رواية ما بعد الجحيم 3 ( وسطا العشق الفصل السادس 6 ) - روايات زكية محمد

نقدم اليوم احداث رواية وسطا العشق الفصل السادس من روايات زكية محمد . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية ما بعد الجحيم كاملة بقلم زكية محمد من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية ما بعد الجحيم pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية ما بعد الجحيم 3 ( وسطا العشق الفصل 6 ) - روايات زكية محمد



وسطا العشق الفصل السادس

الفصل السادس

بعد شهر تجلس على مكتبها وهي تعبث بالأقلام بشرود و تفكر في مصيرها معه وكيف فرضت الظروف عليهم ارتباطهم هكذا .
زفرت بغيظ من نفسها وهي على وشك البكاء من تلك المشاعر اللعينة التي تجرفها نحوه دون إرادة منها فكم تمنت أن تعيش قصة حب أسطورية كوالدها ذلك الذي تحدى العرف والتقاليد لأجل أن يفوز بحبيبته التي دلفت لديانته بعد مدة قصيرة من زواجهم وعاشوا حياة سعيدة لم يبخل يوماً أن يظهر لها حبه وعشقه لها إلى أن توفاها الله أثر مرضها بمرض الخبيث ورحلت عن العالم ليلحق بها والدها بعد سنوات قضاها وهو يرثيها حزناً عليها.
ضغطت بقوة على القلم الذي بيدها وهي تبتلع تلك الغصة التي تشكلت في حلقها ولم تلحظ بذلك القلم الذي تهشم و غُرزت بعض قطعه الحادة بيدها فأطلقت صرخة خافتة انتبهت لها زينب ، التي طلبت أن تعمل معها مؤخراً ، إذ نهضت وهتفت بقلق حينما انتبهت لتلك الدماء التي تتساقط من يدها :- يا خبر إيدك بتنزف وريني .
قالت ذلك ثم مسكت بيدها و أردفت بحزم وبعض الحدة :- قومي معايا نشوف ايدك مش تاخدي بالك .
لم ترد عليها وإنما تساقطت عبراتها بخفوت وهي تأن بخفوت وتسير معها بتيه وكل ما يشغلها هو تلك المشاعر التي غزتها دون مقدمات ودون أن تنذر بقدومها وإنما عصفت بها دون هوادة ..

وصلت بها للمرحاض ووضعت يدها تحت الصنبور تنظف بها تلك الدماء ثم إلتقطت القطن ونظفت به الجرح ومن ثم وضعت لها مطهر بحذر و ضمدت لها الجرح وهي تقول :- الحمد لله الجرح مش عميق إيه اللي خلاكي تعوري إيدك بالشكل دة بس !
خرج صوتها أخيراً متحشرج قائلة بوهن :- مخدتش بالي يا خالة زينب معلش قلقتك وياي .

أردفت بود :- متقوليش كدة يا حبيبتي انتي ناسية إنك أمانة دا أخوكي منبه عليا أخد بالي منك .

أردفت بخفوت :- طيب يلا نرچع مُطرحنا لأحسن يحسوا بغيابنا و تكون مشكلة.

هزت رأسها بموافقة وبعد أن وصلا للمكتب و جلست كل واحدة في مكانها أردفت زينب بحذر :- ها بقى إيه سبب عصبيتك اللي خلتك تكسري القلم و تعوري إيدك بالشكل دة ؟

هزت رأسها بتوتر و أردفت بهروب من السؤال :- لاه مفيش حاچة يا خالة أنا بس كنت ....كنت بفكر في اللي چاي يعني عمي خايفة ليعمل حاچة إكدة ولا إكدة ..
أردفت بابتسامة مطمئنة :- لا إن شاء الله خير هو انتي مستقلة بخطيبك ولا إيه ؟

ابتسمت بمرار لتلك الكلمة و أردفت بتهكم :- ما بلاها خطيبي ومش خابرة إيه إحنا هنضحك على بعضينا ولا إيه ! دي تمثلية وقريب قوي هتخلص وكل واحد هيروح لحاله هو انتي ناسية أنه عمل إكدة شهامة منه عشان يخلصنا من عمي .

