رواية غرام اولاد الالفي الفصل الثالث والعشرون بقلم سماء احمد . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية مصرية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية غرام اولاد الالفي كاملة بقلم سماء احمد من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية غرام اولاد الالفي pdf كاملة من خلال موقعنا .
رواية غرام أولاد الألفي الفصل الثالث وعشرون
الفصل الثالث وعشرون
في حديقة القصر
كان التحضيرات افخم ما يقال ويحضرة الكثير والكثير من كبار المجتمع والصحافه عكس فرح قيس وملاك
قاسم لنفسه : يا نهارك ابيض كب يا شمس دا انتي ليلتك مش فايته وانا اقول جابت الفستان من ورايا ليه
كانت شمس تتأبط زراع أسد وتذهب بإتجاه قاسم الذي يشتعل وهو يراها ترتدي فستان كب ابيض يضيق عند الصدر وينزل بإتساع حتي وصلت له فمسك يدها وقبل باطنها
قاسم : الفستان اللي فرحانه به ده هدفعك تمنه اما نطلع
أسد بغضب : انا واقف
شمس بضحك : سيبك منه ولا يقدر انا شمس
قاسم رافعا حاجبة : ولا اقدر
شمس : ايوه
شدها من خصرها لتلتصق به فتركهم أسد ليجد اعين الناس اتسعت فنظر خلفه لتجحط عيناها من اعمال زوج اخته الوقح فلقد قبلها امام الكل حتي الصحافه ولم يهمه احد ثم بدأ يرقص سلو معها
*******************
عند آدم
كان يقف منتظرها لا يصدق انه سيراها حتي وجدها تأتي متأبطه يد جده حتي وصلت له
آدم بندم : كارلا
ومسك يداها اقترب وقبل جبينها بينما نزل الجد فبدأ يرقص معها
آدم : سبتيني ليه
كارلا : اعرف اني هنا عشان قاسم وبس غير كده بتمني اني اطلق منك
آدم : سامحيني
كارلا : مش هقدر بعد اما اكتشفتك علي حقيقتك
حضنها وسكت فهذا ليس المكان المناسب
***************
عند قمر
كانت تقف وتنظر لقاسم وشمس بفرحة حقيقية لتأتي لها واحدة من الصحافه
الفتاه : قمر هانم ممكن كم سؤال
قمر : احم ماشي
الفتاة : لو مش هنضايقك ليه قاسم بيه اتجوزك وهو باين عليه بيحب شمس سكرتيرته
قمر : مبدئيا ده سبب يخص قاسم وبالنسبه ليه هو وشمس فهو مش بيحب شمس هو بيعشقها وهي كذلك وربنا جمعهم بعد وقت يبقي مفيش داعي لأسئلة محرجه وتألفوا كلام متعب وتعكروا صفو حياته خصوصا ان قاسم كان قاسي اوي واتغير فمش عايزين نرجعه ذي ما كان
ثم تركتهم وذهبت ليتفهموا ما قالت
اما قمر فوجدت صقر يقف امامها
قمر : عدي لو سمحت
صقر : قمر سامحيني بقي انا اسف
قمر : اسامحك يا صقر اسامحك علي ايه ولا ايه اسامحك علي حبك لشمس ووهمك بحبي ولا تخليك عني اول اما شوفتها
وبعدته عن طريقها ومشت قليلا لتنزل دموعها فوجدت أسد امامها
أسد : مالك يا قمر
اندفعت لحضنه تبكي فلف يده حولها يمسد علي شعرها
أسد : هششش خلاص اهدي
قمر ببكاء : بحبه اوي يا أسد بس هو خزلني
أسد : قاسم
قمر بغيظ : قاسم في عينك يا بعيد صقر
ضحك بكل صوته فابتعدت وضحكت ليمسح دموعها ولمح ميان تنظر له ودموعها تغرق وجهها وما ان نظر لها جرت لتلتقي ببرق الذي حملها
برق بقلق : مالك يا ميان
ميان ببكاء : مفيش يا عمو
جلس علي كرسي وهي علي قدمه ومسح دموعها
برق : قوليلي مالك مش احنا اصحاب
ميان : هو اثد بيحب قمر
برق بأعين ضيقه : بتسألي ليه
ميان بتوتر : كده اهو قول بث
برق : ميان
ميان : شوفته كان حضنها وانا اتضايقت
برق : واتضايقتي ليه
ميان : عشان انا مش عايثاه يحضن غيري
برق بابتسامه : ميمو انتي لسه صغننه علي الكلام ده وصغننه اوي كمان مش معني انك بتفكري اكبر من عمرك انك كبيره وبعدين عشان ترتاحي أسد مش بيحب قمر هو يبعتبرها اخته
ميان بفرحه : بجد
برق : ايوه
ميان : عمو بليييث متقولش لبابا
قبل جبينها وابتسم
برق : حاضر يا قلب عمو
ووقف وهو يحملها ثم ذهب بإتجاه الكل
********************
كانت ملاك تقف بتأفف وتنظر لشمس التي تغمز لها فتضحك ثم أتت لها زهرة
ملاك : مالك يا زوزو
زهرة : قلبي مأبوض اوي يا ملاك
ملاك : استغفري ربك وكل حاجة هتكون كويسه
أتت لها كارما التي كانت صدمه للكل بإرتداءها للحجاب
زهرة : الاخت كارما وصلت
كارما : بس يا باردة...... عارفين مين اللي جايين الحفلة وهيبقوا صدمه
ملاك بسخريه : مين يعني اللي ليه اهمية قدام عيلة الالفي
كارما : فكري
ملاك : هدعيلهم لو كان رعد الشافعي المز
كارما : ههههههه وهو كذلك
ملاك : بجد يعني رعد الشافعي جاي
آسر من خلفهم : مش بس رعد دا حلفاءه
ملاك : اصدك ولاده يخربيت ام جمالهم
شعرت بمن ضغط علي زراعها
قصي : لسانك
ملاك بغيظ : اصدي مراتات ولاده انتي اللي دايما فاهم غلط
ضحك آسر وجاء لهم ميان وليل وبرق
برق : في ايه
شعروا بشئ والتفات الاشخاص للبوابه ليجد سيارات فاخرة جدا تدخل من بعيد
ليل : مين دول
قصي : عيلة الشافعي
وجدوا رعد الشافعي وعشق زوجته وخلفة اربعه اولاد وخمنوا من ضمنهم ابنته وزوجها يدخلوا للحديقة
زهرة : عندي سؤال..... مين فيهم رعد الشافعي الكبير
نظروا لها وضحكت الفتيات ثم ذهبوا بإتجاه عائلة رعد مع رأفت وسميرة وعاصي
عاصي : اهلا يا رعد يابني
رعد الكبير : ازيك يا عمي عاصي
ملاك : لا اسمه جدو مش عمو
نظروا لها والفتيات تكتمن ضحكتهم
رعد : هههههه ليه جدو
ملاك : عشان انت صغير انك تقولوا عمو
رأفت : ملاك يا بنتي رعد اكبر مني
ملاك بسرعه : احنا هنستهبل اكبر منك منين دا من دور ولادك
نظر لها الكل ومنهم من يكتم ضحكته
قصي بإحراج : معلش يا رعد بيه مراتي مسحوبه من لسانها
عشق الكبيرة : هههههه لا عادي شغف بنتنا زيها بعدين مش تعرفونا علي البنات
عاصي : زهرة مرات آسر وملاك مرات قصي وبنتهم ميان وليل مرات برق وكارما مرات ليث وهو مسافر الفترة دي ودا رعد الشافعي مراته عشق وابنه عدي ومراته رزان وأسد ومراته نور ورعد ومراته عشق وشغف بنته الوحيدة وجوزها صقر
الفتيات : اهلا
ملاك بمرح : ايه ده يا أسد مراتك متجوزه اخوك
عشق الصغيره : ههههههه لا انا تؤام نور
قصي : معلش يا جماعة ملاك اسكتي بقي
ملاك بغضب : متكلمنيش لو سمحت
قصي بحدة : ملاك
ملاك بعند : بردك مش هرد
جز علي اسنانه بضيق
قصي : خلاص انا اسف يا هانم
ملاك : غني يا قصي والا مش هقبل اسفك
قصي : كله الا دي
ملاك : خلاص مش قابله اسفك..... كنا بنقول ايه صحيح احنا واقفين ليه
عاصي : اي يلا نروح علي ترابيزه
برق : صحيح مش شايف فهد يعني هو فين
رعد بضحك : معلش اصلة عريس جديد
ملاك بأعين متسع : ايه ده هو اتجوز علي مراته اكيد مغروره اصلها مزه اوي وعندها عيوني بس واللهي حرام الواحد يجوز علي دي دا انا لو راجل وربي منا مضيعاها
سمعت صوت ضحكة رنانه فالتفتوا ليجدوا فهد وبجانبه ايسيل التي تضحك
ملاك : طب بزمتكم دي ما هي مزه
وضعت ليل يدها علي فم ملاك
