رواية جريمة عشق الجزء الرابع الحلقة الرابعة والاربعون 44 | روايات مريم نصار

 نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الرابع ميراث العشق الحلقة 44 من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية جريمة عشق 4 ( ميراث العشق ) الحلقة 44 | روايات مريم نصار



رواية ميراث العشق مريم نصار الفصل الرابع والاربعون

الحلقه ٣٣ ج ١

رواية جريمة عشق ٤
(ميراث العشق)

•.
حين تشعر أنك مرهق ومستنزف نفسيًا
أو جسديًا ادع هذا الدعاء:

‏"اللهم تولني فيمن توليت"،
اللهم أرني عجائب قدرتك في تيسير أمري، "حسبيَ الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو ربّ العرش العظيم"، اللهم يا حيّ يا قيوم برحمتك أستغيث أصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين."

______________________________________

بسم الله نبدأ.

أسم الكاتبة الحقيقي : شريهان ابراهيم.
الإسم الحركي للكاتبة : مريم نصار.

ف المزرعه . الساعه ٩ الصبح. ف اوضة مراد .

مراد : بيلبس ...

فريحه : جابت جاكيت البدله وبتسلبه ل مراد . وقالت بابتسامه قمر يامرادي . الله اكبر عليك ياحبيبى .

مراد : رفع عينيه ليها . وبصلها ف نظره تخوف. ..

فريحه : بلعت ريقها بتوتر . اء..ايه يامراد بتبصلى ليه كدا ؟

مراد : بيعدل جاكيت البدله . ولسه بنفس النظره . وقال بمكر. ابدا يافريحه . هو ف حاجه حصلت عشان ابصلك كدا ؟

فريحه : ضحكت بتوتر . لأ خالص ههههه . احم هجبلك الساعه ..

مراد : لأ خليكى انتى . يا...... أم آدم . واتحرك من قدامها ..وراح وقف قدام المرايا ..

فريحه : راحت وقفت جمبه . مالك يامراد . انت اول مره تقولى ام آدم..

مراد : قرب من وشها بتوعد . هو انتى مش ام آدم مراد ولا ايه يافريحه هانم .. وده ابنك ال بتخبى ع جوزك عشانه .

فريحه : مسكت فستانها بايديها بتوتر . وقالت اء..اخبي؟ أخبي ايه بس .. انا......

مراد : بص ف عينيها وقال بتحذير . انا مش عبيط ولا اهبل عشان اصدق إن آرين ايديها تتجرح بسبب قطه .
.وف نفس الوقت ابنى عربيته تخبط ف شجره و يتجرح ف جبينه .
.وكمل بجمود .هو سؤال واحد هساله ومش هيتكرر تانى . ولو مقولتيش الحقيقه . مترجعيش تزعلى منى ... ايه ال حصل امبارح يافريحه ؟..

فريحه : بحيره . قالت بتوتر طيب انا هقولك بس اوعدني ..انه......

مراد : بحده .. من امتى يافريحه بتنبهى عليا. ايه ؟ عيل صغير انا هروح افتن؟

فريحه : يوووه بقى انا مش قصدي كدا. احنا خبينا ال حصل عشان خايفين ع زعل فهد ..

مراد : كشر عينيه وقال فهد؟ هي آرين كانت مع آدم ف العربيه؟

فريحه : هزت راسها بنفي . لأ لأ لأ . الموضوع مش كدا خالص . بص ال حصل إن آرين غلطت . وركبت حصان تيم ..........

مراد : فتح عينيه بدهشه . انتى بتقولى ايه؟ وآدم عمل ايه؟

فريحه : هقولك ال حصل إن لما آرين...................

مراد : بيسمع بتركيز . وكشر عينيه . وقال امممم وده يفسر غضب آدم امبارح ف المسابقه. اممممم...

فريحه : بزعل . شوفت بقى عشان كدا . خبينا الموضوع عشان فهد مايزعلش . ولا يحصل اى حاجه وحد يزعل من حد . انت بقى بتزعقلى ميرسي جدا يامرادي . انا زعلت بجد منك ..

مراد : ياالهوي . ع مرادي دي . يابت انا لازم اشد عليكى اومال ايه؟ وبعدين انا ال ازعل ياعم انت . فريحتى وبنتى تخبي عليا . دي محصلتش ف تاريخ البشريه . اول وآخر مره تخبي عليا يابنت المستخبي هههههههه..

فريحه : كتمت الضحكه . ومثلت الجديه . وبصت بعيد .

مراد : بمكر . غمز . ايه اقلع الجاكيت. ونقول حلال الله اكبر . ولا نلم الدور ونضحك ف وش مرادي ؟

فريحه : هههههههههه يلهوي بقى . ماتسينى ازعل منك بقى ..اله ..

مراد : قلع الجاكيت. لأ بقى كدا انتى مصممه ع سكر . وانا ميرضنيش اسيب فريحتى زعلانه ..وشدها لحضنه ..