نظرت إليها بأسى فهي محقة تمام الحق في ذلك ولكنها أردفت بتفكير :- طيب انتي إيه اللي مضايقك في الموضوع مش انتي عاوزة واحد يساعدكم وخلاص ! متضايقة ليه دلوقتي ؟

نظرت لها بتوتر قائلة :- أاا....عشان .... أنا...مش..متضايقة يا خالة من حاچة ...انتي بس متهيألك ..
هتفت بهدوء :- حبيبتي إحنا بقينا صحاب مش كدة وكمان جيران لينا فترة وبقيت حفظاكي زي بناتي قوليلي بقى إيه اللي مزعلك ؟

نظرت لها مطولاً ثم هتفت بابتسامة وجع :- دايما كنت بقول لحالي أني مش هتچوز إلا لما يكون شبه أبوي الله يرحمه في حنيته و حبه لأمي بس ....بس اللي حصل إني ... إني.....
صمتت قليلاً وتعالت أصوات شهقاتها التي ملئت المكان فأردفت زينب بتشجيع :- إنك إيه ...؟

تساقطت دموعها قائلة :- إني بقيت بحب الچدع دة اللي اسمه خطيبي مكنتش رايدة دة واصل يحصل وخصوصاً أنه عمل إكدة بس عشان ينچدنا من عمي .

أردفت بابتسامة بلهاء :- يعني انتي مقطعة روحك من العياط عشان بتحبي خطيبك ! طيب ما دة اللي لازم يحصل ولا إيه الحكاية !

أردفت بضيق :- انتي مش فاهمة أيوتها حاچة واصل يا خالة .
أردفت بتعجب :- طيب فهميني انتي ..

صمتت قليلاً ثم أردفت بخفوت :- أصله هو ...هو بيحب البت اللي حكتلك عنها قبل سابق وأنه بس عمل إكدة عشان يغيظها مش أكتر ولا أقل .

اقتربت منها و ربتت على كتفها بحنو قائلة :- حبيبتي أنا عارفة انتي بتفكري في إيه وحاسة بإيه بس سيبي كل حاجة تاخد مجراها متيأسيش من الأول كدة إن شاء الله خير وبعدين كل حاجة في إيدك انتي . انتي اللي بأيدك تخليه يحبك زي ما انتي بتحبيه بس انتي اتحركي شوية .

قطبت حاجبيها بتعجب قائلة :- اتحرك كيف يعني ؟!

أردفت بهدوء :- يعني مثلاً تغيري من لبسك دة اه الحزن في القلب بس يعني لازم تقلعي الأسود دة اللي انتي علطول لبساه وتقلعي نضارتك دي اللي أكلة نص وشك أنا مش عارفة يا ناس في واحدة لون عيونها أزرق طبيعي تداريه !

أردفت بضيق :- بس يا خالة مقدرش اعمل إكدة أبوي قالي متقلعيش النضارة واصل وانتي برة البيت أنا نظري مش ضعيف بس دي كانت أوامر أبوي الله يرحمه .
هتفت بمرح :- بصراحة عنده حق الله يرحمه يعمل كدة وإلا كان أخوكي قتل نص شباب البلد ..طيب يا ستي على الأقل غيري الأسود ألبسي ألوان هادية .

هزت رأسها بخفوت قائلة :- حاضر يا خالة هبقى أشوف الموضوع دة ..

أردفت بمرح :- طيب يلا قومي نشوف شغلنا بدل ما المدير يجي يعلقنا ....

ابتسمت بخفوت وهزت رأسها بتفهم ومن ثم راحت تنكب في تلك الملفات التي أمامها لعلها تخرجها من الدوامة التي تغرق بها......

__________________________

دلفت نهلة بخطوات واثقة مغرورة وهي ترفع وجهها للأعلى وتسير بخيلاء حتى وصلت عند مكتبه فهتفت للسكرتيرة الموجودة بتعالي :- يا انتي قولي للباشمهندس زياد إن الليدي نهلة عاوزة تشوفه .

جزت على أسنانها بغيظ قائلة :- حاضر .. ثم دلفت للداخل لتخبره بتواجدها ..

ما إن دلفت وأخبرته بوجودها تجهم وجهه وتعالت أنفاسه لما هي تصر على جعله يختنق نعم فوجودها يسحب الأكسجين من المكان فيؤدي إلى اختناقه تلك السمجة ماذا تريد منه مجدداً ألا يكفي ما فعلته في السابق !
سحب نفسا طويلاً ثم هتف بصوت أجش :- خليها تدخل أما نشوف عاوزة إيه على الصبح .

خرجت السكرتيرة و أخبرتها أن بإمكانها بالدخول الآن فنهضت تعدل من وضعية ثيابها ثم دلفت وعلى وجهها ابتسامة منتصرة ما إن رأت هيئته فهي تعتقد أنها مازالت تؤثر فيه ولا تعلم أنه لم يمقت أحدا مثلها .
تقدمت بخطوات بطيئة حتى وقفت قبالته ثم مدت يدها قائلة برقة :- أزيك يا زيزو عامل ايه؟

قطب جبينه بضيق و أردف بحدة :- إيه زيزو دي إحنا بنلعب هنا ولا إيه ! دا مكان شغل .

أردفت بتلاعب :- يعني انت كل اللي هامك في الموضوع الشغل يعني ينفع أقولك زيزو برة ؟

زفر بضيق ثم أردف بضجر وهو يكاد يقتلع رأسها من مكانها :- بقولك إيه بلا زيزو بلا زفت وقولي جاية ليه علشان مش فاضيلك .

جزت على أسنانها بقوة تكتم غضبها و رسمت ابتسامة مصطنعة قائلة :- انتي ناسي إن بينا شغل ولا إيه !
ابتسم بغيظ قائلاً :- والله الشغل مع بابا تقدري تروحي تشوفوا انتوا هتعملوا إيه أنا مش ماسك الصفقة دي فمعنديش أدني معلومة أقدر أفيدك بيها .

هتفت بغضب مكتوم و خبث :- و سيبتها لباباك ليه إيه مش قادر تقعد في مكان أنا فيه خايف لأثر عليك من تاني و يبان عليك قدام خطيبتك ...

هدر بغضب :- لا انتي زودتيها أوي ألزمي حدودك وملكيش دعوة بأي حاجة تخصني مش أنا اللي أعمل حساب ولا أخاف من واحدة زيك لا راحت ولا جات ..

أردفت بغيظ :- أومال ليه انسحبت من الصفقة و سيبتها لباباك إلا إذا كان كلامي صح ..

أردف بكره :- أنا سيبتها علشان مبقيتش بطيق المكان اللي انتي فيه بقيت بقرف منك صدقيني فأوعي خيالك المريض يهيئلك إني لسة بحبك تبقي غلطانة أوي أنا لو يصرحولي بموتك مش هتأخر .
ثم أردف بوقاحة :- إطلعي برة ورايا شغل ومش فاضي لأمثالك .

كورت قبضتها بقوة و ألسنة اللهب تتصاعد بداخلها ومن ثم استدارت وفتحت الباب و غلقته بعنف ورحلت وهي تنفث الدخان المتصاعد من أذنيها بغضب حارق و هي تتوعد له برد كرامتها المهدورة على يده ..

صعدت لسيارتها وهي تتنفس بغضب شديد ثم أخرجت هاتفها وأجرت اتصالا هاتفيا وبعد أن أجاب هتفت بضجر :- انت فين عاوزة أقابلك ضروري ..
....ماشي خلاص خمس دقايق و أكون عندك.

