رواية جريمة عشق الجزء الرابع الحلقة التاسعة 9 | روايات مريم نصار

  نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الرابع ميراث العشق الحلقة التاسعة من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية جريمة عشق 4 ( ميراث العشق ) الحلقة 9 | روايات مريم نصار



رواية ميراث العشق مريم نصار الفصل التاسع

الحلقه ٩

رواية جريمة عشق ٤
(ميراث العشق)

اللهُمَّ ارزُقنا رِضاء النَّفس، وزكَاة الرُّوح، وزِينة العَقل، وطهَارة القَلْب واجعلنَا مِمَّن تزودُوا بالتَّقوىٰ، وفازُوا بالنَّجوىٰ، وتزينُوا بالدَّعوة، ونالُوا رِضاك والجنَّة.
______________________________________

بسم الله نبدأ .

فيلا العدوي ..

آريان : واقف ف التراس . وحاطط ايدو ف جيبه . وباصص للسما وسرحان ف تمارا .. وفونه رن . وطلعو من جيبه . وابتسم بفرحه . ورد عليها .. الوو تيما ..

تمارا : قعدت ع طرف السرير . الو ..

آريان : بحب .. عامله ايه دلوقتى؟

تمارا : بحرج . الحمدلله كويسه..وانت ؟

آريان : انا دلوقتي كويس جدا جدا جدا..

تمارا : ابتسمت . يارب ديما كويس ..

آريان : خلاص يبقى يارب ديما تكونى معايا .

تمارا : قلبها بيدق . وقالت بتوتر . ا. آريان..

آريان : عيون آريان ..

تمارا : غمضت عينيها . واتوترت . احم . ا.انا اتكلمت مع بابي ومامي ..

آريان : بسعاده كبيره . هاا وافقوا صح؟ اجيب الخاتم بكره ؟

تمارا : ههههه . لا مش بالسرعه دى ..

آريان : وحيات الضحكه القمر دى .. توافقى وانا اخليها اسبوع واحد والماذون يكون قدامك . بس انتى وافقي ..

تمارا : ابتسمت بحب . لأ مش دلوقتي . انا اتكلمت مع بابي . وقولتله انى موافقه .. والباقى بقى عليك انت ...

آريان : حط ايدو ع قلبه ورفع راسه للسما . وقال اااه يقلبك يا آريان .. تعرفى ياتيما . انا عايز دلوقتي انزل واخد العيله وأجرى ع خالو محمد واقوله ابوس ايدك جوزنى بنتك الل مبهدلانى ف عشقها من ثانوى ده ...

تمارا : ههههه . وقالت بمكر .. ياااه من ثانوى معقول ؟

آريان : يامحاميه مقدما .. دا آدم مراد قافشنى من ثانوى .. وكمان الحج زين عارف .. وماما . وماما مريم ونص العيله عارفه. وفوق كل ده انتى عارفه قبل منهم .
. عارفه ياتيما .. انا ديما كنت بحب ابص لعينيكى .. كنت بروح ف عالم تانى خالص .. تمارا انا بحبك اوى..

تمارا : قلبها بيدق بسرعه كبيره . واتوترت . احم . آريان انا اتصلت علشان اقولك قرارى . احم . ممكن اقفل ؟

آريان : سند ايدو ع سور التراس . طيب ممكن تخليكى معايا شويه .. ومتقلقيش مش هقولك بحبك ..مع انى بعشقك . لكن هحاول . صدقينى ياتيما انا نفسي نتكلم مع بعض شويه. ممكن ؟

تمارا : هزت راسها وابتسمت ممكن ..

------------------بقلمي مريم نصار

عند فريحه ..

صلت القيام .. وبتقرأ ف الورد اليومي .. وخلصت . ورفعت ايديها ودعت كتير ل مرادها وآدم وميرو وتوتا .. وباقى العيله .
. وقامت وقلعت الاسدال . وفونها رن وجريت عليه بلهفه .. وضحكت بسعاده وهمست مراد حبيبى . وردت بسرعه .. مرادي ..

مراد : بضحكه .. قلب مراد يافريحتى .. عامله ايه يا بت .

فريحه : بضحكه .. يامراد احنا كبرنا ع بت دى ..

مراد : كبرتى ؟ يابت ده انتى واتكت قلبى وطول عمرك جامده جمدان السنين .. وحشتينى اوى يابنت المستخبى ...

فريحه : بسعاده كبيره وانت كمان وحشتنى اوى يا مراد .
.تعرف إن دى اجمل مأموريه انت طلعتها ف حياتى .. ياااه كل يومين نتكلم . ايوه اليومين بردو صعب عليا . لكن أهون بكتير جدا من الشهور الل كنت بموت فيها من الانتظار ..

مراد : بعد الشر عليكى ياحبيبتى . يابت بلاش بقى سيرة الموت دي .. انا من غيرك معرفش اعيش ياعم انت .. ادينى واحده سكر ..

فريحه : هههههههه . يلهوى ع قلبى انا . ارحم قلبى هحبك ايه اكتر من كده...

مراد : وحياة امك رانوش الغاليه . إنا ملاقي ف قلبى مكان من عشقك يابنت الوارمه انتى . يخربيت كدا . هاتى سكر يابت انجزى ..

فريحه : هههههههه . حاضر يا حبيبي . وبعتتله بوسه رقيقه بحرج كبير .

مراد : يسلام . يلا .. اهي اى حاجه تصبرنى . ع ما اجيلك يامزة قلبى ..

فريحه : بسعاده . مراد ..

مراد : قلبه قبل عيونه يابت ..

فريحه : بابتسامه. يسلملي قلبك وعيونك ياحبيبى . احم هو انت مش هترجع بقى .. بجد وحشتنى اوى..

مراد : بغمزه . وحياتك ياقلبى كلها اسبوعين إن شاء الله . وتلاقينى قدامك ياروحي ..

فريحه : بزعل ايه؟ اسبوعين ؟ كتير اوى عليا يامراد ..

مراد : بتنهيده . عشان خاطر مراد مش عايز اسمع صوتك وهو زعلان .
. انا عايز ع طول اسمع صوت ضحكتك وهي بترن ف ودنى . عشان انتقم بقلب ميت ...

فريحه : ههههه . يلهوى بموت ف رمانسيتك.

مراد : لأ خلى بالك أنا ف الرومانسيه معنديش يما ارحمينى . ندوس ونعدى ع طول..

فريحه : هههههههه . قلبى ياموراد والله ..

مراد : حبيبتى يابت . قوليلى بقى . ميرو عامله ايه ؟ و آدم طمنك عليه لما كلمك . كويس يعنى ؟ والبت توتا ؟

فريحه : الحمدلله ياحبيبى .ميرو تمام. وتوتا بخير وبتدعيلك ديما .
.وكمان آدم طمنى عليه وقال إنه بخير .. وقال إنه عايزنى اكون فخوره بيه . زيك بالظبط..

مراد : ابتسم بحب . انا اكتر من فخور بيه .. آدم ده سندى بعد ربنا .بس لو يفرد بوزه ده.

فريحه : ربنا يبارك ف عمرك . ويخليك لينا وتفرح باولادك وتشوف احفادهم يارب ..

مراد : ابتسم . ويباركلى فيكى يافريحتى ..

فريحه : فهد اخويا عامل ايه يا مرادي؟

مراد : اهو متلقح ف الاوضه التانيه بيكلم رينو .

------------------بقلمي مريم نصار

عند رينو .. خلصت صلاه وقراءة القرآن . وردت ع الفهد ..

فهد : نجمتى ..

رينو : وحشتنى ..

فهد : وانتى وحشتينى اوى ..

رينو : مبسوط يافهد؟

فهد : ومين مايبقاش ف حياته رينو وميكونش مبسوط .. بس رينو ملك الفهد وبس ..

رينو : بسعاده : ورينو بين ايديك يافهد بس انت ارجع .

فهد : قريب اوي ياروحي هتكونى ف حضنى ..

رينو : بتنهيده . تعرف الفرحه انهردا مكانتش كامله من غيرك .. وجودك بيفرق ..

فهد : ابتسم .. إن شاء الله هعوضك انتى و آرين و آركان لما ارجع ..

رينو : إن شاء الله ياحبيبى .. وع فكره هيلينا بتسلم عليك . وبتقولك مبروك ع نجاح الولاد .

فهد : امم الله يبارك فيها . وسفيان ابنها وبنتها كويسين؟

رينو : سفيان سافر عند جدو والد هيلينا يقضى الاجازه . وهيكمل دراسته ف ايطاليا ومش هيرجع دلوقتي .وبنتها بارى . ف ٢ اعدادي ..

فهد : ربنا معاهم . بصراحه رعد قبل ما اسافر قابلته ف شركة آدم .. وسلمت عليه شخص فوق المحترم ومتواضع جدا ..

رينو : فعلا . رغم إن هيلينا دخلت شريكه معاه . وكبرت شركتهم . إلا أنهم متواضعين .

فهد : ربنا معاهم .. المهم ياروحي آرين و آركان فين ؟

رينو : آرين ف اوضة نور نامت من شويه لانها صاحيه من بدرى وكانت قلقانه بخصوص النتيجه .
. و آركان ف اوضة آدم .. وع فكره ياحبيبى انا عايزه اقولك اننا كلنا بكره معزومين عند بابا طارق ..

فهد : ايوه عارف .. اتصلت ع ماما ابارك ليها ع نجاح چود و چواد . وقالتلى .

رينو : تمام . بس برضو عايزاك تعرف إن بعد العزومه هنطلع انا وولادى ع شقتنا نقعد فيها .

فهد : بخنقه . تانى يارينو ؟ مش قفلنا كلام ف الموضوع ده .. قعاد ف شقه لوحدكو لأ مش هيحصل ..

رينو : ممكن تهدا شويه.واسمعنى وافهمنى لو سمحت . وع فكره دى مش رغبتى . دى رغبة آركان ابنك . وزعلان جدا منك يافهد ..

فهد : بدهشه . زعلان مني أنا طيب ليه؟

رينو : ايوه زعلان منك . واتكلم معايا وقالى بابا خايف عليكى انتى و آرين وانا موجود .. وكمان قالى هو انا مش راجل واقدر احميكي ؟

فهد : بتنهيده . يارينو ياحبيبتى . انا خوفى ده مش جديد عليكى .
. و آركان راجل وماشاء الله عليه يعتمد عليه ف كل حاجه كمان .
. لكن انا هكون مطمن اكتر وانتى عند آدم وزين . وبنتى مع مريم وابنى قدام عيون جدو .. ارجوكو قدرو خوفى عليكم .. الدنيا مبقاش فيها امان.

رينو : بتنهيده . ياحبيبى انا فاهمه كل ده . لكن يافهد لازم آركان يحس بالمسؤوليه .
.هو عايز يشيل المسؤلية من دلوقتي ليه نعاند معاه . وبعدين الل نصيبه ف حاجه مهمه حصل هيشوفها . عشان خاطرى يافهد اسمع كلامى المرادي بس ارجوك .
. والله آركان زعلان جدا وواخد الموضوع بجديه ..

فهد : نفخ بديق حقيقي.. ماشي يا لارين اعملى الل انتى عايزاه ..

رينو : بزعل .. بقى كدا يافهد .. اوكي شكرا جدا..

فهد : شكرا ع ايه بقى ؟

رينو : بزعل طفولي .. عشان انت مسافر بعيد عنى .. والمفروض تتدلعنى ..بس اظاهر بقى الخناقات وحشاك ...

فهد : غصب عنه ضحك بصمت ع طريقتها . ايه يارينو القمر . كل شويه تصغري كدا . حرام عليكي والله ..

