رواية جريمة عشق الجزء الرابع الحلقة الرابعة 4 | روايات مريم نصار

 نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الرابع ميراث العشق الحلقة الرابعة من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية جريمة عشق 4 ( ميراث العشق ) الحلقة 4 | روايات مريم نصار



رواية ميراث العشق مريم نصار الفصل الرابع

الحلقه ٤
رواية جريمة عشق ٤
(ميراث العشق)

تـفَـقَّـدْ خيط مصحفك الـكــريــمِ
تـحـرَّكَ أم بـمـوضـعـه الـقـديـم؟!

مضى من بعد شهر الصوم خمس
فأين وصلت فـي الذكر الحكيم؟

لـكـل أمـورنـا فـي الـيــوم وقــتٌ
سـوى الـقـرآن والـوحـي العظيم!

وجــزءٌ مـــنـــه تــقــرؤه بــيُــسـر
يُـنـيـر عـلــيــك فـي القبر الظليم!

ألا فـاجـعـل لـقـلـبـك مــنــه وردا
عـسـاك تـحـوز جـنـات الـنـعـيـم!

______________________________________

بسم الله نبدأ

ماهر : بسرعه . مسك دراعها . هو انا مش بكلمك يابت انتى ؟

ليليان : شهقت بصوت عالى وفتحت عينيها ع الاخر بصدمه...

مريم : اتصدمت . وجسمها رجف .. وشدت دراعها بقوه اكبر .. وزعقت انت ازاى تسمكنى كدا انت اتجننت ..؟

وحد جه مسكها من ايدها وشدها ورا ضهرو . ووقف قدام ماهر وضربه بوكس ..

ميرو : حطت أيدها ع بوقها . وشهقت .. تيم ؟

ليليان : بفرحه . احسن .جه الل هيربيك ياحيوان.

تيم : خارج من مسجد المدرسه .. وشاف مريم بتزعق .. ورايح عليها ..
وشاف ماهر وده معاه ف نفس الفصل .. وشافه وهو بيمسكها من دراعها .. واتجنن .
.وجري عليها . ورجعها ورا ضهرو . وبص ل ماهر بغيظ .وضربه بوكس ..
وقال بغيظ كبير.. انا عارف إنك عيل صايع . وانا ماليش علاقه بيك لانك بعيد عن الل يخصنى .. انما تفكر وتتجرا انك تقرب من اى حد يخصنى هنا ف المدرسه صدقنى هخليك تندم انت فاااااهم؟ . ولف ل مريم ايه الل حصل يامريم ؟

ميار ولمار . بصو لبعض واتغاظو ..

مريم : حطت ايدها ع بوقها ..وخافت ع تيم.
وجت تتكلم برجفه.....لكن ماهر قال ......

ماهر : حط ايدو ع خدو واتغاظ ..امم تيم عزيز الطالب المتفوق .. ومريم امممم كدا الموضوع بقى واضح اوى ..

مريم : كشرت عينيها بعدم فهم .....

ليليان : صكت ع أسنانها بغيظ كبير ...

تيم : لف ليه و زعق . انت حتة نكره ومالوش اى لازمه . ولو شوفتك بتقرب من مريم تانى صدقنى هدفعك التمن غالى جدا .
. ولف ليها اتكلمى ايه الل حصل .. وشاف دموعها . واتنهد اهدى يامريم . قولى ايه الل حصل . والحيوان ده كان ماسك دراعك ليه ؟

مريم : بلعت ريقها بتوتر .. وقالت هوا...هو اصل البنت دي خبطتنى ..واا.....وشهقت بصوت عالى .. تييييبم . تيييييم ..

ليليان : صرخت . تييييم ...

ماهر : شاور لاتنين صحابه . وجريو وهجمو ع تيم . يضربوه ..

ميار ولمار.. بيضحكو بشر . وميار قالت مع إن تيم ده قمرررر . وانا هموت عليه ..

لمار : تعالى احنا نمشي من هنا بسرعه .. عشان مريم هتلبس الليله وهتتفضح ف المدرسه يلا . وجريو ع الفصل ..

مريم : واقفه منهاره من العياط . وخايفه ع تيم .. هي وليليان ..

تيم : بيضرب ف التلاته ومتغاظ جدا منهم ..

آريان : وكريم . طالعين من المسجد ..

آريان : بدهشه .. مريم وليليان؟ . وجري عليهم وكريم جري وشافو تيم بيضرب . دخلو معاه . وضربوا الولاد وعوروهم.. ووقفو جمب بعض . واخدو العلقه التمام ..

جه مدرسين ف المدرسه .. شافوهم وفصلو بينهم .. وزعقو وقالو الكل يطلع ع مكتب المدير ..

تيم : بيعدل القميص . وقال ل مريم بطلى عياط ومتخافيش من حاجه . تعالى ..

آريان : مشي جمب مريم .. اهدى واحكيلى ايه الل حصل ..

كريم : طالع وعينيه ع ليليان . انتى كويسه ..

ليليان : هزت راسها بدموع . ايوه ..

مريم : بعياط . حكتلهم كل حاجه وهما طالعين ع السلم ...

------------بقلمي مريم نصار

ف شقة فهد ..

رينو : بتلبس بسرعه . وفونها رن وكان فهد .وردت . الو ياحبيبى ..

فهد : ف الجهاز . ايوه ياروحي عامله ايه؟

رينو : انا تمام . ونازله ع العياده ..

فهد : اممم طيب . انا لسه قافل مع رعد . وهيبعت السواق لحد عندك ..

رينو : ربنا مايحرمنيش منك ابدا يافهد ..

فهد : ولا منك ياروحي . انا لو فاضي كنت وصلتك بنفسي ..