وصلت للمطعم بعد دقائق معدودة ودلفت وهي تكاد لا ترى أمامها من فرط الغضب حتى رأته يجلس في أحد الجوانب فتوجهت ناحيته مباشرة وجلست على المقعد قبالته قائلة بضجر :- Hi حسام أزيك ...

هتف بهدوء وهو يطالعها بتعجب قائلاً :- Hi نهلة إيه مالك بتطلعي دخان من ودانك كدة !

أردفت بغيظ :- زياد هو في غيره ..

أردف بضحك :- هو لسة منفضلك !

جزت على أسنانها بغيظ قائلة :- إيه لسة منفضلي دي كمان ما تتكلم عدل .

حمحم بهدوء قائلاً :- قصدي يعني إنه لسة زعلان من الموضوع إياه ما انتي غلطانة لما دخلتي الرهان مع البنت دي و ضيعتيه من أيدك ..

أردفت بغيظ :- أنا محدش يتحداني و أقف ساكتة كنت فكراه هلاقيه زي ما هو بس لقيته متغير ١٨٠ درجة .
أردف بعتاب :- ما دة ردة فعله الطبيعية ولا انتي عاوزاه يعمل إيه يعني ؟! طبيعي أنه ما يكونش زياد الطيب اللي انتي كنتي حطاه زي الخاتم في صباعك.

أردفت بغيظ و حنق :- بقولك إيه هو انت معايا ولا معاه ما تخلص تلاقيلي حل للمشكلة دي ..

حك مؤخرة رأسه بتفكير قائلاً :- قولي انتي عاوزة إيه وأنا معاكي ...

هتفت بغل :- عاوزاك تخلصني من البنت اللوكال اللي خطبها دي بأي شكل .

ضيق عينيه بدهشة قائلاً :- لوكال وخطيبته و زياد امتى دة حصل ؟

أردفت بضجر :- قبل ما تشرف سيادتك من هولندا ها هتساعدني ولا هتقعد تتفاجئ كتير ..

هز رأسه بنفي قائلاً :- لا لا طبعاً هساعدك ها في حاجة في دماغك ولا نتكتك مع بعض ؟

نظرت له بتمعن وقد بدأ الشيطان يوسوس لها بأقذر الأفعال ثم بدأت تقص عليه كل شئ تعرفه عن تلك الفتاة وبعد أن انتهت هتف هو بتفكير :- يعني البنت اللي خطبها دي من الصعيد وعمها عاوز الورث بتاعهم وهي معاها أخوها واللي في نفس الوقت نقطة ضعفها امممممم.....

أردفت بلهفة :- ها وصلت لحاجة أنا في دماغي فكرة كدة أن أهلها صعايدة فلازم نلعب على الوتر دة يعني لما يشوفوا بنتهم المصون بتعمل الغلط هيدفنوها مكانها ..
أردف بعدم فهم :- قصدك إيه مش فاهم ؟!

أردفت بمكر :- قصدي انت اللي هتعمل كدة انت لازم تاخد البنت دي معاك شقتك وهناك يشوفوها معاك وبكدة نكون خلصنا منها ..

ضحك بتهكم قائلاً :- يخلصوا منها و يخلصوا مني في نفس الوقت مش كدة ! اعقلي يا ماما و فكري كويس ومتودناش في داهية ..

أردفت بغضب :- يعني إيه مش هتساعدني يا حسام ؟
زفر بضيق قائلاً :- أنا مقولتش كدة أنا قولت أن الفكرة نفسها مش كويسة فكري في واحدة تانية يعني مثلاً تبدلي الأدوار .
نظرت له بعدم فهم قائلة :- ازاي يعني ؟

أقترب قليلاً منها قائلاً :- هقولك..........