فريحه : بمكر . وهمست طيب والعيله والفطار . وشغلك كدا هتتاخر يامرادي ..

مراد : قرب منها بعشق كبير . وهمس كله يتعوض . إلا عشقك يافريحتى .. واخدها لعالمه الخاص ..

------------------بقلمي مريم نصار.

فيلا الصاوي .. ع الفطار .

آسر : بيفطر ونفسه يرفع عينيه ويشوف حياه . لكن ياسين بيفطر . وقاعد جمبها ..

حياة : بتفطر . وجواها احساس مختلف عن كل مره . واهتمام آسر زاد عن الاول . وخصوصاً من وقت ما جت ع الفيلا ..

ماليكه : ياسو ياحبيبى. هتروح النادي ولا اجازه؟

ياسين : الشركه إن شاء الله يا امي. بابا مشدد عليا طول ما هو مسافر ماسبش الشركه واكون مسؤل عن كل حاجه .. وبعدها النادي إن شاء الله.

ماليكه : ابتسمت حبيبى انت يا ياسو . ربنا يبارك فيك ياحبيبى . وإن شاء الله لما تتعين هتكون احسن ظابط شرطه ف مصر كلها . لأ مصر ايه؟ دي مصر والشرق الأوسط كله ..

كلهم آمين .

ياسين : ههههه الشرق الأوسط مره واحده ؟ عموما ياست الكل طول ما انتى وناناه ملك بتدعولى. انا واثق انى هوصل .

ملك : ابتسمت بحب . وهتوصل للقمه إن شاء الله . ده انت ياسين جمال إبن قلبى وحبيب عمري .

ياسين : ابتسم . وقام وقف وراح عند ملك وباس ع أيدها . حبيبتي انتى ياناناه . إن شاء الله هكون زي ما انتى بتتمنى .

ملك : بصت ف عينيه وقالت بتمنى تعيش مرتاح البال يانينى عينى .

ياسين : ابتسم . الله ع احلا دعوه. راحة البال دي اهم حاجه ..

ماليكه : بقلب أم .. وانا دعيالك ياقلبى ربنا يرزقك راحة البال ويرزقك الستر والصحه ياحبيبى.

جاسر : آمين . ع فكره ممكن تدعوا ف السجود . كدا هتأخرو حفيدي ع شركته .

ياسين : ابتسم . وبص ف الساعه وقال . صح جدا ياجدو . وسلم ع الكل . وقال حياة اجبلك حاجه وانا راجع ؟

حياة : بحرج ميرسي جدا يا ابيه ..

آسر : اخيرا رفع عينيه وشاف حياة عُمره .

ياسين : انا هجبلك الحجات الل انتي بتحبيها . .
.وودعهم وخرج .

جاسر : متابع حفيدو . وابتسم بحب ..

ساره : قامت طيب ياجماعه انا رايحه ع الشركه . ماكي حبيبتى هتحتاجى منى حاجه؟

ماليكه : بابتسامه . عايزه سلامتك ياساسو ياقمر . ربنا يقويكي ياحبيبتى ..

ساره : بابتسامه ..تسلمي لقلبى . وبقولك ايه ؟ مالك هيخلص شغل وهنخرج كل العيله مع بعض ..

ماليكه : خلاص مفيش مشكله اهو من زمان مخرجناش ..

جاسر : بمكر . انا وملاكي مش هنخرج .. لكن مالك وساره وماليكه يخرجو برحتهم . أما بقى كارو حفيدتى القمر نفسها تروح السينما . مش كدا ياحبيبت جدك؟

كارما : بسعاده . واااو ايوه ياجدو . انا بقالى كتير عايزه أروح السينما .

جاسر : بمكر . خلاص تمام بس لازم آسر يكون معاكى اوكي ..؟

آسر : بص لجدو بصدمه . لانه كدا مش هيخرج مع حياه .

جاسر : كتم الضحكه ع شكل آسر .. احم وقال وكمان حياة حفيدتى هتروح معاكى ياكارو . ولا ايه؟ تروحي لوحدك؟

كارما : سقفت واووو ياريت بجد . انا وحياة نخرج اخيرااااا ..

جاسر : هز راسه تمام . تروحو السينما . وتطلعو ع مالك وساره وماليكه وترجعو كلكم مع بعض ..

آسر : ضحك بسعاده . وشكر جدو بعينيه . وبيفكر ازاى يهتم ب حياته..

ساره : خلاص اتفقنا. يلا آسر ياحبيبى عشان منتاخرش ..

آسر : قام وقف وعيونه عليها . وسلم ع الكل وخرج مبسوط ..

------------------بقلمي مريم نصار.

ف سنغافوره .

زين وريتال وزياد . بيفطرور ف الفندق. وخارجين لمقابلة رجل اعمال مهم جدا . لتوثيق عقد تجاره جديد ..

......

ف اسكندريه ..

فادي : اعتذر ل هبه . لكن هبه رفضت اعتذاره بشده . وشرحت لوالدتها ال حصل .
.ووالدتها .. رفضت المبدأ إن بنتها تقلع الحجاب . وقالت ل هبه هنرجع مصر حالا . وظبطو كل حاجه وراجعين ع مصر. وهبه زعلانه جدا . رغم أنها مبتحبش فادى وأنها مجرد خطوبه . لكن حاسه انها مجروحه إنها ال وافقت ع واحد عديم النخوه والرجوله. ومتساهل ف حجات كتير جدا.. ودعت ربنا انه يعوضها خير ..

------------------بقلمي مريم نصار.

بعد فتره . ف بيت المزرعه..

آدم مراد : بعد الفطار . بيجري ف الجنينه. ومخنوق لأنه ماشافش آرين من امبارح . حتى رفضت تنزل ع الفطار . وفطرت هي وتالين ف اوضتها . وبيجري لمح رينو بتتمشى. وفريحه. بتكشف وتطمن ع الخيل ف المزرعه. وشاف جدو آدم بيتكلم ف الفون ..

وجري وقرب من رينو . وقف قدامها ينهج . عمتو لارين عامله ايه دلوقتى؟

رينو : بابتسامه. انا كويسه جدا ياحبيبى . انت عامل ايه دلوقتي وجرحك اخبارو ايه؟

آدم مراد : بيمسح وشه بالفوطه . وقال تمام كل حاجه تمام ...

رينو : طيب تعالى اغير ع جرحك ..

آدم مراد : شويه كدا . بقولك آرين فين؟ وليه منزلتش ع الفطار ؟

رينو : بمكر . اممم آرين زعلانه منى ..

آدم مراد : كشر عينيه زعلانه منك انتى ؟ طيب ليه؟

رينو : أمم هي زعلانه من نفسها بسبب ال حصل امبارح .
. وكنت رايحه اصالحها ومعايا آخر برطمان نوتيلا . وللاسف وقع اتكسر منى . ومن وقتها وهي مش طايقه نفسها. وقررت انها تحبس نفسها ومتخرجش .. ههههه

آدم مراد : بشبح ابتسامه . بتحب الشوكليت كتير هي .. وهرش دقنه ..

رينو : بتحبها بس؟ قول مُدمناها . دا انا كنت مفكره إن مفيش حد بيحب الشوكليت قدي . بس هي بجد فظيعه ..

آدم مراد : هز راسه تمام . المهم انها احسن من امبارح مش كدا ؟

رينو : ابتسمت للمعة الحب ف عينيه وافتكرت فهد . وهزت راسها ايوه ياحبيبى هي كويسه جدا الحمد لله.

آدم مراد : هز راسه تمام . بعد اذنك هكمل جري ...

رينو : اتفضل . وبصت ع آدم وبصت ع شباك اوضة آرين ..وشافتها واقفه من بعيد بتبص ع آدم . وابتسمت بحب كبير . واتمنت إن آرين تكون من نصيب الديزل ..

------------------بقلمي مريم نصار.

ف شركة الصاوى .

ساره : ف المكتب . وبتتكلم ف الفون. وقالت حاضر ياعمو آدم . انا هقولها دي هتفرح اوى ..

آدم : هز راسه تمام . هي مشروعها متكرر كتير. لكن هي ضايفه لمسه جديده . وابتكار جديد للمشروع . وده ال هخليه ينجح انا متأكد ..

ساره : بابتسامه . إن شاء الله . بجد متشكره جدا ياعمو ..

آدم : ع ايه ياساره . المهم لما توصل هناك قوليلى عشان اتصل ع ياسين وافهمه واديله خلفيه عن المشروع ..

ساره : حاضر ياعمو. سلامي للعيله الجميله . وانا هتصل ع طنط مريم بعد الاجتماع ..

آدم : هز راسه تمام مع السلامه .

ساره : مع السلامه ياعمو .. وقفلت وقالت بسعاده همس هتفرح بالخبر ده . ورفعت سماعة الفون . واتصلت ع السكرتيره . الو . ايوه لو سمحتى ابعتلي الانسه همس المنشاوى ..

السكرتيره. حالا يافندم .

آسر : دخل المكتب ومخنوق . وحط ملف قدام ساره .

ساره : بصتله بدهشه. وقالت إيه يا آسر طريقة دخولك دي؟ ومالك شكلك مضايق ليه ؟ ف ايه؟

آسر : بجمود انا لغيت الاجتماع ..

ساره : بزهول . انت بتقول ايه يا آسر ؟
.وزعقت بصوت عالى .. أنت ازاى اتصرفت من دماغك؟ ازاى تعمل كدا من غير ما ترجعلى ؟ ده اجتماع مصيرى يا استاذ والمفروض دى اتفاقيه ع شحنه وبضاعه بالملايين . انت اتجننت يا آسر .

آسر : باحترام . شكرا جدا لحضرتك ياباشمهندسه ساره . اتفضلى راجعى ع الملف ده .. وبعدها هتعرفي ليه انا لغيت الاجتماع . ومش الإجتماع وبس. انا لغيت الصفقه كمان . بعد اذنك . وسابها وخرج بسرعه ومخنوق ..