رينو : تسلم لقلبى . بقولك ياحبيبى . مين هيجيب الولاد انهردا من المدرسه ؟.. مالك . ولا فارس . ولا زياد . ولا الباص ؟

فهد : زياد اتفق معايا . هيروح انهردا .. يجيبهم كلهم من المدرسه .. هجيب چواد .و آرين و آركان ويوصلهم عند ماما .
وكارما هيوديها فيلا الصاوي .
.وتالين هيوديها عند فريحه ف الفيلا .وحياة بنته هيوصلها بيتهم عند ماليكا ويرجع ع الشركه . وبكره إن شاء الله انا هجيبهم كلهم . كالعاده يعنى الل عندو وقت فينا هيروح يجيبهم قبل الباص . كدا آآمن لولادنا .. وانتى متقلقيش عليهم ..

رينو : هزت راسها ربنا يحفظك ويحفظهم .

فهد : ابتسم . ويحفظك . المهم بقى انتى صوتك حلو اوى انهردا كدا ليه؟ ..

رينو : ههههه . وانت كمان صوتك يجنن ..

فهد : تعرفى نفسي اسيب المكتب ونطلع اجازه كبيره انا وانتى ..

رينو : بتنهيده . ياريت ياحبيبى . لكن حاليا ماينفعش . ولادك ف ٥ ابتدائى . لازم تركيز . إن شاء الله نسافر ف الاجازه الكبيره ..

فهد : اتنهد . وحشتينى اوى يارينو ..

رينو : غمضت عينيها بحب . وانت كمان وحشتنى اوى يا فهد .. وطلعت منها تنهيدة وجع وسكتت بعدها..

فهد : حس بيها . رينو انتى كويسه؟

رينو : دموعها نزلت . ومسحتها بسرعه . وضحكت بتمثيل الحمد لله كويسه جدا يافهد..

فهد : قام وقف . رينو انتى بتعيطى ؟ وكمل بحده .. لارين ف ايه ؟ وبتعيطي ليه اتكلمي ..

رينو : غمضت عينيها بتعب . نفسي اخلف تاني يافهد . بجد عايزه اعيش التجربه دي تانى ..

فهد : بزعل عليها . وقعد ومسح شعرو بايديه . حبيبتي هو يعنى كان بأيدينا . وبعدين يا لارين كل حاجه بايد ربنا . وانتى تعبانه . وانا يستى والله معايز عيال غير آرين و آركان . وبنتى الكبيره رينو القمر . احسن بنت ف الدنيا كلها ..

رينو : عيطت بوجع . فهد ده حتى محصلش حمل او حملت واجهضت بعدها . طيب نكشف تانى ممكن ؟

فهد : نفخ بديق حقيقي . ومخنوق لعياطها . لارين ممكن تبطلى عياط . وحاول يهدا . وكمل .. حبيبتى انتى بعد آرين و آركان . روحتى كشفتى والدكتوره قالتلك انتى تعبانه وحصل شوية مشاكل وهتتعالج .

رينو : مسحت دموعها . بس يافهد انا كنت ماشيه ع العلاج من ٣ سنين والدكتوره قالت لسه بدرى . ونصحتنى انى ما استخدمش اي وسيله . لأن الحمل بقى صعب .
.عارف يافهد . من بعد ما فريحه خلفت وجابت تالين وانا بفكر ف نونو شبها . تالين شبه الملايكه بجد يافهد ..

فهد : بهزار . وانا كمان شبه الملايكه والله . ومحتاج لرينو تفكر فيا ..

رينو : ههههه انت مش معقول . بكلمك ع الخلفه تقولى ايه ههههه..

فهد : ايوه كدا اضحكي يانجمتى . وبعدين قولتلك سيبى كل حاجه ع ربنا . هو انا الل هقولك كدا يابنت مريم الجزار . فين اليقين يادكتوره ؟..

رينو : ابتسمت بحب . يقينى بالله وثقتى موجوده ديما .
. لكن دي فطره جوه قلب اى ست .. وبردو هقول . دى إرادة ربنا . ولو كان فيها خير ليا كان استجاب وخلفت تانى.

فهد : بمرح . اه والله يابنتى . انتى كان ممكن تخلفى عيل ويطلع متخلف زى مراد بالظبط.. هههههههههه .

رينو : صكت ع أسنانها بغيظ . فااااهد . مراد اخويا قمر ويجنن .. وكمان من ساعة وجود تالين خطفته مننا بنت اللذين دي . ماشاء الله هاديه جدا يافهد . ورغم أنها ف اولى ابتدائي لكن متدينه جدا وع الفطره . انا بموت فيها ..

فهد : بغيره . بقولك ايه . انا هقفل علشان معملش حاجه اندم عليها . واحلف ماتروحي هناك تانى ماشي يابتاعة مراد وتالين انتى وموتك فيها ..

رينو : هههههههه لأ لأ مش معقول بتغير من طفله يافهد وكمان بنت اختك؟

فهد : اتنهد بحب . انا قولتلك قبل كدا . انى بغير عليكى من مية المطر لما بتنزل ع خدك يارينو ..

رينو : بحرج . احم ربنا مايحرمنيش منك ابدا يافهد ..

فهد : ولا يحرمني من نجمتى ..

------------بقلمي مريم نصار

ف المدرسه الثانويه .. ف مكتب المدير ..

المدير : قام وقف وخبط بايديه ع المكتب .وزعق دي اسمها بلطجه يا كابتن منك ليه ؟ احنا كدا مش ف مدرسه .. احنا كدا ف ملهي ليلي .. كل واحد يعجب بواحده يروح يتخانق عشانها .. ولا ايه يا استاذ تيم يامتفوق؟

تيم : قبض ع ايديه .. وقال اولا حضرتك محصلش من الل اسمه ماهر ده قال عليه .. دا كداب . ومريم مش اى حد ومش غريبه دي بنت خالى هى وليليان . وانا متخانقتش من فراغ .. ماهر اتعدى حدوده .. وكمان جاب صحابه عشان يضربوني .. وساعتها حضرتك انا مفكرتش . ٣ هجمو عليا . انا اكيد مش هقف اتفرج ؟

المدير : شاف مريم وليليان بيعيطو . وقال انا واثق إن ماهر مكدبش . وبعدين واضح اوى انك انت وكريم و آريان الل هجمتو عليهم . انتو مش شايفين وشهم عامل ازاى؟ انتو كدا بتعملوا مشاكل كبيره .. ولازم تعتذور لبعض حالا ...

