رواية غرام اولاد الالفي الفصل الرابع بقلم سماء احمد . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية مصرية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية غرام اولاد الالفي كاملة بقلم سماء احمد من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية غرام اولاد الالفي pdf كاملة من خلال موقعنا .
رواية غرام أولاد الألفي الفصل الرابع
الفصل الرابع
في جناح قاسم
دخلت زهرة علي قمر بعدما ارسلتها سميرة وهي تعرف ان قاسم لم يعد لتجدها تجلس علي السرير متكوره فذهبت وجلست امامها
زهرة : مالك يا قمر
قمر : انتي عارفه اسمي
زهرة : لا بس بقول لقب
قمر : انا اسمي قمر
ضحكت زهرة
قمر : انتي مين
زهرة : انا زهرة مرات اخو قاسم الكبير
تذكرت قمر ان قاسم هو زوجها
قمر : هما كتير اوي
زهرة : ايوه آسر وآدم وقصي وبرق وقاسم وليث انا مرات آسر
قمر : اي
زهرة : يلا عشان ننزل ناكل
قمر : بس انا معنديش هدوم
زهرة : عملت حسابي لانك جيتي من غير شنطه دي من هدومي خديها احنا تقريبا حجم بعض
قمر : ايوه انتي عندك تسعتاشر سنه زيي
زهرة : لا انا عندي اربعة وعشرين وام لطفل كمان
قمر بزهول : بس انتي شكلك صغيرة اوي
زهرة : ههههههه ايوه يلا ننزل بقي
قمر : استنيني هاخد شاور في ثواني
زهرة : حاضر
وبعد وقت نزلوا سويا ليجدوا كارلا وكارما وسميرة يجلسوا سويا
زهرة : بصي يا قمر البت اللي عمله نفسها مش كويسه دي كارما وام نضاره كارلا ودي امنا كلنا
سميره : ام مين يا بت انا اختكم واسمي سميره قوليلي يا سوسو
ضحك الكل ثم ذهبوا بإتجاه المائدة
زهرة : قمر دا جدو عصعص
عاصي بحدة مصطنعه : عصعص ايه يا بت اسمي عاصي
زهرة : لا عصعص هيه
عاصي : عشان زهرة هانم يبقي عصعص..... فين قاسم
زهرة باستفزاز : في جيبي يا عصعص
ضحكت الفتيات
عاصي : ماشي يا زهرة اما تقعي تحت ايدي بس
عمران : محدش هيقلب من مامي
عاصي : ماشي يا عمران باشا...... سميرة كلمتي ملاك
سميره : ايوه والفرح بعد اسبوع
لم يبد قصي اي رد فعل
كارلا : انا عندي فكره
عاصي : ايه
كارلا : انا هختار للكل ذي الفرح تمام وحتي فستان العروسه ويوم الفرح الكل هيبقي عنده ذيه تمام بالله عليكم وافقوا
سميره : كارلا اسبوع
كارما : عادي يا طنط هتختارهم في يوم معاكم الانسه عبقريه
عاصي : تمام حد عنده اعتراض
آسر وقصي وليث : لا
سميرة : كارلا العروسه محجبة
عمران : تيته مث دي ملاك اللي في الفون
سميرة : ايوه
فتح فونه لفيديو ليها وكانت تقول قرآن بصوتها وخلفه طفلة صغيرة ليراها الفتيات
قمر : ايوه عارفاه البنت دي مبتعيطش خالص اصحابها بيقولوا عليها كده حتي الفيديوهات الحزينه مش بتعرف تعملها
نظروا لها بإستغراب لتحمحم وتصمت
كارلا : جميلة اوي
سميرة : وفي الحقيقه احلي
عاصي : يلا الاكل اتحط
اومأوا ودخل قاسم
عاصي : تعالي افطر يا قاسم
قاسم : لا مش هفطر
وتركهم دون سماع شئ ليبدل ملابسه ويذهب لعمله
عاصي : برق هيحضر
قصي : لا مش هيعرف يجي قبل شهر ونص
عاصي : تمام
***************
في المساء
عاد قاسم من العمل وهو يشتعل فهو لم يراها لم تأتي بالفعل يريد عناقها وبشدة لقد اشتاق لها فدخل جناحة وهو يشعر بالغيظ وجد قمر تجلس فذهب لها ليخرج غيظه شدها من شعرها
قاسم بعصبيه : كله منك انتي لوحدك بسببك مشفتهاش قال مش عايزاني اضربك دا انا عايز اقتلك الوقتي بسببها
رمشت عدة مرات بطفوليه ليدفعها وينزل مسرع لاسفل خبط في زهرة