رينو : بمكر .. اممم بس مش وحشاك كتير صح؟

فهد : هههه . طيب تعالى نبدء من الاول وسيبك بقى من كل ده وركزى معايا . هو انا مش وحشك ولا ايه؟

رينو : ههههه . انت ؟ دا انا هتجنن واشوفك قدامى . نفسي تعملهالى مفاجآه زى زمان واشوفك حقيقي قدام عينى ..

فهد : إن شاء الله ياروحي . كل طلباتك اوامر ..

------------------بقلمي مريم نصار

ف جناح آدم ..

آدم : صلى القيام وقرا الورد اليومي . هو ومريم ...

مريم : خلصت .. وقامت قلعت الاسدال وعلقته ع الشماعه . ورايحه تنام .. وكل ده ف صمت تام ..

آدم : قام وشال المصحف حطه مكانه .. وراح قعد ع طرف السرير مكانه . ومستني يشوف مريم هتعمل ايه..

مريم : شدت الغطا عليها بنرفزه . وقالت تصبح ع خير يا ابو مراد .. وغمضت عينيها وهي زعلانه ..

آدم : ابتسم . وهز راسه أمم ابو مراد ؟ طيب ماااشي . احم وحضرتك بخير ..

مريم : فتحت عينيها بدهشه . وهمست اييه؟ حضرتي؟ .. وبصت ع آدم .. شافته بيبصلها . واتحرجت احم . وغمضت عينيها بغيظ وسكتت..

آدم : رفع حاجبه . اممم . تمام . لو سمحتى حضرتك .. ممكن تقربي شويه عليا . عشان سقعان ..

مريم : عوجت بوقها . وهمست سقعات واحنا ف بداية الصيف . طيب . وقربت منه شويه صغيره ..

آدم : معلش يا أم مراد .. تقربي شويه كمان ..

مريم : نفخت بنفاذ صبر . استغفرك ربي . وقربت منه شويه صغيره .. وقالت بنرفزه ممكن بقى حضرتك تنام ..

آدم : كشر عينيه . وقرب من وشها .وصك ع اسنانه . بتزعقى لجوزك يامدام ..

مريم : غمضت عينيها بتعب . وبعدين معاك بقى . انا عايزه انام ..

آدم : بسخريه . اتفضلى ياباشمهندسه نامي .. نامي وانتى مزعقه لجوزك . خلى الملايكه كلهم بقى يشكرو فيكى ..

مريم : اتعدلت وقعدت . وقالت بنرفزه.. عايز ايه يا آدم من بدرى بتلف وتدور ليه؟..

آدم : غمض عينيه بتريقه الله اخيرا اميرتى قالت اسمك يا آدم .
. مش مهم حتى لو من غير نفس بس انا راضي .. انت قلبك كبير اوى يا آدم .. اه والله .

مريم : غصب عنها ضحكت .. ولفت وشها بعيد عشان مايشوفهاش...

آدم : قرب من ودنها وهمس .. من بعد العصر يامفتريه .. هريانى يا ابو مراد .. يابو مراد ..ماكانتش برشامه دي ..

مريم : لفت وشها ليه . وكشرت عينيها بزعل . والله كل ده الل يهمك وبس .
. انى قولت ابو مراد .. طيب واهمالك ف صحتك ده مايزعلنيش؟ لأ انا بجد زعلانه أوى منك يا آدم..

آدم : مسك ايدها . خلاص بقى قلبك ابيض . والله انا كويس الحمد لله..

مريم : حطت ايدها ع ايدو . وبصت ف عينيه . وعلشان تفضل كويس اهتم بنفسك علشانك انت .. انت طول ما انت بخير . انا هكون بخير يا آدم ...

. انت مابتسمحليش انسي علاجى ساعه واحده .. وكل ده نابع من حبك ليا وخوفك عليا .. وأنا كمان واجبى انى اهتم بيك واشوف طلباتك واهتم بصحتك .
. آدم انت من سنتين تعبت ورقدت ف سريرك اسبوع . وانا كان ربنا وحدو الل عالم بيا .. وكمان ولادك كانو تايهين واحفادك كانو مرعوبين عليك .

. وابو فهد .. كان ضايع من غيرك ..وكل العيله كمان .
.صعب علينا تعبك اوى يا آدم . بجد تعبك مميت لينا كلنا . وعيونها لمعت بدموع . ارجوك حلفتك بالله تهتم بنفسك يا آدم ..

آدم : بدهشه . مريم بس بس . ومسح دموعها..انا اسف ياروحي بجد . واخدها ف حضنه . واضايق من نفسه . مريم خلاص ارجوكي . الموضوع مش مستاهل دموعك دي .

مريم : كلبشت فيه بعياط . بتهايألك يا آدم .. انا من غيرك ولا حاجه .. ارجوك خلى بالك من نفسك حلفتك بالله يا آدم ..

آدم : بزهول . وبعدم فهم .. طلعها من حضنه . ومسح دموعها. ومسك وشها بايديه .
. مريم انتى محسسانى انى عندى تعب بجد . ده ضغط واكتر الوقت الحمد لله بيكون مظبوط .. والفتره الل تعبت فيها دى . كانت عاديه جدا .

.اى حد معرض للتعب ياروحي . وبعدين خلاص ليكى عندى ياقلب آدم يوميا هاخد العلاج .. بس ارجوكي متعيطيش والله الموضوع تافهه جدا . وباس جبينها بحب كبير . وضمها لقلبه . ومسد ع شعرها ..

مريم : غمضت عينيها بحب ف حضنه . واستكانت ..

آدم : ابتسم ع عشق ال آدم . وهمس احسن دلوقتي..

مريم : هزت راسها ايوه الحمدلله ..

آدم : طلعها من حضنه . وبص ع وشها وملامحها .. والكام شعره باللون الرمادي فوق جبينها . وابتسم .. طول عمرك قمر من اول يوم شوفتك فيه لحد دلوقتي ..

مريم : رفعت ايدها ع شعر آدم .. وابتسمت . ونزلت ايدها ع دقنه الخفيفه .. طول عمرى بعشقك ف شبابك وبقول انك كيان مريم .. وبعد ما ظهر اللون الرمادي بين شعرك الاسود ودقنك الل بتخطفنى.. وكياني زاد ف عشقك يا آدم ..

