائلا:السلام عليكم
إياس :عليكم السلام انت فين جيت لك الشركة قالوا لى لسة ماشى
أوس:أنا لسة جارج رايح المستشفى عندي بس صداع بقالى فترة هشوف سببة وهرجع على الشركة تانى
إياس بقلق:طيب أنا خلصت شغلى انت رايح مستشفى اية وأنا أجى لك
أوس:اية يا عم مفيش حاجه بقولك صداع مش مستاهلة
إياس:انا عايز أكون معاك يا عم عايز أكلمك فى موضوع
أوس:ماشى أنا رايح المستشفى اللى فى أول البلد عشان قريبه من الشركة هنا
إياس :طيب كويس سلام دلوقتى
أوس:سلام
وصل الى المشفى وأخبروة أن ينتظر حتى ينتهى الدكتور من المريض الذي يكمن بالداخل
بعد عدة دقائق وصل إلية اياس فوجده جالسا فى الخارج فسأله عن سبب جلوسه فأخبره أنه ينتظر انتهاء الطبيب
بعد عدة دقائق كان جالسا أمام الطبيب يعرض علية ما يتعرض له من ألم فنظر إلية الطبيب بشك قائلا :طيب فى اشاعه وتحاليل هنعملها عشان نطمن ان كل حاجه تمام
نظر إياس إلى أخية بصدمة بعدما استمع إلى الأعراض التى يتعرض لها فدعى الله فى سرة أن يخيب ظنة نظر الى الطبيب وجد معالم وجهه جامدة لا تبشر بالخير فهتف قائلا:طيب التحاليل دي هتظهر امتى
الطبيب :بعد أربعه وعشرين ساعه

فى منزل يوسف
كانت تجلس شاردة فيما أخبرها به والدها تفكر فى كل شيئ بالحقيقة هى ما زالت حائرة لا تدري أى قرار تتخذة فى تلك اللحظة تخشى أن تأخذ قرار ثم تندم عليه فيما بعد تفكر اذا وافقت علية فكيف وقلبها متعلق بغيرة وإذا رفضتة فمن الممكن أن يكون هو فرصتها حتى تنسى بها حبا ليس من نصيبها تخشى أن توافق علية وتظلمة معها تخشى أن تصبح زوجتة وقلبها متعلق بغيرة فهذة ستصبح خيانة لة والخيانة ليست من صفاتها يكفيها شعورها بالذنب الذي دائما ما يراودها فهى تحب زوج رفيقتها ولكن ليس بيدها شيئ فالحب لا نستطيع أن تسيطر علية وأيضا هى تحبة قبل أن يصبح زوجا لرفيقتها صدقا هو لم يعلقها به ولكن قلبها الأحمق هو من تعلق به دون إرادتها فهى تربت معه و بنت أحلامها علية هو فقط لن تنسى تلك الصدمة التى شعرت بها حينما تلقت خبر خطوبته من رفيقتها كادت أن تنهى حياتها لولا وقوف والدتها بجانبها!!
جاء إليها والدها وجلس بجوارها فنظرت إلية فهتف قائلا:بتفكري فى إية
حور:بفكر فى كل حاجه
يوسف:طيب فكرتى فى قدرة ربنا قبل كل حاجه
حور بابتسامه:ونعم بالله
يوسف:كونى دايما على ثقه ان ربنا معاكى
حور ناظرة إلى السماء قائلة بتنهيدة:يااارب
يوسف:فكرتى فى موضوع ياسين
حور:بفكر محتارة أوي
يوسف :عايزة رأيى
حور :ياااريت
يوسف :أنا شايف انه إنسان كويس جدا من تعاملى معاه كمان أنا مقلتش ليكى ألا لما سألت علية واتطمنت بنفسى وتأكدت انه كويس صلى استخارة وإن شاء الله ربنا يختار لك الخير
حور :يارب

كان أوس يجلس فى سيارتة بجوار إياس بعدما انتهى من تسليم عينة الدم إلى الطبيب
إياس:طيب انت تعبان بقالك فترة مش بتقول لية يا أوس
أوس:عادي يعنى يا إياس هو كل ما يجى لى صداع هروح أقول ما عادي كل الناس بييجى لها صداع
نظر إياس إلية بتوتر يحاول أن يخفية فقال أوس:عائشة عاملة اية دلوقتى
إياس:كويسة كانت الصبح كويسه قبل ما أمشى
أوس:متصلتش بيها تتطمن عليها لية
إياس:عادي ما احنا ماشيين أهو
أوس:اية يا أخى البرود دا
اياس:يعنى أعمل اية يعنى ما احنا اما نروح نبقى نشوف وبعدين الدكتورة ادتها مسكن أكيد عادي يعنى
أوس:طيب متقولش لحد انى روحت كشفت
إياس:اية
أوس:عادي مفيش داعى نقلقهم انت عارف بيقلقوا من أقل حاجه

دلف الاثنان إلى الداخل فرأتهم فجر قائلة:انت مين وانت مين
أوس بمرح:اخص عليكى مش عارفانى
فجر:انت أوس
أوس :بعد أية بقا
صبا:انتو جايين مع بعض ازاى
نظر إليها أوس بارتباك فقال إياس:أنا عديت علية بعد ما خلصت
صبا :طيب اطلعوا غيروا وتعالوا اتغدوا
صعد كل منهما إلى غرفتة وأثناء نزولهما مر إياس على حجرة عائشة ونظر اليها بتردد فتذكر حوارة مع أوس وأن هذا واجبة فطرق الباب فسمع صوتها يسمح بالدخول
عائشة:ادخل
فتح الباب بهدوء وكانت تجلس على التخت بمفردها تعتقد أنها صبا أو عمها فهو آخر شخص كانت تتوقعه انصدمت عندما رأته واقفا أمامها فكان حجابها منزلقا عن رأسها فشعرت بالخجل فرفعت الحجاب على رأسها فحمحم بهدوء قائلا :عاملة اية دلوقتى
عائشة بخجل:الحمد لله
إياس:فى وجع أو حاجه
عائشة:لأ مفيش الدكتورة ادتنى مسكن
اياس:انتى كلتى ولا لسة
عائشة:كلت
إياس:طيب الجامعه محتاجه حاجه من المحاضرات بتاعة أى حد من الدكاترة ولا حاجه
عائشة:هخلى أريج تجيبها لى هى كانت هنا من شوية وقالت لى واللى بياخدوة هتجيبة ليا
إياس:ماشى لو فى اى حاجه فى أى ماده مش فاهماها عرفينى
عائشة:ماشى إن شاء الله
إياس:عايزة حاجه اجيبها لك قبل ما أنزل
عائشة بخجل:لأ شكرا
فخرج من الغرفة بهدوء فقالت بابتسامة بعد خروجه يا أخى اقعد معايا شويا يخربيت حلاوتك

بعد فترة كانت صبا وفجر برفقتها يتحدثون فى بعض الأمور فقالت فجر :بقولك يا صبا هو لو أنا فاتتنى صلاه لعذر من الاعذار زي النوم أو النسيان أو مفيش مكان أصلى أو اى سبب سواء كانت صبح أو ظهر أو أى فرض من الفروض أستنى اليوم التانى ولا أصليها وقت ما تيجى لى الفرصه ؟
صبا :طبعا واجب عليكى ان انتى تصليها أول ما تفتكري أو أول ما تصحى مش تستنى لتانى يوم لأن النبى صلى الله علية وسلم بيقول (إذا نام أحدكم عن صلاة أو نسيها فليصلها إذا ذكرها لا كفارة لها إلا ذلك )يعنى مقالش أستنى لتانى يوم لأ قال اذا ذكرها يعنى أول ما أفتكر انى مصلتش أو أول ما أصحى من النوم لو فاتتني صلاه أصليها علطول لكن أستنى تانى يوم دا مينفعش أولا هيكون مخالف لكلام النبى صلى الله علية وسلم ثانيا انتى ضامنه عمرك ممكن تموتى قبل ما ييجى وقتها تانى وكمان مفيش دليل بيقول ان احنا نأخرها تانى يوم
فجر :عندك حق أصل كتير من الناس بيأجلوها لتانى يوم ويكرروها
صبا :أيوة عارفة
فجر:طيب كان فى بنت بتسأل الشيخ هو صلاة الاستخارة لازم تكون قبل النوم بس ولا فى أى وقت الشيخ قالها هرد على سؤالك الحلقة الجاية بس الصراحه عندي فضول عايزة أعرف الحكم
صبا بابتسامه: اننا نخصص وقت صلاة الاستخارة بما قبل النوم مفيش دليل علية بل الدليل على أنها تفعل عند الهم بفعل أمر في أي وقت، فمش لازم اننا نخصص الاستخارة بوقت معين، وكمان اللى بيقولوا بأنه لا يكلم أحدا بعد الاستخارة؛ بل يجوز أن يتكلم مع الآخرين في غير معصية
فجر :والله كنت بحسب انه قبل النوم بس وكل ما أصليها كنت بعمل كدا
صبا :أيوة معظم الناس فاكرة كدا لأنهم بيربطوا نتيجة الاستخارة بالحلم لو حاجه حلوة يبقى خير لو وحشة يبقى شر لكن أصلا نتيجة الاستخارة بالراحة وإن لو خير ربنا بييسر الأمر لو شر ربنا بيصرفة عنا لكن الحلم دا آخر حاجه ناخد قرار بسببها
فجر:أيوة عندك حق عائشة فى ميعاد الحقن دلوقتى بتاعة المسكن عدي تمن ساعات
عائشة بخوف:حقن تانى
فجر:مش دي المشكلة المشكلة محدش مننا بيعرف يدي حقن
صبا بمكر:لية إياس بيعرف
عائشة بصدمة:لأ مش عايزة خليها توجعنى أحسن آل إياس ايه يا حاجه استهدي بالله كدا
صبا :يعنى نجيب حد غريب يديها لك يعنى
عائشة:أريج أو حور
صبا:هنروح نجيبهم من بيتهم عادي هو يديها لك فى إيدك هتشمري كمك بس
عائشة:لأ هتكسف أوي
صبا :متبصيش لية غمضى عينك بطلى دلع
ثم غمزت لفجر فلبت فجر الطلب بصدر رحب وبعد دقيقتين صعدت مع إياس وكانت صبا مازالت تقنع عائشة حتى توافق أن يعطيها إياس الحقن
نظرت عائشة إلية بصدمة لا تستطيع التحدث بشيئ امامه
جلس إياس على الكرسى الموضوع أمامة فأعطتة فجر ما يحتاج فجهزها بهدوء ثم نظر إليها بعدما انتهى من تجهيزها وجدها تنظر إلى ما فى يدة بخوف فابتسم بداخلة على هذة الطفلة وقام مقتربا منها فنظرت اليه بخوف شديد
فقال:ارفعى الكم
عائشة بخوف :لية
كتم ضحكتة على خوفها فضحكت صبا واقتربت منها ورفعت لها الكم و أمسكت بذراعها
عائشة بخوف وهى تغمض عينيها:براحه براحه الله يخليك آه بتوجع
لم يستطيع إياس تمالك نفسة فانفجر ضاحكا فهو لم يفعل شيئ بعد
نظرت إلية وهو يضحك باستغراب فمنذ فترة كبيرة لم تراه يضحك هكذا شردت فى ضحكتة يالجمالها ماذا لو ظل هكذا يضحك دائما ثم سرعان ما تذكرت تلك المعيدة والفتيات التى تستعرض نفسها امامة فشكرت ربها أنه لم يضحك أمامهن فلو فعلها لأقسمن على عدم تركة هل جميع البشر يستطيعون رؤيتة بهذا الجمال أم أن قلبها العاشق له هو من يزين لها شكلة وجعلة أوسم رجل على وجه الأرض حتى أوس بالرغم من أنه لا يختلف عنه فى الشكل الا أنها لا تراه كما تري إياسها
فاقت من شرودها على ابتعادة عنها فنظرت الية باستغراب فوجدت السرنجه فارغة فعلمت أنه فعلها أثناء تأملها إياه
صبا بمرح:وجعتك يا عائش
عائشة :الصراحة محستش بحاجه
صبا:شوفتى كنتى خايفة على الفاضى ازاى بعد كدا إياس يديها لك لأن فى واحدة الساعة اتناشر
عائشة:لية تانى
فجر:هى الدكتورة كاتبة كدا اليومين دول بس
عائشة لإياس:طيب هات لى برشام مكان الحقن أكيد فى حاجه زيها
اياس:خدي بس حقن أول يومين مفعولها سريع الحقن أفضل علاج