ساره : قعدت ع الكرسي بزهول وصدمه كبيره . وقالت ازاى؟ ازاى يا آسر تلغي صفقه زى دي ؟

همس : دخلت بابتسامه . صباح الخير يامدام ساره ؟

ساره : بحزن صباح الخير يا همس ..

همس : قربت من المكتب .مالك يامدام ساره . حضرتك كويسه؟

ساره : بحيره . مصيبه ياهمس. مصيبه .. آسر لغي الاجتماع . والصفقه كمان .. ومن غير مايرجعلى ..

همس : قعدت ع الكرسي . وقالت طيب وايه المشكله حضرتك؟ . اكيد ف سبب قوى انه يعمل كدا ..

ساره : بقلق . قالى إن كل حاجه ف الملف ده .

همس : طيب تمام . بعد اذنك هقرا . واخدت الملف وفتحته .. وبصت فيه بتركيز . وبعد كدا فتحت عينيها بصدمه كبيره . وقالت مش معقوووول ..

ساره : بخوف .. ف ايه ياهمس؟

همس : حضرتك كويس جدا إن الأستاذ آسر اتصرف بالطريقه دي . اتفضلى شوفي بنفسك ..

ساره : شدت الملف بلهفه . وبصت فيه. وتنحت بصدمه .. وقالت ينهار اسو...... البضاعه مش اصليه؟

همس : ايوه يافندم . وكمان عليها شرط جزائي كبير جدا . لو لاحظتى هنا .
. وكمان اقري البند رقم ١٤ إن المسؤل الوحيد عن الصفقه هو مدام ساره الصاوى . وده طبعا يشكك اى حد .
. يعنى الشحنه كلها مضروبه . وانتى المسؤوله عنها . وكمان هتدفعى الشرط الجزائي . يعنى موت وخراب ديار زي ما بيقولوا .. الاستاذ آسر بجد كبر ف نظرى . وزاد إعجابي اكتر من الاول . بجد برافو ..

ساره : حطت الملف بإحباط . ومسحت وشها بايديها. ونفخت بخنقه . وقالت أنا زعقت ل آسر قبل ما افهم .. وخرج وهو مخنوق منى .

همس : بمرح . بسيطه جدا . ارشيه بعزومه جامده جدا . ولا اقولك خديه ع السينما . ف فيلم أكشن انهردا جبار . بس عارفه بابى القمر رافض انى اروح السينما لوحدي . اتفضلى روحي انتى والاستاذ أسر . وبكره احكيلى الفيلم ع رواقه .. ههههه ..

ساره : ضحكت . خلاص تمام. وكشرت عينيها بتفكير . تصدقي بقى انتى بنت حلال . لأن آسر وكارو رايحين انهردا ع السينما . ايه رايك لو تروحي معاهم ؟

همس : بمرح واااو ياريت . لكن بااابي هيرفض انا عارفاه ..

ساره : مالكيش دعوه انتى . انا هتصل ع مدام يسرا . واقولها . وناخد منها الاوكي بعد كده . تمام ؟

همس : بفرح ده تمام اوى . ده كدا احلوت اوى ههههه . ميرسي كتير جدا يعنى ههههه.

ساره : ههههه. اوبس . انا نسيت اقولك انا بعتالك ليه ..

همس : احنا فيها اهو. كل أذان صاغيه يافندم ..

ساره : عندى ليكى مفاجاه تجنن ..

همس : قامت وقفت بحماس كبير وقالت . الامبراطور شاف المشروع بتاعى صح؟

ساره : ههههه ايوه براڤو عليكى . وبصي بقى عشان عايزه اروح ل آسر . اسمعي . خدى الكارت ده .. ده عنوان شركة المهندس زياد جمال .. هتاخدى المشروع .هناك هتقابلى الأستاذ ياسين جمال . اكيد انتى فاكراه..؟

همس : فتحت بوقها وعينيها وتنحت . ها ياسين؟

ساره : بعدم فهم هي مالها ؟ همس . انتى ي همس ؟

همس : انتبهت وقفلت بوقها .وقالت بحرج . احم سورى مع حضرتك . قصدى ايوه فاكراه . الظابط صح؟

ساره : ههههه هو لسه بس براڤو عليكى. ايوه هو .

همس : بعدم فهم . سورى يامدام ساره عندى استفسار صغير. حضرتك بتقولى ظابط ؟ وازاى اروح أقابله ف الشركه . وليه؟

ساره : هفهمك حاضر . بصي يا ستي ياسين عندو خبره ف مجال الأعمال لانه ابن الاستاذ زياد جمال الوحيد . وديما ف الاجازه يشتغل مع والده . واكتسب خبره كبيره . ودلوقتي هو موجود مكان والده . لانه مسافر زي ما قولتلك . انتى دلوقتي هتروحي الشركه بالمشروع . وتعرضيه . وتشرحيه ل ياسين . وعايزه ابشرك بالموافقه . لأن الامبراطور عجبه مشروعك . وحولك لشركة زياد جمال . واكيد هيبداؤ معاكى المشروع ..