زهرة : اه قاسم حاسب مالك
قاسم : عايز اشوفها بأي طريقه
استغربت زهرة فهذه اول مره يحدثها طبيعي
زهرة : مين دي
قاسم : شمسي
زهرة : روح ليها
قاسم : بس احنا اتشاكلنا
زهرة : خلاص روح صالحها اتنازل عشانها
قاسم : معاكي حق
وضرب كفه بكفها
قاسم : شكرا
زهرة : هههههه العفو
وذهب مسرع لتلتفت وتجد صفعة قويه علي وجنتها وشد شعرها
آسر : ازاي تكلميه
نظر له بألم وفكت يده عن شعرها
زهرة : اما تعوز تضربني اوضتنا موجودة عشان جدك
وتركته وذهبت لتنزل دموعها
*****************
في منزل شمس
كانت تجلس وكلما نزلت دموعها تمسحها
شمس : بس بقي بطلي عايط عليه
لتنزل مرة اخري فمسحتها بعنف
شمس : بس بقي يووه
قاسم : انا اسف مش هضربها عشانك
رفعت نظرها له لتضحك وجرت تعلقت برقبته ليرفعها عن الارض وهو سعيد كمن عادت له روحه ثم ابتعدت ليتضايق
قاسم : بعدتي ليه
شمس : عشان جعانه
قاسم : تصدقي وانا كمان
ثم اخذها للمطبخ لتبدأ هي بطهو اكله تفعلها دائما ثم وقفت بجانبه تنتظر ان تطهو
قاسم : مين علمك الاكله دي
شمس بتوتر : بلاش
شدها وحاوط خصرها وهو يقربها وتحدث وهو يجز علي اسنانه
قاسم : مين اللي علمهالك يا شمسي
شمس بتوتر : هقولك بس متضايقش ماشي
قاسم بحده : قولت مين
شمس : قبل ما بيتنا يتحرق كان عندنا جيران وكان عندهم ابن اكبر مني بست سنين اسمه صقر وكنا احم
قاسم : كنتوا ايه
شمس : بنحب بعض
شعرت بأصابعه تغرز بخصرها وعينة تشتعل
شمس بسرعه : والله طفوله انا بحبك انت الوقتي
بعد وجهه عنها لتظهر عروق رقبته ويجز علي اسنانه
قاسم : كملي
شمس : وهو علمها ليا واما بيتنا اتحرق ودوني ملجأ ومعرفتش عنه حاجة قاسم بوصلي قاسم
وادارت وجهه لينظر لها
شمس : بحبك
قبلها بعنف وقوه ثم ابتعد وسند جبينه علي جبينها
قاسم : انتي ليا لوحدي مفهوم
شمس : مفهوم
وحضنته ليبادلها ثم قضي باقي اليوم معها ليعود للقصر
**********
في قصر الالفي
كان الكل يجلس علي الطعام حتي قاسم الذي وجد جده سعادة بعينه ليظن ان قمر سببها لا يعرف انها الشمس بينما نظرت زهرة لقاسم الذي اشار لها بمعني تمام فابتسمت ونظرت لآسر لتجده يتوعد لها فتحولت ملامحها للخوف الممزوج بالحزن ليلمحها جدهم
آدم : جدي
عاصي : نعم
آدم : انا قررت اخطب
عاصي : ومين بقي سعيدة الحظ اللي هتاخد الكويس في احفادي
آدم : هتعرفوها يوم جواز قصي وبالمناسبه هتعيش هنا لحد جوازنا
عاصي : ماشي
نظرت له كارلا بحزن ولم تتحدث
***************
في الاسكندريه
ذهبت ليل وتمارا لمنزل خطيبها مالك لمساعدة والدته المريضه والتي هي خالتها وطرقت الباب ففتحت فاطمه حماتها
فاطمه : حبايب خالتو تعالوا
وحضنت الفتاتان ليبادلانها بحب ثم دخلوا
ليل : يلا يا بطه قولي هنعمل ايه عشان منتأخرش
فاطمه : ولا اي حاجة اقعدوا معايا بس
وجلسوا في جو مرح حتي رن جرس الباب
ليل : هفتح اهو جاااااية
وفتحت لتجده نفس الشاب
ليل : هو انت بلا نيلة
برق بضيق : دا بيت مالك
ليل : ايوه اقوله مين
فاطمة : مين يا ليل
برق : انا الرائد برق الالفي
ليل بتمثيل : رائد ايوه قولي كده يا بطه ابنك جاسوس ودا صاحبه وبتدبسيني فية
فاطمه وهي تخلع خفها المنزلي : امشي يا بنت المجنونه اعملي..... تشرب ايه يا بني اتفضل الاول
برق : شكرا يا حاجة مش عايز حاجة
ليل : اعملك سم ههههههه
فاطمه : بت انتي قول يا بني تشرب ايه البت مقصوفه الرقبه دي عليها قهوة بس ايه تجنن
