رواية غرام اولاد الالفي الفصل التاسع والعشرون بقلم سماء احمد . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية مصرية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية غرام اولاد الالفي كاملة بقلم سماء احمد من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية غرام اولاد الالفي pdf كاملة من خلال موقعنا .
رواية غرام أولاد الألفي الفصل التاسع وعشرون
الفصل التاسع وعشرون
في مساء اليوم التالي
تقف وتعدل له لياقته والغيرة تأكلها عندما تجد احد ينظر له
ملاك : بصلي هنا متبصش لغيري
قصي : بحبك يا غيور
منعت ضحكتها واحتفظت بملامحها الجاديه لتسمع صوت من خلفها
ايسيل : وحشتيني يا جزمه
ملاك : ازيك يا معفنه
ايسيل : تمام يا مزه
ملاك : وحشتيني اوي يا صاروخ
قصي : فهد تعالي نبعد عنهم انا بدأت اشك فيهم
ضحكوا علي كلامه
فهد : معاكي حق يلا
ايسيل وملاك : استنوا
وذهبوا اربعتهم حيث الكل ودخل برق وليل سويا متألقة بفستانها الذي جعلها اميرة وجلست ليبدأوا بالتهنئة وفعلوا كفرح شمس ولم يعترض أحد ورقصوا جميعا علي اغنيه شعبيه حتي ارهقت ملاك وذهبت له
قصي : انا قولت ممنوع رقص من الاول
ملاك : الله نفسي ارقص وبعدين ابنك هو اللي غلس وبيتعبني
ضحك وهو يضمها لقلبة
قصي بغيظ : تك الارف ده عيل
ملاك : متشتمش ابني دا اللي هضحي بحياتي عشانه
بعد وجهها وكوره
قصي : مش هسمحلك يلا نرقص سلو ولا فرهدتي لا انا عايزك فله عشان نعمل دخله
ملاك : هههههههه بعينك يا حبيبي يلا نرقص
قصي : ماشي يا ملاك يانا يانتي
وذهبوا للساحه
عند قاسم
مدت بوزها وعبست
قاسم : مالك
شمس : البنات هنا حلوه وانا وحشه وبكرش
قاسم : هههههههه متجوز مجنونه
شمس : متشتمش الله
قاسم : يا حبيبتي انتي حلوه بس اما بتبوزي انفك بتكبر وشفايفك
شمس : يعني شكلي وحش
وبدأت تتحسس انفها وشفايفها وهو يكتم ضحكته
قاسم : هديتي
شمس : ايوه
قاسم : صغروا تاني اهم
شمس بتنهيد : الحمد لله
اطلق ضحكة رنانه وهو يحضنها ويقبل شعرها
بعد وقت انتهت الحفلة وصعد كل منهما لجناحة
*****************
في اليوم التالي
في جناح قصي
قصي : ملاك
ملاك : نعم
قصي : فين تقاريرك
ملاك بتوتر : تقارير ايه
قصي ببرود : طلعي التقارير اللي بتثبت ان حملك خطر
ملاك : ا.انا
قصي بحده : ملاك انا عارف كل حاجة فطلعي التقارير
ملاك بقوة : لا مش هطلع حاجة وملكش دعوة مش انت هامك ابنك وانا هموت واريحك
لم يتمالك اعصابة ورفع يده وصفعها بقوة فوضعت يدها علي وجنتها ودموعها تتساقط
ملاك بصراخ : عايز ايه مني رد عليا ارحمني بقي وكفاية اهانه انا مصدقت الموت يجي واخلص من جبروتك دا انا لو جارية منتش معاملني كدة افتكر كلامك انت قولت انك عايز ابنك وانا هجيبه ليك بخير وقولت انك بتكرهني عايزني اعيش ليه رد
قصي بصراخ : عشان بعشقك
ملاك بصراخ اشد : ملعون ابو العشق اللي يبقي بالطريقة دي يا ابن الألفي
جذب حجابها وقرب وجهه لوجهها
قصي : دا قدرك ان واحد من ولاد الألفي يغرم بيكي فانتي مضطرة تستحملي جبروته وعصبيته وقسوته وكل حاجة واتأكدي انك مش هتطلعي من حياته بسهولة لأنك بقيتي جزء مبتجزئش منه
وترك حجابها فجلست علي السرير ساندة يديها بجانبها
ملاك ببكاء : معتش بإيدي ولا بإيدك خلاص كل حاجة بإيد ربنا وانا تعبت وربي تعبت من غرامك اللي بيوجع ده غرامك بيعذب اوي يا قصي بيحرق في قلبي وكرامتي معتش عايزاه
جلس علي ركبته امامها وتجمعت دموعه
قصي : انتي السبب انتي اللي خلتيني كدة من يوم مشوفتك وانا عشقتك سبتيني وعشقك بقي غرام انضميت لأخواتي الخمسة وبقيت شيطان زيهم لو كنتي فضلتي مكنتش رجعتلهم وبقيت زيهم
ملاك : مش عايزاك يا قصي مش عايزة شيطان من شياطين ولاد الألفي
جلس بجانبها ورفعها لتجلس علي فخذة وقبل وجنتها التي صفعها عليها
قصي : مقدرش اعيش من غيرك ووعد مني ايدي مش هتتمد عليكي تاني لحد اخر يوم في عمري بس عيشي عشاني
نظرت له ولم تجب فتحدث : انا حمار وكلب وغبي ومتخلف بس مغرم بيكي
ابتسمت بل ضحكت وهي تومأ برأسها فقبلها من شفايفها بعشق وشغف وهو يحضنها
قصي : قومي بقي وهاتي التقارير يا غرام أبن الألفي
ضحكت وذهبت واخرجت التقارير من الخزانه ومازالت دموعها تنزل فأخذهم ومسح دموعها ونزلوا لأسفل حيث الكل
قصي : آسر
آسر : لو سمحت متكلمنيش بعد اللي عملته
قصي بجديه : مش وقت هزار تعالي
عاصي : في ايه يابني وملاك بتعيط ليه
التفت لها ومسح دموعها بهدوء وقبل وجنتها
قصي : حقك عليا بطلي دموع بقي
ملاك : حاضر
آسر بجدية : تعالوا نروح المكتب
قصي : يلا
شمس : قاسم والنبي اسندني
قاسم : ليه يا شمس
قصي : هاتها يا قاسم تقعد مع ملاك
قاسم : ماشي
وسندها لتقف وذهبوا معهم
*******************
في المكتب
جلست شمس وملاك وآسر علي الاريكة وقاسم علي كرسي وقصي علي كرسي
آسر : في ايه يا عم دا لو الحرب هتقوم مش هتكلمني كده
قصي : آسر مبدئيا انا عايزك تولد ملاك
ملاك بدموع تتساقط : لا يا قصي آسر لا
آسر بإستغراب : في ايه وبعدين مش ع اساس دكتوره هي اللي هتولد مراتتكم وكمان ملاك مالك مندفعة كده ليه انا اصلا مش هوافق
ملاك ببكاء : مش قصدي يا آسر بس.......