آدم : مسك ايدها وباس عليها . وقال

مهما يمر علينا من عُمر . لن يسرق أيّ منافس حبّي المؤكّد لكي هذا المجد سيكون لشعرك الرّماديّ

------------------بقلمي مريم نصار

تاني يوم ف فيلا العدوي . الساعه ٩ الصبح ..

ميرو : نازله ع السلم .. وبصت ع الليفنج مالقتش حد . وراحت ع المطبخ . صباح الخير ياداده زينب .

زينب : بتجهز الفطار . وابتسمت يسعد صباحك يادكتورتنا . وانا اقول المطبخ منور ليه ؟ اتاري ست الكل منوراه...

ميرو : ههههه . حبيبتى ياداده ربنا يخليكي ليا يارب . هو محدش نزل من العيله ؟

زينب : لا لسه محدش نزل . ما انتى عارفه بقى يوم الاجازه سي آدم بيه بيصحى برحتو
تحبى اعملك كوباية اللبن بتاعتك دلوقتي .

ميرو : بنفى . لأ لأ لأ . ارجوكي مش عايزه. أنا هطلع اصحى البنات .
. وخرجت من المطبخ . شافت رينو نازله ع السلم .. وابتسمت صباح الخير ع اجمل عمتو ..

رينو : ابتسمت بحب ونزلت سلمت عليها . صباح القمر ع اجمل ميرو ف الدنيا . عامله ايه ياحبيبتى..

ميرو : بابتسامه . كويسه جدا الحمد لله . آرين لسه نايمه؟

رينو : تعالى نقعد . وقعدو . لأ آرين صحيت وبتصلى الضحى ونازله ع طول .. و آركان كمان ..

ميرو : خالو فهد كلمك؟ وحشنى اوى بجد هو وبابي ..

رينو : بحب كبير .. كلمنى ياروحي وسأل عليكى امبارح كتير . وقالى أنه هيتصل ع فونك عشان يسلم عليكى ..

ميرو : هزت راسها وابتسمت .. اوكي ربنا معاهم ويرجعو لينا بالسلامه ..

رينو : يارب ياحبيبتى . ورفعت راسها وشافت ليليان نازله .

ليليان : صباح الخير عليكو .. وسلمت عليهم .

رينو. وميرو. صباح الخير يالي لي..

ليليان : قعدت بتوتر احم هي ماما مريم لسه منزلتش ..؟

رينو : تؤ . انهردا إجازة بابي . وبينزلو متأخر كالعاده .

ريتال : نزلت . وبتتاوب . صباح الخير يارينو . صباح الخير يابنات وسلمت عليهم .

كلهم . صباح الخير ..

ريتال : قعدت .. عامله ايه يالي لي؟

ليليان : بلعت ريقها بتوتر . احم كويسه يامامي..

ريتال : وانتى ياميرو ياحبيبتى .. عامله ايه وفريحه فين ؟

فريحه : من وراهم انا اهو . ههههه صباح الخير يابنات وسلمت عليهم.. واطمنت ع ميرو . وقعدت .. وتالين سلمت وقعدت .

ليليان : بتجمع قوتها .. وبتاخد شهيق وزفير .. وقالت اسمعوا وركزو بقى انا عايزا اقولكم ع حاجه مهمه جدا وحصلت .. قبل ما بابي وبابا آدم ينزلو ..

الكل بص لبعضه .. ومش فاهم ..

ريتال : كشرت عينيها .. ومسكت ايد ليليان . مالك ياليليان . وايه الل حصل ؟

ليليان : غمضت عينيها بقوه .. وقالت مره واحده . كريم ابن خالو يوسف كلم باباه وجدو أشرف وعايز يطلب ايدى .. ونفخت بقوه انها اخيرا قدرت تتكلم ..

كلهم بصو لبعض وفرحو ...

رينو : بفرحه .. بجد يالي لي؟ امممم يانمسه انتى .. أحكي وقولى بقى ايه الل حصل؟

ريتال : بسعاده .. وقالت بهمس .. كريم إبن اخويا ؟ وضحكت بصمت ع الخبر الجميل ده..

فريحه : بجد إخبار جميله جدا . ويارب يتمم بخير يالي لي كريم محترم جدا.. وبصت ع ميرو بنتها . وشافت ابتسامه حزينه ع وشها .. وغمضت عينيها بوجع . لانها عارفه إن بنتها مغرمه بتيم . واتنهدت ودعت بقلبها ربنا مايكتب عليكى وجع القلب يامريم يابنتى . ويريح قلبك ياروحي ..

ميرو : ابتسمت بفرحه .. لكن للحظه تخيلت انها مكان ليليان . وبتقول تيم عايز يتقدملى .. وضحكتها اختفت وعيونها لمعت .. وانتبهت ع صوت ليليان ..

ليليان : يارب ياخالتو فريحه . ربنا يخليكي لينا يارب ..

ميرو : الف الف مبروك يالي لي بجد فرحتلك جدا .. وقامت حضنتها بسعاده كبيره..

ليليان : ضمتها وف نفس الوقت زعلانه عشانها . واتمنت إن تيم يحس بيها ..

رينو : اخلصي بقى احكيلى . يتقدملك عادي ولا ف اعجاب من الطرفين ولا ف قصه وكدا واحنا مش عارفين؟

ليليان : ضغطت ع شفايفها بحرج كبير . احم حاضر ياعمتو انا هقولكم ع كل حاجه ...........

------------------بقلمي مريم نصار

عند آدم ..

مريم : فتحت عينيها وشافت آدم نايم. ورفعت أيدها ع دقنه .. وابتسمت بحب .. وبدأت تصحيه آدم حبيبى ؟

آدم : ..........

مريم : آدم . قوم بقى الساعه ١٠ صباح الخير.

آدم : فاق وفتح عينيه . وابتسم صباح الخير يا روحي ..

مريم : صباح الورد والياسمين ع عيونك .. قوم بقى ..