برق : خلاص قهوة سادة
ليل : فوريره
فاطمه : تمارا روحي صحي مالك
تمارا : حاضر
واتجهت لغرفة مالك وبدأت تهزه ببطء حتي يستيقظ
تمارا : مالك قوم في ضيوف مالك قوم بقي
شدها من يداها لتستلقي بجانبه وحاوطها بيده
مالك : نامي ربنا يهديكي
تمارا : مالك انا تمارا مش ليل
فتح عيونه ببطء ليراها
مالك : احم مخدتش بالي
تمارا : عادي ابعد
نظر لشفايفها بغيظ
مالك : ايه الزفت اللي حطاه ده
تمارا بلامباله : ملمع عادي
رفع ابهامه يمسحة وضغط علي شفاها السفلية
مالك بضيق : ممنوع يتحط
تمارا : شكله بيبقي حلو يا مالك
مالك بعصبيه : اما اقول ميتحطش يبقي ميتحطش مفهوم
تجمعت دموعها
مالك بهمس : أسف
تمارا بخفوت : مفيش مشكله
مالك : تمارا بجد اسف
نظرت له ولم تجب فانحني وقبلها لينسي انها اخت خطيبته وان هذه خيانه ثم ابتعد لتدفعه وتذهب جري لاسفل فنزل بعد وقت ليجد برق
****************************************
مرت ايام الاسبوع بدون احداث تذكر سوا تعود قمر علي العائلة حتي قاسم تتحدث معه بعفويه وهو كان يتبع اوامر شمسه
كانت قمر تجلس علي كرسي امام الشباك تفكر بصقرها كيف كان يحب اخري تدعي شمس مما جعلها تكره شمس ولكن منزل شمس احترق وتوفي اهلها وهي ذهبت لملجأ اجل هي عرفت اسمه لكنه لم تقل لصقر حتي لا يذهب لها واقتربت من صقر في وقت حزنه علي شمس ليتعلق بها ثم بدأ يحبها رويدا رويدا جعلته ينسي شمس قاطعها خبط علي الباب فذهبت فتحت لتجد شنطة هدايا
قاسم : ايه ده
قمر : مش عارفه
وفتحت الهديه لتجد فستان كب طويل ازرق قاتم وبنطلون شبابي ضيق كحلي وبليزر نفس اللون وتيشيرت ابيض ليكونوا ثنائي
قاسم لنفسه : لو شمس هي اللي تلبس الفستان هنكون احلي
ثم ابتسم تلقائي
*************
في جناح آسر
كانت تجلس بحزن بادي عليها تلعب مع ابنها وهو يلعب بفونه ليطرق احدهم الباب فتذهب وتحضر الشنطة وفتحتها
عمران : ده ايه
زهرة : مش عارفه
وفتحته لتجد فستان رصاصي فاتح كت رفيع ينزل بإنسياب علي جسمها وبنطلون ابيض ضيق وبليزر ابيض وتيشيرت رصاصي ونفس الذي لكن صغير لطفل وهو لعمران
زهرة : الله اكيد كارلا اللي جايباهم
وعلقتهم ووضعت زية علي السرير
****************
في غرفة كارما
وجدت الحقيبه امام غرفتها لتفتحها وتجد رسالة "ليكي ولحبيب القلب روحي وديها لليث باشا"
ضحكت من تصرفات اختها واتجهت لجناح ليث لتتطرق الباب وتدخل تتأمل الغرفه ذو اللون الاسود ثم نظرت له
كارما : دا الذي اللي كارلا اختارته ليك
ليث : افتحيه
فتحته لتجد بنطلون اسود ضيق وبليزر اسود وتيشيرت رصاصي اما لها فستان فضي بكم وبه فتحه من الجانب تصل لمنتصف فخذها وبه كرانيش تحتلها بعض الخطوط السوداء
كارما : وااااو اول مره العبقريه تختارلي حاجة حلوه
شدها من خصرها لترتطم به
ليث : هسافر بعد الحفلة امريكا مع حسن ومش راجع الا بمحمود يا كارما وساعتها هتكوني ملكي
كارما : متتأخرش
ليث : ماشي
بعدت يده والتفتت لتذهب
ليث : كارما
التفتت له
كارما : امممم
ليث : بحبك
كارما : للأسف معدش عندي قلب يحب يا ليث في حجر من ست سنين
وذهبت ليظل ينظر لها شارد
*****************
في جناح آدم
طرقت الباب ليفتح لها وتدخل
كارلا : انت الوحيد اللي جيت ليه بنفسي اتفضل ذيك
مسكه وفتحه ليجده اسود كله
كارلا : هو نفس تصميمهم بس بتاعك كله اسود عارف ليه
آدم : ليه
كارلا : لانك انقي قلب فيهم فلبسك مش هيأثر عليك
نظر لها وابتسم
آدم : وانتي هتلبسي ايه
شهقت بفزع
كارلا : انا اختارت للكل الا نفسي
ضحك بكل صوته
كارلا بدموع : بتضحك طيب انا هعمل ايه الحفلة هتبدأ قريب
حاوط خصرها بيداه وقبل جبينها
آدم : قبل الحفلة بساعه هتلاقي الفستان بتاعك موجود متعيطيش
كارلا : ازاي يا ابيه وبعدين زوقي صعب لنفسي
رفع ذقنها وهمس
آدم : انا قولت ايه
كارلا بخفوت : حاضر
نظر لعيناها ليتوه بهما يالله كم هي بريئة كعيناها انحني ليتنفس انفاسها
كارلا بهمس : ابيه
آدم : هششش
وانحني قبلها برقه ثم ابتعد ليجدها مغمضة العينان فرفع يده لوجهها يلمسه بهدوء ففتحت عيناها
كارلا بتوتر : انا همشي
آدم : ليه احم اصدي ماشي
وتركته وذهبت لغرفتها فابتسم واغمض عينه يتذكرها
*************
في سكن ملاك
رن الجرس لتفتح الباب وتجد بعض الفتيات
ملاك : انتوا مين
احد الفتيات : احنا بنات البيوتي
ملاك : امممم اتفضلوا
واخذتهم لغرفتها وفتحوا لها الفستان لا تنكر انها اعجبت به فكان رائع وبدأوا بتجهيزها
ملاك : لو سمحتي ممكن متحطيش ميك اب كتير
البنت : حاضر انتي اسمك ايه
ملاك : ملاك
البنت : انتي فعلا ملاك
ابتسمت لها وبدأوا بعملهم وعندما انتهوا
البنات : بسم الله ما شاء الله
هدي : يخربيت جمالك انا لو راجل وربنا منا مضيعاكي
ضحكت ملاك بكل صوتها
*****************
في قصر الالفي
في غرفة كارلا احدهم طرق الباب ففتحت لتعطيها الخادمه حقيبه ففتحتها لتجد فستان اسود
كارلا : اسود
وجدت ورقه وفتحتها "لانك انقي قلب فيهم" ابتسمت ثم شرعت في ارتدائة ووضعت لمسات ميك اب لتصبح رائعة
************
في جناح قاسم
خرج بعدما ارتدي ملابسه ليجدها تقف امام المرآة يالله كم هي بريئة بملامحها الهادئة الجميلة سرح قليلا بها بتصرفاتها الطفوليه عكس شمسه الناضجة
قمر : عسل يا بت يا قمر قمر بجد اموواه
ظل يتابعها بأعين كالصقر فالتفتت له وابتسمت
قمر : ننزل
قاسم : يلا
وتأبطت يده لتنزل لاسفل وقابل اخوه وزهرة بيدة وعمران يمسك يد والدته ونزلوا لاسفل
*************
في غرفة كارما
كانت تقف امام المرآة وهو خلفها
كارما : دخلت ازاي
ليث : الباب كان مفتوح
مسكت قلادتها لترتديها ولكنها وجدته يأخذه منها ويساعدها بإرتدائها ثم انحني وقبل عنقها لتقف كما هي لم تبدي اي رد فعل ثم مسك يدها اليمني ووضع بها خاتم
كارما : ايه ده
ليث : ده هنا لحد اما ارجع هنقله بنفسي
كارما ببرود : امممم ماشي
ليث : هتوحشيني
كارما بسخريه : وانت لا
ادارها ودفعها للحائط وشبك يداها بيداه علي الحائط فرفعت وجهها له
كارما : ابعد
ليث : عنادك وكبريائك ده هيخسرك كل حاجه
كارما : بالعكس هيكسبني كل حاجة
ليث : كارما انتي بتحبيني متكبريش
كارما : لا مبحبكش
ليث : ماشي
وابتعد ثم مسك يدها لينزلوا تحت استغرابها
***************
كان آدم يقف بالاسفل هو والكل منتظرين كارلا حتي يخرجوا للضيوف بالحديقة وجدوا كارلا تنزل بسرعه وبيدها حذائها ذو الكعب العالي وشعرها يتطاير حولها
كارما : عيلة بصحيح
كارلا : وانا عملت حاجة يلا
كارما : البسي الصندل
كارلا : هههههه ماشي
وارتدته مسرعه ثم وقفت
كارلا : وهي كل واحده معاها واحد وانا هسحب نفسي ادوني حتي عمران اهو منظر
ضحكت الفتيات بينما جذبها آدم
آدم : تعالي نطلع سوا انا كمان لوحدي
نظرت له كارلا لتضع يدها علي فمها فابتسم
كارلا : احم ماشي
وخرج الكل للحديقه
في جناح قاسم
دخلت زهرة علي قمر بعدما ارسلتها سميرة وهي تعرف ان قاسم لم يعد لتجدها تجلس علي السرير متكوره فذهبت وجلست امامها
زهرة : مالك يا قمر
قمر : انتي عارفه اسمي
زهرة : لا بس بقول لقب
قمر : انا اسمي قمر
ضحكت زهرة
قمر : انتي مين
زهرة : انا زهرة مرات اخو قاسم الكبير
تذكرت قمر ان قاسم هو زوجها
قمر : هما كتير اوي
زهرة : ايوه آسر وآدم وقصي وبرق وقاسم وليث انا مرات آسر
قمر : اي
زهرة : يلا عشان ننزل ناكل
قمر : بس انا معنديش هدوم
زهرة : عملت حسابي لانك جيتي من غير شنطه دي من هدومي خديها احنا تقريبا حجم بعض
قمر : ايوه انتي عندك تسعتاشر سنه زيي
زهرة : لا انا عندي اربعة وعشرين وام لطفل كمان
قمر بزهول : بس انتي شكلك صغيرة اوي
زهرة : ههههههه ايوه يلا ننزل بقي
قمر : استنيني هاخد شاور في ثواني
زهرة : حاضر
وبعد وقت نزلوا سويا ليجدوا كارلا وكارما وسميرة يجلسوا سويا
زهرة : بصي يا قمر البت اللي عمله نفسها مش كويسه دي كارما وام نضاره كارلا ودي امنا كلنا
سميره : ام مين يا بت انا اختكم واسمي سميره قوليلي يا سوسو
ضحك الكل ثم ذهبوا بإتجاه المائدة
زهرة : قمر دا جدو عصعص
عاصي بحدة مصطنعه : عصعص ايه يا بت اسمي عاصي
زهرة : لا عصعص هيه
عاصي : عشان زهرة هانم يبقي عصعص..... فين قاسم
زهرة باستفزاز : في جيبي يا عصعص
ضحكت الفتيات
عاصي : ماشي يا زهرة اما تقعي تحت ايدي بس
عمران : محدش هيقلب من مامي
عاصي : ماشي يا عمران باشا...... سميرة كلمتي ملاك
سميره : ايوه والفرح بعد اسبوع
لم يبد قصي اي رد فعل
كارلا : انا عندي فكره
عاصي : ايه
كارلا : انا هختار للكل ذي الفرح تمام وحتي فستان العروسه ويوم الفرح الكل هيبقي عنده ذيه تمام بالله عليكم وافقوا
سميره : كارلا اسبوع
كارما : عادي يا طنط هتختارهم في يوم معاكم الانسه عبقريه
عاصي : تمام حد عنده اعتراض
آسر وقصي وليث : لا
سميرة : كارلا العروسه محجبة
عمران : تيته مث دي ملاك اللي في الفون
سميرة : ايوه
فتح فونه لفيديو ليها وكانت تقول قرآن بصوتها وخلفه طفلة صغيرة ليراها الفتيات
قمر : ايوه عارفاه البنت دي مبتعيطش خالص اصحابها بيقولوا عليها كده حتي الفيديوهات الحزينه مش بتعرف تعملها
نظروا لها بإستغراب لتحمحم وتصمت
كارلا : جميلة اوي
سميرة : وفي الحقيقه احلي
عاصي : يلا الاكل اتحط
اومأوا ودخل قاسم
عاصي : تعالي افطر يا قاسم
قاسم : لا مش هفطر
وتركهم دون سماع شئ ليبدل ملابسه ويذهب لعمله
عاصي : برق هيحضر
قصي : لا مش هيعرف يجي قبل شهر ونص
عاصي : تمام
***************
في المساء
عاد قاسم من العمل وهو يشتعل فهو لم يراها لم تأتي بالفعل يريد عناقها وبشدة لقد اشتاق لها فدخل جناحة وهو يشعر بالغيظ وجد قمر تجلس فذهب لها ليخرج غيظه شدها من شعرها
قاسم بعصبيه : كله منك انتي لوحدك بسببك مشفتهاش قال مش عايزاني اضربك دا انا عايز اقتلك الوقتي بسببها
رمشت عدة مرات بطفوليه ليدفعها وينزل مسرع لاسفل خبط في زهرة
زهرة : اه قاسم حاسب مالك
قاسم : عايز اشوفها بأي طريقه
استغربت زهرة فهذه اول مره يحدثها طبيعي
زهرة : مين دي
قاسم : شمسي
زهرة : روح ليها
قاسم : بس احنا اتشاكلنا
زهرة : خلاص روح صالحها اتنازل عشانها
قاسم : معاكي حق
وضرب كفه بكفها
قاسم : شكرا
زهرة : هههههه العفو
وذهب مسرع لتلتفت وتجد صفعة قويه علي وجنتها وشد شعرها
آسر : ازاي تكلميه
نظر له بألم وفكت يده عن شعرها
زهرة : اما تعوز تضربني اوضتنا موجودة عشان جدك
وتركته وذهبت لتنزل دموعها
*****************
في منزل شمس
كانت تجلس وكلما نزلت دموعها تمسحها
شمس : بس بقي بطلي عايط عليه
لتنزل مرة اخري فمسحتها بعنف
شمس : بس بقي يووه
قاسم : انا اسف مش هضربها عشانك
رفعت نظرها له لتضحك وجرت تعلقت برقبته ليرفعها عن الارض وهو سعيد كمن عادت له روحه ثم ابتعدت ليتضايق
قاسم : بعدتي ليه
شمس : عشان جعانه
قاسم : تصدقي وانا كمان
ثم اخذها للمطبخ لتبدأ هي بطهو اكله تفعلها دائما ثم وقفت بجانبه تنتظر ان تطهو
قاسم : مين علمك الاكله دي
شمس بتوتر : بلاش
شدها وحاوط خصرها وهو يقربها وتحدث وهو يجز علي اسنانه
قاسم : مين اللي علمهالك يا شمسي
شمس بتوتر : هقولك بس متضايقش ماشي
قاسم بحده : قولت مين
شمس : قبل ما بيتنا يتحرق كان عندنا جيران وكان عندهم ابن اكبر مني بست سنين اسمه صقر وكنا احم
قاسم : كنتوا ايه
شمس : بنحب بعض
شعرت بأصابعه تغرز بخصرها وعينة تشتعل
شمس بسرعه : والله طفوله انا بحبك انت الوقتي
بعد وجهه عنها لتظهر عروق رقبته ويجز علي اسنانه
قاسم : كملي
شمس : وهو علمها ليا واما بيتنا اتحرق ودوني ملجأ ومعرفتش عنه حاجة قاسم بوصلي قاسم
وادارت وجهه لينظر لها
شمس : بحبك
قبلها بعنف وقوه ثم ابتعد وسند جبينه علي جبينها
قاسم : انتي ليا لوحدي مفهوم
شمس : مفهوم
وحضنته ليبادلها ثم قضي باقي اليوم معها ليعود للقصر
**********
في قصر الالفي
كان الكل يجلس علي الطعام حتي قاسم الذي وجد جده سعادة بعينه ليظن ان قمر سببها لا يعرف انها الشمس بينما نظرت زهرة لقاسم الذي اشار لها بمعني تمام فابتسمت ونظرت لآسر لتجده يتوعد لها فتحولت ملامحها للخوف الممزوج بالحزن ليلمحها جدهم
آدم : جدي
عاصي : نعم
آدم : انا قررت اخطب
عاصي : ومين بقي سعيدة الحظ اللي هتاخد الكويس في احفادي
آدم : هتعرفوها يوم جواز قصي وبالمناسبه هتعيش هنا لحد جوازنا
عاصي : ماشي
نظرت له كارلا بحزن ولم تتحدث
***************
في الاسكندريه
ذهبت ليل وتمارا لمنزل خطيبها مالك لمساعدة والدته المريضه والتي هي خالتها وطرقت الباب ففتحت فاطمه حماتها
فاطمه : حبايب خالتو تعالوا
وحضنت الفتاتان ليبادلانها بحب ثم دخلوا
ليل : يلا يا بطه قولي هنعمل ايه عشان منتأخرش
فاطمه : ولا اي حاجة اقعدوا معايا بس
وجلسوا في جو مرح حتي رن جرس الباب
ليل : هفتح اهو جاااااية
وفتحت لتجده نفس الشاب
ليل : هو انت بلا نيلة
برق بضيق : دا بيت مالك
ليل : ايوه اقوله مين
فاطمة : مين يا ليل
برق : انا الرائد برق الالفي
ليل بتمثيل : رائد ايوه قولي كده يا بطه ابنك جاسوس ودا صاحبه وبتدبسيني فية
فاطمه وهي تخلع خفها المنزلي : امشي يا بنت المجنونه اعملي..... تشرب ايه يا بني اتفضل الاول
برق : شكرا يا حاجة مش عايز حاجة
ليل : اعملك سم ههههههه
فاطمه : بت انتي قول يا بني تشرب ايه البت مقصوفه الرقبه دي عليها قهوة بس ايه تجنن
برق : خلاص قهوة سادة
ليل : فوريره
فاطمه : تمارا روحي صحي مالك
تمارا : حاضر
واتجهت لغرفة مالك وبدأت تهزه ببطء حتي يستيقظ
تمارا : مالك قوم في ضيوف مالك قوم بقي
شدها من يداها لتستلقي بجانبه وحاوطها بيده
مالك : نامي ربنا يهديكي
تمارا : مالك انا تمارا مش ليل
فتح عيونه ببطء ليراها
مالك : احم مخدتش بالي
تمارا : عادي ابعد
نظر لشفايفها بغيظ
مالك : ايه الزفت اللي حطاه ده
تمارا بلامباله : ملمع عادي
رفع ابهامه يمسحة وضغط علي شفاها السفلية
مالك بضيق : ممنوع يتحط
تمارا : شكله بيبقي حلو يا مالك
مالك بعصبيه : اما اقول ميتحطش يبقي ميتحطش مفهوم
تجمعت دموعها
مالك بهمس : أسف
تمارا بخفوت : مفيش مشكله
مالك : تمارا بجد اسف
نظرت له ولم تجب فانحني وقبلها لينسي انها اخت خطيبته وان هذه خيانه ثم ابتعد لتدفعه وتذهب جري لاسفل فنزل بعد وقت ليجد برق
****************************************
مرت ايام الاسبوع بدون احداث تذكر سوا تعود قمر علي العائلة حتي قاسم تتحدث معه بعفويه وهو كان يتبع اوامر شمسه
كانت قمر تجلس علي كرسي امام الشباك تفكر بصقرها كيف كان يحب اخري تدعي شمس مما جعلها تكره شمس ولكن منزل شمس احترق وتوفي اهلها وهي ذهبت لملجأ اجل هي عرفت اسمه لكنه لم تقل لصقر حتي لا يذهب لها واقتربت من صقر في وقت حزنه علي شمس ليتعلق بها ثم بدأ يحبها رويدا رويدا جعلته ينسي شمس قاطعها خبط علي الباب فذهبت فتحت لتجد شنطة هدايا
قاسم : ايه ده
قمر : مش عارفه
وفتحت الهديه لتجد فستان كب طويل ازرق قاتم وبنطلون شبابي ضيق كحلي وبليزر نفس اللون وتيشيرت ابيض ليكونوا ثنائي
قاسم لنفسه : لو شمس هي اللي تلبس الفستان هنكون احلي
ثم ابتسم تلقائي
*************
في جناح آسر
كانت تجلس بحزن بادي عليها تلعب مع ابنها وهو يلعب بفونه ليطرق احدهم الباب فتذهب وتحضر الشنطة وفتحتها
عمران : ده ايه
زهرة : مش عارفه
وفتحته لتجد فستان رصاصي فاتح كت رفيع ينزل بإنسياب علي جسمها وبنطلون ابيض ضيق وبليزر ابيض وتيشيرت رصاصي ونفس الذي لكن صغير لطفل وهو لعمران
زهرة : الله اكيد كارلا اللي جايباهم
وعلقتهم ووضعت زية علي السرير
****************
في غرفة كارما
وجدت الحقيبه امام غرفتها لتفتحها وتجد رسالة "ليكي ولحبيب القلب روحي وديها لليث باشا"
ضحكت من تصرفات اختها واتجهت لجناح ليث لتتطرق الباب وتدخل تتأمل الغرفه ذو اللون الاسود ثم نظرت له
كارما : دا الذي اللي كارلا اختارته ليك
ليث : افتحيه
فتحته لتجد بنطلون اسود ضيق وبليزر اسود وتيشيرت رصاصي اما لها فستان فضي بكم وبه فتحه من الجانب تصل لمنتصف فخذها وبه كرانيش تحتلها بعض الخطوط السوداء
كارما : وااااو اول مره العبقريه تختارلي حاجة حلوه
شدها من خصرها لترتطم به
ليث : هسافر بعد الحفلة امريكا مع حسن ومش راجع الا بمحمود يا كارما وساعتها هتكوني ملكي
كارما : متتأخرش
ليث : ماشي
بعدت يده والتفتت لتذهب
ليث : كارما
التفتت له
كارما : امممم
ليث : بحبك
كارما : للأسف معدش عندي قلب يحب يا ليث في حجر من ست سنين
وذهبت ليظل ينظر لها شارد
*****************
في جناح آدم
طرقت الباب ليفتح لها وتدخل
كارلا : انت الوحيد اللي جيت ليه بنفسي اتفضل ذيك
مسكه وفتحه ليجده اسود كله
كارلا : هو نفس تصميمهم بس بتاعك كله اسود عارف ليه
آدم : ليه
كارلا : لانك انقي قلب فيهم فلبسك مش هيأثر عليك
نظر لها وابتسم
آدم : وانتي هتلبسي ايه
شهقت بفزع
كارلا : انا اختارت للكل الا نفسي
ضحك بكل صوته
كارلا بدموع : بتضحك طيب انا هعمل ايه الحفلة هتبدأ قريب
حاوط خصرها بيداه وقبل جبينها
آدم : قبل الحفلة بساعه هتلاقي الفستان بتاعك موجود متعيطيش
كارلا : ازاي يا ابيه وبعدين زوقي صعب لنفسي
رفع ذقنها وهمس
آدم : انا قولت ايه
كارلا بخفوت : حاضر