مريم : بغيظ .. اتحركت خطوه . حضرتك والله العظيم تيم ماعملش حاجه ومكدبش ف حاجه ؟ والموضوع مش كدا خالص . وحضرتك رافض تسمع منى ؟

ليليان : وقفت جمبها . وقالت ايوه حضرتك هما كدبو ف كل كلمه قالوها . وكمان انا سمعته ع السلم بيقول إن والده وزير ودافع فلوس للمدرسه دي .. وإن محدش يقدر يعمل حاجه؟

المدير : بلع ريقه بتوتر . احم وزعق انا مطلبتش منك انتى وهي انكو تتكلمو .. وحتى لو هما غلطانين . قرايبكم ضربوهم وبهدلوهم ..

مريم : هاتتكلم ...بس حضر...........

تيم : بصوت جهوري . ارجعى مكانك يامريم انتى وليليان .. وبص للمدير . انا عايز حق بنت خالى وبطلب من حضرتك تجيب البنات الل اتسببو ف المشكله دي .. وتسالهم . وكمان ف شهود ع الل حصل ده .. احنا مبنتهجمش ع حد .. انا دي تالت سنه ليا ف المدرسه انا وكريم . وعمرنا ماتعرضنا لأى حد . ولا عملنا مشكله مع حد .. لكن الل يقرب من بنات العيله ساعتها هيندم .. واحنا مش هنعتذر لحد لأننا مغلطناش ..

آريان : بحده . وياريت حضرتك تنبه ع ماهر هو واخته . لو فكرو انهم يتعرضو لاخوااتي تانى .. انا ساعتها معرفش ممكن اعمل ايه؟

كريم : بقوه . وماهر يحمد ربنا إن آدم اخو مريم مش موجود ف المدرسه .. لانه ساعتها كان حصل الاسؤ .

المدير : حس بقوه رهيبه ف عيونهم .. ومحتار يعمل ايه ؟ ماهر ابن وزير .. واستحاله هيجي عليه ..

ماهر : بيتألم .. انا مش هسكت .. انا هاقول ل بابى . ومش هيسكت ..

المدير : اتحرك بسرعه ..ماهر ياحبيبى حاول تهدا . ومتدخلش والدك ف الموضوع . وانا هتصرف . بس انت اهدا .. ولف ل تيم . وقال . اسمعوا الموضوع ده خلص خلاص .. وانت ياتيم ماتعملش فيها بطل مره تانيه انت والولاد دى .. وانتى يامريم مالكيش دعوه ب لمار تانى .. ابوها لو عرف انك زقتيها وبقصد منك كمان . مش هيسكت . ابوها وزير ...

تيم : قرب من المدير . واتكلم بقوه .. واحنا مايهمناش هي بنت مين ؟
ولو حضرتك هتمشيها وسايط .. ف احب اقولك إن الل واقف قدامك ده . إبن الدكتور محمد عزيز اكبر دكتور جراحه ف مصر وحاصل ع الدكتوراه من أكبر الجامعات . وصاحب اكبر مستشفى تخصصي وغير الفروع التانيه ..
. وابن الدكتوره نور آدم العدوي اكبر دكتورة جراحه تخصص اورام ف مصر وغنيه عن التعريف...

ومسك كريم . وده كريم يوسف عزيز . ووالده يبقى المهندس يوسف عزيز صاحب اكبر شركات اجهزه طبيه .. ووالدته دكتورة صيدليه . ده غير التعريف بجدو أشرف عزيز ال برضو .. غنى عن التعريف ...

ومسك آريان . وقال . وده آريان زين آدم العدوي . واخته ليليان زين آدم العدوي . صاحب اكبر شركات تصدير واستيراد ف الشرق الأوسط كله ووالدته باشمهندسه ورئيس مجلس إدارة شركات الامبراطور ..

ومسك ايد مريم .. وراح بيها وقف قدام المدير . وقال .
.اما بقى دي ؟ ف احب اقدملك . مريم مراد آدم خالد العدوي .
. بنت العقيد مراد العدوي . وبص ف عينيه مخابرات عامه واتمنى بجد انه مايعرفش بالل حصل ده..

ووالدتها دكتوره بيطريه حاصله ع دكتوراه وامتياز مع مرتبة الشرف .
وجدها ابو والدتها اللواء فريق اول طارق السيوفي .. وخالها فارس السيوفي سفير ف وزراة الخارجيه..

. وخالها التانى واتمنى انك متتقابلش معاه برضو . العقيد فهد السيوفي مخابرات عامه .
. وغير كل دول والاهم .. جدها آدم خالد العدوي . صاحب مجموعة شركات االامبراطور .وغنى عن التعريف..ده غير عيلة الصاوي .. وده جزء صغير جدااا من التعريف بالعيله ..

المدير : بيسمع تيم . وفتح عينيه ع الآخر بصدمه كبيره . من التعريف . وخصوصاً تعريف عيلة مريم .وقلبه وقع ف رجليه. احم وبلع ريقه بتوتر . وكح وواقف محتار ..

مريم : تيم اول مره يمسك أيدها كدا . وعيونها اتعلقت بيه . وشافت تفاصيله عن قرب .. ولما اتكلم بالقوه دي . ماتعرفش ايه الل حصل لقلبها . دقاته مختلفه المرادي .. وغمضت عينيها ومش عارفه مالها .واول ما فاقت. سحبت أيدها بسرعه . ورجعت وقفت جمب ليليان .لكن عينيها ع تيم .. وقلبها مش راضي يسكت ..