كان أوس يتحدث فى هاتفة مع أريج
أوس:يعنى انتى كنت هنا من شوية مش تقوليلى
اريج:أول ما عرفت أن عائشة تعبانه مفكرتش لبست وجيت علطول
صحيح روحت كشفت
أوس :اه
أريج باهتمام :والدكتور قالك اية
أوس:قال أعمل إشاعة وتحاليل بس لسة مش عارف النتيجه هتبان بكرة بس أنا حاسس ان فى حاجه
أريج بقلق :حاجة اية
أوس:مش عارف حاسس ان فى حاجه احساس المهم سيبك من الموضوع دا دلوقتى صليتى قيام امبارح
أريج :ازاى أسيبنى يعنى
أوس:على بس ما نشوف الدكتور هيقول ايه كدا صليتى ولا لأ
أريج بحماس:صليت انت عارف مكنتش عايزة أخلص صلاه والله صليت كمان سنن اليوم كلة وكمان صليت الضحى حاسة بفرحة حاسة انى كدا مش بقصر فى حق ربنا عارفه إن لسه فى حاجات كتير المفروض اعملها بس على الأقل أحسن من الاول بكتير فرحانه أوي بس خايفه أرجع تانى لأنى قبل كدا عملت كدا بس كسلت بعدها ومستمرتش
أوس:أنا معاكى ان شاء الله هتكونى أفضل
أريج :يارب ان شاء الله
أوس:وانتى عاملة اية دلوقتى
اريج:الحمد لله احكى لى قصه بقا
اوس:قصة
أريج:اه زي اللى قلتها لى قبل كدا جميلة أوي أحكى لى زيها أو أحكى لى قصة زواج النبى من السيدة عائشة وليه اتجوزها وهى صغيرة
اوس: بصى النبي صلى الله عليه وسلم حزن جدا على وفاة أم المؤمنين خديجة رضي الله عنها ، لأنها كانت بتؤويه وتنصره ، وتعينه وتقف جنبه ، حتى سمي ذلك العام الذي توفيت فيه بعام الحزن ، وبعدين تزوج صلى الله عليه وسلم بعدها سودة ، وكانت مسنة ، ومكانتش ذات جمال ، ولكن تزوجها مواساة لها ، عشان توفي زوجها ، وبقيت بين قوم مشركين ، وبعد أربع سنوات تزوج النبي صلى الله عليه وسلم عائشة رضي الله عنها ، وكان عمره صلى الله عليه وسلم فوق الخمسين وانتى عارفة اية الحكمه من زواجه لعائشة رضى الله عنها انه رأى رؤيا في زواجه صلى الله عليه وسلم منها ، فى حديث كان فى كتاب البخاري من حديث عائشة رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم قال لها : ( أُريتك في المنام مرتين أرى أنك في سرقة من حرير ويقال : هذه امرأتك ، فاكشف عنها فإذا هي أنت فأقول إن يك هذا من عند الله يمضه )
وكمان إن الرسول صلى الله علية وسلم شاف فى عائشة انها ذكية جدا وتقدر على نقل أحواله وأقواله وفعلا صدق صلى الله علية وسلم لأنها كانت تعتبر مرجع للصحابة تالت حاجه بقى انها كانت بنت صديقة وأنه كان بيحب أبو بكر جدا فأكرم إلية بزواجه من بنته
أريج :يعنى عشان كدا اتجوزها وهى صغيرة
اوس:لأ فى أسباب تانية بس هقولها لك بكرة ان شاء الله عشان متتلغبطيش
أريج: لأ قول بقا مش هنام فضولى هيموتنى
اوس: ماشى بصى يا حاجه النبي صلى الله عليه وسلم كان فى أرض الجزيرة وهى مكان حار، وغالب البلاد الحارة بيكون فيها البلوغ مبكر، وبيكون الزواج المبكر ، وكمان النساء كانوا بيختلفوا فى البنية والاستعداد الجسمي للزواج وكان بينهم تفاوت كبير يعنى عادي جدا بالنسبه لبعض البنات انها تتجوز كدا وكمان فى من الملحدين بيقولوا ان الرسول كان غرضه من زواجها الشهوة والتنعم طيب هو لو كان ما غرضه أو دي صفاته لية اتجوز السيدة عائشة لوحدها بكر لأن كل نساؤه كانوا متجوزين قبله ما عدا السيدة عائشة طيب ما كان ممكن يتجوز كله بكر لو كان غرضه الشهوة وبعدين لو كان للشهوة كان عمل كدا وهو صغير وفى شبابة مش وهو بلغ من الكبر عتيا وكمان على فكرة معظم زوجات النبى مكانش هو اللى بيختارهم لأ كان بيتجوزهم لأسباب زي ما متجوز السيدة عائشة لأسباب وكمان انه اتجوزها إكراما لأبيها أبو بكر الصديق
أريح:أيوة كدا أقدر أرد على أى حد يسئ للنبى صلى الله علية وسلم
أوس بابتسامه:علية الصلاة والسلام ولو عايزة أكتر اسمعى ذاكر نايك والشيخ محمود المصري إجابتهم مقنعه جدا
أريج:أكيد ان شاء الله

كان عمار جالسا على هاتفة يتصفحة فأتت إلية حفصة بسعادة قائلة :عمار عمار
عمار: نعم
حفصة :أنا لقيت حل ممكن اكون ام بسببه
عمار :اية دا
حفصة :أعمل حقن مجهري

انتهى البارت
By:Somaya Rashad

توقعاتكم
عمار هيوافق إن حفصة تعمل العملية؟
عائشة وإياس حياتهم هتستقر كدا؟
أوس اية سبب تعبة ودا هي أثر على علاقته بأريج ولا لأ ؟
حور هتوافق على ياسين ولا لأ
اية رأيكوا فى الدكتورة رشا وزوجها؟

"اشتركوا على قناتنا على تليجرام أو قناة واتساب ليصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"

واتسابتليجرام
Raghad Ali
Raghad Ali
تعليقات