★★★★★★★★★★★★

بعد إنتهاء دوام العمل خرجت برفقة السيدة زينب في نفس اللحظة التي كان ينزل بها زياد الذي ما إن رآها ابتسم بهدوء ثم اقترب منهن ورد التحية عليهم وكاد أن يتحدث إلا أنه لاحظ يدها المربوطة بشاش طبي فهتف بقلق :- إيه اللي حصل لإيدك دة ؟

هتفت بتوتر فهذه حالتها كلما تراه تشعر بأن قدماها لا تحملانها كما تزداد خفقات ذلك اللعين داخل صدرها محدثا صخبا عالياً :- أااا.....ولا حاچة دي تعويرة بسيطة ..

أردف بغيظ مكبوت :- وريني إيدك وأنا اللي هقرر إذا كانت بسيطة ولا لا ..

شهقت بصوت مسموع وهتفت بحدة :- تشوف إيه يا چدع انت باينلّك أتطخيت في نفوخك قوليله حاچة يا خالة زينب قال يشوف يدي قال بصفتك إيه !

مسح على وجهه بعنف قائلاً بغضب صبه عليها ليفرغ شحنته السلبية التي تسببت فيها تلك السمجة :- هو أنا هاخد إيدك أحب فيها لا سمع الله أنا عاوز أشوف الجرح علشان لو محتاج دكتور نروحله يا أم مخ تخين ..

ترقرت الدموع في عينيها و أردفت بإنفعال :- أهو أنت اللي بمخ تخين و ستين تخين كمان ...

قالت ذلك ثم أسرعت تهرول للخارج بينما وقفت زينب تراقب كلاهما بدهشة و أخيراً لحقت بها بينما زفر هو بغيظ من أفعالها تلك ومن ثم غادر مسرعاً هو الآخر.

لحقت بها وهي تقول :- سماء .... إنتي يا بت استني الله يهدك مركبة عجل ..

وقفت قبالة السيارة وهي تهز ساقها بعصبية شديدة بينما أردفت زينب بأنفاس متقطعة :- مش بكلمك أنا و بنادي عليكي وبعدين في دماغك الناشفة دي !

أردفت بدموع مكتومة :- يلا بينا يا خالة زينب أنا معوزاش أقعد إهنة خلينا نروح .

فتحت باب السيارة وهتفت بهدوء و روية :- طيب حاضر اركبي يلا و هنروح .

صعدت هي بدورها و استقلت المقعد المجاور لها بينما انطلقت زينب بالسيارة بهدوء في حالة صمت من الاثنتين قطعها رنين هاتف سماء فإلتقطته وما إن رأت المتصل مطت شفتيها بضيق ثم فعلت الوضع الصامت و وضعته بحقيبتها وكأن شيئاً لم يكن بينما تأفف الآخر بضيق ولم يجد أمامه الآن سوى زينب فاتصل بها فإلتقطته الأخرى وهتفت بحذر عندما وجدته هو :- دة....دة الباشمهندس زياد ..
جعّدت أنفها بضيق و ربعت يديها ونظرت للجانب الآخر بحنق بينما ردت هي على المكالمة قائلة :- أيوة يا باشمهندس زياد ..

أردف بهدوء :- سماء معاكي ؟

هزت رأسها بنعم قائلة :- أيوة يا فندم معايا أهة .

حمحم بهدوء قائلاً :- طيب أديها التليفون يا مدام زينب عاوز أكلمها ما بتردش على تليفونها ليه ...؟!

أردفت بتوتر وهي تراقب تعابير وجه سماء المكفهرة :- أاا...ماشي معاك أهة ..

مدت الهاتف لها و أخبرتها بصوت خافت بأن ترد عليه بينما الأخرى ظلت على وضعها ولم تتحرك و تجاهلت ذلك عمدا .
وضعت الهاتف على أذنها لتسمع صوته قائلاً بضجر :- يووووه ما تردي بقى ....

أردفت بحذر :- أااا....مش مش راضية تتكلم يا باشمهندس زياد ..