المدير : فكر .. ده ابوه وزير . لكن دول عيلتهم تخوف .. وشوية عيال عندهم قوه زي دي؟ اومال بقى اهاليهم عامله ازاى؟
. وكمان بيقولى مخابرات عامه .. والاسؤ إن آدم العدوى معروف جدا وزين العدوى . وبلع ريقه . وبص ل ماهر . احم ماهر . اول واخر مره تتعرض للانسه مريم انت فاهم . اختك اكيد فهمت غلط ...

ليليان : بقوه .. لأ حضرتك الل حصل العكس ف كل حاجه . ولمار هي الل زقت مريم وكانت هتوقعها ع الأرض .. وتفاخرت إن ابوها وزير وهي الل ندهت ع اخوها كمان .. وتيم كان ف المسجد مع كريم و آريان اخويا .. ولما شافو ماهر واخته بيزعقو . جم وماهر جاب صحابه . وتيم بيسالنا ايه الل حصل . راحوا هاجمين ع تيم .. وده الل حصل ..

تيم : قبض ع ايديه . لو سمحت حضرتك . لمار تيجى لحد هنا وتعتذر ل مريم . وكمان ماهر . لو شفته بس بيقرب منها . انا مش هسكت ...

وفعلا . كلام تيم اتنفذ . وجابو لمار وميار . واعتذرو من مريم .. وماهر اعتذر .. وتيم حظرهم تانى .. وخرجو كلهم . كل واحد ع فصله..

مريم : كانت واقفه بفخر كبير . وقلبها بيدق بسرعه . إن تيم بيدافع عنها . وكمان كلامه اتنفذ والكل اعتذر منها .. وابتسمت بسعاده وإحساس جديد اتولد جواها .. ومش عارفه ايه هو .. لكن كل الل تعرفه إن قلبها مبسوط جدا..

------------بقلمي مريم نصار

ف نفس الوقت .. ف فيلا العدوي ..

مريم : قاعده ع السرير . ومرجعه ضهرها لورا . وسرحانه ...

آدم : خارج من الحمام . بعد ما اخد شاور .. وشافها ولبس تيشرت. وراح قعد جمبها .. روحي سرحانه ف ايه ؟

مريم : انتبهت .. ابدا ياحبيبى . سرحانه بفكر فيك ..

آدم : اممم ده تأثيري مدمر ع كدا هههههه. طيب خدينى جمبك .
. ولا اقولك . استنى . وقام . وعدلها . وقعد وراها .. ورجع ضهرها ع صدره . وبيعملها مساج ف جبينها .. وباس شعرها . ها كدا احسن ؟

مريم : ابتسمت . وغمضت عينيها ومستكينه بالمساج وقالت اى حاجه منك جميله يا آدم.

آدم : ياقلب آدم . انا مستعد افضل جمبك واعملك مساج ديما . بس شرطي الوحيد انك تكونى مبسوطه .. وبقولك ايه انا عندى ليكى مفاجاه هتعجبك ..

مريم : مغمضه عينيها . مفاجأة ايه؟

آدم : ضمها لقلبه واتكلم بهمس . هنسافر انا وانتى نعمل عمره .. ايه رايك؟

مريم : فتحت عينيها بفرحه كبيره جدا . بجد يا آدم .. ربنا يباركلى فيك يارب . بجد بجد انا مبسوطه اوى مفاجأه جميله ..

آدم : باس خدها . وانا بعشقك وانتى مبسوطه . وعلشان انا متأكد انك محتاجه تجددى نشاطك .. قولت ياواد يا آدم ياقمر انت . خد الحته بتاعتك وطير بيها واعتمرو .. وبعد العمره .. خد الموزه الجامده دي . واطلع ع المانيا . ونعمل اتنين تشيك أب محترم كدا ونطمن ع صحتنا .. وهوبا نتفسح انا وهي .. وبعد كده نرجع تانى بالسلامه إن شاء الله..

مريم : حضنت ايديه بسعاده . حبيبى بجد بجد انا مبسوطه اوى . وكفايه انك هتبقى معايا .. بس ......

آدم : امم بس ايه بقى ؟

مريم : بتنهيده . البيت والأولاد واحفادي .

آدم : ههههه مريم هو انا بقولك هنهاجر ياروحي؟ .. انا بقولك اجازه .. وبصراحه بقى انتى وحشانى اوى .
. ومصدقت انك رجعتى لطبيعتك من تانى . يبقى دى فرصه ليا ولازم اغتنمها .
. وهي حسبة شهر يعنى .. وبعدين ياروحي .. ولادك خلاص شالو المسؤليه . واحفادك اللهم بارك .

. تيم ف اخر سنه ف الثانوى .. وتمارا القمر ف تالته إعداى ومحمد ونور .عندهم ولادهم ف المقام الأول .

. أما بقى آريان وليليان ف الثانوى. وزين وريتال مش مقصرين معاهم .

.وميرو ف تانيه ثانوى و آدم العصبى ده ف تالته إعداى .
.وتالين قلب جدها ف أولى ابتدائي وفريحه مش مقصره بجد معاهم .. ومراد كمان لكن شغله يحكم عليه .

. و آرين و آركان . ف ٥ ابتدائي . ورينو عندها حب كبير ليهم .
. وكمان فهد لكن بردو شغله يحكم .

. وكمان تيم مهتم ب آرين . وبيراجع لاطفال العيله ..

. والأهم من كل ده . انتى ياروحي . مش مقصره معاهم ف اي حاجه .. وبتساعديهم كلهم . ومهتمه بالاكل بتاعهم . وربيتيهم زى ما ربيتى ولادك ..

ودلوقتي كبرو . وجه الوقت الل انا وانتى نستريح فيه شويه انا عايزك ف حضنى اكبر وقت عايز اشبع منك ولو أنه استحاله.. واعملى حسابك . كلها اسبوع ونسافر اوكي ..

مريم : اتنهدت بحب . حاضر يا آدم . الل انت عايزه ياحبيبى .. بس عندى طلب صغير ..

آدم : رفع دقنها ليه وقال قصدك أمر ياقلب آدم . اؤمري يا اميرتى ..

مريم : ابتسمت بحب كبير .. تسلم لقلبى .. ويبارك ف عمرك .. انا عايزه بعد ما نرجع بالسلامه إن شاء الله .. نعزم كل العيله .

.وف الاجازه الكبيره إن شاء الله نروح كلنا بيت المزرعه.

آدم : عينيا ليكي . وطلباتك أوامر .. وانا عندى غيرك .. بس انتى اضحكى .... اضحكى وبس..


------------بقلمي مريم نصار

ف المدرسه الثانويه .. الكل خارج من المدرسه .

تيم : واقف مع كريم .. ومنتظرين آريان وليليان ومريم ..

تيم : شاف مريم .وخارجه من البوابه .. قال ثوانى ياكريم . وجري بسرعه يلحق مريم . ونده عليها . مريم . مرييم ..

مريم : سمعت صوت تيم . ولفت بحرج . احم نعم ياتيم ..

تيم : بخنقه . بصراحه انا عايز اقولك حاجه قبل ما كلنا نركب الباص ..

مريم : بلعت ريقها بتوتر . وقالت جواها . هو ف ايه؟ . تيم كل يوم يكلمنى عادى . ودلوقتي حاسه اني مكسوفه جدا ليه؟

تيم : شافها سرحانه . واتأكد انها مضايقه منه . وقال انا اسف ..

مريم : انتبهت . وكشرت عينيها بعدم فهم . اسف؟

تيم : بص بعيد .. اسف لانى مسكت ايدك ف مكتب المدير .
. بجد يا مريم كنت مخنوق جدا . ومتغاظ من المدير والحيوان الل اسمه ماهر ده .
. ولما اتكلم عن إن ابوه وزير . انا اضايقت اكتر . وحبيت اعرفه احنا مين .. ومحستش غير وانا بمسك ايدك عشان اعرف المدير انتى مين وبنت مين ؟ ف انا اسف بجد ..

مريم : اتكسفت . احم حصل خير يا تيم . انا متاكده انك عملت كدا لانك كنت زعلان من الموقف .. وكمان أنت يعتبر عايش معانا .. وعمرك ما ف مره مسكت ايدي . احم . حصل خير ..

تيم : بزعل . يعنى انتى مش زعلانه منى ؟

مريم : قلبها دق بقوه .. واستغربت نفسها . ووشها احمر . وهزت راسها بتوتر . لأ انا مش زعلانه لانى عارفاك كويس ..

تيم : هز راسه تمام . وبعدين انتى من عيلتى. واى حد يضايقك ف المدرسه كلمينى ع طول ..

مريم : من جواها اضايقت من كلمة انها من عيلته . وبردو مش عارفه ليه ؟ لكن هزت راسها إن شاء الله ..

تيم : بغيظ ولو البنت دى كلمتك تانى . ولو الحيوان ده بس بصلك . اتصلى عليا . متتردديش لحظه واحده ماشي يامريم؟.

مريم : زعلانه . وهزت راسها حاضر ..

كريم و آريان وليليان . جم عليهم ..

آريان : ميرو عامله ايه دلوقتى؟

مريم : الحمد لله كويسه يا آريان ..

تيم : همس ل آريان بغيظ .. ميت مره اقولك وانت ف الشارع تخلى بالك من كلامك . واسمها مريم مش ميرو .
. ميرو ده ف البيت بنفرق بيه ما بين ماما مريم . ومريم مراد . اقسم بالله ما هنبه عليك تانى ..

آريان : اهدا ياوحش خلاص. سعات بنسى بس ماشي .

مريم : بحرج . احم لو سمحتو . ممكن الل حصل ده . بابي ومامي مايعرفوش بيه . وخصوصاً آدم اخويا . وبابا آدم كمان .. لأنهم لو عرفوا مش هيسكتو . وانا خايفه يحصل مشكله كبيره بسببى ...

تيم : هز راسه تمام زى ما تحبى .. وهو مش هيقدر يعمل حاجه ...

كريم : بهمس . ليليان عملتى ايه ف الامتحان .

ليليان : قلبها بيدق .احم نجحت ياكريم ..

كريم : ابتسم وهز راسه مبروك . انا فرحان بيكي اوى ..

ليليان : بحرج . الله يبارك فيك . احم ميرسي..

تيم : يلا ياشباب الباص جه .. والكل اتحرك .

تيم : شاور ل مريم وليليان . وركبوا ..

مريم : قعدت جنب الشباك . وليليان جمبها ..

كريم : ركب . وشاور ل تيم .. لكن تيم هز راسه اقعد يا آريان جمب كريم .. وتيم راح قعد ف آخر كرسي جمب الشباك . وحاسس انه مخنوق ..

الباص اتحرك ...

كريم : مبسوط ل نتيجة لي لي ..

آريان : بيكلم صحابه ع الواتس .

ليليان : بتفكر ف شجاعة كريم وهو بيضرب ف الولاد..

مريم : سرحانه . ومستغربه نفسها . ليه بتفكر ف كل موقف ل تيم وخصوصاً انهردا ...ومحتاره ..

تيم : سرحان ومخنوق من ماهر جدا .. لكن صورة آرين جت قدامه .. وضحك بصمت . وطلع من جيبه الشوكليت بتاعها .. وابتسم ..

------------بقلمي مريم نصار

بعد فتره .. ف فيلا عزيز ..

يوسف : راجع من الشغل . وكانت هنا وأشرف قاعدين ف الليفنج .
. ومصطفى . بيذاكر منهج اولى إعداى . وهنا بتراجع معاه ..

يوسف : السلام عليكم ..

كلهم وعليك السلام ..

يوسف : سلم ع هنا وأشرف. ومصطفى ..

هنا : حمدالله ع سلامتك ياحبيبى..

يوسف : بحزن .. الله يسلمك يا ماما .

أشرف : بتنهيده . وزعلان ع يوسف . لأن فراق جدو مصطفى وجدته مأثر فيه جدا . وكمان حماه وحماته .
. ومريم تعبانه نفسيا . واشرف قال .. حمدالله ع سلامتك يا حبيب ابوك ..

يوسف : الله يسلمك يا بابا . بعد اذنكم انا طالع اغير هدومي ..

أشرف : قام وقف قدامه . ومسك كتف يوسف بايديه .. مش ناوى ترجع زى الاول بقى ؟

يوسف : بتنهيده . إن شاء الله . ربنا يسهل ..

أشرف : يوسف يبنى . الل حصل ده كان اكيد هيحصل وكلنا عارفين اننا هيجى علينا يوم وهننتهي .
. وبعدين انت كنت مبسوط يعنى ل تعب جدك .. ربنا احن عليهم مننا .
. وكمان عاجبك شكلك ده . ومراتك الل انت اهملتها . وانطفت .
. هي كمان حزينه . الل راح ليها اغلى اتنين ابوها وامها .. وكانت منتظره منك انك تسندها ف مصيبتها دي ..

يوسف : بزعل . وانا مقصرتش مع مريم يابابا .

. لكن الل حصل إن نانا اتوفت .. ومفيش بعدها بسنه . طنط هدي توفت .
.وبعدها بشهور جدو اتوفي . وبعدها بفتره قصيره. اخر حاجه من ٣ سنين عمو حسام توفى .. كانت فتره صعبه جدا ع الكل .. وانا جدو مصطفى . حضرتك عارف هو كان بالنسبالى ايه ؟. ومريم انا وقفت جنبها.

أشرف : غلط . الل انت فيه ده غلط .
. لازم تفوق لنفسك . وانك تطبطب ع مراتك كل فتره كبيره ده غلط .
. حزنها اكبر من حزنك . وجعها اكبر من وجعك . والل انت متعرفوش إن مريم اغمى عليها انهردا ف الصيدليه .
. وزميلتها اتصلت عليك . وانت فونك كالعاده مغلق .. واتصلت عليا . وانا روحت جبتها .. يوسف فوق لنفسك ول مراتك .. وحاول تنسى وتتعايش مع الواقع ..

يوسف : قلبه دق بقلق . وفتح عينيه على الاخر . ايييه؟ مريم اغمى عليها . وطلع يجرى ع السلم بسرعه ...

أشرف : اتنهد بتعب .. وقعد جمب هنا ومسك راسه بايديه ..

هنا : مصطفى ياحبيبى . اطلع كمل الواجب ف اوضتك ..

مصطفى : حاضر يا ناناه . وطلع ..

هنا : مسدت ع ضهر اشرف .. طيب المفروض الل بينصح حد ده ؟ . يكون هو بيعمل بالنصيحه دي؟

أشرف : غمض عينيه بوجع . وسكت ..

هنا : وحد الله يا اشرف .. وحاول أنت كمان تتعايش مع الواقع ..

أشرف : لا إله إلا الله .. نفسي يا هنا . بجد نفسي انسى كانت سنين صعبه جدا علينا كلنا ..

هنا : ودي إرادة ربنا . وكله مكتوب .. وانت كمان اهملتنى ع فكره ..وقامت .هو انا مش وحشتك انتى نسيتنى خالص يا اشرف . وانا زعلانه اوي منك . قوم معايه . تعالى اوضتك نتكلم شويه مع بعض وقولى الل تعبك وصدقنى هتستريح . وسيب كل حاجه ع ربنا . قوم معايا ياحبيبى ..

أشرف : قام بتعب .. واخد هناه .. وهيحاول يتعايش وينسى مرارة الفقد ..

يوسف : دخل ل مريم بلهفه . مريم .

مريم : نايمه ف السرير . ومغمضه عينيها بتعب ...

يوسف : كأن كلام ابوه فوقه وشاف مريم قد ايه وشها بهتان . ومرهق جدا .
. وقعد جنبها . يتأمل فيها . ورفع ايدو ع خدها بحنان ..
وهز راسه بعدم تصديق وقال جواه لأ انا لازم افوق . ولازم ارجع مريم لحضنى ولحياتى من تانى .

. انا مش عايز الحزن الل جوايا . يأثر عليها . انا فعلا انشغلت بحزنى واهملتها . كل واحد عايش ف دوامه لوحدو .. انا مقدرش اعيش من غيرها .. وقرب منها وباس جبينها بحب . وهمس مريم حبيبتي ..

مريم : فتحت عينيها بتعب . وابتسمت بدموع يوسف ؟

يوسف : ابتسم .. ورفع راسها . واخدها ف حضنه .. لوقت طويل . انا آسف . انا بجد اسف . فونى كان مقفول .. مريم سامحينى ..

مريم : كلبشت فيه ومغمضه عينيها . كأنها بتستمد منه القوه وتعوض احساس الفراق . ودموعها نازله بصمت ...

يوسف : ضمها لقلبه بحب كبير . واكتشف أنه قد ايه مفتقد للحضن ده .
.وبعد شويه . طلعها من حضنه . ومسح دموعها . حبيبتي انا اسف صدقينى كنت تايه من فراقهم .. واكيد انتى حاسه نفس احساسي ..

مريم : بدموع . انا محتجالك اوى يا يوسف . محتاجه ترجعلى زى الاول .. يوسف مهما اخويا زياد . وكل العيله تحتوينى . عمرهم ما هيجددو قلبى زى حضنك واهتمامك انت ليا .
. ارجوك يايوسف انسى ورجعلى ليا حياتى من جديد ..

يوسف : عيونه لمعت بدموع . من الاحباط والوحده الل شافها ف عيونها .
. لكن ابتسم با اراده جواه . وهز راسه ومسح دموعها . وقال . ويوسف تحت امرك . ورجعلك من دلوقتي . وقام وقف . وشال مريم ..

مريم : اتخضت .. وحاوطت رقبته . انت شلتنى ليه؟

يوسف : زعل من جواه لانها خست اكتر ومكنش ملاحظ .
. واتنهد وقال . اول حاجه . هندخل الحمام . اديكي حتة شاور محصلش .. وبعد كده . ننزل نتغدى . لان حضنك جوعنى جدا .. وتالت حاجه .. هاخدك ونخرج لأى مكان انتى تشاورى عليه .. ورابع حاجه . نرجع واعيش معاكي اجمل وقت لانك وحشانى جدا . وبعد كدا . اخدك ونسافر اى مكان .. ايه رايك في البرنامج ده ؟

مريم : قلبها بيدق ب أمل جديد . وضحكت بدموع .. يوسف انت بتتكلم بجد . طيب والولاد ..

يوسف : اتحرك بيها ورايح ع الحمام .. كريم ومصطفى مع ماما وبابا . متشغليش بالك . سبيلى نفسك .. وكلها اسبوع . وترجعى اجمل مريم عزيز لقلب يوسف ..

------------بقلمي مريم نصار

فيلا العدوي ..

آدم . ومريم . قاعدين ف الليفنج . وبيهزر مع تالين.. وبيضحكو . والداده اخدت تالين لفوق.

زينب : جت وشايله صينية العصير . وبتضحك .
وقالت . ياألف نهار ابيض . ايوه كدا ياست مريم . اضحكى واتبسطي .
. والله ياست مريم البيت نور من تانى . تقوليش كنتى مسافره ولسه راجعه .. يديم عليكى الضحكه الصافيه . ويديم عليكي راحة البال قادر ياكريم .. وحطت العصير ..

مريم : ابتسمت . اللهم آمين . تسلمي يازينب ربنا يكرمك يارب...

آدم : والله يابت يازينبو ع رأي مراد .. انتى كلامك صح جدا .. انا حاسس إن الفيلا نورت من تانى ..

زينب : يييي اومال ياسي آدم بيه . دى ست مريم نوارة البيت . وكفايه معاملتها ليا ولعيالي . شاله يسترها دنيا وآخره . ويباركلنا ف سيادتك ياسي آدم بيه ..

آدم ومريم . ابتسمو .. آمين ..

زينب : اتفضلى ياست مريم . كوباية عناب زى العسل . وبالف هنا إن شاء الله...

مريم : تسلم ايدك يازينب . ولو سمحتى جهزى الغدا عشان الولاد ع وصول .وابعتى مع اى بنت كوباية عصير برتقال فريش ل تالين ..

زينب : هزت راسها من عينيا. واتحركت .

آدم : مسك كوباية العصير . يلا اشربى ..

مريم : بحب ..شربت من ايدو .. شكرا ياحبيبى..

آدم : حاوط كتفها .. تحت امرك ياروحي ..

مريم : صح يا آدم انت رجعت من الشركه بدرى ؟ وانا راح عن بالي أسألك جيت بدرى ليه؟ ..

آدم : بخبث . انتى مركزه مع دومي حبيبك . وصعب تفتكري اى حاجه تانيه ...

مريم : شهقت بحرج .. انت انا مش عارفه اعمل معاك ايه؟ مالك كدا ..؟

آدم : ههههههههه . اله مالك بس ياروحي .. انا ماصدقت اخدت منك سكر هههههههه

مريم : ضحكت بحرج .. الله يسامحها ميرو بقى .. والمفروض عدى سنين ع موضوع السكر ده وانت مش قادر تنسى ..

آدم : بمكر . وهو حد ينسى النعمه . وخصوصاً لو منك ياقلبي . ههههههههه..

مريم : بنفاذ صبر . لأ بقى انا مش عارفه جرالك ايه ؟

آدم : باس ع أيدها . جرالى ايه بس ياروحي . كل الحكايه انك وحشانى جدا .. وانتى كنتى بعيده عني . وروحي رجعتلى انهردا .. ومبسوط جدا..

مريم : بحب . ربنا يسعد قلبك وأيامك . وانا معاك بقلبى وعقلى وروحي . انت كيان مريم يا آدم ..

آدم : ابتسم . ومسد ع حجابها .. وبص ع باب الفيلا . وشاف آدم مراد .وقال . اممم اهو آدم باشا شرف اهو ..

آدم مراد : راجع من المدرسه .. السلام عليكم .. اذيك يا ماما وسلم ع مريم وباس ع أيدها .. اذيك يا بابا .. وسلم ع آدم وباس ع أيدو ..

مريم : بسعاده . تسلم لقلبى ياحبيبى ..حمدلله ع سلامتك ..

آدم مراد : الله يسلمك يا اجمل تيته ف الدنيا ..

آدم : حمدالله ع سلامتك ياحبيبى . يومك كان كويس؟

آدم مراد : الحمد لله يابابا .. كل حاجه تمام . تالين رجعت من المدرسه ؟

آدم : ايوه اطمن عليها ..

آدم مراد : وميرو وصلت ولا لسه ياتيته؟

مريم : لسه شويه ع ميعاد وصولها .وبعدين معاك يا آدم احنا مش اتفقنا بلاش تيته دي؟

آدم مراد : حاضر ياحبيبتى . والله إن كان عليا نفسي ادلعك اكتر من كدا .. ولكن بابا حكالى عن تاريخيه مع بابا آدم ومنافسته فيكي ..

آدم : اممم . ناصح اشتريت نفسك بدرى ..

آدم مراد : طبعا يابابا .. انا عايز اكون نسخه منك .. وابقى امبراطور ..

آدم : بحب . طبعا .. انت آدم العدوي .. وإن شاء الله هتكون زى ما بتتمنى واحسن كمان ..

مريم : اللهم امين .. اطلع يا آدم ياحبيبى خد شاور و غير هدومك . يكونو اخواتك وصلو بالسلامه . ونتغدى مع بعض ..

آدم مراد : حاضر ياماما .بس هطمن ع تالين الاول . بعد اذنكم .. وطلع .

ميرو وليليان و آريان . داخلين . وقالو ف صوت واحد السلام عليكم ..

آدم ومريم وعليكم السلام ..

مريم : حمدالله ع السلامه ياحبايبى ..

كلهم سلمو ع بعض ..

