أبناء الصبا الفصل السادس عشر
الفصل السادس عشر
اقرأوا الفصل اللى فات عشان تفتكروا الأحداث الأخيرة
كان عمار جالسا على هاتفة يتصفحة فأتت إلية حفصة بسعادة قائلة :عمار عمار
عمار: نعم
حفصة :أنا لقيت حل ممكن اكون ام بسببه
عمار :اية دا
حفصة :أعمل حقن مجهري
عمار :نععععم
حفصة بخوف من رفضة:ايه يا عمار فى ايه
عمار :بصى يا حفصة مفيش الكلام دا ومتفتحيش الموضوع دا تانى مش عايز خناق احنا راضيين كدا والحمد لله
حفصة :لأ يا عمار هفتحه انا ما صدقت لقيت أمل حرام عليك
عمار :هو أنا كدا اللى حرام عليا احنا قدرنا كدا مش يكون عندنا أولاد خلاص نرضى بقضاء الله ولا نعمل حاجه حرام ايه هنجيبه غصب
حفصة باستغراب:هو ايه اللى حرام وغصب مين قال اصلا انه حرام
عمار :اومال حلال ازاى
حفصة :انت عارف ان النسل أصلا دا من مطالب الزواج يعنى دي حاجه من مقاصد الشريعه الاسلاميه الرسول صلى الله علية وسلم قال (تزوجوا الودود الولود فإنى مكاثر بكم الامم يوم القيامه) يعنى دي حاجه حلوة مين قال انها حرام وبعدين اصلا أنا بحثت فى الموضوع دا ولقيت انه ينفع بس فى ضوابط لازم نراعيها ان يكون فى حد مننا فية عنده مانع من انى أحمل طبيعى وأننا نضمن ان يعنى الاجنه مش تتبدل او مفيش حاجه تتبدل مع حد تانى وإن يكون الزوجين مش منفصلين ولا الزوج متوفى وان يكون العملية آمنه مفيهاش خطر وكمان الدكتور تكون مسلمه ثقه لو مفيش يبقى دكتورة غير مسلمه ثقه لو مفيش يبقى دكتور مسلم لو مفيش يبقى غير مسلم ثقه بس ميكونش فى خلوة بينى وبين الدكتور وانا أصلا خلاص لقيت دكتورة كويسه وقلت اكلمك
عمار :دا انتى مرتبه كل حاجه بقا ومجهزة سواء وافقت او موافقتش
حفصة :عمار أنا الدكتورة اللى كنت بكلمها هى اللى اقترحت عليا صديقتها وانا بحثت عن الموضوع انت ليه مش موافق ليه مش موافق اننا يكون عندنا أولاد
عمار وهو يشد شعر رأسه بغضب:أنا خايف عليكى افهمى بقا ازاى أتحمل انك تدخلى تعملى عملية
حفصة بهدوء:يا حبيبى والله ما فيها خطر أنا بحثت يا عمار وسألت ثم تابعت بدموع ارجوك أنا هتكون سعادتى انى أعملها متوقفش ادام حلمى أنا عارفه انك كمان عايز يكون عندك أولاد صح يا عمار
عمار :اوعى يكون دا السبب يا حفصه انتى لسه بتفكري كدا انى ممكن أفكر كدا بعد كل اللى حصل
حفصة بسرعه:لأ والله مش قصدي قصدي إننا عايزين يكون عندنا أولاد زي ما أي حد بيتمناها
عمار : طيب ليه نستعجل لسه بدري
حفصة:عمار أنا عارفه انى مستحيل احمل طبيعى فبلاش تقولى كدا
عمار:مفيش حاجه مستحيلة على ربنا
حفصة:عارفه طبعا طيب ما ربنا ادانا الحل أهو لية مش نعمله ادام ممكن ومش حرام أرجوك وافق
عمار :لو منفعش هتتعبى اكتر
حفصة:على الأقل أكون حاولت
عمار بتردد:طيب هفكر
حفصة بتفهم:ماشى فكر بس خليك عارف ان دي حاجه تريحنى ومش هرتاح الا ما اعملها والدكتورة قالت لى انها عاديه اصلا مفيهاش خطر
عمار :ماشى