جز على أسنانه بغضب قائلاً :- هي بقت كدة طيب لو سمحتي يا مدام زينب خديها عندك البيت علشان عاوز أتكلم معاها ضروري ومش هينفع أدخل بيتهم و أخوها مش موجود ومتقوليلهاش حاجة .

هزت رأسها بموافقة قائلة :- تمام ماشي يا باشمهندس ....خلاص سلام ..

أنهت المكالمة معه وتابعت القيادة بهدوء وكان فضول الأخيرة يقتلها لمعرفة ما أخبرها به ولكنها فضلت الصمت ..
بعد دقائق وصلتا للبناية و ترجلا من السيارة وصعدن وما إن وصلتا للطابق المتواجد به السكن الخاص بهم هتفت زينب باستمالة :- سماء تعالي إقعدي عندي على ما أخوكي يجي ..

هزت رأسها بنفي قائلة :- لاه يا خالة شكراً بس أنا هحضرله الوكل بياچي هلكان من محاضراته .

أردفت بروية :- يا ستي هعزمكم أنا النهاردة على الغدا ولا تزعلي نفسك يا ستي يلا بقى متبقيش رخمة .

وبعد محاولات منها رضخت لطلبها ودلفت معها للداخل ولم تخبرها بعد بنيتها الحقيقية وراء ذلك.

بعد دقائق صف سيارته أسفل البناية ومن ثم صعد للأعلى و رن الجرس وانتظر حتى يفتح له أحد الباب .
بالداخل كانت قد انتهت من صلاتها وجلست إلى جوار مريم التي تستذكر دروسها حينما سمعت صوت الجرس فهتفت زينب بخبث :- روحي شوفي مين يا سماء أصلي مش فاضية .

هزت رأسها بخفوت ومن ثم توجهت لتفتح الباب بينما هتفت زينب بمكر :- كدة كويس وفرصة يشوف العيون الزرقة أنا متأكدة هيغرق فيهم علطول . ربنا يكتبلك الخير يا سماء انتي طيبة وتستاهلي كل خير .

فتحت الباب وما إن رأته اتسعت عيناها بصدمة وخرجت كلماتها بتلعثم :- إاااا.....إنت .

لم يكن منتبها لما تقول بل كان غارقاً في بحر عينيها ما إن رآها ذلك المحيط الأطلسي الذي تعصف به الريح فترديه صريعا .
توردت وجنتيها ما إن رأته يحدق بها بتلك الطريقة فهتفت بحدة تخفي بها خجلها :- عاوز إيه ؟

أردف بتيه وهو مازال على نفس الحالة :- ها ..

تراجعت للخلف بتوتر وهتفت بصوت عال :- يا خالة زينب تعالي شوفي ...

أتت من الداخل وهتفت بمكر :- في ايه يا حبيبتي ؟

أردفت بتلعثم :- أاااا....روحي شوفي مين اللي على الباب ..

قالت ذلك ثم دلفت للداخل وهي تضع يديها موضع قلبها الذي يضخ بجنون بينما توجهت هي لتستقبل زياد الذي ما إن رأت هيئته هتفت بضحك مكتوم :- باشمهندس زياد إتفضل ..

فاق من حالته أخيراً و حمحم بحرج قائلاً :- أاا.. أهلاً يا مدام زينب احم ..معلش جيت في وقت زي دة وتعبتك معايا .

أردفت بود :- متقولش كدة مفيش تعب ولا حاجة اتفضل اتفضل استريح ..

حمحم بخشونة ثم دلف للصالة وجلس على الأريكة وهتفت بهدوء :- هروح أندهلك سماء ..

أومأ لها بهدوء بينما انصرفت هي للداخل وتوجهت حيث كانت كالخرقة البالية وهي تحرك يدها أمام وجهها لتبعث بعض نسمات الهواء فهتفت زينب بضحك :- مالك هو حصل إيه هو برة واقف زي أبو الهول وانتي هنا عمالة تهوي هو إيه اللي حصل بالظبط .
قالت جملتها الأخيرة وهي تغمز لها بإحدى عينيها بينما أردفت سماء بفزع :- قصدك إيه يا خالة مفيش حاچة من اللي بتفكري فيها والله ...يا مري يا مري أنا خابرة أنه مش هيچيبها البر واصل هو قالك إيه قليل الحيا دة ..