ميرو : قعدت جنب آدم . وهمست اذيك ياقلبى ههههه..

آدم : بهمس . اذيك ياحبيبتى . وحشتينى يابنت مراد ..

ميرو : انت اكتر يابابا .. قولى بقى انا شايفه مريومه مبسوطه .. ايه النظام ؟

آدم : بهمس ابدا كان ف غلط ف نظام السيستم .. ههههه ..

ميرو : هههههههه . طيب كويس احلا حاجه انى شوفتها مبسوطه ..

آدم : ميرو انتى بتهمسي ليه؟

ميرو : ما انت عارف بقى انت حبيبى وكدا . ومش عايزه مريومه تضايق ولا تفكرنى بقطع عليها هههههههه..

آدم : بدهشه . بتقطعى عليها .. جبتى الكلمه دى منين يابنت مراد ..

ميرو : عايز الصراحه سمعتها ف التليفزيون ..

آدم : طيب اتفرجي ع حجات هادفه وبرامج تحسن من عقلك وتفكيرك . اوكي ياحبيبتى.

ميرو : عشان خاطرك حاضر ..انا هطلع بقى اخد شاور وانزل لانى جعانه اوى..

آدم : بسرعه انا هستناكي ..

ميرو : باسته من خدو . ف ثوانى يا اجمل بابا ف العالم كله .. وطلعت بسرعه ..

ليليان : جت قعدت مكان ميرو .. ايه يقلبى البت دى هتخدك منى وكدا غلط ع فكره ..

آدم : اممم جه اليوم يا آدم واحفادك يتخانقو عليك ..

ليليان : طبعا . وانت اي حد . ده انت الامبراطور .

آدم : حبيبتى يالي لي . قوليلى . اليوم كان عامل ايه معاكو ..

ليليان : امممم جميل وكمان عندى ليك خبر حلو .. استنى ..

آريان : قعد جمب مريم . باس ع أيدها . نانا وتيته وستو وماما وقلبى وكل حاجه حلوه . عامله ايه ؟

مريم : بسعاده كبيره انا الحمد لله ياحبيبى . انت عامل ايه؟ يومك كان عامل ايه ف المدرسه؟

آريان : امم عادي جدا . لكن اطمنى صلينا الضهر ف مسجد المدرسه ..

مريم : ربتت ع ايدو . ودي اهم حاجه ..

آريان : قوليلى بقى .. انما ايه الحوار . وشايف وشك منور كدا وقمرايه ..

مريم : ضحكت .. ابدا انا مبسوطه اوى عشان عندى احفاد زي السكر ..

آريان : احفاد ايه يامريوم انتى بتشيلى العين عنك ع رأي عمو مراد .. انتى زى القمر .

مريم : ههههه ياواد يابكاش انت .. طالع لعمك

آريان : ودى حاجه حلوه جدا . وكمل بتوتر . احم هي عمتو نور هتيجي انهردا ؟

مريم : ايوه ياروحي . كانت مستنيه تمارا . وهتيجى مع تيم وتمارا . وخالك الدكتور محمد ..

آريان : قلبه دق . امم ماشي ياحبيبتى . اطير انا بقى اخد شاور . وانزل . سلام . واتحرك.

ليليان : اتفضل يا بابا ده امتحان امبارح .. وواقف ع نص درجه واجيب الدرجه النهائيه ..

آدم : ابتسم . اممم مبروك ياروحي . وانا واثق انك هتقفلى الامتحان الجاى .

ليليان : باسته من خدو . اكيد إن شاء الله . بعد اذنك بقى اطلع اخد شاور وانزل عشان جعانه .

آدم : بسرعه هستناكى ..

ليليان : بفرحه هوا .. وطلعت بسرعه ..

مريم : بمكر ع فكره انا سمعت أحفادك وهما بيكلموك ..

آدم : كشر عينيه . اوعى تكوني بتغيرى من أحفادك تبقى مشكله ..

مريم : هههههههه انا بغير عليك من نفسي . لكن أحفادك ابدا . ماتعرفش انا ببقى مبسوطه قد ايه . بحب أحفادك ليك .. وانك احتويتهم بنفس طريقة نور ورينو .. ربنا مايحرمناش منك يا آدم ..

آدم : حاوطها من كتفها . ولا منك ياروحي . بس انا بقى سمعت حفيدك . آريان باشا . وهو بيتغزل فيكى .. وكنت هعلقه . بس قولت اصبر شويه يا آدم ..

مريم : شهقت . معقول . بتغير من أحفادك ؟

آدم : فتح كف أيدو قدام عينيها . شايفه صوابع ايدى دى .. بغير عليكى منها .. مش أحفادك وبس.. انتى ساكنه روحي . انتى مهمه اوى يامريم .. ولازم تكونى ف مكان عالى ..

مريم : نزلت راسها ع كتفه .. انا بعشقك اوى يا آدم ..

------------بقلمي مريم نصار

عدى شهر كمان ..

عند آدم .. بعد ما رجع من السفر هو وأميرته.
عازمين . كل العيله ..

طارق وعيلته .. واشرف وعيلته .. وجاسر وعيلته . وزياد وعيلته .. ومحمد وعيلته . وفهد وعيلته ..

آدم . وطارق . واشرف وجاسر وزياد . ومالك. ومحمد . ويوسف . وفارس . وزين . ومراد . وفهد . كلهم ع سفره واحده ..

لكن تالين قاعده معاهم ع حجر مراد لانه لسه راجع من السفر امبارح .. ومراد قلبه متعلق بيها جدا ..

ومريم . ورنا . وهنا . وملك . وماليكا . وساره . ونور . ومريم . ورودي. وريتال . وفريحه ورينو . ع سفره واحده .

وكل الاحفاد .. ع سفره واحده ..

تيم : بياكل . وبص ل آرين وقال ؟ -------------يتبع


موعد الحلقة الجديدة الساعة  8 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 4 الحلقة الرابعة ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق الجزء الرابع الحلقة الخامسة أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق الجزء الرابع ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-