آدم : اتعدل .. حاضر يستى مستعجله ع ايه؟

مريم : الساعه ١٠ ورينو اكيد صحيت ونزلت من بدرى .
. وكمان زين وريتال وفريحه واحفادك .اللهم بارك يارب .. وانت عارف انهم مش هيفطرو غير بوجودك معاهم ..

آدم : حاضر ياروحي... وللحظه افتكر .. وقال مريم .انتى امبارح طول اليوم مكنتيش ع بعضك وف حاجه مزعلاكي .. وانتى قولتى بعدين ؟ ممكن اعرف؟

مريم : بتنهيده .. مش وقته ياحبيبى . هاقولك بعدين ..

آدم : شاف ملامحها زعلانه .. ورجع خصلة شعر ورا ودنها . طيب ليه مش وقته ؟ انا انهردا اجازه .. وكمان بحب اسمعك . ممكن تقولى ايه الل مضايق اميرتى كدا ؟ وزعلانه ليه ؟

مريم : بحزن كبير.. انت كان عندك حق يا آدم .

آدم : بعدم فهم ..عندى حق ف ايه؟

مريم : انت من زمان تقولى ميرو بتحب تيم .. وانا اقولك لأ . ميرو بتحترم تيم مش اكتر . وهما اخوات وبس .
. لكن امبارح بس اتأكدت إن كلامك كله صح .. انا شوفت العشق ف عيون ميرو .. مش حب وبس لأ ده اكبر من العشق يا آدم .
. انا دلوقتي فهمت سبب تغيير حفيدتى وسكوتها اكتر الوقت .. بتفكرنى بالألم الل عاشته رينو بنتى زمان .. وعيونها لمعت بدموع .. انا مش عايزه حفيدتى تعاني يا آدم .

آدم : هشش اهدى ياحبيبتى . وانا عمرى ما هسمح لحفيدتى انها تعاني .
.وانا بحاول اعوضها وأخرجها من الل هي فيه . لكن برضو هرجع واقولك حفيدتى اغلى من عيالى وانا لا يمكن ااقلل منها ابدا .
.لازم راسها تكون مرفوعه ديما زي بناتك وبنات العيله .
. وكمان يامريم انتى عارفه إن كل شئ ف الدنيا دى قسمه ونصيب . ولو ليها نصيب ف تيم .. هتاخده غصب عن اى حد .
.الل نقدر نعمله اننا نحتويها اكتر من قبل ...
وميرو قويه جدا وكمان عندها اراده كافيه انها تتعايش مع الواقع . ميرو مش ااقل منك ف القوه يامريم ..

مريم : بصت ف عينيه بدموع. وسألته هو تيم بيحب مين يا آدم ؟

تحت ف الليفنج ..

كلهم سمعو قصة كريم وليليان ..

ميرو : ههههه حرام عليكى عذبتيه معاكى ..

رينو : شاطره يالي لي . ايوه كدا بنات العدوي مش اى حد ..

فريحه : ههههه اكتر موقف عجينى .ف يوم كريم جه هنا .
. وماشي يدور ع حاجه . وبيلف حوالين نفسه . وفجاءه خبط ف عمود الصاله واتكسف منى هههههه سألته بتدور ع ايه ياكريم .
.اتلخبط وقالى بدور ع الموبيل ماشوفتيهوش ياعمتو؟
. قولتله ايوه ف ايدك اهو ياحبيب عمتك هههههه . دلوقتي بس عرفت هو كان بيدور ع مين .. ههههه شاطره يالي لي ..

كلهم ضحكو ...

ريتال : ضحكت بدموع الفرح. وضمت ليليان . الف الف مبروك ياقلب مامي . انا مبسوطه اوى عشانك ياروحي ..

ليليان : بفرحه كبيره ميرسي جدا يامامي ربنا يخليكي ليا يارب ..

آريان : من وراهم .. وهتفرحي اكتر ياست الكل لما تعرفى إن ابنك قرر يخطب خلاص ..

الكل : بص لبعض بسعاده كبيره ..

زين : نازل ع السلم .. ومين سعيدة الحظ دى يادكتور آريان ...

آرين : نازله جري ع السلم .. وبتضحك ..وقالت بمرح اكيد تمارا صح يادكتور آريان ؟

الكل .. بدهشه وسعاده ايييه؟ تماراااا ..

آريان : هرش ف قفاه . واستحلف ل آرين ..

آرين : ههههههه . اعترف يادكتور آريان صح ولا انا غلطانه ؟

زين : صباح الخير للجميع الاول . وسلم ع رينو . والكل وقعد جمب ليليان . وسألها ايه ياحبيبتى وشك احمر اوى ليه؟

ريتال : استنى بس يازين ارجوك . نشوف ابنك هيقول ايه ؟

زين : ههههه . طيب ماهي رينو الصغيره قالتلك اهي .
.بتفكرينى ب رينو زمان. فاكره لما اتقدمتلك ياريتال . والكل مستنى موافقتك ومفيش غير رينو الل خلتك تتكلمى اخيرا ..

رينو : بسعاده . شاورت ل آرين وباستها حبيبت مامي الل هاتقولى بقى مين عايز يتجوز مين ف العيله ؟

آرين : حطت ايدها ع بوقها . نو نو يامامي . دي اسرار دوله .
. وبعدين انا قولت تمارا لان خلاص الدكتور آريان قرر ع اهم خطوه . وانا سهلت عليه صح يادكتور ...

آريان : صح ياصغيره .. احم بصراحه ياحج زين . انا عايز اطلب ايد تمارا . وياريت يعنى تفاتح بابا آدم ف الموضوع ..

زين : بسعاده كبيره. هز راسه تمام ياحبيبى . وربنا يتمم بخير . لكن قبل كل ده .. تمارا رأيها ايه؟

رينو : بخبث . ايوه صح مش ممكن تكون مش موافقه وابن اخويا يحرج نفسه؟

آريان : بتسرع . لأ لأ انا سألت تيما وهي موافقه.........احم .

