رواية لقاء الروح الفصل الثانى والعشرون 22 ( سلسلة عشق وترابط الارواح ) | روايات يمنى الباسل

  نقدم اليوم احداث رواية لقاء الروح الفصل الثانى والعشرين من روايات يمنى الباسل . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية لقاء الروح كاملة بقلم يمني الباسل من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية لقاء الروح pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية لقاء الروح الفصل 22 ( سلسلة عشق وترابط الارواح ) | روايات يمنى الباسل



روايه لقاء الروح ج2 من روايه عاشقان الروح

الفصل الثاني والعشرون من لقاء الروح
قراءة ممتعه
زفاف وصدمه

فى فيلا المهدى
فى غرفه مالك
أستيقظ بأرهاق
يبحث عنها بجانبه ولكن لم يجدها لينزل سريعا للأسفل
فى الأسفل
بحث عنها ولم يجدها معهم
وفاء : لو بدور على رحمه فهى فى الجنينه من ساعة
لم يسمع باقى حديثها ليخرج سريعا للخارج
فى الجنينه
شعرت به يقف خلفها
لتلف تعود للداخل
ليمسك يدها يسحبها فى أتجاهه لتقف أمامه
بوجه جامد خالى من أى تعابير
لتتألم روحه بقوة من حالتها
مالك : رحمه أنا
لتسحب يدها للرحيل
ليسحبها لأحضانه بقوة
لتصتدم بصدره العريض بقوة
لينظروا لبعضهم لحظات طالت لدقائق
لتنزل عيناها بصعوبه للأسفل
ليرى التعب على وجهها ولكن يجب أن تعرف أنه برئ
علمت ما يدور بداخله
رحمه : عارفه أنك برئ ومحرقتش الفستان
مالك : يعنى أنتى إلى...... لا أكيد مش أنتى عشان كل الى بنا مش ممكن يكون كدب أو تمثيل رحمه أنا عايز أكون معاكى عايز جوازنا يبقى حقيقى مش أتفاق عشان أنا بح..
لتقطع باقى حديثه
نعم تمنتها ولكن بداخلها تشعر أنه سيحدث شئ بعد ذالك الحريق
لتقول بصعوبه فى الحديث
رحمه : أرجوك متكملش أنا مش قادره أكمل عايزة أرجع لندن وأنهارده قبل بكره
مالك : يعنى أنتى مش عايزة تكملى معايا
التزمت الصمت ولم تقوى على الحديث
مالك : ردى عليا عايز جواب عايز أعرف ليه مش عايزة تكملى لو على الفستان ننزل نختار واحد تانى وكمان هى أكيد إلى عملت كدا هجبلك حقك
رحمه : لا أرجوك مش عايزة مشاكل بسببى
مالك : أنتى ليه متسامحه كدا
رحمه : عشان التربية إلى أتربيتها أنى أسامح مهما أتإذى عشان عارفه ومتأكده أنى ربنا هياخد حقى
مالك : ماشى خلاص بدام أنتى مسامحه أنا هسامح وننزل نختار فستان خلاص فرحنا بكره
لتتجمع الدموع فى عيناها
رحمه : أنا أسفه مش هقدر أكمل
مالك : أكيد فى سبب لو مش الفستان يبقى حاجه تانيه
رحمه : أنا فكرت كويس مش هينفع نكمل عشان حياتى صعبه اوى بسبب شغلى ومش عايزة أى حد يخصنى يضر بسببه عشان مش هسامح نفسى فأرجوك تتطلقنى يا تبعتلى ورقتى أحنا مع بعض هنحكمل شهرين يعنى محدش هيتكلم عشان اصلا محدش يعرف أننا متجوزين غير قليل جداً فرجاءاً خلينا نبعد بهدوء زى ما أتجوزنا وأعتبرنى مكنتش موجوده الفتره دى أنسانى
مالك بتهكم : أنساكى طيب سيبك منى أنا ورحمه مفكرتيش فيها ولا هتمشى بهدوء زى ما جيتى
رحمه : لو سمحت متصعبهاش عليا
مالك : هسألك سؤال واحد بس وهنقفل الموضوع دا نهائيا
رحمه : أتفضل
مالك : بتحبينى فعلا
لترفع عيناها له
ليرى دموعها التى تهدد بالسقوط
ليبتسم لها
مالك : بس هو دا الى أنا عايز اعرفه
ليميل يهمس بجوار أذنها
مالك : عمرى مهسيبك يا رحمه ابداً أنتى مراتى ومن يوم ما أتكتبتى على أسمى وأنتى بقيتى ملكى أنا هسمحلك تسافرى عشان العمليه بتاعت الطفل وبعد ما هترجعى هنتجوز
ليتركها ويبتعد عنها
ليقول لها قبل رحيله
مالك : كمان أنا ببلغك مش بأخد رايك
ليتركها ويرحل
لتقف هى تستوعب تلك الصدمه
لتضحك بفرحه ولكن تلاشت على الفور
لتتذكر تلك المكالمه
فلاش باك
أستيقظت بفزع من ذالك الحلم
ظلت دقائق حتى هدئت
لتراه ينام بأرهاق لتقوم وتضع الغطاء عليه
لتقترب من وجهه
لتنظر له بعشق
لتميل تقبل خده بعمق
لتبتعد عنه وتلامس وجهه بأنمالها
رحمه : لو فاكر الفستان هياثر على علاقتنا فدا مش ممكن يحصل أنا أضيقت أمبارح فعلا حتى أفتكرت كل الاحداث الى مريت بيها وهربت بس مقدرتش قربك والى بتعمله عشانى نسانى أى حاجه وحشه ومش مهم الفستان عشان عارفه هتختار أحلى منه ومليناش نصيب فى بكره بس لينا نصيب فى أيام كتيره جايا المهم أنى أكون معاها
لتنتبه على صوت رنين هاتفها
لتأخذ الهاتف وتخرج للحديقه
لتنظر للرقم
رحمه بأستغراب : رقم مجهول لتجيب
لتسمع المتصل يتحدث بلهجه عربيه ولكن تميل لللبنانى أو السورى
المتصل : دكتوره رحمه الجارحى
رحمه : أيوة أنا مين حضرتك
المتصل : مش مهم المهم إحنا بدنا التركيبه بدك كام؟
رحمه : وأضح إنى حضرتك غلطت فى العنوان التركيبه مش للبيع ولا صحبت التركيبه
المتصل : تؤ تؤ تؤ دكتوره رحمه ولا نقول مدام رحمه المهدى
رحمه : أنت مين
المتصل : مش مهم أنا عارف عنك كل حاجه بس جوزك ساعات بيختفى بيكى معرفش أزاى المهم أنى بعرف البيت وكمان دكتور مالك ورحمه بنته ونهى أخته وكمان وفاء وعبدالله ولدته ووالده كمان يمنى وعدى الجارحى حتى رعد أخوكى أنا بعرف وبعرف عيلتك كلها وعندى أستعدادا أذيهم كلهم مقابل التركيبه فأحسن تتعامل معانا
رغم خوفها تحلت بالشجاعه
رحمه : أنت بتحلم التركيبة مستحيل أنك تخدها ومتقدرش تاذى أى حد عارف ليه
المتصل بتهكم : ليش
رحمه : لأنى عدى الجارحى ومالك المهدى عندهم قوة تنسفك أنت والى معاك أقفل ومتتصلش هنا تانى عشان لو حطيتك فى دماغى مش هرحمك
المتصل : فعلا متبا ما قالوا أنك شرسه ههههه سلام
لتضع الهاتف فى جيبها
لتقول بخوف وحيره
رحمه : بابا هيقدر يحمى عائلته بس مالك مش هيقدر دى مافيا أنا السبب جيت وجبتلك الأذى معايا أنا لازم ابعد مش مهم حبى المهم حياتك وحيات عيلتك مش هقدر إتحمل أنكم تتأذوا بسببى ياريت لو فى أيدى أنى أبقى هنا بس هبقى جانيه عليك وعليهم وعلى روحى
عوده
رحمه : أنا هسافر بس مش هرجع هنا تانى وحتى لو جه لندن مش هيعرف مكانى
بس بيحس بيا هياجى علطول ولا ممكن يكون بيحس بيا لما أكون مخطوفه أو خايفه بس
لتضع يدها على رأسها بألم
بس أنا تعب أعمل ايه أعمل ايه ياربى حياتى معاهم فى كفه وروحى فى أذيتهم فى الكفه تانيه أعمل ايه يارب عرفنى طريقى
لتنتبه على صوت رنين هاتفها
الحوار مترجم
رحمه : الو دكتور جورج كيف حالك
جورج : بخير وأنتم
رحمه : بخير كيف حال الصغير
جورج : جيد ولكن يحتاج العمليه فى أسرع وقت
رحمه : حسنا متى ؟
جورج : بعد 4 ايام
رحمه : حسنا قبلها بيوم سأتى
جورج : حسنا سأنتظر كيف حال التركيبة التى ستشفى العالم هل بدأتى بها العالم ينتظرها
رحمه : نعم قريبا جداً ستنتهى
جورج : أود أن أطلب شئ ولكن محرج جداً يكفى لم تخجلينى فى المساعده
رحمه : لا داعى لهذا الحديث تفضل أطلب على الفور
جورج : أود أن أكون من ضمن فريق عمل التركيبه المعنى أود أن أعمل معاكى فى معملك الخاص هل ستوافقى ؟
رحمه : أنا أسفه لأن العمل يقتصر على فريقى فقط وأثق بهم جيداً وبصعوبة أثق فى شخص بسرعه
جورج بحزن : حسنا كنت أود أن أستفيد من خبراتكم
رحمه : أنا أسفه ولكن دائما ساكون فى الخدمه أن طلبتنى
جورج : حسنا سأنتظر قدومك
رحمه : حسنا
لتغلق معاه
لتتنهد بعمق لتذهب للداخل

فى الصاله
كان الجميع يجلس بحزن
رحمه : ماما
كانت ستذهب للأعلى ولكن الصغيره أوقفتها لتذهب لها
رحمه : أيوة يا حبيبتى
رحمه بحزن : بابا قال أنك هسافرى صح
لتنظر له أنه أعفاها من تلك المهمه لتعيد النظر لها
رحمه : أيوة هسافر عشان العمليه كمان أتابع شغلى هناك متعطل طول ما أنا هنا
رحمه : يعنى مش هتلبسى الفستان وتبقى عروسه
رحمه : روما يا حبيبتى اما أرجع هلبس فستان ونعمل فرح صغير على قدنا وتبلسى فستان زى بتاعى
رحمه بفرحه : يعنى هلبس واحد تانى يا ماما
رحمه : طبعا يا حبيبتى
لتحتضنها الصغيره بسعاده
نهى بضياع : زعلتينى كونا هنختار الاغنيه إلى هنرقص عليها والبنات أختاروا مش باقى غير أنا وأنتى وأنتى قولتى مفيش فرح يعنى أنا ضعت خالص
رحمه : لا ضعتى ولا حاجه أنا هساعدك
نهى : يعنى هتحضرى الفرح ولا هتسافرى اوعى تسبينى فى يوم زى دا
رحمه : لا مش هسيبك هحضر معاكى هسافر تانى يوم
نهى : الحمدلله رايحتينى
لتسمع معاها عده أغانى
رحمه : دى حلوة
نهى : وأنا كمان عجبتنى
رحمه : أبعتيها للفندق بقى وأنا هقوم أعمل تلفون
لتقوم وتبتعد عنهم
لتختار أسم من الهاتف وتتصل به
رحمه : كرم هسافر بعد بكره
كرم : تمام هجهز كل حاجه
رحمه : متقولش لحد
كرم : هيعرف لوحده
رحمه : كرم
كرم : تمام هاخد بالى
لتغلق معاه
مالك : خلاص راتبتى كل حاجه
لتغمض عيناها بقوة
لتتنهد بعمق
لتشعر بدوران
لتعود للخلف ليساندها
مالك بخوف : رحمه
لتنظر له ولكن لم تتمكن من رأيته
لتسحب لعالمها الاسود
لتضحك هى بالأعلى بأنتصار على نجاح خطتها

ليمر الوقت سريعا
لتفتح عيناها ببطئ وتعب
لتقع عيناها عليه
مالك بلهفه : رحمه
لتغلق عيناها مرة أخرى
ليمسح وجهها بيده
مالك : رحمه رحمه ياروحى
لتفتح عيناها مره اخرى
مالك : أنتى كويسه
رحمه : اممم
لتحاول أن تقوم ولكن لم تقوى
ليرفعها لتستند بظهرها على الوساده
مالك : مرتاحه كدا
رحمه : اممم حصل ايه ادأنا مش كنت تحت
مالك : أغم عليكى من أمبارح
رحمه بأستغراب : من أمبارح
مالك : ممكن أعرف مالك
رحمه : أنا كنت بخطرف صح
مالك : أيوة مهدتيش غير لما السخنيه راحت منك
رحمه : قولت ايه
مالك بشك : معرفش بتخطرفى بحاجات مش مفهومه حتى معرفتش أميزها ايه هى بس كنتى خايفه اوى وبترتعشى جمله وحده إلى قولتيلها بوضوح ودا خلى عندى اسأل كتير ملهاش اجابه واجابتها عندك
رحمه بمراقبه : جمله ايه
مالك : أنا خايفه يا مالك اوى متسبنيش
قوليلى خايفه من ايه
التزمت الصمت ولم تجيبه
مالك : ليه عايزة تهربى منى يا رحمه
ظل ينتظر منها أجابه نصف ساعة ولكن هى مازالت ملتزمه الصمت
مالك : أعملى إلى يريحك وخليكى ساكته بس بعد ما ترجعى هعرف كل حاجه أعتبرى السفريه دى هدنه بنا هترجعى وحاجات كتير هتتغير قومى أجهزى عشان الفرح فاضل عليه ساعتين البنات فى الفندق منتظرينك وأنا قولت أنك مشغول فى المعمل للصبح ونمتى متأخر ومحدش يعرف أنك اغم عليكى من أمبارح
ملحقتيش تجهزى فستان فهتلاقى على الدولاب فستان أنا هلبس فى اوضه تانيه
ليتركها ويرحل
لتضم نفسها بقوة
رحمه : ليه بيحصل معايا كدا مش عارفه اوصل لحل أول مره أكون عاجزة كدا ومعرفش حتى أفكر بس مش عايزة أبعد أنا روحى هنا هسيبها تانى وأنسى ورجع حزينه ولا أفضل ويتأذوا نفسى أوصل لحل واريح نفسى وارتاح
لتنزل بعد نصف ساعة للأسفل
أستمع لصوت خطواتها ليلف ينظر لها
ليقع أسيراً لجمالها الساحر
وقفت أمامه
ليتطلع لها بعمق
مالك : يا سبحان الله
رحمه : ذوقك حلو تسلم
مالك : تعرفى دى اول مره أجيب فستان لوحده
رحمه : وأنا اول مره أقبل هديه وخصوصا من واحد
مالك بغيره : هو فى واحدأاهداكى قبل كدا
رحمه : كتير
مالك : وأنتى رد فعلك ايه بيكون
رأت الغيره واضحه
لتقترب منه أكثر
تنظر فى عيناه بقوة
رحمه : كأنى مسمعتش ولا شوفت
ليبتسم لها حتى ظهرت غمازاته
لتتأمله بعشقاً جارف
ليقترب أكثر منها
أقترب من شفتيها
كادا أن يلامسها
لتبتعد عنه سريعا من رنين هاتفه
لتجرى للخارج سريعا
مالك بغضب : أستغفر الله العظيم يعنى لازم دلوقتى تتصلى
نهى : ايه يا كبير مالك حاسه بطلع نار مش عارفه ليه
مالك : نهى
نهى : خلاص هتاجى امتى
مالك : مسافه الطريق
نهى : طيب بسرعه عايزة رحمه معايا
مالك : ماشى
ليخرج للخارج
رأها تنتظار فى السياره تفرك يدها بخجل
ليبتسم ويصعد بجانبها ويقود السياره لحفل الزفاف
ليصلوا بعد نصف ساعة
ليدخلوا الفندق
وقفوا أمام الاسانسير
مالك : هتطلعى الدور ال13 غرفه 855 لو أحتاجتينى كلمينى
لتمسك يده قبل رحيله
مالك : مالك
لتتحدث بصعوبه
رحمه : ممكن تطلع معايا
مالك : أطلع معاكى بس مالك حصل ايه أنتى لسه عندك فوبيا
رحمه : ايوة
ليمسك يدها ويدخلوا الاسانسير يضغط على رقم الدور
لينغلق الباب
لتمسك يده بخوف وبقوة وتزداد رجفتها
ليقف الاسانسير عن العمل
رحمه بخوف وأختناق : مالك فصل وقف هتخنق ضلمه لا
مالك : رحمه فوقى وركزى معايا أهدى خدى نفس وطلعيه براحه متستسلميش
رحمه : مالك هتخنق
ليسحبها لأحضانه بقوة
يتحدث جوار أذنها
مالك : رحمه ركزى معايا فوقتى خدى نفسك أنتى قويه يالا يا روحى
لتأخذ نفساً عميقاً وتخرجه ببطئ حتى هدأت
مالك : بس أهدى أنا معاكى ومش هسيبك
لتتمسك بيه بقوة
رحمه : متسبنيش يا مالك
مالك : مش هسيبك بس أهدى
لتهدأ بعد عده دقائق
شعر بسكونها
مالك : رحمه أنتى كويسه
لتحرك رأسها بنعم
ليتنهد بعمق يزيد من أحتضانه لها
ليعمل الاسانسير بعد عده دقائق
مالك : اهو أشتغل أهدى كلها دقيقه ونخرج
لتخرج من أحضانه ليتأملها
مالك : حتى وأنتى خايفه حلوة اوى
لتنظر له بتعب من ذلك المجهود
لينفتح الباب
رحمه : الحمدلله
ليخرجوا
مالك : كويسه
رحمه : ايوة شكرا أنك معايا
مالك : مفيش بنا شكر متقوليهاش تانى
رحمه : كويس أنك معايا أنا مبحبش أركب الاسانسير عشان
ليقول لها بتلقائية
مالك : عشان من 3 سنين حصلك كدا
رحمه : كنت طالعه من عمليه أخدت معايا 48 ساعه المريض كان مضرر جداً ولما خرجت ركبت الاسانسير كان الساعه 2 الفجر كان فى صيانه وأنا نسيت وفصل فضلت لحد الساعة 10 الصبح فى الضلمه بس كنت معايا
ليسحبها لأحضانه
مالك بخوف : بس خلاص متكمليش أهدى خلاص أنتهى كل دا أنتى معايا مش هخليكى تخافى ابداً
وفاء : أنتوا اتأخرتوا ليه
لتبتعد عنه سريعا
مالك : ابداً مفيش الطريق كان زحمه
وفاء : مالك يا بنتى وشك أصفر كدا ليه
مالك : مفيش بس مرهقه شويه عشان منمتش كويس
وفاء : طيب أنزل مع والدك تحت وأنا هاخد رحمه
مالك : طيب أدخلى أنتى وهى هتحصلك
أنتظر دخولها حتى تحدث
مالك : لو أحتاجتينى هتلاقينى علطول كلمينى ماشى
رحمه : حاضر
مالك : خلى بالك من نفسك وأنا هاجى أخدك ماشى
رحمه : هستناك
ليقبل رأسها بعمق ويرحل
لتبتسم هى بسعاده على وجوده معاها
وتدخل ترى جمال الفتيات
رحمه : ماشاء الله اللهم مبارك تبارك الله ربنا يحميكم ويكمل فرحتكم على خير
هدى بغضب : ما بدرى يا هانم
رحمه : حقك عليا يا برنسيسه أخر مره
هدى : لوله أمك الحلوة دى أنا كنت ولا بلاش عشانها
رحمه : حبيبتى خلاص
لتحتضنها
رحمه : مبروك يا مرات أبيه ولا نقول هدى
هدى : هدى طبعا
رحمه : ماشى يا دودو هههههههه
مكه : اتأخرتى ليه كنا منتظرينك من الصبح حصل حاجات كتير
رحمه : معلش بقى يا حبيبتى المهم أنى جيت قبل الفرح وكمان شوفت القمر ما شاء الله عليكى
نهى بغضب : ما بدرى يا هانم
رحمه : أحنا أسفين يا باشا حقك عليا
نهى : بقى كدا عايزة تسبينى فى يوم زى دا
رحمه : وأسيبك ليه اهو جيت يالا فوكى التكشيره دى هادى مينفعش يشوفها
لتحتضنها
نهى : ربنا يخليكى ليا
رحمه : ويفرحك يا حبيبتى دايما
رحمه بفرحه : ماما
لتلف لها
لتجرى تحتضنها
رحمه : وحشتينى اوى يا ماما
رحمه بوجع : وأنتى وحشتينى اوى يا روح ماما
رحمه : شوفى فستانى كدا
رحمه : قمر ماشاء الله
رحمه : حلو
رحمه : جداً خلى بالك اوعى توقعى حد أبوكى مش هيرحمه
رحمه : متقلقيش موقعه 7 أولهم رعد الجارحى
رحمه : الله الله بتوقعى أخويا يا هانم
رحمه : أنا مليش دعوه هو لى وقع لوحده
رحمه : طيب روحى يا لمضه لبابا يالا
رحمه : ما أنا جيت عشان اديكى ورقه من بابا
رحمه : ورقه ايه
رحمه : اهى
وتقبلها وترحل سريعا
لتفتح تلك الورقها تقرأها بعيناها ولكن روحها هى التى قراتها قبل عيناها
(لو كان الجّمال وطناً لكانت عاصمته عيناكٍ )
لتسعد بشد وتحتضنها بقوه
لتضع يدها على كتفها
يمنى : رغم أنك مبسوطه وسعيده حزينه جدا ليه يا بنتى
لتفتح عيناها وتلف لها
رحمه : لو سمحتى متسأليش عن اى حاجه
يمنى : إلى يريحك بس أنا جاهزه أسمعك فى اى وقت عشان حاسه بوجعك
رحمه : أنا كويسه متقلقيش
ندى : رحمه اخيراً جيتى
رحمه : أزيك يا نودى ايه يا بت الحلوة دى عارفه لو مكناش أتجوازنا كنتى أخدتى الجو مننا
ندى : هههههههه مش لدرجادى كلكم حلوين ماشاء الله عليكم وخصوصا أنتى عشان بنت القمر مامتى دا كفاية عيونك الكبيره يابنتى جنان
رحمه : أنتى هتعاكسى ولا ايه
ندى : لا أنا بعاكس فعلا
رحمه : ههههه
ليلفوا على دخول عبدالرحمن
ليقبل رأس هدى ثم مكه
عبدالرحمن : ربنا يفرحكم دايما
ليأخذهم وينزل
ليقترب عبدالله من أبنته يقبل رأسها
عبدالله : مبروك يا حبيبتى ربنا يسعدك دايما
ليأخذها وينزل
لينزل خلفهم الجميع
ليدخل عدى الجارحى
عدى : كنت أتمنى أنى أجى أخدك زيهم بس طبعا على راحتك أنتى إلى عايزة هو بس الى هيحصل حتى لو عايزه تسافرى وفاكره دا هيبقى راحتك يالا يا يمنى
ليهبطوا للأسفل
وتظل هى تقف بحزن على نفسها وعلى روحها فما تتمناه يتحقق ولكن تعجز عن أكماله لتنساب دموعها على حالها

فى الاسفل
سلم هدى لزوجها
ليقبلها معتز فى رأسها
معتز : مبروك يا حبيبتى
هدى بخجل : الله يبارك فيك
ليسحبها لمنصة الرقص لترقص معاه راقصتهم الاولى
على اغنيه هو حبيبي
احساس غريب بحسه دايما بين ايديه والوقت ليه بيجري معاه ويخلص اوام
اول ما اشوفه قصادي باجري اوام عليه اصل اللي بينا حب غالي مش كلام
احساس غريب بحسه دايما بين ايديه والوقت ليه بيجري معاه ويخلص اوام
اول ما اشوفه قصادي باجري اوام عليه اصل اللي بينا حب غالي مش كلام
معتز : كنت عارف هتختارى أغنيه حلوه عشان تبقى اول ذكره لينا فى حياتنا بحبك اوى يا هدى عايزة أسمعها منك بقى
لتقول له بخجل
هدى : بحبك
معتز : الله الله أحلى بحبك دى سمعتها في حياتي
لينظروا لبعضهم بسعاده يكملوا راقصتهم
هو حبيبي وكل حاجة بجد ليا وجوده جنبي بحس ايه معنى الامان
انت اللي طلعت بجد بيه من الدنيا ديا ياحلم عمري حلمت بيه انا من زمان
هو حبيبي وكل حاجة بجد ليا وجوده جنبي بحس ايه معنى الامان
انت اللي طلعت بجد بيه من الدنيا ديا ياحلم عمري حلمت بيه انا من زمان
هو حبيبي وكل حاجة بجد ليا وجوده جنبي بحس ايه معنى الامان
من غيره هو اسند عليه واتحامى فيه ووقت ما احتاج احكي بيسمع بالساعات
هو اللي لو يحتاج عمري ده ميغلاش عليه بحبه وقت كلامه حتى وفي السكات
انت اللي طلعت بجد بيه من الدنيا ديا ياحلم عمري حلمت بيه انا من زمان

لتنتهى الرقصه ليدخل عبدالله بأبنته
عبدالله : بنتى أمانتك يا هادى
هادى : فى عيونى
ليقبل رأسها بعشق
هادى : مبروك يا حبيبتى
نهى بفرحه : الله يبارك فيك
ليسحبها لمنصة الرقص
هادى : أمبارح قولتى هتبهرينى على الاغنيه
نهى : اها اسمع
حلم سنين .. حلم سنين !
هادى : هوووو دا
نهى : ههههه
ليضع يده على خصرها يقربها منه
لتضع يدها على كتفه بخجل
عيشنا و شوفناه اليوم اللي اشتقناله
احضني قصاد الناس يا حبيبي و ماله .. ما بقينا لبعض خلاص
زادوا العشاق اتنين اكتب اسامينا
كان حلم سنين وسنين نبقى لبعضينا .. الله على دة الاحساس
ليلة وانت جنبي ليلة تسوى عمري ليلة بألف ليلة معاك
ليله وإنت جمبي ليله تسوا عمرى ليله بـ 1000 ليله معاك
حلم سنين .. انا قلبي خلاص هتنام على صوت دقاته
هيعيش وياك على طول اجمل اوقاته .. حبك ولا يوم هنساه
أنا قد القول و معاك وفيت بوعودي
و انت استنيت و بقيت محتاج لوجودي .. و اهو ربنا جمعنا
ليلة و انت جنبي ليلة تسوى عمري ليلة بالف ليلة معاك
ليله و إنت جمبي ليله تسوة عمرى ليله بـ 1000 ليله معاك
يا ليالي يا ليالي .. يا ليالي احكيله على حالي
كنت فين ؟ .. آااه كنت فين ؟ .. يا حبيبي ده انت .. حلم سنين
ليلة و انت جنبي ليلة تسوى عمري ليلة بالف ليلة معاك
ليله و إنت جمبي ليله تسوة عمرى ليله بـ 1000 ليله معاك
حلم سنين .. حلم سنين !

ليدخل عبدالرحمن مره أخرى بمكه
عبدالرحمن : أنا مش هخاف عليها بدام معاك مبروك يا أبنى ربنا يفرحك
حمزه : الله يبارك فحضرتك
ليقبل رأسها بعمق
حمزه : مبروك
مكه : الله يبارك فيك
حمزه : مالك
مكه : حاسه قلبى هيقف
حمزه : مش هيقف بس عشان فرحانه
مكه : حمزه خليك معايا حاسه نفسى هقع والله وهتبقى فضايح
حمزه : أهدى ادأنا معاكى
ليصلوا لمنصة الرقص
حمزه : ايه بقى المفاجئه إلى مجهزها
لتأخذ نفساً عميقاً
مكه : أسمع
أنا بعشقك
حمزه : الله عليكى كنت متأكد أنك هتختارى حاجه كويسه عشان عارف ملكيش فى الاغانى بس حولتى
ليسحبها له يلف يده حول خصره لتضع يدها على كتفه
انا بعشقة للدنيا ايوة هقولها انا متفائلة بية
دة فرحة الدنيا وما فيها جاتلى فية
وبدعى ربنا كل يوم يخلينى لية
انا بعشقة بكون ضعيفة بشوفة انا بستقوى بية
دة حد من نوع اللى مرة بتلاقية
انا حبة نفسى تقول ما هية ملك لية
ملكنى بكل احساسى فاكرنى تملى مش ناسى
بقالى هو دة ناسى مليش بعدية
فى وقت ما يجى ادامى
بتبدا كل احلامى وتحضن صورتة ايامى
بموت انا فية
انا بعشقة معرفش لما بقابلة يومها انا
ببقى مين
بياخدنى من روحى وحياتى بكلمتين
دة اللى زيو نفسى اعرف راحو فين
ملكنى بكل احساسى فاكرنى تملى مش ناسى
بقالى هو دة ناسى مليش بعدية
فى وقت ما يجى ادامى
بتبدا كل احلامى وتحضن صورتة ايامى
بموت انا فية

عند أية وكريم
أية : شوف شكلهم حلو اوى مع بعض
كريم : ربنا يفرحهم
أية : فاكر ليله فرحنا يا كريم
كريم : ما أنا هعيدها انهارده تانى
لتضربه بمرفقها فى بطنه
أية : قليل الادب
لينتبهوا على صوت انثوى
منال : مستر كريم ازيك
كريم : اهلا بيكى يا أستاذه منال
منال : سعيده جداً أنى شوفت حضرتك
أية : والله ومبسوطه كمان
منال : أفندم
كريم : أية العمرى المدام
منال : اه مدام أية أهلا بحضرتك كان نفسى أتعرف عليكى من زمان
أية : والله بجد
كريم : أية أستاذه منال مديره مكتبى فى المقر
أية : والله وحسام فين
كريم : بعدين عن اذنك يا أستاذه منال
منال : أتفضلوا يا مستر كريم
ليسحب أية ويبتعد
أية : استنى لما نشوف استاذه منال بتقول كريم ازاى دا أنا عمرى ما قولتها بالنعومه دى
كريم : بس أهدى كدا هقولك
أية : بتعين بنات تانى
كريم : أهدى بس أنا مليش دعوه عدى أخوكى هو إلى عينها
أية : عدى ليلته سوده هو كمان أنا ريحالوا
ليمسك يدها
كريم : تروحى فين هنبوظ الليله بتاعت معتز ويزعل مننا
أية : اة صح بكره هشوف الموضوع دا
كريم : الا قوليلى الابيض إلى لبسه دا هياكل منك حلوة
أية : دا اوف وايت
كريم : مش مهم اللون المهم أنه حلو عليكى
بقولك ايه ما تيجى نرقص مع الزفت ظامش هياخد الليله لوحده
أية : لا كفاية يوم فرحنا أنا بتكسف
كريم : تعالى بس
ليسحبها لمنصة الرقص ويرقص معاها
على جانب آخر
سحب عبدالرحمن بيلا
و سحب مصطفى ملك
وسحب عبدالله وفاء
وسحب يوسف أزهار
وسحب هيثم ندى
ليرقص كل زوج مع زوجته

على جانب آخر
كانت تجلس بحزن
ليقترب منها ينزل لمستواها
رعد : مالك
رحمه : كل واحد خد وحده يرقص معاها وأنا لا
رعد : تحبى ترقصى معايا
رحمه بفرحه : ايوة أرقص معاك بس عايزة أغنيه أنا بحبها
رعد : اغنيه ايه
رحمه : حبيبى بالبنط العريض
رعد : ومالو نشغلها عشان خاطر عيونك
لتقبل خده بفرحه
ليذهب للدي جى يهمس له ويرجع له
لتستمع لحن الاغنيه
لينزل على قدميه
رعد : تسمحيلي بالرقصه دى يا سنيوريتا
رحمه : ايوة
ليحملها
لتلف يدها حول عنقه ترقص معه بفرحه
حبيبي بالبنط العريض
غالي واقرب م الوريد
حالتي تتشخص جنون
بيقولولي انا بيك مريض
أتاري كل ما احب فيك
بدمنك وبقيت مزاج
أتلحق بقى دي ف إيديك
ما انت في لقاك العلاج
اه لقيت الطبطبه
واقوى لو ما انتش بعيد
ضحكتك فيها كهربا
بابقى زي واحد جديد
حبيبي خدها ومني ليك
مشتريك اه مشتريك
فوق ما تتصور كمان
والوحيد ولا ليك شريك
لو انا هوصفك اوصف ايه
عقد فل ابيض وفيه
قلب بيدلدق حنان
ملكي بقى وانا أدرى بيه
اه لقيت الطبطبه
واقوى لو ما انتش بعيد
ضحكتك فيها كهربا
بابقى زي واحد جديد

عند عدى ويمنى
عدى : شايفه ابنك
يمنى : طالع ليك
عدى : أنا من رأيي نروح نطلبها دلوقتى يالا
لتمسك يده
يمنى : أستنى يا مجنون مينفعش
عدى : مينفعش ليه
يمنى : عشان رحمه صغيره جدا يعنى طفله
عدى : تصدقى صح نسيت الحكايه دى خالص
يمنى : ومن امتى عدى الجارحى بينسى
عدى : يعنى عايزانى ابقى معاكى وفتكر حاجه
يمنى : متتكلمش كدا الله يخليك احنا بره ووسط ناس كتيره
عدى : كلها اسبوع وخطفك من هنا
يمنى بفضول : ياترى فين المرادى
عدى : مفاجئه
يمنى : عارفه
ليقترب منها يهمس بجوار أذنها
عدى : بعشقك يا عشق الروح
يمنى : عدى خلاص

فى الاعلى
عند رحمه
شعرت بيه يقف خلفها
لتظل هى واقفه
ليدور ويقف امامها يرى دموعها تسقط بغزاره
ليقترب منها
مالك : لو أعرف دموعك دى سببها دى أقضى على السبب دا عشان أخلى ضحكتك وبس
ليضمها له بقوة لم يتحامل دمها أكثر من ذالك
ظلوا هكذا غير عابئين بالوقت
لينتبهوا على دخولها
شيرين : أنا أسفه أنى دخلت ادأفتكرت أنى مفيش حد هنا
لتجفيف دموعها هى سريعا
لينظر لها بغضب
مالك : عايزة ايه
شيرين : زعلت والله عشان معملتش فرح ليها زعلانه طبعا ولازم تهديها اه صح نسيت أنى بينكم أتفاق لازم يتنفذ وهتطلقها
مالك بغضب : شيرين
لتمسك يده
مالك : أخرجى أحسن بره بدل ما أدفنك مكانك
لتخرج سريعا بخوف منه
ولكن تبتسم بأنتصار على إلغاء زفافهم

فى الداخل
كادت الخروج
ليمسك يدها
مالك : أوعى كلامها يضايقك هعملك فرح ليكى لوحدك هخليكى سعيده جداً اوعدك
لتسحب يدها
رحمه : عن اذنك لازم أنزل
مالك : هننزل مع بعض يالا
ليمسك يدها بتملك ويهبكوا للأسفل
ليمر الوقت سريعا
ليعود الجميع لبيوتهم

فى بيت معتز العمرى
صلوا معا
لينهئ الصلى بالدعاء
لتقوم سريعا لتدخل الحمام
ليمسك يدها قبل ذالك
معتز : على فين
ليخفق قلبها بقوة
هدى : هغسل ايدى
معتز : هى حلوة كدا
ليقربها منه
معتز : وحشتينى
هدى : معتز أبعد
معتز : أنسى أنى أبعد
ليحملها ويضعها على الفراش
ليسحبها لعالمه الخاص سريعا

فى بيت حمزه
أنتهوا من الصلاه
لتقوم بغضب
مكه : ايه مش هناكل أنا هموت مكلتش من الصبح
حمزه : أهدى ياما بكره هنأكل
مكه : حمزه أنا لو ماكلتش دلوقتى هخليها ليله سوده
حمزه : تعالى نشوف ايه فى التلاجه عشان عارفك يا أخرت صبرى
ليذهبوا للمطبخ
حمزه : هتأكلى ايه
مكه : لا الأكل دا مينفعش معايا
حمزه : مش عاجبك لا حمام ولا بط
مكه : أنا عايزة بيض عيون
حمزه : بيض لا ياختى أنا مينفعش معايا بيض روحى أعملى بيض وأنا أغوص فى الحمام
مكه : أحسن بردو
لتقلى البيض وتأكل بنهب
مكه : الله الله
حمزه : كلى كلى
لينهوا من الطعام
مكه : بعد الاكله دى ناخد فيلم أكشن ولا رعب
حمزه : دا أنا إلى هخليها ليله أكشن ورعب عليكى
ليحملها ويذهب لغرفتهم
ليسحبها لعالمه الخاص رغم مقاومتها

فى بيت هادى
هادى : هتفضلى قافله باب الاوضه كدا كتير
نهى : تصبح على خير يا هادى
هادى : لا ما أنا مستنى الليله دى من سنين ففتحى بالذوق أحسن ما تفتحى بالعافيه
نهى : ولا تقدر أتكلم على قدك
ليبتلع ريقه بغضب
هادى : نهى طيب هاتى هدوم أغير بدل البدله دى الى خنقانى
نهى : طيب استنى
لتفتح الباب فتحه صغيره تخرج يدها ليمسكها
نهى : هادى لا ادأنت قولت عايز هدوم
ليفتح الباب ويدخل
لتعود للخلف سريعا بخوف
نهى : هادى احنا اتفقنا
هادى : بقى يا مفتريه عايزة تحرمينى من الليله دى
نهى : والله لو قربت هصرخ وألم عليك الناس
ليقترب منها
هادى : ورينى كدا هتعملى ايه
ليسحبها لأحضانه سريعا
كادت أن تصرخ
ولكن سحبها لعالمه الخاص قبل أن تفعلها

فى فيلا المهدى
فى غرفه رحمه
غاطت فى النوم سريعا من شده أرهاقها
لتقبلها بحب
وتتركها وتخرج

فى الخارج
كانت ستنزل الدرج
ليوقفها
عبدالله : على فين الساعه 3 الفجر
لتبتلع ريقها بصعوبه
شيرين : ابدا5 هشم هواء
عبدالله : خارجه الساعه 3 الفجر عشان تشمى هواء ما الجنينه موجوده ولا هى متحلاش غير بره أسمعى كويس يا شيرين أنا تعبت من تصرفاتك أعملى حسابك بكره هتسافرى لولدتك ومفيش راجعه هنا تانى أنتى فاهمه أنا جيت على نفسى كتير ومنعت مالك عنك عشان بقول أنا عمك بس دلوقتى خلاص كفاية
شيرين بغضب : شغال تشخط وتزعق كدا ليه ايه فاكر نفسك هتقدر تخرجنى من هنا تبقى بتحلم أنا أقتلك لو فكرت تعمل كدا زى ما قتلت صفاء ومن غير ما يرمشلى جفن
لينظر لها بصدمه
مصدوم كدا ليه ايوة أنا الى قتلتها عشان أديتها بنتى مقابل ما تدينى فلوس بس منعتها عنى وأنا قتلتها
عبدالله : يعنى رحمه مش بنت مالك
شيرين : لا بنتى أنا صفاء مش بتخلف اصلا ومالك ملمسهاش غير مره وحده بس
عبدالله : يعنى رحمه بنت حرام
شيرين بوقحه : ايوة ومش عارفه مين أبوها كمان
كادا أن يهوى عليها وجهه بصفعه
ولكن أبعدته عنها بعنف ليقع من على السلم
لتشهق بصدمه من أسمعت لحديثهم ووقوعه
رحمه بصرخ عالى : مــــــــــالــــــــــــك
لتنظر لها بخوف
لتنزل رحمه للأسفل سريعا
لتنساب دموعها
رحمه : عمى عبدالله عمى
لتشعر بالنبض
رحمه بخوف : النبض ضعيف
لينزل الجميع على صوتها
مالك : بابا بابا
وفاء بصدمه : عبدالله
لتقع فاقده للوعى
مالك : بابا
رحمه : نبضه ضعيف كلم الاسعاف بسرعه
ليتصل على الإسعاف
ليقترب منه يحركه لتمنعه
رحمه : متحركهوش هيبقى كويس أهدى
روحيه : وفاء فوقى مش كفاية عبدالله
رحمه : روح شيل مامتك
ليحملها
لتفيق بعد عده دقائق
وفاء : أبوك يا مالك أبوك
ليستمعوا لصوت الإسعاف
ليحملوا ويرحلوا لمستشفى مالك
وقفوا أمام غرفه العمليات ينتظروا خبر عنه
رحمه : لو كنت سبتنى دخلت
مالك : محتاجك اوى معايا
رحمه : أنا معاك اهو
مالك : رحمه أنا محتاجلك
ليصمت لم يقدر على الحديث
لتضمه لها بقوة
لتشعر بدموعه الساخنه تخترقت فستانها
رحمه : اهدأ أنا معاك هو هيبقى كويس أن شاءالله أنت قوى مش دى إلى تضعفك
مالك : متسبنيش يا رحمه
رحمه : عمرى مهسيبك يا مالك أهدى عشانى
لنرى ماذا سيحدث بعد ذالك ؟

لقاء_الروح
بقلمى_يمنى_الباسل


موعد الحلقة الجديدة الساعة  6 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية لقاء الروح الفصل الثانى والعشرون ، يمكنكم قراءة احداث رواية لقاء الروح الفصل الثالث والعشرون أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية لقاء الروح ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .
admin
admin
تعليقات