همس : قلبها دق . ومتعرفش ليه فرحت اوى كدا. بمقابلة ياسين . اكتر من فرحتها بالمشروع الجديد . وابتسمت. وقالت ميرسي جدا لحضرتك بجد يامدام ساره . انا مش عارفه بجد اشكر حضرتك ازاى؟

ساره : باستعجال . تشكرينى بأنك تاخدى الكارت والمشروع وتخرجي ع شركة زياد . وتسبينى الحق اصالح ابنى ..اوكي .

همس : ههههه حاضر . واخدت الكارت. وخرجت بسرعه وهي مبسوطه ع متوتره .ومتحمسه ..

ساره : ابتسامتها اختفت . وزعلت لانها زعقت ل آسر . وغمضت عينيها . وحمدت ربنا إن آسر قدر يعرف معلومات بالخطوره دى .. وابتسمت بفخر واعتزاز . إن آسر كل يوم يثبت نفسه عن اليوم ال قابله .. وخرجت من المكتب ..

آسر : ف المكتب . وقاعد مخنوق . وبيراجع ع ملفات الشركه . وقال بصوت جهوري .. لمحاسب الشركه . اتفضل حضرتك . انا عايز منك جرد بآخر سنتين كاملين . عايز اعرف كل حاجه . وتبعتلى محامى الشركه . واى خلل هيحصل . مش هتعدى ع خير . ال قدامك ده بيدرس قانون . وانا احب كل حاجه تمشي صح وبالقانون . اتفضل ..

المحاسب : باحترام. تحت امرك يافندم . وشال الاوراق وخارج . وساره داخله . وشافته مخنوق . وقالت بابتسامه ممكن ادخل ياباشمهندس؟

آسر : من غير ما يبص ليها . اتفضلى حضرتك ..

ساره : دخلت . ووقفت قدامه ..

آسر : قام من مكانه احتراماً ليها ..

ساره : بتتملا منه بإعجاب وحب كبير . ومسدت ع شعرو بحنان . وقالت أنا اسفه ..

آسر : بتنهيده . مافيش داعي حضرتك انك تقولى كدا ..

ساره : مسكت ايدو بتأنيب ضمير . وقالت حقك عليا.
انا يمكن خاني التعبير . ورد فعلى كان بسرعه . لأن كان خلاص باقى ع الاجتماع نص ساعه . والصفقه دى كانت كبيره جدا . وهتفرق معاك ف بداية استلامك منصب نائب رئيس مجلس إدارة الشركه . بجد اسفه .

آسر : بهدوء . خلاص يا ماما مفيش حاجه لكل ده. انا يمكن برضو وصلتلك الخبر بطريقه غلط . لكن انا أول ما وصلى الملف . وقريته. اتصدمت. واتصلت ع العملا ولغيت الاجتماع والصفقه . وخرجت بسرعه مضايق جدا . لانها كانت هتبقى مصيبه بجد. والحمدلله انى عرفت ف الوقت المناسب.

ساره : مسكت ايديه الاتنين . تعالى اقعد جمبي هنا ياروحي . وقولى بقى انت عرفت ازاى ؟ ده شغل خطير جدا . وازاي قدرت توصل لمعلومات زي دي؟

آسر : ابتسم . بفضل الله ثم الامبراطور .

ساره : كشرت عينيها بعدم فهم .عمو آدم ..!!؟؟؟ لأ افهم بقى .

آسر : بابتسامه . حاضر هاقولك . فاكره حضرتك. من اسبوع لما جه رجل الأعمال ده ومعاه المهندسين بتوعه . وكان ملهوف اوى ع انك تتمي الصفقه ف خلال الايام دي لانه مسافر ؟ وكمان قالك هو مسافر بكره . وف انتظار الموافقه بعد بكره؟

ساره : ايوه. وانت ف نفس اليوم قولتلى انك مش مستريح .لشكل الراجل ده . وانا قولتلك ماله شكله . طبيعى جدا .

آسر : تمام . انا بقى تاني يوم . وانا راجع بليل . وقفت ف اشاره . ويالصدفه اتفاجئ بالراجل ده موجود ف عربيه ومعاه واحده ست . انا قولت يمكن دي مراته . وهو مسافرش . ونزلت اسلم عليه . وفجاءه سمعته بيقولها ايه رايك نطلع ع المقطم ؟ والست ضحكت بطريقه مش تمام. انا لفيت ضهري عشان مابيشوفنيش ف المرايه . وبعد كدا . اتصلت ع جدو آدم . وشرحتله الوضع. وقولتله انا بجد مش مستريحله .
جدو آدم : قالى تمام . انت بكره اديله الموافقه. وقابله ف الشركه مع المهندسين بتوعه وبس . وانت تكون موجود معاهم لوحدك . وتكون حاطط تحت التربيزه فون وفاتحه ع التسجيل . وانت ف وسط الكلام معاهم . انا هتصل بيك . وتسيبهم وتخرج وتقفل الباب عليهم . وبعد مايمشو شوف ايه ال تم وعرفنى .
انا عملت كدا فعلا . والصدمه بعد ما مشيو .سمعت التسجيل .أنهم هيتقابلو كلهم ف شقه مشبوهه . وكمان الصدمه الأكبر . إن الراجل ده قال شركة الصاوي حلوه وتستاهل المجازفه دي . بصراحه انا مفهمتش معنى الكلمه دى .. وبعت التسجيل لجدو آدم . وقالى أنه هيتصرف . وسألنى الاجتماع امتى؟ قولتله ع الميعاد ال هو انهارده . واتفاجيت ب جدو آدم اتصل عليا . وقالى الغي الاجتماع والغي الصفقه.