آركان : من وراه . صفر بصوت مهموس اوووو تيماااا ايوه قووووولتلي ..

الكل ضحك ع شكل آريان وهو متلخبط ومتغاظ من آركان ..

آريان : ضربه ف جمبه اتلم ..

آركان : ااه . ايه ياعم انت . هو انا قدك . وكمل بمكر ..
وبعدين عندك قصة غرام ومخبى علينا كل ده؟ لأ لأ انا زعلان . حقيقي زعلان . قولى بقى حبتها من امتى ها . ها؟ وغمز

آريان : صك ع أسنانه بغيظ. اتلم عشان معلمش ع وشك ع الصبح ..

آركان : تعلم ع وشي ليه انت مفكرني مصطفى عزيز؟ قول قول. متخفش والله مش هسيحلك وسط الشله هههههههههههه . آريان بيحب تمارا هههههه..

الكل ضحك عليهم ..

آريان : بصلهم . واتغاظ وقال لزين بعد اذنك ياحج . جري ورا آركان بسرعه ..

آركان : جري بسرعه وخرج من باب الفيلا ..

كلهم بيضحكو . من قلبهم ع آريان و آركان..

آرين : بصت فوق .وضحكت بسعاده .. بابا آدم وماما مريم نازلين اهم ..

فريحه : ندهت يازينب لوسمحتى حطى الفطار ..

زينب : حاضر يا دكتوره.

آدم : ومريم نزلو . وسلمو ع الكل . وقاعدين ع السفره يفطرو ..

آدم . قاعد وع يمينه اميرته وواضح عليها الزعل ع ميرو .
.وع شماله زين وريتال جمبه .. ورينو جمب مريم .. وفريحه جنبها وتالين. وميرو جمب ليليان وآرين . وآريان واركان جمب بعض ..

آدم : ابتسم . عامله ايه ياميرو ياحبيبتى..

ميرو : ابتسمت بحب الحمد لله يابابا .

آركان : بابا هو احنا هنروح عند بابا طارق ازاى ؟ مين هيوصل مين ؟

آدم : انت هتركب مع آريان العربيه بتاعته ..

وخالك زين . هياخد ريتال ..

وتيم : جاى شويه كدا . وهياخد رينو وفريحه وتوتا معاه .

آرين : كشرت عينيها طيب واحنا يابابا ؟

آدم : ابتسم . انتى ولي لي وميرو . معايا ياروحي .. ايه رايك؟

آرين : واااو جميل اوى...

مريم : اتفضل يا حبيبي . العلاج بتاعك ..

آدم : ابتسم . حاضر يا روحي .. تسلم ايدك.

وبعد الفطار . زين طلب من آدم أنهم يتكلمو ف المكتب .. واخد آريان معاه . واتكلمو . وآريان شرح ل آدم كل حاجه بخصوص تمارا .
. و آدم هز راسه بدهشه ومثل انه مش عارف حاجه .. مع أنه عارف إن آريان وتمارا بيحبو بعض .. وابتسم .. وقاله سيب كل حاجه لحد ما عمك مراد وفهد يرجعو بالسلامه .

وبعد فتره . الكل لبس وجهز نفسه ..و تيم جه وسلم ع الكل .. واخد رينو وفريحه وتالين ع فيلا طارق ..

زين : اخد ريتال ومشيو .. و آريان اخد آركان ومشيو ..

------------------بقلمي مريم نصار

بعد شويه .

آرين : لابسه فستان زهرى جميل جدا عليها .
وميرو لابسه فستان اسود رقيق وتحفه عليها. ليليان لابسه فستان هافان لأن كريم بيحب اللون ده جدا عليها . وقاعدين ف الليفنج من فتره ..

آرين : قامت بزهق .. اوف بقى . احنا اتاخرنا جدا .. هو بابا آدم بيعمل ايه كل ده؟

ميرو : ههههه يابنتى اهدى . انتى عارفه طقوس بابا آدم .. لازم يروح اخر واحد مع اميرته ..

آرين : صكت ع أسنانها بغيظ . ايووووه انا كنت ناسيه .. طيب وبعدين .
. دي مامي وصلت من نص ساعه واتصلت عليا . ونص العيله وصلت هناك ..

ميرو : متستعجليش .. تعالى بس اقعدى جمبى . وكلها ساعتين تلاته وبابا وماما هتلاقيهم نازلين هههههههه...

آرين : خبطت برجليها ع الأرض مكانها . وعيطت بتمثيل ببراة الأطفال .. ساعتين تلاته اعااااا...

ميرو : ههههه طفوليه انتى اوى يا آرين .. هي ليليان فين ؟

آرين : قعدت جنبها بغيظ . بتتكلم ف الفون مع سي كريم ..

ليليان : ايوه يا كريم . طيب اعمل ايه هو بمزاجي؟

كريم : بغيظ مكبت . يعنى انا من الضهر واقف ف الجنينه ومستنى وصولك ف اى وقت .
. واول ما شوفت عربية اخوكي آريان قلبى فرح وقولت اخيرا هشوفك .. ومكنتيش موجوده معاه .. وعربية عمى زين بردو نفس الاحساس .
. وعربية تيم .. والله حرام شد الاعصاب الل انا فيه ده . ده انتى لو بتنتقمى منى مش هتعملى فيا كدا ..

ليليان : ضحكت بسعاده كبيره وقلبها بيدق من حب كريم ولهفته عليها ..
. احم معلش يا كريم . بابا آدم قال إنه هياخدنا معاه ..ولسه منزلش لحد دلوقتي ...

كريم : مسح وشه بايدو بخنقه .. صبرنى يارب . ماشي يالي لي . واعملى حسابك انى هطلب ايدك انهردا . لما اشوف انا ولا انتى ..

ليليان : ههههههه . معلش يا كريم متزعلش . قلبك ابيض بقى .. وكتمت الضحكه ...

كريم : اتنهد بحب . انا بموت فيكى ياليليان ..

مصطفى : جه عليه . انت بتكلم مين ياكريم؟

كريم : بغيظ وانت مالك انت ؟ امشي روح العب مع چواد أجرى ..

ليليان : بتسمع وبتضحك ع نرفزة كريم ..

مصطفى : العب مع چواد؟ ليه وانا عيل صغير؟ انا رايح اولى جامعه ياكابتن . وعلا صوته ولا ايه ياليليان يابنت عمتى احببتى هههههههه....

كريم : مسكه من قفاه .. انت ياض رخم ومشاكس ليه ؟ ياض انا اخوك الكبير وممكن اعمل منك كفته امشي يلا من هنا ..

ليليان : بتضحك بصمت ..

مصطفى : طيب نزل ايدك . القميص هايتكرمش . وانا غلطان أنى ساكت عليك اصلا ..

كريم : بدهشه ..ساكت عليا انا؟ ياض متخلنيش اتغابى عليك ..

مصطفى : رقص حواجبه .. طيب هات اسلم ع لي لي بنت عمتو حبيبتى ..

ليليان : هههههه ..

كريم : بغيره .. اقفلى ياليليان .. وقفل وعلق مصطفى من ياقة القميص .ايه لي لي دي ياض؟ وايه حبيبتي دي كمان؟
. انت بقى هتعملي فيها انك ماسك عليا حاجه ؟ ها؟ لأ احب اقولك انى هطلب ايد ليليان انهراد .. بس انت بقى من هنا ورايح هتنفذ اى طلب اطلبه منك ومن سُكات .. عشان بس تحترم نفسك وانت بتتكلم مع مرات اخوك المستقبليه ..

مصطفى : بغرور. هأ . حبيبى ياكريم باشا احب اقولك انى لا يمكن أنفذ اى طلب تحت ضغط من اى حد . وبعدين يانجم انفذلك من سكات ليه؟ ماسك عليا ذله ولا قافشنى هههههه العبد لله واد مخلص ومفيش عليه اى جمارك ..

كريم : بخبث .. قرب من ودنه . طيب قول وحياة چود كدا ؟

مصطفى : فتح عينيه بدهشه . وقال بلخبطه چو...احم چواد ؟ ماله چواد مش فاهم ؟

كريم : هههههههه لأ حلوه .. بس احب اعرفك انى عارف انك بتحب چود يادرش . ولم نفسك معايا عشان ماعملهاش معاك واخليك حديث العيله .. اشطا يانجم ؟ وعدل ياقة قميص مصطفى . وخبط ع خدو براحه اتلم ماشي ياقلب چود هههههههه .. وسابه ومشي ..

مصطفى : كشر عينيه بغيظ كبير .. اممم طلعت مش ساهل يابن يوسف عزيز .. وحياة چود وكوثر .. لاردهالك مااااشي .

بعد شويه ..

تيم : ف الجنينه . بيتكلم مع شباب العيله . وقال ثوانى وراجع ياشباب .. واتحرك خطوتين . وطلع الفون واتصل ع آرين .

فيلا العدوي ...

آرين : قامت وقفت . بصو بقى يابنات انا هطلع اخبط عليهم ..

ليليان : ههههههه .. والله لو عملتى ايه حتى .. بابا آدم مش هينزل غير بمزاجه ..

ميرو : ههههههه بابا آدم بينتقم من بابا طارق اكيد ... بيحب ينرفزه ديما . واكيد بابا قاصد يتأخر عشان بيحب يشوف رد فعل بابا طارق .

ليليان : هههههه وانا قولت كدا والله .. اقعدي بقى يا آرين . لسه بدرى ..

آرين : اعاااااا .. الساعه ٣ وبتقولو لسه بدرى . اهو تيم بيتصل عليا اهو ..

ميرو : قلبها دق . وابتسمت بوجع متدراي ..

ليليان : تلقائيا بصت ع ميرو .. واتنهدت بزعل عشانها ..

آرين : قعدت جمب ميرو . وردت الو ..

تيم : بخنقه.. ايوه يا آرين انتو فين؟

آرين : لسه ف الفيلا ياتيمو ...

تيم : طيب لو بابا آدم هيتأخر اكتر من كدا . اجي اخدكو ..

ميرو : سامعه صوت تيم من الفون . وغمضت عينيها بزعل ع حالها . والل وصلت نفسها ليه.

آرين : ببراه . ياريت بجد ياتيمو . لكن انت عارف قرار بابا آدم ..

تيم : طيب ياحبيبتى متزعليش نفسك . انا هتصل ع بابا آدم . لأن الكل موجود وعمى طارق متغاظ جدا ..

آرين : اوكي ياتيمو . ميرسي جدا ..

تيم : ابتسم .. ماشي ياحبيبتى يلا مع السلامه..

آرين : باى .. وقفلت . وبصت ليهم .. تيم هيتصل ع بابا آدم ..

ميرو : ...........

ليليان : احم . والله طيب تمام ..

ميرو : قامت وقفت . انا هطلع استناهم ف الجنينه . بعد اذنكم. وسابتهم ومشيت..

آرين : بعدم فهم . هي ميرو مالها يالي لي؟ شكلها زعلانه . وكانت بتضحك من شويه ..

ليليان : بتنهيده .. ابدا ياحبيبتى مفيش حاجه . اكيد متوتره لأن النتيجه قربت ..

بعد لحظات آدم . نازل ومريم جمبه ..

آرين : قامت بفرحه يس . اخيرا .. وجريت ع اول السلم. ايه يابابا كل ده .. ساعتين ؟

آدم : ههههه اعمل ايه بس ياحبيبتي . كله من مريومه هي ديما تأخرنى ..

مريم : بصتله بدهشه و كشرت عينيها .. انا ؟ وبصت ل آرين طيب تصدقى انى انا اعمل كدا ؟

آرين : بصت ل آدم . اممم ينفع مجاوبش هههه

آدم : ههههههههه حبيبت جدها .. ديما واقفه معايا ..

مريم : اممم مبروك عليك .. كفايه عليا حفيدى آدم الغالى ديما منصف ليا ..

ليليان : اوبا بقى .وانا روحت فين يامريومة قلبى ..

آدم : ههههههه. اهي اتفضلى ليليان اتحولت اهي ..

آرين : اوكي اوكي حصل خير يا جماعه . ممكن بقى بليز . بليز نمشي ..

مريم : بصت حواليها. هي ميرو فين؟

آرين : مستنيه ف الجنينه ..

آدم : طيب يلا بينا .. واتحركو وخرجو ..

ميرو : شافت جدها آدم .. وقربت منه بحب كبير . ايه الشياكه والجمال ده ياحبيبى ..

آدم : حط ايدها ف دراعه التانى .. ايه رايك عجبتك ؟

ميرو : ههههه قمر بجد يابابا .. طول عمرك جينتل مان وجميل جدا ..

آدم : بص ل اميرته . وغمز . حفيدتك ماشيه ع العهد ..

مريم : بسعاده . طبعا دى بنت الغالى ..

آدم : فتح باب العربيه ل مريم وركبت جمبه .. والبنات ركبو ف الكرسي الخلفي . وآدم اتحرك . وطول الطريق . يتكلم مع مريم واحفاده .

------------------بقلمي مريم نصار

فيلا السيوفي ..

طارق : بفرحه . منورين ياجماعه بجد .

جاسر : بنورك ياحبيب اخوك .

اشرف : كلفت نفسك ياطارق ..

طارق : بعتاب . ياراجل عيب عليك الكلام ده .

زياد : طول عمرك صاحب واجب ياسيادة اللوا .

طارق : الله يخليك يازياد . والله انا مبسوط بلمتكو دي .. بس الل هيشلنى قريب ابن العدوي . الساعه ٣ونص . ولسه مشرفش . وبتصل عليه دلوقتي كنسل عليا ..

زين : هههههه .. اكيد الحج ف الطريق . ومردش عليك عشان عارف انت بتحبه قد ايه ههههههه..

طارق : كشر عينيه . بحبه اوى . انت متعرفش نفسي اشوفه قد ايه ..

محمد : هههههههه .. والله ياطارق . انا بحب علاقة الصداقه بينك وبين آدم . ميكس جميل جدا ..

طارق : ابتسم بحب . آدم؟ آدم ده كدا حاجه ملهاش وصف . عارف يامحمد ع قد ما بينرفزنى . ع قد انه مايستحملش عليا الهوا .

تيم : ابتسم . ايه اكتر موقف حصل بينك وبين بابا آدم . وساب أثر جواك ..؟

طارق : يااااه ياتيم يبنى . مواقف كتير . كتير جدا ملهاش عدد .
. لكن الموقف الل مش قادر انساه .. حصل قريب . والل محدش يعرفه غير زين وزياد. وانا معرفتش غير بالصدفه ..
.إن أسهم الشركه بتاعتى وقعت خالص . وخسرت مناقصه كبيره بسبب واحد اسمه رؤوف الجبالى.
. وانا كنت مشغول بإجراءات المعاش .. وكنت ف اليوم ده راجع تعبان والجو كان حر اوي . قولت اعدي ع آدم قبل ما اروح البيت .. طلعت الشركه .. وقربت من مكتبه . سمعته بيتكلم بأسلوب تهديد

ل زين و زياد . إن لو طارق عرف بالل حصل ده هيطربق الشركه ع دماغهم .
. وقال كمان انه دفع تمن الاسهم .. وهيعوض المناقصه . وهيرفع الشركه ويوقفها ع رجليها زى الاول واحسن .
. وأنه مش عايزنى اعرف عشان ماتعبش او اضايق خاف عليا لايحصلى حاجه. ساعتها حسيت احساس غريب جداً ..الل بسال نفسي .. هو ف كدا؟

بينى وبينك ياتيم . انا مدخلتش المكتب . لأ انا نزلت وركبت العربيه ومحستش بحرارة الجو .ورغم الخساره الل حصلت إلا إن طول الطريق كانت ضحكتى ع وشي وابتسامة رضا عجيب .. وكله يتعوض إلا صاحب وأخ وفي زى آدم العدوي . آدم اى موقف ليه يسيب أثر جوايا ..

تيم : بيسمع . وابتسم بفخر .. وقال جواه مش جديد ع آدم العدوي ..

زين : قاعد بيسمع وكان مبسوط جدا .. وحاسس انه ربنا راضي عنه عشان رزقه ب أب وأم زي آدم ومريم .

كلهم : ابتسمو بحب .

جاسر . مش جديد ع آدم . عمل حجات كتير جدا كفايه وقفته جمب ساره وماليكه . بجد ونعم الاخ ..

اشرف : آدم ده بجد حاجه جميله جدا . ربنا يبارك ف عمره.. ويديم عليكو نعمة الصداقه يطارق ياخويا ..

زياد : بأمتنان . لولا آدم بعد ربنا انا مكنتش وصلت لل انا فيه دلوقتى ..

محمد : ابتسم . ف اشخاص ربنا بيخلقها ويكون راضي عنها وينعم عليها بنعم كبيره جدا . ومنهم حب الناس للشخص ده . وآدم إن شاء الله نحسبه من الناس دي ..

كلهم آمين ...

چواد : دخل يجرى . جدو آدم جه . جدو آدم جه ..

------------------بقلمي مريم نصار

ف اوضة فريحه .

ميرو : قاعده ... ايه ياليليان جبتينى ع اوضة مامى ليه؟

ليليان : قعدت قدامها .. علشان نتكلم بجد شويه .. لانى مبقتش قادره اشوفك كدا واسكت ..

ميرو : احم مش فاهمه نتكلم بجد ف ايه يعنى؟ تقصدى انتى وكريم ؟

ليليان : بصت ف عينيها لأ اقصد انتى وتيم .!! -------------يتبع



موعد الحلقة الجديدة الساعة  8 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 4 الحلقة التاسعة ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق الجزء الرابع الحلقة العاشرة أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق الجزء الرابع ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-