قهقهت عالياً وهي تقول :- يخرب عقلك مش قادرة يا بنتي أهدي مش كدة ..ثم أضافت بمرح :- ولا هو في حاجة يا خلبوصة ومش راضية تقوليلي عليها ..

هزت رأسها بنفي وهتفت بدموع وخوف :- لاه والله يا خالة أنا.... أنا معملتش حاچة ..

توقفت عن الضحك ما إن رأت تأزم حالتها وهتفت بهدوء :- حبيبتي أهدي بهزر معاكي مفيش حاجة من دي .
نظرت لها وهتفت بدموع :- صُح يا خالة !

أومأت بنعم :- صح يا حبيبتي يلا اغسلي وشك علشان تقابليه هو عاوز يتكلم معاكي ..

أردفت بضيق :- لاه مش رايدة أتحدت وياه دة زعقلي واعر قوي وكمان شتمني ..

أردفت بمرح :- قال يعني انتي سكتي مش ردتيله الشتيمة عيني عينك كدة دة لو حد غيرك كان زمانه ميت .

أردفت بتذمر :- قوليله لما ياچي أخوي من الكلية .

جزت على أسنانها بغيظ قائلة بروية :- ما أنا يا حبيبتي هقعد معاكم يلا استهدي بالله وإطلعي ..

أردفت بضيق :- طيب وين النضارة بتاعتي عشان أطلع ؟
أردفت بكذب وهي تدعي الصدمة ورسمت ملامح الأسى على وجهها :- حبيبتي معلش أنا و بنضف وقعت غصب عني و اتكسرت .

قوست حاجبيها بضيق و هتفت بتذمر :- و هطلع كيف دلوك يا خالة زينب ؟

أردفت ببساطة :- زي ما طلعتي من شوية يا سماسيمو .

هزت رأسها بفزع ما إن تذكرت نظراته لها التي كادت أن تقتلها من فرط الخجل وهتفت بخفوت :- لاه دة ...دة قليل الحيا يا خالة و عنيه عاوز يتدب فيها رصاصة ...

كادت أن تضربها على رأسها بقوة بأي شئ لتلين ذلك الحجر الذي يسكن رأسها ولكنها تحلت بالثبات قائلة :- يا حبيبتي دة خطيبك وكلها شوية و يبقى جوزك إيه المشكلة في كدة انتي بس اللي متهيألك زياد محترم جدا و تبقي عبيطة لو ضيعتيه من أيدك وخليكي كدة انسحبي و استسلمي و خلي البت نهلة تاخده منك ..

أردفت بانتباه :- ها تاخده كيف يعني ؟

أردفت بمكر و تحذير :- اه يا روحي انتي فاكرة ايه دي جات النهاردة الشركة و شكلها مش هتهدى إلا لما تنفذ اللي في راسها خليكي بقى مستخبية هنا وأنا هروح أقوله مش عاوزة تقابلك ...

وما إن استدارت اتاها صوتها الخافت قائلاً :- استني يا خالة ...
نظرت لها بطرف عينيها قائلة بمكر :- ها قولتي إيه الراچل مش هيقعد برة ملطوع كدة ..

فركت يديها بتوتر قائلة :- أااا....مماشي أنا طالعة معاكي ...ثم أضافت بحدة :- بس قوليله يبص في الأرض ...

أردفت بضحك مكتوم :- ماشي يا ستي يلا بس ربنا يهديكي دا انتي نشفتي ريقي ..



موعد الحلقة الجديدة الساعة  6 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية وسطا العشق الفصل السادس ، يمكنكم قراءة احداث رواية وسطا العشق الفصل السابع أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية ما بعد الجحيم 3 ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-