.وف ملف هيوصلك خلال ساعه بالكتير . ولما شوفت الملف اتصدمت بجد . وفهمت معنى كلمة شركة الصاوي حلوه وتستاهل . وكل المسؤوليه عليكى انتى وبس . ده غير الشرط الجزائي. شكله عايز يوقعنا ف مصيبه.. ونترجاه انك متدخليش السجن . ووقتها ويستولي هو ع الشركه قصاد برائتك .

ساره : مصدومه حرفياً . وعينيها مفتوحه ع الاخر ..وافتكرت سوزي وتوفيق وابتسام ... ومش قادره تتكلم.

آسر : حس بيها . وباس ع أيدها وقال . ماما. انا مش عايزك تقلقى من حاجه الحمدلله عدت ع خير ..

ساره : بدموع . هو الشر ده مش هيخلص بقى؟

آسر : كشر عينيه بعدم فهم . تقصدي ايه ياماما ؟

ساره : بصت ف عينيه بدموع ..وحضنت آسر . وضمته لقلبها بشده .
.وقالت حقك عليا يانور عيني . انا اسفه . واوعدك اي كلمه انت تقولها لازم امشي معاك فيها واصدقك . وطلعت من حضنه. بخوف. وقالت بس انا خايفه عليك من الراجل ده يا آسر . ده لو عرف ممكن ياذيك يبنى .

آسر : ابتسم. ماما هيعمل ايه يعنى؟ خلاص ناهينا الصفقه .. وا....... وفونه رن . وكان آدم العدوي .وابتسم .اهو جدو اكيد بيطمن عليا . ورد . وفتح الاسبيكر . الو اجمل جدو ..

ساره : مسحت دموعها وجواها رعب ع آسر ..

آدم : ابتسم . وقال بهدوء مش عايز ساره تقلق عليك . وقولها إن الراجل دلوقتي ف القسم . بتهمة تجاره غير مشروعه.

ساره : ضحكت بدموع . وقلبها بيدق بسعاده كبيره واطمئنان .

آدم : وكمان قولها . انها خلفت نمر نظرة عينيه ماتخيبش ابدا . وراجل من ضهر راجل ويعتمد عليه.

آسر : بامتنان . شكرا جدا لحضرتك ياجدو . ولولاك .....

آدم : بهدوء . مش عايز كلام كتير . انا عايز منك تثبت نفسك ديما . عايزك تكون نمر ديما . وعيونك ف عيون ال قصادك . وقتها هتعرف بيفكر ف ايه؟ وكونك لسه ف الجامعه ورجل أعمال . صدقنى قدامك مستقبل مبهر ياحفيدي وحفيد الصاوي ..

آسر : حماسه زاد . وقال حاضر ياجدو .

ساره : ضحكت بدموع الفرح . وقالت بامتنان كبير . عمو آدم انا مش عارفه اقول ايه؟ بجد مش عارفه.

آدم : هز راسه وقال . انا وعدتك زمان انك بنتى . ومسؤله منى. وابنك حفيدي . واسمعي وجهة نظره بعد كده ..

ساره : مسكت وش آسر بايديها . وضحت بدموع . حاضر ياعمو . حاضر ..

------------------بقلمي مريم نصار.


ف الجهاز ..

فهد : بيتكلم ع الفون . ههههه ليل ايه يبنى عيب عليك . انا قولتلك ع العصر هتكون ف الجزيره .

تيم : ههههه فعلا وصلنا العصر بالظبط . وويدوبك وصلنا حالا . واتصلت ع العيله . ههههه . بابا آدم وماما مريم اتفاجئو ومش مصدقين ..

فهد : اكيد هيتفاجأو .. اومال بقى لو شوفت مراد وفريحه . هههههههه . ع الفطار . بيتصلو ع ميرو وكان طبعا فونها مغلق . فريحه بتقول ياتري ميرو قافله فونها ليه ؟ ومراد قال وتيم كمان فونه مقفول ..

انا رديت عليهم بهدوء . وقولتلهم ايوه ايوه . اصلهم سافرو المالديف من نص ساعه ..

مراد ههههه قام جري ورايا . وكان عايز يضربني . انى مقولتلوش. هههههههه يااااه اخيرا ضايقته ..

تيم : ههههه ايوه منا اخدت كلمتين حلوين من خالو مراد .. وكمان صفحة عتاب من فريحته .وبابا وماما كمان .بس فرحو ف الآخر . وعدت ع خير الحمد لله ..

فهد : تمام . وربنا معاكو يادكتور ..

تيم : والله يا فهد مش عارف اشكرك ازاي ؟

فهد : ياعم مش مستاهله شكر . انت ابن خالى . وابن مراتى . وقرفنى ف حياتى . ده انا لو اطول ارميكو كلكو ف الشلالات هعملها والله . بس تبعدو عننا ..

تيم : ههههههههه . قصدك رينو . حبيبتي .

فهد : صك ع أسنانه بغيظ مكبت . ولا ياتيم . هو انت مش متجوز ؟. ماتعيش حياتك وتبعد عني . فيديوهات وبعتلك . الجزيره وحجزتلك كل حاجه من امبارح . والطياره الخاصه . كانت عندك الصبح . وقولتلك تاخد ايه معاك . اتكل بقى ..

تيم : بص للسما وقال جواه . اعيش حياتى .؟؟؟ والله يا فهد انا لسه سنجل بائس . وبنت مراد مطلعه عينى .

فهد : ولا تيم روحت فين؟

تيم : انتبه وقال . معاك يافهد باشا . ويسيدى حاضر هبعد عنك . وابتسم . بس بجد انت طول عمرك رجوله وجدع . تسلم يا فهد ع كل حاجه عملتها ..

فهد : ابتسم . ربنا معاك يادكتور . انما قولى صح . ناوي ع كام يوم هناك؟

تيم : لاااا . دى بقى حسب التساهيل ..

فهد : كشر عينيه تساهيل ايه؟

تيم : غمض عينيه ولعن نفسه . احم قصدى ياعم حد يسيب الجمال ده ويرجع . إن شاء الله ع بداية الدراسه ..

فهد : فتح عينيه بدهشه . ايه؟ هتقضي الاجازه كلها عندك؟

تيم : طبعا . ومتقلقش انا منمتش من امبارح . اشتريت اكل ومستلزمات لسنه قدام . ههههههههه الطياره مكانش فيها مكان من الشنط ههههه.

فهد : طيب ياعم ربنا يوفقك .

تيم : قولى آرين اختارت ايه ف الجامعه طب صح؟

فهد : لأ علوم . عايزه تكون دكتوره كيميائيه . قولت تمام زى ما تحب.

تيم : تمام ربنا معاها . و آركان معروف حربيه طبعا.؟

فهد : بتنهيده . ايوه . آركان حربيه ...

------------------بقلمي مريم نصار.

ف بيت المزرعه ...

آدم : بيتمشي مع مريم ف الجنينه . و أمر كل الحرس يطلعو بره .. عشان مريم تمشي بحريتها وشعرها . وحاطط أيدها ف دراعه وشافها مبتسمه .. وقال . ايه ياروحي . ممكن تشاركينى ابتسامتك القمر دي ..

مريم : وقفت قدامه وبصت ف عينيه وقالت بابتسامه صافيه . مبسوطه اوى اوى يا آدم .

آدم : شايف جمال عينيها ف ضوء الشمس . وشعرها ال بيطير واطلق لنفسه العنان . وانعكس لعنة عشقها ليه ال بتزيد متقلش ابدا . ورجع خصلة شعر ورا ودنها. وقال بهدوء وحب . بعشق فرحتك . لما بتكوني مبسوطه بتنعشي قلبى . لما بتفرحي بحس اني فعلا قد المسؤليه وحافظت ع الامانه .

مريم : بصت ف عينيه . انت حافظت ع الامانه بمعنى الكلمه يا آدم . عشت معاك اجمل سنين عمري . عشت معاك اكتر ماعشت ف بيت اهلى . شوفت معاك الحلو وعشت معاك ودوقت طعم السعاده . انا حياتى كلها من غيرك مش كامله يا امبراطور حياتى . ياعشق مريم ال بيزيد كل ثانيه قد عمري أضعاف ..

آدم : بص بعيد وقال . عارفه يامريم . انا ببقى فخور وانا بحكي عنك لاحفادي . لكن بداية القصه بتخلينى اندم .واتوجع . وبقول لو اقدر ارجع. بالزمن واصلح اكبر اربع غلطات ف حياتى . وقتها بس هبقى رافع راسي لفوق. ومفيش اى سيئه تخلينى اندم ع الماضي معاكي ..

مريم : رفعت ايدها ولفت وشه ليها . وقالت بحنان .. انت عمرك ما غلطت معايا ابدا يا آدم . وانت طول عمرك راسك مرفوع لفوق . لفوق اوي . انت آدم العدوي . ال أسس العيله دي بفضل الله . عيله كل الناس تتمناها . وتتمنى تكون جزء منها. انت ابدا ما غلطت ف حقى ابدا يا آدم ..

آدم : حط ايدو ع ايدها ال ع خدو . وقال . بندم . اول غلطه . لما حسستك بالخوف منى وحطيتك ف أمر واقع من غير إرادتك ومفرحتكيش زي اى بنت هتتجوز .
. وتاني غلطه. لما ..... لما جرحتك وشوهتك بالازاز ..
. وتالت غلطه لما زقيتك قدام طارق وملك وجاسر .

. ورابع غلطه . لما .....ومقدرش يكمل ويقولها ع عاصم وأنه بخ سمه وسبب فراق . ونزل ايدو واتنهد وبص بعيد ..

مريم : ابتسمت بحب كبير. ومسكت ايدو وقالت تعالى معايا . هوريك حاجه .. واتحركت .

آدم : ماشي معاها . ومش فاهم هي واخداه ع فين .

مريم : وقفت قدام التربيزه. وكان عليها عصاير وميا .

آدم : هز راسه ليها . مش فاهم .

مريم : ابتسمت . استنى بس هفهمك دلوقتي. وجابت كوبايه فاضيه . وقالت بص بقى ولنفترض الكوبايه الفاضيه دي أنا . وال جواها قلبى تمام ؟

آدم : كشر عينيه . وقال ماشي تمام وبعدين ؟

مريم : وازازة الميا الكبيره دي انت وحبك وعشقك ليا تمام ؟

آدم : امممم تمام وبعدين؟

مريم : نزلت ف الارض . وجابت شوية تراب ف كف أيدها . وقالت والتراب ده الاربع غلطات ال انت معتقد انك غلطهم ف حقي زمان تمام ؟

آدم : بابتسامه . اممم تمام وبعدين يا اميرتي ؟

مريم : ركز معايا. وحطت شوية التراب ف ربع الكوبايه . وقالت اهو . ادي الغلط ال اتزرع زمان جوايا . هنجيب بقى حب آدم . امسك الازازه دي ..

آدم : مسك الازازه ..

مريم : مسكت ايدو ع الازازه معاه . وقالت بهدوء . دلوقتي بقى حب آدم هيملا حياة مريم . ومالت بايديها مع آدم والميا نزلت ف الكوبايه .
وقالت بص المياه ف الاول متعكره ازاى؟ لكن لما جه عشق آدم يملا ويطوف ف قلب مريم . كل حاجه تختفي . وترجع مريم جواها صافى من تانى ..

الميا ال ف الازازه كلها نزلت ف الكوبايه . والتراب اثره اختفي . والميا رجعت صافيه من تانى .

آدم : بص ل مريم ق نظره طويله وعميقه جدا . فيها اعتراف بكل لغات العالم . انها بنته واخته وامه ومراته وحبيبته وعشقه ومعشوقته . هي كبريائه . كرامته هي السعاده هي الامل والتفاؤل والحياه والخيال والأمان والاستقرار هي كل حاجه . كل حاجه يا آدم ..

مريم : بصت ليه . وفهمت سرحانه فيها. وقالت . الغلط ال انت عملته زمان . ده قدر ومكتوب . ولو مكنش حصل . انا كنت هندم جدا . لانك مش هتكون موجود ف حياتى ..

اول غلطه ليك .. بسببها انا دلوقتي مراتك واميرتك..

وتاني غلطه ليك .. بسببها قربت منى اكتر وانا وقتها شوفت قد ايه انك ابنى ولازم احتويك ..

تالت غلطه ليك . دي مش غلطه . دي حاجه عاديه وبتحصل . وبسببها انت فتحتلى قلبك . وصارحتنى بكل حاجه ..

أما رابع غلطه . انا لحد دلوقتي مش فاهمه سببها ومعرفش ليه . ولا عايزه اعرف . لكن بسببها اتعلمت انى مش هبعد عنك ولا افارقك مهما كان ..ومهما يحصل ..

وبعدين انت حبتنى وعشقتنى عيشتنى ف سعاده ..وصلتنى لمرحله انى ملكه سلطانه ع عرش قلبك . كل ده مايمحيش الغلط الغير مقصود زمان؟
ارفع راسك لفوق وانت بتحكي لاحفادك . وقولهم مريم الجزار . قابلت ف حياتها ملك من ملوك الدنيا واعظمهم . ملك قلبي انت مش زوج وبس لأ . انت اخويا وصديقي وابنى وابويا . وحبيبى وعشقي ومعشوقي . وضلى وسندي . انت نهاري وليلى انت نوري انت املي انت هديه من الرحمن يا آدم ..

آدم : شدها لحضنه وضمها لقلبه بعشق وتملك . وضحك بدموع لاول مره . وقال انتى حوريه من الجنه ..مش معقول تكوني بشر . انا بعشقك . بعشقك . انا اسير عشقك ياملكة قلب آدم .

----------يتبع 


موعد الحلقة الجديدة الساعة  8 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 4 الحلقة 44 ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق الجزء الرابع الحلقة 45 أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق الجزء الرابع ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-