حفصة :متتأخرش عليا عشان أنا عايزه اكلم الدكتورة
عمار :ماشى
وخرج من المنزل وتركها فنظرت فى أثره بابتسامه قائلة:عارفه انك مش هتقف ادام حاجه فيها سعادتى
كانت جالسه تذاكر ما أرسلته اليها أريج وكانت صبا جالسه بجوارها تقرأ وردها قذفت ما بيدها بغضب
فنظرت إليها صبا قائلة:عائشة فى ايه متعصبة من ايه
عائشة وهى تكاد تبكى:أريج بعتت لى المحاضرات بتاعة النهاردة على الواتس ومش فاهمه حاجه مش عارفه أفهم منهم حاجه
صبا :طيب ما تخليها تفهمك
عائشة:ما هى مش هتعرف تيجى اليومين دول عشان لمار أختها ولدت وهى قاعدة معاها اول ما بتروح من الجامعه بتروح لها
صبا:طيب اهدي وحور فين
عائشة:حور مش بتعرف تفهم حد
صبا :طيب اصبري اما إياس ييجى وخليه يشرحها لك
عائشة :لا مش عايزاه يشرح لى حاجه
صبا :خليكى افضلى عاندي وهو عنيد هو كمان كدا مش هتنفعوا مع بعض
عائشة:بردوا مش هقوله يشرح لى حاجه تانى
طرق إياس الباب فى هذة اللحظة فسمحت له صبا بالدخول فارتدت عائشة حجاب على رأسها فنظرت صبا إليها بقلة حيلة
إياس:اية عاملة ايه دلوقتى
عائشة:الحمد لله
صبا:تعالى اقعد هنا يا إياس
فجلس ورأى أوراق ملقيه باهمال فأمسكها بيدة و قرأ ما بها ورتبها قائلا:دي محاضراتك
عائشة:اه أريج بعتتها لى نقلتها
اياس:وطبعا مش فاهمه المكتوب
نظرت إليه بغيظ ولم تتحدث فأردف قائلا:تليفونك مقفول ليه برن عليكى مقفول
عائشة باستغراب:مقفول لأ مفتوح أهو
إياس :اومال مفيش شبكه ولا ايه
عائشة:لأ فى عادي ثم سرعان ما تذكرت انها وضعت رقمة فى قائمة الأرقام المحظورة فنظرت إلية بتوتر وقالت مش عارفه بقا
إياس:طيب هاتى أشوف فى ايه
عائشة :لأ مفيش مفيش
فأخذ الهاتف من جانبها وأخذ يقلب فية عدة دقائق حتى عرض عليها شاشة الهاتف رافعا احدي حاجبيه قائلا:والله
نظرت إليه بارتباك ثم ما لبست ان تغيرت نظرتها إلى نظرة عناد عندما تذكرت السبب فقالت بعند :مش انت قفلت السكه فى وشى أنا بقا رديت عليك
إياس:قفلت فى وشك امتى دا
عائشة:هى المرة اللى كلمتنى فيها اما قلت لى انتى فين ايه يا خويا بتتكلم كدا ليه
إياس بصدمة :يا أخويا انتى بتكلمينى انا بالطريقه دي
عائشة بخوف:مش قصدي يعنى
فنظر إليها بغضب وألقى الهاتف وأخذ الاوراق من جانبها قائلا بعصبية:بصى معايا
عائشة بخوف :طب ب براحه
كل هذا أمام صبا التى كانت تكتم ضحكتها بشدة فخرجت من الغرفه وتركته معها
إياس:ركزي
عائشة :مش عايزة أذاكرهم أنا
إياس بغضب:مش هقول تانى ركزي
نظرت الى الأوراق بخوف فشرح لها ما بها حتى انتهى بعد ساعتين قائلا:ها خلاص كدا
عائشة:اه الحمد لله
إياس:هروح أصلى واجى الاقيكى ذاكرتيهم وهسألك فيهم
عائشة :ايه انا هصلى انا كمان يا عم
إياس:طيب هتأخر شويه
عائشة:ماشى ابعت لى صبا او أمى عشان اتوضى وأصلى
إياس :ماشى تصلى وتذاكري بلاش رغى
وتركها وخرج فنظرت بأثرة بغيظ فأخذت الوساده من جانبها وقذفته بها ولكنها لم تصيبه ولم يشعر بها
بعد عدة دقائق صعدت إليها صبا وساعدتها فى الوضوء وصلت العشاء وجلست تذاكر ما شرحه لها حتى لا يوبخها فهو لا يترك فرصه لذلك
جاء إليها بعد ساعه كامله قائلا:خلصتى
عائشة:اه
إياس :طيب وسألها سؤال***
عائشة :ايه دا فين دا انت جايب السؤال دا منين
إياس:اومال ذاكرتى ايه بقا
عائشة:والله انت جايب سؤال صعب قصدك تلغبطنى دا مش فى اللى انت قلته
إياس :دا إجابته **
فنظرت إليه بخجل
إياس :يبقى شرحتها ولا لا
عائشة:ماشى بس السؤال دا صعب وانت عارف صح
نظر إليها ببرود ثم سألها سؤال أخر فجاوبت عليه بثقة فقال:طيب بعد كدا المحاضرات اللى أريج تبعتها لك أبقى اذاكرها لك لحد ما تخلصى
ثم دق هاتفه بالرقم الخاص بإحدي الصيدليات الخاصه به فأجاب قائلا:السلام عليكم
استمع إلى المرسل قليلا ثم هتف قائلا:طيب يا دكتورة اديلة**
ثم استمع إلى المتصل مرة أخري فأجاب:طيب تمام بصى يا دكتورة اسراء اتصلى بالشركة بتاعة الادويه بردوا وأكدي عليهم لأن كدا يعتبر دا أخر حاجه استمع إليها ثم قال:طيب تمام عايزة حاجه تانى فانتظر قليلا ثم أغلق الهاتف
فنظر إلى عائشة وجدها تضيق عينها وتنظر الية بغضب فقال باستغراب :فى ايه
عائشة:وحضرتك بقا بتكلم مين دي يا دكتور
إياس:دي شغل
عائشة:شغل آه وهو الشغل دكتورة
إياس:هى الصيدلية دي فيها دكتورتين بيشتغلوا فيها
عائشة:اه ومش بتشغل دكاترة رجال ليه
إياس:هى جت كدا فى الصيدليه دي التانية فيها رجال
عائشة:طيب وبتتصل بيك ليه أصلا
إياس:انتى بتستجوبينى ما كانت بتسأل على علاج معين فيه ايه مش بحب حد يكلمنى كدا فاهمه ولا لأ
عائشة بغضب :لأ مش فاهمه هى بتكلمها كويس صح وتقولها عايزة حاجه أما أنا تقفل فى وشى
إياس بغضب:صوتك يا عائشة يوطى فاهمه ولا لأ وبعدين أنا رديت باحترام فى حدود الشغل وبسألها عايزة حاجه فى الشغل ولا لأ مش بغازلها يعنى فاهمه واياكى تعلى صوتك عليا تانى المرة دي عديتها بعد كدا مش هعدي
فنظرت إليه بدموع ووضعت وجهها بين يديها ولم تجيب
فمسح على وجهه بغضب قائلا:استغفر الله العظيم يا بنتى بتعيطى ليه دلوقتى
لم تجيب عليه فنظر إليها محاولا تهدئة نفسه قائلا:ممكن تهدي
عائشة بطفوله:لأ أنا زعلانه منك
ابتسم على طفولتها قائلا:طيب متعيطيش وأنا أصالحك
مسحت عينيها ولكن لم تنظر إليه فقال:يعنى مش عايزة تكلميني
عائشة:أيوة مش بتزعق لى عشانها
إياس:ياااربى يا بنتى دي دكتورة فى الشغل مش أكتر وبعدين دي متجوزه ومخلفه وما شاء الله عندها ولدين زي القمر
عائشة:اه ولادها حلوين يبقى هى كمان حلوة صح
إياس بصدمه:انتى رهيبه والله أنا بقول ايه وانتى بتفكري فى ايه تحبى اطردها من الشغل عشان تستريحى
عائشة:لا حرام
إياس:انتى خليتى فيها حرام يا شيخه وبعدين انتى مش واثقه فيا يعنى فاكرانى ببص لأى حد ومباخفش ربنا يعنى
عائشةبخجل :مش قصدي يعنى
دخلت صبا وهى تحمل بيدها العلاج قائلا :يلا يا عائشة عشان تاخدي الحقنه
عائشة بخوف:حقنة ايه احنا متفقناش
صبا:يلا بس عشان تخفى بسرعه قبل ما امتحاناتك تبدأ
عائشة:مش عايزه حقن أنا بتوجع موووت
إياس:مش انتى محستيش بحاجه المرة اللى فاتت متخافيش
عائشة:لأ بس انت بس روح كلم الدكتورة اسراء انت يا أخويا
نظر إليها بغيظ من هذه الغبية اللى لم تكتف من هذا الحديث
فنظرت صبا إليهم بعدم فهم فنظر إليها إياس بحرج فقالت :مين اسراء
إياس :دي دكتورة كانت بتتصل تستفسر عن حاجه وقفلت من ساعتها وعامله لى موال
ابتسمت صبا بعدما تفهمت غيرة عائشة فقالت:طب يلا عشان ميعاد الحقنه
عائشة:مش هاخدها بقا مليش دعوة هاتوا علاج بس
إياس:مكنتش اعرف انك جباته كدا
عائشة بغيظ:أنا مش جبانه
إياس:أومال خايفه ليه
عائشة:مش خايفه أصلا
إياس :اثبتى
عائشة:طيب يلا اديني الحقنه
جهز الحقنه ووأعطاها لها ولكنها تألمت هذة المرة لأنها كانت تنظر اليها فحركت يدها فصرخت قائلة:ااااه خلاص بقا بس بتوجع
إياس:خلاص خلصت أهى
عائشة:إشمعنى وجعتنى المرة دي انت قصدك توجعنى
إياس :وأنا هيكون قصدي أوجعك
عائشة:اه عشان زعلان عشان إسراء
إياس:يا دي اسراء اللى مسكت لى فيها يا شيخه ثم نظر لأمة قائلا بغضب:أنا همشى قبل ما أرتكب جنايه
نظرت صبا لعائشة التى تنظر إليه بغيظ ثم أطلقت ضحكتها قائلة:هههههه مش معقول يا بنتى هو عمل حاجه
عائشة وهى تقلده:عايزة حاجه اه يا أخويا وانا يقفل فى وشى
صبا :يا بنتى مش قصده حاجه وبعدين هو كان بيقول قبل كدا إنهم متجوزين
صبا :معرفش بقا انا اتضايقت اما كلمها انتى جايباه حلو ليه ها كل شويه حد يعاكسه
صبا:فاكرة المعيده هههههه
عائشة بغيظ:اه ماتفكرنيش دلوقتى بيروح الكليه وأنا مش بروح تلاقيها بتفضل تكلمه اللى مطمنى شويه انه مانع تماما دخول أي بنت مكتبه
صبا :متخافيش يا عائشة إياس بيغض بصرة ومش بيبص لحاجه مش ليه
عائشة:عارفه بس متضايقه غصب عنى
صبا بمرح:جرب نار الغيرة اه جرب
عائشة:بس بقا اصلا هو مستفز
صبا :الله يسامحك
عائشة:يوووه
صبا :نامى نامى ومتفكريش كتير هو زوجك انتى متضايقيش نفسك
عائشة:ماشى ربنا ييسر
صبا :يلا تصبحى على رؤية نبينا
عائشة:وانتى كمان
ابتسمت اليها ثم توجهت إلى الخارج
فى اليوم التالى
كان أوس وإياس يجلسان فى حديقة الفيلا يتناولان القهوة الخاصه بهما
إياس:ايه التحاليل هتبان امتى
أوس :لسه الساعه تمانية بالليل
إياس:ان شاء الله خير
أوس :إن شاء الله أنا هروح بقا الشركه عايز حاجه
إياس:لأ هطلع ادي عائشة الحقنة واروح الصيدلية انا كمان
أوس:ماشى سلام
صعد إياس إلى غرفة عائشة وطرق الباب ودخل بعدما أذنت صبا بالدخول وكانت فجر تمشط لعائشة شعرها فشعرت بالخجل الشديد منة وهى بدون حجابها فهمست لأمها ان تنتهى بسرعه فلبت فجر طلبها ظلت عائشة تبحث عن حجاب بجوارها ولكن لم تجد فنظرت إلى صبا وأشارت إليها أن تجلبه لها فتظاهرت بعدم الفهم فنظرت عائشة إليها بغيظ فهى تعلم تفكيرها بعد عدة دقائق أعطى إياس الحقنه لعائشة بعد معاناه ككل مرة ثم أردف قائلا:أنا همشى بقا أروح الصيدلية عايزين حاجه
شكرته كلا من صبا وفجر فقالت عائشة:وانت رايح الصيدليه انهى
فهم إياس الغرض من سؤالها فنظر إليها بغيظ قائلا:الجديده رايح الجديده مفيهاش الا دكاترة رجال دي ارتاحتى
نظرت إليه ببرود قائلة:احسن بردوا
ابتسمت صبا على عائشة التى لم تنسى هذا الموضوع
كانت حور جالسه مع والديها تتناول فطورها فسألها يوسف عن رأيها فقالت:ماشى يا بابا خليه ييجى وبعد كدا أقرر
يوسف:ماشى هكلمه ان شاء الله
ضحى:ان شاء الله لو كان خير ليكى ربنا يجعله من نصيبك
ابتسمت حور اليها هى خائفه من هذة الخطوة التى قدمت إليها ولكن لابد منها لا تعلم أنها ستكون سببا فى تبدل حالها وأنها ستصبح حور جديدة ليس لها علاقة بحور الحاليه
يوسف بعدما انتهى من فطورة:هتروحوا عندكوا ولا ايه
ضحى:اه نروح نشوف عائشة بقا عشان امبارح مطولناش
يوسف:وانتى يا حور هتروحى
حور:اه يا بابا مفيش جامعه النهارده
يوسف :ماشى يا حبيبتى يلا اجهزوا على ما أطلع العربية
كان إياس جالسا بشرود فى مخزن الادويه بعدما انتهى من تعديل الادويه بالتعاون مع الدكاترة التى تعمل معه يفكر فى حال أوس وماذا لو وجد ما يخاف منه هو لا يتقبل هذه الفكرة فكيف اذا أصبحت حقيقه هل سيقدر نصفه الآخر على مواجهتها وهل ستعاونه أريج على ما هو فيه أم ستتخلى عن أخية أذا أصيب بشيئ بالطبع لأ فهى صديقة عائشة وهو يعتقد انها مثلها ويبدو انها تحب أوس فستكون معه فهى صديقة عائشة عائشة تلك الفتاه المجنونه تذكر ما فعلت أمس وفى صباح اليوم فابتسم وأمسك هاتفه وأرسل اليها شيئ
كانت تجلس برفقة والدتها وصبا تتصفح هاتفها فوجدت رساله من الرقم الذي حفظته عن ظهر قلب فقرأت محتواها وكان (دكتورة اسراء بتسلم عليكى)
فأرسلت إلية بغيظ قائلة:والله انت مش قلت مش هتروح هناك
إياس:مين قال كدا
عائشة:انت هو انت بتكذب عليا
إياس :وليه لأ
عائشة:عشان انا عارفه انك مش بتكذب
إياس:وعارفه منين بقا
عائشة:إياس اللى كان مربينى وعلمنى ان الكذب لا ينجى صاحبة هو اللى عرفنى
إياس:اممم وانتى لسه فاكراه
عائشة:عمري ما نسيت
إياس:طيب أسلم لك عليها ولا ايه
عائشة:انت رخم
إياس:والله
عائشة:اه والله
إياس:طيب اما اجى هنشوف الموضوع دا
عائشة:عادي صبا وأمى بيكونوا موجودين مش هتقدر تعمل لى حاجه
إياس:ماشى هنشوف
عائشة بتحدي :ماشى
إياس:هقفل عشان عندي شغل سلام
عائشة:سلام ثم قالت لصبا بعدما غادرت والدتها:بصى اما إياس ييجى هنا بالله عليكى مش تسيبينا لواحدنا
صبا:اشمعنى
عائشة:كدا مش تسيبينا بس
صبا :حاضر ان شاء الله
أخبر عمار حفصة بموافقته بعد ان ظلت تطلب منه أن يوافق وألا ينتظر فوافق بعد اصرارها فاتصلت بالطبيبه واخبرتها فطلبت منها أن تأتى فى الغد حتى تراها وتفعل لها ولزوجها بعض الفحوصات الخاصه فوافقت حفصة واغلقت الهاتف بحماس وأمل شديد يترعرع فى قلبها فكيف اذا فشل الأمل الوحيد لها بأن تصبح أما من زوجها وقرة عينها !!
كان أوس يتحدث مع أريج على الهاتف يسألها عن حالها فهو لم يراها اليوم لأنها لم تذهب إلى الجامعه
أوس:وانتى هتروحى امتى
أريج :يومين بس على ما لمار تخف خالص
أوس:وهو زوجها بيفضل موجود
أريج:والله يا أوس انت عارف انه ظابط اول ما ولدت واتطمن عليها طلع مأموريه فى الشغل ولسه مجاش لحد دلوقتى يعنى مفيش حد هنا وبعدين مش ببات أصلا ماما اللى بتبات انا بقعد اول ما باجى من الجامعه لحد بالليل وبعدين بروح مع بابا
أوس:أحسن بردوا
أريج:وانت عامل ايه لسه بتتعب
اوس:هو الصداع بس بييجى كتير
أريج:ان شاء الله بالليل نطمن
أوس:ان شاء الله
أريج:وعائشة عامله ايه
أوس:كويسه اياس بيقول كويسه المهم انتى عامله ايه فى القيام وبتقرأى قرآن ولا لسه بردوا
أريج بحماس:بقرأ وكمان بقيت بقرأ قصص دينيه وقرأت النهارده عن المسيح الدجال عشان كنت خايفه منه وعايزة اعرف قصته
أوس :طيب احكى لى اللى قرأتيه
أريج :مش انت عارف
أوس:عايز أسمعك بتحكيها
أريج بحماس:بص هو ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم أن المسيح الدجال هيظهر آخر الزمان، وأنه هيقول للسماء أمطري، فتمطر، ويقول للأرض أنبتي، فتنبت، وأنه يقتل رجل مؤمن، وبعدين يقول له قم، فيقوم، ويقول له (أنا ربك، فيقول له كذبت، بل أنت الأعور الكذاب الذي حدثنا عنه رسول الله صلى الله عليه وسلم، والله ما ازددت فيك إلا بصيرة، وأنه هيريد قتله بعد كدا فلا يسلط عليه، وأنه هيدعي الإلهية، و النبي صلى الله عليه وسلم بين له ثلاث علامات تدل على كذبه في دعوة الإلهية، الأولى أنه أعور العين اليمنى، والله تعالى ليس بأعور، الثانية أنه مكتوب بين عينيه كافر، يقرؤه كل مؤمن قارئ وغير قارئ، والثالثة أنه يرى في الدنيا، والله تعالى لا يراه أحد حتى يموت يدل على ذلك ما جاء في حديث النواس بن سمعان رضي الله عنه عند مسلم في باب ذكر فتنة الدجال من قوله صلى الله عليه وسلم (فيأتي على القوم فيدعوهم فيؤمنون به ويستجيبون له فيأمر السماء فتمطر والأرض فتنبت إلى قوله صلى الله عليه وسلم عنه ثم يدعو رجلا ممتلأ شبابا فيضربه بالسيف فيقطعه جزلتين رمية الغرض ثم يدعوه فيقبل ويتهلل وجهه يضحك، وفي رواية أخرى لمسلم، عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه، قوله صلى الله عليه وسلم ( فيخرج إليه يومئذ رجل هو خير الناس أو من خير الناس فيقول له أشهد أنك الدجال الذي أخبرنا رسول الله صلى الله قال فيريد الدجال أن يقتله، فلا يسلط عليه)
أوس:فعلا
أريج: انا فضلت أقرأ فيه كتير أوي
ظلوا يتحدثون مع بعضهم البعض حتى أنهى أوس المكالمة وأكمل عمله ولا يدري ما الذي ينتظره ؟
انتهى البارت
توقعاتكم
أوس هيكون عنده ايه ؟
إياس كدا حب عائشة ولا هو كدا بيراعى ربنا فيها بس عشان ميظلمهاش؟
حفصة هتعمل العمليه ولا لأ؟
حور هتوافق؟
"اشتركوا على قناتنا على تليجرام أو قناة واتساب ليصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"
"اشتركوا على قناتنا على تليجرام أو قناة واتساب ليصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"