نظر لعيناها ليتوه بهما يالله كم هي بريئة كعيناها انحني ليتنفس انفاسها
كارلا بهمس : ابيه
آدم : هششش
وانحني قبلها برقه ثم ابتعد ليجدها مغمضة العينان فرفع يده لوجهها يلمسه بهدوء ففتحت عيناها
كارلا بتوتر : انا همشي
آدم : ليه احم اصدي ماشي
وتركته وذهبت لغرفتها فابتسم واغمض عينه يتذكرها
*************
في سكن ملاك
رن الجرس لتفتح الباب وتجد بعض الفتيات
ملاك : انتوا مين
احد الفتيات : احنا بنات البيوتي
ملاك : امممم اتفضلوا
واخذتهم لغرفتها وفتحوا لها الفستان لا تنكر انها اعجبت به فكان رائع وبدأوا بتجهيزها
ملاك : لو سمحتي ممكن متحطيش ميك اب كتير
البنت : حاضر انتي اسمك ايه
ملاك : ملاك
البنت : انتي فعلا ملاك
ابتسمت لها وبدأوا بعملهم وعندما انتهوا
البنات : بسم الله ما شاء الله
هدي : يخربيت جمالك انا لو راجل وربنا منا مضيعاكي
ضحكت ملاك بكل صوتها
*****************
في قصر الالفي
في غرفة كارلا احدهم طرق الباب ففتحت لتعطيها الخادمه حقيبه ففتحتها لتجد فستان اسود
كارلا : اسود
وجدت ورقه وفتحتها "لانك انقي قلب فيهم" ابتسمت ثم شرعت في ارتدائة ووضعت لمسات ميك اب لتصبح رائعة
************
في جناح قاسم
خرج بعدما ارتدي ملابسه ليجدها تقف امام المرآة يالله كم هي بريئة بملامحها الهادئة الجميلة سرح قليلا بها بتصرفاتها الطفوليه عكس شمسه الناضجة
قمر : عسل يا بت يا قمر قمر بجد اموواه
ظل يتابعها بأعين كالصقر فالتفتت له وابتسمت
قمر : ننزل
قاسم : يلا
وتأبطت يده لتنزل لاسفل وقابل اخوه وزهرة بيدة وعمران يمسك يد والدته ونزلوا لاسفل
*************
في غرفة كارما
كانت تقف امام المرآة وهو خلفها
كارما : دخلت ازاي
ليث : الباب كان مفتوح
مسكت قلادتها لترتديها ولكنها وجدته يأخذه منها ويساعدها بإرتدائها ثم انحني وقبل عنقها لتقف كما هي لم تبدي اي رد فعل ثم مسك يدها اليمني ووضع بها خاتم
كارما : ايه ده
ليث : ده هنا لحد اما ارجع هنقله بنفسي
كارما ببرود : امممم ماشي
ليث : هتوحشيني
كارما بسخريه : وانت لا
ادارها ودفعها للحائط وشبك يداها بيداه علي الحائط فرفعت وجهها له
كارما : ابعد
ليث : عنادك وكبريائك ده هيخسرك كل حاجه
كارما : بالعكس هيكسبني كل حاجة
ليث : كارما انتي بتحبيني متكبريش
كارما : لا مبحبكش
ليث : ماشي
وابتعد ثم مسك يدها لينزلوا تحت استغرابها
***************
كان آدم يقف بالاسفل هو والكل منتظرين كارلا حتي يخرجوا للضيوف بالحديقة وجدوا كارلا تنزل بسرعه وبيدها حذائها ذو الكعب العالي وشعرها يتطاير حولها
كارما : عيلة بصحيح
كارلا : وانا عملت حاجة يلا
كارما : البسي الصندل
كارلا : هههههه ماشي
وارتدته مسرعه ثم وقفت
كارلا : وهي كل واحده معاها واحد وانا هسحب نفسي ادوني حتي عمران اهو منظر
ضحكت الفتيات بينما جذبها آدم
آدم : تعالي نطلع سوا انا كمان لوحدي
نظرت له كارلا لتضع يدها علي فمها فابتسم
كارلا : احم ماشي
وخرج الكل للحديقه
الاكثر قراءة هذا الشهر :
موعد البارت الجديد الساعة ( 4 م ) يوميا ان شاء الله
هنا تنتهى احداث رواية غرام اولاد الالفي الفصل الرابع ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية غرام اولاد الالفي الفصل الخامس أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية غرام اولاد الالفي ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .