رواية احببت ملتحي الحلقة الثالثة عشر 13 - روايات أم فاطمة ( شيماء سعيد )

 نقدم اليوم احداث رواية احببت ملتحي الحلقة 13 من روايات أم فاطمة . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية احببت ملتحي كاملة بقلم ام فاطمة من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية احببت ملتحي pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية احببت ملتحي الحلقة 13 - روايات أم فاطمة ( شيماء سعيد )



احببت ملتحي الفصل الثالث عشر


الحلقة الثالثة عشر ،🌹🌹
أحببت ملتحى ⁦♥️
متنسووش لايك قبل القراءة وكومنت بعدها
دعاء نقرئه قبل الحلقة
اللهم هب لنا من ازواجنا وذرياتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين أماما

....المحامى يتصل بأبو خالد يبلغه أن المحاكمة ستكون غدا بأمر لله فليستعد للذهاب لرؤية خالد
أبو خالد بفرحة لرؤية ابنه ....يا ام خالد بكرة ان شاءالله هنشوف خالد فى المحكمة
ام خالد بدموع الفرح والحزن معا....الحمد لله اننا هنطمن عليه ونشوفه ثم تغلبها الدموع
ابوخالد ....وبعدين معاكى بقه يا حجة مش كنتى نفسك تشوفيه بتعيطى ليه دلوقتى
ام خالد بحزن..انا كنت نفسى اشوفه فى بيته متهنى مش أشوفه وهو ورا القضبان وحزين وخجلان
مش عرفة هستحمل اشوفه كده ازاى .وتبكى تانى
ابو خالد يطبطب عليها...معلش ده قضاء الله وله حكمة ولازم نصبر واكيد ربنا هيراضينا ويخرج من الأزمة دى على خير
قولى يارب ..واتصلى بجويرية عشان اكيد محتاج يشوفها هى كمان يمكن اكتر مننا
ام خالد.. يارب يفرجها عليك يبنى وتخرج تتهنى بعروستك
واتصلت بجويرية تخبرها بمعاد المحاكمة
جويرية بفرحة..الحمد لله الذى سيقر عينى برؤية حبيب قلبى

واحتارت جويرية ..فى معاد المحاكمة ومعاد عملها وماذا بيديها أن تفعل وكيف ستعتذر لهم عن تغيبها وخصوصا انها تشعر ان تالين تقف لها بالمرصاد
ولكن ماباليد حيلة فهى لا تستطيع ان لاتذهب وترى خالد فكم أوحشها كثيرا وتود ان تراه وتقر عينيها برؤيته وتخبره أنها لم تنساه للحظة واحدة وكم ارهقها البعد عنه ..
فلذا قررت أن تتحدث الى والدة ادم فهى سيدة طيبة القلب وستتقبل غيابها لفترة ساعتين فقط بالنهار
جويرية ذهبت اليها وقد حان مجىء ادم وزوجته من العمل...فقبلت رآسها ..
حبيبتى يا أمى تسمحيلى بس أتاخر عن معادى الصبح ساعتين عشان عندى مشوار مهم
ام ادم بحرج..بس يبنتى منتى عرفة ان ادم ومراته بيكونوا راحوا شغلهم وانا محتاجكى
جويرية بخجل..والله غصب عنى وهما ساعتين بس مش اكتر
ام ادم...طيب هشوف ادم لو يقدر يأخر نفسه ساعتين عقبال متيجى بالسلامة
ثم ما لبث ان جاء ادم وتالين ومعهم الصغيرة ايسل
ادم بابتسامة .
..السلام عليكم يا امى وعاملة ايه انسة جويرية
جويرية بخجل ..بخير حال الحمد لله
وتالين تقف وتكاد النار تحرقها غيرة من جويرية

ام ادم ...يبنى مينفعش بكرة تتأخر ساعتين عن شغلك عشان جويرية هتتاخر شوية بتقول وراها معاد مهم ولازم تروحه
تالين وقد أتتها الفرصة لتخلص منها ....مشوار ايه ان شاءالله ال عيزاه يأخر شغله عشانها. هو كل شوية مشواير..
مينفعناش الكلام ده ..انتى روحى مشواريك برحتك ومتجيش هنا تانى وهنشوف غيرك احنا عايزين ناس تلتزم بشغلها مش عايزة تزوغ كل شوية
جويرية بحزن والدموع فى عينيها...امرك يا هانم
وطلعت تجرى على السلم مما تعرضت له من الحرج بسبب طرد تالين لها