قصي : انا قولت آسر هو اللي هيولدك
ملاك بصراخ : افهم يا قصي ان موت انت هتحط الحق علي آسر
آسر : موت ايه انتي كمان لا انتي اول واحده تولد في السابع ولا اخر واحده
قصي : طيب شوف دول
واعطاه تقارير ملاك بينما احتضنت شمس ملاك ودموعها تنزل مثلها وبدأ آسر يقرأ التقارير بتمعن ثم وقف وذهب قليلا وعاد بإبره وزجاجه عينه
ملاك : نعم عايز ايه
آسر بمرح ليخفف عنها : كلك مفهوميه
ملاك : لا وربنا ما يحصل
آسر : واللهي لهيحصل فشمري بهدوء
ملاك : عند ماما يا بابا
آسر : لا ياختي في المكتب ولملاك كمان
ملاك : اتكلم يا قصي
قصي : لو مرفعتيش الهدوم عن ايدك همسكك بنفسي
ملاك : اتكلم يا قاسم
قاسم : بقولك يا آسر متسحب لشمس كمان عشان نطمن
شمس : عااااااا لا عااااا انا طالعه
ملاك : منتش سيباني عااااا
ضحك الشباب بمرح ووقف قصي مسك يدها ليسحب آسر الدم
آسر بجديه : يلا هنروح نعمل اشعه وشويه حاجات علي اما نتيجه التحاليل تتطلع
قصي : يلا
وساعد ملاك
ملاك : هاتوا شمس
قصي : مش هت.....
شمس : لا هروح معاها
قاسم : طيب يلا
وخرجوا بدلوا ثيابهم والتقوا في الاسفل وذهبوا للمستشفي فعلوا اللازم وكان آسر اما يفعل او يشرف بنفسه مما جعل قصي يطمئن اكثر ثم عادوا للقصر بالنتائج وجلسوا يأكلوا وملاك تنظر لآسر بحقد فابتسم بتسليه
آسر : بقولك يا شمس بدلي مع ليل كده الاماكن
نظرت له بإستغراب وبدلوا الاماكن
ملاك : هقتلك
آسر : انا مش هعمل حاجة بس يا شمس ملاك ع وش ولاده ولازم تغذيها
شمس بضحك : عنيا لملاك
وبدأت تطعمها رغما عنها وملاك كلما تأتي لتتحدث تقاطعها شمس بالطعام والكل يضحك فبكت ملاك توقفت شمس
شمس : ملاك احنا بنهزر
ملاك بعصبية : متهزروش مستعجلين اوي علي موتي
شمس بعتاب : احنا يا ملاك تشكري يا ستي
وتركت الطعام وذهبت فوقفت ملاك وذهبت خلفها
قصي : كله منك يا زفت والهانم بتاعتي متخلفه مش عارفه هي بتقول ايه
شمس : لو سمحت متقولش كده علي صاحبتي
قاسم : هي لحقت صالحتك
ملاك : ايون
آسر : لله الامر من قبل ومن بعد قوموا نروح المكتب
رأفت : في ايه يا ولاد وانتوا ليه بتقعدوا في المكتب
نظروا لبعض وحمحم قاسم
قاسم : مفيش يا بابا بس بنتفق علي ولادة ملاك ومين هيولدها
حسن : طيب ليه كانت بتعيط
قاسم : الهبلة قصي قالها هيتسحب منها عينه وهي قعدت تعيط
ملاك : انا هبلة ماشي يا قاسم
ضحك الشباب ووضع قصي يده علي كتفها
آسر : بقولكم ايه كل واحده هيسحب مراته ويراضي فيها ومعانا رجل الانحراف وممكن يبوسها عادي وانا قاعد وسطكم لا بقي قومي يا زهرة عمري تعالي
زهرة : هههههه ماشي
ووقفت ودخلت معهم في المكتب
آسر بجديه : الكلام ده ميطلعش يا زهرة
زهرة : حاضر
وبدأ يطلع علي التقارير الجديدة بتمعن ويأس يحتله لاحظوه الكل وملاك التي خفضت نظرها وتمردت دموع فرفع قصي وجهها ومسح دموعها وجلس بجانبها يحتضنها
قصي : والله ما هتخلي عنك وهفضل متمسك بيكي
ملاك : انا مش خايفه من الموت.... انا مش عايزة اسيبك ونفسي اشوف ابني
قصي بثقة : وعد هتشوفيه
آسر بجديه : يا قصي المشكلة الوقتي في ملاك مش الجنين نسبة نجاتها عشرين في المية ودي بالنسبة لآسر الالفي......
قاسم وقصي بسعادة : تمانين في الميه
آسر : بالظبط كده وانت يا قصي هتدخل معايا لأني هحتاجك انا هولدها وبعدين هنستلمها احنا الاتنين
قصي : بس انا......
آسر : انا بكلم الدكتور قصي الالفي مش بكلمك
نظر لها وقبل جبينها
قصي : موافق
آسر : يلا يا بنات اسندوا اختكم الحموله دي وخلونا نعيد امجادنا ونتذكر الماضي
الفتيات : نععععم
آسر : بهزر يا رمضان مبتهزرش
الفتيات : ههههههه لا
آسر : بقولك يا قاسم في صفقة.......
ملاك : استنوا احنا هنطلع اسندوني
وبالفعل خرجت الفتيات فوقف آسر وتأكد من ذهابهم ثم جلس
قصي : ممكن تقول بقي الحقيقة
آسر : التقارير نتيجتها فوق وحشه يا قصي
قاسم : يعني ايه
آسر : انا مش هقول تمانين انا هقول تسعه وتسعين لو ملاك طلعت
وقف قصي وصرخ وهي يكسر المكتب
قصي بصراخ : كله مني انا السبب انا اللي قولت عايز عيال كان زمانا عايشين كويس ااااااه
حاول آسر وقاسم تهدئته الا انه لم يتوقف حتي سمع صوتها
ملاك : قصي
التفت له وجدت الانكسار بعينه فاتجهت له ومسكت يده
ملاك : متخافش عليا وبعدين انا واثقة في قصي حبيبي اكتر من ثقتي في الدكتور قصي وفي التقارير
وضع رأسه علي كتفها
قصي : انا خايف يا ملاك حاسس اني ضعيف
ملاك : انا في الاول كنت حاسه اني ضعيفه وخايفه انما الوقتي حاسه بالقوة حاسه اني هعيش ليك ولولادنا اقوي يا دكتور قصي مهنتنا متعرفش الضعف
وقف امامها وابتسم
عند قاسم
كانت شمس تبكي بشدة كلما جاءت تتحدث تعود للبكاء
قاسم : اهدي يا حبيبتي
اشارت علي ملاك وجاءت للتحدث لم تعرف من البكاء فانفجرت باكية علي صدره فحاوطها بزراعا وقبل شعرها
قاسم : خلاص يا قلب قاسم
نظر لها آسر وزهرة فضحكت زهرة وسط بكائها وضحك آسر
نظر قاسم وآسر لأخوهم هو الان فيما كانوا فيه بأختلاف الطريقة هم اجتازوا ما كانوا به لكن هل سيجتازه قصي
**************
صعد قصي وملاك الي جناحهم وبدلت ملاك ثيابها ثم جلست علي الفراش ليأتي وفكرت انها تعطية ثقة ليست عندها في الاساس وجدته يخرج
ملاك : وربنا كده ما ينفع دايما الازواج يتوهو في الزوجات ويعاكسوهم الا انا اتوه واعاكسك لانك مز بصراحه
ضحك بكل صوته واقترب وجلس علي ركبته امامها
قصي : ما مراتي هي اللي مسترجله بحس اني متجوز واحد صاحبي عكس شكلها الرقيق
ملاك : انا مسترجله ماشي يا قصي وهو انت عندك اصحاب غيري اتوكس
قصي : عارفه ببقي عايز اقص لسانك ده بس ملحوقه بعد الولاده من هقصه انا هاكله واخلص
كورت وجهه وداعبت انفها بأنفه
ملاك بمشاكسه : متقدرش يا قصيي
قبلها من شفايفها وضحك
ملاك : استغلالي
وقف وحملها
قصي بسخريه : كأنك زدتي الضعف
ملاك بتذمر : كله من ابنك
قصي : انتي بتاكلي كويس
ملاك بإستغراب : ايوه
قصي : امال خفيفه ليه وزنك يمكن اخف من الاول
ملاك : انت هتهزر
قصي بجديه : مش بهزر
ملاك : مش عارفه يا قصي نزلني انت اصلا شايلني ليه
قصي : صحيح نسيت
واخذها وخرج للتراس وجلس علي الارض في مكان يري منه السماء ووضعها بحضنه اجلسها علي قدم ورأسها علي الاخري مثنيه
وبدأ يلعب بشعرها ويتأمل وجهها
ملاك : في ايه يا عم بتبصلي كده ليه
قصي : هو انتي متعرفيش تقعدي خمس دقايق من غير كلام
ملاك : ههههههه لا حتي اما ببقي لوحدي بكلم نفسي حتي لو ماشية في الشارع (وانا وربنا )
قصي : هههههه طيب اسكتي شويه
بعد وقت
ملاك : ممكن اقول حاجة
قصي : قولي
ملاك : غمض عينك وتخيل نفسك قاعد القاعدة دي بعد سنه هتكون مع مين
قصي : اكيد معاكي
ملاك : غمض بس
اغمض عينه قليلا فنزلت دموعها هي وبعد وقت فتح وعلامه زعر علي وجهه
ملاك : لوحدك
جاء ليتحدث لم يجد ما يقال لأنه رأي نفسه وحيد
*****************
بعد مرور ثلاثة أيام
كانوا يضعوها علي ترولي ترتدي ملابس المستشفي تتأوه قليلا ومرت من امام الكل
ملاك بضعف : استنوا لو سمحتوا
توقفوا عن تحريكها وذهبت ميان لها
ميان : بعد شويه انتي هتقومي وهتبقي كويثه مش كده
ملاك : ميان خدي بالك من اخوكي كويس وانت يا أسد خد بالك منها
أسد : اكيد هاخد بالي منها بس بعد اما تاخدي انتي كمان تمن سنين
ملاك : ههههه معتقدش
شمس : بطلي هبل يا حيوانه
ملاك : قلب الحيوانه يا ناس
ضحكت بخفوت واقتربت قبلت وجنتها ثم زهرة التي تنزل دموعها وكارما وليل وكارلا وسميرة
ملاك : متبوسيش اوي يا شعنونه
سميره : ههههههه عمرك ما هتتغيري
واقتربت سهير وقبلت جبينها
سهير : انتي فرحة عمري اللي مش مستعدة اخسرها
ملاك : ربي ميان كويس وبلاش تخليها ذي امها
سهير : امها في حياتها ما كانت وحشه
اقترب عاصي وقبل جبينها
ملاك : ادعيلي يا عصعص
عاصي : ثقة في الله هتقومي يا ملاك
ابتسمت واقترب رأفت وقبل جبينها ثم حسن
حسن : ربنا يقومك لينا يا ملاك
آدم : هنستناكي يا لوكة متطوليش
برق : ربنا يقومك بالسلامه
ليث : ان شاء الله هترجعي بخير
قاسم : يا لمضه
ملاك : نعم يا قفل
قاسم : في اقل من اربعه وعشرين ساعه عايز اسمع كلمة قفل مفهوم ومن اللمضه
ملاك : قول يا رب
الممرضه : يلا يا مدام ملاك
ملاك : يلا بس ثانيه
وشدت ميان قبلتها من وجنتها
ملاك : انا بحبك اوي
وشدوا الترولي فنزلت دموعها وتشعر بالاختناق بينما ميان نظرت خلفها وتكتم دموعها
آسد : ميان
ميان بصوت عالي سمعته ملاك : ارجعيلي يا ملاك انا بحبك اوي
ابتسمت ملاك وهي تدخل
******************
تم تعقيم الكل فريق العمل ودخل قصي فرأته وضحكت
ملاك بضحك : عشت وشوفتك بهدوم العمليات يا قصيي
قصي : قلب قصيك جاهزه
ملاك : قرب الاول
اقترب فشدت يده لينحني امامها وبدأ البنج يدخل جسمها
ملاك : عايزة انام علي كده عشان لو مقومتش مزعلش
اقترب وقبلها من شفايفها وجد دمعه تتمرد منها فمسحها
ملاك : بحبك يا قصي
قصي : وانا بعشقك يا قلب قصي
بدأ البنج يأخذ مفعوله وهي تبتسم واعينها تغمض حتي غابت عن الوعي فوقف
آسر : يلا يا قصي
قصي : آسر مش هوصيك لو في اختيار بين حياتها وحياة الطفل بنسبة واحد في المية تختار ملاك انا ميهمنيش حد غيرها
آسر : من غير توصية يا قصي
قبل جبينها وابتعد ليشرعوا في عملهم
*********************
في الخارج
ميان بخوف : يا أثد هما ليه بيعيطوا ماما كويثه مش كدة
أسد : ايوه كويسه يا روح أسد بس هما خايفين
ميان بدموع : قولهم يثكتوا انا خايفة
نظروا لها والبكاء يزيد
ميان بصراخ : اسكتوا بطلوا بقي امي هتطلع ملاك هتطلع انتم بتفولوا ليه
لم يستمع لها احد فحضنها أسد ونزلت دموعها بل بكت وبشدة
قاسم : يلا يا أدم تعالوا نروح نصلي
برق : يلا يا جدي
ليث : طيب أسد خليك معاهم هنا
أسد : ماشي
وذهب الرجال الا أسد ظل معهم يحتضن شمس وميان
*************
في الداخل
آسر : اضغطي عشان الجنين يخرج اضغطي اكتر يا مس
خرجت رأس الطفل وتدريجي خرج الطفل تحت نظر قصي الذي لم ينظر لأبنه بل ينظر لجهاز القلب ومسك آسر الطفل وقطع الحبل المتصل بينه هو وملاك وبدأ يقفل الجرح
قصي بصراخ : ملاك يا آسر
آسر : CBR...... قصي اتصرف
الممرضه : دكتور نبض القلب نزل لخمسه وتلاتين المريضة بتموت
قصي : ابعدي
وبدأ يفعل اللازم لها
آسر بصراخ : قصي خلاص ملاك ماتت
قصي بصراخ أشد : اخرس هتعيش
بدأ الطفل يبكي كأنه يشعر بأمه
قصي بهيستيريه : ملاك حبيبتي عيشي عشاني
ترك جهاز الصدمات وتحسس جرحها ليمتلئ الجلافز دم
قصي : ملاكي قومي فوقي عشاني قومي بالله عليكي ملااااااك
وبدأ يخبط قلبها بيدة ويتحسس وجهها فشده آسر عنها
آسر بصراخ : خلاص ملاك ماتت
قصي : سبني لااااا ملااااااك
********************
كده الفصل التاسع وعشرون خلص
بقلمي / سماء أحمد
في مساء اليوم التالي
تقف وتعدل له لياقته والغيرة تأكلها عندما تجد احد ينظر له
ملاك : بصلي هنا متبصش لغيري
قصي : بحبك يا غيور
منعت ضحكتها واحتفظت بملامحها الجاديه لتسمع صوت من خلفها
ايسيل : وحشتيني يا جزمه
ملاك : ازيك يا معفنه
ايسيل : تمام يا مزه
ملاك : وحشتيني اوي يا صاروخ
قصي : فهد تعالي نبعد عنهم انا بدأت اشك فيهم
ضحكوا علي كلامه
فهد : معاكي حق يلا
ايسيل وملاك : استنوا
وذهبوا اربعتهم حيث الكل ودخل برق وليل سويا متألقة بفستانها الذي جعلها اميرة وجلست ليبدأوا بالتهنئة وفعلوا كفرح شمس ولم يعترض أحد ورقصوا جميعا علي اغنيه شعبيه حتي ارهقت ملاك وذهبت له
قصي : انا قولت ممنوع رقص من الاول
ملاك : الله نفسي ارقص وبعدين ابنك هو اللي غلس وبيتعبني
ضحك وهو يضمها لقلبة
قصي بغيظ : تك الارف ده عيل
ملاك : متشتمش ابني دا اللي هضحي بحياتي عشانه
بعد وجهها وكوره
قصي : مش هسمحلك يلا نرقص سلو ولا فرهدتي لا انا عايزك فله عشان نعمل دخله
ملاك : هههههههه بعينك يا حبيبي يلا نرقص
قصي : ماشي يا ملاك يانا يانتي
وذهبوا للساحه
عند قاسم
مدت بوزها وعبست
قاسم : مالك
شمس : البنات هنا حلوه وانا وحشه وبكرش
قاسم : هههههههه متجوز مجنونه
شمس : متشتمش الله
قاسم : يا حبيبتي انتي حلوه بس اما بتبوزي انفك بتكبر وشفايفك
شمس : يعني شكلي وحش
وبدأت تتحسس انفها وشفايفها وهو يكتم ضحكته
قاسم : هديتي
شمس : ايوه
قاسم : صغروا تاني اهم
شمس بتنهيد : الحمد لله
اطلق ضحكة رنانه وهو يحضنها ويقبل شعرها
بعد وقت انتهت الحفلة وصعد كل منهما لجناحة
*****************
في اليوم التالي
في جناح قصي
قصي : ملاك
ملاك : نعم
قصي : فين تقاريرك
ملاك بتوتر : تقارير ايه
قصي ببرود : طلعي التقارير اللي بتثبت ان حملك خطر
ملاك : ا.انا
قصي بحده : ملاك انا عارف كل حاجة فطلعي التقارير
ملاك بقوة : لا مش هطلع حاجة وملكش دعوة مش انت هامك ابنك وانا هموت واريحك
لم يتمالك اعصابة ورفع يده وصفعها بقوة فوضعت يدها علي وجنتها ودموعها تتساقط
ملاك بصراخ : عايز ايه مني رد عليا ارحمني بقي وكفاية اهانه انا مصدقت الموت يجي واخلص من جبروتك دا انا لو جارية منتش معاملني كدة افتكر كلامك انت قولت انك عايز ابنك وانا هجيبه ليك بخير وقولت انك بتكرهني عايزني اعيش ليه رد
قصي بصراخ : عشان بعشقك
ملاك بصراخ اشد : ملعون ابو العشق اللي يبقي بالطريقة دي يا ابن الألفي
جذب حجابها وقرب وجهه لوجهها
قصي : دا قدرك ان واحد من ولاد الألفي يغرم بيكي فانتي مضطرة تستحملي جبروته وعصبيته وقسوته وكل حاجة واتأكدي انك مش هتطلعي من حياته بسهولة لأنك بقيتي جزء مبتجزئش منه
وترك حجابها فجلست علي السرير ساندة يديها بجانبها
ملاك ببكاء : معتش بإيدي ولا بإيدك خلاص كل حاجة بإيد ربنا وانا تعبت وربي تعبت من غرامك اللي بيوجع ده غرامك بيعذب اوي يا قصي بيحرق في قلبي وكرامتي معتش عايزاه
جلس علي ركبته امامها وتجمعت دموعه
قصي : انتي السبب انتي اللي خلتيني كدة من يوم مشوفتك وانا عشقتك سبتيني وعشقك بقي غرام انضميت لأخواتي الخمسة وبقيت شيطان زيهم لو كنتي فضلتي مكنتش رجعتلهم وبقيت زيهم
ملاك : مش عايزاك يا قصي مش عايزة شيطان من شياطين ولاد الألفي
جلس بجانبها ورفعها لتجلس علي فخذة وقبل وجنتها التي صفعها عليها
قصي : مقدرش اعيش من غيرك ووعد مني ايدي مش هتتمد عليكي تاني لحد اخر يوم في عمري بس عيشي عشاني
نظرت له ولم تجب فتحدث : انا حمار وكلب وغبي ومتخلف بس مغرم بيكي
ابتسمت بل ضحكت وهي تومأ برأسها فقبلها من شفايفها بعشق وشغف وهو يحضنها
قصي : قومي بقي وهاتي التقارير يا غرام أبن الألفي
ضحكت وذهبت واخرجت التقارير من الخزانه ومازالت دموعها تنزل فأخذهم ومسح دموعها ونزلوا لأسفل حيث الكل
قصي : آسر
آسر : لو سمحت متكلمنيش بعد اللي عملته
قصي بجديه : مش وقت هزار تعالي
عاصي : في ايه يابني وملاك بتعيط ليه
التفت لها ومسح دموعها بهدوء وقبل وجنتها
قصي : حقك عليا بطلي دموع بقي
ملاك : حاضر
آسر بجدية : تعالوا نروح المكتب
قصي : يلا
شمس : قاسم والنبي اسندني
قاسم : ليه يا شمس
قصي : هاتها يا قاسم تقعد مع ملاك
قاسم : ماشي
وسندها لتقف وذهبوا معهم
*******************
في المكتب
جلست شمس وملاك وآسر علي الاريكة وقاسم علي كرسي وقصي علي كرسي
آسر : في ايه يا عم دا لو الحرب هتقوم مش هتكلمني كده
قصي : آسر مبدئيا انا عايزك تولد ملاك
ملاك بدموع تتساقط : لا يا قصي آسر لا
آسر بإستغراب : في ايه وبعدين مش ع اساس دكتوره هي اللي هتولد مراتتكم وكمان ملاك مالك مندفعة كده ليه انا اصلا مش هوافق
ملاك ببكاء : مش قصدي يا آسر بس.......
قصي : انا قولت آسر هو اللي هيولدك
ملاك بصراخ : افهم يا قصي ان موت انت هتحط الحق علي آسر
آسر : موت ايه انتي كمان لا انتي اول واحده تولد في السابع ولا اخر واحده
قصي : طيب شوف دول
واعطاه تقارير ملاك بينما احتضنت شمس ملاك ودموعها تنزل مثلها وبدأ آسر يقرأ التقارير بتمعن ثم وقف وذهب قليلا وعاد بإبره وزجاجه عينه
ملاك : نعم عايز ايه
آسر بمرح ليخفف عنها : كلك مفهوميه
ملاك : لا وربنا ما يحصل
آسر : واللهي لهيحصل فشمري بهدوء
ملاك : عند ماما يا بابا
آسر : لا ياختي في المكتب ولملاك كمان
ملاك : اتكلم يا قصي
قصي : لو مرفعتيش الهدوم عن ايدك همسكك بنفسي
ملاك : اتكلم يا قاسم
قاسم : بقولك يا آسر متسحب لشمس كمان عشان نطمن
شمس : عااااااا لا عااااا انا طالعه
ملاك : منتش سيباني عااااا
ضحك الشباب بمرح ووقف قصي مسك يدها ليسحب آسر الدم
آسر بجديه : يلا هنروح نعمل اشعه وشويه حاجات علي اما نتيجه التحاليل تتطلع
قصي : يلا
وساعد ملاك
ملاك : هاتوا شمس
قصي : مش هت.....
شمس : لا هروح معاها
قاسم : طيب يلا
وخرجوا بدلوا ثيابهم والتقوا في الاسفل وذهبوا للمستشفي فعلوا اللازم وكان آسر اما يفعل او يشرف بنفسه مما جعل قصي يطمئن اكثر ثم عادوا للقصر بالنتائج وجلسوا يأكلوا وملاك تنظر لآسر بحقد فابتسم بتسليه
آسر : بقولك يا شمس بدلي مع ليل كده الاماكن
نظرت له بإستغراب وبدلوا الاماكن
ملاك : هقتلك
آسر : انا مش هعمل حاجة بس يا شمس ملاك ع وش ولاده ولازم تغذيها
شمس بضحك : عنيا لملاك
وبدأت تطعمها رغما عنها وملاك كلما تأتي لتتحدث تقاطعها شمس بالطعام والكل يضحك فبكت ملاك توقفت شمس
شمس : ملاك احنا بنهزر
ملاك بعصبية : متهزروش مستعجلين اوي علي موتي
شمس بعتاب : احنا يا ملاك تشكري يا ستي
وتركت الطعام وذهبت فوقفت ملاك وذهبت خلفها
قصي : كله منك يا زفت والهانم بتاعتي متخلفه مش عارفه هي بتقول ايه
شمس : لو سمحت متقولش كده علي صاحبتي
قاسم : هي لحقت صالحتك
ملاك : ايون
آسر : لله الامر من قبل ومن بعد قوموا نروح المكتب
رأفت : في ايه يا ولاد وانتوا ليه بتقعدوا في المكتب
نظروا لبعض وحمحم قاسم
قاسم : مفيش يا بابا بس بنتفق علي ولادة ملاك ومين هيولدها
حسن : طيب ليه كانت بتعيط
قاسم : الهبلة قصي قالها هيتسحب منها عينه وهي قعدت تعيط
ملاك : انا هبلة ماشي يا قاسم
ضحك الشباب ووضع قصي يده علي كتفها
آسر : بقولكم ايه كل واحده هيسحب مراته ويراضي فيها ومعانا رجل الانحراف وممكن يبوسها عادي وانا قاعد وسطكم لا بقي قومي يا زهرة عمري تعالي
زهرة : هههههه ماشي
ووقفت ودخلت معهم في المكتب
آسر بجديه : الكلام ده ميطلعش يا زهرة
زهرة : حاضر
وبدأ يطلع علي التقارير الجديدة بتمعن ويأس يحتله لاحظوه الكل وملاك التي خفضت نظرها وتمردت دموع فرفع قصي وجهها ومسح دموعها وجلس بجانبها يحتضنها
قصي : والله ما هتخلي عنك وهفضل متمسك بيكي
ملاك : انا مش خايفه من الموت.... انا مش عايزة اسيبك ونفسي اشوف ابني
قصي بثقة : وعد هتشوفيه
آسر بجديه : يا قصي المشكلة الوقتي في ملاك مش الجنين نسبة نجاتها عشرين في المية ودي بالنسبة لآسر الالفي......
قاسم وقصي بسعادة : تمانين في الميه
آسر : بالظبط كده وانت يا قصي هتدخل معايا لأني هحتاجك انا هولدها وبعدين هنستلمها احنا الاتنين
قصي : بس انا......
آسر : انا بكلم الدكتور قصي الالفي مش بكلمك
نظر لها وقبل جبينها
قصي : موافق
آسر : يلا يا بنات اسندوا اختكم الحموله دي وخلونا نعيد امجادنا ونتذكر الماضي
الفتيات : نععععم
آسر : بهزر يا رمضان مبتهزرش
الفتيات : ههههههه لا
آسر : بقولك يا قاسم في صفقة.......
ملاك : استنوا احنا هنطلع اسندوني
وبالفعل خرجت الفتيات فوقف آسر وتأكد من ذهابهم ثم جلس
قصي : ممكن تقول بقي الحقيقة
آسر : التقارير نتيجتها فوق وحشه يا قصي
قاسم : يعني ايه
آسر : انا مش هقول تمانين انا هقول تسعه وتسعين لو ملاك طلعت
وقف قصي وصرخ وهي يكسر المكتب
قصي بصراخ : كله مني انا السبب انا اللي قولت عايز عيال كان زمانا عايشين كويس ااااااه
حاول آسر وقاسم تهدئته الا انه لم يتوقف حتي سمع صوتها
ملاك : قصي
التفت له وجدت الانكسار بعينه فاتجهت له ومسكت يده
ملاك : متخافش عليا وبعدين انا واثقة في قصي حبيبي اكتر من ثقتي في الدكتور قصي وفي التقارير
وضع رأسه علي كتفها
قصي : انا خايف يا ملاك حاسس اني ضعيف
ملاك : انا في الاول كنت حاسه اني ضعيفه وخايفه انما الوقتي حاسه بالقوة حاسه اني هعيش ليك ولولادنا اقوي يا دكتور قصي مهنتنا متعرفش الضعف
وقف امامها وابتسم
عند قاسم
كانت شمس تبكي بشدة كلما جاءت تتحدث تعود للبكاء
قاسم : اهدي يا حبيبتي
اشارت علي ملاك وجاءت للتحدث لم تعرف من البكاء فانفجرت باكية علي صدره فحاوطها بزراعا وقبل شعرها
قاسم : خلاص يا قلب قاسم
نظر لها آسر وزهرة فضحكت زهرة وسط بكائها وضحك آسر
نظر قاسم وآسر لأخوهم هو الان فيما كانوا فيه بأختلاف الطريقة هم اجتازوا ما كانوا به لكن هل سيجتازه قصي
**************
صعد قصي وملاك الي جناحهم وبدلت ملاك ثيابها ثم جلست علي الفراش ليأتي وفكرت انها تعطية ثقة ليست عندها في الاساس وجدته يخرج
ملاك : وربنا كده ما ينفع دايما الازواج يتوهو في الزوجات ويعاكسوهم الا انا اتوه واعاكسك لانك مز بصراحه
ضحك بكل صوته واقترب وجلس علي ركبته امامها
قصي : ما مراتي هي اللي مسترجله بحس اني متجوز واحد صاحبي عكس شكلها الرقيق
ملاك : انا مسترجله ماشي يا قصي وهو انت عندك اصحاب غيري اتوكس
قصي : عارفه ببقي عايز اقص لسانك ده بس ملحوقه بعد الولاده من هقصه انا هاكله واخلص
كورت وجهه وداعبت انفها بأنفه
ملاك بمشاكسه : متقدرش يا قصيي
قبلها من شفايفها وضحك
ملاك : استغلالي
وقف وحملها
قصي بسخريه : كأنك زدتي الضعف
ملاك بتذمر : كله من ابنك
قصي : انتي بتاكلي كويس
ملاك بإستغراب : ايوه
قصي : امال خفيفه ليه وزنك يمكن اخف من الاول
ملاك : انت هتهزر
قصي بجديه : مش بهزر
ملاك : مش عارفه يا قصي نزلني انت اصلا شايلني ليه
قصي : صحيح نسيت
واخذها وخرج للتراس وجلس علي الارض في مكان يري منه السماء ووضعها بحضنه اجلسها علي قدم ورأسها علي الاخري مثنيه
وبدأ يلعب بشعرها ويتأمل وجهها
ملاك : في ايه يا عم بتبصلي كده ليه
قصي : هو انتي متعرفيش تقعدي خمس دقايق من غير كلام
ملاك : ههههههه لا حتي اما ببقي لوحدي بكلم نفسي حتي لو ماشية في الشارع (وانا وربنا )
قصي : هههههه طيب اسكتي شويه
بعد وقت
ملاك : ممكن اقول حاجة
قصي : قولي
ملاك : غمض عينك وتخيل نفسك قاعد القاعدة دي بعد سنه هتكون مع مين
قصي : اكيد معاكي
ملاك : غمض بس
اغمض عينه قليلا فنزلت دموعها هي وبعد وقت فتح وعلامه زعر علي وجهه
ملاك : لوحدك
جاء ليتحدث لم يجد ما يقال لأنه رأي نفسه وحيد
*****************
بعد مرور ثلاثة أيام
كانوا يضعوها علي ترولي ترتدي ملابس المستشفي تتأوه قليلا ومرت من امام الكل
ملاك بضعف : استنوا لو سمحتوا
توقفوا عن تحريكها وذهبت ميان لها
ميان : بعد شويه انتي هتقومي وهتبقي كويثه مش كده
ملاك : ميان خدي بالك من اخوكي كويس وانت يا أسد خد بالك منها
أسد : اكيد هاخد بالي منها بس بعد اما تاخدي انتي كمان تمن سنين
ملاك : ههههه معتقدش
شمس : بطلي هبل يا حيوانه
ملاك : قلب الحيوانه يا ناس
ضحكت بخفوت واقتربت قبلت وجنتها ثم زهرة التي تنزل دموعها وكارما وليل وكارلا وسميرة
ملاك : متبوسيش اوي يا شعنونه
سميره : ههههههه عمرك ما هتتغيري
واقتربت سهير وقبلت جبينها
سهير : انتي فرحة عمري اللي مش مستعدة اخسرها
ملاك : ربي ميان كويس وبلاش تخليها ذي امها
سهير : امها في حياتها ما كانت وحشه
اقترب عاصي وقبل جبينها
ملاك : ادعيلي يا عصعص
عاصي : ثقة في الله هتقومي يا ملاك
ابتسمت واقترب رأفت وقبل جبينها ثم حسن
حسن : ربنا يقومك لينا يا ملاك
آدم : هنستناكي يا لوكة متطوليش
برق : ربنا يقومك بالسلامه
ليث : ان شاء الله هترجعي بخير
قاسم : يا لمضه
ملاك : نعم يا قفل
قاسم : في اقل من اربعه وعشرين ساعه عايز اسمع كلمة قفل مفهوم ومن اللمضه
ملاك : قول يا رب
الممرضه : يلا يا مدام ملاك
ملاك : يلا بس ثانيه
وشدت ميان قبلتها من وجنتها
ملاك : انا بحبك اوي
وشدوا الترولي فنزلت دموعها وتشعر بالاختناق بينما ميان نظرت خلفها وتكتم دموعها
آسد : ميان
ميان بصوت عالي سمعته ملاك : ارجعيلي يا ملاك انا بحبك اوي
ابتسمت ملاك وهي تدخل
******************
تم تعقيم الكل فريق العمل ودخل قصي فرأته وضحكت
ملاك بضحك : عشت وشوفتك بهدوم العمليات يا قصيي
قصي : قلب قصيك جاهزه
ملاك : قرب الاول
اقترب فشدت يده لينحني امامها وبدأ البنج يدخل جسمها
ملاك : عايزة انام علي كده عشان لو مقومتش مزعلش
اقترب وقبلها من شفايفها وجد دمعه تتمرد منها فمسحها
ملاك : بحبك يا قصي
قصي : وانا بعشقك يا قلب قصي
بدأ البنج يأخذ مفعوله وهي تبتسم واعينها تغمض حتي غابت عن الوعي فوقف
آسر : يلا يا قصي
قصي : آسر مش هوصيك لو في اختيار بين حياتها وحياة الطفل بنسبة واحد في المية تختار ملاك انا ميهمنيش حد غيرها
آسر : من غير توصية يا قصي
قبل جبينها وابتعد ليشرعوا في عملهم
*********************
في الخارج
ميان بخوف : يا أثد هما ليه بيعيطوا ماما كويثه مش كدة
أسد : ايوه كويسه يا روح أسد بس هما خايفين
ميان بدموع : قولهم يثكتوا انا خايفة
نظروا لها والبكاء يزيد
ميان بصراخ : اسكتوا بطلوا بقي امي هتطلع ملاك هتطلع انتم بتفولوا ليه
لم يستمع لها احد فحضنها أسد ونزلت دموعها بل بكت وبشدة
قاسم : يلا يا أدم تعالوا نروح نصلي
برق : يلا يا جدي
ليث : طيب أسد خليك معاهم هنا
أسد : ماشي
وذهب الرجال الا أسد ظل معهم يحتضن شمس وميان
*************
في الداخل
آسر : اضغطي عشان الجنين يخرج اضغطي اكتر يا مس
خرجت رأس الطفل وتدريجي خرج الطفل تحت نظر قصي الذي لم ينظر لأبنه بل ينظر لجهاز القلب ومسك آسر الطفل وقطع الحبل المتصل بينه هو وملاك وبدأ يقفل الجرح
قصي بصراخ : ملاك يا آسر
آسر : CBR...... قصي اتصرف
الممرضه : دكتور نبض القلب نزل لخمسه وتلاتين المريضة بتموت
قصي : ابعدي
وبدأ يفعل اللازم لها
آسر بصراخ : قصي خلاص ملاك ماتت
قصي بصراخ أشد : اخرس هتعيش
بدأ الطفل يبكي كأنه يشعر بأمه
قصي بهيستيريه : ملاك حبيبتي عيشي عشاني
ترك جهاز الصدمات وتحسس جرحها ليمتلئ الجلافز دم
قصي : ملاكي قومي فوقي عشاني قومي بالله عليكي ملااااااك
وبدأ يخبط قلبها بيدة ويتحسس وجهها فشده آسر عنها
آسر بصراخ : خلاص ملاك ماتت
قصي : سبني لااااا ملااااااك
********************
كده الفصل التاسع وعشرون خلص
بقلمي / سماء أحمد
الاكثر قراءة هذا الشهر :
موعد البارت الجديد الساعة ( 4 م ) يوميا ان شاء الله
هنا تنتهى احداث رواية غرام اولاد الالفي الفصل التاسع وعشرون ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية غرام اولاد الالفي الفصل الاخير أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية غرام اولاد الالفي ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .