رواية ست الحسن البارت الخامس عشر 15 - روايات نعمة حسن

  نقدم اليوم احداث رواية ست الحسن البارت الخامس عشر من روايات نعمة حسن . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية هنا التقينا كاملة بقلم ندى محسن من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية هنا التقينا pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية ست الحسن البارت 15 - روايات نعمة حسن



ست الحسن الفصل الخامس عشر

ست الحسن ❤
البارت الخامس عشر بقلمي 🌷نعمه حسن 🌷

بعد عودته إلي أسوان أتاه إتصال هاتفي منها فأجاب بحماس: ي مرحب بزينة العرايس.
أجابته بضحكه بشوشه: ده انتا اللي زين الرجال كلهم.
فقال مشاكساً:يسلملي اللي بينجط عسل ده.
_اي روحت بالسلامه؟!
=لسه حالا.. يدوبك طلعت طمنتهم.
_هما مين؟!
=أمي و رشيده.
_اممممم.. هي رشيده معندهاش مشاكل ف جوازنا فعلا؟؟
=هو في واحده بتحب جوزها يتجوز عليها؟! أنا عارف و متأكد أنها بتحبني و اكيد مش راضيه ع جوازي.. ثم أكمل بتنهيده متعَبه: بس أنا تعبت.. و انتي مش رحماني.. ف الاول كنت بشوفك كل يوم في المنام و كنت عايش علي المنام ده وخلاص.. جيت جابلتك و طيرتي شوية العجل اللي لسالي.. أنا عارف إني كده اناني اني فكرت ف سعادتي علي حساب سعادتها.. بس يشهد ربنا اني من. يوم. ما عرفتها وانا مبفكرش غير ف سعادتها و راحتها هي.
_أنا خايفه بصراحه.. مش عارفه هتأقلم ع الوضع ده ازاي.. و هي كمان مش من سني يعني صعب تفهمني.. خايفه متتقبلنيش أصلا.
=ولا يكونلك فكر.. رشيده بنت أصول و بتراعي ربنا متجلجيش.
_طب هو يعني كان في سؤال كده متردده أسأله ولا لأ
=عايزة تعرفي مين اللي مبيخلفش أنا ولا هي.
أجابت بحرج: بصراحه اه... هو مش هيفرق معايا يعني بس عندي فضول أعرف.
=طب لو جولتلك إنه أنا اللي مبخلفش؟!
سكتت لبرهه ثم قالت بنبره حنونه: مش هيغير حاجه يعنى.. أنا أكيد كان نفسي أخلف منك و يبقا عندي منك دستة عيال بس إنت أهم عندي من أي حد و من أي حاجة.
شرد هو متخيلاً أطفاله منها و كم راقه ذلك الخاطر فإبتسم تلقائيا حتي ظهرت نواجزه و قال: إن شاءلله.. إن شاءلله هجيب منك عزبه بحالها مش دسته بس..
_مفيش حاجه بعيده علي ربنا.
=علي فكره ي ست الناس.. لا العيب من عندي ولا من عند رشيده.. هو ربنا مأرادش بس
_طب انتو مكشفتوش.. معملتوشد تحاليل و اشعه و عرفتوا المانع إيه؟!
=عملنا كل ده.. و كل الدكاتره جالوا مفيش موانع.. بس في كتير ازواج مبيتوفقوش مع بعض ف حكاية الحمل دي.. حاجه اسمها"عدم توافق كيمياء الجسم "و خدنا انا و هي علاجات و حاجات زي كده و ربنا مأرادش.
_ااها يعني لو انت اتجوزت غيرها تخلف و هي لو اتجوزت غيرك تخلف.. إنما انتوا مع بعض صعب.
=هو مفيش حاجه صعبه.. الحكايه إنه رزج ممكن ييجي و ممكن لا و ممكن ييجي متاخر.. عادي أنا راضي و هي راضيه و الحمدلله.
_لعله خير.. هقوم أنا كده أشوف صبا و أبقا اكلمك تاني.
=ماشي ي ست الناس و بوسيلي ست الناس الصغيره.

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

بعد مرور أسبوعين ***
رشيده: انا هروح عند بيت أبويا ي عمده.. يومين و ارجع.
_ليه؟!
=يعني.. عشان البيت يفضي للعروسه الجديده.
_بلاش كلام فارغ ي رشيده.. مفيش خروج.. عاوزة تروحي تطمني علي اخواتك و ترجعي مفيش مشاكل.. إنما بيات بره البيت لا.
=اللي تشوفه ي عمده.. طيب انا جهزتلك هدومك اللي هتروح بيها.
دنا منها ثم قبّل رأسها في امتنان حقيقي و قال: لو عشت عمرين علي عمري مش هعرف اوفيكي حجك ي بنت الأصول ي غاليه.
=ترجعو بالسلامه ي عمده.

♕♕♕♕♕♕♕♕♕

في منزل" حسناء"يلتف جمع غفير من الرجال و النساء و صوت الأغاني يصدح في كل أركان المنزل و الفرحه تغمرهم جميعا.. أما هي.. فلا شئ يصف سعادتها بهذا اليوم.. استمعت إلي صوت المأذون: العروسه فين؟! و بعدها نداء عمها فخرجت تفرقع صوابع يدها من التوتر..

هلت عليه كالبدر.. يتزين بها رداءها الأبيض.. و لكن مهلا.. "مفيش حاجه واسعه عن كده شويه تتلبس.. يلا كلها ساعات و يبجالي كلمه عليها و البسها علي كيفي" تمتم بهذا الكلام في نفسه ثم انتبه علي صوت عمها يقول: قعد عروستك جمبك ي عريس ولا تيجي جمبي انا؟!
قال وهو يفسح لها مجال كي تجلس: لا تعالي جمبي.
جلست بجانبه فزاد ارتباكها..
قال المأذون:بدايةً..هل تودي ي أستاذه حسناء مباشرة زواجك بنفسك لكونك ثيب..عملاً بقول الرسول صلي الله عليه وسلم "الثيب أولي بنفسها من وليها"
فقالت بارتباك:بابا هو وكيلي.
فرد المأذون قائلا:إذن... قول ي استاذ محمد.. إني توكلت علي الله تعالي و اطلب منك زواج ابنتك و موكلتك الثيب حسناء محمد زيدان لنفسي و بنفسي علي كتاب الله تعالي و سنة رسوله و علي الصداق المسمي بيننا عاجله و آجله و علي شهادة الشهود و الله خير الشاهدين... فردد خلفه
قول ي حج محمد: و اني توكلت علي الله تعالي و قبلت زواجك من ابنتي و موكلتي علي كتاب الله تعالي و سنة رسوله و علي الصداق المسمي بيننا عاجله و آجله و علي شهادة الشهود و الله خير الشاهدين.

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

تم عقد القران و قال المأذون: بارك. الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما في خير و علي خير.. مبروك ي جماعه..
نظر إليها بحب و عشق لا حاجة لأن يخفيه بعد الآن ثم احتضنهاااا.. كاد. يعتصرها بداخله.. يربت علي ظهرها و هي لا تزال داخل حضنه قائلا: اللهم لك الحمد.. مش مصدج. نفسي يست الناس. ثم يزيد من احتضانها مره أخري فبادلته هي تلك المشاعر الفياضه و ضمته إليها بحب و فرحه لا يليقوا الا بها ثم قالت: يختاااي.. عضمي فرقع يخربيتك.. هو انا ما صدقت روحت قافش فيا.
_فصيله.. يعني بحضنك و فرحان تجومي تجوليلي عضمي فرجع و جافش فياا.. يا هادمة اللذات.
=بضحك معاك مالك؟!
_انتي تعملي اللي انتي عيزاه يست الناس.. يلا جومي.
=اقوم اروح فين؟!
_ماشيين.
=هما مين دول اللي ماشيين؟!
_و حيات امك؟!
=اي يسطا احنا مش كتبنا الكتاب و علينا الجواب.. طريقك زراعي بقا.. توصل بالسلامة.
فقال ممازحا: لاااا.. دنتي عليكي ليا 6أكياس دم.. اتجوزك بحجهم الاول و بعد كده انتي حره
فقالت بمزاح ساخر: ي مان.. واطي انت.
ضحك من قلبه فبادلته الضحك ثم استعدوا للرحيل و جاءت لحظة الوداع..
صبا بصوت حزين: انتي هتسيبيني ي مااما و مش هتيجي تاني زي بابا؟!
قالت بأعين دامعه تجاهد ألا تبكي: لا يرووحي مش هسيبك.. يومين و هاجي..أهم حاجة متغلبيش تيته و جدو و اسمعي كلامهم عشان احبك و اجيبلك حاجات حلوه كتيره.
ربت "العمده" علي رأس "صبا" قائلا: و بعدين ي بوبا انا هبقي اجي اخدك و تيجي تقعدي معانا طول الأجازة.. و هبجي ألففك أسوان كلها.. دي أسوان جميله و هتحبيها.
ثم صافحت والديها و اختها و خرجت من المنزل معه نحو حياه جديده و بلد جديد و أشخاص جديده.. فهل ستكون حياه جديده سعيده؟! أم ان الشقاء رفيقها..


موعد البارت الجديد الساعة ( 4 م ) يوميا ان شاء الله 

هنا تنتهى احداث رواية ست الحسن البارت الخامس عشر ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية ست الحسن البارت السادس عشر  أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية ست الحسن ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-