ام ادم بغضب...ليه كده يبنتى حرام عليكى تطرديها دى بنت غلبانة وكويسة اوى وانا مصدقت لقيت وحدة زيها بتخدمنى بإخلاص وبتعاملنى كأنى امها فعلا

تالين بغضب ...والله انا من حقى اقول مين يقعد فى بيتى ومين لا
طأطأت ام ادم راسها خجلا...شكرا يا بنت الناس
ادم وقد استشاط غضبا من تالين...انت أجننتى باين عليكى ولو مش عجبك البيت ده مع الف سلامة المركب ال تودى
ونظر لامه .متزعليش انا رايح ألحقها اطيب بخاطرها
نزل يجرى وراها ادم ....لقاها بتسرع فى خطواتها
جرى يلحقها لغاية منفسه كان هينقطع
وقف قصاده وهو بينهج ..
جويرية اتفجئت بيه قصادها وكانت مستغربة ليه عمل كده ..منه امشى وسهل يجيب غيرى
ادم بأرهاق...ارجوكى يا جويرية متزعليش وارجوكى متسبنيش ،،قصدى متسبيش امى هى بتحبك ومحتاجكى اوى .
جويرية بدموع...انا اسفة يا استاذ ادم مش هقدر اجى بيت غير مرغوب فيه من صاحبته وتقصد )تالين
ادم بتودد...متقليش كده انتى متصوريش وجودك معانا مهم قد ايه
جويرية وقد شعرت بالحرج....بس مدام تالين
ادم ... مفيش بس وملكيش دعوة بيها انا راجل البيت
جويرية ...انا مش عايزة اكون سبب فى مشاكل بينكم
ادم بحزن...المشاكل مبتنتهيش بوجودك او بغير وجودك
جويرية أتاكدت ان العلاقة بينهم متوترة كما قالت عنهم والدته من قبل
بس خافت انها تشيل وزر انهم يتشكلوا بسببها اكتر
وتكون سبب فى الفرقة بينهم
جويرية...طيب اسمحلى فرصة يومين كده تكون الامور هديت
ادم بقلق انها ممكن مترجعش...طيب ممكن اعرف انتى ساكنة فين عشان لو غبتى علينا نسئل
جويرية بحرج ..بس
ادم ...ايه مفهاش بس
جويرية اضطرت انها تديه العنوان بس فى قرارة نفسها كانت قررت انها مترجعش تانى عشان متكونش سبب فى خلاف بين ادم وزوجته وقالت هو مع الوقت هينسى ويشوف حد تانى
.....رجع ادم البيت ...وجد امه تبكى
ادم بفزع...مالك يا امى تعبانة اجبلك دكتور
ام ادم..لا يبنى بس انا حسة انى بقيت تقيلة عليك وعلى مراتك فلاحسن يبنى تودينى دار مسنين وهناك هما هيراعونى ومتشلش همى
تالين بتودد ...اسمع كلام ماما يا ادم ووديها هناك يمكن تستريح هناك يا حبيبى
ادم ينظر لامه التى تبكى حزنا وقهرا....ثم يرفع بصره لزوجته .
ادم بغضب..اذ كان حد هنا ال عايز يستريح فهو انتى
تالين ...انتى طالق وهسبلك البيت بس عشان بنتنا ايسل والا كنت رميتك فى الشارع زى معايزة ترمى امى ..
وهاخد امى وهنرجع شقتنا القديمة نعيش فيها وهنسيبك هنا تاخدى راحتك ال عيزاها برحتك
فتثور تالين فى وجه ام ادم ...ارتحتى كده ..من ساعة متجوزنا وانتى نفسك يطلقنى ..منك لله .امتى تموتى واستريح منك
.تبكى ام ادم ..ربنا يسامحك يبنتى .وربنا عالم انى عمرى مقلتله حاجة وافعالك هى ال وصلته لكده
ادم بغضب ...انتى طلعتى حيوانة مش انسانة واتغشيت فيكى حسبنا الله ونعم الوكيل
ثم يأخذ امه على الكرسى المتحرك ويتجه بها الى شقتهم القديمة ....
....نامت جويرية ليلتها تبكى على حالها ودعت الله ان يفك كربها وكرب خالد وان يجمعها سويا على خير لتقر عينها به ويجعلها تستريح من مشقة الحياة بوجوده بجانباه يرعاها ويحميها

على الجانب الاخر
كانت جماعة الشنقيطى تستعد للانقضاض على عربة الترحيلات لتهريب صهيب ومن معه من افراد الجماعة
فتربصوا لهم بعربية مصفحة فى الطريق ومدججين بالاسلحة والرشاشات استعدادا للقضاء على قوة الامن التى مع عربة الترحيلات وكان من بينهم المقدم ادهم و متولى وخميس
وما ان اقتربت عربة الترحيلات من منطقة نائية وفى طريقها للمحكمة ...
حتى وقفت امامها عربة الشنقيطى واجبرتهم على الوقوف
دبت الفرحة فى قلب صهيب لوصول جماعته لانقاذه اما خالد فكان غير مستوعبا لما يحدث ولم يدرك لماذا وقفت العربة فجاة
حتى قال صهيب للجماعة لقد جاء نصر الله على هؤلاء الاوغاد
ثم سمع خالد صوت دوى الرصاص بين قوات الامن والجماعة
واستطاعت الجماعة للاسف القضاء على قوة الامن التى تحمى عربة الترحيلات حيث قتل متولى وخميس واصيب ادهم باصابة برصاصة فى صدره بالغة جعلته ينزف ولا يقدر على الحركة ..كما قتل ملازم اول كان معه وايضا سائق العربة
وما ان فتح الشنقيطى العربة لتحريرهم ...حتى تهلل افراد الجماعة ..وتهللوا بالتكبير ..الله اكبر ..الله اكبر
وهى كلمة صادقة..اريد بها باطل للاسف
ونزل صهيب ومعاذ ..وباقى الافراد فرحين اما خالد
فقد كان مختبئا من الخوف تحت الكرسى من دوى اطلاق الرصاص وشاهد افراد الجماعة وهم يفرون متناسون انه كان معهم فى العربة
وما ان لاذوا بالفرار ..حتى نزل خالد من العربه ..
ولكنه عندما شاهد منظر الدماء والقتلة اخذ يصرخ وتقرب منهم واحد واحد ليسمع نبض قلوبهم لكى يعلم من مات ومن مازال على قيد الحياة لكى يساعده
فهو تناسى انه عليه ايضا ان يهرب ولكن لم يتناسى انه انسان ووجد مكلوب ومجروح لعله يستطيعه انقاذه حتى لو كان هذا الشخص هو معذبه
فهذا ما تعلمه من ديننا الحنيف الحق اغاثة الملهوف ومساعدة من يحتاج
ومن قوله تعالى( ادفع بالتى هى احسن )
....بكى خالد من كثرة الدماء ووجد خميس ومتولى قد فارقوا الحياة
وعندما اقترب من ادهم وجده ينازع الموت ..وما زال قلبه ينبض ولكنه ينزف بغزارة ولو استمر هذا النزف سيموت لا محالة
فاقترب منه وادهم يراه يقترب منه و ظن انه سيجهز عليه ليقتله انتقاما ولكن فوجىء انه يخلع قميصه ويربطه على صدر ادهم ليحد من النزيف .
ثم تحسس جسده ليخرج الموبيل طالبا الاسعاف لنجدته .
وادهم ينظر اليه بدهشة ولا يعلم لماذا يفعل هذا ولماذا لم يهرب هو الاخر مع افراد جماعته
ثم وصلت سيارة الاسعاف وسيارة الشرطة وتم الامساك مرة اخرى لخالد ونقله ال محبسه
ونقل المقدم ادهم بالاسعاف الى المستشفى
وتأجلت المحاكمة لوقت اخر لحين الوصول ال الارهابيون
وتناقلت وسائل الاعلام ما حدث من هروب افراد الجماعة وقتل عدد من افراد الشرطة وسط استنكار العديد من فئات المجتمع لهذه الحادثة وقتل الابرياء بدون ذنب
...كان والد خالد ووالدته ومعهم جويرية ينتظرون رؤية خالد على احر من الجمر
ولكن صعقوا عندما سمعوا الخبر بهروب افراد الجماعة وقتل افراد الشرطة..
ام خالد...يا ترى انت فين دلوقتى يا ضنايا
ابو خالد...ليه بس يا خالد تهرب وانت برىء
كده موقفك هيتعقد اكتر..ولا حول ولا قوة الا بالله
اما جويرية ..فلم تستطع الكلام من شدة البكاء وارتمت فى حضن والدة خالد التى اصرت ان تذهب معهم الى البيت ولا ترجع لبيتها وهى فى هذه الحالة
( هما ظنوا ان خالد هرب ولكن سيعلمون بعد قليل من المحامى انه لم يهرب ومازال فى الحبس )
...
جماعة الشنقيطى استطاعوا الوصل ال مخبئهم فى سيناء عند القائد ابوجهاد الايرانى
ابو جهاد الايرانى بابتسامة النصر..مرحبا بك اخ صهيب
لقد صدق ظنى فيك انك مثال فى الاخلاص للجماعة
لذا سعيت بجهد على تخليصك من هؤلاء الخونة
صهيب بفرح..اشكر الله على صنيعك معى ومع باقى الاخوة قائدنا ومعلمنا ابو جهاد
ابو جهاد ...الحمد لله استطعنا الخلاص من اول معضلة وهى تخليصكم من ايديهم
لكن تبقى المعضلة الثانية
صهيب بتعجب ..ما هى
ابو جهاد وهو ينفر ...أشجان
صهيب بتعجب ..أمازالت على قيد الحياة
ابو جهاد ...نعم ..نعم
صهيب ..وماذا تريد تخليصها من ايديهم
ابو جهاد ..بل قتلها لقد فتنت فى دينها ويجب اقامة الحد عليها حتى لا توشى بنا أيضا
صهيب صدم ..لانه يكن له بعض الحب
صهيب..لما لا نحاول معها مجددا ان نهربها و ترجع لنا ونعلاجها وأن ابت فلنتخلص منها
ابو جهاد ... ..أتقدر على هذا يا صهيب
صهيب بثقة...انا لها ان شاءالله

ادم مع والدته فى منزلهم القديم وقد اخذ يومين اجازة من العمل لكى يراعى والدته حتى ترجع اليهم جويرية مرة اخرى كما قالت
ام ادم وهى ترى ادم حزينا على ما حدث..
ادم يا ضنايا ...معلش يا حبيبى عشان خاطر ايسل وانا كمان مسامحة رجعى مراتك عشان بنتكوا تتربى فى حضنكوا
ادم بحزن ...لا يا امى خلاص كل ال بنا انتهى ومقدرش أعيش مع الانسانة دى تانى ولا يجمعنا بيت واحد تانى
ام ادم ...طيب يبنى سيب لنفسك فترة تهدى يمكن تفكر وترجعوا لبعض تانى
ادم بغضب...امى ربنا يخليكى انا مش عايزك تجبيلى سيرتها تانى
ثم ابتسم ادم وتقرب الى امه وقبلها ...امى حبيبتى
انتى بتحبى جويرية صح
ام ادم بابتسامة مكر....اه يا حبيبى بحبها اوى دى بنت ناس ومتربية واخلاق والتزام مفيش كده
واظاهر يعنى انى مش انا بس ال بحبها
ادم بخجل....يعنى يا امى تفتكرى انها ممكن توافق لو يعنى ....
ام ادم.....عايز تجوزها .
ادم بخجل..ايوه...انا حبيتها فعلا من اول يوم جت عندنا ومن غير حتى مشوف شكلها
حبيت روحها الحلوة قبل شكلها .
ام ادم.....ياريت والله يبنى ويبقى ربنا عوضك كل خير .
ام ادم ..استنى لما تيجى وانا هفهمها وافتح معاها الموضوع
ادم بابتسامة وقبل يد امه...تمام يا ست الكل ....

وفى بيت الحج سالم ابو خالد
كانت جويرية وام خالد جلستان والحزن والقلق على خالد يملىء قلوبهما ..
ثم اذ بالباب يطرق طرقات سريعة متتالية
فهمت ام خالد وجويرية ..هاتفين
خالد .. خالد
؟؟؟؟؟؟
من الطارق




موعد البارت الجديد الساعة ( 4 م ) يوميا ان شاء الله 

هنا تنتهى احداث رواية احببت ملتحي الحلقة الثالثة عشر ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية احببت ملتحي الحلقة الرابعة عشر  أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية احببت ملتحى ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-