ليل : حرام عليكي اكتمي شويه
ايسيل : ههههههه سبيها دي عسل اوي
غمزت لها ملاك بمشاكسه لتضحك اكثر وكذلك الكل
رعد : مكنش اصدي اتجوز بس فهد ابني كده
ضحك الكل ثم اتجهوا وجلسوا سويا وبدأوا الحديث
ميان : مامي
ملاك : نعم يا روح مامي
ميان : الفرح ده ممل اوي وعمو قاثم بيبث لشمث بعثبيه
زهرة : هههههه اكيد عشان الفستان
ميان : تقريبا...... مامي بالله عليكي خلي الفرح حلو
ملاك بخبث : بابي يا ميان
قصي رافعا حاجبه : دا ضغط بطريقة ملاك
ملاك ببرائة : انا وبعدين متكلمنيش
ميان : قومي كده يا طنط زهرة انتي وليل وكارما ومامي
وقفوا الاربعه وملاك تفهم مقصدها ثم ذهبت ميان لأيسيل
ميان : ياللي شبه مامي قومي كده
ضحكت ايسيل ووقفت
ميان : وانتوا اللي شبه بعض اوقفوا وانتي يا حلوه
وقفت عشق ونور ورزان
ميان : وانتي يا عثل وانتي كمان يلا يا ثوثو انتي وثوثو
وقفت عشق الكبيره وشغف وسهير وسميرة
ميان بخبث : تعالوا نبارك للعرثان
اومأوا جميعهم بعدم فهم الا ملاك
قصي بعصبيه : ملاك خلي يومك يعدي
ملاك بغمزه : موعدكش
خبط كف بكف فضحك عاصي
*****************
صعدت الفتيات علي المسرح وذهبت ملاك لدي جي وتحدثت معه قليلا ثم ذهبت وسحبت شمس للمنتصف وكذلك كارلا وجاءت قمر بعدما سحبتها ميان
ملاك : بصوا هي علقه بعلقه والنهارده فرح يبقي نخربها
واشارت لدي جي ليشغل كليب يا بنات حلوين لتضحك الفتيات ويبدأن بالرقص وهم يعلموا بعدم مرور ليلتهم علي خير
شمس وهي ترقص امام ملاك : هتموتي يا سوسو الليلة
ملاك : ههههههه عارفه
**************
عند الشباب
كان قصي يكور يده يحاول التمالك حتي لا يفعل شئ امام الكل وكذلك فهد الذي لا يقل عنه وجاء لهم قاسم بعصبيه هو وآدم
قاسم بعصبيه : جدي لو موقفتش المهزله دي استعد لفضيحة دا منظر
عاصي بحده : قاسم اقسم بالله لو اتهورت لهيبقي ليا تصرف تاني وبعدين متنساش اللي هيحصل لشمس
كور يده بألم لن يفعل شئ حتي لا يخسرها
وقف رعد الصغير وضرب المنضده
رعد : دي زوديتها اوي
رعد الكبير بهدوء : اقعد يا رعد
رعد بغيرة مجنونه : اهدي ازاي والكل بيبصلها
رعد الكبير : اسمعوا واترزع
جلس رعد علي مضض
رعد الكبير : انتوا شايفينهم بيرقصوا مش كده..... انا شايفهم بيفرحوا بجنون ع فكره لو ركزتوا كل واحده بترقص بحدود وفرح وملاك اللي انت متضايق منها يا قصي ومن تصرفاتها بتنشر الفرح...... لو مراتك وحشه مكناش كلنا استقبلنا كلامها بصدر رحب...... عشق يا رعد بتتحكم فيها شوف اما ادتلها حريتها عيونها في فرح اد ايه...... وشمس اللي تحسها اول مره تفرح يا قاسم كأن طفل ولاول مره يشوف لعبه التحكم وحش يا ولاد انا بعشق عشق وبغير عليها بس في حياتي ما اتحكمت فيها
تااااه قصي بكلام رعد ونظر لملاك التي ترقص مع ميان ويفعلوا نفس الحركات هما كالتؤام هما حياته ثم ذهبت لشمس وتقبل وجنتها وهم يرقصوا بجنون يليق بهم وكلاهما ترتسم ضحكة رائعه علي فمهم ثم التفتت لأيسيل التي من يراهم يظن انهم تؤام وبدأوا يرقصوا بجانب بعض ويفعلوا حركات بأكتافهم
اما برق فنظر لليل التي تجن كطفلة يري ضحكة بريئة كما رأها اول مره وتتمايل بجنون مع عشق ونور وقمر
اشار رعد الكبير لعشق فأتت هي وسميره وسهير
فجأه قالت ملاك لدي جي شئ ومسكت مايك وشمس مايك وايسيل مايك ليغنوا اغنيه فتشي ورا جوزك
وكانت شمس تغني وتنظر لقاسم الذي نظر لها بتوعد ورأها لوت فمها بتهكم فضحك بكل صوته وكذلك الكل
بينما وقف قصي وذهب بإتجاههم
عاصي بتوعد : ماشي يا قصي..... حد يروح يوقفوا
رعد الكبير بنظرة متفحصه : لا هو مش هيعمل حاجة
*****************
ذهب قصي للدي جي طلب منه شئ ثم اتجه لتتوقف الاغاني فجأه ثم ذهب قصي امام ملاك لتتجمع دموعها تشعر انها ستتلقي اهانه مؤلمه لكنه جذبها من خصرها والكل يتابع ثم اخرج يده من خلف ظهره وكان يحمل مكرفون
وقف الشباب واتجه كل واحد لحبيبته وحاوط خصرها بينما نزلت كارما وميان في هدوء وصقر شد قمر للرقص وبدأت الموسيقي لتضحك ايسيل وهي تنظر لفهد
فهد : تاني
ايسيل : تاني يا فهدي
لف يده حول خصرها وجعل انفه يلامس انفها وهي تلف يداها حول عنقه ولم يعيروا انتباه لأحد
بدأ قصي يغني بصوته العذب الرائع بعد عشر سنوات اغنيه قلب واحد وهو يتمايل بهدوء معها ويقبل جبينها
اما قاسم فلف يده حول خصرها وهو ينظر لعيونها بتوعد لذيذ
قاسم : لينا عقابات كتيرة الليله وهنختمها بشهرزاد
ضربته علي صدره بغيظ ليضحك
شمس : بس يا قاسم هيفهموا
قاسم : وايه يعني
انتهي قصي من الاغنيه ليحمل قاسم شمس ويدور بها وكذلك آدم ولكن قاسم لم ينزلها
شمس : قاسم نزلني
نظر للكيك الذي يأتي بإتجاههم وآخر بإتجاه آدم والكل نزل الا العرسان
قطع آدم وكارلا الجاتو لكن احد الشباب قطع لقاسم وشمس الذي مازال يرفعها
شمس بغيظ وخجل : قاسم
ابتسم ولم يجب فأحضر الشاب لهم قطعتين واكل كل منهم قطعته
قاسم بهمس سمعته : ياريتني كنت الجاتو
شمس : قاااااسم
اتي الشاب بقطعه لشمس فأخذتها بفمها ليأخذها قاسم بفمه واكلها وهو يضحك لتخجل ثم دار بها ببطء ووقف ليعطيه الشاب واحده اخري فاقترب بفمه من شمس وغمز لها لتتحول وجنتاها للأحمر القاني وهي توشك علي البكاء من الخجل فتحت فمها واخذت منها القليل
شمس : ماشي يا قاسم
غمز بمشاكسه ليأتي الشاب بقطعه واحده بالمنتصف وحين اقتربوا بعدها لتبتعد شمس فضحك قاسم وفعلها الشاب مره اخري فأبتعدت شمس مره اخري وجاء الشاب يعيدها فمسك قاسم يده وهو يرفع شمس بيد واحده وبعد الشوكه ورفع ذقن شمس وقبلها من شفايفها ودار بها
قاسم : بعشققققققك يا شممممممسي بعشقققققك
لفت يداها حول رأسه ودموعها نزلت
****************
كان الكل يقف وبجانبه حبيبته بحضنه وينظروا لقاسم وشمس حتي آدم وكارلا وابتسموا حين قبلها ودار بها وخجلت الفتيات وحين اعترف لها بعشقة زاد فرحهم لكنهم تفاجأوا بدموع شمس التي نزلت وحين رأوا قاسم انصدموا التفتت ملاك لقصي ونزلت دموعها
ملاك بدموع تنزل : شايفه بيعيط اخوك
حضنها ولف يده حولها وتجمعت دموعه وهو يري اخوه تنزل دموعه كشمس
ايسيل بدموع تتساقط تلقائي : بيعيط يا فهد هو بيعيط زيها
فهد وهو يحضنها : هششش
ابتعدت شمس عن قاسم لتري دموعه فانصدمت ورفعت يدها ومسحتهم
شمس : بتعيط ليه يا قاسم
قاسم : انا بعشقك يا شمس اوعي تسبيني هموت من غيرك
شمس بدموع تتجدد : قاسم خلاص يا حبيبي
ليل : قال ايه عشان تعيط اكتر
برق وهو ينظر لعيونها : اوعي تسبيني هموت من غيرك
فهمت انه يقصد نفسه ايضا فأغمضت عيناها لتنساب دموعها ولفت يداها حول خصره تدفن رأسها بصدرة فتنهد بتعب ممزوج بدموع
*******************
كدة الفصل الثالث وعشرون خلص
بقلمي / سماء أحمد
في حديقة القصر
كان التحضيرات افخم ما يقال ويحضرة الكثير والكثير من كبار المجتمع والصحافه عكس فرح قيس وملاك
قاسم لنفسه : يا نهارك ابيض كب يا شمس دا انتي ليلتك مش فايته وانا اقول جابت الفستان من ورايا ليه
كانت شمس تتأبط زراع أسد وتذهب بإتجاه قاسم الذي يشتعل وهو يراها ترتدي فستان كب ابيض يضيق عند الصدر وينزل بإتساع حتي وصلت له فمسك يدها وقبل باطنها
قاسم : الفستان اللي فرحانه به ده هدفعك تمنه اما نطلع
أسد بغضب : انا واقف
شمس بضحك : سيبك منه ولا يقدر انا شمس
قاسم رافعا حاجبة : ولا اقدر
شمس : ايوه
شدها من خصرها لتلتصق به فتركهم أسد ليجد اعين الناس اتسعت فنظر خلفه لتجحط عيناها من اعمال زوج اخته الوقح فلقد قبلها امام الكل حتي الصحافه ولم يهمه احد ثم بدأ يرقص سلو معها
*******************
عند آدم
كان يقف منتظرها لا يصدق انه سيراها حتي وجدها تأتي متأبطه يد جده حتي وصلت له
آدم بندم : كارلا
ومسك يداها اقترب وقبل جبينها بينما نزل الجد فبدأ يرقص معها
آدم : سبتيني ليه
كارلا : اعرف اني هنا عشان قاسم وبس غير كده بتمني اني اطلق منك
آدم : سامحيني
كارلا : مش هقدر بعد اما اكتشفتك علي حقيقتك
حضنها وسكت فهذا ليس المكان المناسب
***************
عند قمر
كانت تقف وتنظر لقاسم وشمس بفرحة حقيقية لتأتي لها واحدة من الصحافه
الفتاه : قمر هانم ممكن كم سؤال
قمر : احم ماشي
الفتاة : لو مش هنضايقك ليه قاسم بيه اتجوزك وهو باين عليه بيحب شمس سكرتيرته
قمر : مبدئيا ده سبب يخص قاسم وبالنسبه ليه هو وشمس فهو مش بيحب شمس هو بيعشقها وهي كذلك وربنا جمعهم بعد وقت يبقي مفيش داعي لأسئلة محرجه وتألفوا كلام متعب وتعكروا صفو حياته خصوصا ان قاسم كان قاسي اوي واتغير فمش عايزين نرجعه ذي ما كان
ثم تركتهم وذهبت ليتفهموا ما قالت
اما قمر فوجدت صقر يقف امامها
قمر : عدي لو سمحت
صقر : قمر سامحيني بقي انا اسف
قمر : اسامحك يا صقر اسامحك علي ايه ولا ايه اسامحك علي حبك لشمس ووهمك بحبي ولا تخليك عني اول اما شوفتها
وبعدته عن طريقها ومشت قليلا لتنزل دموعها فوجدت أسد امامها
أسد : مالك يا قمر
اندفعت لحضنه تبكي فلف يده حولها يمسد علي شعرها
أسد : هششش خلاص اهدي
قمر ببكاء : بحبه اوي يا أسد بس هو خزلني
أسد : قاسم
قمر بغيظ : قاسم في عينك يا بعيد صقر
ضحك بكل صوته فابتعدت وضحكت ليمسح دموعها ولمح ميان تنظر له ودموعها تغرق وجهها وما ان نظر لها جرت لتلتقي ببرق الذي حملها
برق بقلق : مالك يا ميان
ميان ببكاء : مفيش يا عمو
جلس علي كرسي وهي علي قدمه ومسح دموعها
برق : قوليلي مالك مش احنا اصحاب
ميان : هو اثد بيحب قمر
برق بأعين ضيقه : بتسألي ليه
ميان بتوتر : كده اهو قول بث
برق : ميان
ميان : شوفته كان حضنها وانا اتضايقت
برق : واتضايقتي ليه
ميان : عشان انا مش عايثاه يحضن غيري
برق بابتسامه : ميمو انتي لسه صغننه علي الكلام ده وصغننه اوي كمان مش معني انك بتفكري اكبر من عمرك انك كبيره وبعدين عشان ترتاحي أسد مش بيحب قمر هو يبعتبرها اخته
ميان بفرحه : بجد
برق : ايوه
ميان : عمو بليييث متقولش لبابا
قبل جبينها وابتسم
برق : حاضر يا قلب عمو
ووقف وهو يحملها ثم ذهب بإتجاه الكل
********************
كانت ملاك تقف بتأفف وتنظر لشمس التي تغمز لها فتضحك ثم أتت لها زهرة
ملاك : مالك يا زوزو
زهرة : قلبي مأبوض اوي يا ملاك
ملاك : استغفري ربك وكل حاجة هتكون كويسه
أتت لها كارما التي كانت صدمه للكل بإرتداءها للحجاب
زهرة : الاخت كارما وصلت
كارما : بس يا باردة...... عارفين مين اللي جايين الحفلة وهيبقوا صدمه
ملاك بسخريه : مين يعني اللي ليه اهمية قدام عيلة الالفي
كارما : فكري
ملاك : هدعيلهم لو كان رعد الشافعي المز
كارما : ههههههه وهو كذلك
ملاك : بجد يعني رعد الشافعي جاي
آسر من خلفهم : مش بس رعد دا حلفاءه
ملاك : اصدك ولاده يخربيت ام جمالهم
شعرت بمن ضغط علي زراعها
قصي : لسانك
ملاك بغيظ : اصدي مراتات ولاده انتي اللي دايما فاهم غلط
ضحك آسر وجاء لهم ميان وليل وبرق
برق : في ايه
شعروا بشئ والتفات الاشخاص للبوابه ليجد سيارات فاخرة جدا تدخل من بعيد
ليل : مين دول
قصي : عيلة الشافعي
وجدوا رعد الشافعي وعشق زوجته وخلفة اربعه اولاد وخمنوا من ضمنهم ابنته وزوجها يدخلوا للحديقة
زهرة : عندي سؤال..... مين فيهم رعد الشافعي الكبير
نظروا لها وضحكت الفتيات ثم ذهبوا بإتجاه عائلة رعد مع رأفت وسميرة وعاصي
عاصي : اهلا يا رعد يابني
رعد الكبير : ازيك يا عمي عاصي
ملاك : لا اسمه جدو مش عمو
نظروا لها والفتيات تكتمن ضحكتهم
رعد : هههههه ليه جدو
ملاك : عشان انت صغير انك تقولوا عمو
رأفت : ملاك يا بنتي رعد اكبر مني
ملاك بسرعه : احنا هنستهبل اكبر منك منين دا من دور ولادك
نظر لها الكل ومنهم من يكتم ضحكته
قصي بإحراج : معلش يا رعد بيه مراتي مسحوبه من لسانها
عشق الكبيرة : هههههه لا عادي شغف بنتنا زيها بعدين مش تعرفونا علي البنات
عاصي : زهرة مرات آسر وملاك مرات قصي وبنتهم ميان وليل مرات برق وكارما مرات ليث وهو مسافر الفترة دي ودا رعد الشافعي مراته عشق وابنه عدي ومراته رزان وأسد ومراته نور ورعد ومراته عشق وشغف بنته الوحيدة وجوزها صقر
الفتيات : اهلا
ملاك بمرح : ايه ده يا أسد مراتك متجوزه اخوك
عشق الصغيره : ههههههه لا انا تؤام نور
قصي : معلش يا جماعة ملاك اسكتي بقي
ملاك بغضب : متكلمنيش لو سمحت
قصي بحدة : ملاك
ملاك بعند : بردك مش هرد
جز علي اسنانه بضيق
قصي : خلاص انا اسف يا هانم
ملاك : غني يا قصي والا مش هقبل اسفك
قصي : كله الا دي
ملاك : خلاص مش قابله اسفك..... كنا بنقول ايه صحيح احنا واقفين ليه
عاصي : اي يلا نروح علي ترابيزه
برق : صحيح مش شايف فهد يعني هو فين
رعد بضحك : معلش اصلة عريس جديد
ملاك بأعين متسع : ايه ده هو اتجوز علي مراته اكيد مغروره اصلها مزه اوي وعندها عيوني بس واللهي حرام الواحد يجوز علي دي دا انا لو راجل وربي منا مضيعاها
سمعت صوت ضحكة رنانه فالتفتوا ليجدوا فهد وبجانبه ايسيل التي تضحك
ملاك : طب بزمتكم دي ما هي مزه
وضعت ليل يدها علي فم ملاك
ليل : حرام عليكي اكتمي شويه
ايسيل : ههههههه سبيها دي عسل اوي
غمزت لها ملاك بمشاكسه لتضحك اكثر وكذلك الكل
رعد : مكنش اصدي اتجوز بس فهد ابني كده
ضحك الكل ثم اتجهوا وجلسوا سويا وبدأوا الحديث
ميان : مامي
ملاك : نعم يا روح مامي
ميان : الفرح ده ممل اوي وعمو قاثم بيبث لشمث بعثبيه
زهرة : هههههه اكيد عشان الفستان
ميان : تقريبا...... مامي بالله عليكي خلي الفرح حلو
ملاك بخبث : بابي يا ميان
قصي رافعا حاجبه : دا ضغط بطريقة ملاك
ملاك ببرائة : انا وبعدين متكلمنيش
ميان : قومي كده يا طنط زهرة انتي وليل وكارما ومامي
وقفوا الاربعه وملاك تفهم مقصدها ثم ذهبت ميان لأيسيل
ميان : ياللي شبه مامي قومي كده
ضحكت ايسيل ووقفت
ميان : وانتوا اللي شبه بعض اوقفوا وانتي يا حلوه
وقفت عشق ونور ورزان
ميان : وانتي يا عثل وانتي كمان يلا يا ثوثو انتي وثوثو
وقفت عشق الكبيره وشغف وسهير وسميرة
ميان بخبث : تعالوا نبارك للعرثان
اومأوا جميعهم بعدم فهم الا ملاك
قصي بعصبيه : ملاك خلي يومك يعدي
ملاك بغمزه : موعدكش
خبط كف بكف فضحك عاصي
*****************
صعدت الفتيات علي المسرح وذهبت ملاك لدي جي وتحدثت معه قليلا ثم ذهبت وسحبت شمس للمنتصف وكذلك كارلا وجاءت قمر بعدما سحبتها ميان
ملاك : بصوا هي علقه بعلقه والنهارده فرح يبقي نخربها
واشارت لدي جي ليشغل كليب يا بنات حلوين لتضحك الفتيات ويبدأن بالرقص وهم يعلموا بعدم مرور ليلتهم علي خير
شمس وهي ترقص امام ملاك : هتموتي يا سوسو الليلة
ملاك : ههههههه عارفه
**************
عند الشباب
كان قصي يكور يده يحاول التمالك حتي لا يفعل شئ امام الكل وكذلك فهد الذي لا يقل عنه وجاء لهم قاسم بعصبيه هو وآدم
قاسم بعصبيه : جدي لو موقفتش المهزله دي استعد لفضيحة دا منظر
عاصي بحده : قاسم اقسم بالله لو اتهورت لهيبقي ليا تصرف تاني وبعدين متنساش اللي هيحصل لشمس
كور يده بألم لن يفعل شئ حتي لا يخسرها
وقف رعد الصغير وضرب المنضده
رعد : دي زوديتها اوي
رعد الكبير بهدوء : اقعد يا رعد
رعد بغيرة مجنونه : اهدي ازاي والكل بيبصلها
رعد الكبير : اسمعوا واترزع
جلس رعد علي مضض
رعد الكبير : انتوا شايفينهم بيرقصوا مش كده..... انا شايفهم بيفرحوا بجنون ع فكره لو ركزتوا كل واحده بترقص بحدود وفرح وملاك اللي انت متضايق منها يا قصي ومن تصرفاتها بتنشر الفرح...... لو مراتك وحشه مكناش كلنا استقبلنا كلامها بصدر رحب...... عشق يا رعد بتتحكم فيها شوف اما ادتلها حريتها عيونها في فرح اد ايه...... وشمس اللي تحسها اول مره تفرح يا قاسم كأن طفل ولاول مره يشوف لعبه التحكم وحش يا ولاد انا بعشق عشق وبغير عليها بس في حياتي ما اتحكمت فيها
تااااه قصي بكلام رعد ونظر لملاك التي ترقص مع ميان ويفعلوا نفس الحركات هما كالتؤام هما حياته ثم ذهبت لشمس وتقبل وجنتها وهم يرقصوا بجنون يليق بهم وكلاهما ترتسم ضحكة رائعه علي فمهم ثم التفتت لأيسيل التي من يراهم يظن انهم تؤام وبدأوا يرقصوا بجانب بعض ويفعلوا حركات بأكتافهم
اما برق فنظر لليل التي تجن كطفلة يري ضحكة بريئة كما رأها اول مره وتتمايل بجنون مع عشق ونور وقمر
اشار رعد الكبير لعشق فأتت هي وسميره وسهير
فجأه قالت ملاك لدي جي شئ ومسكت مايك وشمس مايك وايسيل مايك ليغنوا اغنيه فتشي ورا جوزك
وكانت شمس تغني وتنظر لقاسم الذي نظر لها بتوعد ورأها لوت فمها بتهكم فضحك بكل صوته وكذلك الكل
بينما وقف قصي وذهب بإتجاههم
عاصي بتوعد : ماشي يا قصي..... حد يروح يوقفوا
رعد الكبير بنظرة متفحصه : لا هو مش هيعمل حاجة
*****************
ذهب قصي للدي جي طلب منه شئ ثم اتجه لتتوقف الاغاني فجأه ثم ذهب قصي امام ملاك لتتجمع دموعها تشعر انها ستتلقي اهانه مؤلمه لكنه جذبها من خصرها والكل يتابع ثم اخرج يده من خلف ظهره وكان يحمل مكرفون
وقف الشباب واتجه كل واحد لحبيبته وحاوط خصرها بينما نزلت كارما وميان في هدوء وصقر شد قمر للرقص وبدأت الموسيقي لتضحك ايسيل وهي تنظر لفهد
فهد : تاني
ايسيل : تاني يا فهدي
لف يده حول خصرها وجعل انفه يلامس انفها وهي تلف يداها حول عنقه ولم يعيروا انتباه لأحد
بدأ قصي يغني بصوته العذب الرائع بعد عشر سنوات اغنيه قلب واحد وهو يتمايل بهدوء معها ويقبل جبينها
اما قاسم فلف يده حول خصرها وهو ينظر لعيونها بتوعد لذيذ
قاسم : لينا عقابات كتيرة الليله وهنختمها بشهرزاد
ضربته علي صدره بغيظ ليضحك
شمس : بس يا قاسم هيفهموا
قاسم : وايه يعني
انتهي قصي من الاغنيه ليحمل قاسم شمس ويدور بها وكذلك آدم ولكن قاسم لم ينزلها
شمس : قاسم نزلني
نظر للكيك الذي يأتي بإتجاههم وآخر بإتجاه آدم والكل نزل الا العرسان
قطع آدم وكارلا الجاتو لكن احد الشباب قطع لقاسم وشمس الذي مازال يرفعها
شمس بغيظ وخجل : قاسم
ابتسم ولم يجب فأحضر الشاب لهم قطعتين واكل كل منهم قطعته
قاسم بهمس سمعته : ياريتني كنت الجاتو
شمس : قاااااسم
اتي الشاب بقطعه لشمس فأخذتها بفمها ليأخذها قاسم بفمه واكلها وهو يضحك لتخجل ثم دار بها ببطء ووقف ليعطيه الشاب واحده اخري فاقترب بفمه من شمس وغمز لها لتتحول وجنتاها للأحمر القاني وهي توشك علي البكاء من الخجل فتحت فمها واخذت منها القليل
شمس : ماشي يا قاسم
غمز بمشاكسه ليأتي الشاب بقطعه واحده بالمنتصف وحين اقتربوا بعدها لتبتعد شمس فضحك قاسم وفعلها الشاب مره اخري فأبتعدت شمس مره اخري وجاء الشاب يعيدها فمسك قاسم يده وهو يرفع شمس بيد واحده وبعد الشوكه ورفع ذقن شمس وقبلها من شفايفها ودار بها
قاسم : بعشققققققك يا شممممممسي بعشقققققك
لفت يداها حول رأسه ودموعها نزلت
****************
كان الكل يقف وبجانبه حبيبته بحضنه وينظروا لقاسم وشمس حتي آدم وكارلا وابتسموا حين قبلها ودار بها وخجلت الفتيات وحين اعترف لها بعشقة زاد فرحهم لكنهم تفاجأوا بدموع شمس التي نزلت وحين رأوا قاسم انصدموا التفتت ملاك لقصي ونزلت دموعها
ملاك بدموع تنزل : شايفه بيعيط اخوك
حضنها ولف يده حولها وتجمعت دموعه وهو يري اخوه تنزل دموعه كشمس
ايسيل بدموع تتساقط تلقائي : بيعيط يا فهد هو بيعيط زيها
فهد وهو يحضنها : هششش
ابتعدت شمس عن قاسم لتري دموعه فانصدمت ورفعت يدها ومسحتهم
شمس : بتعيط ليه يا قاسم
قاسم : انا بعشقك يا شمس اوعي تسبيني هموت من غيرك
شمس بدموع تتجدد : قاسم خلاص يا حبيبي
ليل : قال ايه عشان تعيط اكتر
برق وهو ينظر لعيونها : اوعي تسبيني هموت من غيرك
فهمت انه يقصد نفسه ايضا فأغمضت عيناها لتنساب دموعها ولفت يداها حول خصره تدفن رأسها بصدرة فتنهد بتعب ممزوج بدموع
*******************
كدة الفصل الثالث وعشرون خلص
بقلمي / سماء أحمد
الاكثر قراءة هذا الشهر :
موعد البارت الجديد الساعة ( 4 م ) يوميا ان شاء الله
هنا تنتهى احداث رواية غرام اولاد الالفي الفصل الثالث وعشرون ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية غرام اولاد الالفي الفصل الرابع وعشرون أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية غرام اولاد الالفي ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .